matkaveneily

uistelija

Onko 8,5 solmun nopeus liikaa kun on jolla perässä ?

6

370

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riippuu jollasta ja veneestä, etenkin jollasta.

• Näkyyhän noita nopeidenkin perässä.
      Tärkeintä on että hinaat "alamäkeen", siis laskevassa aallossa yleensä näkyvät olevan peräaallon nousevassa osassa. Moni on repinyt kummpparista etulenkin juuri tällä.

• Hinaaja20

Riippuu tosiaankin paljon veneistä/jollista. Itse olen hinannut aika paljon 5-metrsitä kuidutettua moottoripuuvenettä joka siis painaa aika paljon eikä ole suoraan kulkemisessa mikään virtuoosi. Olen pitänyt sitä romuvenettä saarireissuilla peräkärrynä. Kun olen laittanut max. 3,5 metrin vetonarun, kippo on tullut aika nätisti perässä 6,5 solmun vauhdissa täynnä tavaraa. Toisaalta luulisin että mitä kevyempi vene, sitä holtittomammin se tulee perässä.

Jos on kova aallokko, niin ei voi vetääkään kovaa ja muutenkin jollan rajat aika äkkiä vastaan, esim. 1,5 metriset aallot tuppaavat menemään jo jollan keulan yli sisään ja kauhea vetää kun repii ja ryskyy. Sen takia aallokossa jos vedät, olisi hyviä ominaisuuksia jollalle korkea keula ja suoraan kulkeva runkomalli. Normimoottoriveneen keula ei tahdo riittää aallokkoon kun niissä ei ole yhtään ketkaa, vaan varalaidan sivuprofiili on kuin viivoittimella vedetty. Ei hyvä!

• uistelija
        Hinaaja20 kirjoitti:

Riippuu tosiaankin paljon veneistä/jollista. Itse olen hinannut aika paljon 5-metrsitä kuidutettua moottoripuuvenettä joka siis painaa aika paljon eikä ole suoraan kulkemisessa mikään virtuoosi. Olen pitänyt sitä romuvenettä saarireissuilla peräkärrynä. Kun olen laittanut max. 3,5 metrin vetonarun, kippo on tullut aika nätisti perässä 6,5 solmun vauhdissa täynnä tavaraa. Toisaalta luulisin että mitä kevyempi vene, sitä holtittomammin se tulee perässä.

Jos on kova aallokko, niin ei voi vetääkään kovaa ja muutenkin jollan rajat aika äkkiä vastaan, esim. 1,5 metriset aallot tuppaavat menemään jo jollan keulan yli sisään ja kauhea vetää kun repii ja ryskyy. Sen takia aallokossa jos vedät, olisi hyviä ominaisuuksia jollalle korkea keula ja suoraan kulkeva runkomalli. Normimoottoriveneen keula ei tahdo riittää aallokkoon kun niissä ei ole yhtään ketkaa, vaan varalaidan sivuprofiili on kuin viivoittimella vedetty. Ei hyvä!

Vedettävä olisi joko kumivene tai lasikuitujolla n.270 pitkä.Oisko hyviä vinkkejä venemerkistä ?

• Jollan rakentaja

Jollan runkonopeus on noin 3,5 solmua, mutta paino ei ole kuitenkaan yleensä yli 50 kiloa, joten se tulee kyllä siellä perässä vaikka 12 solmua jos tarvis. Mikäli jollan runko on liukuvatyyppinen, esim kumivene tai vaikka terhi baby fun ja paino noin 50 kiloa niin vastusta tulee 10 solmun nopeudella noin 120 N eli suurin piiretin 1 hv verran. Jos nopeus on 20 solmua niin vastus on noin 420 N eli noin 6 hevosvoimaa. Tuolla vastuksella voi jo repiä jollan rikki varsinkin jos se viiraa. Silloin nykäykset voivat lähes kaksinkertaistaa nuo voimat.

• Jollan rakentaja

Lisäys edelliseen. Nuo hevosvoimat voi vähintään kaksinkertaistaa jos sen suhteuttaa vetoveneen potkurin hyötysuhteeseen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2278
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      1993
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1485
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1394
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      121
      1361
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1045
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      954
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      894
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      78
      876
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      863
    Aihe