ns. "valtakirkon" piirissä oleville nuorille tarkoitetusta rippikoulusta? Vai eroaako ylipäätään? Itse olen saanut sellaisen käsityksen, että joitakin (ehkä vain ihan pieniäkin) eroja olisi, mutten mistään vastausta siihen, millaisia tai mitä nämä erot ovat.
Haluaisiko joku asioista OIKEASTI tietävä vastata kysymykseen, tai ylipäätänsä kertoa, millainen vanhoillislestadiolaisille tarkoitettu rippikoulu on ja mitä se pitää sisällään. Pääasiahan tietysti on sama, kuin ev.lut. kirkonkin järjestämät rippikoulut, rippikoulusta kun puhutaan. Mutta tosiaan, kuulen mielelläni vastauksia. Kiitos jo etukäteen, saatan vielä aiheeseen liittyen jotain kysäistä, mikäli mieleeni juolahtaa.
Kuinka vanhoillislestadiolaisille tarkoitettu rippikoulu eroaa
36
6290
Vastaukset
- aloittaja...
Ei ole vielä näyttänyt tulevan vastauksia, mutta nostelempa, josko joku viitsisi vastata...!
- :)
Luulenpa että ei eroja kauheesti löydy. Leirillä tosin suurin osa on vanhoillislestadiolaisia ja opetetaan asioita oman ja siis yhteisen käsityksen mukaisesti.
- Näin se menee
Lestadiolaisten rippikoulussa nuorille siiretään liikkeen omat "yhden asian" opit.
nehän poikkeavat suuresti luterilaisen kristinopin ajatuksista.
Eri lahkoille onkin tyypillistä se että ne poimii jonkun idean, irrallisen sanan, Raamatusta ja ryhtyy korostamaan sitä erityisellä tavalla. Siitä tulee lahkon ikioma keppihevonen jolla se erottautuu muista ja voi siis julistaa olevansa "ainoa oikea".
Jehovalaisille se on veren nauttimisen kielto. Sillä perusteella he vaarantavat jopa lastensa terveyden kieltämällä verensiirron.
Lestadiolaisilla on sitten tämä "lisääntykää"-päähänpinttymä. Sen seuraamuksista kärsivät naiset ja lapset.
Luterilainen raamattukäsitys korostaa sitä että Jumalan sanaa pitää tutkia ja selittää kokonaisuutena, lähtien Jeesuksen opetuksen ydinasiasta, armosta. Yksin armosta yksin uskosta Kristuksen kautta.
Mutta tällaisella yksinkertaisella ja selkeällä opetuksella ei lahko voi saada vain sille uskollisia kannattajia... - AnonyymiUUSI
Näin se menee kirjoitti:
Lestadiolaisten rippikoulussa nuorille siiretään liikkeen omat "yhden asian" opit.
nehän poikkeavat suuresti luterilaisen kristinopin ajatuksista.
Eri lahkoille onkin tyypillistä se että ne poimii jonkun idean, irrallisen sanan, Raamatusta ja ryhtyy korostamaan sitä erityisellä tavalla. Siitä tulee lahkon ikioma keppihevonen jolla se erottautuu muista ja voi siis julistaa olevansa "ainoa oikea".
Jehovalaisille se on veren nauttimisen kielto. Sillä perusteella he vaarantavat jopa lastensa terveyden kieltämällä verensiirron.
Lestadiolaisilla on sitten tämä "lisääntykää"-päähänpinttymä. Sen seuraamuksista kärsivät naiset ja lapset.
Luterilainen raamattukäsitys korostaa sitä että Jumalan sanaa pitää tutkia ja selittää kokonaisuutena, lähtien Jeesuksen opetuksen ydinasiasta, armosta. Yksin armosta yksin uskosta Kristuksen kautta.
Mutta tällaisella yksinkertaisella ja selkeällä opetuksella ei lahko voi saada vain sille uskollisia kannattajia...Olet kyllä väärässä tuossa väitteessäsi lestadiolaisuudesta.
- Ei SRK:N ripareille!
Suurin ero on se, että näillä SRK:n järjestämillä vl-rippikoululeireillä on esiintynyt rippilasten seksuaalista hyväksikäyttöä opettajien toimesta. Tämän vuoksi kannattaa jättää väliin. Suojele itseäsi jättämällä väliin, sillä siellä kukaan ei sinua suojele!
- ...luule vähemmän.
Paitsi ko.hyväksikäyttöä ei ole esiintynyt yhdelläkään leirillä.
Lue nettiä... - tietoinen asiasta
...luule vähemmän. kirjoitti:
Paitsi ko.hyväksikäyttöä ei ole esiintynyt yhdelläkään leirillä.
Lue nettiä...Kyllä on, luehan esimerkiksi tätä palstaa, niin sieltä löydät omakohaisia kertomuksia. En osaa linkittää, sen tekisin jos onnistuisi.
- annikki yötähti
Kirkon leireillä on hyllytetty iltapäivälehdistön mukaan pappeja & isosia alkoholin vaikutuksen alaisena olemisen takia. Muistaako joku vielä lisää eroja
- meri dähdi
Alkoholin käyttö ei ole rikos, mutta seksuaalinen hyväksikäyttö on.
- annikki yötähti
meri dähdi kirjoitti:
Alkoholin käyttö ei ole rikos, mutta seksuaalinen hyväksikäyttö on.
Mutta enhän olekaan väittänyt mikä on rikos ja mikä ei. Tässä vain kysyttiin mitä eroa näillä rippileireillä on.
- annikki yötähti
Ai niin ja sitten Kirkon leireillä käytetään enemmän kitarasäestystä.
- vastenmielinen leiri
"Kuinka vanhoillislestadiolaisille tarkoitettu rippikoulu eroaa ns. "valtakirkon" piirissä oleville nuorille tarkoitetusta rippikoulusta? Vai eroaako ylipäätään?"
Ainakin silloin kun minä kävin rippikoulun Jämsän lestadiolaisessa kansanopistossa vuonna 1978, oli se rippikoulu niin vastenmielinen, että toivon vielä nyt 33-vuotta myöhemminkin, etten olisi sille rippikoululeirille mennyt. Se oli niin perkeleellinen leiri, että olin vähällä menettää mielenterveyteni sen leirin seurauksena. Jos ne lestadiolais-rippikoulut on vielä nykyään yhtä vastenmielisiä, kuin oli silloin 70-luvulla,kun minä rippikoulun kävin, niin ihmettelen, miksi ev.lut. kirkko myöntää SRK.lle oikeuden rippikoulun järjestämiseen. - kaarle hytönen
Itse kävin samassa paikassa rippikoulun ja minua jäi sittemmin vaivaamaan se erilainen raamatullinen opetus, joka poikkesi aitoluterilaisesta raamatunopetuksesta monessa kohdassa, vaikka leirillä ollessa en sitä vielä huomannut. Tämä on sittemmin jäänyt minua vaivaamaan ja olen tehnyt tästä kyselyjä, että miten meidän virallinen Ev. Lut. Kirkkomme sallii kirkkomme sisällä toisenlaista virallista Raamatun opetusta. Sehän selvää, että kirkkoomme kuuluu erilaisia ihmisiä ja ryhmittymiä, mutta olen huolissani vain sen virallisen opin linjasta.
- Turha haikaillakaan
Ei kirkolla ole mitään "virallista opin linjaa".
- omituista
On se omituista, että ev.lut. kirkko myöntää SRK:lle, joka ei edes luterilaista uskontoa tunnusta oikeuden rippikoulun järjestämiseen.
Vai onko joku sitä mieltä, että lestadiolaisuskonto on luterilaista? En ainakaan minä tiedä ev.lut kirkon oppiin kuuluvan lestadiolaisuskonnossa olevia säännöksiä: ehkäisy-, televisio-, konsertti-, tanssi-, elokuva-, miehillä pitkä tukka ja partakielto, ym. ym. ym. kiellot ja säädökset.
Miksei lestadiolaisia potkaista ev.lut. kirkosta pois? - sorivaan, näin on.
omituista kirjoitti:
On se omituista, että ev.lut. kirkko myöntää SRK:lle, joka ei edes luterilaista uskontoa tunnusta oikeuden rippikoulun järjestämiseen.
Vai onko joku sitä mieltä, että lestadiolaisuskonto on luterilaista? En ainakaan minä tiedä ev.lut kirkon oppiin kuuluvan lestadiolaisuskonnossa olevia säännöksiä: ehkäisy-, televisio-, konsertti-, tanssi-, elokuva-, miehillä pitkä tukka ja partakielto, ym. ym. ym. kiellot ja säädökset.
Miksei lestadiolaisia potkaista ev.lut. kirkosta pois?Se tulee olemaan meille Helpotus.
Ei niinkään kirkosta eroon pääseminen, vaan Teistä. - luulenpasvaan
Turha haikaillakaan kirjoitti:
Ei kirkolla ole mitään "virallista opin linjaa".
Niin, kirkon virallinen opetus on tyynyjen asettelua kainaloihin .
- kjvljhnblkjnmk
No ainakaan en usko, että kirkon ripareilla opetetaan itsetyydytyksen tai puuterin olevan syntiä.
- lisäys
Ja tärkein pointti kai omien rippikoulujen järjestämisessä on, etteivät vl-nuoret menisi epäuskovaisten järjestämille rippileireille ja sitä kautta joutuisi eksytyksen teille. Vl-opetusta sinänsä saadaan varmaan ihan tarpeeksi seuroissa.
- 33
Kaikki rippikoulut eroavat toisistaan.
- 11-22
Suurin ero taitaa olla siinnä kuka on vastaava pappi leirillä.
Evl kirkon piirissä on pappeja jotka ovat hyvin "kriittisiä" moniin asioihin ja ne kyllä tulee esille ihan kirkon leireilläkin.Opettiko Jeesus, että kirkon täytyy pitää rippikoulua? Jollei, miksi se ylipäätään on olemassa?
- kärttyisä
lappix kirjoitti:
Opettiko Jeesus, että kirkon täytyy pitää rippikoulua? Jollei, miksi se ylipäätään on olemassa?
Mun tuttuja on käyny siel riparin ja oon itekki menossa sinne ku sitä niin kehuttiin. Oon koko elämäni halunnu sinne ja aion mennä ysiluokan jälkeen sinne opistoon ku veljiä on siellä ollu ja se on kuulemma tosi siisti paikka. Ja itse asiassa lestadiolaiset on yleensä luterilaisia. En oikeen tiä varmasti mitä eroo kirkon ja SRK:n ripareilla on mut kyl siellä ainaki painotetaan eri asioita.
- olipamukavakuulla
Hei, itse olen käynyt riparin Siikajoella joskus ja kansanopiston Reisjärvellä - lapseni käyneet riparia SRK:n leirikeskuksessa ja niin kivoja leireja ja opistovuosi oli.
Sai ystäviä elämääni molemmista, osa polulta poikenneet mutta mitä sitten? Rakkaina ystävinä he ovat vieläkin.
Sinulle "kärttyisä". Ihanaa opistovuotta sinulle! Tulet nauttimaan siellä, ne on ihan mahtavia kokemuksia kun samalla itsenäistyy, alkaa ajattelemaan elämää aikuisen näkökulmasta, voi jutella ikäistensä kanssa, oppia arjen askareita ynnä kaikkee huippua! :)
Aamu-ja iltahartaudet kaiketi kuuluvat sekä kirkon että srk:n leirien imagoon, mutta sehän on vaan hyvä. Asenne paljon ratkaisee millä mielellä menee ylipäätään eri paikkoihin ja millä mielellä tapaa ihmisiä. Itse ainakin olen avoin ihan kaikelle, erilaisille ihmisille ja ymmärrän niin paljon kaikenmoista. Tietty pohjaa olen saanut koko elämästä katsantokantoihini.
SRK:n riparit ovat TOTTAKAI luterilaiseen kirkkoon kuuluvia leirejä, samoin opistot. JA SRK:lla ja kirkollahan menee ihan hyvin yksiin ajatukset. Sovussahan tässä ollaan elämää kulkemassa, ei sotajalalla.
SRK:n leireillä virtaa aito evankeliumi Jeesuksen veren kautta, kirkon leireillä opetetaan "saanko anteeksi?" - "saat". Mielestäni aika pinnallista mutta silti asiat on sovittu vaikka nuinkin anteeksi antavat..kunhan sydämestään sekä vl että ei-vl ne anteeksi pyytää ja antaa.
Olen onnellinen puolestasi "kärttyisä" kun valitsit opistovuoden!- olipamukavakuulla
.. korjaan: anteeksi, ootkin riparille menossa, mutta samat eväät kuitenkin sinulle annan. Avoimin sydämin vaan leirille ja pilke silmäkulmaan! :)
Jospa saisit myöhemmin kipinän mennä myös opistoon.
- eikovinkivakuulla
Sinulle "omituista":
ai miehilläkö partakielto ja pitkätukkakielto vl:llä? OHO! Minä ainakin tiedän parikin joilla on jopa ponnari niskassa, ihan siistejä ovat - ja partaahan näkee joka toisella.
Eihän usko siitä mene eikä sitä kukaan pois ota jos tukka kasvanut - saati parta.
Hassuja ajatuksia - omia harhaluuloja sinulla.- eikovinkivakuulla
.. lisäyksenä: mitä sinä itse siitä hyötyisit jos vl:t porkaistaisiin pois kirkon piiristä? Oletko kovinkin aktiivijäsen kirkonjutuissa itse? Miten vl:t vainoaa sinua?
- Parta OLI syntiä
eikovinkivakuulla kirjoitti:
.. lisäyksenä: mitä sinä itse siitä hyötyisit jos vl:t porkaistaisiin pois kirkon piiristä? Oletko kovinkin aktiivijäsen kirkonjutuissa itse? Miten vl:t vainoaa sinua?
Sä olet niin nuori, ettet muista sitä aikaa, nykyään opetus on lieventynyt.
- olipakivakuulla
Vielä sinulle "kärttyisä":
voivoi miten huonosti luin juttusi - sinähän oletkin menossa sekä riparille että opistoon. Loistavaa! En voi kuin suositella - järet oli pellolla
Kävin aikoinaan sen punaisentuvan riparin, oikeiden uskovaisten jälkeläiset riehuivat yökaudet, ei saanut nukuttua montaakaan tuntia yössä. Ei yöllä kukaan valvonut 1 km päässä pellolla.
- slfobusm
joojoo ja vaisniih - kirjoita satukirja ja julkaise, saat rahaaki!
- Jämsän kokenut
Kävi aikoinaan Jämsässä riparin. Siellä tapahtu ekan kerran sillai, että sain turpaani kunnolla. Siihen asti olin oppinut, että jos tapellaan, niin tapellaan 1vs1....
- Miksi pitäisi valvoa
Kyllähän nämä hyvinkasvatetut nuoret tietävät miten käyttäytyä, vaikka joka hetki ei olisikaan valvojaa
- Leevi gay j
Uskovaisuus voi pilata koko elämän.
- ekumenia-VL
On vain kirkon rippikouluja. Osan ryhmistä toiminta saattaa tapahtua järjestöjen piirissä kuten Jämsä / Karkku (SLEY) jne.
Monessa asiassa SRK-vanhoillisten rippikouluopetus eroaa edukseen monista liberaaliteologien ripareista. Ajattelen esim. tietyjä elämän pyhyyteen liittyviä asioita: Abortti, eutanasia ja sitten siveelliset kysymykset: 6. käskyn esillä pitäminen, avio-uskollisuuden korostaminen, AU-suhteiden tuomitseminen.
Myös kirkkaasti korostetaan Kr. ylösnousemista, neitseestä syntymistä, taivaaseen astumista jne.
Ongelmia SRK-ripareissa lienee sakramentti-teologian osalta ja jos pidetään esillä "VAIN ME" -harhaa. Homokysymyksestä yllättäen perinteistä kristinuskoa kirkossamme tunnustavat joutuivat pettymään VL-kirkolliskokoused. linjauksiin. Vaikka oli hyvin tiedossa, että kun juhlavaatteissa homot astelee alttarille siunattaviksi, ei se pastoraalinen kohtaaminen saa olla nuhtelemista.
Ei siis mustavalkoinen asia ollenkaan tämä SRK-vanhoillisuus suhteessa rippikouluihin. - ekumenia-VL
ekumenia-VL kirjoitti:
On vain kirkon rippikouluja. Osan ryhmistä toiminta saattaa tapahtua järjestöjen piirissä kuten Jämsä / Karkku (SLEY) jne.
Monessa asiassa SRK-vanhoillisten rippikouluopetus eroaa edukseen monista liberaaliteologien ripareista. Ajattelen esim. tietyjä elämän pyhyyteen liittyviä asioita: Abortti, eutanasia ja sitten siveelliset kysymykset: 6. käskyn esillä pitäminen, avio-uskollisuuden korostaminen, AU-suhteiden tuomitseminen.
Myös kirkkaasti korostetaan Kr. ylösnousemista, neitseestä syntymistä, taivaaseen astumista jne.
Ongelmia SRK-ripareissa lienee sakramentti-teologian osalta ja jos pidetään esillä "VAIN ME" -harhaa. Homokysymyksestä yllättäen perinteistä kristinuskoa kirkossamme tunnustavat joutuivat pettymään VL-kirkolliskokoused. linjauksiin. Vaikka oli hyvin tiedossa, että kun juhlavaatteissa homot astelee alttarille siunattaviksi, ei se pastoraalinen kohtaaminen saa olla nuhtelemista.
Ei siis mustavalkoinen asia ollenkaan tämä SRK-vanhoillisuus suhteessa rippikouluihin.Korjaus: ...astelee alttarille rukoushetkeen, ei se "pastoraalinen kohtaaminen" nykyisessä EV.lut. todellisuudessa saa olla nuhtelemista. Tämän siis VL-kirkolliskokousedustajat tiesivät hyvin äänestäessään honojen rukoushetken puolesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja17322279Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant749496Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.297480Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va806325SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1825960Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot344966HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.1084620Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1014386Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo872060Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa
Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k791345