Minulla on 25m2 saunakökki joka viime talven jäljiltä on vinossa. Routa nosti edestä 35sm! Siihen jäi kallelleen. Ovet ja ikkunat eivät toimi hyvin. Alla on kai savea. Koskaan ennen ei 6v aikana ole routa nostellut.
Kuinka tuon korjaisi edullisimmin? Paikka on vain 10m vesirajasta ja n metrin ylempänä rannasta. Rak mestari ja moni muu on sanonut "muuta kauemmas pois rannasta!" Mutta en haluaisi, on muuten makea paikka uida ym.
Olen funtsinut mm asentaa kahden pitkän palkin päälle koko höskä ja kaivaa syvät poterot ja valaa tolpat. Onnistuuko?
"Kelluva" mökki - korjaus?
12
1988
Vastaukset
- Wattipää
Melkoinen nousu jos lähes puoli metriä vuodessa nousee yhdeltä seinältä?!
Ettei vaan kateellinen naapuri olisi käynyt paikalla tunkin tms. kanssa?
Minä melkein hakisin esim. motonetista pari tunkkia ja nostaisin sitä takapäätä saman verran. Naapuri joutuu sitten hakemaan järeämmän tunkin jotta saa homman toistettua.
Tuota kisailua kun jatkuu muutaman vuoden, niin saatte yhdessä perustettua nosturi yrityksen, kalustoa ainakin alkaa löytyä! - h ljhbn lhjn lojhnb
Paalujuntta.
Nyt on niin, että äärimmäisillä poikkeusluvilla saa rakentaa yhtään mitään noin lähelle rantaa. Rakennuslupaa ei tipu oikein mitenkään yhtään missään suomessa.
Eli pidä perkule se mökki siinä, ikinä et saa samanlaista paikkaa rahallakaan muualta.
Uutta ei saa rakentaa, vanhaa saa korjata. Itellä just keissi, mulla ikivanha lintassa oleva savusauna joen törmällä. Koko joki suojelualuetta, rakennuslupia ei saa millään konstilla enää. Mutta mulla on se sauna. Mä en voi purkaa sitä ja rakentaa uutta tilalle, se vaatisi rakennusluvan, mitä ei siis saa ikinä. Mutta mä voin hiljakseen korjailla sitä, hirsi kerrallaan....
Ok. Savimaa on savimaata, sama mullain on, kaikki tönöt kenottaa milloin minnekin kantille. Johtuu perustuksista, tottakai. Joopa, alla pohjavesi, sitten savi, päällä pikkasen ruokamultaa ja sitten maan päälle laitetttu muutama kivi, joitten päälle kasattu hirsikehikko. Ei sellainen tule ikinä pysymään suorassa.
Eli paras olisi, jos purkaisit tönön, paaluttaisit junttakoneella paalut ja sitten kasaisit sen saman vanhan rakennuksen siihen päälle. Saahan sitä perustuksia korjailla...
Noin käytännössä, edellinen kirjoittaja oli oikeassa myös. Isoja tunkkeja jokunen määrä. Kiviä alle, hirsikehikon kengitys.
Sen voi ihan hyvin tehdä itsekin, ei helppoa tai kevyttä, ei mahdotontakaan. Hitto, tässä kylillä kai kaikkien talojen kaikki rakennukset tunkkailtu suoraan ainakin yhden kerran.
Kandee hokata, se ei riitä, että tunkkaa ylös ja vaihtaa pari alimmaista, mätää hirsikertaa. Siinä tahtoo katto hajota samalla, senkin joutuu sitten korjaamaan, jos niin käy.
Hee, kävin just taskulampun kanssa kattomassa omaa saunaani, se on puolisen metriä kenossa, kaks alimmaista hirsikertaa finaalissa. Mutta katto on ehyt, on siinä ehyttäkin. Kyllä mä sen nostan vielä-
Tks juttu, kunnon hirret katteluksessa. Mulla itellä jemiksessä ikivanhoja käsinveistettyjä hirsiä vanhasta navetasta. Niistä saa kenkähirret kyllä. Nykyajan puu kehnonpaa, lannoitteilla kasvatettua. Lisäksi puut kaadetaan mieluusti nuorina. Kunnon talomännyn kasvaminen kestää jotain sata vuotta...
Juu Motonetissä sopuhintaan talon tunkkaamiseen sopivia tunkkeja. Osta niitä riittävästi, ja osta tupakkia, vaikket polttaisikaan. Asia vaatii miettimistä, homma itessään helppo.- Savimaalta
Ehkä kannattaisi harkita routaeristystä?????
- Savimaalla?
Kiitos ideoista!
Monenko tonnin tunkki pitäis olla? Ja tarkoitatteko että ne pitäis jättää alle ja tunkata tarpeen mukaan? Mökki on liikkunut "vain" 5-8sm ennnen per nurkka, ja aina eri nurkka!. Kai viime talven kovat pakkaset teki tuon suuren "tuhon".
Paalutus ym ovat liian suuret ja kalliit minulle. Itse osaan kaivaa ja valaa yksinkertaiset tolpat mutta jos ne ei auta miksi tehdä turhaa työtä.
Lisäongelma on että mökki on jatkettu keskeltä ja ei ole tukeva se liitos.
Routaeristys ei auta ellei mene saven alle. Rak mestari sanoi niin.- mk
Vähintään 10t mutta jos haluaa että varmasti nousee niin 15-20t tunkki riittää eikä lopu voima kesken. Itse olen oikeisut mökin kun on pberonitolpat liikkunen ja helposti kävi ja ei ole sen jälkeen liiikkuneneet. Yksi tapa on että kävat mökin takaa muutmanmetrin päästä sen riitäävän syvän ojan joka katkaiseen sen savijutun ja jikkaa tilaale niin voi liikkuminen pienentyä.
- eristä
Voi tsiisös kuin routaeristys ei koskaan mene savirajan alle savimaalla. Jos et paaluta routarajan alapuolelle, routii ilman eristeitä vaikka tekisit mitä.
Lapio ensi talvena lumi mökin seinustoille. Halpa lattialämmitys ja se routiminen estyy.
Mikä on perustustapa nyt?
Koko mökki ylös tunkeilla väliaikaisten tukien varaan kun on noin pieni. Humusta veks, hiekkaa eristeiden pohjalle lähinnä tasoitusmielessä, eristeet (about metri ulkoseinän ulkopuolelle) ja pilarit7kivet leveällä anturalla alle. Seuraavaksi soratäyttö ja mökki alas ja thats it.
Samalla kannattaa huomioda pintavesien jne ohjaaminen rakennuksesta poispäin jne.
- n änkänkäkn m
Mekaaninen tunkki.
Sellaisia sopivia tunkkeja myydään aina jossain, ei välttämättä löydy heti ensimmäisestä kaupasta. Pitää olla korkea, nuo autotunkit ei nosta paljoakaan, lisäksi hydraulitunkki epävarmempi.
Meillä nostettiin navetta. Tunkkia nurkkaan ja luutinkia väliin. Oli se aika karmean kuuloista kun isoa kehikkoa väänneltiin, mutta kun sitä aikansa tehtiin, suoraan ja ylös saatiin. Laitettiin isoja kiviä nurkkiin ja salvosten alle. Lapiolla monttua, siihen hiekkaa ja kivi päälle. Se ois niinkuin iso homma tehdäö pystyssä olevan rakennuksen alle uudet perustukset. Kyllä tuo navetta nyt pysyy maan päällä taas seuraavat sata vuotta. Ja sitä voi tunkkailla oikoiseksi helpommin jatkossa.
Uusissa hirsirakennuksissa on muuten usein salvoksissa ja nurkissa ihan säätäruuvit, että saa niillä oiotuksi laskeumat.
Nosta ilmaan se tönö, sitten kun ilmaa alla, sitten se ei mätäne. Ihan tavalliset kivet tai valut, ei siinä suurta projektia kannata tehdä. Paikka vaan erittäin harvinainen, joten rakennus kannattaa pelastaa, ei missään nimessä purkaa. - alunperin paalutettu
Oletko kysynyt teräspaalutuksen hintaa? Toki rakennuksen tukeminen jälkeenpäin on hankalampaa ja kalliimpaakin kuin alunperin paalutettu.
- Ruuvari
Ruuvipaaluilla savikon läpi. Eli ensin nostat sen mökin suoraan ja sitten ruuvipaaluja seinänvierille mökin ympäri. saa niitä käsinkin vääntämällä savikkoon menemään mutta koska on noin iso mökki niin ottaisin siihen asennuksen. popkatilla pääsee ihan seinän viereen vääntämään paalut savikon läpi. Muutamassa tunnissa tuollaisen paalutuksen asentaa eli paaluineen maksaa varmaan jotain noin pari tonnia. Sitten vaan kulmapalkeilla ja läpipulteilla alimmat hirret paaluihin kiinni ja siinä pysyy!
- Mara..
Minulla auttoi kun kaivoin 50 cm syvyyteen salaojat aivan seinän viereen räystäiden sisäpuolelle. Nyt on rakennus (50 m2 ) ollut jo monta vuotta täysin paikallaan ja savipatja rakennuksen alla on niin kova, että kirves ei pysty siihen, eli rakennus on puolimetriä paksun kovan savilaatan päällä.
- Mara..
Lisäyksenä vielä, että oja kannattaa kaivaa keväällä heti kun routa on sulanut, jolloin sen voi kaivaa lapiolla ja mökin nosto kannattaa jättää kesän jotta kaivuun vaikutukset eivät enää liikuta mökkiä.
- Savimaalla?
Mikä on perustustapa nyt?
Koko mökki ylös tunkeilla väliaikaisten tukien varaan kun on noin pieni. Humusta veks, hiekkaa eristeiden pohjalle lähinnä tasoitusmielessä, eristeet (about metri ulkoseinän ulkopuolelle) ja pilarit7kivet leveällä anturalla alle. Seuraavaksi soratäyttö ja mökki alas ja thats it.
Samalla kannattaa huomioda pintavesien jne ohjaaminen rakennuksesta poispäin jne.
---------------
Taidampa tehdä tämän! Ei pala paljoa rahaakaan. Oma työ on ilmaista. Ja 50sm salaojat ympäriinsä. Katsotaan asettuuko!
Kiitos neuvoista.
PS. Nyt vain 3kpl Lecaharkkoja pällekäin ladottuna ilman muurausta 9ssä paikassa. Nekin viksinvonksin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
No nytkö tuli lähtö Orpolle?
Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall2422111- 1881627
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä461282Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad50992- 41816
- 14790
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä30771Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver21750Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .24735Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46637