Mitä et syö raskausaikana?

Minni.

Eli siis miten olet muuttanut ruokavaliotasi raskauden aikana ja kuinka tiukkaan noudatat suosituksia?

Minulla oikeestaan vaan niin että alkoholi ja graavikala jäänyt pois. Muuten aika normaalisti syön. Tosin kahvi jäänyt pois sen takia kun se ei yksinkertaisesti maistu.

20

1131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herkkusuu...

Minä olen jättänyt pois myös nuo tyhjiöpakatut (tai ylipäätään raa'at kalat), mädin, ei-kypsennetyt lihat, ilmakuivatun kinkun (jota rakastan), pastöroimattomat juustot, alkoholin tietysti, sekä merilevän (eli sushia en syö, vaikkei siinä raakaa kalaa olisikaan). No, maksaruuat myös, mutta niitä en juuri syö normaalistikaan.

Mitenkään paniikinomaisesti en ole miettinyt, tuliko nyt syötyä jotain ei-suositeltua, mutta noita olen koettanut noudattaa, vaikka riski saada esim. listeria elintarvikkeesta onkin häviävän pieni. Eipä tämä raskausaika niin kamalan pitkä ole, niin toisaalta on mukavampi olla ottamatta sitä pientäkään riskiä. Ja juujuu, mitä vaan voi sattua ja voin jäädä auton alle vaikka huomenna, mutta kyllä mä uskon, että noista suosituksista neuvolassa kerrotaan, jotta jokainen voi itse päättää haluaako minimoida elintarvikkeisiin liittyvät riskit raskausaikanaan.

• koo123654

Hei, kannattaa noudattaa tiukan tarkasti neuvolan ohjeita, niin ei pysty siitä ainakaan itseään syyttämään, jos joku asia ei olekaan niinkuin piti. Meillä oli 3 väärää hälytystä vauvan synnyttyä synnytyssairaalassa. Silloin vaan miehen kanssa yhdessä todettiin, että onneksi olen noudattanut esim. neuvolan ruokailuohjeita, koska viimeinen asia vastasyntyneen kanssa, jolla epäillään jotakin vikaa on, että pitäisi vielä alkaa miettiä milloin söinkään sitä graavisiikaa ja minkä ihmeen takia! Toivon luonnollisesti pelkkää hyvää kaikille, mutta pienenä esimerkkinä tämä, että hyvä ruoka - parempi mieli ;)

• jfdfljh

Itse oon jättänyt kaiken mitä siinä listassa on.. mutta olen jo kasvissyöjä joten liha ja kala eivät ole kuuluneet ruokavalioon vuosiin. Pastöroimattomat maitotuotteet olen jättänyt pois enkä kyllä varmasti ole syönyt niitä tätä ennenkään..
      Olen käynyt suorittamassa hygieniapassin jo vuosia sitten ja siitä lähtien olen kyllä ollut erit.tarkka mitä syön ja miten niitä säilytän.
      Riski on aina olemassa ja tämä raskaus kestää kuitenkin onneksi vain sen 9kk..

• juustofani

Et siis ole koskaan syönyt esim. Roquefort-sinihomejuustoa? :O Se on yleensä tehty pastöroimattomasta maidosta. No toisaalta, eihän jotkut syö ollenkaan homejuustoja. :)

• juustojanam
        juustofani kirjoitti:

Et siis ole koskaan syönyt esim. Roquefort-sinihomejuustoa? :O Se on yleensä tehty pastöroimattomasta maidosta. No toisaalta, eihän jotkut syö ollenkaan homejuustoja. :)

Mä kyllä syön oikeen mielelläni homejuustoja vaikka suoraan paketista mutten silti ole syönyt tollasta roquefort homejuustoa :D Ihan hyvin voi olla ettei joku ole syönyt pastöroimattomia tuotteita, lähes poikkeuksetta kaikki suomalaiset tuotteet ovat pastöroidusta maidosta eli ei tuo minusta mitenkään outoa ole..

