onko minulla skitsofrenia?

Skitsoko?

Hei, olen alkanu miettimään voisko mulla olla tää ns. sairaus.. paniikkihäiriön lisäksi. Mieheni ainakin väittää että mulla ois koska en luota häneen, olen epäluuloinen ja mulla on epätodellisia kuvitelmia hänen suhteensa.. Lisäksi kuulen ääniä joskus, sitten kysyn mieheltäni että puhuiko hän tai sanoiko jotain ja hän sanoo ettei ole puhunut..
Mitkä on ne kaikkein oleellisimmat oireet että tosiaan ois skitsofrenia? Ikinä en oo silti saanu mtn sellasta virallista diagnoosia vaikka oon käyny psykologeille ym puhuun että mun on vaikea luottaa mieheeni ja tulee epätodellisia kuvitelmia..Hän väittää että oon vainoharhainen ja suuttuu hirveesti kun mun on niin vaikee luottaa...voisko joku auttaa ja mistä sais vertaistukea tms,..

10

1793

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piste.

KYLLÄ SULLA ON.

• hfghf
    • psykiatri

Kaikki oireet valitettavasti viittaa skitsoon.

• hul

ei välttämättä, negatiiviset oireet ovat myös olennaisia. Ääniä kuulevat ihan terveetkin, heillä on oma yhdistyskin.

• :)))

kannattaa miettiä myös persoonallisuushäiriöitä.

• kori

Uskoton puoliso syyttää toista puolisoa vainoharhaisuudesta ja suuttuu jos epäilet häntä. Puhun omasta kokemuksesta.Minulla ei oli skitsofreniaa

• äänihäriö

Miulla on samoja ongelmia kuin aloittajalla. Alkoi miehen puheista ja sitä sitten jankkasin, että 'haukkuiko' se mua selän takana kun niin olin kuulevinani. Nyt äänet olleet mies- ja naisääniä. Tuntuu että naapurit 'nauraa ja puhuu' musta pahaa. Tuo äänten arvelu, että onko ne totta vai ei, tekee vainoharhaiseksi.

Äänet on ilkeitä; eivät kehu eivätkä kannusta. Pilkkaavat ja haukkuvat rumastikkin. Ääniä ei kuulu kuitenkaan mitenkään 'säännöllisesti' tai välttämättä edes kovin usein.

En kuitenkaan luule olevani 'Jeesus tai Kiinan keisari'. Tv ei lähetä minulle viestejä tms. Olen todellisuudentajuinen. Toisaalta hieman 'kaksijakoinen'; ikäänkuin 'hyvä ja paha' tappelisivat keskenään ajottain.

Minulla on tällä hetkellä diagnoosina: masennuspohjainen skitsoaffektiivinen häiriö. En tiedä onko suunta 'ylös-vai alaspäin'. Sen tiedostan että äänet tulevat omasta päästäni, mutta koska minua on elämäni kiusattu ja haukuttu, niin joskus en ihmettelisi jos vaikka joku todella arvostelisi minua niinkuin kuulen.

Nuo äänet todella vaan jotenkin 'piinaavat', koska voisivat ystävällisesti jättää rauhaankin!

Tsemppiä aloittajalle ja koita hakea jonkinlaista, edes keskusteluapua itsellesi! Se kuitenkin helpottaa kun tästä 'kipeästäkin' asiasta voi kertoa jollekin!

• ne kuulee ääniä

Toi ei ole skitsofreniaa vaan kyseessä on narsistinen persoonallisuus

• skitso 2

hei,mä olen sairastanut vuodesta 2001 alkaen masennusta ,ja se kroonisoitui pahaksi ,todettiin skitsofrenia ,sekä kasimielisyyspsyykkinen häiriö vakamasennus ja psykiatian poliklinikalle hoitoon,antoivat lääkkeen
      Ketipinor .eli katotaan mitä tapahtuu,mulla on aivan sama oireet kun skitso on kirjoittanut.
      mene spysykiatrille ja sano haluat psykiatriselle poliklinikalle avohoitoon..
      elämä on täyttä helvettiä välillä..

• Voi olla, että oireesi pahenee, ellet ota itseäsi tosissaan. Epäluuloisuus voi johtaa skitsofreniaan, hoitamattomana. Toisaalta parisuhteen laatu vaikuttaa. Onko miehesi täysillä suhteessa mukana, tai nauttiiko hän toisen painamisesta pinnan alle. Jos miehesi kaltoinkohtelee sinua tai harjoittaa henkistä väkivaltaa, ei ihme, että alkaa oireita ilmaantua. Oireet katoavat, jos alistussuhteesta vapautuu. Toisaalta suhteen laatu saattaa olla lämmin ja turvallinen ja siitä huolimatta nousee tiedostamattomasta vanhan elämän ongelmia pintaan ja tietoisuuteen.

Joka tapauksessa, samaa kuin edelliset: kannattaa ottaa tosissaan ja hakeutua terapiaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4205
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      115
      2536
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      68
      1068
    4. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      198
      984
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      39
      942
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      901
    7. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      884
    8. 36
      846
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      825
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      802
    Aihe