Haittaako kirvat ruusuja?

Sinttuli

Huomasin köynnösruusumme nuppujen olevan vihreiden kirvojen peitossa. Haittaako ne kukkia jotenkin? En jaksaisi alkaa "myrkyttämään" mäntysuopaliuoksella, jos niistä ei ole mitään harmia.

Yhden leppäkertunkin bongasin samaisesta köynnöksestä, sillä on nyt juhlapäivät!

5

1795

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sassa

Jos haluat ruusujesi kukkivan, yritäpä jaksaa mäntyliuosta laittamaan. Kirvat tuhoavat nuput aika nopeasti, yhdestä tai kymmenestäkään leppäkertusta ei ole niiden tuhoajaksi, niistä nauttijaksi kyllä.

Itselläni on pullossa valmiina tolua tai mäntysuopaa keväästä lähtien, ei rasita juurikaan käydä suihkuttelemassa kasveja tarvittaessa. Sehän tehoaa moniin muihinkin otuksiin, pienten tammien latvat sain kuntoon tolun hävitettyä jotkut minulle tuntemattomat ötökät niiden latvoista.

• Ensimmäinen kesä ruusuja

RUusuja olen sumuttanut mäntysuopaliuoksella kirvojen vuoksi, mutta olen epätietoinen pitääkö liuos huuhtoa käsittelyn jälkeen. Ja kuinka laimea liuos on oltava jotta sitä ei tarvitse huuhtoa?

• Minni
        Ensimmäinen kesä ruusuja kirjoitti:

RUusuja olen sumuttanut mäntysuopaliuoksella kirvojen vuoksi, mutta olen epätietoinen pitääkö liuos huuhtoa käsittelyn jälkeen. Ja kuinka laimea liuos on oltava jotta sitä ei tarvitse huuhtoa?

Löysin Nicehousen puutarhasivuilta tällaisen ohjeen:
        "Mäntysuopaliuos
        Mäntysuopaliuos tehoaa pehmeäihoisiin tuholaisiin. Uusintakäsittely on tarpeen muutaman päivän päästä.
        200 grammaa mäntysuopaliuosta
        10 litraa vettä
        (1 rkl suolaa ja 0,5 l spriitä)
        Sekoita hyvin. Sumuta tuhoeläimiin ja koko kasviin. Syötäviä kasveja ei tule käsitellä kuin noin viikko ennen sadonkorjuuta."

• nina puutarhuri

kirvat haittaavat nupun aukeamista, koska kirvat imevät rehevistä nupuista nesteet, jolloin nuput kuivuvat ja lopuksi kuolevat. Vaikka tuntuisikin tyhmältä ruiskuttaa mäntysuopaa, ni se kyl kannattais. tietenkin jos löydät leppäkerttuja enemmänkin ni laita niitä ruusuihisi ni luonto hoitaa tehtävänsä!

• keltaruusu

Meillä oli alkukesästä (honey-lajike)keltaisten ruusujen kanssa näin: ensin kirvat söivät nuput ja nyt syksystä ruusut kukkivat uudelleen niin kauniisti. Joten kannattaisi poistaa kirvat, että saisi jo aikaisemmin nauttia kauniista ruusuista. Nythän uusi kukinta taitaa olla sateen ansiota!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tumma ja tulinen

Ja vielä suora - en ollut sinua varten. n to m
      Ikävä
      179
      1269
    2. Tunnustuksia

Haluatko tunnustaa jotain, mitä on sydämelläsi?
      Ikävä
      75
      1083
    3. Mitä kysyisit

Mihin haluaisit vastauksen häneltä eli mitä kysyisit?
      Ikävä
      96
      947
    4. Sä et vaan töllö tajua että rakastuin

Mikä stana siinä on niin vaikea ymmärtää?! Täh
      Ikävä
      48
      793
    5. Mitä luulet

Mitä luulet kaivattusi ajattelevan sonusta? Onko jotain mitä haluaisit oikaista hänelle?
      Ikävä
      72
      747
    6. Vielä hyvinvointitalosta

Suurin osa pyhäjärvisistä on sivistynyttä fiksua porukkaa ja on täysin hankkeen kannalla. Nyt vain pieni äänekäs joukko
      Pyhäjärvi
      81
      688
    7. Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa

ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su
      Ikävä
      40
      683
    8. 28
      635
    9. IS Viikonloppu 25.-26.7.2026

Lähes kymmenen vuotta kestänyt putki täysiin 3.0 ristikoihin on Skytän osalta ilmeisesti nyt ohi. Kollegat ovat arvioin
      Sanaristikot
      68
      626
    10. Luule ja ajattele minusta

mitä tykkäät nainen, olet ajat sitten antanut itsestäsi ihan omanlaisen kuvan.. 😅
      Ikävä
      46
      609
    Aihe