• Tammimamma78

Ainoa juttu, minkä olen jättänyt pois, on tyhjiöpakattu kylmäsavulohi, jota aiemmin söin silloin tällöin.
      En ennen raskauttakaan juonut kahvia tai käyttänyt alkoholia(imetin vielä nuorimmaista), enkä ole liki 20 vuoteen syönyt ns. punaista lihaa tai esim. maksaruokia, joten mistään "kielletystä" tai välteltävästä ei ole tarvinnut luopua.
      Vihannekset ja juurekset tulee ehkä pestyä vielä vähän aiempaa tarkemmin, mutta esim. mansikoita söin kesällä suoraan pellosta. Joten suht normaalisti olen pystynyt syömään.

• Minni.

Pastöroimattomien maitotuotteiden välttäminen on Suomessa suht helppoa, eikä minun ole sen takia tarvinut syömistottumuksia muuttaa, koska tuotteet joita normaalistikin syön ovat pastöroituja. Toki asiaan kiinnittää enemmän huomiota. Mutta siis esim. maksa. Toiset eivät syö sitä yhtään kun pieni määrähän on kuitenkin sallittua ja syönkin silloin tällöin,en kovin usein, maksamakkaraa.
      Ja kaiken lisäksi olen kuullut että eri neuvoloissa annetaan erilaisia ohjeita syömisen suhteen.

• maksapihvi

No maksan kanssa kannattaa muistaa se, että esim. maksamakkarassa ja maksalaatikossa sitä maksaa on niin vähän, että pieniä määriä voi syödä ihan hyvin. Sen sijaan jos ihan kokonaisesta maksasta paistaa pihvejä, niin siinä tulee kyllä iso yliannostus A-vitamiinia todella helposti. Kannattaa selvittää, mitä niiden suositusten taustalla on, jotta osaa sitten suhtautua oikein ja tietää, miksi joitakin voi syödä vähän ja joitakin ei kannata syödä ehkä ollenkaan.

• --------------------

Syön kaikkea mitä normaalistikin. Tai no, satunnainen humalajuominen tietysti jäi pois. Viinilasillinen silloin tällöin ruokajuomana kuuluu ateriatottumuksiin toki nykyäänkin.

• Läheskaikkiruokainen

En jättänyt pois kuin alkoholin ja sokerin (myös hunajan), koska olen muutoinkin syönyt aina terveellisesti.

Syön vähäsuolaista, kotitekoista ruokaa. Ei eineksiä, ei roskaruokaa, ei mm. "jauho"makkaroita. Paljon kasviksia, marjoja, kananmunia, lihaa, maksaa, kalaa, sieniä ja maitotuotteita, muttei juurikaan pästöroitua ja homogenoitua maitoa. Tilamaitoa joisin, jos jostain vain saisin.

En syö perunaa, koska siinä ei ole ravintoaineita. En syö myöskään riisiä ja valkoista vehnää samasta syystä. Täysjyväruista syön kuidun vuoksi, mutta ravintoaineita siinäkään ei juuri ole. Kahvia juon, koska tee kovettaa vatsan. :)

• pupuliini78

Olen raskausaikana polttanut vain n. 10 tupakkaa/päivä.
      Alkoholia ainoastaan joka toinen viikonloppu.
      Nyt moralisoijat tietysti rupeavat huutamaan ja haukkumaan
      mua sairaaksi. Fakta on että olen 3. kertaa raskaana ja kaikki
      edelliset raskaudet ovat menneet hyvin ja lapsista on tullut
      ihan terveitä. Ei kaikki ole niin musta-valkoista.

• Maalaisjärjellä.

Ajatellen kannattaa raskausaikana ja sen jälkeenkin koko loppuelämän,kannattaa syödä terveellisesti. Onhan jo kiistatta tieteellisissä tutkimuksissa pystytty todistamaan,että terveellinen ruokavalio on parasta ihmiselle,olipa hän raskaana tai ei.

• mörrikkä

Alussa (ennen ekaa neuvolaa) kun kaikki oli muutenkin hämmentävää, uutta ja ihmeellistä, tuntui ettei mitään uskalla syödä kun tuntu että "kieltolista" oli kilometrin pituinen.
      Keskussairaalan kätilö ei kuitenkaan sitten paljon myöhemmin ekassa ultrassa ollut kuullutkaan mistään "kielloista", vaikka oli just niitä "kolkyt vuotta täällä töissä olleita". Sanoi vain, että maalaisjärjellä ja kohtuudella kun syö, niin riittää. Päihteet tietysti poisluettuina ;)

• pikkunen :)

olen nirppis ruuan suhteen joten raskauden aikana koetan syödä kaikkea ihan normisti, kalaa en oo ikinä syönny enkä tule koskaan syömäänkään ja absolutisti oon niin alkoholin jättäminen ei tuota ongelmaa :D muuten syön kaikkea mitä pystyn. vaikeinta oli luopua maksaruuvista, voisin elää pelkällä maksalla XD.. mutta enivei ihan niinkuin mörrikkä kirjotti maalaisjärki :)

• 5+16

Syön ja juon kaikkea mikä on terveellistä ja missä on paljon ravintoaineita: kasviksia, marjoja, kananmunia, lihaa, maksaa, kalaa, sieniä ja maitotuotteita.
      En syö/juo: mitään missä on kovetettua kasvisrasvaa, kuten eineksiä, sokeria, alkoholia.
      En ole koskaan polttanut.
      Raskausaikana voi elää normaalia elämää ja normaalisti syödään terveellisesti, eikä raskaus ei ole sairaus, mikä vaatisi erityisruokavaliota.

• 34

Aika normaalisti täälläkin. No alkoholia en ole ottanut tippaakaan, vaikka olen myös saanut sen käsityksen, ettei saunasiideri tai viinilasillinen ruuan kanssa silloin tällöin haittaisi. Tunnen vaan itseni ja tiedän että jäisin kuitenkin pähkäilemään tuliko sittenkin mokattua.
      Tuorejuustoja, vuohenjuustoa ja kuumentamatonta aurajuustoa olen vältellyt sekä yrittänyt kiinnittää enemmän huomiota päiväyksiin ja muutenkin ruuan tuoreuteen. Ja graavilohta olen välttänyt tiukasti. Juustot on ehkä hankalinta, olen hulluna niihin ja toisekseen tuntuu ettei aina voi tietääkään, jos esimerkiks kahvilan sämpylässä on tuorejuustoa välissä.
      Karkkia ja muuta hyvää syön myös entiseen malliin... ei joka päivä, mutta kuitenkin. Ja sen kai huomaa. Monikohan näistä tähän mennessä 13 kilosta olisi jäänyt tulematta jos olis tuonkin asian kanssa tsempannut. :(
      Mutta summasummarum, aika normisti syön. Säännöllisyyteen olen yrittänyt kiinnittää huomiota, siihen oppi jo heti alussa kun tuli hirmu huono olo liian pitkillä väleillä.

• maito

käsittelemätöntä maitoa olen juodut litra tolkulla, ainakin yli 200 litraa raskauden aikana. Johtuu vain siitä että meillä on lehmiä.

• Joulupiparit

Joulun aika tulee ja neuvolassa on kehotettu välttämään inkivääriä. Glögi sekä joulupiparit molemmat sisältävät niitä. Jätättekö syömättä vai syöttekö hyvällä omallatunnolla, kyse on kuitenkin niin pienistä määristä?

• taas se inkivääri

Se inkiväärisuositus on ymmärretty vähän väärin. Suosittelen lukemaan Eviran sivuilta, mitä siitä on todella sanottu. Pillerit, puristeet ja juomajuheet ovat vältettävien listalla, koska niissä inkivääri on tiiviissä muodossa ja niitä on mahdollista nauttia suuria määriä. Inkivääriteen RUNSASTA käyttöä suositellaan välttämään. Sekään ei ole siis täysin pannassa. Maustekäytöstä ei ole mainintaa ja kannattaa muistaa, että Aasian maissa inkivääriä käytetään joka ruuassa, eikä siellä ole tehty mitään havaintoja inkiväärin haitallisuudesta. Jos siitä siis jotain haittaa voi olla, niin sitä pitää nauttia valtavia määriä. Ja tutkimustuloksethan olivat ristiriitaisia, joten voi olla, että mitään haittaa ei edes ole olemassa. Lopputulema: sitä glögiä ja pipareita voi nauttia vaikka kuinka paljon, niillä ei pysty hallaa tekemään. Sokerihumala kyllä voi iskeä...

• .............

Minä syön pipareita ja juon glögiä kuten ennenkin. Ainut on se että kärsin kovasta närästyksestä niin en tiedä pahentaako tuo glögi sitä sitten, en oo vielä ehtinyt testaamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4362
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1543
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1317
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1083
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      929
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      847
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe