mitä kertoa työnantajalle raskaudesta?

hämillään

Sain työpaikan ja sen jälkeen huomasin olevani raskaana. Nyt ennen kuin kirjoitan työsopimusta, minun täytyy kirjoittaa terveystietoihini terveystiedot, jossa mm. kysytään olenko raskaana. En haluaisin vastata siihen myöntävästi, sillä pelkään menettäväni kyseisen työpaikan, joka olisi nyt minulle tosi tärkeä. En kuitenkaan haluaisi toimia epäluotettavasti. Olen vasta hyvin alussa, viikolla 8, joten ehtisin olemaan töissä toukokuuhun saakka. Miten minun kannattaisi menetellä. Valkoinen valhe vai raaka totuus, joka voi koitua omaksi kohtaloksi?

163

6864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --------------------

      Itse en tiedä, mikä syy terveystietokyselyn takana oikein on. Onko työsi jokin sellainen, jossa jokin voi olla haitallista sikiölle? Jos tällaisia syitä kertomiselle ei löydy, niin mietipä asia vaikka siten, ettet välttämättä tuossa vaiheessa edes tietäisi koko raskaudesta. :) Jolloin sinulla ei siis olisi mitään syytä kertoa asiasta juuri nyt.

      • Mietippä sitä!!!!

        Työnantaja ottaa naisen töihin joka kohta jää äitiyslomalle, sitten täytyy hommata sijainen ja molempiin joudutaan käyttämään työhönperehdyttämistä... tehotonta ja vie liikaa resursseja pois varsinmaisesta tuottavasta työnteosta. Yrityksissä on tarkoitus tehdä rahaa, ei kaitsea äitejä ja harrastaa sijaisrumbaa.


      • jooopajooooooooooooo
        Mietippä sitä!!!! kirjoitti:

        Työnantaja ottaa naisen töihin joka kohta jää äitiyslomalle, sitten täytyy hommata sijainen ja molempiin joudutaan käyttämään työhönperehdyttämistä... tehotonta ja vie liikaa resursseja pois varsinmaisesta tuottavasta työnteosta. Yrityksissä on tarkoitus tehdä rahaa, ei kaitsea äitejä ja harrastaa sijaisrumbaa.

        "Työnantaja ottaa naisen töihin joka kohta jää äitiyslomalle, sitten täytyy hommata sijainen ja molempiin joudutaan käyttämään työhönperehdyttämistä... tehotonta ja vie liikaa resursseja pois varsinmaisesta tuottavasta työnteosta. Yrityksissä on tarkoitus tehdä rahaa, ei kaitsea äitejä ja harrastaa sijaisrumbaa. "

        Nonni,Hyvää Päivää taaas!!! Eli sinunko mielestä naisen pitää jättäytyä nyt työttömäksi jotta yritys voi tehdä taas kerran RAHAAA!!! Naisella on ihan samanlainen oikeus ottaa työpaikka vastaan on se raskaana tai eii.

        Ja jos tehottomuudesta haluat puhua niin mitä varten monet yritykset käyttää työvälitysfirmoja.itse toimin teollisuudessa ja meillä on 5 oman miehen lisäksi työvälitysfirmasta 10 miestä.Työ vaatii alakohtaista tuntemusta jotenka ei pärjää perustiedoilla Ja ne sitten vaihtuu aivan kaiken aikaa kun joku saa vakituisen työpaikan ni sitten lähtee kävelemään.
        Tuolaiset äityislomalaiset menee noiden ja toimitusjohtajien palkkojen aiheuttamien kustannusten sivussa.


        Ap:lle sanoisin että suullinen sopimus on jo sinällään sitova eli jos olet sopinut että työantajan kanssa niin ei voi enään purkaa.Ja onko toi edes laillista kysyä raskaudesta työsopimuksessa.Sehän on terveydellisen tilantieto joka on henkilökohtainen.Sinuna kysyin tuota asiaa joko liitosta taikka teidän omalta luottamusmieheltä.Jollei muuta, niin valehtelet.Eihän sitä kaikkia yöllisiä tapahtumia aina voi muistaa;)


      • onko reilua??
        jooopajooooooooooooo kirjoitti:

        "Työnantaja ottaa naisen töihin joka kohta jää äitiyslomalle, sitten täytyy hommata sijainen ja molempiin joudutaan käyttämään työhönperehdyttämistä... tehotonta ja vie liikaa resursseja pois varsinmaisesta tuottavasta työnteosta. Yrityksissä on tarkoitus tehdä rahaa, ei kaitsea äitejä ja harrastaa sijaisrumbaa. "

        Nonni,Hyvää Päivää taaas!!! Eli sinunko mielestä naisen pitää jättäytyä nyt työttömäksi jotta yritys voi tehdä taas kerran RAHAAA!!! Naisella on ihan samanlainen oikeus ottaa työpaikka vastaan on se raskaana tai eii.

