matkaveneily

uistelija

Onko 8,5 solmun nopeus liikaa kun on jolla perässä ?

6

376

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riippuu jollasta ja veneestä, etenkin jollasta.

• Näkyyhän noita nopeidenkin perässä.
      Tärkeintä on että hinaat "alamäkeen", siis laskevassa aallossa yleensä näkyvät olevan peräaallon nousevassa osassa. Moni on repinyt kummpparista etulenkin juuri tällä.

• Hinaaja20

Riippuu tosiaankin paljon veneistä/jollista. Itse olen hinannut aika paljon 5-metrsitä kuidutettua moottoripuuvenettä joka siis painaa aika paljon eikä ole suoraan kulkemisessa mikään virtuoosi. Olen pitänyt sitä romuvenettä saarireissuilla peräkärrynä. Kun olen laittanut max. 3,5 metrin vetonarun, kippo on tullut aika nätisti perässä 6,5 solmun vauhdissa täynnä tavaraa. Toisaalta luulisin että mitä kevyempi vene, sitä holtittomammin se tulee perässä.

Jos on kova aallokko, niin ei voi vetääkään kovaa ja muutenkin jollan rajat aika äkkiä vastaan, esim. 1,5 metriset aallot tuppaavat menemään jo jollan keulan yli sisään ja kauhea vetää kun repii ja ryskyy. Sen takia aallokossa jos vedät, olisi hyviä ominaisuuksia jollalle korkea keula ja suoraan kulkeva runkomalli. Normimoottoriveneen keula ei tahdo riittää aallokkoon kun niissä ei ole yhtään ketkaa, vaan varalaidan sivuprofiili on kuin viivoittimella vedetty. Ei hyvä!

• uistelija
        Hinaaja20 kirjoitti:

Riippuu tosiaankin paljon veneistä/jollista. Itse olen hinannut aika paljon 5-metrsitä kuidutettua moottoripuuvenettä joka siis painaa aika paljon eikä ole suoraan kulkemisessa mikään virtuoosi. Olen pitänyt sitä romuvenettä saarireissuilla peräkärrynä. Kun olen laittanut max. 3,5 metrin vetonarun, kippo on tullut aika nätisti perässä 6,5 solmun vauhdissa täynnä tavaraa. Toisaalta luulisin että mitä kevyempi vene, sitä holtittomammin se tulee perässä.

Jos on kova aallokko, niin ei voi vetääkään kovaa ja muutenkin jollan rajat aika äkkiä vastaan, esim. 1,5 metriset aallot tuppaavat menemään jo jollan keulan yli sisään ja kauhea vetää kun repii ja ryskyy. Sen takia aallokossa jos vedät, olisi hyviä ominaisuuksia jollalle korkea keula ja suoraan kulkeva runkomalli. Normimoottoriveneen keula ei tahdo riittää aallokkoon kun niissä ei ole yhtään ketkaa, vaan varalaidan sivuprofiili on kuin viivoittimella vedetty. Ei hyvä!

Vedettävä olisi joko kumivene tai lasikuitujolla n.270 pitkä.Oisko hyviä vinkkejä venemerkistä ?

• Jollan rakentaja

Jollan runkonopeus on noin 3,5 solmua, mutta paino ei ole kuitenkaan yleensä yli 50 kiloa, joten se tulee kyllä siellä perässä vaikka 12 solmua jos tarvis. Mikäli jollan runko on liukuvatyyppinen, esim kumivene tai vaikka terhi baby fun ja paino noin 50 kiloa niin vastusta tulee 10 solmun nopeudella noin 120 N eli suurin piiretin 1 hv verran. Jos nopeus on 20 solmua niin vastus on noin 420 N eli noin 6 hevosvoimaa. Tuolla vastuksella voi jo repiä jollan rikki varsinkin jos se viiraa. Silloin nykäykset voivat lähes kaksinkertaistaa nuo voimat.

• Jollan rakentaja

Lisäys edelliseen. Nuo hevosvoimat voi vähintään kaksinkertaistaa jos sen suhteuttaa vetoveneen potkurin hyötysuhteeseen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      81
      3908
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      96
      3275
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      117
      2564
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      20
      1754
    5. Miten juhlitte ensi lauantaina?

Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      156
      1722
    6. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      76
      1570
    7. Varusmiehen kuolema

Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      90
      1523
    8. Mikä tekee naisesta

Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      104
      1456
    9. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      55
      1123
    10. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      59
      1121
    Aihe