ja itsestään.
Haukkumistarkoituksessa usein täällä käytetty lause.
Mutta tarkemmin ajatellen totta. Uhri ei ole vastuussa narsistin tekemistä teoista, ei edes hänelle itselleen narsistin tekemistä sairaista teoista. Niistä on narsisti itse vastuussa. Tekijä on vastuussa siitä, jos tekee toiselle pahaa, ei pahanteon kohde.
Kun narsistit kunnioittaisivat tuota ajatusta, eivätkä alistaisi ajattelemaan aina narsistin parasta ja unohtamaan itsensä, eivät syyllistäisi.
Kun uhri yrittää ottaa vastuun itsestään ja elämästään ja erota narsistista, niin kunpa narsistit kunnioittaisivat tuota eivätkä käyttäisi henkistä ja fyysistä väkivaltaa sen estämiseen.
Uhri on vastuussa ensisijaisesti omasta elämästään
20
110
Vastaukset
- 175
Tuo on hyvä muistaa myös silloin, jos narsisti uhkailee itsarilla ettei uhri jättäisi häntä, silloinkin uhri on vastuussa vain itsestään.
- 20+7
Usein tivattu kysymys täällä: mistä uhri on vastuussa?
Sellaisista asioista mistä normaali ihminen on vastuussa. Asian tarkempi ruotiminen ei kuulu mielestäni tälle palstalle, jonka aiheena on narsismi ja narsistinen persoonallisuushäiriö, koska uhri ei yleensä ole narsisti. Narsistin teoista ei uhri ole vastuussa, koska ne johtuvat narsistin narsismista ja narsisti kohtelee uhrejaan aina narsstinlailla riippumatta siitä minkälainen uhri on. 20+7 kirjoitti:
Usein tivattu kysymys täällä: mistä uhri on vastuussa?
Sellaisista asioista mistä normaali ihminen on vastuussa. Asian tarkempi ruotiminen ei kuulu mielestäni tälle palstalle, jonka aiheena on narsismi ja narsistinen persoonallisuushäiriö, koska uhri ei yleensä ole narsisti. Narsistin teoista ei uhri ole vastuussa, koska ne johtuvat narsistin narsismista ja narsisti kohtelee uhrejaan aina narsstinlailla riippumatta siitä minkälainen uhri on.No, mistä narsistin uhri on vastuussa?
- pohdiskelijaaaaaa
yxex kirjoitti:
No, mistä narsistin uhri on vastuussa?
" Narsistin teoista ei uhri ole vastuussa, koska ne johtuvat narsistin narsismista ja narsisti kohtelee uhrejaan aina narsstinlailla riippumatta siitä minkälainen uhri on. "
Aika mielenkiintoinen mielipide!!
Toisin sanoen narsku on syyntakeeton.
Narsisti ei myönnä olevan narsisti, niin eihän hän silloin voi vedota "sairauteen". pohdiskelijaaaaaa kirjoitti:
" Narsistin teoista ei uhri ole vastuussa, koska ne johtuvat narsistin narsismista ja narsisti kohtelee uhrejaan aina narsstinlailla riippumatta siitä minkälainen uhri on. "
Aika mielenkiintoinen mielipide!!
Toisin sanoen narsku on syyntakeeton.
Narsisti ei myönnä olevan narsisti, niin eihän hän silloin voi vedota "sairauteen".Mielenkiintoinen on myös väittämä; "Asian tarkempi ruotiminen ei kuulu mielestäni tälle palstalle, jonka aiheena on narsismi"
:-DDDD
Hyvä ja asiallinen aloitus!
Todellakin, jokainen on vastuussa itselleen. Ja jokainen maksaa teoistaan hinnan. Tai saa palkan.
Itsemurhakin on tekijän vastuulla.- _ __ ___ ____
Kyllä, tosiaankin, jokainen pahantekijä on vastuussa omista teoistaan. Ja esim. rikosvastuu alkaa jo 15-vuotiaana, tietyissä asioissa jo aikaisemminkin.
Uhri on vastuussa itselleen tekemistään valinnoista. Hän on vastuussa itselleen myös siitä, mitä antaa muiden tekevän itselleen. Jos uhri esim. jää suhteeseen, vaikka voi huonosti ja tulee kohdelluksi huonosti, hän on tehnyt valinnan itse ja on siitä myös itse vastuussa.
Vaikeaksi asian tekee tietoisuus ja tietoisuuden eri asteet. Jos narsisti ei tajua satuttavansa uhriaan, onko hän silloin vastuussa? Entä onko uhri vastuussa silloin, jos hän ei tiedosta omaa (voi huonosti, mutta ei oikein tiedä miksi, ja vasta myöhemmin tiedostaa asian kärsittyään parisuhteessa) eikä narsistin ongelmaa parisuhteessa (narsisti käyttää uhriaan lähteenä, mutta uhri ei tiedosta tätä)?
Vastuukysymykset ovat tällaisissa tiedostamistilanteissa hyvin vaikeita eikä niihin ole yksinkertaisia vastauksia.
Tavallaan uhrien on kuitenkin turha syyttää narsistia parisuhteen ongelmista (väkivalta on tietysti erikseen), koska narsisti ei tiedä toimivansa tuhoisasti yhtään sen enempää kuin uhri ei tiedä olevansa uhri ja ottavansa vastaan monenlaista kohtelua.
Muutenhan uhri olisi itsekin vastuussa siitä ajasta, jolloin hän ei ollut tietoinen narsistisen ihmisen persoonasta.
Henkisestä väkivallasta ei voida tuomita oikeudessa, koska sitä ei ole kriminalisoitu. Tavallaan se on siis laillista ja sallittua, mikä on tietenkin luonnotonta ja kauheaa...
Ja tuosta haukkumisesta vielä sen verran, että kuka mitäkin pitää haukkumisena! Jotkut meistä ottavat helposti nokkiinsa ja tuntevat tulevansa kiusatuksi. Se, että yrittää avata uhrejakin huomaamaan sen omankin malkansa, ei ole haukkumista vaan uhrien kannustamista kohtaamaan oman ongelmansa ja pääsemään siitä eroon eli uhrien auttamistahan se on. - 1+2=3
_ __ ___ ____ kirjoitti:
Kyllä, tosiaankin, jokainen pahantekijä on vastuussa omista teoistaan. Ja esim. rikosvastuu alkaa jo 15-vuotiaana, tietyissä asioissa jo aikaisemminkin.
Uhri on vastuussa itselleen tekemistään valinnoista. Hän on vastuussa itselleen myös siitä, mitä antaa muiden tekevän itselleen. Jos uhri esim. jää suhteeseen, vaikka voi huonosti ja tulee kohdelluksi huonosti, hän on tehnyt valinnan itse ja on siitä myös itse vastuussa.
Vaikeaksi asian tekee tietoisuus ja tietoisuuden eri asteet. Jos narsisti ei tajua satuttavansa uhriaan, onko hän silloin vastuussa? Entä onko uhri vastuussa silloin, jos hän ei tiedosta omaa (voi huonosti, mutta ei oikein tiedä miksi, ja vasta myöhemmin tiedostaa asian kärsittyään parisuhteessa) eikä narsistin ongelmaa parisuhteessa (narsisti käyttää uhriaan lähteenä, mutta uhri ei tiedosta tätä)?
Vastuukysymykset ovat tällaisissa tiedostamistilanteissa hyvin vaikeita eikä niihin ole yksinkertaisia vastauksia.
Tavallaan uhrien on kuitenkin turha syyttää narsistia parisuhteen ongelmista (väkivalta on tietysti erikseen), koska narsisti ei tiedä toimivansa tuhoisasti yhtään sen enempää kuin uhri ei tiedä olevansa uhri ja ottavansa vastaan monenlaista kohtelua.
Muutenhan uhri olisi itsekin vastuussa siitä ajasta, jolloin hän ei ollut tietoinen narsistisen ihmisen persoonasta.
Henkisestä väkivallasta ei voida tuomita oikeudessa, koska sitä ei ole kriminalisoitu. Tavallaan se on siis laillista ja sallittua, mikä on tietenkin luonnotonta ja kauheaa...
Ja tuosta haukkumisesta vielä sen verran, että kuka mitäkin pitää haukkumisena! Jotkut meistä ottavat helposti nokkiinsa ja tuntevat tulevansa kiusatuksi. Se, että yrittää avata uhrejakin huomaamaan sen omankin malkansa, ei ole haukkumista vaan uhrien kannustamista kohtaamaan oman ongelmansa ja pääsemään siitä eroon eli uhrien auttamistahan se on.Niin, onko silloin vastuussa, jos ei tiedosta jotain asiaa itsessään..?
Koskee varmaankin sekä uhria että narsistia. - xcch
_ __ ___ ____ kirjoitti:
Ja tuosta haukkumisesta vielä sen verran, että kuka mitäkin pitää haukkumisena! Jotkut meistä ottavat helposti nokkiinsa ja tuntevat tulevansa kiusatuksi. Se, että yrittää avata uhrejakin huomaamaan sen omankin malkansa, ei ole haukkumista vaan uhrien kannustamista kohtaamaan oman ongelmansa ja pääsemään siitä eroon eli uhrien auttamistahan se on."Tavallaan uhrien on kuitenkin turha syyttää narsistia parisuhteen ongelmista (väkivalta on tietysti erikseen), koska narsisti ei tiedä toimivansa tuhoisasti yhtään sen enempää "
Asiantuntijoiden ja minun omien kokemusten mukaan narsiti tietää, mutta ei välitä. Ei narsisti niin tyhmä ole ettei ole oppinut sitä mikä ei ole soveliasta. Tästä johtuu se että kun muita on paikalla niin narsisti on kuin enkeli. Jos hän ei tajuaisi omia pahoja tekojaan, niin silloin hän voisi käyttäytyä kaikissa tilanteissa puolisoa huonosti kohtelevasti. Itse asissa narsisti on paljon herkempi huomaamaan huonon kohtelun kuin tavallinen ihminen, kokeehan narsisti jopa tavallisen neuvonnan valtavana nöyryytyksenä.
"kuin uhri ei tiedä olevansa uhri ja ottavansa vastaan monenlaista kohtelua. "
Kyllä uhri tietää että hän kohdellaan huonosti, mutta ei välttämättä sitä että puoliso on narsisti jolla ei ole minkäänlaisia empatian ja rakkauden tunteita. Eikä niitä ole koskaan ollutkaan, kaikki on ollut vain näyttelyä ja petosta. - Narsun tuttu
xcch kirjoitti:
"Tavallaan uhrien on kuitenkin turha syyttää narsistia parisuhteen ongelmista (väkivalta on tietysti erikseen), koska narsisti ei tiedä toimivansa tuhoisasti yhtään sen enempää "
Asiantuntijoiden ja minun omien kokemusten mukaan narsiti tietää, mutta ei välitä. Ei narsisti niin tyhmä ole ettei ole oppinut sitä mikä ei ole soveliasta. Tästä johtuu se että kun muita on paikalla niin narsisti on kuin enkeli. Jos hän ei tajuaisi omia pahoja tekojaan, niin silloin hän voisi käyttäytyä kaikissa tilanteissa puolisoa huonosti kohtelevasti. Itse asissa narsisti on paljon herkempi huomaamaan huonon kohtelun kuin tavallinen ihminen, kokeehan narsisti jopa tavallisen neuvonnan valtavana nöyryytyksenä.
Kyllä uhri tietää että hän kohdellaan huonosti, mutta ei välttämättä sitä että puoliso on narsisti jolla ei ole minkäänlaisia empatian ja rakkauden tunteita. Eikä niitä ole koskaan ollutkaan, kaikki on ollut vain näyttelyä ja petosta.Juuri näin. Kyllä narsisti tietää, oikein hyvin tietääkin. Miksi hän muuten näkisi niin paljon vaivaa oman huonon käytöksensä piilotteluun ja kieltämiseen? Miksi naispuolinen narsisti hehkuttaa äitiyttää, sitä kuinka on suorastaan ylihuolehtiva kun todellisuudessa laiminlyö lasta. Kyllä hän tietää laiminlyövänsä lasta mutta mieluummin salaa ja piilottelee asioita kuin näkee vaivaa lapsen hyvinvoinnin takia. Kyllä hän tietää että mikropitsa lounaaksi ja suklaapatukka iltapalaksi, vuodesta toiseen, vaurioittaa lapsen terveyttä. Kyllä hän tietää että 6 tuntia videoita päivässä ei ole lapsen kehityksen kannalta hvyäksi. Kyllä hän tietää että lapsen pitäisi ulkoilla muulloikin kun kesällä. Kyllä hän tietää mikä olisi lapsen parhaaksi mutta kun hän ei välitä. Hän varmasti tietää koska antaa ihan järkeviä kasvatus ja lastenhoito-ohjeita muille vaikka ei noudata niitä itse. Kun sitten ongelmia tulee, hän tietää niiden johtuvat hänen laiminyönneistään koska niin kovasti yrittää keksiä syitä, joskus täysin älyttömiä, ongelmien selitykseksi. Kyllä hän ihan tietoisesti pelottelee lasta olemaan hiljaa, kieltää tätä puhumasta tietyista asioista ja käskee valehdella toisista. Kyllä hän tietää koska hermostuu suunnattomasti kun joku kertoo kuinka huolehtii lapsistaan, narsisti tulkitsee sen vihjailuksi itselleen. Jos hän olisi sinut toimiensa suhteen niin ei hänellä olisi syytä hermostua, valehdella ja salata.
- 33
xcch kirjoitti:
"Tavallaan uhrien on kuitenkin turha syyttää narsistia parisuhteen ongelmista (väkivalta on tietysti erikseen), koska narsisti ei tiedä toimivansa tuhoisasti yhtään sen enempää "
Kyllä uhri tietää että hän kohdellaan huonosti, mutta ei välttämättä sitä että puoliso on narsisti jolla ei ole minkäänlaisia empatian ja rakkauden tunteita. Eikä niitä ole koskaan ollutkaan, kaikki on ollut vain näyttelyä ja petosta."Kyllä uhri tietää että hän kohdellaan huonosti, mutta ei välttämättä sitä että puoliso on narsisti jolla ei ole minkäänlaisia empatian ja rakkauden tunteita. Eikä niitä ole koskaan ollutkaan, kaikki on ollut vain näyttelyä ja petosta."
Jos ei tiedä paremmasta niin kai sitä narsistinkin kohtelua voi alkaa pitää rakkautena. - onneksi pääsin eroon
Narsun tuttu kirjoitti:
Juuri näin. Kyllä narsisti tietää, oikein hyvin tietääkin. Miksi hän muuten näkisi niin paljon vaivaa oman huonon käytöksensä piilotteluun ja kieltämiseen? Miksi naispuolinen narsisti hehkuttaa äitiyttää, sitä kuinka on suorastaan ylihuolehtiva kun todellisuudessa laiminlyö lasta. Kyllä hän tietää laiminlyövänsä lasta mutta mieluummin salaa ja piilottelee asioita kuin näkee vaivaa lapsen hyvinvoinnin takia. Kyllä hän tietää että mikropitsa lounaaksi ja suklaapatukka iltapalaksi, vuodesta toiseen, vaurioittaa lapsen terveyttä. Kyllä hän tietää että 6 tuntia videoita päivässä ei ole lapsen kehityksen kannalta hvyäksi. Kyllä hän tietää että lapsen pitäisi ulkoilla muulloikin kun kesällä. Kyllä hän tietää mikä olisi lapsen parhaaksi mutta kun hän ei välitä. Hän varmasti tietää koska antaa ihan järkeviä kasvatus ja lastenhoito-ohjeita muille vaikka ei noudata niitä itse. Kun sitten ongelmia tulee, hän tietää niiden johtuvat hänen laiminyönneistään koska niin kovasti yrittää keksiä syitä, joskus täysin älyttömiä, ongelmien selitykseksi. Kyllä hän ihan tietoisesti pelottelee lasta olemaan hiljaa, kieltää tätä puhumasta tietyista asioista ja käskee valehdella toisista. Kyllä hän tietää koska hermostuu suunnattomasti kun joku kertoo kuinka huolehtii lapsistaan, narsisti tulkitsee sen vihjailuksi itselleen. Jos hän olisi sinut toimiensa suhteen niin ei hänellä olisi syytä hermostua, valehdella ja salata.
Samaa mieltä että kyllä tietää mutta ei välitä. Sen paljastaa moni asia narsistissa. Sellaisille jotka ei tunnne häntä, pystyy näyttelemään normaalia eli tietää kyllä miten pitäisi käyttäytyä.
Omakohtainen kokemus on sekin, että kun teki minulle jotain sairasta ja kamalaa ja oli jossain vaiheessa joutunut toteamaan, että kerroin näistä jollekin yhteiselle tutulle, niin rupesi jo etukäteen puhdistamaan omaa mainettaan eli rupesi kertomaan yhteisille tutuille että nyt se (minä) väittää minun tehneen sitä ja sitä (mitä oli tehnyt ihan todellisuudessa) ja kysyi että eihän kukaan normaali ihminen tee niin, kyllä silä (minulla) täytyy viirata pahasti kun KUVITTELEE hänen tehneen sellaista ja sellaista ja siihen oli helppoa kuuntelevan yleisön vastata, että joo ei tee kukaan normaali ihminen niin enkä minäkään ikinä usko sinusta sellaista jos se mulle tulee niin väittämään, sinähän niin selkeästi erotat mikä on oikein ja mikä väärin. Jotkut narsistin teot olivatkin niin sairaita, ettei normaalit ihmiset uskoneet hänen tehneen niitä.
- hei...
SÄ TAJUSIT!
Uhri ON vastuussa itsestään ja omasta elämästään. Niin sitä pitää.- 1+10
" kokeehan narsisti jopa tavallisen neuvonnan valtavana nöyryytyksenä."
Pitää paikkaansa. Esim:
Narskun pyytää vinkkiä, ei apua ongelmaan. Hän vielä painottaa kaipaavansa vinkkiä.
Menen neuvomaan, tee näin, niin sitten se toimii.
Saa vihat niskoilleni, koska hän pyysi vinkkiä, ei neuvoa.
Kysyn wtf? Nyt se toimii, eikö ole hyvä juttu.
En vaan kuulemma ymmärrä. - amput
1+10 kirjoitti:
" kokeehan narsisti jopa tavallisen neuvonnan valtavana nöyryytyksenä."
Pitää paikkaansa. Esim:
Narskun pyytää vinkkiä, ei apua ongelmaan. Hän vielä painottaa kaipaavansa vinkkiä.
Menen neuvomaan, tee näin, niin sitten se toimii.
Saa vihat niskoilleni, koska hän pyysi vinkkiä, ei neuvoa.
Kysyn wtf? Nyt se toimii, eikö ole hyvä juttu.
