Kokemuksia kuritusväkivallasta

saila.unicef

Hei kaikki,

Huomasin, että naapuriketjussa käydään keskustelua kuritusväkivaltakokemuksista. Ajattelin, että aiheelle voisi perustaa oman ketjun, koska kuulisin mielelläni lisää kokemuksianne!

Onko sinua kuritettu? Jäikö siitä jälkiä? Miten suhtaudut asiaan nyt?

50

2642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Välimallinmuija

      No, aloitanpa tähän ketjuun vastaamisen.

      Kuten edellisessä ketjussa todettiin, riippuu henkilöstä ja kurituksen voimakkuudesta kestääkö kuritusta kasvamalla kunnolliseksi ihmiseksi, vai jääkö traumoja.

      Kuulun ensin mainittuun ryhmään, ei jäänyt traumoja.

      Molemmat vanhemmat kurittivat minua ja veljeäni kun olimme pieniä, mutta VAIN SILLOIN; KUN SILLE KURITUKSELLE TODELLA OLI AIHETTA!!!

      Tässä on mielestäni taitavan kasvatuksen ydin! Eli ei kuriteta turhanpäiväisistä pikkujutuista, vaan ainoastaan silloin kun lapsi on tehnyt kielloista ja uhkauksista huolimatta jotain todella väärää/vaarallista. Eli viimeisenä keinona, todistetaan että ollaan tosissaan, ja lapsen on pakko uskoa.

      Meitä tukistettiin, annettiin "luunappeja", sekä saatettiin puristaa/kiskoa käsivarresta sen verran lujaa puristamalla, että hieman jo muistan hauikseen sattuneen. Ikinä ei missään tapauksessa lyöty/piiskattu, ja tämä on minusta hyvin tärkeää!! En ole koskaan kokenut, että minua/veljeäni olisi "pahoinpidelty" millään tavalla.

      En edelleenkään, 27-vuotiaana, pidä saamaamme kuritusta pahoinpitelyn muotona, vaan kasvatuksen viimeisenä keinona, kun kuriton lapsi ei usko.

      Voin käsi sydämellä sanoa, että jokaisen saamani tukkapöllyn olin ihan itse ansainnut, koska olin villi lapsi ja veljeni kanssa yhdessä riehaannuttiin toisinaan eikä uskottu mitään kieltoja.

      Traumoja ei siis jäänyt, koska mielestäni sain tukkapöllyä vain hyvästä syystä, joten yhteenvetona: mielestäni olen saanut hyvän kasvatuksen, oikeanlaisilla ja täysin hyväksyttävillä kasvatusmetodeilla.

      Olen täysin tavallinen, onnellinen 27-vuotias nainen, ja halusin jakaa tarinani osoituksena siitä, että ruumiillista kuritusta voi mielestäni harjoittaa myös oikein, niin karulta kuin tuo lause kuulostaakin!? :D

      • mk

        Nyt täysi-ikäisenä voi kuittailla vanhemmille välivällästä hattaataa paskan koska kyllä lapsi puhella uskoo kun asiasta pidetään kiinni eikä periksiannata. EThän sinäkää miestasi hakkaa jos ei tottele. Kurituksessa on se huono puoli että ei osata enää muuten ratkota asioita kun selkäsaunalla ja väkivalta luo vakivaltaa. Kyllä lapsellakin on oikeus kehon koskemattomuuteen ja niin edelleen. Lapsia joita kuritetaan lapsena niin niistä tulee paniikkihäiriöisiä kun rupeavat pelkäämään vanhempiaan että koska taas lyödään tai muuta kuritusta.


      • Tuu.nari

        Siis sinulla on ollut taitamattomat vanhemmat.Älä jatka tuota käytäntöä!


      • *hali sulle*

        Surullista, tässä näkyy loistavasti ihmisen itsetunto, kun vanhemmat ovat osoittaneet,e ttä et ole edes fyysisen koskemattomuuden arvoinen: "Voin käsi sydämellä sanoa, että jokaisen saamani tukkapöllyn olin ihan itse ansainnut,... "

        Rakas välimallinmuija: Olet todellakin niin arvokas yksilö, että kenelläkään ei koskaan ole oikeutta satuttaa sinua, älä epäile sitä ikinä koskaan...


      • Meea90
        *hali sulle* kirjoitti:

        Surullista, tässä näkyy loistavasti ihmisen itsetunto, kun vanhemmat ovat osoittaneet,e ttä et ole edes fyysisen koskemattomuuden arvoinen: "Voin käsi sydämellä sanoa, että jokaisen saamani tukkapöllyn olin ihan itse ansainnut,... "

        Rakas välimallinmuija: Olet todellakin niin arvokas yksilö, että kenelläkään ei koskaan ole oikeutta satuttaa sinua, älä epäile sitä ikinä koskaan...

        paskanmarjat sanon minä... olen aivan samaa mieltä välimallinmuijan kanssa. Jos oikeasti on villi lapsi niiin kyllä tukkapöllött on oikeutettuja, jos ei sanat tehoa! niinkuin ei ole minuun ja neljään veljeenikään toiminut. Meitä kuritettiin myös pahemmin, vyöllä salibandymailalla, nokkosilla ym. Nykyään nauretaan niille ja mitään traumoja ei ole.
        Jos on vahva ihminen niin ei siitä oikeasti jää traumoja. Ja nykyään tällainen on lailla kiellettyä ja yhteiskunta ja kasvatus aivan perseestä. Miten ennen vanhaan pärjättiin ilman sosialliviranomaisia ja kaikki oli hyvin? hohhoh...


