SYTOSTAATTIHOIDON JÄLKEISTEN OIREIDEN KESTO?

whanda

Kauanko kestää sytostaattihoidon jälkeisten oireiden kesto?
Ensimmäisestä hoidosta viikko aikaa, kaksi päivää yliaktiivisuutta, sitten kaksi päivää kipuilua ja särkyä sitten kaksi päivää ripulia ja lievää pahoinvointia.

Muuten olo suhteellisen hyvä, mutta onko muilla millaisia kokemuksia ajallisesti ja olitteko hoitojen välillä miten hyvässä/normaalikunnossa?

7

6674

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milla*

Minä voin ihan hyvin sytöjen aikana. Ehkäisin pahoin voinin syömällä sytöjen jälkeen ainaki 5pv pahoinvointi lääkettä. Tietty puolitoista viikkoa oli vähän heikko olo arvojen laskieassa lähes nollaan. Aivan alussa minullaki oli väliajoin ripulia. Kivun ja säryn ehkäsin paratabsilla:)

Stemppiä hoitoisin.

• soiles

Riippuu paljon, mita eri myrkkyja ne suoniin laittavat, ne kun ovat kaikki niin erilaisia, ja oireet sen mukaisia.
      Itse saan Doxetalia, ja syon kortisooneja hoidon jalkeen. Eka hoito meni hyvin, vain 4 paivaa niinkuin ilmassa leijuin enka voinut nukkua.
      Nyt oli toinen kerta tanaan, ja annettiin 25% vahvempi annos, inhottava olo kun on koko ajan nalka ja aterian jalkeen vatsaa koskee kovasti, ei voi nukkua, nytkin kello 3 yolla, ja luulen etta oksenna mika hetki tahansa, vaikka tassa otinkin yhden Primperanin. Laakari ei antanut ohjeita MILLOIN se pitaa ottaa, ensin vai jalkeen vai ruokailun yhteydssa, purkissa myoskaan ei minkaanlaista ohjetta tasta.
      Outoa.
      Kroppaa ja lantiota ja selkaa ja jalkoja sarkee, vaan ei nyt niin pahasti, ei se maailmanloppu ole pieni sarky.

Yleensa ottaen kysymyksesi suhteen : kumma olo 2-4 paivaa heti hoidon jalkeen, sen jalkeen normaali kunto, vaikka veriarvot voivatkin laskea. Eli 2 viikkoa aivan normaalia elamaan !

• Whanda

Saan samaa Doxetalian hoitoa ja kortisoonit ennen ja jälkeen hoidon kolmena päivänä.Sain myös primperan pahoinvointitabletteja 1-2 tablettia aamuin ja illoin, ohjeessani luki ENNEN ruokailua tai muiden lääkkeiden ottoa, että se ehtii vaikuttaa ennen niitä.

Minua myös neuvottiin ettei pahoinvointia kannata jäädä odottamaan vaan primperanit ovat nimenomaan pahoinvoinnin ehkäisemiseen.

Eli otin suoraan 2 tablettia noin puolituntia ennen, pahoinvointi pysyi poissa.

Mutta nyt sitten tuli nämä niinsanotut flunssanoireet vaikka ei itse flunssasta tietoakaan, muuten kaksi päivää olleet jo liki normaalia elämää, aikansa se otti ja tokihan olemme kaikki erilaisia yksilöitä.Mutta nyt onneksi alkaa jo helpottaa.

Minulla oli myös hoidon jälkeen jatkuva nälkä ja vatsasta otti ruokailun jälkeen välillä kovastikin, mutta kortisoonit kuulema piristävät ja lisäävät ruokahalua.
        Seuraavaksi odotellaankin sitten sitä hiustenlähtöä.Suurimmalla osalla se on kuulema ollut tasan kaksi viikkoa ensimmäisestä hoidosta.

Olisi soiles mukava kuulla miten sinun hoitosi etenee, kun samaa hoitoa käydään läpi.Tsemppiä !

• djrhvfiurmwn

Sanoisin kokemuksesta, että sivuvaikutukset riippuvat annetuista lääkkeistä, pahoinvointi- ja muista lääkkeistä, ja sen lisäksi kaikki on yksilöllistä.

Olen itse saanut Hodgkinin tautiin ABVD-sytostaattihoitoja kahden viikon välein. Pahoinvointilääkkeet toimivat kohtalaisesti ensimmäiset kaksi päivää, seuraavaan kahteen päivään en taas saanut syötyä juuri mitään pahoinvoinnin vuoksi. Podin voimakasta väsymystä monta päivää, ja vointi palasi lähestulkoon normaaliksi 3-4 päivää ennen seuraavaa sytostaattihoitoa.

Taudin uusiuduttua sain IKE-hoitoja kolmen viikon välein. Ensimmäiset pari jaksoa meni ihmetellessä aivan älytöntä väsymystä aina pari päivää sairaalasta kotiutumisen jälkeen (tiputukset olivat kolmen päivän aikana), jota jatkui parin päivän ajan. Syylliseksi paljastui kortisonitason voimakas muutos, ja kun hoitoon yhdistettiin pieni annos kortisonia varsinaisten hoitopäivien jälkeen, väsymys hävisi suurimmalta osin. Sivuvaikutuksistakin kannattaa siis kertoa lääkärille, vaikka niiden kanssa pärjäisikin.

• virale

itse sain yhdistetyn säde ja sytostaatti hoidon. jouduin käymään kuukauden yhteen soittoon hoidoissa. agressiiviseen syöpään agressiivinen syöpähoito.
        nyt hoidoista noin 2.5 viikkoa ja oireina edelleen väsyneisyys, makuaistin puuttuminen, nälän tunne puuttuu jonka seurauksena edelleen laihtuminen ja ripuli. vähän mieliala koetuksella kun mielihyvää ei saa oikein mistään. sitä huomaa miten suuri vaikutus ruoan maistamisella on :) kesäkin on parhaimmillaan, enkä voi mennä edes aurinkoon ihon arkuuden takia noin vuoteen. voe voe ja vali vali :)
        no, kyllä mä tästä selviin.
        tsemppiä kaikille toipumiseen!

• kristeli

Jos mikään ei auta enää;
      Jaakob 5:14-16
      14. Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.
      15. Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.
      16. Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.

• syöpäläinenx

kristeli, vedä ittes vessanpytystä alas

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      3317
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      49
      1213
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1182
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      56
      1147
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1027
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      930
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe