Ärsyttävä slogan :((

Pian taas joudun tilanteeseen jossa tuota sanontaa käytettiin viimeksi.

"Asiat riitelee, ei ihmiset"

Kyllä olen sitä mieltä että ihmiset niiden asioiden kanssa pähkäilee ja yrittää saada itselleen edes pientä oikeutta.
Sen enempää menemättä tarinaani mutta jo valmiiksi ärsyttää kun tiedän että minulla ei ole mahdollisuuksia.
Joten menen istumaan ja yritän olla tuppisuuna. Koska jos aukaisen suuni niin tällä kertaa se olen kyllä ihan suoraan minä joka riitelee.
Mutta tuonkin lauseen kuulen usein ihmisiltä joilla olis ahdollisuutta parantaa ihmisten oloa mutta ei.

Miten sinä koet kyseisen lauseen?

32

163

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väkinäinen, eihän asiat voi riidellä.

Sanoisin mielummin, että kyseessä on asiaan liittyvä ongelma, eikä tätä pidä ottaa henkilökohtaisesti, jos tosiaankin on kyse pelkästään asiaan liittyvästä ongelmasta. Sitten tulee mieleen, että, jos joku ei ota ihmisiä huomioon päätöksissään tai asia ei kosketa juuri häntä, niin ne eivät ole henkilöasioita hänelle, mutta voivat silti olla varsin henkilökohtaisia asiota jollekin toiselle.

• Juurikin näin.
        Minulle erittäinkin henk. kohtasesta asiasta on kyse.
        Mutta sanojalle ei. Ja hänellä on takanaan joku suuri ME, jotka päättävät.
        Tunnen olevani miltei pilkan kohde tuon lauseen ansiosta.

Mutta elämä kouluttaa.
        Jos lähtisin takavasemmalle nyt ja poistuisin koko tilanteesta niin katuisin.
        Aina ei ole helppoa olla ihminen,

• että näin

Kuulostaa ärsyttävältä ja holhoavalta sloganilta.

Opin täältä s24:sta sellaisen termin, kuin _hampurilaismalli_, jota opetetaan hoitajille ja vastaaville. Ensin puhut kauniisti, sitten haukut ja taas puhut kauniisti. Se ruma osuus on tuo pihvi siinä keskellä.
      Kai tuo käy normielämässä, kun ammatti-ihmisetki sitä käyttävät...

• Toi oli mullekin uusi termi.
        Mutta kaikenlaista sitä on. Ja kaikkea käytetään hyväksi.
        Ikävä kyllä.

• että näin

Jatkan vielä, että mitäs sitten, jos onkin riidan aloittava osapuoli? Joskus on pakko riidellä, jos haluaa pitää oikeuksistaan kiinni.
        Kyllä ihmisen on osattava tarvittaessa olla aggressiivinenkin, jos ei halua jäädä muiden tallomaksi.

*minäkö ammattiriitelijä?*

• että näin
        tulisilla kirjoitti:

Toi oli mullekin uusi termi.
        Mutta kaikenlaista sitä on. Ja kaikkea käytetään hyväksi.
        Ikävä kyllä.

Sillä pedataan vastaanottaja sellaiseen mielentilaan, että hän ei närkästy yhtä paljon, kuin tekisi ilman asian 'petaamista'.

• että näin kirjoitti:

Jatkan vielä, että mitäs sitten, jos onkin riidan aloittava osapuoli? Joskus on pakko riidellä, jos haluaa pitää oikeuksistaan kiinni.
        Kyllä ihmisen on osattava tarvittaessa olla aggressiivinenkin, jos ei halua jäädä muiden tallomaksi.

*minäkö ammattiriitelijä?*

Joskus se viimeinen pisara on liikaa.
        Ja sitten ihmetellään, miten ja kuinka. Niin rauhallinen ja sopuisa ihminen.

• Nooo, faktat eivät jousta. Ihmiset voivat joustaa, halutessaan.

• Niin juuri, halutessaan vois.
        Ja nuo faktatkin on nykyään niin kun joku päättävä päättää, eli ei välttämättä edes faktaa vaikka niin se esitetään.
        Tutkimuksien tilaajat usein käyttää omia päämääriä.
        Eli tutkimuksetkaan ei ole faktaa vaikka niin väitetään.

• tulisilla kirjoitti:

Niin juuri, halutessaan vois.
        Ja nuo faktatkin on nykyään niin kun joku päättävä päättää, eli ei välttämättä edes faktaa vaikka niin se esitetään.
        Tutkimuksien tilaajat usein käyttää omia päämääriä.
        Eli tutkimuksetkaan ei ole faktaa vaikka niin väitetään.

Niin no, ei kaikki ole faktaa vaikka sitä faktaksi väitetään. Oikeasta faktasta ei voi olla ihmisten välillä erimielisyyttä, se on faktan tuntomerkki.

Tutkimukset eivät ole faktaa vaan tutkimuksia, niiden kritiikille on ihan omat tieteelliset metodinsa.

• Koen sen niin, et ristiriitatilanteessa latelen kyllä asiaa.
      Mutta todellakin vain asiaa. Tiukka rajaus siinä
      Henkilökohtaisiin loukkauksiin, räkyttämiseen ja huutamiseen en lähde.
      Mut sitä asiaa tulee niin tiivis paketti, että aikuinen mies kulkee sen jälkeen pitkin seiniä minut nähdessään.

Katsos, aina on syy sille miksi tunnet niinkuin tunnet ja jos muutat sen järkeviksi sanoiksi niin siihen saa sitten toinen yrittää pistää paremmat perustelut.
      Ihmisillä on sellainen ihme syyllisyydentunne siitä, että joutuu olemaan poikittain, mut jos asiaa mietit, niin huomaat että omasta mielestäsi ja aivoistasi läytyy perusteltu syy tuntea niinkuin tuntee...

Työasioissa ei tartte ketään rakastaa, mutta toimeen pitää tulla.
      Asiat pitää kyetä puhumaan, silloinkun työ vaatii informaation jakamista

• Puolentoista vuoden sisään tää on neljäs istunto.
        Yritän taas saada itseni siihen tilaan etten todellakaan raivoa siellä.
        Koska tiedän että liian vallan kun antaa suuttumukselle niin silloin on jo hävinnyt.

Toi sun toiseks viimeinen lause on sellainen että täysillä allekirjoitan sen.
        Eiköhän se taas tästä.
        Pikkuhiljaa lauhtuu taas olo.

• tulisilla kirjoitti:

Puolentoista vuoden sisään tää on neljäs istunto.
        Yritän taas saada itseni siihen tilaan etten todellakaan raivoa siellä.
        Koska tiedän että liian vallan kun antaa suuttumukselle niin silloin on jo hävinnyt.

Toi sun toiseks viimeinen lause on sellainen että täysillä allekirjoitan sen.
        Eiköhän se taas tästä.
        Pikkuhiljaa lauhtuu taas olo.

Mieti mitä tarttee sanoa ja miten se perustella.
        Siellä sinun sisälläsi on täysin riittävät perusteet mielipiteellesi.
        Kun sitä siltä pohjalta miettii, että miksi minusta näin tuntuu...huomaa, että hitto, noinhan se onkin..

• Ajattelen tuon sanonnan sillä tavalla, että voimme olla eri mieltä ja toimia eri tavalla. Noiden asioiden käsittelyyn ei pitäisi ottaa mukaan tunteita ja tilanne on ohi, kun asia on hoidettu jollakin tavalla.

Kannatan kyllä asioiden esiintuomista omalta kantilta. Ei sen tarvitse olla riitelyä. Monesti sanoman perillemeno on riippuvainen, millä tavalla esität.

• Voi kun osaikin olla coolempi kun olen.
        Sellainen asian yläpuolella oleva juuri siinä tilanteessa.
        Mutta olen melko kuuma (mikä on Kallen naisellinen vastine?) silloin kun mennään lähietäisyydellä omissa asioissa.

Noh, oppia ikä kaikki.

• tulisilla kirjoitti:

Voi kun osaikin olla coolempi kun olen.
        Sellainen asian yläpuolella oleva juuri siinä tilanteessa.
        Mutta olen melko kuuma (mikä on Kallen naisellinen vastine?) silloin kun mennään lähietäisyydellä omissa asioissa.

Noh, oppia ikä kaikki.

Omia oivalluksia.. tunteilu ja riitely kuluttavat energiaa.. minun tapauksessa aiheuttavat myös päänsärkyä..

Jos vastapuolena on mies, niin madalla ääntäsi ja käytä ääntäsi painokkaammin. Olen huomannut, että omat jyrähtämiset saavat miehet ottamaan asian todesta.

En osaa sanoa kuumakallen vastinetta :D.

• brutsparklingwine kirjoitti:

Omia oivalluksia.. tunteilu ja riitely kuluttavat energiaa.. minun tapauksessa aiheuttavat myös päänsärkyä..

Jos vastapuolena on mies, niin madalla ääntäsi ja käytä ääntäsi painokkaammin. Olen huomannut, että omat jyrähtämiset saavat miehet ottamaan asian todesta.

En osaa sanoa kuumakallen vastinetta :D.

Toi toikin taas ajatuksen.
        Nimittäin mun ääni on melko matala normaali tilanteessa mutta suuttumus saa siihen kimakamman sävyn, josta en välttämättä itsekään tykkää.
        Elikkä mun täytyy säilyttää rauhallisuus, jotta ääneni on matalampi (uskottavampi).
        Joo ja mies on vastapuolella.

• Cloetta...

Omalla työurallani olen todennut, että ihmiset riitelee, harvoin asiat. Täytyy olla aikamoinen asiantuntijuus ja ammatillisuus sekä tietous käyttäytymis- ja ihmistieteistä, jotta pystyisi suhtautumaan asiaan kuin asiaan ilman persoonallista panosta ja subjektiivista mielipidettä - sitäkin kyllä tapahtuu riippuen asiasta.

Toimin itse ihmissuhdealalla ja en todellakaan voi riidellä, saatikka inttää, ihmisten kanssa vaan pyrin ottamaan asiat asioita, enkä esim. sekoita omia tuntemuksiani asioihin koska ne ovat vain työasioita, jotka voi unohtaa työpäivän päätyttyä. Ja ottaa mahdollisesti taas esille seuraavana päivän. Tämä vaatii jatkuvaa harjoittelua ja itsetutkiskelua, mutta tietylle asteelle päästyä on aika helppoa asennoitua "asiat riitelee" - tasolle.

Tuppisuuna ei kannata olla vaan tuoda oma mielipiteensä esille asiallisesti ja perustellen - älä oleta tietäväsi toisten ihmisten reaktioita tai ajatuksia, koska silloin olet juuri siinä "ihmiset riitelee" osastolla.

• Niin kait ne muutkin ihmiset voi muuttua ja niiden ajatukset.
        Mutta pahoin pelkään että mennään vanhoja latuja.

Eikä toi tuppisuisuus onnistu multa.
        Sehän olis samaa kun parisuhteessa mykkäkoulu ja se ei kyllä olis mitenkään aikuismaista tässä tilanteessa.

Yritän vain etsiä nytkin itselleni sitä oikeaa asennetta ja täältä olen jo pari ahaa-elämystä saanutkin.

• Täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa!
      Kymmeniä vuosia asiakaspalvelussa ja tietysti työyhteisössä...

• Cloettaa tarkoitin...

• rygseck

Mä oon kyl käyttäny tota itteki...

Lähinnä kai sanoakseni vastapuolelle, ettei mulla oo häntä vastaan mitään henkilökohtaista, mutta edustamaansa asiaa kyllä.
      Sitten oon antanu palaa - joskus aika kovaakin asiaa...

Ja oon saanu asioita läpikin =)

Anja tossa aiemmin sanoskin, että ku tekee itelleen ensin selväks, miltä tuntuu ja miks tuntuu, nii se on helppoa sitten pukea sanoiksi. Se on niin totta !!

Työpaikalla tän näkee... meilläkin tulee muutoksia tiuhaan tahtiin ja sitten tulee napinaa... useinmiten se on vaan muutosvastarintaa, mutta on siellä jouossa ihan oikeetakin asiaa. Sen esiinkaivaminen onkin sitten toinen juttu - juur ku kukaan ei oo miettiny miks tuntuu siltä ku tuntuu. Sit tulee kommentteja, et "musta tuntuu et toi ei vaan oo oikein !"
      Pahimmillaan semmoinen vie raastupaan asti :/

• Mulla on tilanne eessä vasta maanantaina mutta nyt täytyy jo miettiä valmiiksi jonkunlainen suunnitelma.

Taidan taas ottaa ton vihkon käyttöön ja sillä selventää itselleni asioita.
        Ja pohtia noita tuntemis juttuja.

Itselleen kirjoittaminen on toisinaan hyvin terapeuttista.
        Vois kait kirjoittaa vastapuolelle samoin tein :)

• rygseck
        tulisilla kirjoitti:

Mulla on tilanne eessä vasta maanantaina mutta nyt täytyy jo miettiä valmiiksi jonkunlainen suunnitelma.

Taidan taas ottaa ton vihkon käyttöön ja sillä selventää itselleni asioita.
        Ja pohtia noita tuntemis juttuja.

Itselleen kirjoittaminen on toisinaan hyvin terapeuttista.
        Vois kait kirjoittaa vastapuolelle samoin tein :)

Yks mitä voisit kans kokeilla...
        Vaikka samalla ku kirjoittelet, ni olis toi mentaaliharjoitus - se on käytännössä vähän sama, ku jos höpöttelet itekses =)

Toki sitä voi tehä äänettömästiki !

Mut ku kuvittelet tilanteen etukäteen, ja samalla harjottelet vuorosanoja - otat vaikka erilaisia versioita siitä, miten vastapuoli tulee reagoimaan - niin asiasta tulee Sulle niin tuttua, että tuntuu ku olisit siitä ikäs puhunu. Ei mee sit kieli solmuun, ku oikee tilanne tulee eteen =)

Mä käytän ite tota aika paljon - täällä käykin aika pajatus väliin, ku paasaan jostain asiasta ;D
        Tohon lentelee pikkulintuja katteleen, päät kallellaan ku meikäakka posmottaa *nauraa*

Siinä sitä tulee kans samalla miettineeksi eri argumentteja, omaa asiaa tukemaan...

Mut liikaa ei saa miettiä ja pyöriä sen asian ympärillä !
        Siin voi käydä niinki, et jos liikaa on yhessä asiassa, ni se asia ikäänku fokusoituu liikaa - pitäs ottaa vähän etäisyyttä väliin ja koittaa nähä myös kauempaaki se juttu... se on mulle ainaki väliin hiukan hankalaa :O

Onneks Sulla on aikaa tän asiuan kans - kerkeet nukkuun yön jos toisenki yli =)

• Putkivalo

Mun mielestä se kuvaa sitä, että ihmeen usein ihmiset ottaa sen henkilökohtaisesti kun joku on eri mieltä jostain asiasta. Sen sijaan kuin että keskustelisi vaan asiaa, loukkaannutaan ja mennään henkilökohtaisuuksiin. Nähty täälläkin.

Olin joskus politiikassa mukana, ja sain niin tarpeekseni siitä että tuputetaan omia mielipiteitä, että on pakko olla edes jossain oikeassa. Kun sen sijaan voisi vaan vaihtaa mielipiteitä ja miettiä, että mitähän se toinen on käynyt läpi jotta tähän lopputulokseen on päätynyt. Harvemmin ihminen kuitenkaan pysty heti muuttamaan näkemystä, se vaatii kypsyttämistä ja aika. Ihminen on vähän kuin valtava risteilijä, jonka jarruttaminen ja kääntäminen vie aikaa :)

• Heh, toi risteilijä sopiikin tähän fiilikseen kun nenä päähän:)
        Kait se on niin että sitä sanontaa käytetään eri monella tavalla.
        Aina jälleen riippuen ihmisestä ja siitä mitä haluaa väittää.

• Täytynee tulla kiitttämaan hyvistä ajatuksista.
      Tilanne on eletty ja nyt ei riidelly ihmiset eikä edes asiat.
      Pääsimme tulokseen joka on kompromissi molemmille puolille.
      Käytn kaikki omat ja myös täältä saadut ajatukset ja teot.
      Tänään vielä paikalle mennessä "varjonyrkkeilin" pois kaikki pahat ajatukset.
      Nyt voisin lentää.

Tiedän. tiedän että kyllä sitä alaskin tullaan mutta nyt nautin :))

• rygseck

Hienoa !!
        Leiju ihan rauhassa vaan - uskon että olet onnesi ansainnut =)

Ja kompromissi oli molempia osapuolia tyydyttävä ?

• rygseck kirjoitti:

Hienoa !!
        Leiju ihan rauhassa vaan - uskon että olet onnesi ansainnut =)

Ja kompromissi oli molempia osapuolia tyydyttävä ?

Kyllä se oli.
        Tällä hetkellä kaikkein paras molemmille :))

• No, meidän työporukassa vastaavasti alkaa, kun huomiseksi on merkitty yt:n ensimmäinen palaveri. Esikunta näkee vähennystarvetta työntekijöissä ja työntekijät esikunnassa...

• Ehkä näinkin...

minusta kyllä tuo lause työelämässä varsinkin. Pätee. ja pitää neuvottelutilanteessa hyvin paikkansa. Entisenä luottamusmiehenä pitkään toimineena ja sitä kautta kun asiaa katson. Kyllä ne asiat siinä on ristiriidassa sekä tulkintaerimielisyydet sitten riippuen mistä nyt neuvotellaan. Harvemmin niin että, ihmiset sinänsä olisivat ns. olleet eripuraisia. Sellainen tulisi kyllä muistaa. Että, työnantajan edustajalla ta työnantajalla on aina näissä sopimuksissa sitten se ns. etutulkintaoikeus. Jos, teksti tai asia halutaan tulkita tai neuvotella siinä hengessä että, sitä joustamisvaraa ei sitten anneta yhtään. Tästä syntyy ne konfiklit ja enemmänkin tästä kysymys..minkälaiseen sopimukseen sitten osapuolet päätyvät pakkotilanteet ja yksipuoliset ratkaisut jotka ns. sanellaan valmiina aina heikkoja tuloksia sitten lopulta. ja ikäviä.....Ikävä kyllä mentalliteetti nyt jälleen kiristynyt monilla työpaikoilla tästä yleisestä taloudellisesta tilanteesta johtuen...silloin ei juuri tuota ns. joustoa ole ilmassa...koskaan. Ei ole aikaisemmin ja tuskin nytkään...Taloudellinen lama ja epävarmuus pienikin heijastuu heti työmarkkinoilla.

Tsau:Friidu

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      7789
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      55
      5798
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      80
      3283
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2923
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1678
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      209
      1620
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      332
      1335
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1182
    9. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1169
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1071
    Aihe