Hej,
Jag är sista årets student av skandinavistik vid ett universitet i London, o min avhandling handlar om finlandssvenskhet. Jag undrade om några finlandssvenskar kunde beskriva vad det betyder för dem? Är det bara språket eller är det något mer, och finns det en allmän finlandssvenskhet eller betyder det något annat för Nylander än vad det gör för Österbottningar, t.ex.
Tack!
Finlandssvenskhet
6
239
Vastaukset
- mormor marianne
Inte är det ju bara språket,det är hela jag ,hur bra jag än talar finska,det är ändå ett främmande språk för mig.Jag kan det väldigt bra,man får inga jobb här i södra finland om man inte kan finska.Men det språket som är mitt hjärtespråk är svenska.Jag kan aldrig någonsin säga vad jag egentligen tycker på finska,det blir fel ,känns inte rätt.Jag har fyra barnbarn,två har vuxit upp i en enspråkig finsk omgivning.Jag känner mig handikappad med dem,jag kan aldrig tala det här naturliga höpöhöpöspråket med dem som jag kan med mina svenskspråkiga barnbarn.Hela vår samvaro blir så ytlig trots att jag naturligtvis älskar alla mina barnbarn.
- strandbo
De som VET , de säger att finlandssvenskan är ett konstigt muminspråk som ingen förstår.Vi använder ju många gammalmodiga ord som svenskarna i Sverige har skippat för länge sedan.Sedan finns det ju många låneord som vi har fått från finska språket.Dessuom talar vi ett helt annorlunda språk i södra finland än österbottningarna,dem förstår inte fan heller.
- kustbo
strandbo kirjoitti:
De som VET , de säger att finlandssvenskan är ett konstigt muminspråk som ingen förstår.Vi använder ju många gammalmodiga ord som svenskarna i Sverige har skippat för länge sedan.Sedan finns det ju många låneord som vi har fått från finska språket.Dessuom talar vi ett helt annorlunda språk i södra finland än österbottningarna,dem förstår inte fan heller.
Mycket beror nog på var man bor.Om du lever i en omgivning där majoriteten är finskspråkig,då måste du anpassa dig,du talar kanske bara svenska med familjen och med svenskspråkiga vänner.På Åland och i svenska Österbotten kan jag tänka mig att det är ett alldeles normalt vardagsspråk.
- en finne igen
till mormor marianne..
Du borde tala svenska också till dina finskspråkiga barnbarn fast de kanske förstår inte allt. Min svenskspråkig mormor pratade inte svenska till mig och nuförtiden är jag jätte ledsen om det.
mvh,
en fjärdedel finlandssvensk som har finska som modersmål men svenska som hjärtans språk.- små smulor
Jag har också ett finskspråkigt barnbarn,jag talar svenska med honom,han svarar på finska(han förstår det mesta ) men svenska talar han bara inte.Inte ids jag mera tjata på honom,det fungerar så här också..kanske han i något skede vågar tala svenska också.
- bådaärbest
små smulor kirjoitti:
Jag har också ett finskspråkigt barnbarn,jag talar svenska med honom,han svarar på finska(han förstår det mesta ) men svenska talar han bara inte.Inte ids jag mera tjata på honom,det fungerar så här också..kanske han i något skede vågar tala svenska också.
Jag är en finne som bor i sverige, och för mig är det tvärtom: jag har många kompisar, som har finskspråkiga föräldrar, och som inte kan finska själv. Flesta av dom skulle vilja kunna finska också, men här har det för länge varit vanligast att bara prata svenska åt sina barn. Men som sagts, nu när barnen är vuxna förstår dom vilken rikedom skulle har varit att kunna båda språk.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä652147Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721732Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2441402Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371347- 831202
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3601143Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3301108