En vaan kuulemma ymmärrä.Narsisti istuu kätensä päällä ja valittaa kun käsi on niin kipeä. Ohikulkija sanoo "ota käsi pois sieltä persauksen alta". Narsisti pillastuu, siis tuo idootti kehtasi neuvoa!!! Kai hän tietää miksi käteen sattuu koska hän itse istuu sen päällä!!! Sehän on hänen oma kätensä joten hän kai tietää parhaiten!!! Eikä narsistilla ole "persausta", väittääkö se ääliö että narsistin takapuoli on iso!!!Todella törkeää neuvoa narisistia eli väittää ettei tämä muka tiedä tai osaa jotakin!!! Katsokaa nyt, tällaista sikamaista kohtelua narsisti joutuu kohtaamaan jatkuvasti koska hänen alyään, kauneuttaan ja viisauttaan kadehditaan niin paljon!!! Ihmiset tulevat noin vain, päin naamaa, sanomaan että narsisti on tyhmä, ettei narsisti oikein ymmärrä ja että narsisti on jotenkin avuton!!! Ovat niiiiin sairaan kateellisia!!! Tuollaista tekevät ihmiset jotka ovat itse täysin arvottomia ja tyhmiä, kaukana narsistin alapuolella!!! Narsistihan istuu kätensä päällä jos niin haluaa eikä siihen ole kenellekään oikeutta puuttua millään tavalla!!! Kyllä narsisti tietää mitä tekee, todellakin!!!....Ai että käteen sattuu, ihan järkyttävää tällainen kärsimys kaiken muun kärsimyksen lisäksi!!! Ette varmaan tiedä mutta narsisti tietää että tästä voi vielä tulla kuolio käteen ja se joudutaan amputoimaan!!! Käsitättekö, amputoimaan!!!
amput kirjoitti:
Narsisti istuu kätensä päällä ja valittaa kun käsi on niin kipeä. Ohikulkija sanoo "ota käsi pois sieltä persauksen alta". Narsisti pillastuu, siis tuo idootti kehtasi neuvoa!!! Kai hän tietää miksi käteen sattuu koska hän itse istuu sen päällä!!! Sehän on hänen oma kätensä joten hän kai tietää parhaiten!!! Eikä narsistilla ole "persausta", väittääkö se ääliö että narsistin takapuoli on iso!!!Todella törkeää neuvoa narisistia eli väittää ettei tämä muka tiedä tai osaa jotakin!!! Katsokaa nyt, tällaista sikamaista kohtelua narsisti joutuu kohtaamaan jatkuvasti koska hänen alyään, kauneuttaan ja viisauttaan kadehditaan niin paljon!!! Ihmiset tulevat noin vain, päin naamaa, sanomaan että narsisti on tyhmä, ettei narsisti oikein ymmärrä ja että narsisti on jotenkin avuton!!! Ovat niiiiin sairaan kateellisia!!! Tuollaista tekevät ihmiset jotka ovat itse täysin arvottomia ja tyhmiä, kaukana narsistin alapuolella!!! Narsistihan istuu kätensä päällä jos niin haluaa eikä siihen ole kenellekään oikeutta puuttua millään tavalla!!! Kyllä narsisti tietää mitä tekee, todellakin!!!....Ai että käteen sattuu, ihan järkyttävää tällainen kärsimys kaiken muun kärsimyksen lisäksi!!! Ette varmaan tiedä mutta narsisti tietää että tästä voi vielä tulla kuolio käteen ja se joudutaan amputoimaan!!! Käsitättekö, amputoimaan!!!
Ha hah, tää oli hauska! :-D
Hei, myy toi telkkariin!- 1+1=2
amput kirjoitti:
Narsisti istuu kätensä päällä ja valittaa kun käsi on niin kipeä. Ohikulkija sanoo "ota käsi pois sieltä persauksen alta". Narsisti pillastuu, siis tuo idootti kehtasi neuvoa!!! Kai hän tietää miksi käteen sattuu koska hän itse istuu sen päällä!!! Sehän on hänen oma kätensä joten hän kai tietää parhaiten!!! Eikä narsistilla ole "persausta", väittääkö se ääliö että narsistin takapuoli on iso!!!Todella törkeää neuvoa narisistia eli väittää ettei tämä muka tiedä tai osaa jotakin!!! Katsokaa nyt, tällaista sikamaista kohtelua narsisti joutuu kohtaamaan jatkuvasti koska hänen alyään, kauneuttaan ja viisauttaan kadehditaan niin paljon!!! Ihmiset tulevat noin vain, päin naamaa, sanomaan että narsisti on tyhmä, ettei narsisti oikein ymmärrä ja että narsisti on jotenkin avuton!!! Ovat niiiiin sairaan kateellisia!!! Tuollaista tekevät ihmiset jotka ovat itse täysin arvottomia ja tyhmiä, kaukana narsistin alapuolella!!! Narsistihan istuu kätensä päällä jos niin haluaa eikä siihen ole kenellekään oikeutta puuttua millään tavalla!!! Kyllä narsisti tietää mitä tekee, todellakin!!!....Ai että käteen sattuu, ihan järkyttävää tällainen kärsimys kaiken muun kärsimyksen lisäksi!!! Ette varmaan tiedä mutta narsisti tietää että tästä voi vielä tulla kuolio käteen ja se joudutaan amputoimaan!!! Käsitättekö, amputoimaan!!!
Kiitos päivän parhaista nauruista!!!! Kuvaat hyvin narsistia!
Mikä sitten estää vastuun ottamisen? Olipa kyseessä kaltoinkohtelija tai laiminyöty?
Palatkaamme erääseen elementtiin, sisäiseen pelkoon.
Mikä vastuun ottamisessa pelottaa? Pelko, ettei ehkei omat voimat riitä vastuun kantamiseen? Vai pelko siitä että vastuu kääntyy itseään vastaan; sotiikin ideaalitavoitetta vastaan?
Vastuu on myös valtaa. Valtaa itseen ja valta sisältää vastuun. Ja tämänkö me luovuttaisimme toiselle osapuolelle?"Uhri" riippuvaisena lähteestään on jo luovuttanut vallan ja vastuun. Hän on lähteen ikioma uhri. Joskus "uhri" kutsuu lähdettään 'narsistiksi'. Silloin hän esiintyy nimellä 'Narsistin Uhri' ;-D
yxex kirjoitti:
"Uhri" riippuvaisena lähteestään on jo luovuttanut vallan ja vastuun. Hän on lähteen ikioma uhri. Joskus "uhri" kutsuu lähdettään 'narsistiksi'. Silloin hän esiintyy nimellä 'Narsistin Uhri' ;-D
Vaikkei lähteeksi kutsuisikaan, mutta osuva kuvaus.
Uhrihan havaitsee suhteessa laiminlyötyjä merkkejä hyvinkin jo ennen räikeämpiä tapahtumia. Kuitenkaan hän ei välitä; hän haluaa pitää kiinni tiukasti tuosta "lähteestään", jonka olettaa/haluaa/toivoo muuttuvan, olevan vain hetkellisessä mielenhäiriössä ja osoittavan asiaankuuluvaa arvoa ja välittämistä uhrilleen, minkä tämä on ansainnut.
Siksi epämääräiset väreilyt ilmassa piilotetaan maton alle, pois silmistä, pois mielestä, ei sitä ole. Kaikkihan muuttuu. Ja vatut, ei muutu, mutta niin pitkään on pidettävä silmiä kiinni ennenkuin ei enää voi väistää vastuutaan ja olla katsomatta totuutta silmiin. Epämääräisestä pahasta olosta ei haluta myös puhua. Tiedostetaan asia, mutta ehkei välttämättä haluta tehdä sitä näkyville (koska kaltoinkohdeltu ymmärtää itsekin, että jokin mättää ja pahasti, mutta jos tuo asian julki, niin sivulliset huomauttavat miten typerä on uhri jatkaessaan sellaista suhdetta, jossa ei ole hyvä olla) koska paljastetaan se illuusio todellisuudessaan.
Sehän olisi karmeaa. Ei oteta vastuuta siitä omasta hyvinvoinnista, koska halutaan elättää tyhjiä, loputtomia toiveita lähteen rinnalla. Kun omat toiveet eivät kohtaa kaltoinkohtelijan kanssa, sitten vastuutetaan tämä siitä, että hänellä oli myös valta tehdä laiminlyöty onnelliseksi. Tavallaan niin. Mutta miksi kaltoinkohtelija ei sitä tehnyt? Koska hän ei halunnut sitä tehdä. Ja se on se suurin piikki lihassa mikä jättää ison haavan sieluumme; en ollut rakastettu ja välitetty, joka olisin halunnut olla, en saanut sitä hyvää elämää, mikä minulle olisi kuulunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1632571Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2051198Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849