Hei! Haluaisin saada vastauksen lypsykarjan pitäjiltä.... onko kokemuksia.
Ollaan oma hieho siemennetty lihakarja sonnilla. Jos syntyy lehmä vasikka,jos jättäisi itelleen ja pitäs lypsylehmänä,ni kuinka hyvä lypsettävyys,voiko ruokinnalla parempiin tuloksiin?
Sonni on Blonde d' Aquitaine.
Liha ja Lypsylehmä risteytys
6
220
Vastaukset
- kokeile näin
En tiedä lypsettävyydestä, mutta hyvä emolehmä siitä tulee lihapuolelle, ehkä teurashieho kumminkin on se oikea käyttötarkoitus.
- Emäntä89
Niin tietysti se voisi olla...ja kulutus rehuissa muissa nappuloissa turhaa...
- mikä estääää
Tee siitä emolehmä.
- lypsäjänki
no eihän se samaa varmaan lypsä kun puhdas maitorotuinen mutta kyllä varmaan reiluun pariinkymmeneen litraan heruu hyvinkin ja voihan siitä ottaa "parhaan" maidon ja laittaa sitten pois...
- Pönttö-Einari
On kokemusta, tosin vuosien takaa, mutta tuskin eläimet siitä on muuttuneet. Meillä oli lihakarjaa, mutta samalla pidettiin pientä määrä lypsylehmiä siinä sivussa. Silloin lihakarjaa oli aika vaikea saada vasikoita, joten lypsylehmiä siemennettiin liharoduilla varsin ahkeraan siinä toivossa, että tuloksena olisi sonnivasikka. Jostain syystä homma onnistuikin, mutta muutamia lehmävasikoitakin tuli mm. Hereford risteytys, joka on rauhallisuutensa vuoksi jäännyt hyvin mieleen, ei paljon potkinut lypsimiä, jos kohta ei sitten tullut juuri maitoakaan. Taidettiin kuitenkin ainakin yksi vasikka teettää silläkin sitten.
Sonneina nuo risteytykset kasvoivat todella hyvin, mutta lehminä ei juuri maitotiliä karttunut. Yleisenä muistikuvana tuolta ajalta on jäännyt näiden liharoduilla risteytettyjen lehmien lypsettävyys, olivat rauhallisia ja helppoja käsitellä, mutta maidontuotokset eivät olleet todellakaan mitään huippuja. - navettapiika
Angnus ja simmental toimivat lypsyssä, hyviinkin tuloksiin olen päässyt noin 20 kiloa vuorokaudessa ja viiteenkin poikimakertaan. Kannatta kokeilla, eihän tuosta korkealta tipumaton päältä lattialle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289