Lainaa yrityksen perustamiseen

Bisneksiä

Hei

Olen perustamassa kustannusalan yritystä.

En tässä julkisesa foorumissa mene sen tarkemmin paljastamaan yksityiskohtia, koska, vaikka ala kestääkin kilpailua en liiemmin halua sitä. (jos pitemälle päästään niin luonnollisesti kerron kaiken mitä haluat tietää)

Mutta löpinät sikseen ja menen suoraan asiaan. Tarvitsen 10 000€ toiminnan käynistämiseen (tai no siis tuo on se mikä minulta uupuu) Menisin pankkiin tätä, kysymään, mutta luottotietoni ovat menneet, koska olin typerä opiskelija, joka ei suostunut nielemään ylpeyttään ja kävelemään sossuun.

Maksan tietenkin tuon takaisin ideaali maksuaika olisi 3-4 vuotta osissa, mutta olen avoin ideoille ja takaisin maksu on varma ja myyn vaikka munuaiseni jos se siitä tulee kiinni olemaan (kyseessä on unelma alani, joten olen valmis menemään sen perässä pitkälle)

Luonnollisesti korko olisi lainaajan kannalta hieno asia ja ymmärrän sen täysin, kukapa nyt ilmaiseksi riskejä ottaisi olen suostuvainen markkinatason korkoon, jopa sen ylittävään kunhan ei mene verenimennän puolelle.

Velka mielellään sitten kirjallisena sopimuksena, ettei tule mitään riitelyitä myöhemmin.

Yritysmuodoksi olen miettinyt Oy:tä, joten saat toki mukaankin tulla jos kiveksiä löytyy.

Sähköpostiani [email protected]

Ymmärettävsitä syistä en tässä ala nimeäni antamaan, vaikka se hyvien tapojen mukaista olisikin pahoitteluni siitä.

14

306

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kustannusala on kauttaaltaan (kirjat, lehdet, musiikki jne) tällä hetkellä murroksessa, jossa liikevaihdot ovat laskusuunnassa, ylitarjonta on ilmeistä ja julkaisuformaatit ovat muutoksen edessä. Eli lyhyesti sanoen kyseessä on riskiala.

Se että et saa lainaa pankista, kertoo paitsi mainitsemistasi menetetyistä luottotiedoista niin myös siitä, että sinulla ei ole omaa omaisuutta esimerkiksi asunnon muodossa, jonka vakuudeksi asettamalla pankista kyllä lainaa irtoaisi. Eli lyhyesti sanoen olet riskiasiakas.

Nämä asiat summaten tieto että takaisinmaksukyky perustuu kokonaisuudessaan yrityksen onnistumiseen (tai mainitsemaasi munuaisesi myyntiin) tarjoat vain about markkinatason korkoa = yhtälönä yhtä kuin surkea diili lainaajan kannalta.

Vaihtoehdoksi jää, että jatkat oman pääoman kartuttamista ja mietit yrityskuvioita uudemman kerran sitten kun luottotietosi ovat puhtaat.

• Bisneksiä

Murros ei vaikuta alaani hirveästi. Kuluttajilla ei ole oikein muuta keinoa hankkia ks tuotteita kun ostaa, koska digi versioita ei ole, koska tuotteet hankitaan lisensoinilla ja veloittavat digitaalisesta niin paljon, ettei tulisi voittoa (muutama yritti amerikan mantereella ja paska osui tuulettimeen) (ware versio on aina olemassa niin myös täälläkin, mutta aika heikolla hapella koska waren tuottaminen tälle alalle maksaa rahaa, joten hirveästi porukkaa ei innosta tehdä ilmaiseksi töitä)

Olen riskialtis ymmärrän ja tajuan sen täysin. Puolustukseksini sanon, etten käynyt pankissa, koska luottotiedot ja mitään kummempia vakuuksia ei ollut tarjolla. (tosin ei tämä niin paha ole kyllä ne rahat tulee takaisin sillä jos yritys ei kanna niin tavallisiin töihihän tässä sitten on mentävä, olen yksinelävä joten rahaa ei mene perheen ylläpitöön tms)

Korossa olet ilmeisesti oikeassa. Millaista nostoa suosittelisit? Kuitenkin siinä rajoilla ettei hulluksi mene. Olisko yksi keino antaa yrityksen osakkeita lainaa vastaan ikään kuin vuokralle ja jakaa lainaajalle koron lisäksi vaikka osinkoa ?

• Velkakierre.

Lainan vakuudeksi tuskin osakkeet kelpaavat, mutta voihan niitä myydä halukkaalle sijoittajalle. Sellaisen löytäminen voi kuitenkin olla vaikeaa, sillä kuten Kriittinen sanoi, kustannusalalla aloittelevan yrityksen menestys on tiukassa. Konkurssi on todennäköisempi vaihtoehto kuin onnistuminen.

Perustettavan yhtiön rahoituksessa osakeyhtiömuoto ei paljonkaan auta. Muodollisestihan yhtiön velat eivät ole sinun velkojasi, mutta käytännössä kukaan ei anna yhtiölle lainaa ilman sinun takaustasi. Toiminimi olisi byrokratialtaan helpompi pyörittää.

Siis vieraan töihin, rahaa säästöön ja kerää enemmänkin kuin se aloittamiseen tarvittava kymppitonni. Et varmaan halua että yritys kaatuu heti alkutaipaleella käyttöpääoman puutteeseen. Luottotiedot ehtivät siinä säästellessä palautua ja ehkä suhdannekin tervehtyy.

• Bisneksiä

Odottelu voisi olla ihan hieno idea, mutta alan tilanne on tällä hetkellä mitä mainioin uuden toimijan tuloon käytänössä markkinoita hallitsee 1 jättiläinen ja sen 3 laiskaa kilpailijaa (eli haluaisin mahdollisimman nopeasti markinnoille, että saan solmittua suhteet niihin mitä aijon lisensoida, ettei tarvitse 2 vuoden päästä käydä hintasotaa, en usko etteikö pääkilpailija ole niin tyhmä etteikö huomaisi kohteitani jo tuolloin)

Ajatellin niin, että laina tulisi firman nimiiin ja takaisin sen itse, en mielelläni myisi osakkeita firmasta pois, sillä ajattelin pitää määräysvallan ihan täysin itselläni (yksi osakas jo tulossa mukaan, joten 2/3 tarvitaan totaalikontrolliin mikäli oikein ymmärsin)

Toiminimi voisi muuten varmaan toimia, mutta jos menisin neuvottelemaan lisensoinista toiminimellä niin luultavasti nauraisivat päin naamaa (maa josta lisenssit haetaan on konservatiivinen sanan kaikissa merkityksissä)

Lyhyesti mitä nopeammin pääisisin aloittamaan sitä paremmat mahdollisuudet on menestyä (Tällä alalla pärjää jos tietää mistä tulee seuraavaksi suosittua)

• Laamakuiskaaja
        Bisneksiä kirjoitti:

Odottelu voisi olla ihan hieno idea, mutta alan tilanne on tällä hetkellä mitä mainioin uuden toimijan tuloon käytänössä markkinoita hallitsee 1 jättiläinen ja sen 3 laiskaa kilpailijaa (eli haluaisin mahdollisimman nopeasti markinnoille, että saan solmittua suhteet niihin mitä aijon lisensoida, ettei tarvitse 2 vuoden päästä käydä hintasotaa, en usko etteikö pääkilpailija ole niin tyhmä etteikö huomaisi kohteitani jo tuolloin)

Ajatellin niin, että laina tulisi firman nimiiin ja takaisin sen itse, en mielelläni myisi osakkeita firmasta pois, sillä ajattelin pitää määräysvallan ihan täysin itselläni (yksi osakas jo tulossa mukaan, joten 2/3 tarvitaan totaalikontrolliin mikäli oikein ymmärsin)

Toiminimi voisi muuten varmaan toimia, mutta jos menisin neuvottelemaan lisensoinista toiminimellä niin luultavasti nauraisivat päin naamaa (maa josta lisenssit haetaan on konservatiivinen sanan kaikissa merkityksissä)

Lyhyesti mitä nopeammin pääisisin aloittamaan sitä paremmat mahdollisuudet on menestyä (Tällä alalla pärjää jos tietää mistä tulee seuraavaksi suosittua)

"Ajatellin niin, että laina tulisi firman nimiiin ja takaisin sen itse"

Hieman epäilen että tuo tuskin kelpaa vakavasti otettavalle lainaajalle. Eli eikun kysymään faijalta talopapereita vakuudeksi.

• Bisneksiä
        Laamakuiskaaja kirjoitti:

"Ajatellin niin, että laina tulisi firman nimiiin ja takaisin sen itse"

Hieman epäilen että tuo tuskin kelpaa vakavasti otettavalle lainaajalle. Eli eikun kysymään faijalta talopapereita vakuudeksi.

Olen melko vihreä näissä asioissa ja kysyn miksi ei? Joka tapauksessa lainaaja tulee saamaan rahansa takaisin samassa aikataulussa (jos yritys kanna menen töihin lisenssit voi aina myydä eteenpäin ja tuote kuitenkin on fyysinen, jonka pahimassa tapauksessa voi viedä antikvariaatteihin.

Ja en sotke omiin asioihini perhettäni, eivätkä he vastavuoroisesti sotke minua omiin asioihinsa.

• Bisneksiä kirjoitti:

Olen melko vihreä näissä asioissa ja kysyn miksi ei? Joka tapauksessa lainaaja tulee saamaan rahansa takaisin samassa aikataulussa (jos yritys kanna menen töihin lisenssit voi aina myydä eteenpäin ja tuote kuitenkin on fyysinen, jonka pahimassa tapauksessa voi viedä antikvariaatteihin.

Ja en sotke omiin asioihini perhettäni, eivätkä he vastavuoroisesti sotke minua omiin asioihinsa.

Jos yritys ei kanna, on lisenssien myyminen kenties vaikeaa. Todennäköisesti linsessisopimukset myös estävät sopimuksen siirtämisen kolmannelle osapuolelle.

Olipa tuote mikä tahansa, niin suurempien määrien myyminen aktikvariaatteihin millään järkihinnoilla on toiveajattelua.

• Bisneksiä
        kriittinen kirjoitti:

Jos yritys ei kanna, on lisenssien myyminen kenties vaikeaa. Todennäköisesti linsessisopimukset myös estävät sopimuksen siirtämisen kolmannelle osapuolelle.

Olipa tuote mikä tahansa, niin suurempien määrien myyminen aktikvariaatteihin millään järkihinnoilla on toiveajattelua.

En usko, että se kovin vaikeaa on suomessa tuo on tapahtunut ennenkin, tällä alalla joskaan kyseessä ei ollut niinkään yrityksen kaatuminen kuin yhdistyminen suurempaan yritykseen (täysin eriasia tiedän)

Ei järkihinnoilla, mutta kuta kuinkin sillä hinnalla, että velallinen osuus tulee katetuksi painokuluja en tietenkään saisi mokomalla tempulla katettua, mutta lisensointikulut kylläkin siis mikäli vain on kärsivällisyyttä seikkailla mokoman lastin kanssa. äärimmäisessä hädässä lastin voi myydä kilo hintaan vaikka jollekkin taholle, joka valmistaa kierrätys paperia (tuolla ei kuluja kata, mutta vähentää taakkaa)

Lisäksi täytyy muistaa, että epäonnistuminen on mielestäni hyvin hyvin hyvin epätodennäköistä jos ymmärtää lisensoida oikean kohteen, jos näin olisi isoin toimija olisi lopettanut jo ja tuskin noita kolmea pienempääkään tahoa edes olisi.

Esimerkkinnä jos saan painoerästä menemään edes 1000 kpl niin suurin osa kuluista katetaan jo sillä (siis jos jostain käsittämättömästä syystä lopettaisin heti alkuunsa)

• Laamakuiskaaja
        Bisneksiä kirjoitti:

En usko, että se kovin vaikeaa on suomessa tuo on tapahtunut ennenkin, tällä alalla joskaan kyseessä ei ollut niinkään yrityksen kaatuminen kuin yhdistyminen suurempaan yritykseen (täysin eriasia tiedän)

Ei järkihinnoilla, mutta kuta kuinkin sillä hinnalla, että velallinen osuus tulee katetuksi painokuluja en tietenkään saisi mokomalla tempulla katettua, mutta lisensointikulut kylläkin siis mikäli vain on kärsivällisyyttä seikkailla mokoman lastin kanssa. äärimmäisessä hädässä lastin voi myydä kilo hintaan vaikka jollekkin taholle, joka valmistaa kierrätys paperia (tuolla ei kuluja kata, mutta vähentää taakkaa)

Lisäksi täytyy muistaa, että epäonnistuminen on mielestäni hyvin hyvin hyvin epätodennäköistä jos ymmärtää lisensoida oikean kohteen, jos näin olisi isoin toimija olisi lopettanut jo ja tuskin noita kolmea pienempääkään tahoa edes olisi.

Esimerkkinnä jos saan painoerästä menemään edes 1000 kpl niin suurin osa kuluista katetaan jo sillä (siis jos jostain käsittämättömästä syystä lopettaisin heti alkuunsa)

Poterntiaalinen lainaaja haluaa kyllä varmemman vakuuden rahoilleen, eli sellaisen henkilötakaajan jolla on riittävät, perustettavasta yhtiöstä riippumattomat tulot tai varallisuus tai reaalivakuus. Haluavat varautaua pahimpaan, ei rahat saatuasi haihdut afrikkaan rahoinesi. eivätkä myöskään halua odottaa vuosikausia että takaisinmaksu ulosmitataan mahdollisesta palkastasi.

Kun yrityksesi vastuuhenkilö on luottotiedoton niin kirjapaino haluaa maksun ennen kuin luovuttaa tuotteet, eli ei taida divarirahoista riittää lainaajalle.

Oletko selvittnyt kilpailevien yritysten talouden tunnusluvut, ne saa ostettua rahalla. Toimitaympäristökuvaus 1 iso ja 3 pientä "jos saan painoerästä edes 1000kpl" viitaisi niin pieniin kuvioihin että tulee mieleen ovatko kaikki toimijat oikeasti bisnestä tekemässä, vai onko ainakin osalla toimijoista kyseessä omalla (tai papan) pääomalla rahoitettu harrastustoiminta, jolle riittää etttä ei tule tolkuttomasti tappiota. Jotenkin tulee mieleen Mangan kustantaminen....

• Velkakierre.
        Bisneksiä kirjoitti:

>> ajattelin pitää määräysvallan ihan täysin itselläni (yksi osakas jo tulossa mukaan, joten 2/3 tarvitaan totaalikontrolliin mikäli oikein ymmärsin)

Tuossa on ongelma ulkopuolisen sijoittajan kannalta. Osallistuminen riskialttiiseen liiketoimeen ilman todellista vaikutusvaltaa. Ylimääräisenä riskinä on se, että ryhdyt pääomistajana ajamaan omaa etuasi vähemmistöomistajan kustannuksella. Tähän on helppoja keinoja ja esimerkkejä löytyy isommistakin yhtiöistä.

Kannattaa myös miettiä, miksi vain juuri sinä tietäisit mikä on seuraavaksi suosittua. Ehkä kilpailijatkin tietävät sen, ja ovat jo valmiina, mutta vasta esiintulosi laukaisee vastatoimet. Onko kilpailuetusi todellinen vai kuviteltu?

>> Ajatellin niin, että laina tulisi firman nimiiin ja takaisin sen itse,

Näinhän se tietysti aloittavassa yhtiössä menisikin, mutta kun sinulla ei ole luottotietoja. Nimesi tuskin kelpaa takaukseen. Pitäisi olla reaaliomaisuutta lainan taakse.

• Bisneksiä kirjoitti:

"Olen melko vihreä näissä asioissa ja kysyn miksi ei? "

Helpompi periä takaisin ilman yrityskiemuroita.

Voipi olla myös sinun kannaltasi edullisempi vaihtoehto ottaa itse laina, ja lainata se edelleen yhtiöön. Voit sitten nostella "lainanlyhennyksiä" ja "korkoja" verottomasti yrityksen kassasta kohtuudella. Helpotta usein (laillista) verosäätelyä.

• Osakkeet kehiin

Kunnon vakuudet ovat tarpeen. Yleensä bisnesenkelille annetaan myös perustettavan firman osakkeita.

• Anonyymi

Hei kaikki, nimeni on Sofia Soininen, Espoosta. Olen täällä todistaakseni, kuinka sain lainaani rouva Anna Figolta sen jälkeen, kun hain useita kertoja eri lainanantajilta, jotka lupasivat auttaa, mutta eivät koskaan antaneet minulle lainaa. Kunnes ystäväni esitteli minut rouva Anna Figolle, hän lupasi auttaa minua ja todellakin teki niin kuin lupasi ilman minkäänlaista viivytystä. En ole koskaan uskonut, että luotettavia lainanantajia on edelleen, kunnes tapasin rouva Anna Figon, joka todellakin auttoi lainalla ja muutti uskoni. En tiedä, tarvitsetko jollain tavalla aitoa ja kiireellistä lainaa, ota rohkeasti yhteyttä Anna Figoon hänen sähköpostitse: [email protected] nopeaa chat-puhelua varten tai whatsapp / 35677926593.

Kiitos .

sofia

• Anonyymi

Hei kaikki, nimeni on Sofia Soininen, Espoosta. Olen täällä todistaakseni, kuinka sain lainaani rouva Anna Figolta sen jälkeen, kun hain useita kertoja eri lainanantajilta, jotka lupasivat auttaa, mutta eivät koskaan antaneet minulle lainaa. Kunnes ystäväni esitteli minut rouva Anna Figolle, hän lupasi auttaa minua ja todellakin teki niin kuin lupasi ilman minkäänlaista viivytystä. En ole koskaan uskonut, että luotettavia lainanantajia on edelleen, kunnes tapasin rouva Anna Figon, joka todellakin auttoi lainalla ja muutti uskoni. En tiedä, tarvitsetko jollain tavalla aitoa ja kiireellistä lainaa, ota rohkeasti yhteyttä Anna Figoon hänen sähköpostitse: [email protected] nopeaa chat-puhelua varten tai whatsapp / 35677926593.

Kiitos .

sofia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      108
      2278
    2. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      66
      1415
    3. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      232
      1198
    4. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      97
      1145
    5. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      11
      1108
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      67
      1055
    7. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      91
      952
    8. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      949
    9. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      948
    10. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      43
      908
    Aihe