Itse hankin sähkötarvikkeet ja teen johtovedot ja rasia-asennukset. Sitten sähkömies tulee ja tekee kytkennät.
Mikä on se valokatkaisin tyyppi joka tulee rappukäytävään ylä- ja alapäähän, että voi sytyttää ja sammuttaa kummastakin erikseen...? Sähköalan terminologia ei ole hanskassa, eli kysymys lienee tyhmä?
Entä mikä on se "normaali" katkaisin, tai entä kaksoiskatkaisin? Voin tietenkin soittaa sähkömiehelle ja kysyä häneltä, tai sitten kysyä sähköliikkeestä, mutta ajattelin heittää kuitenkin kysymyksen tännekin...!
Tyhmä kysymys?
30
5128
Vastaukset
- kkk
6-kytkin
1-kytkin
5-kytkin- kkk.lle
Kiitos!
- Sähkömasentaja^tm
Tossa otsikon jälkeen alko menee päin helevettiä.
- Nuku vaan!
Ei nämä hommat niin vaikeita ole!
- valot pallaa...
juu eiku tekkeen sähkösuunitelmat ja massotukset tarvikkeille... kaapelit voi järkkäillä vaiia myöhemmin ... :D eiku homma etenee.... ostaa vaan tarpeeksi kytkimiä nii valo pallaa...
- Yökyöpeli,
ja lamppu sammui?
- Tsäkärit
Ja sähkäri on sitten hyvin iloinen kun olet vetänyt 5- ja 6-kytkimille 3x1,5Sää =))))) joopa joo, mä kerran erehdyin tähän hommaan että asiakas veteli itse piuhat. Vaikka ne yhdessä katsottiin ensin ja kirjoitteli muistiin mitä johtoa minnekin vedetään niin uusiksi meni yli puolet johdonvedoista. Ei siinä asiakas kyllä mitään säästä ja toivottavasti sun sähkäri ei ottanut tätä hommaa keikkana vaan tuntitöinä.
- 5-ja6-kytk.
5x1,5 ? Näin meinasin?
- asentaja_junnu::
Kysympähä ihan huvin vuoksi että tehdäänkö porraskytkentä nykyisin painonapilla releen kautta, vai tehdäänkö ihan perinteinen kytkentä? Kun käytännössähän jos kytmiä on 3 tai enemmän niin ei käytetä seiskan kytkentää vaan se menee painonapeilla.
- mb--
Kyllä seiskoja käytetään vielä. Sysärit on vaan turhaa hifistelyä ja tulee yksi vikapaikka lisää talon sähköihin. Seiskakytkimiä ei oo ees pakko johdottaa rasialle vaan kutoselta kutoselle uppoasennuksessa.
- Sähkömasentaja^tm
Käytäntöjähän on vaikka kuinka ja paljon, mutta todellisuudessa suunnittelijat lähettää niin hämmentäviä ratkasuja työmaille, ettei käyttäjät pysty niitä mitenkään ymmärtämään.
Vai miltäpä kuullostaa, kun samassa kohteessa on painonappeja askelrele, painonappeja porrasvaloautomaatti, painonappeja läsnäoloanturi valotason seuranta( himmennys siitä painonapista), painonappeja switchdim, perinteisiä porraskytkentöjä ja aikaohjelmia lisäaikapainikkeilla.
Eihän noita kokonaisuutena kerkiä itse asentajana kunnolla sisäistämään urakkavauhdissa, saatika että tilaaja/käyttäjä joskus ymmärtäis mitä sille on asennettu.- gsdfsgf
Ja tuohon kun laitetaan valojen ohjaus 230 tai 12/24 voltilla, painonapeilla valot palaa koko ajan, palaa vain kun valot pimeänä tai ei pala ollenkaan. Siinä sitä saa katsoa kaapelityypit tarkasti, että piuhat riittää.
- onkohan kalliita
Eiks ns johdottomat kytkimet oo kätsyjä niitä voi siirrellä mihin tahtoo yms.
- Ap
Tuleeko itse ostettuna halvemmaksi vai kalliimmaksi?
Jotenkin luulisi että sähkäri saa kaikki tavarat tukkuhintaan tai lähes tukkuhintaan, kun niin paljon niitä ostelee.
Mutta itse ostettuna ei saisi paljon mitään alennuksia.- amatöörari
Tukkuhinnat on alennuksineenkin kalliimpia kuin vaikka Bauhausissa.
Fiksu rakentaja tekee sähköt itse. Opiskelee ensin perusteita hieman ja kyselee loput. Jos haluaa pelata varman päälle, niin pyytää asentajan kytkemään piuhat ja maksaa vain siitä työstä. Piuhojen veto seiniin ja rasioiden kiinnitys on ihan laillista puuhaa kelle vain. Kytkentä vaatii luvat.
Laitontahan tuo osin toki on, mutta eipä niitä kukaan koskaan kysele, jos on oikein tehty. Toki vastuu on tekijällä, mutta niinhän toi on vaikka autoakin ajaessa. ;)
Mökin tai pienen ok-talon sähkötyöt ei oo mitään rakettitiedettä, vaikka moni täällä haluaa niin uskotella. Sähkäreillä on vain homma noussut hieman hattuun noine lupineen. - Älkää viitsikö
amatöörari kirjoitti:
Fiksu rakentaja tekee sähköt itse. Opiskelee ensin perusteita hieman ja kyselee loput. Jos haluaa pelata varman päälle, niin pyytää asentajan kytkemään piuhat ja maksaa vain siitä työstä. Piuhojen veto seiniin ja rasioiden kiinnitys on ihan laillista puuhaa kelle vain. Kytkentä vaatii luvat.
Laitontahan tuo osin toki on, mutta eipä niitä kukaan koskaan kysele, jos on oikein tehty. Toki vastuu on tekijällä, mutta niinhän toi on vaikka autoakin ajaessa. ;)
Mökin tai pienen ok-talon sähkötyöt ei oo mitään rakettitiedettä, vaikka moni täällä haluaa niin uskotella. Sähkäreillä on vain homma noussut hieman hattuun noine lupineen.Rupeaako kukaan sähkömies kytkemään toisen tekemiä johtovetoja jne
ja kirjoittamaan nimeään alle sähkötöiden tekijänä ? jos niin tekee hölmö on. - homma hatussa
amatöörari kirjoitti:
Mökin tai pienen ok-talon sähkötyöt ei oo mitään rakettitiedettä, vaikka moni täällä haluaa niin uskotella. Sähkäreillä on vain homma noussut hieman hattuun noine lupineen.Ei ole raketti tiedettä mutta vaatii silti luvat hähähähääääää
- amatöörari
homma hatussa kirjoitti:
Ei ole raketti tiedettä mutta vaatii silti luvat hähähähääääää
Ja kuten huomaamme, kirjoitustaitoa ei edellytetä. :)
- amatöörari
Älkää viitsikö kirjoitti:
Rupeaako kukaan sähkömies kytkemään toisen tekemiä johtovetoja jne
ja kirjoittamaan nimeään alle sähkötöiden tekijänä ? jos niin tekee hölmö on.Kyllä rupeaa. Pitää vai vetä johdot siten että ne on helposti tarkastettavissa ja jättää rasiatyöt sähkärille. Eihän tuossa mitään riskiä ole. Itse tein taannoin näin, kun johtojen veto tuli keittiökapiston taakse ja olisi ollut liki mahdoton jälkikäteen.
- homma hatussa
amatöörari kirjoitti:
Ja kuten huomaamme, kirjoitustaitoa ei edellytetä. :)
Ei mutta luvat pitää olla vaikkei osaisi edes lukea. En suosittelisi yllyttämään tee-se-itse-miehiä liikkeelle ihan vaan sen turvallisuuden vuoksi. Keittiöitä olen ollut remppaamassa jo vuosia ja ompas ollut melkoisia viritelmiä välillä kun ollaan hommia aloiteltu ja purettu aiemmat sähköistykset pois. Edelleen sähkö on hajuton ja mauton ja ennenkaikkea näkymätön mutta himskatin VAARALLINEN jos ei tiedä mitä tekee!!!!!
- amatöörari
homma hatussa kirjoitti:
Ei mutta luvat pitää olla vaikkei osaisi edes lukea. En suosittelisi yllyttämään tee-se-itse-miehiä liikkeelle ihan vaan sen turvallisuuden vuoksi. Keittiöitä olen ollut remppaamassa jo vuosia ja ompas ollut melkoisia viritelmiä välillä kun ollaan hommia aloiteltu ja purettu aiemmat sähköistykset pois. Edelleen sähkö on hajuton ja mauton ja ennenkaikkea näkymätön mutta himskatin VAARALLINEN jos ei tiedä mitä tekee!!!!!
Itse tehty asennus ei ole yhtään sen vaarallisempi kuin ammattilaisenkaan, jos vain tietää mitä tekee.
Lupavaatimus omiin (koti)sähköasennuksiin on täysin älytön jäänne, jolla ei ole todellista turvallisuuspohjaa. Auton jarrut ja vesikaton saa korjata itse, ja on aivan yhtä tappavaa väärin tehtynä. Tilastollisesti lumen luonti taitaa olla kymmenen kertaa varallisempaa kuin sähkötöiden tekeminen. - katsastus...
amatöörari kirjoitti:
Itse tehty asennus ei ole yhtään sen vaarallisempi kuin ammattilaisenkaan, jos vain tietää mitä tekee.
Lupavaatimus omiin (koti)sähköasennuksiin on täysin älytön jäänne, jolla ei ole todellista turvallisuuspohjaa. Auton jarrut ja vesikaton saa korjata itse, ja on aivan yhtä tappavaa väärin tehtynä. Tilastollisesti lumen luonti taitaa olla kymmenen kertaa varallisempaa kuin sähkötöiden tekeminen.Auton jarrujen kunto kuitenkin tarkastetaan vuosittain ammattilaisen toimesta.
- Ei pidä
katsastus... kirjoitti:
Auton jarrujen kunto kuitenkin tarkastetaan vuosittain ammattilaisen toimesta.
paikkaansa!
- hösse ja nysse
amatöörari kirjoitti:
Lupavaatimus omiin (koti)sähköasennuksiin on täysin älytön jäänne, jolla ei ole todellista turvallisuuspohjaa. Auton jarrut ja vesikaton saa korjata itse, ja on aivan yhtä tappavaa väärin tehtynä. Tilastollisesti lumen luonti taitaa olla kymmenen kertaa varallisempaa kuin sähkötöiden tekeminen.Jos sitten menet ja myyt asunnon ja samalla sen kotisähkärin tekemän viritelmän, kuka on vastuussa kun seuraava asukki heittää lusikan nurkkaan saatuaan sähköiskun väärin asennetusta pistorasiasta?? Juurikin viikolla kävin keittiössä jossa suoraan altaan yläpuolella n. 15 sentin päässä vesihanasta oli 0-lk pistorasia. Kenties asialla oli juuri hän, mies joka tietää mitä tekee.
Hyvin sanottu, "jos vain tietää mitä tekee." Aika syyntakeeton on jos EI tiedä mitä on tekemässä...
No joo. Kaikesta näkemästäni päätellen aika usea kotisähkäri varmaankin LUULI tietävänsä kuinka asennukset tehdään.
Tää asunto-osakeyhtiölaki joka astui hiljan voimaan, on todella hyvä asia. Loppuu tuo hengenvaarallinen amatöörari asentelu. - kyllä pitää.
Ei pidä kirjoitti:
paikkaansa!
Tuskinpa sen ikäisten autojen jarruja joita ei vuosittain tarvitse tarkastaa, paljon itse korjaillaankaan. Joten pitää paikkansa.
- öö miten?
hösse ja nysse kirjoitti:
Jos sitten menet ja myyt asunnon ja samalla sen kotisähkärin tekemän viritelmän, kuka on vastuussa kun seuraava asukki heittää lusikan nurkkaan saatuaan sähköiskun väärin asennetusta pistorasiasta?? Juurikin viikolla kävin keittiössä jossa suoraan altaan yläpuolella n. 15 sentin päässä vesihanasta oli 0-lk pistorasia. Kenties asialla oli juuri hän, mies joka tietää mitä tekee.
Hyvin sanottu, "jos vain tietää mitä tekee." Aika syyntakeeton on jos EI tiedä mitä on tekemässä...
No joo. Kaikesta näkemästäni päätellen aika usea kotisähkäri varmaankin LUULI tietävänsä kuinka asennukset tehdään.
Tää asunto-osakeyhtiölaki joka astui hiljan voimaan, on todella hyvä asia. Loppuu tuo hengenvaarallinen amatöörari asentelu."Tää asunto-osakeyhtiölaki joka astui hiljan voimaan, on todella hyvä asia. Loppuu tuo hengenvaarallinen amatöörari asentelu."
Mihin se siitä loppuu? Omatoimiset sähköasennukset ovat aina olleet kiellettyjä, joten miten uudistunut ASOY-laki siihen vaikuttaa? Ne jotka tekevät, tekevät edelleen. - remontoija ...
amatöörari kirjoitti:
Kyllä rupeaa. Pitää vai vetä johdot siten että ne on helposti tarkastettavissa ja jättää rasiatyöt sähkärille. Eihän tuossa mitään riskiä ole. Itse tein taannoin näin, kun johtojen veto tuli keittiökapiston taakse ja olisi ollut liki mahdoton jälkikäteen.
Sama juttu, oli johtoja keittiökaapistojen takana ja kaappien sivuihin jyrsityissä urista joista toin piuhat alas valaistukselle ja rasioille. Johtoa meni kattolistojen takana myös ja liesituuletinkaapin hormi varauksessa. Pätkä myös uutta seinää, johdot pistorasialle ja valokatkaisijalle vedin itse.
Sähkömies kytki johdot jakorasioihin, pistorasioihin ja valaisimin. No, problem... Ja oli ihan tunnettu Helsinkilöinen sähköurakoitsija.
- Ip 68
Mikä on se valokatkaisin tyyppi joka tulee rappukäytävään ylä- ja alapäähän, että voi sytyttää ja sammuttaa kummastakin erikseen
Se on sähkötermein 6 kytkin ja elektroniikka ja puh termeissä vaihtokytkin
Entä mikä on se "normaali" katkaisin,
ykköskytkin ja ns. sulkukosketin
tai entä kaksoiskatkaisin? , 5-kytkin kruunukytkin ja kaksi sulkukosketinta
Sitteen kun tulee rappuun useampia katkaisjoita 6 kytkimien väliin laitetaan 76-kytkimet jotka vaihtavat kahta johdinta ain vaan ristiin.
Sysärit elikkä painonapit kannattaa laittaa jos tulee useampia kuin 3.4 kytkintä riippuen millaiset on kaapelointi olosuhteen ja ko. asentajan halu ja pätevyys tai miten on tottunut laittamaan . jos tauluun mahtuu jne.
En kuitenkaan suosittele mitään ihmeellisiä systeemejä. Yleensä kuitenkin taloissa pidetään aika pientä valaistusta kun halutan säästää sähkökuluissa, ja kun on juhlat ja kaikki valot palaa on se sama mistä niitä sytytellään.- ....................
"Sitteen kun tulee rappuun useampia katkaisjoita 6 kytkimien väliin laitetaan 76-kytkimet jotka vaihtavat kahta johdinta ain vaan ristiin."
En tiedä oliko kirjoitusvirhe, mutta enpä ole moisesta "76-kytkimestä" kuullutkaan. 7-kytkin eli ristikytkin se on.
"Sysärit elikkä painonapit "
Sysäri = sysäysrele. Sysäysrele ei ole painonappi, vaan painonapilla ohjataan sysäysrelettä. Sysäysrele on siis tilan muistava rele, joka vaihtaa tilaa joka kerta kun se saa painonapilta ohjausjännitteen.
- Aloittaja,
Kiitos asiallisista vastauksista. Homma selkeni. Minulla on sähköjohdot pintavetona, ja se on sellaista käsityötä, että ei ne ns. ammattilaiset jaksa tehdä niitä huolellisesti. Oma luottosähkäri tekee kytkennät ja sähkötarkastuspöytäkirjat, eli kaikki on virallista. Ja yhdessä ollaan tehty tarvittavat työkuvat, ja kysymys on vanhan mökin sähköjen uusimisesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802