      • .. ...
        Meea90 kirjoitti:

        paskanmarjat sanon minä... olen aivan samaa mieltä välimallinmuijan kanssa. Jos oikeasti on villi lapsi niiin kyllä tukkapöllött on oikeutettuja, jos ei sanat tehoa! niinkuin ei ole minuun ja neljään veljeenikään toiminut. Meitä kuritettiin myös pahemmin, vyöllä salibandymailalla, nokkosilla ym. Nykyään nauretaan niille ja mitään traumoja ei ole.
        Jos on vahva ihminen niin ei siitä oikeasti jää traumoja. Ja nykyään tällainen on lailla kiellettyä ja yhteiskunta ja kasvatus aivan perseestä. Miten ennen vanhaan pärjättiin ilman sosialliviranomaisia ja kaikki oli hyvin? hohhoh...

        mielestäni on traumaattista, jos naurattaa ajatus siitä, että on hakattu lapsena.


    • Oppia lisää

      Nimenomaan OIKEIN, eikä omia stressejään lapseen purkaen!
      Mutta eihän vanhempia opeta kukaan. Lastenhoidosta ei vanhemmille anneta läheskään samaa oppia kuin koulussa pakollisena päntättävistä kemiasta matikasta fysiikasta bilsasta jne. SYY MIKÄHÄN?

      Ennenhän se saatiin automaattisesti jo perheessä ja vähintäänkin läheisessä sukuyhteisössä!

    • Idiotica

      Aivan...

      Eli kun annetaan asian olla. Ei anneta mitään seuraamuksia mistään.

      Paitsi ne klassiset:
      -Kotiaresti
      -Ei viikko rahaa
      -Ei puhelinta
      -EI tietokonetta
      -Ei kavereita
      -Koulusta suoraan kotiin ja tehään läksyt.

      Ja tästä se oppii mitä?
      Kun se kotiarestissa miettii karkaamista
      ,ei viikkoraha kiinnosta ku lainaa kaverilta,
      puhelinta ei tartte jos hengailee kavereiden kanssa
      (on itseasiassa parempi vaan niin ei vanhemmat tiiä minne on karannu),
      nettiä voi käyttää kirjastossa, j
      a kaks viimestä sitte varmaa arvaatteki jo.

      Tämän fiaskon jälkeen mietitte mikä meni vikaan,miks ei puhe toiminu?

      Kyllä ne teidän pikku enkelit on sen yhen illan niin hellan lettan nätisti,mut seuraavana päivänä on ku ei mitää olis ja rehvastelee kavereilleen kuinka kova jätkä se on.

      Mitekäs ne vanhemmat joiden YKSITOISTA vuotias karkailee kotoa 9 jälkeen illalla?

      "Pitää mennä lapsen tasolle ja puhua asiat halki"

      Nykynuoriso ja yhä nuorempi ja nuorempi tietää että ne saa tehä mitä vaan kunhan on sen yhen kerran koiranpentu katseella
      "Anteeks,ei tuu toistumaan

      • Wuuhuu

        Britanniassa on julkistettu hämmentävää uutta tutkimustietoa huumeiden ja älykkyyden kytköksistä toisiinsa. Tutkimuksen mukaan fiksut lapset tulvat tyhmiä todennäköisemmin käyttämään huumeita aikuisena.
        Luokkahuoneen “hikari” on todennäköisempi kokeilemaan esimerkiksi marijuanaa ja kokaiinia. Fiksuista lapsista erityisesti tyttöjen kohdalla ero vähemmän älykkäiden käyttäytymiseen oli selvempi, Journal of Epidemiology and Community Health -lehti kirjoittaa.
        Tutkimusta varten haastateltiin 8.000 ihmistä vuosikymmenien varrella. Tulosten mukaan älykkäämmät ovat myöhemmin myös suurempia alkoholin kuluttajia.


      • niin joo aivan
        Wuuhuu kirjoitti:

        Britanniassa on julkistettu hämmentävää uutta tutkimustietoa huumeiden ja älykkyyden kytköksistä toisiinsa. Tutkimuksen mukaan fiksut lapset tulvat tyhmiä todennäköisemmin käyttämään huumeita aikuisena.
        Luokkahuoneen “hikari” on todennäköisempi kokeilemaan esimerkiksi marijuanaa ja kokaiinia. Fiksuista lapsista erityisesti tyttöjen kohdalla ero vähemmän älykkäiden käyttäytymiseen oli selvempi, Journal of Epidemiology and Community Health -lehti kirjoittaa.
        Tutkimusta varten haastateltiin 8.000 ihmistä vuosikymmenien varrella. Tulosten mukaan älykkäämmät ovat myöhemmin myös suurempia alkoholin kuluttajia.

        Kumma tulos. Luulis, että älykkäät tajuais vältellä tollasia juttuja. No, äly ja viisaus eivät aina valitettavasti kohtaa toisiaan. Ehkä älykkäät ovat vain kokeilunhaluisampia kun hieman tyhmemmät. Tai onhan se jetset-elämä usein sellaista pintaliitoa, että ihmekös tuo ettei sitä kestä ilman aineita. Kun kaikki on niin helsvetin pinnallista ja teennäistä, niin ei sitä selvinpäin kestä! Varmaan siitä siinä on vaan kysymys.


      • ...
        niin joo aivan kirjoitti:

        Kumma tulos. Luulis, että älykkäät tajuais vältellä tollasia juttuja. No, äly ja viisaus eivät aina valitettavasti kohtaa toisiaan. Ehkä älykkäät ovat vain kokeilunhaluisampia kun hieman tyhmemmät. Tai onhan se jetset-elämä usein sellaista pintaliitoa, että ihmekös tuo ettei sitä kestä ilman aineita. Kun kaikki on niin helsvetin pinnallista ja teennäistä, niin ei sitä selvinpäin kestä! Varmaan siitä siinä on vaan kysymys.

        Älykkäämmät turhautuvat ympäristön virikkeettömyydestä helpommin, siinä selitys.

        Koululaisista älykkäät alkavat käyttää huumeita, koska koulujärjestelmä ei anna heille riittävästi kokemuksia. Koulu menee penkin alle, ja samat henkilöt joutuvat työelämässä hanttihommiin, kun opiskelu ei onnistunut ja töissä on sitten sama juttu, työ ei ole tarpeeksi haastavaa.

        Kierre pitäisi katkaista siellä koulussa, eli lahjakkaat saada erillisiin ryhmiin, joissa pääsevät kokemaan muutakin kuin tylsää toisten odottelua, aivot pääsisvät virikkeistymään opiskelusta.


      • aivan niin joo
        ... kirjoitti:

        Älykkäämmät turhautuvat ympäristön virikkeettömyydestä helpommin, siinä selitys.

        Koululaisista älykkäät alkavat käyttää huumeita, koska koulujärjestelmä ei anna heille riittävästi kokemuksia. Koulu menee penkin alle, ja samat henkilöt joutuvat työelämässä hanttihommiin, kun opiskelu ei onnistunut ja töissä on sitten sama juttu, työ ei ole tarpeeksi haastavaa.

        Kierre pitäisi katkaista siellä koulussa, eli lahjakkaat saada erillisiin ryhmiin, joissa pääsevät kokemaan muutakin kuin tylsää toisten odottelua, aivot pääsisvät virikkeistymään opiskelusta.

        Kirjoitatatko itsestäsi?

        Tietämistäni älyköistä kukaan ei käytä aineita. Älykäs keksii itse omat mielenkiintonsa kohteet. Usein he osaavat kädentaitoja tai soittaa jotain instrumenttia. Ei sen koulujärjestelmän tarttekaan olla aina niin inspiroivaa.

        Seura tietenkin tekee kaltaisekseen. Älykäskin lähtee tyhmien mukaan jos vaihtoehtona on yksin jääminen. Älykäs valitsee tietenkin muiden älykkäiden seuran. Pienillä paikkakunnilla voi tietenkin olla, että ei ole aina valinnanvaraa ystäviensä suhteen.

        Ehkä se paras malli tulee aina kuitenkin kotoa. Tyhmät vanhemmat ja älykäs lapsi ovat aika huono yhdistelmä. Tuntemieni älykköjen vanhemmat ovat olleetkin hyvin esimerkillisiä lapsiaan kohtaan. Ovat osanneet ruokkia lapsensa älyllisiä taipumuksia. Se on mielestäni paljon tärkeämpää kuin koulun antamat virikkeet.

        Aineisiin sortuvat älyköt ovatkin luultavasti perheistä joissa heistä ei juurikaan välitetty. Isä saattoi hyvinkin olla itsekin aineisiin taipuvainen yritysjohtaja. Yhteiskunnallinen status ei vielä kerro koko totuutta.

        On geenit, on ympäristö, on vanhempien malli ja vaikka mikä. Älykkäät joutuvat myös kiusatuiksi helpommin, varsinkin jos eivät halua olla laumasieluja. Itseänikin kiusattiin kun en välittänyt dokaamisesta. Kestin sen kuitenkin kuin mies, vaikka teini tuolloin olinkin. Ja olen keskimääräistä älykkäämpi. En mikään einstein kuitenkaan. Eikä älyllä tee mitään ilman tunteita ja viisautta. Siitä voi syntyä jopa paljon vahinkoa muille ihmisille. Mielestäni ihmisen pitää pyrkiä kehittämään itseään monin eri tavoin. Harrastukset ovat usein mielekkäämpiä kuin koulun käyminen. Tunnepuolen kehittäminen onkin sitten jo isompi juttu. Viisautta taas saamme vain elämänkoulua käymällä.


    • kasvattaminen

      Minua on kuritettu pienenä tukistaen ja suun pesemisellä saippualla mutta siihen on loppunut silloinen käyttäytyminen. Ja ei, en ole saanut traumoja ja ihan kunnon kansalaisia ollaan. Mutta vanhempani eivät sitä ole tehneet vihoissaan. Ovat kurittaneet ja sitten silittäneet ja kertoneet miksi piti kurittaa ja että se mitä tein, on väärin. Ja tieto meni perille.
      Nykypäivän torumisperiaatteella kasvatetaan mielestäni vain rikollisia lisää yhteiskuntaan.

      • Turpiinko vaan?

        Minua on lyöty, potkittu, alistettu, haukuttu, nöyryytetty koko lapsuusajan.
        En koskaan saanut kehuja tai kannustusta vanhemmiltani. Äitini yleensä aiheutti tappelut ja syytti lapsia. Isä hoiti sitten pieksinnän.
        Tämän jälkeen oli 2 vk mykkäkoulua ja taas sama oravanpyörä lähti liikkeelle.
        Tuloksena heikko itsetunto ja huonot ihmis-suhteet. Olen kuitenkin antanut anteeksi heille tämän. Asiasta ei ole sovittu eikä puhuttu sen koommin, mutta katkeruutta tuntuu olevan jollain tavalla ilmassa puolin ja toisin.
        Äitini haluaa aiheuttaa edelleen tappelua vanhaan malliin, mutta isä on rauhoittunut eron myötä. Asun yksin.


      • kasvattaminen
        Turpiinko vaan? kirjoitti:

        Minua on lyöty, potkittu, alistettu, haukuttu, nöyryytetty koko lapsuusajan.
        En koskaan saanut kehuja tai kannustusta vanhemmiltani. Äitini yleensä aiheutti tappelut ja syytti lapsia. Isä hoiti sitten pieksinnän.
        Tämän jälkeen oli 2 vk mykkäkoulua ja taas sama oravanpyörä lähti liikkeelle.
        Tuloksena heikko itsetunto ja huonot ihmis-suhteet. Olen kuitenkin antanut anteeksi heille tämän. Asiasta ei ole sovittu eikä puhuttu sen koommin, mutta katkeruutta tuntuu olevan jollain tavalla ilmassa puolin ja toisin.
        Äitini haluaa aiheuttaa edelleen tappelua vanhaan malliin, mutta isä on rauhoittunut eron myötä. Asun yksin.

        Tottakai tuommoinen aiheuttaa traumoja lapselle. Mutta mielestäni perustellusta syystä lasta saa tukistaa, mutta sitä EI SAA tehdä vihoissaan ja huvikseen. Ja lapsi pitää todellakin saada tajuamaan ansainneensa kurituksen. Sitten se ei enää toistu.
        Ja ei, lapselle ei tarvitse turpiin antaa. En tarkoittanut sitä. Tarkoitin asiallani rakentavaa ja järkevää kurittamista.


    • jotain juttuputtua

      Turhanpäiväisellä kurituksella saadaan kyllä helpolla hermoheikkoja tai/ja sosiopaatteja sun muita psykopaatteja aikaiseksi.

      Lapsen täytyy itse tajuta ansainneensa kuritus ja myös hyväksyä se itsekin. Muuten kurittaminen on vahingollista. Myös käytettävä kuritustapa pitäisi harkita tarkkaan, jotta siitä ei tulisi isompaa traumaa. Ehkä joku viikkorahan peruutus tai muu vähemmän ikävä juttu. Fyysinen väkivalta on jo niin vakava juttu, että siihen tulee tarttua vain hyvin harvoin.

      Itseäni kuritettiin muutaman kerran lapsena. En edes muista niitä tapauksia enää kunnolla. Omia lapsiani ei ole koskaan taas tarvinnut kurittaa. Joskus se vähän ihmetyttää itseänikin. Oma esimerkki on tietenkin usein se tekijä mikä saa lapsetkin toimimaan samalla tavalla kuin sinäkin. Eikä tässä olla edes mitään supervanhempia, jotka on koko ajan keksimässä kivaa lapsilleen. Aika perinteinen vanhemman malli meillä on muijan kanssa ollut kyseessä. Rajoja ja huolehtimista. Joskus valitettavasti jotain riidanpoikasta ovat joutuneet todistamaan, mutta ehkä sekin on ollut vain hyväksi. Liian siloiteltu kuva vanhemmistaan saattaa sekin olla haitallista.

      Henkisen väkivallan käyttöä en kyllä uskaltaisi suositella mihinkään tilanteeseen. Aikuinenkin ihminen kestää sitä hyvin huonosti. Joskus tosin ihmisenä kasvaminen vaatii vähän sitäkin. Kaikkihan sitä täällä kuitenkin kohtaavat tavalla tai toisella ihan tuntemattomilta ihmisiltä. Se vaan pitää kestää ja sen kestääkin kun tajuaa, että nuo ihmiset katoavat kuitenkin pian jonnekin pois elämästämme. Sen sijaan oman vanhemman harjoittama henkinen väkivalta jää elämään koko elämämme ajaksi. Hänestä ei pääse yhtä helposti eroon kuin tuntemattomista ihmisistä.

    • N32

      Isäni "kasvattajana" käytti henkistä ja fyysistä kuritusta. Hiuksista repimistä, läimäyttelyä, potkimista, haukkumista, nöyryyttämistä... Hänen silmissään tuo oli normaalia kasvatusta. Minun mielestäni puhdasta väkivaltaa pienempäänsä ja heikompaansa kohtaan. Olin kuulemma ansainnut tuon kaiken, koska ärsytin häntä!
      Tulos on se, että en halua olla ihmisen kanssa missään tekemisissä. Sellaiset arvet minuun on jäänyt.

    • M33_____

      [ Isäni "kasvattajana" käytti henkistä ja fyysistä kuritusta. Hiuksista repimistä, läimäyttelyä, potkimista, haukkumista, nöyryyttämistä... Hänen silmissään tuo oli normaalia kasvatusta. Minun mielestäni puhdasta väkivaltaa pienempäänsä ja heikompaansa kohtaan. Olin kuulemma ansainnut tuon kaiken, koska ärsytin häntä!
      Tulos on se, että en halua olla ihmisen kanssa missään tekemisissä. Sellaiset arvet minuun on jäänyt. ]

      Minulla täysin samanlaiset kokemukset, kuin sinulla. Minulla on arvet koitunut erittäin huonoon itsetuntoon, jota moni on käyttänyt hyväksi (työpaikalla ja jotkut vanhat kaverit vanhemmat edelleen, veljet..) ja koittaa käyttää edelleen, mutta en liiku näiden ihmisten kanssa enää ja se on saanut oloni itsevarmemmaksi.
      Olin pienenä nurkaan hakattu lapsi ja viihdyin vain omissa oloissa.
      Nykyään myös nautin suunnattomasti yksin olosta, vaikka käyn silloin tällöin kavereita morjenstamassa. Voimia teille muille :)

    • saila.unicef

      Todella mielenkiintoista lukea kokemuksianne!

      Väkivalta ei ole tehokasta, sillä lapsi ei aina ymmärrä tekojensa seurauksia, eikä sitä miksi häntä rankaistaan voimalla. Kurittaminen voi päinvastoin aiheuttaa lapsessa kapinointia.

      Lisäksi pelon ilmapiirissä eläminen hidastaa lapsen oppimista. Lapsi oppii nopeammin, kun häntä kasvatetaan ilman väkivaltaa.

    • Hell at Home

      Aivan. Minä kapinoin aina, vaikka sain kuinka kovin osumia. En hyväksynyt tapaa jolla minua kasvatettiin, mutta se oli isän mielestä hauskaa ja hän nautti nöyryyttämisestä, ja se nostatti minussa vihan pintaan.
      Sain iskuja päähän jo pelkästään siitä, kun en mukulana vienyt sukkia pesukoneeseen, tai jos nukkusin liian pitkään vapaapäivinä, niin sänkyyn
      kannettiin jääkylmää vettä, tai jos tunsin oloni todella ahdistuneeksi ja punastuin, niin isä tuli nauramaan viereen.

      Koko perhe kärsi muutenkin jatkuvista tappeluista. Näin aikuisena mietin, että olisi pitänyt muuttaa heti mummolaan asumaan. Siellä olisin elänyt paremman elämän, mutta ei auta ruikuttaminen. Elämä voittaa.

      • PIEKSÄÄ?

        En ymmärrä logiikkaa:ANSAITSIN luunapin,tukkapölly,korvasta kiskomisen,kädestä puristamisen. MITEN pieni lapsi VOI ANSAITA kurittamisen? Onko heidät niin aivopesty hyväksymään asia. Mikä on se SYY ANSAITA kuritus? Kaatunut maito, pudonnut lautanen...villiäminen...MIKÄ? SYY? Kerro mulle.


      • jep jep jep
        PIEKSÄÄ? kirjoitti:

        En ymmärrä logiikkaa:ANSAITSIN luunapin,tukkapölly,korvasta kiskomisen,kädestä puristamisen. MITEN pieni lapsi VOI ANSAITA kurittamisen? Onko heidät niin aivopesty hyväksymään asia. Mikä on se SYY ANSAITA kuritus? Kaatunut maito, pudonnut lautanen...villiäminen...MIKÄ? SYY? Kerro mulle.

        Minua ei koskaan kuritettu fyysisesti enkä omaa lastanikaan ole saatika että kuvittelisinkaan tekeväni niin. Meillä on ollut käytössä konsti. niin koirille kuin lapsille että jos meno menee överiksi pidellään kiinni niin pitkään että rauhoitutaan. Jos näen että jotain lasta lyödään tai muutoin kuritetaan pahasti vedän pahoinpitelijää turpaan automaattisesti


      • Julma mami
        PIEKSÄÄ? kirjoitti:

        En ymmärrä logiikkaa:ANSAITSIN luunapin,tukkapölly,korvasta kiskomisen,kädestä puristamisen. MITEN pieni lapsi VOI ANSAITA kurittamisen? Onko heidät niin aivopesty hyväksymään asia. Mikä on se SYY ANSAITA kuritus? Kaatunut maito, pudonnut lautanen...villiäminen...MIKÄ? SYY? Kerro mulle.

        Esim. tulipalon sytyttäminen metsään. Koko kerrostalon polkupyörien renkaiden puhkominen. Leikkikaverin tyrkkääminen jyrkänteeltä alas... Jos olisit aikuinen joutuisit oikeuteen ja saisit ehkä jopa vankeusrangaistuksen. Koska lapseni oli yhdeksän, hän sai jokaisesta tukkapöllyn eikä mikään teoista ole toistunut. Katson, että oppi on mennyt perille paremmin kuin linnatuomiolla tai sakoilla olisi mennyt. Onko koskaan tullut mieleesi, että lapset voivat tehdä pahempaakin kuin kaataa maidon?


    • ErkkiDoubleStrike

      Fyysinen kuritus on perseestä.

    • mummapumma

      ruumiillisessa kurituksessa on se, että moni ei osaa käyttää sitä oikein, vaan käyttää sitä oman voimansa mittana lapseensa ja katsoo sen vielä oikeaksi.Todella tiukassa paikassa voi olla oikein että käytetään äärimmäistä keinoa, mutta mikään jokapäiväinen juttu se ei voi olla. Jatkuva läpsiminen, tukistaminen ja lyöminen alistaa lasta ja tekee lapsesta aran, tai sitten toinen ääripää, lapsesta tulee niin kapinallinen ja vihainen että hän käyttää väkivaltaa itsekin suhteessa toisiin. Tällaisesta poiskasvaminen vie ihmisellä puolet elämästä. Ja se n surullista. Siksi on hyvä että jo lastentarhassa ja ihan alakoulussa lapsille opetetaan että väkivaltaa ei saa käyttää. Ja että voi ilmoittaa lastensuojeluviranomaisille jos kotona hakataan ja piiskataan. Tämä tieto estää myös vanhempia hakkaamasta niin paljon lapsiaan.
      Itse en ole antanut ikinä anteeksi sitä, kun äitini piiskasi koko lapsilauman siksi ,että lapsilla oli ollut hauskaa kaupungin leikkikentällä, millaisia ennen oli, missä oli kaikkia ihania leikkikaluja. Enkä sitäkään anna ikinä anteeksi, että äitini poltatti 8-vuotiaalla veljelläni kaksi askia tupakkaa peräjälkeen, kun veljeni oli saatu kiinni tupakanpoltosta, Veli meni ihan keltaiseksi ja oksenteli. Hänhän olisi voinut kuolla moisen kurinpidon seurauksena. Ja monta muuta tapausta.
      Itse annoin pojalleni selkään, kun hän monista ja toistuvista selityksistä huolimatta karkasi aina ikkunasta tai ovesta puolipukeissa ulos ja meni läheiseen jokeen. Joki on onneksi pieni vähäoja, mutta karkaamiset jatkuivat 2,5 vuotiaasta 5 vuotiaaseen, kunnes sitten annoin selkään ja sanoin että on pakko kun ei usko että sinne ulos pakkasella meneminen vähissä vaatteissa käy kuolemaksi. Taas kerran olin löytänyt hänet koskesta.joka oli kävelytien sillan alla vain toinen saapas jalassaan ja paitasillaan,ja märkänä. Ja pakkasta oli 7 astetta. Meni piiloon kun ei halunnut lähteä kylään kanssamme.Poika oli hiljaa viikon, mutta ei enää karannut koskaan. Minusta tämä oli se äärimmäinen tapaus , jossa jo piti muutoin puuttua asiaan kuin selittämällä, kuinka vaarallista on karata ja mennä joelle.

    • Anna vaan anteeksi

      Kannattaa antaa kaikki asiat anteeksi, muuten voi kuoleman jälkeen tulla onkelmia. Ihan tosi juttu.

      • jotain juttuputtua

        Näin se on nähtävä! Emme voita mitään sillä, että haudomme lopun ikäämme katkerina kokemuksiamme. Usein isät ja äidit vain toistavat omiensa isien ja äitien virheitä. Tärkeää on todellakin on ymmärtää, antaa anteeksi ja katkaista omalla kohdallaan tuo kierre. Eikä siihen tartte mitään kuoleman jälkeisiä juttuja enää sekottaa. Tärkeää on tietenkin kuolla ilman kaunoja ketää kohtaan.


    • aino_unicef

      "Usein isät ja äidit vain toistavat omiensa isien ja äitien virheitä. Tärkeää on todellakin on ymmärtää, antaa anteeksi ja katkaista omalla kohdallaan tuo kierre."

      Hyvä kun toit tämän tärkeän asian esiin. Tutkimuksissakin on havaittu, että kuritusväkivaltaa käyttävät ne vanhemmat, jotka ovat itse lapsuudessaan kokeneet väkivaltaa. Kierteen voi kuitenkin katkaista. Asiasta on hyvä jutella jonkun kanssa (esim. neuvolassa) ja tehdä töitä sen eteen ettei itse käytä väkivaltaa omaan lapseensa.

      Aiheesta on keskusteltu myös Vauva-lehden keskustelupalstalla, jossa asiantuntijat vastasivat kuritusväkivaltaan liittyviin kysymyksiin: http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/77/viestiketju/1505617/kysymyksia_asiantuntijoille

    • turvallisuusvalvoja

      Kyllä on kuritettu ja varmasti tuskan tunteet ovat olleet molemmin puolisia.

      Monesti sain selkääni, mutta kun hakeuduin itsepuolustusryhmään ja turvallisuusalalle niin eräänä päivänä jälleen kun faija yritti hakata niin sai kyllä itte aikalailla takas, en saanut mitään syytettä, kun hätävarjelun piikkiin meni.

      Eipä sen jälkeen enään hakannut.

    • ei traumoja

      Kotona kuritettiin aika pienistä tuhmuuksista. Luunappi, tukistus, joskus sai kunnolla kämmentä ja remmistä.
      Kuritusta seurasi jos ei noudattanut vanhempien kehotuksia ja siitä varoitettiin etukäteen, sai mahdollisuuden lopettaa änkyröimisen.

      En koe paljonkaan kärsineeni kurituksesta. Ei se enää pidemmän päälle pelottanutkaan. Puri vaan hammasta yhteen.

      Kasvatusasiat ovat olleet kuuma puheenaihe kumppanin kanssa viime aikoina, ei ole minkäänlaista tarkoitusta toteuttaa omiin lapsiimme tuollaista. Se tuntuu jotenkin kuvottavalta ajatukselta.

    • ....................

      On kuritettu. Ei jääny jälkiä. Vanhempiini on oikeen lämpöset välit. Tunnen ihmisiä, joita ei lapsena oo kuritettu, mutta välit vanhempiinsa huonommat ku itselläni. Mielestäni henkinen väkivalta on lapselle vaarallisempaa kun itseni kokema kevyt fyysinen kuritus.

      Pitää muistaa, että lasten fyysistä kuritustakin on monen laista. Se onko kyseessä kevyt tukkapölly tai täydellä voimalla lapsen piekseminen ehkäpä vielä humalassa on kuitenkin eri asia. Tiedän kyllä että innokkaimmat kurituksen vastuttajat rinnastavat nämä toisiinsa, vaikkei asia niin ole. Itse saattaisin kuviutella tarttuvani lastani käsistä tai hiuksista, mutta sen pitemällä en menisi.

      Olin ehkä noin 11-12 kun viimesen kerran on fyysisesti kuritettu. Siinnä iässä kurituksen tarve oli niin vähänen, että se tapaus on jääny mieleen. Muuten en muista kuritusta.

      • saila.unicef

        Lainaan tässä Inka Hetemäen blogi-kirjoitusta kurin ja kurittamisen erosta:

        "Tätä ennen on yleisesti käytetty termiä ”ruumiillinen kuritus”. Termi ei ole täysin oikea, sillä kasvatustarkoituksessa käytetty väkivalta voi myös olla henkistä kaltoinkohtelua. Tällaista on vaikkapa solvaaminen, ivaaminen, nöyryyttäminen tai eristäminen."

        Löydät blogin täältä: http://bit.ly/u18E3k

        Kuritusväkivalta voi siis myös olla henkistä väkivaltaa.


    • saila.unicef

      Mahtavaa, että olemme saaneet näin paljon keskustelua aikaan! UNICEFin ”Kuritus ei kasvata” –kampanja on loppusuoralla ja joudumme sulkemaan tämän keskustelun kampanjan päätytty. Mutta ei hätää, keskustelut pysyvät auki vielä tiistaihin asti!

    • ei nimimerkkiä

      No, kyllä voi pieni lapsikin ansaita kurittamisen, aina sain luunapin tai tukkapöllyn vain aiheesta, joskus koivunvitsasta parit iskut pakaralle. Asiat keskusteltiin sen jälkeen ja kun olin vähän aikaa itkenyt ja pääsi iskän ja äitin syliin ja kaikki oli hyvin.

      Pidän itseäni ihan järkevänä ihmisenä, jolle opetettiin rakastavassa lapsuuden kodissa rajat. Itse en fyysistä kuritusta toki lapsiini käyttäisi, koska se on laitointa, mutta ei siinä itselle eikä sisaruksilleni mitään haittaa ole ollut.

      Se on ihan eri juttu jos kännissä huudetaan ja huidotaan remmillä ja nyrkillä tai ylipäätänsä milloinkaan käytetään voimaa tai hakataan vain oman valtansa näyttämiseksi, ne ovat pahoinpitelyjä ja todellakin lastensuojeluasioita.

      Ei se luunappi oikeasti juurikaan satu, se on enemmän nöyryyttävää... Tällä hyysäämisellä mikä nykymaailmassa on tulee varmasti suuri joukko rikollisia ja muita huonotapaisia ihmisiä, toki ei kaikista... toinen on hemmottelu joka pilaa lapset... nähty on.

    • ....

      kerran olen saanu vyöstä kun itkin kun en saanut, mitä halusin-- ja opin kerta laakista olla pyyämättä mitään, että saan kun on rahaa..

      sain siskon mieheltä luunappeja koska söin peukaloa ja se oli jatkuvaa, niin en pitänyt hyvänä ideana, sitä pidin enemmän väkivaltana..

      • .....

        niin että sain kunnolla vyöstä ja en ole isälleni vihainen tai traumaisoinut..
        näin isäni vielä olevan eritäin pahoillaan että näin sen kasvoista ja kertoihan hän melki itkuisen näköisenä, että menetti hermot että itkin jatkuvasti ymmärrä ettei ole rahaa, saisit jos olisi rahaa..


    • Rajansa kaikella

      On kuritettu tukistelemalla ja luunapeilla.
      Mitä opin. Pelkäämään ja valehtelemaan. Olin haastava lapsi jota laiskat ja ymmärtämättömät vanhempani eivät osanneet kasvattaa. koko nuoruuteni olin vihainen ihminen. Nyt aikuisena rauhallinen ja tasapainoinen kun pääsin vanhemmistani eroon.

      Omia lapsia en ole satuttanut ja lapseni pitävät minua turvallisena ja rakastavana vanhempana.

    • nennukkanennuliilii

      Hei kaikille :) itse olen pienempänä kokenut jonkun verran kuritusväkivaltaa, luunappeja, tukkapöllyjä, kiinnipitoa yms yms. mutta millään tapaa ne eivät elämääni vaikuta. Paljon enemmän kipeitä muistoja henkisestä väkivallasta, haukkumisesta, alistamisesta, nöyryttämisestä. Hyväksyn kevyen ruumiillisen kurituksen mutten henkistä väkivaltaa. En myöskään hyväksy hyysäämis kasvatusta joissa lapset kasvatetaan hirveiksi pompottajiksi ja perheen pomoiksi.

    • ...........

      Vaikuttaa useammassakin sukupolvessa: isääni kuritettiin väkivaltaisesti, ja hän ei halunnut tehdä samaa omille lapsilleen, joten hän pysytteli muillakin tavoin etäisenä. Ettei suuttuisi ja menettäisi kontrollia.

    • Ajattelu sallittu

      Niin eli summansummarun:

      -Kaikki jotka ovat saaneet selkäänsä pienenä AIHEELLISESTI: Ovat kunnon ihmisiä ilman traumoja

      -Kaikki jotka sai selkäänsä pienenä AIHEETTA: Vieläki vähän f*cked up.

      Eli pitäisi KAIKKI kurittaminen kieltää koska YKSI vaihtoehto on väärä??

      Ei puututa siihen AIHEETTOMAAN kurittamiseen vaan jauhetaan siitä kuinka joku antoi tukkapöllyä pennulle kun se huus "Haista sinä lehmä v*ttu" keskellä kotipihaa.

      Eli mitäpä jos otetaan se pää sieltä median per-seestä pois ja ajatellaan omilla aivoilla??

      • Esimerkki A

        http://www.youtube.com/watch?v=_JHxfr4NABs

        "It was over in a minute
        Thats when I realized
        The blood came from my mouth and nose
        But the tears came from his eyes
        And in memory of that fateful night
        I know the greatest pain was his
        And I just pray some day Im half the man he is."


    • NuorehkoNaisihminen

      Minun lapsuudessani oli läpsimistä, tullapöllyä, ja kylmään suihkuun vaatteet päällä pakottamista. Kai niihin aina jokin syy oli, mutten enää muista mitä, muistan vain sen pelon. Vanhempieni mielestä meillä ei ollut väkivaltaa, minä taas näen asiat hieman toisin. Pelottavinta oli, kun isäni kerran raivostuksissaan kaatoi sänkyni nurin silloin kun makasin siinä. Oli jotenkin kauheaa, ja tosiaan se tunne kun kokee olevansa täysin vanhempien armoilla. Lapsuudestani muistan päällimmäisenä pelon siitä että tekisin jotain vahingossa väärin. Kyläpaikoista jos tultiin, niin johan analysoitiin kaikki virheet jälkikäteen, joita ei ollut alunperin edes ymmärtänyt tehneensä.

      Koulussa jousuin kiusatuksi osittain siitä syystä, että olin liian heikoksi alistettu, enkä osannut laittaa ollenkaan vastaan. Sen taidon jouduin myöhemmin opettelemalla opettelemaan. Vanhempieni mielestä olin "hyväkäytöksinen lapsi", omasta mielestäni taas ainoastaan pelokas ja nujerrettu. Oli kyllä loistavaa kasvatusta, enkä ole näin jälkikäteen mitenkään kiitollinen. Väleissä ollaan kuitenkin edelleen. Tuossa edellä joku kirjoittikin, ettei lapsi välttämättä ymmärrä kaikkia tekemiään virheitä, ja väkivalta tuntuu ainoastaan kaoottiselta ja pelottavalta.

    • kunnonkansalainen

      Kyllä on (: Muutaman kerran pienenä sain vyöstä selkään ja lukuisia kertoja tukistettiin :D herja pentu olin.. tiedän.. ja nykyään suhtaudun positiivisesti ! onneksi näin... tiedä millainen lellipentu minustakin olisi tullut. Nykyään kuitenkin ihan menestyvä ja tavoille oppinut kunnon kansalainen olen. (:

    • Nuori nainen

      On kuritettu. Minua piiskattiin 12-vuotiaaksi asti. Fyysinen kuritus lakkasi, kun kerran puhuin äidille, että voisiko isä piiskata minua pikkuhousut jalassa, kun minua hävettää riisua ne. Sen jälkeen piiskaus lakkasi kokonaan ja kurinpitoon käytettiin minulle muita keinoja. Nuorempia sisaruksia piiskattiin sen jälkeenkin.

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta oma kokemukseni aiheeseen: muutaman kerran tuli remmistä isän kädestä perinteisesti paljaalle takamukselle. Yleensä varastaminen tai jokin muu vakava juttu oli syynä. Äitin tukkapöllyistä en ole varma, taisi olla niin lieviä, etten edes muista. Olin kovapäisin lapsikatraastamme, sisarukseni elivät siivommin eivätkä selkäsaunoja saaneet.

      Mitä ajattelen siitä nyt? Samalla tavalla kuin ensimmäinen kommentoija ja moni muukin. En kokenut niitä mitenkään epäoikeudenmukaisina, ne olivat seurausta vääristä teoistani. Palauttivat kaidalle tielle, ainakin vähäksi aikaa. On ikävää, että jotkut koittavat kyseenalaistaa tämän monien jakaman kokemuksen. Ikään kuin pitäisi uhriutua ja kantaa vanhemmille katkeruutta.

      Toisaalta ymmärrän niitä, joiden kokemus ruumiillisesta kurituksesta on ollut epäoikenmukainen ja traumaattinenkin. Kannattaa kuunnella ihmisiä tarkasti, eikä vääntää heidän sanojaan omaan ajatusmaailmaan sopiviksi.

      En lähtökohtaisesti kannata voimakeinojen käyttöä kasvatuksessa. Suurin osa lapsista uskoo puhetta. Sitten on se pieni osa, joka haastaa vanhemmat tiukemmin. Jos heille ei rajoja ja rakkautta onnistuta antamaan, tilanne kriisiytyy viimeistään murrosiässä. Nuorten suuret huostaanottomäärät kertovat tästä. Vanhemmat voivat jopa itse toivoa rajattoman teininsä huostaanottoa. Sitten laitoksessa tulevat rajat, muttei välttämättä rakkautta ):

      Jos vartija/poliisi taltuttaa riehuvan ihmisen (pienintä mahdollista voimakeinoa käyttäen), tekeekö hän sen siksi, että hänellä meni hermot? Ei, vaan siksi, että ko. ihminen ylitti hyväksyttävän toiminnan rajat, eikä hän kuunnellut puhetta/ohjeita/sääntöjä. Voimakeinot ja fyysiseen koskemattomuuteen puuttuminen ovat AINA viimesijaisia keinoja. Niin myös lasten kasvatuksessa.

      Olemme kulkeneet ääripäästä toiseen. Aikaisemmin ruumiillista kuritusta annettiin pienistäkin rikkeistä ja varmuuden vuoksi. Nykyään, vanhemmat eivät välttämättä uskalla edes fyysisesti ohjata lapsiaan, etteivät vaan "pahoinpitelisi" heitä. Äiti tai isä syyllistetään pienimmästäkin "rikkeestä". Kuka lapsia enää haluaa/uskaltaa hankkia tällaisessa ilmapiirissä? Vanhempiin ei luoteta eivätkä vanhemmat monin paikoin luota omaan vanhemmuuteensa.

      • Anonyymi

        En selkäsaunoja enää kaipaa, sain vitsaa aikoinaan tarpeeksi, kaikkihan silloin saivat, olin 60 luvun alussa koulussa. Koulussa ei tietenkään enää piiskaa saanut mutta ilmapiiri oli hyväksyvä, hemmoteltu lapsi jos ei koskaan ollut piiskaa saanut. Kerran jopa terveyssisar näki vitsan jäljet kun olin saanut edellisenä iltana vitsaa, hän totesi vain "olet tainnut olla tuhma tyttö", eikä siitä sen enempää, normaalia.


    • Anonyymi

      Suomessa lasten kurittaminen on historiaa, mutta tilanne ei ole sama kaikkialla maailmassa. Havahduin siihen, kun tutustuin Afrikassa kasvaneeseen nuoreen leidiin, joka kertoi lapsena saaneensa usein keppiä sekä kotona että koulussa - ja tämä siis 2000-luvulla. Koulussa ei tunnettu mitään jälki-istuntoja tai mitään sellaista, vaan rangaistus oli aina keppiä paljaalle takapuolelle, ja yleensä niin että muut olivat näkemässä. Kotona oli tapana antaa kuria ylläpitäviä rangaistuksia, eli sinänsä ei ollut väliä kuka lapsista oli tehnyt mitäkin, vaan kaikkia lapsia rangaistiin ikäänkuin varmuuden vuoksi. Koulussa rangaistusvälineet olivat koululuokan mukaan, eli seuraavalla luokalle siirtyminen tarkoitti, että opettajan keppi vaihtui pidempään ja paksumpaan.

    • Anonyymi

      Kohtuullinen kuritus ei ole väkivaötaa

      • Anonyymi

        Ei olekaan


    • Anonyymi

      Olipa kerran kolme veljestä iät parin vuoden eroilla. Meno oli kiivasta välillä ja äitee meinasi välillä hermostua. Niinpä viikko-ohjelmassa oli piiskapäivä, jolloin kaikki kolme saivat piiskaa, samalla kertaa, kukin vuorollaan. Sitten seisottiin hiljaa varttitunti hosut kintuissa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      291
      3197
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1591
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe