Matkakorvaukset

sairaanhoitoon

Kelahan korvaa matkoja sairaanhoitoon toiseen kaupunkiin, mutta niistä jää aina omavastuut itse maksettaviksi. Maksaako sossu toimeentulotukena nämä omavastuut, kun asiakas saa toimeentulotukea? Maksaako sossu matkakulut Kelan laskeman omavastuuosuuden mukaan, vai todellisten matkakulujen mukaan? Siis jos on menty esim. omalla autolla, niin matkakulujahan tulee helposti enemmän, kuin Kelan laskema omavastuun määrä on.

Jos sairaalassa oloaikana toisessa kaupungissa pitää maksaa parkkimaksuja, niin korvaako sossu nämä pysäköintimenot, jos sairaalaan on mennyt omalla autolla?

Jos sossu korvaa sairaanhoidon matkakustannuksia, niin minkä kuukauden ttt-laskelmassa se ottaa kulut huomioon? Siis jos matka sairaalaan ja sieltä takaisin on tehty esim. lokakuussa, mutta matkakorvaus haetaan Kelalta myöhemmin niin, että Kelan maksama matkakorvaus tulee tilille vasta marraskuussa, niin huomioiko sossu matkakustannukset loka- vai marraskuun hakemuksessa? Olettaisin, että sossu huomioi matkakustannukset sen kuun ttt-hakemuksessa, kun matka on tehty, vaikka Kelan matkakorvaus näkyisi tilillä eri kuussa. Mutta jos edellämainitussa tapauksessa lokakuun ttt on jo maksettu ja marraskuussa ei jää ttt:a maksettavaksi, niin maksaako sossu silti marraskuun ttt-laskelmassa lokakuussa tehdyn matkan kustannukset jälkikäteen, koska lokakuun ttt on jo maksettu ja marraskuun ttt-laskelma jää muuten ylijäämäiseksi?

16

2094

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vai niin.

Eikös se kuulu toimeentulotuen perusosan katettavaksi.
      Pyydä kuule sairaanhoitolaitokselta todistus taksin käyttöä varten, niin ei tule niitä parkkimaksuja!

Omavastuu taksissa - vähän yli 9 euroa suuntaansa - jos se todistus taksin käytön tarpeellisuudesta on saatu.

• sairaanhoitoon

Tuo on vain sinun epäilyäsi, että tuo kuuluisi perusosaan. Onko Petu vielä vastaillut täällä kysymyksiin? Jos on, niin odotellaan, josko vaikka hänellä olisi tietoa pelkän luulon sijasta.

Eipä tuota todistusta taksin käytöstä taida saada kovinkaan helposti, kun sairaalassa käynnin syy on sellainen, että sairaalaan voi mennä ihan itsekseen... Eli ei ole jalka poikki tms.

• joo, niksit tiedettä

No, silloin voi mennessä käyttää kuule julkista kulkuneuvoja ja jos on esim. leikkauksessa käynyt, niin kyllä siihen ainakin taksitodistus kotiinpaluuseen on aika aiheellinen.

Mutta siellähän lukee perusosasta - että terveydenhoitokulut ja jos on jotain erityisen suurta niin sitten lisäharkinnan mukaan korvataan perusosan päälle!

Mutta joo,,,,

Omavastuu on vähän päälle 9 euroa suuntaansa...

• sairaanhoitoon
        joo, niksit tiedettä kirjoitti:

No, silloin voi mennessä käyttää kuule julkista kulkuneuvoja ja jos on esim. leikkauksessa käynyt, niin kyllä siihen ainakin taksitodistus kotiinpaluuseen on aika aiheellinen.

Mutta siellähän lukee perusosasta - että terveydenhoitokulut ja jos on jotain erityisen suurta niin sitten lisäharkinnan mukaan korvataan perusosan päälle!

Mutta joo,,,,

Omavastuu on vähän päälle 9 euroa suuntaansa...

Ei tuo julkisten kulkuneuvojen käyttäminenkään ole aina ihan yksinkertaista... Kun sattuu asumaan tälläisessä pikkukylässä, jossa busseja kulkee harvoin, tai ei ollenkaan! (Siis sopivaan suuntaan ja sopivaan aikaan!)

Eikä sairaalassa käyntini johdu edes leikkauksesta, joten senkään takia minulle ei korvata taksilla ajelua.

Vastauksia on jo tullut melko paljon, mutta kukaan ei ole vielä ottanut kantaa tuohon kysymykseen, että minkä kuukauden ttt-laskelmassa sossu ottaa matkakustannukset huomioon?

Eli kertaan vielä: matka sairaalaan on tehty sellaisen kuukauden aikana, jolloin saan ttt:a. Yritin hakea tässä kyseisessä kuussa matkakorvauksia sossusta, mutta matkakorvauksia ei oltu noteerattu ttt-päätöksessä mitenkään. Hain matkakorvauksia vasta myöhemmin Kelalta. Kelan matkakorvaukset maksetaan minulle luultavasti sellaisen kuukauden aikana, jolloin en saa ttt:a. Mutta ottaako sossu huomioon matkakorvaukset siinä kuussa, jolloin Kelan matkakorvaukset on maksettu? Eli jos saan Kelan matkakorvaukset sellaisena kuukautena, jolloin en saa ttt:a, niin maksaako sossu sinä kuukautena silti matkojen omavastuuosuudet, koska matkat on tehty sellaisena kuukautena, jolloin olen saanut ttt:a?

• jep jep.
        sairaanhoitoon kirjoitti:

Ei tuo julkisten kulkuneuvojen käyttäminenkään ole aina ihan yksinkertaista... Kun sattuu asumaan tälläisessä pikkukylässä, jossa busseja kulkee harvoin, tai ei ollenkaan! (Siis sopivaan suuntaan ja sopivaan aikaan!)

Eikä sairaalassa käyntini johdu edes leikkauksesta, joten senkään takia minulle ei korvata taksilla ajelua.

Vastauksia on jo tullut melko paljon, mutta kukaan ei ole vielä ottanut kantaa tuohon kysymykseen, että minkä kuukauden ttt-laskelmassa sossu ottaa matkakustannukset huomioon?

Eli kertaan vielä: matka sairaalaan on tehty sellaisen kuukauden aikana, jolloin saan ttt:a. Yritin hakea tässä kyseisessä kuussa matkakorvauksia sossusta, mutta matkakorvauksia ei oltu noteerattu ttt-päätöksessä mitenkään. Hain matkakorvauksia vasta myöhemmin Kelalta. Kelan matkakorvaukset maksetaan minulle luultavasti sellaisen kuukauden aikana, jolloin en saa ttt:a. Mutta ottaako sossu huomioon matkakorvaukset siinä kuussa, jolloin Kelan matkakorvaukset on maksettu? Eli jos saan Kelan matkakorvaukset sellaisena kuukautena, jolloin en saa ttt:a, niin maksaako sossu sinä kuukautena silti matkojen omavastuuosuudet, koska matkat on tehty sellaisena kuukautena, jolloin olen saanut ttt:a?

No, miksiköhän et kysy sossusta päätöksentekijältä.

Sossun sossun sossu. Siksi toisekseen, jos toimeentulotuki on kerran viimesijainen muihin etuuksiin nähden, niin taitaa koskea näitä matkakorvauksiakin, eli ensin Kelasta matkakorvaukset ja vasta sitten sossuun.

• sairaanhoitoon
        jep jep. kirjoitti:

No, miksiköhän et kysy sossusta päätöksentekijältä.

Sossun sossun sossu. Siksi toisekseen, jos toimeentulotuki on kerran viimesijainen muihin etuuksiin nähden, niin taitaa koskea näitä matkakorvauksiakin, eli ensin Kelasta matkakorvaukset ja vasta sitten sossuun.

Ajattelin kysyä ensin täältä, jos ihmisillä olisi kokemusta, tai muuten tietoa ko. asiasta. Näin minun ei tarvitsisi häiritä sossun työntekijöitä, heillä kun on muutenkin kädet täynnä työtä.

Tuo on kyllä hyvä pointti, että ensin haetaan Kelasta kaikki mahdollinen ja sitten vasta mennään sossuun. Olen hakenutkin Kelasta matkakorvauksia, mutta niitä ei ole vielä maksettu, koska siellä(KIN) on ruuhkaa!

Vieläkin odotan mielenkiinnolla vastausta alkuperäiseen kysymykseeni, että maksaako sossu matkakorvaukset (eli siis vain omavastuuosuuden) takautuvasti, vaikka Kelan matkakorvaus tulisi tilille sellaisena kuukautena, jolloin en ole muuten oikeutettu ttt:een?

• sairaatlapset

Oon saanu omavastuun toimeentulotukena, eli sen 2 kertaa 9,50 euroa kun olen taksilla kulkenut. Oman auton käytöstä oon saanu jotain 20 snt kilometriltä, parkkimaksuja en oo kehannu laittaa, kun on ollu vain muutamia euroja

• Petu...

Itse kuskasin eräänä talvena vuosia sitten pikkuisen poikani 1½ kilometrin päähän taksilla ja sossu maksoi matkan mukisematta vaikka minulla omakin auto oli ja sossu sen tiesi.

Sairaan/terveydenhoidon matkakulut ovat mielestäni toimeentulotukilain 7c§:n 4 kohdan menoja: "4) vähäistä suuremmat terveydenhuoltomenot." Toki asiast avoi joutua HaO:ssa kättä vääntämään, mutta uskoisin, että se kannattaa. Parkkimaksut voivat olla kolmas juttu:(

• ai jaa...

Vähäistä suuremmat terveydenhuoltomenot - eikös ne ole lähinnä vaikkapa silmälasit tai hammashoito tai joku muu välttämätön asia.

9 euroa ja vähän päälle - vähäistä suurempi?

• leippä... leippä...

"Vähäistä suuremmat terveydenhuoltomenot"
        Tarkoittaa käytännössä käsikauppalääkkeitä, reseptilääkkeet ovat aina korvanneet vaikka hinta on ollut alle 9 euroa.

"9 euroa ja vähän päälle - vähäistä suurempi?"
        Älähän vähäistä vähättele! Matkan omavastuu on 9,50 euroa yhteen suuntaan, käytännössä 19 euroa/reissu, eli sinun "pyöristyssäännöllä" 20 euroa. Tuo on toimeentulotukiasiakkaan 4 päivän ruokaraha. Syömättäkö pitäis olla?

• ensin Kelasta!
        leippä... leippä... kirjoitti:

"Vähäistä suuremmat terveydenhuoltomenot"
        Tarkoittaa käytännössä käsikauppalääkkeitä, reseptilääkkeet ovat aina korvanneet vaikka hinta on ollut alle 9 euroa.

"9 euroa ja vähän päälle - vähäistä suurempi?"
        Älähän vähäistä vähättele! Matkan omavastuu on 9,50 euroa yhteen suuntaan, käytännössä 19 euroa/reissu, eli sinun "pyöristyssäännöllä" 20 euroa. Tuo on toimeentulotukiasiakkaan 4 päivän ruokaraha. Syömättäkö pitäis olla?

Kelan omilla sivuilla on sitten väärät summat, sillä siellä sanotaan omavastuun olevan 9,25 e.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100801114105EH?OpenDocument

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100801111809EH?OpenDocument

• ...

Tänne ainakin sossu maksanut matkoista omavastuuosuuden ja parkkimaksunkin ihan mukisematta. Kaikesta muusta sitten onkin väännetty ihan urakalla :o(

• Koeera

Ihan hienoa teidän kunnassa kun sossu on maksanut mukisematta, meidän kunnassamme taasen sossu ei tahdo maksaa mitään vaan virkailija ei ymmärrä et sadankilometrin päähän sairaalaan kulkeminenkin maksaa (erikoissairaanhoito) ja yhteiskunnan kustannuksia säästin sillä kun en yöpynyt sairaalassa vaan kuljin omalla autolla.
        Silmälasit jotka tarvein ja silmälääkäri/lasiliike joka lähin sijaitsee 33 kilometrin päässä sossu maksoi lääkärin tutkimisen ja uudet lasit mutta ei matkoja?
        Puhelimeen eivät myöskään mielellään vastaa, kun heilläkin on kännykkä numero ja soittavan numerosta näkevät ketä soittaa???

• #666#

Vähäistä pienemmät terveydenhoitomenot eli 3 % normista. Omavastuu on 9,25 suuntaansa eli 18,50 edestakaisin.

• Anonyymi

Taidatpa olla köyhä aasi.

• Anonyymi

MINÄ en maksa latin latia mistään, mieluummin sairastan vaikka turkkilaisen hyppykupan kuin laitan kolikkoakaan terveydenhoitoon kaljakassastani. Tai pilsneriähän minä litkin, en olutta!

Perkele!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe