Liha ja Lypsylehmä risteytys

Emäntä89

Hei! Haluaisin saada vastauksen lypsykarjan pitäjiltä.... onko kokemuksia.
Ollaan oma hieho siemennetty lihakarja sonnilla. Jos syntyy lehmä vasikka,jos jättäisi itelleen ja pitäs lypsylehmänä,ni kuinka hyvä lypsettävyys,voiko ruokinnalla parempiin tuloksiin?
Sonni on Blonde d' Aquitaine.

6

279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeile näin

En tiedä lypsettävyydestä, mutta hyvä emolehmä siitä tulee lihapuolelle, ehkä teurashieho kumminkin on se oikea käyttötarkoitus.

• Emäntä89

Niin tietysti se voisi olla...ja kulutus rehuissa muissa nappuloissa turhaa...

• mikä estääää

Tee siitä emolehmä.

• lypsäjänki

no eihän se samaa varmaan lypsä kun puhdas maitorotuinen mutta kyllä varmaan reiluun pariinkymmeneen litraan heruu hyvinkin ja voihan siitä ottaa "parhaan" maidon ja laittaa sitten pois...

• Pönttö-Einari

On kokemusta, tosin vuosien takaa, mutta tuskin eläimet siitä on muuttuneet. Meillä oli lihakarjaa, mutta samalla pidettiin pientä määrä lypsylehmiä siinä sivussa. Silloin lihakarjaa oli aika vaikea saada vasikoita, joten lypsylehmiä siemennettiin liharoduilla varsin ahkeraan siinä toivossa, että tuloksena olisi sonnivasikka. Jostain syystä homma onnistuikin, mutta muutamia lehmävasikoitakin tuli mm. Hereford risteytys, joka on rauhallisuutensa vuoksi jäännyt hyvin mieleen, ei paljon potkinut lypsimiä, jos kohta ei sitten tullut juuri maitoakaan. Taidettiin kuitenkin ainakin yksi vasikka teettää silläkin sitten.
      Sonneina nuo risteytykset kasvoivat todella hyvin, mutta lehminä ei juuri maitotiliä karttunut. Yleisenä muistikuvana tuolta ajalta on jäännyt näiden liharoduilla risteytettyjen lehmien lypsettävyys, olivat rauhallisia ja helppoja käsitellä, mutta maidontuotokset eivät olleet todellakaan mitään huippuja.

• navettapiika

Angnus ja simmental toimivat lypsyssä, hyviinkin tuloksiin olen päässyt noin 20 kiloa vuorokaudessa ja viiteenkin poikimakertaan. Kannatta kokeilla, eihän tuosta korkealta tipumaton päältä lattialle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      120
      1038
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe