Apua kaipaisin hensuun!!!

Opiskelija

Näihin pallukoihin kaipaisin apua.

Yksilön kasvun ja kehityksen havainnointi, tukeminen ja tukitoimien arviointi
Tutkinnon suorittaja
• ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon ihmisen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen

• havainnoi ja tukee työssään yksilön kehitystasoa ja toimintakykyä arjen eri tilanteissa

• arvioi yksilön henkilökohtaista tuen tarvetta yhteistyössä opettajan ja huoltajien kanssa.

Yksilön minäkuvan ja itsetunnon tukeminen
Tutkinnon suorittaja tukee lasta, nuorta ja aikuista
• toimien kannustavasti, rohkaisevasti ja positiivisia kokemuksia tuottaen arjen tilanteissa

• edistäen toiminnallaan myönteistä minäkuvaa, persoonallisuutta ja itsetuntoa sekä kielellistä ja kulttuurista identiteettiä

• asettaen toiminnassa turvallisia rajoja, jotka edistävät realistisen minäkuvan kehittymistä

• ottaen toiminnassaan huomioon kehityspoikkeamien vaikutuksia minäkuvalle ja itsetunnolle

• ottaen toiminnassaan huomioon kehityspoikkeamien vaikutuksia perheeseen ja tukien perhettä oman työnsä ja vastuualueensa rajoissa

• luomalla yhteisössä kaikille tasavertaisia osallistumisenmahdollisuuksia.
Arvioinnin kohteet ja kriteerit

Yksilön sosiaalisen kehityksen edistäminen
Tutkinnon suorittaja
• ohjaa toisten ihmisten huomioon ottamiseen ja antaa toiminnallaan siihen mallin

• toimii johdonmukaisesti tasa-arvoisuuden ylläpitämiseksi

• ohjaa lasta, nuorta tai aikuista ymmärtämään käyttäytymisensä seurauksia

• ohjaa kannustavasti ratkaisemaan ristiriitoja.

Yksilön kehityksen esteiden huomioiminen
Tutkinnon suorittaja
• huomioi työssään kehityksen viivästymiä ja kehityksessä ilmeneviä vaikeuksia

• hyödyntää työssään tietoa vaikeuksien syistä

• tarjoaa ikä- ja kehitystasolle sopivia virikkeitä kasvun tukemiseksi

• asettaa tavoitteita ja vaatimuksia yksilöllisesti oikealle tasolle.

Toimintaympäristöistä huolehtiminen
Tutkinnon suorittaja
• luo ja ylläpitää fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti turvallisen
toimintaympäristön

• käyttää tiloja toimintojen kannalta joustavasti ja mielekkäästi

• huolehtii tilojen esteettisyydestä, toimintavälineistä, materiaaleista,
turvallisuudesta ja esteettömyydestä toiminnan edellyttämällä tavalla

• toimii työyhteisön kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.

10

3450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olet laiskuri

      Kysy opettajaltasi ja kuuntele tunneilla, ei sitten tarvitse muiden päälle sälyttää töitäsi!

    • autan kyll

      Laita s.postiosoite...voin laittaa sulle mun hensuppallukoita omasta, jonka olen tehnyt muutama vuosi sitten. Nää on vaikeita ja itsekin hain apuja sillon täältä, mutta järkeviä vastauksia en saanut vaan juuri noita ylläolevia kommentteja :/

      • opiskelija..

        voisitko mullekin lähettää sun hensuppallukoita, jonka oot tehny muutama vuosi sitten?
        on ne tosi vaikeita..
        [email protected]
        kiitos paljon! :)


      • opiskelija

      • Mermebe

        Voisitko minullekin lähettää?


    • yritä vielä...

      Ymmärtäisin paremmin, jos sinulla olisi muutama hankala kohta, joita et ymmärrä, mutta noita on melko paljon. Oletkohan valmis tekemään näyttöä, jos tiedoissasi on paljon puutteita? Eikä nuo edes ole kovin hankalia. Ne sovellettava omaan työpaikkaasi. Pari esimerkkiä siitä, mitä voivat tarkoittaa:

      luomalla yhteisössä kaikille tasavertaisia osallistumisenmahdollisuuksia.

      Jos esimerkiksi pidät lapsille jotain tuokiota, niin sunnittelet ohjelman siten, että kaikki voivat siihen osallistua eikä kukaan jää ulkopuolelle esim jonkun vamman takia. Katsot että ohjaamasi ryhmätoiminta on sellaista, johon kaikilla on mahdollisuus osallistua.

      ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon ihmisen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen.

      Tarkoittaa ikäkaudelle soveltuvaa tekemistä, jos kyse on lapsista. Eli se ei saa olla liian yksinkertaista eikä niin vaikeaa, etteivät lapset kehityksensä puolesta vielä pysty sitä tekemään.

      toimii työyhteisön kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.

      Tähän kuuluu esim se ettet vaikkapa tuhlaa hoito ja kulutustarvikkeita, vettä, sähköä ja kierrätät ym.

      ohjaa toisten ihmisten huomioon ottamiseen ja antaa toiminnallaan siihen mallin

      Ohjaat ja tarvittaessa ohjeistat hyviin käytöstapoihin ja annat itse niistä esimerkin omalla käytökselläsi.

      hyödyntää työssään tietoa vaikeuksien syistä

      Jos lapsella on jotain sairauksia, ongelmia, esteitä ym niin perehdyt niihin, jotta tiedät miten se vaikuttaa ja kuinka asia tulee huomioida käytännössä. Se on tiedon hyödyntämistä.

      toimii johdonmukaisesti tasa-arvoisuuden ylläpitämiseksi

      Tarkoittaa yhdenvertaista kohtelua. Kaikki ovat samanarvoisia riippumatta siitä, millaisia ovat ja minkälaisista oloista tulevat, eikä kenellekään anneta erikoiskohtelua.

      arvioi yksilön henkilökohtaista tuen tarvetta yhteistyössä opettajan ja huoltajien kanssa.

      Teet havaintoja tuen tarpeista eri lasten kohdalla, jollakin se voi olla fyysistä, toisella psyykkistä jne ja keskustelet siltä pohjalta opettajan/ohjaajan kanssa asioista.

      toimien kannustavasti, rohkaisevasti ja positiivisia kokemuksia tuottaen arjen tilanteissa

      Tarkoittaa myönteisen huomion ja palautteen antamista, aina kun siihen on aihetta ja olemalla kannustava ja rohkaiseva. Jos puutut vain negatiivisiin asioihin etkä huomioi mitenkään myönteisiä, niin et toimisi kannustavasti ja positiivisia kokemuksia tuottaen.

      Eiköhän tässä ollut sinulle vinkkejä tarpeeksi. Jos ei vieläkään aukea, niin sinun alettava kunnolla opiskelemaan asioita.

      • alkafnaweez

        tarjoaa ikä- ja kehitystasolle sopivia virikkeitä kasvun tukemiseksi voisitko kertoa minulle mitä vastus
        kiitos


    • hensu08

      en haluasi työkaveriksi sinua,joka et viitsi tuon vertaa opikella...

    • JM

      Tutkintosuoritus ei saisi olla temppurata, vaan toimintaa tulisi suunnitella ammattitaitovaatimusten mukaisesti kokonaisuutena. Koko ajatus siitä, että joku toinen täällä antaisi tutkinnon suorittajalle vastaukset tutkintotilaisuuden suunnitelmaan on ihan hullu ja absurdi, koska suunnitelma tehdään juuri siihen työpaikkaan johon se tutkintosuoritus tehdään, ei suinkaan siihen neuvoja antavan työpaikkaan. Kysymyksessä on pitkäkestoinen työskentely, jonka aikana kokeneet työntekijä- ja työnanatja-arvioija kyllä kykenevät näkemään millaista tutkinnon suorittajan osaaminen on. Valmistavan koulutuksen aikanahan (ellei opiskelija mene suoraan tutkintotilaisuuteen) työssäoppimisessa varmistetaan, että henkilö on hankkinut riittävän osaamisen ja hänet voidaan päästää tutkintotilaisuuteen. Suosittelen ketjun aloittajalle, että otat yhteyttä tutkintosi tutkintovastaavaan (opettaja) ja pyydät ohjausta. Työssäoppimisen ohjaajan kanssa on syytä myös keskustella siitä mitä nuo vaatimukset juuri tässä työpaikassa tarkoittavat käytännössä. Osaaminenhan osoitetaan ihan arkityössä, ei siellä mitään tarvitse, eikä saa keksiä/ hatusta vetää.

    • Hoituliini

      Vähän masentaa tuo psykologien työskentely ja ammattiosaaminen oppilas valinnoissa. Oppilaat ovat ilman syytä tai tekosyyllä poissa koulusta (kuinkahan meinaavat pärjätä työelämässä ?), myöhästelevät jatkuvasti, lähtevät tuntia aiemmin pois ja sitten vingutaan kun ei osata tiettyjä asioita jotka kuuntelemalla ja kyselemällä helposti selviävät. Ihan oppikirjoistakin selviää moni asia, jos niitä vaan viitsii ajatuksella, ja yleensäkin lukea. Jos minusta riippuisi niin tuontapaiset oppilaat saisivat kenkää koulusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      91
      5895
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      43
      2270
    3. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      66
      1587
    4. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      58
      1289
    5. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1223
    6. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      113
      1019
    7. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      74
      1010
    8. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      90
      930
    9. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      50
      827
    10. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      59
      798
    Aihe