Se tuli taas!

Meinaan Kristina Cruisesin asiakaslehti.
Yli sata sivua ihania risteilyjä.
Ja Norjan vuonot tai Skotlanti alkoi jälleen kiehtomaan.
Vielä on edessä tämä tuleva Egypti mutta jo nyt alkoi päässä pyörimään seuraava matka.

Elämä on unelmia täynnä kaiken tämän arkielämän lisäksi, onneksi.

61

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Norjan vuonot kiehtois minuakin ;)
      Pitäskö rukoilla polvillaan tuota Prutsia et se veis meidät uudella paatillaan ens kesänä sinne ;)
      Ei sentäs, tuollanen risteily olis kiva

      • Olen jäänyt koukkuun niihin.
        Monta paikkaa ja jopa monta maata saa käydä yhdellä reissulla.
        Ohjelmaakin laivalla on niin paljon ettei varmaan kerkiä kyllästymään.
        Itse en ota osaa läheskään kaikkeen, koska lähdenhän lomailemaan kun sinne menen.
        Ja siellä on ollut hyvät oppaat silloin kun olen mukana ollut.


      • tulisilla kirjoitti:

        Olen jäänyt koukkuun niihin.
        Monta paikkaa ja jopa monta maata saa käydä yhdellä reissulla.
        Ohjelmaakin laivalla on niin paljon ettei varmaan kerkiä kyllästymään.
        Itse en ota osaa läheskään kaikkeen, koska lähdenhän lomailemaan kun sinne menen.
        Ja siellä on ollut hyvät oppaat silloin kun olen mukana ollut.

        Juu, niin varmaan.
        Toi Norja on sellanen joka mulla on ollut listalla jo kauan...


      • anjaniina_ kirjoitti:

        Juu, niin varmaan.
        Toi Norja on sellanen joka mulla on ollut listalla jo kauan...

        On tullut käytyä Norjassa useita kertoja ja paras reissu oli pari vuotta sitten Bergeniin, mutta sinne mentiin autolla. Ensimmäinen havainto Bergenin satamassa oli Greenpeacen Reinbow Varrier-alus.:-)))


      • anjaniina_ kirjoitti:

        Juu, niin varmaan.
        Toi Norja on sellanen joka mulla on ollut listalla jo kauan...

        Norja on lähellä kuitenkin. Ja ens kesä tulee, vaikkei oliskaan risteilyä...


      • Teotwawki kirjoitti:

        On tullut käytyä Norjassa useita kertoja ja paras reissu oli pari vuotta sitten Bergeniin, mutta sinne mentiin autolla. Ensimmäinen havainto Bergenin satamassa oli Greenpeacen Reinbow Varrier-alus.:-)))

        Reinbow varrier? Never herad...
        Mut joo, Trollsitgen ja se seutu on näkemisen arvoinen
        Kattoppa tästä ja jos sen näkis vuonoilta päin...
        http://www.youtube.com/watch?v=h4NVdUgSbWQ


      • anjaniina_ kirjoitti:

        Reinbow varrier? Never herad...
        Mut joo, Trollsitgen ja se seutu on näkemisen arvoinen
        Kattoppa tästä ja jos sen näkis vuonoilta päin...
        http://www.youtube.com/watch?v=h4NVdUgSbWQ

        Ja Geirangervuono, tuonne Kristina Cruises seilaa kans


      • anjaniina_ kirjoitti:

        Reinbow varrier? Never herad...
        Mut joo, Trollsitgen ja se seutu on näkemisen arvoinen
        Kattoppa tästä ja jos sen näkis vuonoilta päin...
        http://www.youtube.com/watch?v=h4NVdUgSbWQ

        No ihan just tuolla en ole käynyt, mutta olen matkaillut Keski-Norjan vuorilla ja siellä on kyllä henkeäsalpaavat maisemat. Jos olisi riittävästi pätäkkää, mä en lähtis Itavaltaan laskettelamaan, vaan Vossiin Norjaan. Se on niiiiiiin kodikas paikka, että ei ole sen vertaa. Mutta Norja on ihan sikakallis maa, joten halvemmaksi tulisi mennä Alpeille. Kerran olen Vossissa käynyt ja Keski-Norjan vuoret on muuten jopa 2500 m metriä meren pinnasta, joten siellä on kyllä hienoa.


      • tulisilla kirjoitti:

        Norja on lähellä kuitenkin. Ja ens kesä tulee, vaikkei oliskaan risteilyä...

        Ihan pikku vinkkinä, jos menet autolla Norjaan, osta omat eväät Ruotsista mukaan.:-)) Ruotsissa on halvempaa kuin Suomessa ja Norjassa. Niin me tehtiin mun poikien kanssa ja se kyllä kannatti.


      • Teotwawki kirjoitti:

        No ihan just tuolla en ole käynyt, mutta olen matkaillut Keski-Norjan vuorilla ja siellä on kyllä henkeäsalpaavat maisemat. Jos olisi riittävästi pätäkkää, mä en lähtis Itavaltaan laskettelamaan, vaan Vossiin Norjaan. Se on niiiiiiin kodikas paikka, että ei ole sen vertaa. Mutta Norja on ihan sikakallis maa, joten halvemmaksi tulisi mennä Alpeille. Kerran olen Vossissa käynyt ja Keski-Norjan vuoret on muuten jopa 2500 m metriä meren pinnasta, joten siellä on kyllä hienoa.

        Norja on kallis, totta, ei mikään ostosmaa ;)
        Mutta ne maisemat, ne maisemat ja teltta tuonne pystyyn ;) motskarin viereen, raittiissa meri-ilmassa ;)


      • anjaniina_ kirjoitti:

        Reinbow varrier? Never herad...
        Mut joo, Trollsitgen ja se seutu on näkemisen arvoinen
        Kattoppa tästä ja jos sen näkis vuonoilta päin...
        http://www.youtube.com/watch?v=h4NVdUgSbWQ

        Se on Greenpeacen laiva, jolla ne käy omaa sotaansa luonnonsuojelun puolesta. Norja on kuuluisa valaanpyyntimaa, joten niillä on töitä siinä asiassa tehtävänä. Mullekin tarjottiin Bergenin torilla valaanlihaa maistettavaksi, mutta en oikein innostunut. Tuntuu oudolta, syönhän mä lihaa muuten, mutta aika monet valaat on uhanalaisia.


      • anjaniina_ kirjoitti:

        Reinbow varrier? Never herad...
        Mut joo, Trollsitgen ja se seutu on näkemisen arvoinen
        Kattoppa tästä ja jos sen näkis vuonoilta päin...
        http://www.youtube.com/watch?v=h4NVdUgSbWQ

        Huh huh.
        Täytyi pitää oikein kunnolla tuolista kiinni.
        Vaikka tykkään lentokoneessa kulkea niin toi sai mun korkeenpaikan kammon toisin paikoin esille.
        Hyvä etten tippunut tuolilta.


      • anjaniina_ kirjoitti:

        Norja on kallis, totta, ei mikään ostosmaa ;)
        Mutta ne maisemat, ne maisemat ja teltta tuonne pystyyn ;) motskarin viereen, raittiissa meri-ilmassa ;)

        Jep, mutta jos fillarilla menet, osta ruoat Ruotsista menomatkalla.:-)


      • tulisilla kirjoitti:

        Huh huh.
        Täytyi pitää oikein kunnolla tuolista kiinni.
        Vaikka tykkään lentokoneessa kulkea niin toi sai mun korkeenpaikan kammon toisin paikoin esille.
        Hyvä etten tippunut tuolilta.

        Siellä on hurjia paikkoja ja jännää on itse ajaa tuolla.:-))


      • Teotwawki kirjoitti:

        Jep, mutta jos fillarilla menet, osta ruoat Ruotsista menomatkalla.:-)

        Kuules nyt töppöhönö...huokaus ( ja pitkä)
        Mitä varten sa luulet, että mä käyn pari kertaa kuukaudes Haaparannalla ostoksilla?
        Kauhukses voin kertoo et siellä maksaa 5% olutkin vain euron (halvimmillaan)


      • Teotwawki kirjoitti:

        Se on Greenpeacen laiva, jolla ne käy omaa sotaansa luonnonsuojelun puolesta. Norja on kuuluisa valaanpyyntimaa, joten niillä on töitä siinä asiassa tehtävänä. Mullekin tarjottiin Bergenin torilla valaanlihaa maistettavaksi, mutta en oikein innostunut. Tuntuu oudolta, syönhän mä lihaa muuten, mutta aika monet valaat on uhanalaisia.

        Kannattas maistaa hainlihaa....islantilaisittain.
        Nam!




      • anjaniina_ kirjoitti:

        Kannattas maistaa hainlihaa....islantilaisittain.
        Nam!

        No en ole maistanut haita, mutta varmaan se hyvää on.


      • anjaniina_ kirjoitti:

        Kuules nyt töppöhönö...huokaus ( ja pitkä)
        Mitä varten sa luulet, että mä käyn pari kertaa kuukaudes Haaparannalla ostoksilla?
        Kauhukses voin kertoo et siellä maksaa 5% olutkin vain euron (halvimmillaan)

        Ai niin, en tullut ajatelleeksi, että noinhan sen täytyy olla.:-)))


      • Teotwawki kirjoitti:

        No en ole maistanut haita, mutta varmaan se hyvää on.

        Todella maukasta, kehotan kokeilemaan ihn ensi tilassa ja se viel syödään anisnapsun kans...
        Otat oikein ison kimpaleen kun sellaista herkkua kerrankin saat?


      • Niin no, emmä ole täällä ajatellut, että missä kukin asuu, vaikka periaatteessa tiedänkin joidenkin asuinpaikat.:-))))


      • Teotwawki kirjoitti:

        Niin no, emmä ole täällä ajatellut, että missä kukin asuu, vaikka periaatteessa tiedänkin joidenkin asuinpaikat.:-))))

        No en nyt sitä tarkottanutkaan, vaan ajattelin vaan, että olen skoolannut aikas monesta Haparandan oluilla täällä ja kehunut Tornion pizzoja ja just noita ruottin halpoja sapuskoja ;)


      • anjaniina_ kirjoitti:

        No en nyt sitä tarkottanutkaan, vaan ajattelin vaan, että olen skoolannut aikas monesta Haparandan oluilla täällä ja kehunut Tornion pizzoja ja just noita ruottin halpoja sapuskoja ;)

        Jep, niin maailma muuttuu, kerran Ruotsi oli meille helevatan kallis maa. Ei ole enää. Mä olin aivan äimänä, kun sieltä sai hampurilaisaterian paljon halvemmalla kuin Helsingistä tai Loviisasta.


      • Teotwawki kirjoitti:

        Jep, niin maailma muuttuu, kerran Ruotsi oli meille helevatan kallis maa. Ei ole enää. Mä olin aivan äimänä, kun sieltä sai hampurilaisaterian paljon halvemmalla kuin Helsingistä tai Loviisasta.

        Niin kauan kuin olen elossa ollu, se on vaihdellut...milloin Ruottis on halpa bensa,millon Suomessa halpa liha, Ruottissa voi ja muut elintarvikkeet...jne...
        Yhtäkaikki, meillä (Suomi Ruotsi) on nyt niin halpaa. että Norjasta kannattaa tulla kauempaakin ostoksille Twincityyn ;) varsinkin alkoholin hakuun ja lihan
        Yhteen aikaan haettiin Norjasta voi ja jauhot sun muut vermeet...


      • anjaniina_ kirjoitti:

        Niin kauan kuin olen elossa ollu, se on vaihdellut...milloin Ruottis on halpa bensa,millon Suomessa halpa liha, Ruottissa voi ja muut elintarvikkeet...jne...
        Yhtäkaikki, meillä (Suomi Ruotsi) on nyt niin halpaa. että Norjasta kannattaa tulla kauempaakin ostoksille Twincityyn ;) varsinkin alkoholin hakuun ja lihan
        Yhteen aikaan haettiin Norjasta voi ja jauhot sun muut vermeet...

        Siellä oli voi ja sokeri joskus 1980-luvun alussa niin halpaa, että mun kannatti ajaa anoppi ja hänen kaverinsa Haaparantaan ostoksille aina Suomussalmelta asti. No, mulla oli talon auto, joten matka ei maksanut mitään, mutta pitkä se matka oli.:-))


      • meeriamanda
        Teotwawki kirjoitti:

        Tässä yksi paikka Norjassa, jossa olen käynyt: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Odda-Hardangerfjord.jpg

        Tuosta vielä pitkämatka etelämpään jossa asustelin jokusen vuoden. Haugesundin
        oli suurin kaupunki lähimpänä.

        Muistan silloin kuulleeni et siellä Hardangerin vuonojen korkeimmalla kohden vesi jakaantuu kahteen suuntaan virtaustaan. Itse en kuitenkaan käynyt tiiraamassa onko niin :))


      • meeriamanda kirjoitti:

        Tuosta vielä pitkämatka etelämpään jossa asustelin jokusen vuoden. Haugesundin
        oli suurin kaupunki lähimpänä.

        Muistan silloin kuulleeni et siellä Hardangerin vuonojen korkeimmalla kohden vesi jakaantuu kahteen suuntaan virtaustaan. Itse en kuitenkaan käynyt tiiraamassa onko niin :))

        Tuota ei poikani maininnut, vaikka hän oli asunut Bergenissä pari vuotta. Hän oli muuttanut jo takaisin Suomeen, kun vierailimme siellä. Hän halusi käydä moikkaamassa norjalaisia kavereitaan ja siksi menimme sinne. Ainakin meillä oli paikalliset oppaat.:-))


      • Teotwawki kirjoitti:

        Siellä oli voi ja sokeri joskus 1980-luvun alussa niin halpaa, että mun kannatti ajaa anoppi ja hänen kaverinsa Haaparantaan ostoksille aina Suomussalmelta asti. No, mulla oli talon auto, joten matka ei maksanut mitään, mutta pitkä se matka oli.:-))

        Pyöreesti 400 km, on Suomussalmelta Haaparantaan ;) hyvää asfalttitietä, siellä kairassa...
        On aika tuttuja kairoja


      • anjaniina_ kirjoitti:

        Pyöreesti 400 km, on Suomussalmelta Haaparantaan ;) hyvää asfalttitietä, siellä kairassa...
        On aika tuttuja kairoja

        Mulle ne ei ole enää tuttuja, koska siitä on about 26 vuotta, kun siellä viimeksi kävin. Ensi kesänä olisi tarkoitus käydä, koskapa entiset lankomieheni ovat viestittäneet, että olen kovasti tervetullut sinne edelleen.:-))


    • Joo, kivaanhan se olisi, mutta nyt täytyy odottaa ensi kesään ennen kuin mihinkään pääsee matkalle. En ole risteylyihmisiä, matkailen mielelläni. Tyttären valmistujaisjuhla Belgiassa on sellainen, johon olen luvannut mennä, mutta se on ajankohtainen vasta ensi kesänä.

      • En minäkään nyt pääse.
        Just luin matkasta Kanariansaarilta Kap Verdelle. Ihania paikkoja.

        Näillä risteilyillä pääsee maihinkin aina, omasta mielestäni ihan riittävästi.


      • tulisilla kirjoitti:

        En minäkään nyt pääse.
        Just luin matkasta Kanariansaarilta Kap Verdelle. Ihania paikkoja.

        Näillä risteilyillä pääsee maihinkin aina, omasta mielestäni ihan riittävästi.

        Mä haluaisin nähdä Cecaria Evoran livenä ja se asuu Cap Verdellä.:-))

        Tässä näyte: http://www.youtube.com/watch?v=dNVrdYGiULM


      • Teotwawki kirjoitti:

        Mä haluaisin nähdä Cecaria Evoran livenä ja se asuu Cap Verdellä.:-))

        Tässä näyte: http://www.youtube.com/watch?v=dNVrdYGiULM

        Tää on hauska ketju.
        Yks linkki saa mut pitelemään tuolista kiinni ja toinen taas hetkumaan musiikin tahdissa.
        Toi meni suoraan mun ytimeen.


      • tulisilla kirjoitti:

        Tää on hauska ketju.
        Yks linkki saa mut pitelemään tuolista kiinni ja toinen taas hetkumaan musiikin tahdissa.
        Toi meni suoraan mun ytimeen.

        Ajattelu, mun kakarat, jotka asuu Keski-Euroopassa, menee tollasten konsertiin ihan tosta vaan. No, on Cecaria käynyt Suomessakin.:-) Tytär kehaisi kerran, että mies oli ostanut synttärilahjaksi konserttilipun Buena Social Clubin konserttiin.:-))


    • rygseck

      Moon ollu tuolla vuonoilla - sinne haluisin kyl vielä päästä... *unelmoi*

      Tolla Kristina Cruisesilla on aika ihania paketteja kyllä !
      Ja ihan kukkarollekin sopivia jotkut niistä...

      • Jäämerellä olen käynyt. Kilpisjärven reissulla, sekin oli upeeta mutta ihan tuollainen maata pitkin tehty matka. Hienoa siellä oli, sääli vaan että jäi uimatta silloin.

        Kyllä mä aina vähän joudun tässä elämässäni miettimään mitä ostan ja mihin rahani laitan että pääsen matkustämaan.
        Mutta teen sen mielelläni, kun tiedän edessä olevan jotain kivaa.


    • Vaimon sisäkorvan herkkyys arveluttaa.

      Olemme vierastaneet Kristiinan paatteja niiden koon ( puutteen ) vuoksi.
      Syvillä vesillä on aina maininkia ja vaikka torjuntaa pillereistä laastareihin on olemassa niin silti olemme tähän astisille 5:lle lämpimien merien risteilyille valinneet hieman suuremmat paatit.

      3200:n matkustajan kolosseja vierastan.
      Viihtyisimpiä ovat olleet Thomsonin pienehköt 25000 - 30000:n tonnin alukset.
      Matkustajia = 1200.

      Itse pidän risteilyä miellyttävänä vaihtoehtona.
      Kiertomatkoilla näkee enemmän mutta risteilyjen helppous houkuttaa.
      Kamat hytissä koko ajan ja satamakupungeissa vaihtoehdot, opastetulle kierrokselle vai liikkeelle omatoimisesti.

      Reitit olemme pyrkineet valitsemaa siten että selviää mahdollisimman vähillä meripäivillä.
      Yleensä ja useimmiten on tullut vähintään yksi.

      • Tää uus Kristina Katarina on isompi kun ne aikasemmat mutta ei nyt kuitenkaan mikään iso iso.
        No kyllä vielä varmaan pieni noihin sun käytttämiis, matkustajamäärä on noi 400.

        Mun matkoilla ei ole ollut kovaa merenkäyntiä eli siitä ei ole kokemusta.

        Noita meripäiviä on riippuen kuinka pitkä reissu on, noin yksi tai kaksi päivää.

        Jokiristeilyjä en vielä ole kokeillut, niillä on vuokratut laivat.
        Mielessä on kuitenkin että olis kiva käydä.

        Näillä kun on suomalainen henkilökunta niin on helppoa kun ei tarvi huonolla kielellä selitellä. On muka turvallisempaa.


      • tulisilla kirjoitti:

        Tää uus Kristina Katarina on isompi kun ne aikasemmat mutta ei nyt kuitenkaan mikään iso iso.
        No kyllä vielä varmaan pieni noihin sun käytttämiis, matkustajamäärä on noi 400.

        Mun matkoilla ei ole ollut kovaa merenkäyntiä eli siitä ei ole kokemusta.

        Noita meripäiviä on riippuen kuinka pitkä reissu on, noin yksi tai kaksi päivää.

        Jokiristeilyjä en vielä ole kokeillut, niillä on vuokratut laivat.
        Mielessä on kuitenkin että olis kiva käydä.

        Näillä kun on suomalainen henkilökunta niin on helppoa kun ei tarvi huonolla kielellä selitellä. On muka turvallisempaa.

        Vain yksi joki.

        Olimme Niilin risteilyllä laiturissa Luxorissa kaksoistornien poksahduksen aikaan.
        Jokivarsi ei ilmeeltään ole nähtävästi muuttunut pitkiin aikoihin.
        Pysähdyspaikathan olivat muutaman aikakuden raunioita.

        Muut jokiristeilyt lienevät enemmän keskellä elämää.
        Olimme katsoneet Reinin joulumarkkinaristeilyjä mutta olotilani ohjasi vaimon korvaavalle tyttöjen matkalle Dresdeniin. Tulee paljon halvemmaksi.

        Em. risteilyllä pääsee kivuttomasti vierailemaan useamman kaupungin markkinoilla.
        Toistensa kaltaisiahan ne markkinat ovat mutta kyllä niillä aikansa viihtyy.


      • ns8

        Nuo Thompsonin vuokrauksessa olevat alukset ovat ihan viihtyisiä.

        Ainoa pieni miinus tulee siitä että ruoka valmistetaan lähinnä brittejä ajatellen:))

        "... pienehköt 25000 - 30000:n tonnin alukset."

        Juu, GT on 25-30 tuhatta tonnia, kantavuus 5-6 tuhatta tonnia.


      • ns8 kirjoitti:

        Nuo Thompsonin vuokrauksessa olevat alukset ovat ihan viihtyisiä.

        Ainoa pieni miinus tulee siitä että ruoka valmistetaan lähinnä brittejä ajatellen:))

        "... pienehköt 25000 - 30000:n tonnin alukset."

        Juu, GT on 25-30 tuhatta tonnia, kantavuus 5-6 tuhatta tonnia.

        Brittien ruokailu ei paljoa vaadi.
        Ala Carte ravintolassa tekivät hampurilaiset kauppansa. No, kukin tyylillään.
        Tietenkin sieltä sai "oikeaakin" ruokaa.

        Meille ei pääpaino ole laivaoleilu vaan satamakaupungit.
        Olemme aina käyneet illan ensimmäisessä kattauksessa, ensimmäisessä varieteeshow:ssa jonka aikana yksi gintonic ja sitten nukkumaan.
        Aamulla rieskaamaan ja aikaisin omin nokin kylille / saarelle.

        Osa briteistä jäi päiviksi laivaan syömään ranskalaisia ja hodareita juoden olutta.
        Täytyihän heidän drinkkikuponki hyödyntää.

        Karibian varustamoa en muista mutta sillä myös risteilyalueen juomat sisältyivät täysihoitoon.
        Samaan aikaan sattui paattiin, hyttihepun kertoman mukaan, n. 900 ranskalaista.
        Loput jenkkejä ja kanadalaisia, muutama svedu ja me vaimon kanssa.


      • laiska-lasse kirjoitti:

        Brittien ruokailu ei paljoa vaadi.
        Ala Carte ravintolassa tekivät hampurilaiset kauppansa. No, kukin tyylillään.
        Tietenkin sieltä sai "oikeaakin" ruokaa.

        Meille ei pääpaino ole laivaoleilu vaan satamakaupungit.
        Olemme aina käyneet illan ensimmäisessä kattauksessa, ensimmäisessä varieteeshow:ssa jonka aikana yksi gintonic ja sitten nukkumaan.
        Aamulla rieskaamaan ja aikaisin omin nokin kylille / saarelle.

        Osa briteistä jäi päiviksi laivaan syömään ranskalaisia ja hodareita juoden olutta.
        Täytyihän heidän drinkkikuponki hyödyntää.

        Karibian varustamoa en muista mutta sillä myös risteilyalueen juomat sisältyivät täysihoitoon.
        Samaan aikaan sattui paattiin, hyttihepun kertoman mukaan, n. 900 ranskalaista.
        Loput jenkkejä ja kanadalaisia, muutama svedu ja me vaimon kanssa.

        Olipa hyvä kun tiesit kertoa, mun seuraava kysymys olis ollut että tuleeko eläminen laivalla kovin kalliiksi.
        Sehän olis oiva rahastusmesta.Pari viikkoo vangittuna laivaan ja pakko syödä siellä ;) ja juoda.
        Risteily kai maksaa jonkun 3000-5000, tietty riippuu sit tasostakin, mitä haluaa maksaa.
        Mut jos siihen lisätään kalliit sapuskat niin matkalle tulee äkkiä hintaa....
        Noi Karibiatkin kiinnostaa sit joskus..


      • anjaniina_ kirjoitti:

        Olipa hyvä kun tiesit kertoa, mun seuraava kysymys olis ollut että tuleeko eläminen laivalla kovin kalliiksi.
        Sehän olis oiva rahastusmesta.Pari viikkoo vangittuna laivaan ja pakko syödä siellä ;) ja juoda.
        Risteily kai maksaa jonkun 3000-5000, tietty riippuu sit tasostakin, mitä haluaa maksaa.
        Mut jos siihen lisätään kalliit sapuskat niin matkalle tulee äkkiä hintaa....
        Noi Karibiatkin kiinnostaa sit joskus..

        Googlaamalla löytyy runsaasti varustamoja laivastoineen ja reitteineen.

        Käyttämämme ovat, useimpien lailla, ympärivuorokautisen ruokahuollon sisältäviä viikon risteilyjä.
        Juomat vaihtelevat mutta on syytä varautua vain perushinnan sisältämään veteen.
        Joillakin voi lunastaa drinkkipaketin.

        Luksusristeilyillä on, hyttien juomista alkaen, kaikki paketissa mutta olemme vierastaneet niitä hinnan ja muunkin vuoksi.

        Ei laivoilla ole vangittuna paisi meripäivänä ja öisin, paatin vaihtaessa satamaa.
        Aamuisin klo 6:n tienoissa uudessa satamassa,
        Lähtö illan suussa, klo 18 - 20.

        Joillakin riteilyillä olen pieneläkeläisen tapaan ostanut juomani maista.
        Joissakin laivaan palaavat läpivalaistaan ja juomat otetaan talteen. Emme mene.

        Kallein on ollut parvekkeellinen hytti. Viikon risteily Pienillä Antilleilla ja toinen viikko maissa, 2450€/hlö, Helsigistä ja takaisin.
        Järkevimpänä pidän Atlantin risteilyä ylimmän kannen 20m2 hytissä.
        4.Kanarian saarta, Casablanca ja Madeira jossa lisäviikko Funchalin keskustassa.
        Th-risteily 1200€, lisäviikko 87,50€/hlö, aamukahvilla.
        Tilava huone ja aurinkoinen parveke. Näköala puiston yli ja läpi satamaan.

        Halvin lisäviikko oli Korfulla, keskustan huoneistohotellissa 60€/hlö.

        Mukavinta minusta on, ettei laivalla rahaa tarvitse käyttää missään vaiheessa.
        Perushuolto riittää hyvin pitkälle ja jos jotain tilaa tai ostaa niin sen voi kuitata poislähdön yhteydessä.

        Sinänsä hassua mutta Välimeri on Karibiaa kalliimpi.

        Ps. Yo. lätinä ei koske Kristiinaa!


      • laiska-lasse kirjoitti:

        Googlaamalla löytyy runsaasti varustamoja laivastoineen ja reitteineen.

        Käyttämämme ovat, useimpien lailla, ympärivuorokautisen ruokahuollon sisältäviä viikon risteilyjä.
        Juomat vaihtelevat mutta on syytä varautua vain perushinnan sisältämään veteen.
        Joillakin voi lunastaa drinkkipaketin.

        Luksusristeilyillä on, hyttien juomista alkaen, kaikki paketissa mutta olemme vierastaneet niitä hinnan ja muunkin vuoksi.

        Ei laivoilla ole vangittuna paisi meripäivänä ja öisin, paatin vaihtaessa satamaa.
        Aamuisin klo 6:n tienoissa uudessa satamassa,
        Lähtö illan suussa, klo 18 - 20.

        Joillakin riteilyillä olen pieneläkeläisen tapaan ostanut juomani maista.
        Joissakin laivaan palaavat läpivalaistaan ja juomat otetaan talteen. Emme mene.

        Kallein on ollut parvekkeellinen hytti. Viikon risteily Pienillä Antilleilla ja toinen viikko maissa, 2450€/hlö, Helsigistä ja takaisin.
        Järkevimpänä pidän Atlantin risteilyä ylimmän kannen 20m2 hytissä.
        4.Kanarian saarta, Casablanca ja Madeira jossa lisäviikko Funchalin keskustassa.
        Th-risteily 1200€, lisäviikko 87,50€/hlö, aamukahvilla.
        Tilava huone ja aurinkoinen parveke. Näköala puiston yli ja läpi satamaan.

        Halvin lisäviikko oli Korfulla, keskustan huoneistohotellissa 60€/hlö.

        Mukavinta minusta on, ettei laivalla rahaa tarvitse käyttää missään vaiheessa.
        Perushuolto riittää hyvin pitkälle ja jos jotain tilaa tai ostaa niin sen voi kuitata poislähdön yhteydessä.

        Sinänsä hassua mutta Välimeri on Karibiaa kalliimpi.

        Ps. Yo. lätinä ei koske Kristiinaa!

        Jeh....Azoreilla kävi Kristiina, Cunard ja mitähän muita niitä oli.
        Royal Caribbean on ainakin yksi joka risteilee Karibialla.
        Olen joskus harkinnut, et jos sinne lähtis hyttisiivoojaksi ;) Olis aina pitkä huikonen laivalla ja pitkä loma maissa.
        En silloin vaan sit löytänyt et mistä olis voinut hakea työpaikkaa ;))
        Välimeri on nähty, paitsi Slovakian osalta.
        Siksi toi Karibia kiinnostas.
        Mä en oikein tiedä niistä päiväreissuista, joita noilta laivoilta tehdään....Ne on just niitä turismikarjan kuskauksia linja-autolla äkkiä jonnekin.ottakaa pari kuvaa-tässä paikallinen viljelijä-ja äkkiä takas laivaan...tyylisiä.
        Satama jossa laiva pysähtyy, pyörii samallalailla turismin ehdoilla.
        Mut joo, risteilylle kyllä haluisin joskus ;)


      • anjaniina_ kirjoitti:

        Jeh....Azoreilla kävi Kristiina, Cunard ja mitähän muita niitä oli.
        Royal Caribbean on ainakin yksi joka risteilee Karibialla.
        Olen joskus harkinnut, et jos sinne lähtis hyttisiivoojaksi ;) Olis aina pitkä huikonen laivalla ja pitkä loma maissa.
        En silloin vaan sit löytänyt et mistä olis voinut hakea työpaikkaa ;))
        Välimeri on nähty, paitsi Slovakian osalta.
        Siksi toi Karibia kiinnostas.
        Mä en oikein tiedä niistä päiväreissuista, joita noilta laivoilta tehdään....Ne on just niitä turismikarjan kuskauksia linja-autolla äkkiä jonnekin.ottakaa pari kuvaa-tässä paikallinen viljelijä-ja äkkiä takas laivaan...tyylisiä.
        Satama jossa laiva pysähtyy, pyörii samallalailla turismin ehdoilla.
        Mut joo, risteilylle kyllä haluisin joskus ;)

        taas unohdin
        http://www.cunard.co.uk/


      • anjaniina_ kirjoitti:

        Jeh....Azoreilla kävi Kristiina, Cunard ja mitähän muita niitä oli.
        Royal Caribbean on ainakin yksi joka risteilee Karibialla.
        Olen joskus harkinnut, et jos sinne lähtis hyttisiivoojaksi ;) Olis aina pitkä huikonen laivalla ja pitkä loma maissa.
        En silloin vaan sit löytänyt et mistä olis voinut hakea työpaikkaa ;))
        Välimeri on nähty, paitsi Slovakian osalta.
        Siksi toi Karibia kiinnostas.
        Mä en oikein tiedä niistä päiväreissuista, joita noilta laivoilta tehdään....Ne on just niitä turismikarjan kuskauksia linja-autolla äkkiä jonnekin.ottakaa pari kuvaa-tässä paikallinen viljelijä-ja äkkiä takas laivaan...tyylisiä.
        Satama jossa laiva pysähtyy, pyörii samallalailla turismin ehdoilla.
        Mut joo, risteilylle kyllä haluisin joskus ;)

        Ei ole pakko mennä turistikarjan mukana!

        Ennen lähtöä otan satamakaupungeista, ympäristöstä ja kohdesaarista kartat sekä perustiedot.
        Yhtenä tärkeimpänä satamaa lähimmän turisti-infon sijainti.
        Katson myös sen "karjan" kuljetusreitit ja kohteet poimien sieltä itselle mielenkiintoiset.
        Aikaahan on puoli vuorokautta.
        Monessa kaupungissa keskikokoisella paatilla pääsee aivan keskustaan.
        Mielestäni Valletta on hyvä esimerkki.
        Joskus, harvoin, joutuvat viemään veneellä laituriin.
        Joissakin paikoissa keskustaan on matkaa muutama kilometri joka taittuu bussilla tai taxilla.

        Vahvimmin turismin leimaamat paikat ovat jenkkien neitsytsaaret.
        Jenkeille suunnattuja ostosparatiiseja.
        Pysähdyimme St. Thamsilla ja St. Croicilla.
        Emme ostaneet mitään mutta kiersimme paikallisbussilla saaria ja, kun aikaa oli niin löhäsimme rannalla ja uimme.

        Käytämme julkisia kulkuneuvoja.
        Yhtenä esimerkkinä vaikkapa risteilysatama Napolista paikallisjunalla Pompeijiin.

        Välimeren pohjoisrannan valtiot Gibraltarista Kreikkaan ja Turkkiin ml. myös Albania tuli
        valtaosin ajeltua omalla autolla ja loput lento-auto tai valmismatkoilla.
        Olemme ristelleet sekä länsi- että itäpäät ko. merestä mutta en uskalla väittää nähneeni kuin osan merestä.

        Kun sinulla nyt on kokemusta risteilyjen turistikarjan kuljetuksista niin kokeilehan seuraavalla kerralla paikallisia menopelejä ja ihmisiä!

        Ps. Monet satamakaupungit ovat niin suuria ettei turismi niitä leimaa senkään vertaa kuin Helsinkiä.


      • laiska-lasse kirjoitti:

        Ei ole pakko mennä turistikarjan mukana!

        Ennen lähtöä otan satamakaupungeista, ympäristöstä ja kohdesaarista kartat sekä perustiedot.
        Yhtenä tärkeimpänä satamaa lähimmän turisti-infon sijainti.
        Katson myös sen "karjan" kuljetusreitit ja kohteet poimien sieltä itselle mielenkiintoiset.
        Aikaahan on puoli vuorokautta.
        Monessa kaupungissa keskikokoisella paatilla pääsee aivan keskustaan.
        Mielestäni Valletta on hyvä esimerkki.
        Joskus, harvoin, joutuvat viemään veneellä laituriin.
        Joissakin paikoissa keskustaan on matkaa muutama kilometri joka taittuu bussilla tai taxilla.

        Vahvimmin turismin leimaamat paikat ovat jenkkien neitsytsaaret.
        Jenkeille suunnattuja ostosparatiiseja.
        Pysähdyimme St. Thamsilla ja St. Croicilla.
        Emme ostaneet mitään mutta kiersimme paikallisbussilla saaria ja, kun aikaa oli niin löhäsimme rannalla ja uimme.

        Käytämme julkisia kulkuneuvoja.
        Yhtenä esimerkkinä vaikkapa risteilysatama Napolista paikallisjunalla Pompeijiin.

        Välimeren pohjoisrannan valtiot Gibraltarista Kreikkaan ja Turkkiin ml. myös Albania tuli
        valtaosin ajeltua omalla autolla ja loput lento-auto tai valmismatkoilla.
        Olemme ristelleet sekä länsi- että itäpäät ko. merestä mutta en uskalla väittää nähneeni kuin osan merestä.

        Kun sinulla nyt on kokemusta risteilyjen turistikarjan kuljetuksista niin kokeilehan seuraavalla kerralla paikallisia menopelejä ja ihmisiä!

        Ps. Monet satamakaupungit ovat niin suuria ettei turismi niitä leimaa senkään vertaa kuin Helsinkiä.

        Juh, ei mulla ole ittellä noista risteilykarjoista, muuta kuin just tuo mitä siellä Ponta Delgadassa nähtiin.
        Laiva tuli laituriin ja aamulla nähtiin siinä sit 5-6 linja-autoa, sit nähtiin niitä linja-autoja siellä kun saarella omia retkiä kuljettiin...
        Niin sillai hirvitti, kun näytti, et joka laivan kohdalla sama homma.
        Äkkiä autolla jonnekin, katsottiin 5 min nähtävyyksii ja taas survottiin porukka autoon jne...

        Toki on paikkoja, joissa se voi olla ainoa konsti liikkua, mut mieluummin välttäsin.
        Ei ole tarkoitus rajata pois mitään, en sillä sano.
        Mut mieluummin seikkailen joka paikas omin nokkineni, tietty siellä missä ajattelen sen olevan turvallista.
        Joskus seikkailuista riemua piisaa pitkäänkin ;))) mut ei niistä voi täällä puhua, mul on tapana joutua kommelluksiin ;)
        Sillai olen saanut paljon enemmän irti reissuista ja just kuuntelemalla muiden kokemuksi, niinkuin sinun nyt.

        Ne muiden kokemukset on pirskatin hyödyllisiä, ei tartte joka hommaa oppia kantapään kautta.
        Katson kuitenkin et ne ei olis pintapuolisia kokemuksia.Eikä harhaluuloja.
        Sinun kokemuksesi/kierroksesi ovat just oikeanlaisia ;))))


    • Minulta taas loppuivat kertaheitolla matkahaaveet :). Yksi kunnon ostos ja pankkikortin vinguttaminen muuttui kertaheitolla maltillisemmaksi.

      Olen lohduttanut itseäni sillä, että onneksi ei ole kysymys esim. talokaupoista. Nyt tasapainotan taloutta. Huomasin jopa käveleväni Prismassa Harry Potter -dvd:n ohi, jonka olen päättänyt ostaa.

      • Ostitko auton pankkikortilla?


      • Niin no, mutta toisaalta sun matkahaaveethan saa uutta puhtia :))
        Jos mulla olis sun haavees toteutunut, niin säästäisin todella mielelläni kesää varten.

        Kyllä sä sitä pankkikorttia vielä tarttet joten anna sen kasvaa vaan :)


      • tulisilla kirjoitti:

        Niin no, mutta toisaalta sun matkahaaveethan saa uutta puhtia :))
        Jos mulla olis sun haavees toteutunut, niin säästäisin todella mielelläni kesää varten.

        Kyllä sä sitä pankkikorttia vielä tarttet joten anna sen kasvaa vaan :)

        Sitä minäkin ajattelin. Nyt jo huvittaa, kuinka nopeasti kaupat syntyivät. Se oli hyvä ostos ja minulla oli mukana "asiantuntija". Amsterdamissa kyllä käyn, kun lentoliput on jo maksettu ja huoneisto on varattu kolmelle hengelle.


      • brutsparklingwine kirjoitti:

        Sitä minäkin ajattelin. Nyt jo huvittaa, kuinka nopeasti kaupat syntyivät. Se oli hyvä ostos ja minulla oli mukana "asiantuntija". Amsterdamissa kyllä käyn, kun lentoliput on jo maksettu ja huoneisto on varattu kolmelle hengelle.

        No niin yks matka vielä ja sitten tarkkana.
        Pääset vaihtamaan maisemaa pitkin kesää.
        Pystyyks siellä elämään, ihan noin koko kesän ajan?
        Se olis ihanaa.
        Täytyy myöntää että pikkasen kade oon, sillain myönteisesti. You now.


      • Teotwawki kirjoitti:

        Ostitko auton pankkikortilla?

        Eilen olin sen verran väsynyt, etten ehtinyt vastaamaan jäljestä poistettuun ketjuun. En ostanut sitä mastollistakaan luotolla, joten vaikuttaa talouteen :).


      • tulisilla kirjoitti:

        No niin yks matka vielä ja sitten tarkkana.
        Pääset vaihtamaan maisemaa pitkin kesää.
        Pystyyks siellä elämään, ihan noin koko kesän ajan?
        Se olis ihanaa.
        Täytyy myöntää että pikkasen kade oon, sillain myönteisesti. You now.

        Luulen, ettei mahdollista olla koko kesää, mutta jos menisi viikolla iltaisin ja muuten viikonloppuisin. Kaveri on rekisteröity kuudelle.


      • brutsparklingwine kirjoitti:

        Eilen olin sen verran väsynyt, etten ehtinyt vastaamaan jäljestä poistettuun ketjuun. En ostanut sitä mastollistakaan luotolla, joten vaikuttaa talouteen :).

        Purkkari on joka tapauksessa hieno peli, joten onneksi olkoon sen johdosta.:-))


      • brutsparklingwine kirjoitti:

        Eilen olin sen verran väsynyt, etten ehtinyt vastaamaan jäljestä poistettuun ketjuun. En ostanut sitä mastollistakaan luotolla, joten vaikuttaa talouteen :).

        Onneksi sinulla meni euroja oikeaan asiaan.
        Purjehtiminen on hillityn hienostunut tapa vesillä liikkumiseen.

        Minulle kaatui päälle taloyhtiön julkisivu- ja putkiremontit.
        -63 valmistuneeseen taloon kaikki mahdolliset temput ulkopuoliseen ja sielunelämään.
        Siihen hupenivat eläkeläispariskunnan varaamat "pelieurot".


      • Teotwawki kirjoitti:

        Purkkari on joka tapauksessa hieno peli, joten onneksi olkoon sen johdosta.:-))

        Kiitokset. Äitini totesi, että se on näpsäkänoloinen :). Veneen tyhjennys on jo aloitettu ja huomenna jatkan talvikuntoon laittamista. Olisi tarkoitus saada lauantain aikana pressu päälle. Kunhan keksin, minkälaiset mastopukit rakennan..


      • laiska-lasse kirjoitti:

        Onneksi sinulla meni euroja oikeaan asiaan.
        Purjehtiminen on hillityn hienostunut tapa vesillä liikkumiseen.

        Minulle kaatui päälle taloyhtiön julkisivu- ja putkiremontit.
        -63 valmistuneeseen taloon kaikki mahdolliset temput ulkopuoliseen ja sielunelämään.
        Siihen hupenivat eläkeläispariskunnan varaamat "pelieurot".

        Kunhan saan talviteloille, niin olo helpottaa. Kun ensimmäistä kertaa omistaa veneen, niin kaikki pitää melkein opetella kantapään kautta. Pää on sekaisin ja väsynyt olo. Niin monia asioita olisi muistettava.. Ilokseni löysin ison kassillisen käyttämättömiä, hyvälaatuisia köysiä. Talven aikana selvitän, mitä varusteita pitää hankkia ennen kesää.

        Lopulta kaikki tekeminen ei ole kallista eli varmasti löytyy asioita, jotka voi toteuttaa pienellä budjetilla.


    • jk

      vai iin

      • No niih! Eihän olis uskonu?


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1451
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1263
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      41
      951
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      777
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe