Hei, kyselen ystäväni puolesta, olen todella huolissani hänestä. Hän siis on ollut jo pitkään uupunut, yrittänyt itsemurhaa ja voinut todella huonosti. Nyt hän on sitten jättänyt irtisanomis ilmoituksen työpaikalle, jossa on työskennellyt 10 vuotta. Kysymys kuuluukin, miten hänen pitäisi edetä, hakea kelalta sairaspäivärahaa? Voiko sairaspäivärahaa saada jos on työtön? Tarvitseeko hän lääkärin lausunnon? Pitääkö silti ilmoittautua työkkäriin, työnhakijaksi kun ei ole työkykyinen?
Halusin selvittää asioita hänen puolestaa siksi, että tiedän ettei hän jaksa ravata kelassa ja työkkärissä, vaan jättäisi sitten mielummin hoitamatta.
Hänellä on siis tosiaan kuukauden irtisanomis aika, en tiedä sinnitteleekö vai saako sairaslomaa sen ajan.. Se riippuu varmaan lääkäristä. Mutta voiko ihan terveyskeskus lääkäri / mehiläisen lääkäri kirjoittaa tuollaisia kelan lausuntoja vai pitäisikö olla psykiatrinen?
Sairas työtön
4
309
Vastaukset
- suoma42
Trolly / työkyvyttömyys eläkkeestä haaveileva teini. Höpölöpöhöpö liirumlaarum seliseli.
- Huolestunut 64
No ohho, ihan vakavissani tätä kyselen. Selvisi, että hänellä on oikeus saada sairaspäivärahaa, niinkuin kellä tahansa muullakin, lääkärin lausunnolla. Nyt epäselvää, käykö esim. mehiläisessä lääkärin kirjoittama lausunto? Tarkoitus on hakeutua myös psykiatriseen hoitoon.
- ftjhj
Sairauspäivärahan saamisen ehtona on lääkärin toteama sairaus ja siitä todistus. Tuo, että hän on itse irtisanoutunut (ilman, että on edes lääkärissä käynyt) on huonompi homma. Työttömyyspäivärahaan tulee 3 kk:n karenssi, ellei lääkäri kirjoita sellaista lausuntoa, että irtisanoutuminen on ollut perusteltua.
Nyt ensin pitää mennä lääkäriin, esim. työterveyshuoltoon, joka ohjaa eteenpäin jos tarvis. Työkkäriin mentävä myös heti työsuhteen päätyttyä, oli sitten sairas tai työtön. - ..öploöp
eipä se ole niin selvää et kelalta saa automaattisesti sairaspivärahaa,vaikka olisi lääkärintodistuksiakin..mulla vaativat b-lausuntoa jo 3 vk jälkeen,mutta sekään ei riittänyt..nyt vaaditaan jo jatko suunnitelmat sun muut..joten elän työttömänä ja haen sairaspäivärahaa,koska olen sairas..tosin kun heidän prosessinsa saikkurahoissa kestää,niin saan ajalta työmarkkinatukea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?6378488Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3513244Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi4282284- 1281367
- 331348
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl151285Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1091221- 931123
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h651085- 46943