Liha ja Lypsylehmä risteytys

Emäntä89

Hei! Haluaisin saada vastauksen lypsykarjan pitäjiltä.... onko kokemuksia.
Ollaan oma hieho siemennetty lihakarja sonnilla. Jos syntyy lehmä vasikka,jos jättäisi itelleen ja pitäs lypsylehmänä,ni kuinka hyvä lypsettävyys,voiko ruokinnalla parempiin tuloksiin?
Sonni on Blonde d' Aquitaine.

6

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeile näin

      En tiedä lypsettävyydestä, mutta hyvä emolehmä siitä tulee lihapuolelle, ehkä teurashieho kumminkin on se oikea käyttötarkoitus.

    • Emäntä89

      Niin tietysti se voisi olla...ja kulutus rehuissa muissa nappuloissa turhaa...

      • mikä estääää

        Tee siitä emolehmä.


    • lypsäjänki

      no eihän se samaa varmaan lypsä kun puhdas maitorotuinen mutta kyllä varmaan reiluun pariinkymmeneen litraan heruu hyvinkin ja voihan siitä ottaa "parhaan" maidon ja laittaa sitten pois...

    • Pönttö-Einari

      On kokemusta, tosin vuosien takaa, mutta tuskin eläimet siitä on muuttuneet. Meillä oli lihakarjaa, mutta samalla pidettiin pientä määrä lypsylehmiä siinä sivussa. Silloin lihakarjaa oli aika vaikea saada vasikoita, joten lypsylehmiä siemennettiin liharoduilla varsin ahkeraan siinä toivossa, että tuloksena olisi sonnivasikka. Jostain syystä homma onnistuikin, mutta muutamia lehmävasikoitakin tuli mm. Hereford risteytys, joka on rauhallisuutensa vuoksi jäännyt hyvin mieleen, ei paljon potkinut lypsimiä, jos kohta ei sitten tullut juuri maitoakaan. Taidettiin kuitenkin ainakin yksi vasikka teettää silläkin sitten.
      Sonneina nuo risteytykset kasvoivat todella hyvin, mutta lehminä ei juuri maitotiliä karttunut. Yleisenä muistikuvana tuolta ajalta on jäännyt näiden liharoduilla risteytettyjen lehmien lypsettävyys, olivat rauhallisia ja helppoja käsitellä, mutta maidontuotokset eivät olleet todellakaan mitään huippuja.

    • navettapiika

      Angnus ja simmental toimivat lypsyssä, hyviinkin tuloksiin olen päässyt noin 20 kiloa vuorokaudessa ja viiteenkin poikimakertaan. Kannatta kokeilla, eihän tuosta korkealta tipumaton päältä lattialle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10646
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3023
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1646
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1458
    Aihe