onko se jotain urbaanilegendaa, että lepakot lentävät valkoisia lakanoita päin?
asun isohkolla omakotialueella, ja luulisin täällä olevan lepakoita, täällä on paljon vanhoja omakotitaloja, joiden ullakot tuulisi olevan hyviä suojia lepakoille.
minä en ole ikinä nähnyt lepakkoa (paitsi kuolleena lasipurkissa ja luontoohjelmissa) mutta haluaisin kovasti nähdä.
voinko siis yrittää ottaa lepakkoa kiinni niin, että ripustaisin valkoisen lakanan pihalle yöllä, ja katsoisin, tulisiko lepakoita. en koskisi lepakkoihin, vaan katsoisin niitä vaikka taskulampulla lähempää. en siis koskisi niihin.
mutta vahjingoittaako lakanaa päöin lentäminen lepakkoa? tai tuottaako se stressiä, jos lepakkoa osoittaa taskulampulla? jos siitä on haittaa, niin en minä sitten, mutta haluaisin kovasti nähdä näitä "epäonnistuneita pääskysiä" ihan luonnossa.
saanko kokeilla ottaa kiinni lepakkoa?
8
6372
Vastaukset
- laalaa
...lepakot kokemuksen mukaan lentävät valkoista lakanaa tai valoa kohti. Syy taitaa olla ihan se, että lepakoiden ravinto, yöperhoset yms. tykkäävät pörräillä vaaleaa taustaa vasten. lepaako itse on lähes sokea, eikä varmaankaan edes huomaa, jos sitä lapulla osoittelee.
Lepäkoita näkee ihan hyvin muutenkin, kun kirkkaana yönä katselee taivaalle. Ne lentävät tosi matalalla ja erittäin nopeasti, mutta vaalemappaa yötaivasta vasten voi joskus sellaisen nähdä.:)
Juu koskea niihin ei todellakaan saa, ne ovat rauhoitettuja eläimiä. Mutta katsoa saa ihan vapaasti ;)- laalaa
tulipa paljon kirjoitusvirheitä X)
- Erika
"Rauhoitetun eläimen tahallinen tappaminen tai pyydystäminen on kiellettyä. Kiellettyä on myös pesien sekä munien ja yksilöiden muiden kehitysasteiden ottaminen haltuun, siirtäminen toiseen paikkaan tai muu tahallinen vahingoittaminen. Rauhoitettuja eläimiä ei myöskään saa tahallaan häiritä, etenkään niiden lisääntymisaikana ja tärkeillä muuton aikaisilla levähdysalueilla. Lisäksi luonto- ja lintudirektiivi säätelee lajien hallussapitoa ja kauppaa."
Lähde:www.ymparisto.fi- vegata
voin kokeilla tuota lakana juttua, jos en koske tai tee yhtään mitään lepakolle. mutta onko tuo häiritsemistä?
- laalaa
vegata kirjoitti:
voin kokeilla tuota lakana juttua, jos en koske tai tee yhtään mitään lepakolle. mutta onko tuo häiritsemistä?
...sinä omaan pihaasi virität lakanan ja osoitat siihen vaikka valolla, niin se ei ole minkäänlaista häiritsemistä. lepakko tulee siihen jos on tullakseen. Häiritsemistä olisi tunkeutua pesäalueelle, sohia tai metelöidä jne. Ei tarkkailu ole häiritsemistä, niin kauan kun eläin ei siitä siis häiriinny, esim. hylkää pesää. lepakoilla ei edes pesää ole.
Päivisin saattaa löytää nukkuvia lepakoita vaikka vanhan aitan ylisiltä. niihin ei saa missään nimessä koskea, vaikka ne eivät edes reagoisi.
Tarkkaile rauhassa vaan lepakoita. Ei tuo lakana niitä haittaa. ;) - zoolander
...rikkoneeni tuota siirtämis-pykälää juuri lepakon kohdalla kaksi kesää sitten. Oli pakko!
Kattorempan yhteydessä, kun aamulla purettiin pressuja, löytyi sieltä pressun poimuista pikkiriikkinen lepakko. Oli kai mennyt päivää vasten sinne piiloon. Siirsin rassukan vanhan pihavajamme takimmaiseen nurkkaan, mistä pääsee pois tuuletustilojen kautta. Siirto oli pakollinen kahdestakin syystä: ei olisi voinut jatkaa remppaa muuten, ja se vahvempi syy oli se, että lepakko olisi todennäköisesti kuollut päivän aikan siellä pressun sisällä. Mittasin nimittäin hellepäivänä katolla 48 asteen hellelukemat!
- *nöpö*
anna luonnon eläinten olla rauhassa!!!! olisiko kivaa tai mielen kiintoista jos sinut otettaisiin kiinni lakanalla kun esim. kävelisit kadulla??!!!!! tai että suoraan läheltä silmiisi osotettaisiin taskulampulla!!!!!??
MIETI!!!- NöFFi
noo saa kahtoa tieteni=), laittaa jonku taskulampun yöllä hämärässä pihalle osottaan taivaalle, niin pitäs tulla... ja *nöpö*: vähän eri asia lepakko ja ihminen? Ei niitä tarvi tietenkäänpyydystää kiinni, mutta voi houkutella katseluetäisyydelle.
heh...
*nöpö*:"anna luonnon eläinten olla rauhassa!!!! olisiko kivaa tai mielen kiintoista jos sinut otettaisiin kiinni lakanalla kun esim. kävelisit kadulla??!!!!! tai että suoraan läheltä silmiisi osotettaisiin taskulampulla!!!!!??"
no joo...ootko muuten joskus tappanu hyttysen, tai astunu muurahaisen päälle? ajattele jos jättiläinen tulis ja.......huhhuh
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375096- 823626
- 333006
- 612985
- 102906
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351669