matkaveneily

uistelija

Onko 8,5 solmun nopeus liikaa kun on jolla perässä ?

6

392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riippuu jollasta ja veneestä, etenkin jollasta.

    • Näkyyhän noita nopeidenkin perässä.
      Tärkeintä on että hinaat "alamäkeen", siis laskevassa aallossa yleensä näkyvät olevan peräaallon nousevassa osassa. Moni on repinyt kummpparista etulenkin juuri tällä.

      • Hinaaja20

        Riippuu tosiaankin paljon veneistä/jollista. Itse olen hinannut aika paljon 5-metrsitä kuidutettua moottoripuuvenettä joka siis painaa aika paljon eikä ole suoraan kulkemisessa mikään virtuoosi. Olen pitänyt sitä romuvenettä saarireissuilla peräkärrynä. Kun olen laittanut max. 3,5 metrin vetonarun, kippo on tullut aika nätisti perässä 6,5 solmun vauhdissa täynnä tavaraa. Toisaalta luulisin että mitä kevyempi vene, sitä holtittomammin se tulee perässä.

        Jos on kova aallokko, niin ei voi vetääkään kovaa ja muutenkin jollan rajat aika äkkiä vastaan, esim. 1,5 metriset aallot tuppaavat menemään jo jollan keulan yli sisään ja kauhea vetää kun repii ja ryskyy. Sen takia aallokossa jos vedät, olisi hyviä ominaisuuksia jollalle korkea keula ja suoraan kulkeva runkomalli. Normimoottoriveneen keula ei tahdo riittää aallokkoon kun niissä ei ole yhtään ketkaa, vaan varalaidan sivuprofiili on kuin viivoittimella vedetty. Ei hyvä!


      • uistelija
        Hinaaja20 kirjoitti:

        Riippuu tosiaankin paljon veneistä/jollista. Itse olen hinannut aika paljon 5-metrsitä kuidutettua moottoripuuvenettä joka siis painaa aika paljon eikä ole suoraan kulkemisessa mikään virtuoosi. Olen pitänyt sitä romuvenettä saarireissuilla peräkärrynä. Kun olen laittanut max. 3,5 metrin vetonarun, kippo on tullut aika nätisti perässä 6,5 solmun vauhdissa täynnä tavaraa. Toisaalta luulisin että mitä kevyempi vene, sitä holtittomammin se tulee perässä.

        Jos on kova aallokko, niin ei voi vetääkään kovaa ja muutenkin jollan rajat aika äkkiä vastaan, esim. 1,5 metriset aallot tuppaavat menemään jo jollan keulan yli sisään ja kauhea vetää kun repii ja ryskyy. Sen takia aallokossa jos vedät, olisi hyviä ominaisuuksia jollalle korkea keula ja suoraan kulkeva runkomalli. Normimoottoriveneen keula ei tahdo riittää aallokkoon kun niissä ei ole yhtään ketkaa, vaan varalaidan sivuprofiili on kuin viivoittimella vedetty. Ei hyvä!

        Vedettävä olisi joko kumivene tai lasikuitujolla n.270 pitkä.Oisko hyviä vinkkejä venemerkistä ?


    • Jollan rakentaja

      Jollan runkonopeus on noin 3,5 solmua, mutta paino ei ole kuitenkaan yleensä yli 50 kiloa, joten se tulee kyllä siellä perässä vaikka 12 solmua jos tarvis. Mikäli jollan runko on liukuvatyyppinen, esim kumivene tai vaikka terhi baby fun ja paino noin 50 kiloa niin vastusta tulee 10 solmun nopeudella noin 120 N eli suurin piiretin 1 hv verran. Jos nopeus on 20 solmua niin vastus on noin 420 N eli noin 6 hevosvoimaa. Tuolla vastuksella voi jo repiä jollan rikki varsinkin jos se viiraa. Silloin nykäykset voivat lähes kaksinkertaistaa nuo voimat.

      • Jollan rakentaja

        Lisäys edelliseen. Nuo hevosvoimat voi vähintään kaksinkertaistaa jos sen suhteuttaa vetoveneen potkurin hyötysuhteeseen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      126
      1288
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      98
      963
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      897
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      294
      781
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      589
    10. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    Aihe