Uusi vanhan tilalle

vanha ixus

Nykyinen kamera jo melko iäkäs Ixus 430 ja olen ajatellut hankkia uuden.
Tuolla olen jotenkin pärjännyt mutta zoomia saisi olla enemmän ja laajakulmaa myös.
Olisiko ehdottaa joitakin Canon malleja joissa nuo asiat paremmin?

13

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • S100

      Esim näitä kahta voisit miettiä: Ixus 220 HS ( 24 -120 mm) ja SX 230 HS (28-390). Kummassakin on fullHD ja HS kohinanpoisto. Jos haluaa "parasta" niin S95 (RAW formaatti myös) on alennusmyynnissä n 300 €:lla S100 tultua myyntiin. Zoomi ei vaan ole kovin laaja (28-105) ja siinä on pelkkä HD video.

    • Jos haluat pienen koon ja pitkän zoomin, Canonilla on kolme vaihtoehtoa: Ixus 230 HS (8 x), Ixus 1100 HS (12 x), ja PowerShot SX220/230 HS (14 x). Pienin polttoväli kaikissa on kinovastaavuudeltaan 28 mm eli laajakulmaisempi kuin Ixus 430:ssa. Koko on samassa suhteessa kuin zoom. SX230:ssa on GPS, se on muuten sama kuin SX220. Lisäksi markkinoilla on vanhempi SX210 IS.

      • vanha ixus

        Onko nyky Ixuksissa miten säätö mahdollisuuksia?


      • Canonisti minäkin
        vanha ixus kirjoitti:

        Onko nyky Ixuksissa miten säätö mahdollisuuksia?

        On niissä laukaisinnappi. Se riittää IXUS:ssa säädöksi. IXUS on tarkoitettu taskunpohjalle, kun kamera on kotona.


      • vanha ixus kirjoitti:

        Onko nyky Ixuksissa miten säätö mahdollisuuksia?

        Ixus 300 ja 310:ssa on TV ja AV. Muissa ei ole sen enempää kuin vanhoissakaan. Tosin nyky-Ixukset näyttävät valotusarvot kuvaamisen yhteydessä. Suurimmassa osassa Ixuksia ei ole himmennintä, joten varsinaisia säätöjä ei edes voisi ollakaan, etenkin ajan esivalinta olisi mahdoton. Ixus 1100 HS:ssä on himmennin, luultavasti myös 230 HS:ssä, joskaan en ole varma..Asian voi testata panemalla zoomin maksimiin ja tähtäämällä taivaalle. Jos aukko on f/8 on kamerassa himmennin, jos se on vaikka f/17 ei himmennintä ole vaan sen tilalla on harmaasuodin.

        SX220 HS:ssa on täysi käsisäätö sekä TV/AV. Myös etäisyys on säädettävissä käsin. Toisaalta aloittelijalle kamerassa on Helppo-tila, jossa nappulat eivät toimi eikä näytössä ole turhia valotusarvoja tms.


      • Canonisti minäkin kirjoitti:

        On niissä laukaisinnappi. Se riittää IXUS:ssa säädöksi. IXUS on tarkoitettu taskunpohjalle, kun kamera on kotona.

        Kun kameran ominaisuudet osaa, pystyy Ixuksellakin tekemään paljon. Kamerassa on valotuksen ja tarkennuksen lukitukset ja valotuksen korjaus - 2 EV. Esimerkiksi jos pitää kuvata verkkoaidan tms. läpi, voi katsoa jostain muualta samalla etäisyydellä olevan kohteen ja lukita tarkennus siihen. Tämän pitäisi onnistua jo siinä Ixus 430:ssa. Tämä on jopa nopeampaa kuin joku käsin tarkentaminen.


      • Canonisti minäkin
        okaro kirjoitti:

        Kun kameran ominaisuudet osaa, pystyy Ixuksellakin tekemään paljon. Kamerassa on valotuksen ja tarkennuksen lukitukset ja valotuksen korjaus - 2 EV. Esimerkiksi jos pitää kuvata verkkoaidan tms. läpi, voi katsoa jostain muualta samalla etäisyydellä olevan kohteen ja lukita tarkennus siihen. Tämän pitäisi onnistua jo siinä Ixus 430:ssa. Tämä on jopa nopeampaa kuin joku käsin tarkentaminen.

        IXUS:ssa vähät säädöt ovat valikkojen takana, eli käytännössä käyttökelvottomia. Kuvaaja tarvitsee kameran, jossa sekä ajalle, aukolle että tarkennukselle on toimiva rulla tms.


      • Canonisti minäkin kirjoitti:

        IXUS:ssa vähät säädöt ovat valikkojen takana, eli käytännössä käyttökelvottomia. Kuvaaja tarvitsee kameran, jossa sekä ajalle, aukolle että tarkennukselle on toimiva rulla tms.

        Älä puhu roskaa. Valotuksen ja tarkennuksen lukitus ei ole minkään valikon takana. Valotuksen korjauksellekin on oma nappinsa.


      • Canonisti minäkin
        okaro kirjoitti:

        Älä puhu roskaa. Valotuksen ja tarkennuksen lukitus ei ole minkään valikon takana. Valotuksen korjauksellekin on oma nappinsa.

        Ota käteen vanha FTb, niin muistat mitä tarkoittaa hyvä ergonomia. Siinä säädöt on helppo tehdä! Huomattavasti helpompi kuin nykykameroissa.

        Minullakin on IXUS 980 IS, joka on aivan varmasti sarjan parhaita ja monipuolisimpia versioita. En kuitenkaan väitä, että sen säädöt olisivat siedettäviä. Sen vaahvuus on koko. Se on taskunpoohjalla silloin, kun kamera ei ole mukana.


      • Canonisti minäkin kirjoitti:

        Ota käteen vanha FTb, niin muistat mitä tarkoittaa hyvä ergonomia. Siinä säädöt on helppo tehdä! Huomattavasti helpompi kuin nykykameroissa.

        Minullakin on IXUS 980 IS, joka on aivan varmasti sarjan parhaita ja monipuolisimpia versioita. En kuitenkaan väitä, että sen säädöt olisivat siedettäviä. Sen vaahvuus on koko. Se on taskunpoohjalla silloin, kun kamera ei ole mukana.

        Mene sinä kotiin noiden 1970-luvun juttujen kanssa. Ei noissa vanhoissa järkkäeissä valotusajan säätö mitenkään kätevää ollut.


    • vanha ixus

      Onko noissa paljon eroa valovoimassa eli miten onnistuu kuvaus ilman salamaa?

    • Onhan niissä jotain eroa. Ixus 300 HS ja 310 HS ovat valovoimaisimpia. Muissa ei juuri ole eroa paitsi 1000-1100 HS on aika heikko f/3,4. Kyllä kuvaaminen onnistuu ilman salamaakin sisällä, kunhan kyse ei ole liikkuvasta kohteesta.

      • jooseppi alat

        Tosi hyvin sanottu tuon Ixuksen tilalle voi ottaa mukaansa sen isomman Canonin jonka jätti kotiin.
        Näin menettelen myös minäkin ja Ixus 105 on aina mukana mutta nuo zoomit ja muut säätöasetukset ovat sitten kotona. Canon PowerShot sx1is jossa myös HD kuvausmahdollisuus oli ratkaisuni. Ei niin huonokaan luullakseni..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe