Röyhkeät lapset

......-

En omista lapsia enkä tiedä rankaisumetodeista, mutta sitä en tiedä mikä on mennyt pieleen, kun esim. kadulla kulkiessa pikkulapset (vanhempansa mukana) huutelevat törkeyksiä ohikulkijoille. Samoin suruton roskaaminen, plops puolillaan oleva kokistölkki keskelle nurmikkoa vaan "tippuu käsistä", onpas älykästä hihih.

Kasvatus olisi varmaan ihan pop suomalaislapsille. Röyhkeä käytös on ällöttävää, noloa varmaan turistienkin mielestä

51

3153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katoava luonnonvara

      Isompien lasten (nuorten) huonoon käyttäytymiseen en kommentoi.
      Mutta pienet lapset, niin, kannattaako edes olettaa alle kolmevuotiaan tietävän kaikkien sanojen merkitystä? Jos lapsi joskus kuulee vanhempiensa esim. kiroilevan, oppii hän yleensä nopeasti itsekin sitä tekemään. Yleensä tällainen käytös kuitenkin tuntuu iän myötä katoavan, vaikkakin yleensä jokainen oppii viimeistään ylä-asteella uudestaan.
      Ehkäpä minä olen tällainen lepsu ja vapaamielinen hippi. Mutta jokaisen mielipide on tärkeä, eikös?

    • lisää tätä

      vapaata kasvatusta niin hyvin menee....

      • Pohtija...

        Niin menee. Yksi asia mitä harvemmin tuntuu tietävät ruumiillisen kurituksen kannattajat että vankilassa istuvista (Eri tutkimuksista riippuen 70-80%) on kokenut lapsena ruum. kuritusta.
        Kun se remmi kasvattaa hyvin niin miksi meillä ei ole vankilassa vain sellaisia joita ei ole koskaan lyöty kun ne ovat niin kurittomia???


    • mitä väliä?

      Antaa ihmisten kasvattaa lapsistaan juuri sellaisia kuin haluavat! Koko maan perusteet on jo myyty/annettu pois, että hyvinvoinnin loppu on jo todella lähellä. Oletteko vanhemmat säästäneet rahaa lukukausimaksuja varten? Suomen valtio ottaa tänä vuonna 10 miljardia lisää velkaa kattaakseen meidän elintason, ikuisuuksiin ei velaksi voi elää. Vertailuksi nykyinen valtiovelkamme on 85 miljardia euroa ja sotakorvaukset joiden niidenkään maksaminen ei ollut helppoa olivat "vain" 3 miljardia euroa nykyrahaksi muutettuna.

      Tästä voinee jokainen päätellä miksi itsemurhat, joissa mies tappaa koko perheensä ovat lisääntyneet. Kaikki kun eivät ole tajunneet sitä mihin jamaan nämä päättäjämme ovat maamme ajaneet tehdessään lapsia... Kansannousu on lastenne tulevaisuuden vuoksi ainoa mahdollisuus!

      Lisää maamme rappiotilasta:
      http://unusualsuspector.blogspot.com/2010/12/itsenaisyyden-hautajaiset.html

      • uudet tuulet

        Kun vallan kahvassa on korruptoituneet päättäjät jotka myisivät vaikka isoäitinsä niin kansalaisten on otettava aktiivisempi rooli ja protestoitava siellä missä siihen on aihetta. Puoliälyiset poliitikot pitää jättää valitsematta, eikä ole ollenkaan huono ajatus pyrkiä itse mukaan politiikkaan, ensin vaikka kunnanvaltuustoon ja siitä eteenpäin. Mätä järjestelmä tuottaa mätiä hedelmiä.


      • olen syrjäytynyt
        uudet tuulet kirjoitti:

        Kun vallan kahvassa on korruptoituneet päättäjät jotka myisivät vaikka isoäitinsä niin kansalaisten on otettava aktiivisempi rooli ja protestoitava siellä missä siihen on aihetta. Puoliälyiset poliitikot pitää jättää valitsematta, eikä ole ollenkaan huono ajatus pyrkiä itse mukaan politiikkaan, ensin vaikka kunnanvaltuustoon ja siitä eteenpäin. Mätä järjestelmä tuottaa mätiä hedelmiä.

        tästä yhteiskunnasta joten politiikkaan en ole ajatellut pyrkiä. En jaksa edes uskoa että sitä kautta asioihin vaikuttaminen enää olisi mahdollista, niin pitkällä jo näiden maanpettureiden ja ihmisten vihaajien suunnitelmat ovat. Ainoa keino olisi kuten sanoin kansannousu, jossa mädät hedelmät järjestelmästä laitetaan vastuuseen teoistaan.

        http://www.youtube.com/watch?v=ZFVAoIU3HCU


      • M
        olen syrjäytynyt kirjoitti:

        tästä yhteiskunnasta joten politiikkaan en ole ajatellut pyrkiä. En jaksa edes uskoa että sitä kautta asioihin vaikuttaminen enää olisi mahdollista, niin pitkällä jo näiden maanpettureiden ja ihmisten vihaajien suunnitelmat ovat. Ainoa keino olisi kuten sanoin kansannousu, jossa mädät hedelmät järjestelmästä laitetaan vastuuseen teoistaan.

        http://www.youtube.com/watch?v=ZFVAoIU3HCU

        Jatkan tästä vielä. Äänestämälläkään et voi enää vaikuttaa, sillä eliitti kopeloi äänestystuloksia omaan pussiinsa.

        Toivon todellakin, että saan pysyvän oleskeluluvan täällä Kanadassa (jossa tällähetkellä olen kanadalaisen puolisoni luona)...
        p.s Lukukausimaksuista tai asuntolainoista tai veroistakaan ei minun tarvitse huolehtia, sillä mieheni on intiaani ja saa kaikenlaisia etuja valtiolta sen lisäksi että käy töissä.


      • juurikin noin
        M kirjoitti:

        Jatkan tästä vielä. Äänestämälläkään et voi enää vaikuttaa, sillä eliitti kopeloi äänestystuloksia omaan pussiinsa.

        Toivon todellakin, että saan pysyvän oleskeluluvan täällä Kanadassa (jossa tällähetkellä olen kanadalaisen puolisoni luona)...
        p.s Lukukausimaksuista tai asuntolainoista tai veroistakaan ei minun tarvitse huolehtia, sillä mieheni on intiaani ja saa kaikenlaisia etuja valtiolta sen lisäksi että käy töissä.

        Tosin ei se tilanne siellä Kanadassakaan sen parempi ole kuin täällä, samat tahot ne siellä toimintaa kulisseista johtaa. "Intiaanejahan" mekin suomalaiset olemme vielä vaikka maailman johtajia kumartava eliittimme meitä yrittääkin saada naitettua valloittajakansojen kanssa.

        Suomessa tuo toimii juuri toisinpäin maahanmuuttajat saavat noita etuja ja alkuperäisväestöltä leikataan koko ajan enemmän. Onnea sinulle sinne Kanadaan, toivottavasti saat oleskeluluvan.


    • PIIKI LIHASSA

      Niin mitähän nuo vallankahvassa olevat päättäjät liittyvät lastenkasvatukseen? Kodeissa pitää olla vanhemmat jotka alkavat kasvattaa lasta alusta saakka kunnolla. Lapselle tehdään selväksi mikä on oikein ja mikä väärin. Toisia ihmisiä kohdellaan kunnioittavasti etniseen, uskonnolliseen tai seksuaaliseen taustaan katsomatta. Koulukavereita ei ikinä kiusata. Vanhempia totellaan ja autetaan kykyjen mukaan. Kaikkea ei voi saada mitä mainoksissa ja kauppojen hyllyissä on tai kavereiden vanhemmat ovat ostaneet. Vitut, saatanat, huorittelut ja homottelut pitää kitkeä tiukasti pois. Lasta pitää myös ymmärtää ja kuunnella. Jos lapsella näyttää olevan huolia ne pitää selvittää ensisijaisesti. Lasta ei saa myöskään tunkea sellaisiin harrastuksiin joihin ei ole kiinnostusta/taipumusta. Jos esim. poikalapsi haluaa harrastaa jääkiekon sijasta vaikka kuvataidetta tai laulua, niin sitä pitää tukea vahvasti. Huutaminen ja hakkaaminen on vanhaa barbaarista "kasvatustyyliä" jolla tehdään vaan katkeria vihakimppuja tähän maailmaan.

      • Niin välia on

        "Niin mitähän nuo vallankahvassa olevat päättäjät liittyvät lastenkasvatukseen?
        Kodeissa pitää olla vanhemmat jotka alkavat kasvattaa lasta alusta saakka kunnolla."
        Niin mitähän tuolla tarkoitat? Kansamme on kokonaisuus, jonka historiaa ylläoleva nimimerkki "mitä väliä" on tuonut valaisevasti esille. Lastenkasvatus on kulkenut siinä sivussa miten on kulkenut kunakin aikakautena.
        Vallankahvassa olevat ja puolueena valtavasti Suomessa vaikuttaneet ovat aikoinaan päättäneet (jo 40v sitten), että lastenkasvatus on viisainta delegoida kodin ulkopuolelle lähes lapsen syntymästä alkaen. Sinne vallankahvassa olevat siirsivät myös mittavat määrät verorahoja, joita sitten lapsistaan vapautueet äidit ovat Suomessa maksaneet "selkä väärässä". Eläkettäkin tarjottiin porkkanana ja onhan se ansiotyönaisilla nyt sama, kuin mitä on harvoilla kotirouvina olleilla eli kansaneläke ja asuntotuki.


      • PIIKKI LIHASSA
        Niin välia on kirjoitti:

        "Niin mitähän nuo vallankahvassa olevat päättäjät liittyvät lastenkasvatukseen?
        Kodeissa pitää olla vanhemmat jotka alkavat kasvattaa lasta alusta saakka kunnolla."
        Niin mitähän tuolla tarkoitat? Kansamme on kokonaisuus, jonka historiaa ylläoleva nimimerkki "mitä väliä" on tuonut valaisevasti esille. Lastenkasvatus on kulkenut siinä sivussa miten on kulkenut kunakin aikakautena.
        Vallankahvassa olevat ja puolueena valtavasti Suomessa vaikuttaneet ovat aikoinaan päättäneet (jo 40v sitten), että lastenkasvatus on viisainta delegoida kodin ulkopuolelle lähes lapsen syntymästä alkaen. Sinne vallankahvassa olevat siirsivät myös mittavat määrät verorahoja, joita sitten lapsistaan vapautueet äidit ovat Suomessa maksaneet "selkä väärässä". Eläkettäkin tarjottiin porkkanana ja onhan se ansiotyönaisilla nyt sama, kuin mitä on harvoilla kotirouvina olleilla eli kansaneläke ja asuntotuki.

        Yhä sekavampaa. mikään laki ei Suomessa sano että vanhemmat eivät saa itse kasvattaa omia lapsiaan. Nykyään vaan näyttää siltä että ihmiset haluavat kipata vastuunsa lapsistaan yhteiskunnalle. No se on totta että isät ja äidit käy nykyään töissä eikä ole aikaa olla koko päivää lasten kanssa kotona. Kun olin itse lapsi, vanhempani kävivät 08:00-16:00 töissä. Silti he kasvattivat minut ja sisareni hyvin ja pitivät huolen siitä että meillä oli tasapainoinen ja turvallinen kasvuympäristö. Siihen aikaan tosin aikuiset olivat oikeasti aikuisia (siis myös korvien välistä) Osattiin kantaa vastuuta. Olisiko mitään järkeä siinä, että ihmiset harkitsisivat pitkään ja huolella ennen kun alkavat lapsentekoon. You know, miettisivät tarkkaan onko heistä vanhemmiksi. Onko elämäntilanne ylipäätään sellanen että siihen sopii täysipainoinen vastuunkanto lapsesta. Lapsi ei ole lelu joka hankitaan kun sellasta tekee mieli ja sitten kun ei enää ole kiva leikkiä niin heitetään nurkkaan.


    • Sosialistic32

      Minua ei sentään iha hakattu, eikä huudettu, mutta kyllä tukistettiin ja selkään annettiin jos jotain väärää tein. Ikää minulla on 32 ja minusta on tullut sosiaalinen, sekä ystävällinen.


      Sitä ihmettelen, että nykyään pennut käyttää haukkumasanana tuota "Homoa", ikäänkuin synonyymi tyhmälle.

    • ...

      Kuka musitaa 80-luvun, ennekuin ekologinen herätysliike oli vallannut maamme tavan kansalaiset? Ei ollut roskiksia joka nurkalla ja oli kaikki roskat maassa... Suomihan on nyt sdiisti maa siihen verrattuna, kun ehkä sinäkin olit pikkulapsi ja heittelit roskasi suruttomasti maahan kulkiessasi...

    • mk

      Sama homma meillä taloyhtiössä ja sitä roskaamista tekevät lapset ja aikuiset. Olin 10v sivutoimisena talonmiehenä meidän taloyhtiössö ja kun aloitin niin riitti kun keväällä ja syksyllä muovikassi mukaan ja sain puolipussillista roskia. Sitten roskaaminen alkoi ja parinvuoden päästä yhtiökokouksessa huomautin asiasta kun on alettu puhamaata roskaamaan niin kyllä tuli hiljaista poruikkaa mutta ei ollut mitään vaikutusta asialla ja lopetin homman 10v jälkeen ja pihat tupakkiaskeja, kaljatölkkejä ja muuta roskaa kertyy aika paljon. Itse kyllä opettanut lapsemme ettei roskia heitetä kadulle ja niin edelleen. Se on myös sitä nuoruuden uhoiluaja itsekki muista että olutpullot heitettiin autosta pientareelee liikkuvasta autosta ja välillä valtatiella yritin osua liikennemerkkiin ja se on vaikeata 100km vauhdista mutta aikansa kutakin.

    • reteriikki

      En OMISTA lapsia! Mietippä asiaa tältä kantilta. Ei hyvänenaika niitä lapsia kukaan omista, ne on lainaa vain... Meidänkin pojan laina-aika meni umpeen jo 3.vuotiaana.

      Mitenhän ois jos huomauttaisit siitä röyhkeästä huutelusta ja roskaamisesta ihan asiallisesti, sille lapselle ja hänen vanhemmalleen? Ei siitä varmaan kukaan suutu, ja jos suuttuu, niin panee se ainaki ajattelemaan, että mitä se täti tai setä oikein tarkoitti.

      Siitä vois olla todellista apua, ja voisit itsekin osaltasi vaikuttaa näiden ihmisalkujen kasvatukseen!
      Hmm. purkeistahan saa rahaa, kun vie kierrätykseen...

    • Ei riiviöitä.

      Itse lapsen vanhempana olen huomannut, että jotkut eivät kiellä lapsiaan ollenkaan, vaikka tekisivät mitä tihutöitä. Silloin lapsi ei opi eikä tiedä mitä saa tehdä ja mitä ei. Rajat puuttuu ja lapselle annetaan kaikki periksi. Meidän perheessä aikinen määrittää rajat.
      Meillä ei käytetä väkivaltaa, mutta rangaistus tulee jos tahallaan töppöilee (koululainen) teeveenkatsomiskieltoa tai muuta vastaavaa ja vaikka kuinka kiukuttaa tms. niin siitä ei lipsuta. Kiukuttelemalla ei saa mitään, se tehtiin selväksi kaupan jonossa jo 2-vuotiaalle.
      Hyvästä käytöksestä palkitaan kehuilla, kivalla tekemisellä ja joskus jopa jollain pienellä lelulla jos on jotain erityisen mainittavaa.
      Tiukat rajat on.

      • HUH HUH HUH

        "Itse lapsen vanhempana olen huomannut, että jotkut eivät kiellä lapsiaan ollenkaan, vaikka tekisivät mitä tihutöitä. Silloin lapsi ei opi eikä tiedä mitä saa tehdä ja mitä ei. Rajat puuttuu ja lapselle annetaan kaikki periksi. Meidän perheessä aikinen määrittää rajat. "

        Ongelma tuokin, että vanhemmilla ei ole ymmärrystä lapsista ollenkaan.
        Tiedän tällaisia vanhempia. Ahkerina televisiontöllöttäjinä he pitävät parhaina opetusfilmeinä Amerikan hapatusta, jossa kotiin tulee lastenhoidon opettaja ja jossa lapsi (hyvinkin pieni) uuvutetaan rankaisupaikassaan voimattomaksi itkien.
        Ensin ei siis edes ymmärretä leikkien ja huoltaen oikein hoitaa lasta, mutta rangaistus opitaan joka tilanteessa 2-3 vuotiaallekin KASVATUKSEN NIMISSÄ?!


      • noin se pitää mennäkkin!on joitakin tuttujani joiden mielestä heidän lapsi ei tee ikinä mitään väärää vaikka he kiusaisivat toista lasta tai alottaisivat tupakanpolton 10 vuotiaana......voisin jo kirjoittaa näiden lapsien tulevaisuuden!


    • joo, mäkin oon ton roskaamisen huomannut, vaikka roskis on vieressä.........
      ja ton turhan raakkumisen tuntemattomille, MULLE siis. Ei ne muille huuda, mul-
      le vain, nyt se on tosin jäänyt....esim. n. vuosi sitten ennen joulua, yksi päivä olin
      kaupassa, tulossa sieltä, ja ne takuulla ylä-asteelaisia poikia, niitä oli n. 10, osa
      oli kävellen osa pyörällä osa mopolla liikkeellä, ne heti mut nähtyään alkoi huu-
      taan ties mitä roskaa ja naukumaan......ja sit ne ryntäs joukolla mun perään, mä-
      päs oikaisin yhden pienehkön metsän poikki ja menin lähellä asuvien vanhempi
      eni luo sisälle hetkeksi, ja menin kiireellä, ei kukaan saanut mua kiinni, ja tuskin tiesivät, minne menin, mutta ne jätti mut sitten rauhaan.......sen jälkeen kukaan ni
      istä lapsista ja nuorista ei oo naukunut mulle mitään.....jospa ne nyt oppivat jota-
      kin.........kas kun eivät oikeen ryöstäneet mua.....no, saalis olis ollut aika heikko, rahaa ei ollut enää silloin..........
      Jos mulla olis yksikin oma lapsi, en päästäisi häntä juuri koskaan ulos ilman o-
      maa valvontaani, edes kouluun......ja jos hän ei tottelisi, sanoisin, että mä häpeä
      n sua, ja olla sun äitisi......ehkä SE auttaisi paremmin, kuin mikään tarpeeton ku-
      rittaminen.......

      • mieti vähän

        Meillä oli semmoinen vanha perinteinen kasvatustapa että jos kiukuteltiin jouduttiin nurkkaan häpeämään, jos ei toteltu (jos olit edes 5.min myöhässä päivälliseltä!) saatiin kotiarestia jos tehtiin tuhmasti (huudettiin vanhemmille) saatiin selkäsauna. Ei siinä mitään, ainakin siitä opittiin.
        Traumat jäi siitä kun äiti kymmenne vuotiaasta ylöspäin syyttävästi "Et sinä enää mikää pikkutyttö ole, käyttäytyisit sen mukaan! Ihan hävettää tommonen". Yläkoulu aikana itkin monet yöt yksinäni kun äitini teki selväksi kuinka häpeää minua minä milloinkin takia. Kiitos aikaiselle murrosiälle ja ymmärtämättömälle äidille en ole ikinä saanut rakennettua tervettä minä-kuvaa!
        Enpä ole enää pitänyt yhteyttä tähän ihmiseen jota en edes äidiksi kutsuisi kun hävettää liikaa.


    • tähän se on menny

      Nykyään jokainen nuori ja moni lapsikin tietää sen että jos vanhemmat vähänkin koskee niin voi soittaa poliisille ja ilmoittaa pahoinpitelystä. Sen turvin nuoret voi sitten rellestää miten lystää kun tietävät ettei vanhemmat voi tehdä mitään. En kuritusta mitenkään kannata, mutta itsestäni on tullut ihan kunnon kansalainen kun pienen korvatillikan joskus sain. Olen ollut muutaman kerran todistamassa tilannetta kun naapurin varhaisteini riehuu ja rikkoo omaisuutta kotona ja lällättelee että et voi mulle mitään tehdä, jos kosket niin soitan poliisin.

      • saila.unicef

        Monia aikuisia on kuritettu, kun he ovat olleet lapsia. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kurittaminen olisi ollut oikein. Tutkimusten mukaan kurittaminen jättää jälkensä ja lapsi muistaa pitkään kokemansa väkivallan.

        Tutkimusten mukaan lieväkin lapseen kohdistuva kuritusväkivalta lisää lapsen aggressiivisuutta, heikentää itseluottamusta ja vahingoittaa lapsen kasvua.

        Mitä mieltä olette Suomen UNICEFin videoista?
        http://youtu.be/MIPdN_hXZ8M


      • tähän se on menny
        saila.unicef kirjoitti:

        Monia aikuisia on kuritettu, kun he ovat olleet lapsia. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kurittaminen olisi ollut oikein. Tutkimusten mukaan kurittaminen jättää jälkensä ja lapsi muistaa pitkään kokemansa väkivallan.

        Tutkimusten mukaan lieväkin lapseen kohdistuva kuritusväkivalta lisää lapsen aggressiivisuutta, heikentää itseluottamusta ja vahingoittaa lapsen kasvua.

        Mitä mieltä olette Suomen UNICEFin videoista?
        http://youtu.be/MIPdN_hXZ8M

        Siis en minä mitään lasten pahoinpitelyä kannata. Muistan yläasteelta että opettajat olivat voimattomia häiriköitten kanssa. Häiriköitä koittaa ulos laittaa luokasta puhumalla mutta eihän se toimi, kun ei voi koskeakaan oppilaaseen ja saattaa ulos ilman että tulee kauhee haloo ja ollaan soittamassa heti poliisia että opettaja kävi kimppuun.Lapsilta ja nuorilta on hävinnyt kunnioitus aikuisia kohtaan. Ja vanhemmat ovat voimattomia teinien edessä elleivät sitten halua menettää lapsiaan koulukotiin tai muuhun, (joissa ei ole tietoakaan inhimillisestä lastenkasvatuksesta) mutta missä on vanhempien oikeudet ja tuki? mikä saa vanhemmat kurittamaan lapsiaan liian kovakouraisesti?
        Jyrkkä EI lasten/vanhempien pahoinpitelylle!!!


      • Pohtija...

        Eipäs nyt liioitella. Kyllä kiinni saa pitää jos toinen riehuu. Ei ne poliisitkaan sellaiselle korvaansa lotkauta. Ja varhaisteini on jo korvausvastuussa. Itse ilmottaisin kylmästi poliisille. Teini maksaa sit täys ikäisenä :) Monessa yhteydessä todettu että nuorena kun hölmöilee ja pääsee virkavallan juttusille se rikoskierre mikä saattaisi olla edessä katkeaa kun ajoissa puututaan asiaan.


    • Oikea ongelma?

      Nyt oli pakko minunkin avata sanainen arkkuni :)
      Eli lapsen fyysiseen kurinpitoon liittyen...

      Nykyajan selkeästi pahin ongelma on huonosti käyttäytyvät lapset, se tuo kärsimystä kaikille, koko yhteiskunnalle, itseäni ottaa päähän, että se on enimmäkseen omat lapseni, jotka siitä kärsivät todella pahasti, niin koulussa kun päiväkodissa. Ja haluankin kysyä, että onko tosiaan niin, että syy huonosti käyttätyyviin kauhukakaroihin on fyysinen kurinpito kotona vanhempien kesken??
      Jos se on oikeasti syy näihin lapsiin, niin ymmärrän tämän jatkuvan vouhotuksen vanhempien tukkapöllöistä, mutta koska en usko siihen, niin en ymmärrä miksi tämä asia on jatkuvasti tapetilla, kun OIKEA ongelma on se, kun kukaan ei saa hallittua nykyajan lapsia, ei päiväkodin tädit, eikä opettajat, näiden lasten kanssa ollaan pulassa, ja nimenomaan nämä lapset pahoinpitelevät mm. minun lapsiani ko. paikoissa, josta olen erittäin vihainen, ja pidän sitä paljon pahempana pahoinpitelynä, kun että joku purisi tätä purevaa lasta kerran takaisin, jotta hän ymmärtäisi, että se sattuu. Joten toinen kysymykseni on, että onko tosiaan lapsilla oikeus pahoinpidellä, mutta vanhemmilla ei ole oikeutta tukistaa, en vaan voi sietää sitä, että näihin kauhukakaroihin ei saa kukaan mitään tolkkua, ja se on sallittua, että mm. minun lapseni siitä kärsii. Ja tiedän myöskin sen, että näihin lapsiin on käytetty juuri näitä kasvatusmetodeja, joihin teillä on linkkiä muissa keskusteluissa, eli kyse ei ole näissäkään lapsissa, etteikö olisi yritetty kasvattaa, mutta miksi tästä ongelmasta ei puhuta, oleellista on vain se, että älä aiheuta lapselle mitään pelkoa, mutta näitä lapsia pelkäävät kaikki, myös niiden vanhemmat...

      • saila.unicef

        Väkivalta ei ole tehokasta, sillä lapsi ei aina ymmärrä tekojensa seurauksia, eikä sitä miksi häntä rankaistaan voimalla. Kurittaminen voi päinvastoin aiheuttaa lapsessa kapinointia. Lisäksi pelon ilmapiirissä eläminen hidastaa lapsen oppimista. Lapsi oppii nopeammin, kun häntä kasvatetaan ilman väkivaltaa.

        Pitää kuitenkin muistaa tehdä ero kurin ja kurituksen välille. Tottakai lapselle pitää asettaa rajat. Lisää kurin ja kurituksen erosta täällä: http://bit.ly/u18E3k


      • Oikea ongelma?
        saila.unicef kirjoitti:

        Väkivalta ei ole tehokasta, sillä lapsi ei aina ymmärrä tekojensa seurauksia, eikä sitä miksi häntä rankaistaan voimalla. Kurittaminen voi päinvastoin aiheuttaa lapsessa kapinointia. Lisäksi pelon ilmapiirissä eläminen hidastaa lapsen oppimista. Lapsi oppii nopeammin, kun häntä kasvatetaan ilman väkivaltaa.

        Pitää kuitenkin muistaa tehdä ero kurin ja kurituksen välille. Tottakai lapselle pitää asettaa rajat. Lisää kurin ja kurituksen erosta täällä: http://bit.ly/u18E3k

        Kiitos nopeasta vastauksestasi!
        Mutta et vastannut kysymykseeni, joten esitän sen toisella tavalla.

        Miten minä saan pelottoman ilmapiirin lapsilleni koulussa ja päiväkodissa kiusaajien ja pahoinpitelijöiden keskellä (lapsien)?

        Tiedän miten se onnistuu laittomin keinoin, mutta laillista keinoa sen lopettamiselle ei ole, ei auta päiväkodin tai koulun vaihto, koska tällaiset lapset ovat niin yleisiä. Tiedän, että jos menen koululle, ja pyöräytän kiusaajaa tukasta, ja sanon, että katso että on viimeinen kerta, että kiusaat minun lastani millään tavalla, tai minä tulen kiusaamaan sinua, että se kiusaaminen loppuisi tasan siihen, ja saisin sen pelottoman ilmapiirin omalle lapselleni sinne kouluun, mutta kun se on laitonta, niin niin ei voi toimia, niin miten pitäisi toimia, kun se on OIKEA ongelma. Ja siis tiedossani olevat resurssit ovat näihin lapsiin jo käytetty, diagnoosit, tuet, jälki-istunnot, vanhemmat yms.


      • tvtvtv

        Mitä mieltä olette siitä suuresta väkivaltaopetusannista kaikenikäisille, mitä yhteisen yhteiskuntamme yhteinen media kaikkien aikuisten ihmisten hyväksyvänä saa lähettää keskellä kirkasta päivää aina tuutimalullaan saakka, eli kotijumalamme TV.?

        Minä aikuisena menetä malttini siitä valtavasta melusta, mitä pelkästään piirrosfilmeissä jo on. Ja hakkaa päälle, hakkaa päälle tai pakene, hyppää niskaan takaapäin, potkaise jne. Ja jo 2-3 vuotiaalla jännitys huipussaan. Katkaiset virran ja alkaa valtava huuto ja hakkaaminen juuri kuvasta opitulla tavalla!

        Kyllä tätä ihmettelyä täällä riittää. Niin monen monituisen kierouden juuret elämässämme suuntaa samaiselle sylttytehtaalle.


      • Oikea ongelma?
        tvtvtv kirjoitti:

        Mitä mieltä olette siitä suuresta väkivaltaopetusannista kaikenikäisille, mitä yhteisen yhteiskuntamme yhteinen media kaikkien aikuisten ihmisten hyväksyvänä saa lähettää keskellä kirkasta päivää aina tuutimalullaan saakka, eli kotijumalamme TV.?

        Minä aikuisena menetä malttini siitä valtavasta melusta, mitä pelkästään piirrosfilmeissä jo on. Ja hakkaa päälle, hakkaa päälle tai pakene, hyppää niskaan takaapäin, potkaise jne. Ja jo 2-3 vuotiaalla jännitys huipussaan. Katkaiset virran ja alkaa valtava huuto ja hakkaaminen juuri kuvasta opitulla tavalla!

        Kyllä tätä ihmettelyä täällä riittää. Niin monen monituisen kierouden juuret elämässämme suuntaa samaiselle sylttytehtaalle.

        Olen sitä mieltä, että ei kaikkea voi tv:n piikkiin laittaa, lapsilla on sitä varten vanhemmat, jotka opettavat heille oikean ja väärän, faktan ja fiktion. Niitä ohjelmia katsotaan yhdessä ja varmistetaan, että lapsi ymmärtää ne niin kuin pitää. Ja enemmän taitaa ne lapset mätkiä joilta on tv:n katselu kielletty..


      • Pohtija...
        Oikea ongelma? kirjoitti:

        Kiitos nopeasta vastauksestasi!
        Mutta et vastannut kysymykseeni, joten esitän sen toisella tavalla.

        Miten minä saan pelottoman ilmapiirin lapsilleni koulussa ja päiväkodissa kiusaajien ja pahoinpitelijöiden keskellä (lapsien)?

        Tiedän miten se onnistuu laittomin keinoin, mutta laillista keinoa sen lopettamiselle ei ole, ei auta päiväkodin tai koulun vaihto, koska tällaiset lapset ovat niin yleisiä. Tiedän, että jos menen koululle, ja pyöräytän kiusaajaa tukasta, ja sanon, että katso että on viimeinen kerta, että kiusaat minun lastani millään tavalla, tai minä tulen kiusaamaan sinua, että se kiusaaminen loppuisi tasan siihen, ja saisin sen pelottoman ilmapiirin omalle lapselleni sinne kouluun, mutta kun se on laitonta, niin niin ei voi toimia, niin miten pitäisi toimia, kun se on OIKEA ongelma. Ja siis tiedossani olevat resurssit ovat näihin lapsiin jo käytetty, diagnoosit, tuet, jälki-istunnot, vanhemmat yms.

        Olen joskus miettinyt samaa kun opettajilla on kumminkin ilmoitus VELVOLLISUUS poliisille. Todella harvoin kuulee että kiusaamisesta, kouluväkivallasta olisi ilmoitettu poliisille. Opettajat valittaa että mitään ei voi tehdä ja blaa blaa blaa... Kannattas jossain tilanteessa soittaa virkavallalle. Hemmetin kova valtti kortti mutta sitä ei käytetä. Opettajat eivät välttämättä uskalla itse tehdä mitään jos vanhemmat uhkailee sinua. Kannattas antaa rikokset poliisin käsittelyyn. Ei niitä ole todellakaan tarkoitus opettajan huoneessa puida.

        Opettajilla tuntuu olevan joku asenne ongelma välillä tuohon koulukiusaamiseen.
        Toisiin asioihin puututaan toden teolla. Mm tupakointiin. Lappeenrannassa on soittettu poliisille kun nuoret polttaa koulussa ja on muutenki otettu kova linja tupakoinin kitkemiseen. Mutta miksi koulukiusaaminen ei aiheuta samanlaista reaktiota. Toisin sanoen opettajista on ongelma jos joku vetää röökiä mutta kun matti tunkee maijalle suun täyteen lunta että maija ei voi hengittää niin se ei ole ongelma...


      • ...
        Pohtija... kirjoitti:

        Olen joskus miettinyt samaa kun opettajilla on kumminkin ilmoitus VELVOLLISUUS poliisille. Todella harvoin kuulee että kiusaamisesta, kouluväkivallasta olisi ilmoitettu poliisille. Opettajat valittaa että mitään ei voi tehdä ja blaa blaa blaa... Kannattas jossain tilanteessa soittaa virkavallalle. Hemmetin kova valtti kortti mutta sitä ei käytetä. Opettajat eivät välttämättä uskalla itse tehdä mitään jos vanhemmat uhkailee sinua. Kannattas antaa rikokset poliisin käsittelyyn. Ei niitä ole todellakaan tarkoitus opettajan huoneessa puida.

        Opettajilla tuntuu olevan joku asenne ongelma välillä tuohon koulukiusaamiseen.
        Toisiin asioihin puututaan toden teolla. Mm tupakointiin. Lappeenrannassa on soittettu poliisille kun nuoret polttaa koulussa ja on muutenki otettu kova linja tupakoinin kitkemiseen. Mutta miksi koulukiusaaminen ei aiheuta samanlaista reaktiota. Toisin sanoen opettajista on ongelma jos joku vetää röökiä mutta kun matti tunkee maijalle suun täyteen lunta että maija ei voi hengittää niin se ei ole ongelma...

        Se itseäni lähinnä ihmetyttää, kun tuntuu, että kun lyöjä on lapsi, vaikka se lyökin toista lasta niin se ei ole laitonta. Auta armias jos se aikuisten silmien edessä olisikin vanhempi, joka antaisi korvatillikan lapselleen, niin kaikki puuttuisivat, mutta lapsi saa lyödä/pahoinpidellä lasta, ihan surutta :(
        Ja kieltämättä toi röökihommakin pitää paikkansa.


    • HENKKA 45

      KÄYTÖSTAVAT JA SÄÄNNÖT VOI OPETTAA IHAN ASIALLISESTI KESKUSTELEMALLA ILMAN HUUTAMISTA TAI KÄSIKSI KÄYMISTÄ.
      RÖYHKEILLÄ LAPSILLA ON RÖYHEÄT VANHEMMAT.
      HUONOSTI KÄYTTÄYTYVIÄ ON MYÖS MUISSA MAISSA KUTEN HYVINKIN KÄYTTÄYTYVIÄ.
      TÄÄLLÄ MESTAROIVAT VOIVAT TUTUSTUA ESIM PERHEOIKEUSASIANTUNTIJA URPO KANKAAN KIRJOITTAMAAN OIKEUSKIRJALLISUUTEEN LASTEN OIKEUKSISTA JA VELVOLLISUUKSISTA.
      SAMALLA MYÖS VANHEMMUUDEN VASTUISTA KANGAS EI MYÖSKÄÄN OLE UNOHTANUT KOULUN JA YMPÄRILLÄ OLEVAN YHTEISKUNNAN VUOROVAIKUTUSTA. KOULUKIUSAAMINEN ON AIKAMME SYÖPÄ, JOSTA VASTUUSSA OLEMME JOKAINEN LAPSET, VANHEMMAT JA ENNENMUUTA OPETTAJAT.
      ENTÄ MAAT JOISSA TYTÖKSI SYNTYMINEN ON HUONOMPI KUIN POJAKSI SYNTYMINEN.
      EIKÄ KUKAAN OMISTA KETÄÄN VAAN KAIKKI OLEMME VAPAANA SYNTYNEET JOILLA ON IHMISOIKEUDET JA VASTUU JA VELVOLLISUUDET IHAN JOKAISELLA.

    • ...

      Ihmettelen tuota roskaamisjuttua suuresti. onko ihmisillä kuva,e ttä nykynuoret roskaavat enemmän kuin mahdollisesti aiemmat sukopovet,v ai muiksi roskaaminen on yleensä aina esillä? Sitäkin ihmettelen,e ttä roskaamattomuusko pitäisi opettaa piiskaamalla, vai miksi liittyy aiheeseen?

      Nykynuorista noin 20 prosenttia tekee ekologisen herännäisyytensä takia hiukan suurempiakin uhrauksia kuin kväelee roskikselle asti, eli noin viidennes nykyisistä nuorista on ympärsitö sioiden takia kasvissyöjiä. On jotenkin vaikea nähdä tämän valossa, että tämä sama nuoriso roskaisi jotenkin holtittomasti...

      Ja toinen joka näissä keskusteluissa ihmetyttää on tuo huutelu, koppavuus aikuisia kohtaan. Eikös se ole aikamoisen itsestään selvää, että sitä vähemmän toisia kunnioitetaan mitä vähemmän he kunnioittavat takaisin? Suomikin on siirtynyt kristillsiestä kasvatuksesta vapaampaan ajatteluun ja suoraan sanottuna ainakin minä meinasin kasvattaa alspeni kunnioittamaan vain sellaisia ihmisiä, jotka ovat kunnioituksen arvoisia, enää ei kävisi mielessäkään alkaa kasvattamaan jotain kolmatta kymmenestä ksäkystä...

      Kun minä olin nuori, sitä mitä perheessä syötiin ei lapsi saanut kyseenalaistaa. Kun olin nuori minun piti vain hymyillä nätisti vanhemmille ihmisille, vaikka he solvaisivat minua miten päin naamaa. En näe mitään pahaasiinä, että noista molemmista antiikin aikaisista tavoista ollaan pääsemässä pois, koska se tietää lapselle/nuorelle suurempaa vapauta hallita itse omaa elämäänsä. Olkoon jonkun mielestä vapaan kasvatuksen hedelmä, mutta toisen vapauden pitäisi aina olla vain positiivinen asia muillekin...

      • muista kuitenkin

        "Ja toinen joka näissä keskusteluissa ihmetyttää on tuo huutelu, koppavuus aikuisia kohtaan. Eikös se ole aikamoisen itsestään selvää, että sitä vähemmän toisia kunnioitetaan mitä vähemmän he kunnioittavat takaisin? Suomikin on siirtynyt kristillsiestä kasvatuksesta vapaampaan ajatteluun ja suoraan sanottuna ainakin minä meinasin kasvattaa alspeni kunnioittamaan vain sellaisia ihmisiä, jotka ovat kunnioituksen arvoisia"

        Mitäpä sitä kunnioittamaan ihmistä, joka ei sinua kunnioita, totta. Asiallisesti pitää kuitenkin osata käyttäytyä jopa k-päiden kanssa työyhteisöissä ja muualla.

        Kun sitten kasvatat lapsesi, muistuta, että jokaiselle ihmiselle yksilönä, erikseen, annetaan se mahdollisuus ensialkuun.

        Jos lapset ovat asenteella "minun kunnioitukseni pitää ansaita" eivätkä muita kunnioita heti kättelyssä, miten luulet että heitä kukaan ehtii alkaa kunnioittaa?

        Älä tee karhunpalvelusta lapsille ja muille.


    • Pohtija...

      Tämä on jossain määrin juuri ongelma. Etkö itse ole koskaan tehnyt mitään tuollaista? Tai ajanut ylinopeutta, tai punaisia päin liikennevaloissa. Et sinäkään ole täydellinen miksi lapset olisi!? Monta täydellistä olet tavannut. Sanotaan että se yksi täydellinen kuoli ristillä 2000 vuotta sitten. Itse pitäisin melkein tärkeimpänä sitä että kunnioittaa myös toisia ihmisiä.

    • saila.unicef

      Mahtavaa, että olemme saaneet näin paljon keskustelua aikaan! UNICEFin ”Kuritus ei kasvata” –kampanja on loppusuoralla ja joudumme sulkemaan tämän keskustelun kampanjan päätytty. Mutta ei hätää, keskustelut pysyvät auki vielä tiistaihin asti!

    • iljettävääseurata

      Ja nämä samat lapsoset esimerkiksi kaupassa eivät väistä vnhempaa ihmistä vaan kävelevät päälle ja tönivät toisia.. Haluavat kaiken.. YÖK!

    • Rose's street

      Itse voisin sanoa hyvin kasvatettuna että minua ottaa enemmän päähän mummot ja papat jotka marisee kun nuoret on niin kauheita ja heidän aikaanhan ei tietenkään ollut. Nämä mummot ja papathan etuilee jonossa koska ovat vanhoja ja kokeneita ja vanhoja pitää kunnioittaa (jos käytös on kuin hanurista vedetty, ei tarvitse palvoa) ja usein heillä on huonompi liikennekäytös kuin useilla nuorilla.

      T: Se tyttö joka joutui vanhainkodissa kuuntelemaan kun mummo haukkuivat hupakoksi ja syntiseksi paskaksi koska tuli tyttöystävänsä kanssa ja housuilla eikä mekossa.

      PS: En ajatellut enään mennä vanhainkodille kesätyöhön, vain katsomassa mummoa välillä.

    • Ms.Kuikka vm-83

      Tulee mieleen yks muisto: kävelin kaupungilla ja kävelykadun karkkikaupassa oli kassalla pääsiäisen aikaan kori, mistä sai ottaa ilmaiseksi pikkuruisia suklaamunia. Kadulla klopit heittelivät näitä hakemiaan herkkuja ihmisten päälle (hauskaa?) ja huutelivat kaikkee paskaa. Näin kaukaa; että jaahas. kävelin tulilinjalle missä jo pikku mummut saanu osumia. "*naps* höhöähähä!". Suprise suprise! meikä lähtee kipittämämään ja tarttuu yhtä n. 12 vee hulttioo hupusta ja tivaan kovaan ääneen "mitäs nuori herra on tekemässä?!" Hulttio vastaa" ääwäwäwäw! irtii soitan poliisii hullu muijaaah!""kerron äitilleee et saa koskee muhhhuuuu" Siis mitä helvettiä, näille pullamössöruippanille opetetaan, et "sinuun ei saa sit kukaan koskee, oot tosi special" -vai mitenkä? Mutta unohdettu se "kohtele muita hyvin" siinä samalla. Entäs kun saa jotain ilmaseksi? tarkoittaa sitä että rohmutaan ja sikaillaan tilaisuuden tullen? ARGHH, miks mut on kasvatettu näin kiltiksi? pienenä jos vähän nyppi ruusupuskaa niin joku outo huusi ikkunasta että "näpit irti" ja oltiin nöyrää muksua lopun viikkoa. Nykyään on vaan "meidän mussut on super-erityisiii ja niiden pitää olla vapaanatuolla uuuh". AAAARRRRHGHGH!!

    • Koska.

      Vanhemmat eivät opeta lapsilleen käytöstapoja,siksi lapset huutelevat törkeyksiä. Taas vanhempiensa seurassa öykkäröivät lapset,eivät saa kuria. Tietyt rajat pitää opettaa lapselle,koska se auttaa jo nuorena-aikuisena sopeutumaan yhteiskuntaan. Ja hyvistä käytöstavoista ei ole koskaan mitään haittaa,vaan päinvastoin. Ja esim.työyhteisöön sopeutuminen paranee.

    • rose18

      päiväkodissa ei huomioida lasten käytöstä.
      hoitajat ei uskalla pitää kuria.
      helposti päiväkodista oppii, mitä hölmömpiä nimityksiä.
      poikani sanoi toiselle pojalle: terve pölhöpää
      se ei ymmärtänyt ettei niin tehä.
      nuuhteita sai.
      mutta opeteltii: terve kaveri
      sanoin ettei ketään saa nimitellä.

      • realiteetteja

        Ja se oppi sitten kerralla eikä ikinä enää sano ketään pölhöpääksi, ei edes kun kukaan aikuinen ei ole kuulemassa? :) Hyvä että otit asian puheeksi niin kuin pitääkin.

        Vähän turhan valoisa on luulosi lapsista, jos uskot että jonkin tekeminen tarkoittaa, ettei kukaan päiväkodissa ole asiasta jo puhunut, tai että sinun asiaan puututtuasi ei lapsi enää ketään puhuttele höpönimityksillä :)


      • rose18
        realiteetteja kirjoitti:

        Ja se oppi sitten kerralla eikä ikinä enää sano ketään pölhöpääksi, ei edes kun kukaan aikuinen ei ole kuulemassa? :) Hyvä että otit asian puheeksi niin kuin pitääkin.

        Vähän turhan valoisa on luulosi lapsista, jos uskot että jonkin tekeminen tarkoittaa, ettei kukaan päiväkodissa ole asiasta jo puhunut, tai että sinun asiaan puututtuasi ei lapsi enää ketään puhuttele höpönimityksillä :)

        *Vähän turhan valoisa on luulosi lapsista, jos uskot että jonkin tekeminen tarkoittaa, ettei kukaan päiväkodissa ole asiasta jo puhunut, tai että sinun asiaan puututtuasi ei lapsi enää ketään puhuttele höpönimityksillä :)*


        kun lapseni käyttäytyy kun ei ymmärtänyt ettei niin saa tehä, jolloin koen että hänelle on niin nimitelty..jolloin koin että niin saa huomion toiseen poikaan(ikävä kyllä negatiivisesti)
        uskon ettei siellä ei olla puututtu nimittelyyn.
        tunnen lapseni.

        se teki kaiken avoimmesti vielä minulle koska ei edes tiennyt ettei niin saa tehä.
        ja varmasti nimittelee, koska ei ymmärrä, mitkä on haukkuma sanoja ja mitkä ei.
        mutta minä puutun kun tiedän, koska tehdään väärin ja päiväkodissakin pitäisi puuttua)

        lapseni ei oleile yksin ulkona ilman minun vahtia, että tiedän tarkalleen, mistä ḱenkä puristaa, ei ole vanhempia sisareita, joista ottaa mallia kuin ei ole saman ikäistä kavereita seuraa koti pihoilla(koska itse vieroksin täysiä pihoja) jonka vuoksi päiväkodissa on..
        mutta jos siellä ei käytökseen puututa näkyy se kotona.
        poikani ei nuorempia sisareita hauku ja nuoremmat ei ole edes vielä niin puheliaita.


        jostain ne mallin ottaa ja tämä näkyy pojan käytöksessä jos ei puututa niihin silloin lasta ei opasteta.
        ne ei tee tarkoituksellaan, jos ei ole käytöshäiriöisiä lapsia(jotka eivät saa huomioo kotona)
        poikani nimittelee tuhmaksi, eli hän nimittelee kotona tuhmaksi kun ei saa tahtoonsa läpi.
        varmasti itsekkin nimittelet kun joku tekee sinulle jotain pahaa, viimeistään seläntakana.

        jos ei huomioida päiväkodissa, ne tekee päiväkodissa ja annetaan kuva että se on hyvä mutta vanhempien läsnä ei saa tehä..
        lyömiseen vain puututaan arestilla(eikä aina silläkään) ja vanhemmalle sanomalla (joka ei voi asialle mitään muutakun nuuhdella)mutta ei huonoon käytökseen päiväkodissa nykypäivänä hirveesti puututa..
        miettimään tekosia pitäisi laittaa miettimään!!


      • realiteetteja
        rose18 kirjoitti:

        *Vähän turhan valoisa on luulosi lapsista, jos uskot että jonkin tekeminen tarkoittaa, ettei kukaan päiväkodissa ole asiasta jo puhunut, tai että sinun asiaan puututtuasi ei lapsi enää ketään puhuttele höpönimityksillä :)*


        kun lapseni käyttäytyy kun ei ymmärtänyt ettei niin saa tehä, jolloin koen että hänelle on niin nimitelty..jolloin koin että niin saa huomion toiseen poikaan(ikävä kyllä negatiivisesti)
        uskon ettei siellä ei olla puututtu nimittelyyn.
        tunnen lapseni.

        se teki kaiken avoimmesti vielä minulle koska ei edes tiennyt ettei niin saa tehä.
        ja varmasti nimittelee, koska ei ymmärrä, mitkä on haukkuma sanoja ja mitkä ei.
        mutta minä puutun kun tiedän, koska tehdään väärin ja päiväkodissakin pitäisi puuttua)

        lapseni ei oleile yksin ulkona ilman minun vahtia, että tiedän tarkalleen, mistä ḱenkä puristaa, ei ole vanhempia sisareita, joista ottaa mallia kuin ei ole saman ikäistä kavereita seuraa koti pihoilla(koska itse vieroksin täysiä pihoja) jonka vuoksi päiväkodissa on..
        mutta jos siellä ei käytökseen puututa näkyy se kotona.
        poikani ei nuorempia sisareita hauku ja nuoremmat ei ole edes vielä niin puheliaita.


        jostain ne mallin ottaa ja tämä näkyy pojan käytöksessä jos ei puututa niihin silloin lasta ei opasteta.
        ne ei tee tarkoituksellaan, jos ei ole käytöshäiriöisiä lapsia(jotka eivät saa huomioo kotona)
        poikani nimittelee tuhmaksi, eli hän nimittelee kotona tuhmaksi kun ei saa tahtoonsa läpi.
        varmasti itsekkin nimittelet kun joku tekee sinulle jotain pahaa, viimeistään seläntakana.

        jos ei huomioida päiväkodissa, ne tekee päiväkodissa ja annetaan kuva että se on hyvä mutta vanhempien läsnä ei saa tehä..
        lyömiseen vain puututaan arestilla(eikä aina silläkään) ja vanhemmalle sanomalla (joka ei voi asialle mitään muutakun nuuhdella)mutta ei huonoon käytökseen päiväkodissa nykypäivänä hirveesti puututa..
        miettimään tekosia pitäisi laittaa miettimään!!

        "kun lapseni käyttäytyy kun ei ymmärtänyt ettei niin saa tehä, jolloin koen että hänelle on niin nimitelty..jolloin koin että niin saa huomion toiseen poikaan(ikävä kyllä negatiivisesti)
        uskon ettei siellä ei olla puututtu nimittelyyn.
        tunnen lapseni."

        Ikävää, jos lastasi on joku toinen lapsi nimitellyt. Enkä tietenkään voi tietää, puututaanko juuri sinun lapsesi päiväkodissa nimittelyyn. Tietenkin päiväkodin hoitajien tulee asiaan puuttua ja tiedän päiväkodin jossa sellaisiin asioihin puututaan ja kerrotaan ettei nimitellä saa.

        Se, että lapsesi käyttää jotain nimittelysanaa, ei vielä riitä todisteeksi siitä ettei asiaa huomioida päiväkodissa. Ehkä sinulla on muitakin todisteita ja havaintoja asiasta, joita et nyt maininnut.

        Sinun lapsesi ehkä oppii kerrasta. On kuitenkin myös lapsia, jotka eivät kerralla tai kahdella opi, ja uhmallakin voivat käyttää sanoja joista on toruttu. Uhmaikä muuten nähdään normaaliksi kehityksen vaiheeksi, eikä sitä aina tulkita heti käytöshäiriöksi. Näille vähän kovapäisemmille eivät päiväkodin hoitajat voi muuta kuin kärsivällisesti selittää toistuvasti, miksi nimitellä ei saa, ja vanhempien kanssa asia on myös otettava puheeksi.


    • suomalaislapsillekkin mutta itse olen kokenut maahanmuuttajilta törkyistä käytöstä...

    • Lapselli nen

      Lapsia pitää ymmärtää, ei löydä eikä höykyttää vaan rakastaa.

    • KURIA PRKL!!!

      Lapsia pitää ymmärtää.
      14 vuotiaat lapset heitti sillalta jääpallon keskelle autoni tuulilasia.
      No kiersin pitemmän lenkin sille sillan päälle ja nappasin yhen kakaroista kiinni ja rupesin vaatimaan kännykkää.
      En saanut niin otin sen hänen taskusta ja etsin sieltä vanhempien numeron.
      No minuahan uhattiin siinä vaiheessa syytteellä kun lapsen vanhemmat tuli.

      No mutta hupsista keikkaa siinä autossa sattui olemaan mukana työkaverini kun tulimme työkeikalta toiselta puolella suomea.
      No minulta ja työkavereiltani otettiin lausunnot mitä oli käynyt ja tämän kersan vanhemmat maksoi autoni tuulilasin.

      "Hei lapsia pitää oikeesti ymmärtää"
      Istukaa unicefin poppoo peukaloonne!

    • eeeeeeeeeefrfvxhgmgv

      Olen 19v, olin kaverini kanssa liukuportaissa. Joukko 10-12 ikäisiä tyttökakaroita juoksi liukuportaisiin ja rupesivat keikkumaan siinä kaiteella. Joku mummo huomautti: Varokaa ettei käy pahasti, tulkaa alas. Kakara tokaisi: haista vittu älä puutu mun elämään. Ja vielä pari vittua perään.
      Miettikää missä menitte pieleen, pullamössövanhemmat. Vihaan nykyajan kakaroita.

    • Omistaja

      Kukaan ei "omista" lapsia.
      Koiran voit omistaa.

      Koiranomistajat osaavt kasvattaa koiransa. Heistä varmaan tulee aikanaan hyviä vanhempia.

    • Anonyymi

      Tänä päivänä monet lapset n 7-9 vuotiaina jo käytttäyvät todellä röyhkeästi liikennevälineissä ja vieläpä täysin tuntemattomia kohtaan. Mistäköhän tämä johtuu? muutos kulttuurissa?

    • Anonyymi

      Keskustelkaa lasten kanssa; oikeasti, tasavertaisesti; he ovat järkeviä ihmisiä. Roskaamisesta: jos otatte lastenne kanssa harrastukseksi roskien keräämisen joltakin tietyltä alueelta, on ihan varmaa, ettei lapsenne ikinä heitä pienintäkään roskaa maahan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe