Miten saa tytön kuivaks?

apua tarvitseva

Tyttöni on kohta 3 v eikä millään halua mennä potalle? Kesän koitettiin olla ilman vaippaa muttei auttanu. Potalla olen koittanut käyttää vähän väli muttei millään halua tehdä asioita pottaan. Mikä neuvoksi?

3

332

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vieras

Opetin kesällä kolmen päivän aikana sukulaistytön kuivaksi. Tyttö oli tuolloin 2 v 4 kk. Sitä ennen käytti aina vaippoja. Opetusmenetelmä oli seuraava: vaipat pois lapselta, matot pois lattialta ja potta keskelle lattiaa. Aina kun tuli vahinko, näytin lapselle lammikon ja pyyhittiin se yhdessä ja kysyin silloin, mihin olisi pitänyt tehdä. Aina ruoan jälkeen, ulos mennessä ja sieltä tullessa sekä heti herätessä ja nukkumaan mennessä istutin potalle. Parin päivän ajan tuli paljon vahinkoja, mutta kolmantena päivänä oppi.

• ädsöfakäsdöfl

Toi edellinen on hyvä vinkki.
      Tosin jotkut lapset vaan ei tykkää potasta vaan ovat päässeet kuiviksi kun on tajuttu päästää pöntölle, jotkut kansien kanssa jotkut ilman.
      3-vuotias ei tarvitse enää vaippaa, korkeintaan yöllä.

voisit joku aamu kertoa lapselle että nyt ei enää laiteta vaippaa koska olet jo niin isoksi kasvanut ja vaipat on heitettävä roskiin. Ja sitten lapsen kanssa yhdessä ne sinne viedään (muutama riittää mutta kaikki näkyviltä pois).
      Tai sitten rikot vaipan/vaippoja ja näytät niitä ja samalla kerrot että vaippa on mennyt rikki koska se ei enää tarvitse mennä sinulle käyttöön ja nyt se heitetään roskiin.

• ....

Ei kannata opettaa lasta heittämään täysin käyttökelpoista tavaraa roskiin vain, koska se on käynyt itselle tarpeettomaksi. Kyllä kaatopaikoilla vaippoja riittää ilmankin, että niitä tahallaan revitään ja heitetään käyttämättöminä menemään. Vajaan kertispaketin voi esim. lahjoittaa eteenpäin, laittaa kirppispöydälle myyntiin pikkurahalla samalla kun myy muutakin jne. Kestovaipoista puhumattakaan. Jos vaipoista haluaa tuohon tapaan luopua, voi asian esittää lapselle toisinkin: pakataan yhdessä vaipat pussiin tai laatikkoon, ja annetaan jollekin pienemmälle lapselle, kun hän itse ei enää niitä tarvitse. Tilalle lapsi saa sitten tietysti "hienoja" alkkareita tai harkkahousuja lisäämään pottailumotivaatiota. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      72
      2698
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2672
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2322
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1619
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1553
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1475
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1270
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1216
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe