Onko 8,5 solmun nopeus liikaa kun on jolla perässä ?
matkaveneily
6
373
Vastaukset
Riippuu jollasta ja veneestä, etenkin jollasta.
Näkyyhän noita nopeidenkin perässä.
Tärkeintä on että hinaat "alamäkeen", siis laskevassa aallossa yleensä näkyvät olevan peräaallon nousevassa osassa. Moni on repinyt kummpparista etulenkin juuri tällä.- Hinaaja20
Riippuu tosiaankin paljon veneistä/jollista. Itse olen hinannut aika paljon 5-metrsitä kuidutettua moottoripuuvenettä joka siis painaa aika paljon eikä ole suoraan kulkemisessa mikään virtuoosi. Olen pitänyt sitä romuvenettä saarireissuilla peräkärrynä. Kun olen laittanut max. 3,5 metrin vetonarun, kippo on tullut aika nätisti perässä 6,5 solmun vauhdissa täynnä tavaraa. Toisaalta luulisin että mitä kevyempi vene, sitä holtittomammin se tulee perässä.
Jos on kova aallokko, niin ei voi vetääkään kovaa ja muutenkin jollan rajat aika äkkiä vastaan, esim. 1,5 metriset aallot tuppaavat menemään jo jollan keulan yli sisään ja kauhea vetää kun repii ja ryskyy. Sen takia aallokossa jos vedät, olisi hyviä ominaisuuksia jollalle korkea keula ja suoraan kulkeva runkomalli. Normimoottoriveneen keula ei tahdo riittää aallokkoon kun niissä ei ole yhtään ketkaa, vaan varalaidan sivuprofiili on kuin viivoittimella vedetty. Ei hyvä! - uistelija
Hinaaja20 kirjoitti:
Riippuu tosiaankin paljon veneistä/jollista. Itse olen hinannut aika paljon 5-metrsitä kuidutettua moottoripuuvenettä joka siis painaa aika paljon eikä ole suoraan kulkemisessa mikään virtuoosi. Olen pitänyt sitä romuvenettä saarireissuilla peräkärrynä. Kun olen laittanut max. 3,5 metrin vetonarun, kippo on tullut aika nätisti perässä 6,5 solmun vauhdissa täynnä tavaraa. Toisaalta luulisin että mitä kevyempi vene, sitä holtittomammin se tulee perässä.
Jos on kova aallokko, niin ei voi vetääkään kovaa ja muutenkin jollan rajat aika äkkiä vastaan, esim. 1,5 metriset aallot tuppaavat menemään jo jollan keulan yli sisään ja kauhea vetää kun repii ja ryskyy. Sen takia aallokossa jos vedät, olisi hyviä ominaisuuksia jollalle korkea keula ja suoraan kulkeva runkomalli. Normimoottoriveneen keula ei tahdo riittää aallokkoon kun niissä ei ole yhtään ketkaa, vaan varalaidan sivuprofiili on kuin viivoittimella vedetty. Ei hyvä!Vedettävä olisi joko kumivene tai lasikuitujolla n.270 pitkä.Oisko hyviä vinkkejä venemerkistä ?
- Jollan rakentaja
Jollan runkonopeus on noin 3,5 solmua, mutta paino ei ole kuitenkaan yleensä yli 50 kiloa, joten se tulee kyllä siellä perässä vaikka 12 solmua jos tarvis. Mikäli jollan runko on liukuvatyyppinen, esim kumivene tai vaikka terhi baby fun ja paino noin 50 kiloa niin vastusta tulee 10 solmun nopeudella noin 120 N eli suurin piiretin 1 hv verran. Jos nopeus on 20 solmua niin vastus on noin 420 N eli noin 6 hevosvoimaa. Tuolla vastuksella voi jo repiä jollan rikki varsinkin jos se viiraa. Silloin nykäykset voivat lähes kaksinkertaistaa nuo voimat.
- Jollan rakentaja
Lisäys edelliseen. Nuo hevosvoimat voi vähintään kaksinkertaistaa jos sen suhteuttaa vetoveneen potkurin hyötysuhteeseen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell2184972- 1892693
- 671572
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss521400Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa91272Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?991268- 1321237
Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1091174Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a1511166- 791155