Laiskuus & Opiskelu

Lukiolainen

Ookoo, eli olen toista vuotta käyvä lukiolainen. Kursseista on tähän mennessä tullut lähinnä kutosta ja seiskaa, paria kasia ja muutamaa ysiä lukuunottamatta.

Minulla oli ylä-asteella diagnosoitu keskivaikea masennus, mutta se lähtikin sitten lääkkeillä ja terapialla. Masennus ei johtunut mistään kouluun liittyvästä.

En ole enää masentunut, mutta olen silti patalaiska ja huono keskittymään. Läksyt ja lukeminen lykkääntyvät vain ja koulu menee perseelleen, mutta tunnen pystyväni paljon paremmin. Mutta kun yrittää ottaa kotona kirjaa käteen, niin eiköpähän aina TV:stä tulee joku ohjelma jonka voisi katsoa, kaveri soittaa ja pyytää ulos, eksyn koneelle tai salille.

Minulla on sama ongelma mikä on (kai) monella muullakin opiskelijalla, eli asioiden lykkääminen. Minulla kyllä on motivaatiota yms. yms. ja kiinnostusta, mutta laiskuus vaan tulee esteeksi.

Aika sekavaa settiä, toivottavasti kuitenkin ymmärsitte pointtini

Ai, joo: harrastan jo urheilua (lenkkeily, sali) ja noudatan aikalailla muutenkin terveellisiä elämäntapoja.

Eli: Mitä neuvoksi? Vinkkejä?

Miten otan lopullisesti itseäni niskasta ja rupean hommiin?

6

238

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+9=??????

"Minulla on sama ongelma mikä on (kai) monella muullakin opiskelijalla, eli asioiden lykkääminen."
      Tuo taitaa kyllä kieltämättä olla melko yleinen ongelma.

"Ai, joo: harrastan jo urheilua (lenkkeily, sali) ja noudatan aikalailla muutenkin terveellisiä elämäntapoja."
      Hyvä hyvä

"Eli: Mitä neuvoksi? Vinkkejä?

Miten otan lopullisesti itseäni niskasta ja rupean hommiin?"
      Ei siihen mitään taikatemppua ole. Kukaan ei voi sinulle kertoa esim. jonkin taikajuoman reseptiä, jonka juotuasi muutut laiskasta ahkeraksi. Nähdäkseni ainoa tapa, jolla voit tulla tuottavaksi, on se, että alat vain yksinkertaisesti tekemään. Tosin rutiinit voisivat olla ehkä hyvä juttu. Pyri keskittymään koulujuttuihin tiettynä aikana päivästä. Tuota aikaa ennen tai sen jälkeen et tee koulujuttuja ollenkaan, vaan ainoastaan tuona tiettynä aikana.

• tutun kuuloista

Tuo asioiden lykkääminen kuulostaa siltä, että sinulla on jo kynnys opiskeluun. Kyse on myös kierteestä, joka tulee siitä, että ensin välttelet jotain, sitten saat huonon arvosanan, tekee mieli ehkä vältellä lisää ->kynnys yrittää kasvaa ja kierre on valmis. Näin siis oma kokemukseni. En tiedä, kuinka miellät arvosanojen merkityksen omassa koulunkäyntimotivaatiossasi. Sinulla nyt kuitenkin jotkut aineet menee jo huonosti. Tällä hetkellä sanoisin, että ravista turhat mietteet ja ota opiskelu rutiiniksi, älä esimerkiksi mieti, kuinka hyvin selviydyt tehtävistä arvosanoin vaan ota pääasiaksi, että saat ne tehtyä. Sitten kun sinulla on rutiini tehdä kouluhommia, ala katsella, voisitko parantaa. Mutta älä sitä ennen.

Olen huomannut, että ilman pakkoa on joskus mukava yrittää parhaansa, kun ei ole mitään turhia paineita. Nämä kaikki korvaavat toiminnot (salilla käynti ym.) ovat sinulle sitä. Olen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja, tee hommia vain tietty aika päivästä. Voit myös paloitella tekemisiäsi osiin, jos kaikki ei suju "kuin liukuhihnalta."

• ....

Ihankuin kuin itse olisin kirjoittanut aloittajan viestin. Silti valmistuin lukiosta C papereilla ja heittämällä Amkkiin pääsin.

• yliopistolainen..

Ns. laiskuuteen ei ole mitään maagista ratkaisua. Itsekin helposti lipsun. Pitää vain pakottaa itsensä pois koneelta opiskelemaan. Mulla yksi suht toimiva ratkaisu on ollut laittaa kone & telkkari kiinni. Tai vaikka kännykkäkin, jos kaverit koko ajan soittelevat. Tee joku realistinen suunnitelma/tavoite, esim. kuinka monta tuntia/päivä haluat opiskella ja yrität pitää siitä kiinni. Usein suurin kynnys (ainakin mulla) on aloittamisessa, kirjan avaamisessa tai kirjallisen tehtävän ekoissa lauseissa. Kun pääsee alkuun, loppu sujuu helpommin.

• wrdgadg

Mene kirjastoon vaikka kahdeksi tunniksi päivässä, tulee helpommin luettua kun ei ole muutakaan tekemistä.

• laiska

Ite huomaan vaan aina opiskelua aloittaessa ajautuvani ihan toisille sivuille... Nauramaan höpöjutuille, kuten www.demotivaatio.fi

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe