Avioliitto on minusta hyvin vanhanaikainen instituutio, jota monet pariskunnat ovat korvanneet nykyisin avoliitolla. Noin 8 vuotta avoliitossa eläneenä ei ole tullut koskaan vielä mieleen avioitua. Avioliitossa kaikkein huvittavinta on esimerkiksi se että isyyden saa automaattisesti ja koko omaisuus on eron tultaessa jaettavissa sekä toisen kuollessa. Lisäksi se että joillekin täällä kirjoittajille se avioliitto on hyvin paljon itseselvyys, jolloin vasta esimerkiksi seksi on sallittua jne.
Mikäli sukupuolineutraalia avioliittoa ei suotaisi Suomessa käyttöön, niin heteroiden rekisteröity parisuhde olisi mielestäni hyvin paljon nykypäiväisempi vaihtoehto, jolloin rekisteröity parisuhde myöskin heteroille tasottaisi sitä, ettei homoja syrjittäisi esimerkiksi työhaastatteluissa jne. Tietty on muutoksia seuraamattomia ihmisiä, joille ei menisi heti alussa jakeluun moinen, ettei homot olisi ainoita enää jotka saisivat rekisteröidyn parisuhteen ja heteropariskunta sekoitettaisi kuulopuheella homoseksuaaleiksi. Heteropariskunnilla olisi tietty samat oikeudet, jotka on nykyisinkin homoseksualleilla, jotka ovat rekisteröidyssä parisuhteessa.
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Homoille räätälöity light-liitto innosti heterot Ranskassa/1135251880775
Heteroille rekisteröity parisuhde
11
145
Vastaukset
- mieti tätä
Hyvä oivallus. Muutama ongelma ratkeaisi itsestään
Ei tämä aloitus tällä palstalla haittaa, mutta tuli vaan mieleeni, että saisitko jonkun muun otsikon alla enemmän näkyvyyttä asiallesi?
Jos kaikilla pareilla olisi rekisteröity parisuhde, niin mita asioita sisällyttäisit tähän sopimukseen? Tällä hetkellähän moni avioituu juuri siksi, että he arvostavat avioliittosopimuksen mukanaan tuomia asioita, kuten sitä ettei tarvi erikseen tunnustaa isyyttä tai perimiseen liittyviä asioita. Jäisivätkö nämä pois rekisteröityneen parisuhteen "sopimuksesta"? Ajatteletko, että nämä asiat sovittaisiin aina erillisellä sopimuksella?
En siis tarkoita ollenkaan tyrmätä ajatustasi, kyselen vain uteliaisuuttani sekä ymmärtääkseni lisää.
Aija-pappi- herttainenhertta
Minusta tämä palsta on oivallinen paikka keskutella avioliitosta, siitä mitä se sisältää, miksi ihmiset haluavat mennä naimisiin, miten rekisteröity parisuhde eroaa avioliitosta ja onko nykyinen järjestelmä tasa-arvoinen. Kirkko on osa tätä keskustelua yhteiskunnallisena instituuiona, jolla on vihkioikeus.
Sanotaan, että avioliitto on uskon asia, vaikka todellisuudessa se on juridinen. Monet uskovaiset syrjivät sukupuolineutraalia avioliittoa juuri omiensa lähtökohtiensa kautta ja minusta jonkun tulee tässä asiassa tulla vastaan ja tässä tapauksessa se on juuri se porukka, joka ei halua sukupuolineutraalia avioliittoa (siihen ei riitä konservatiivisuus tai se että avioliitto on naisen ja miehen välinen), mutta voisi suostua heteroille räätälöityyn rekisteröityyn parisuhteeseen (ajatellen homoseksuaaleja tässä tasavertaisena). On olemassa homoseksuaaleja ja niitä tulee olemaan aina. Miksi homoseksuaalien ihmisoikeuksia tulisi polkea ja saattaa heidät väkisin eriarvoiseen asemaan heteroiden kanssa?!
Miksi sinä kirjoitat avioliitosta kun minä kirjoitan heteroiden välisestä rekisteröidystä parisuhteesta (joka ei olisi mikään avioliitto)!? ;) Rekisteröidyssä parisuhteessa ei ole mitään erillisiä sopimuksia vaan se sama sopimus kattaa sen, minkä sen on säädetty kattamaan.
On kaikkein järjettömin asia avioliiton sopimuksessa se, että isyys tulee automaattisesti vain sillä verukkeella mikäli on avioliitossa ilman minkäänlaista isyystestiä. Siis olen aina sille asialle nauranut ja puistanut päätäni! Kyseessä ei ole mikään luottamuspula lapsen tulevaa äitiä kohtaan...jokatapauksessa äitiys tiedetään aina, mutta isyys ei ole todistettavissa kuin verikokein 100%:sti!
Siis isyys tulisi automaattisesti aviomiehelle, vaikka hän ei olisi saanut yli vuoteen, ei hyvä!!
- mideti tätä
Minä kannatan asiaa. Valtiovalta on luvannut liittää nuo kohdat rekisteröityyn parisuhteeseen. Kun korjaus on tehty, niin se on välivaihe josta voi siirtyä sukupuolineutraaliin avioliittoon.
- Nimitä toisin
Ei ole olemassa sukupuolineutraalia avioliittoa, sillä avioliitto on miehen ja naisen välinen instituutio. Jos haluat sukupuolineutraalin parisuhteen, nimitä sitä jollakin toisella nimellä. Minä en ainakaan koskaan tule nimittämään homoparia aviopariksi, halusivat he julkista tunnustusta parisuhteelleen kuinka paljon tahansa.
Nimitä toisin kirjoitti:
Ei ole olemassa sukupuolineutraalia avioliittoa, sillä avioliitto on miehen ja naisen välinen instituutio. Jos haluat sukupuolineutraalin parisuhteen, nimitä sitä jollakin toisella nimellä. Minä en ainakaan koskaan tule nimittämään homoparia aviopariksi, halusivat he julkista tunnustusta parisuhteelleen kuinka paljon tahansa.
"Ei ole olemassa sukupuolineutraalia avioliittoa, sillä avioliitto on miehen ja naisen välinen instituutio. "
Jaksatte jauhaa tota samaa asiaa: "miehen ja naisen välinen instituutio". Perusteleet jollakin raamatulla asiaa...anteeksi, mutta se ei riitä perusteluksi kaikille!
- ...
Avioliittolaista ei tarvitse muuttaa kuin pari sanaa, niin se on sitä myöden selvä. Oikeus avioliittoon pitää olla niin eri kuin samaa sukpuoltakin olevilla pareilla.
Minusta on kummallista, että tästä esiintyy vieläkin niin paljon vääntöä. Minusta tämä on siis kiinnostavaa pohdintaa. En tosin tajua, miksi joku sanoisi, että avioliitto on uskon asia. Enempi tahdon, joskus hyvinkin sinnikkään ja kärsivällisen tahdon asia.
Mä pidän avioliittoa hyvin vahvasti juridisena sopimuksena (joka toki siis solmitaan nykyään pääasiassa tavalla tai toisella rakkaudeksi kutsutuista syistä) ja siksi juuri yritän ymmärtää, millaisia juridisia asioita sun mielestäsi pitäisi rekisteröityyn parisuhteeseen kuulua, oli se siis heteroiden tai homojen välinen parisuhde.
"Miksi sinä kirjoitat avioliitosta kun minä kirjoitan heteroiden välisestä rekisteröidystä parisuhteesta (joka ei olisi mikään avioliitto)!? ;) Rekisteröidyssä parisuhteessa ei ole mitään erillisiä sopimuksia vaan se sama sopimus kattaa sen, minkä sen on säädetty kattamaan. " -ateisti1982
Selvennä tätä ajatusta mulle vielä. Mä siis yritän ajaa takaa sitä, että olipa tämä kahden ihmisen välisen suhteen nimi mikä tahansa, se on aina sopimus, ja sopimukseen kuuluu asioita, joista on sovittu. Eli mitkä asiat kuuluisivat rekisteröidyn parisuhteen sopimukseen? Isyysolettaman jättäisit pois, mutta perintökuvionko pitäisit sekä sopimukset omaisuuden jakamisesta eron sattuessa? Sori jos en nyt osaa selittää tai ymmärtää, mutta yritys on kova. Sopimus ja sen sisältö ja ihmisten halua sitoutua parisuhteessaan toisiinsa ja yhteisiin sopimuksiin on mun mielestäni tärkeää ja pidän tärkeänä myös sitä, että tämän sopimuksen solminen on yhteiskunnassa jollain tavalla muotoiltu, virallistettu.
Aija-pappiIlmeisesti et tiedää, mikä on reksiteröity parisuhde kun haluat saada tarkennuksia asiaan. Sulla pyörii vaan "avioliitto" -nimikkeellä se. Lue aloituksessani olleen linkin!
Ajattelen näin, että tässä homoseksuaalien avioliitto kaipuudessa on ollut kyse alunperin oikeastaan tasavertaisuudesta heteroiden kanssa ja juuri sen vuoksi, koska rekisteröity parisuhde syrjii homoseksuaaleja verrrattuna heteroiden avioliitto. Kun esimerkiksi työnantaja kuulee, että henkilö elää rekisteröidyssä parisuhteessa, niin tällöin hän yhdistää henkilön välittömästi homoseksuaaleiksi, joka saattaa olla jossakin määrin sen työhaastattelun loppu! Kun minä menisin työhaastatteluun ja sanoisin miehenä, että asun rekisteröidyssä parisuhteessa NAISEN kanssa eli tällöin se merkitsisi työhaastattelijalla ahaa-elämyksen: "eikö se enää olekaan niiden homoseksuaalien juttu" vaan se instituutio on laajentunut myöskin heteroita varten.
Ei homoseksuaalit välttämättä avioliittoon kaipaisi, mikäli heteroilla oliso mahdollisuus saada rekisteröity parisuhde.
Siitä voitaisi tietty sopimuksessa määritellä tarkemmin, mitkä oikeudet puolisoille toisesta kuuluisi jne. Itseasiassa en ymmärrä, miksi heteropariskunta menee avioliittoon, eikä vaihda yhteistä tai toisen puolison sukunimeä! Rekisteröidyssä parisuhteessa ei ole oikeutta esim. toisen sukunimeen tai adoptio-oikeutta!
Itse ainakin tahtoisin saada oikeuden tunnustaa isyyteni verikokein, vaikka eläisin AVIOLIITOSSA, mutta sitä mahdollisuutta minulle ei tällöin annettaisi vaan isyys tulisi minulle automaattisesti tahtomattanikin...ja sitä vastaan kapinoin, minkä takia sen tulee olla sellainen?!- ...
ateisti1982 kirjoitti:
Ilmeisesti et tiedää, mikä on reksiteröity parisuhde kun haluat saada tarkennuksia asiaan. Sulla pyörii vaan "avioliitto" -nimikkeellä se. Lue aloituksessani olleen linkin!
Ajattelen näin, että tässä homoseksuaalien avioliitto kaipuudessa on ollut kyse alunperin oikeastaan tasavertaisuudesta heteroiden kanssa ja juuri sen vuoksi, koska rekisteröity parisuhde syrjii homoseksuaaleja verrrattuna heteroiden avioliitto. Kun esimerkiksi työnantaja kuulee, että henkilö elää rekisteröidyssä parisuhteessa, niin tällöin hän yhdistää henkilön välittömästi homoseksuaaleiksi, joka saattaa olla jossakin määrin sen työhaastattelun loppu! Kun minä menisin työhaastatteluun ja sanoisin miehenä, että asun rekisteröidyssä parisuhteessa NAISEN kanssa eli tällöin se merkitsisi työhaastattelijalla ahaa-elämyksen: "eikö se enää olekaan niiden homoseksuaalien juttu" vaan se instituutio on laajentunut myöskin heteroita varten.
Ei homoseksuaalit välttämättä avioliittoon kaipaisi, mikäli heteroilla oliso mahdollisuus saada rekisteröity parisuhde.
Siitä voitaisi tietty sopimuksessa määritellä tarkemmin, mitkä oikeudet puolisoille toisesta kuuluisi jne. Itseasiassa en ymmärrä, miksi heteropariskunta menee avioliittoon, eikä vaihda yhteistä tai toisen puolison sukunimeä! Rekisteröidyssä parisuhteessa ei ole oikeutta esim. toisen sukunimeen tai adoptio-oikeutta!
Itse ainakin tahtoisin saada oikeuden tunnustaa isyyteni verikokein, vaikka eläisin AVIOLIITOSSA, mutta sitä mahdollisuutta minulle ei tällöin annettaisi vaan isyys tulisi minulle automaattisesti tahtomattanikin...ja sitä vastaan kapinoin, minkä takia sen tulee olla sellainen?!En nyt taida tajuta mitä sinä ajat takaa. Kun kaikilla pareilla on samankaltaiset lailliset oikeudet avioliittoon, niin asia on hyvin yksinkertainen.
Avioliitto ei ole kristittyjen omaisuutta, kyllä siitä säädetään eduskunnassa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä tiedän että ajattelet
Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä164001Hermanni taitaa hyötyä oikein isot rahat
https://letco.fi/finnish/ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010933843.html Tällainen suomalaismulkeroko edustaa noita1683915Syvästi levoton
Muistat varmaan sinäkin. Ei sitä olisi koskaan toivonut omalle kohdalle tämmöistä. Mutta kyllä minä selviän kuten ennenk153018Vuosi vaihtuu!
Hyvvää Uutta Vuotta! Toevottavasti tulleepi kaekille parempi tuleva vuosi 2025! Olokaahan kilttejä ihanat, rakkaat palst211421Oletko koskaan törmännyt ihmiseen.....
Jota haluat niin paljon että järki lähtee? Toinen näyttääkin niin stanan hyvältä että tekisi mieli syödä se kokonaan. Yk421100- 811053
- 1141053
- 641030
- 162979
Uudenvuoden toivotukset
Listataan tähän kivoja uudenvuoden toivotuksia 🙂👇 Aloitan: "Toivon sinulle ensi vuodeksi 12 kuukautta iloa, 52 viikk9931