        Ja jos tehottomuudesta haluat puhua niin mitä varten monet yritykset käyttää työvälitysfirmoja.itse toimin teollisuudessa ja meillä on 5 oman miehen lisäksi työvälitysfirmasta 10 miestä.Työ vaatii alakohtaista tuntemusta jotenka ei pärjää perustiedoilla Ja ne sitten vaihtuu aivan kaiken aikaa kun joku saa vakituisen työpaikan ni sitten lähtee kävelemään.
        Tuolaiset äityislomalaiset menee noiden ja toimitusjohtajien palkkojen aiheuttamien kustannusten sivussa.


        Ap:lle sanoisin että suullinen sopimus on jo sinällään sitova eli jos olet sopinut että työantajan kanssa niin ei voi enään purkaa.Ja onko toi edes laillista kysyä raskaudesta työsopimuksessa.Sehän on terveydellisen tilantieto joka on henkilökohtainen.Sinuna kysyin tuota asiaa joko liitosta taikka teidän omalta luottamusmieheltä.Jollei muuta, niin valehtelet.Eihän sitä kaikkia yöllisiä tapahtumia aina voi muistaa;)

        "Työnantaja ottaa naisen töihin joka kohta jää äitiyslomalle, sitten täytyy hommata sijainen ja molempiin joudutaan käyttämään työhönperehdyttämistä... tehotonta ja vie liikaa resursseja pois varsinmaisesta tuottavasta työnteosta. Yrityksissä on tarkoitus tehdä rahaa, ei kaitsea äitejä ja harrastaa sijaisrumbaa. "

        tämähän on se SUURIN syy minkä takia munkin on helvetin vaikea saaha töitä.. VAKITUISIA töitä.. olen 26 vuotias nainen, kihloissa.. ja lapseton.. totta munassa työnantaja kuvittelee et "hei toi ku saa vakkari paikan ni se alkaa tekee pentuja.." ikävä kyllä mä en oo sen takia saanu vakituista työtä.. juuri tommosten kusipäiden takia.. et kiitosta vain.. ja se mikä tekee tilanteesta hankalan.. EN VOI SAADA LAPSIA!!! mutta eihän tämä työnantajaa kiinnosta.. vaan ne helvetin TAVAT mitä LÄHES jokainen nainen tekee!!!!


      • uupunut yrittäjä
        jooopajooooooooooooo kirjoitti:

        "Työnantaja ottaa naisen töihin joka kohta jää äitiyslomalle, sitten täytyy hommata sijainen ja molempiin joudutaan käyttämään työhönperehdyttämistä... tehotonta ja vie liikaa resursseja pois varsinmaisesta tuottavasta työnteosta. Yrityksissä on tarkoitus tehdä rahaa, ei kaitsea äitejä ja harrastaa sijaisrumbaa. "

        Nonni,Hyvää Päivää taaas!!! Eli sinunko mielestä naisen pitää jättäytyä nyt työttömäksi jotta yritys voi tehdä taas kerran RAHAAA!!! Naisella on ihan samanlainen oikeus ottaa työpaikka vastaan on se raskaana tai eii.

        Ja jos tehottomuudesta haluat puhua niin mitä varten monet yritykset käyttää työvälitysfirmoja.itse toimin teollisuudessa ja meillä on 5 oman miehen lisäksi työvälitysfirmasta 10 miestä.Työ vaatii alakohtaista tuntemusta jotenka ei pärjää perustiedoilla Ja ne sitten vaihtuu aivan kaiken aikaa kun joku saa vakituisen työpaikan ni sitten lähtee kävelemään.
        Tuolaiset äityislomalaiset menee noiden ja toimitusjohtajien palkkojen aiheuttamien kustannusten sivussa.


        Ap:lle sanoisin että suullinen sopimus on jo sinällään sitova eli jos olet sopinut että työantajan kanssa niin ei voi enään purkaa.Ja onko toi edes laillista kysyä raskaudesta työsopimuksessa.Sehän on terveydellisen tilantieto joka on henkilökohtainen.Sinuna kysyin tuota asiaa joko liitosta taikka teidän omalta luottamusmieheltä.Jollei muuta, niin valehtelet.Eihän sitä kaikkia yöllisiä tapahtumia aina voi muistaa;)

        Olen pienen yrityksen omistaja ja joudun maksamaan kolmen kuukauden palkan äitisylomapalkkaa, sitten rientää Kela apuun. Mutta vuosilomakorvaukset, lomaltapaluurahat jne on maksettava. Minä en ainakaan ole mitenkään tehnyt rahaa kauheasti, vaikka tarkoitus oli että edes itseni elättäisin ja pari työntekijää. Äitiyslomalle jäävä henkilö oli katastrofi. Jouduin palkkaamaan sijaisen, opettamaan taas työt ja olen niin uupunut, kun joudun tekemään 16 tuntista työpäviää joka päivä. Sen vuoksi, että joku saa lapsen. Ei minulla lapsia vastaan mitään ole, mutta äitiyslomalla oleva ihminen maksaa ja ne tienestit on revittävä yrittäjän selkänahasta. Ettekö te tajua ihmiset mitään. Nyt on tilanne se, että jouduin ottamaan lainaa, että voin maksaa äitiyslomalaisen lomapalkan ja sijaisen. Äitiyslomalainen vei minut konkurssin partaalle. Ei hän niin ole halunnut, mutta kylmä totuushan tämä on. Ja äitiyslomalainen jäi hoitovapaalle ja sijainen oli määräaikainen ja sai vakituisen työn. Minä joudun taas opettamaan uuden ihmisen työhön. En jaksa enää 24 tuntia paiskia töitä. Pakkohan minun on nukkuakin.
        Isoissa yrityksissä ei yksi tai kaksi äitiyslomalaista haittaa mitään. Kaupan alalla Kela maksaa äitiyslomalaisen palkan kokonaan. Ja sijaisia löytyy sille alalle ja heitä ei tarvi kovin kauaa kaupan kassalla kouluttaa. Minun pitää opettaa työntekijää 8 kk ja sittenkään ei vielä työ suju että pääsisin itse edes lomalle.


      • järki käteen
        uupunut yrittäjä kirjoitti:

        Olen pienen yrityksen omistaja ja joudun maksamaan kolmen kuukauden palkan äitisylomapalkkaa, sitten rientää Kela apuun. Mutta vuosilomakorvaukset, lomaltapaluurahat jne on maksettava. Minä en ainakaan ole mitenkään tehnyt rahaa kauheasti, vaikka tarkoitus oli että edes itseni elättäisin ja pari työntekijää. Äitiyslomalle jäävä henkilö oli katastrofi. Jouduin palkkaamaan sijaisen, opettamaan taas työt ja olen niin uupunut, kun joudun tekemään 16 tuntista työpäviää joka päivä. Sen vuoksi, että joku saa lapsen. Ei minulla lapsia vastaan mitään ole, mutta äitiyslomalla oleva ihminen maksaa ja ne tienestit on revittävä yrittäjän selkänahasta. Ettekö te tajua ihmiset mitään. Nyt on tilanne se, että jouduin ottamaan lainaa, että voin maksaa äitiyslomalaisen lomapalkan ja sijaisen. Äitiyslomalainen vei minut konkurssin partaalle. Ei hän niin ole halunnut, mutta kylmä totuushan tämä on. Ja äitiyslomalainen jäi hoitovapaalle ja sijainen oli määräaikainen ja sai vakituisen työn. Minä joudun taas opettamaan uuden ihmisen työhön. En jaksa enää 24 tuntia paiskia töitä. Pakkohan minun on nukkuakin.
        Isoissa yrityksissä ei yksi tai kaksi äitiyslomalaista haittaa mitään. Kaupan alalla Kela maksaa äitiyslomalaisen palkan kokonaan. Ja sijaisia löytyy sille alalle ja heitä ei tarvi kovin kauaa kaupan kassalla kouluttaa. Minun pitää opettaa työntekijää 8 kk ja sittenkään ei vielä työ suju että pääsisin itse edes lomalle.

        "Olen pienen yrityksen omistaja ja joudun maksamaan kolmen kuukauden palkan äitisylomapalkkaa, sitten rientää Kela apuun. Mutta vuosilomakorvaukset, lomaltapaluurahat jne on maksettava. Minä en ainakaan ole mitenkään tehnyt rahaa kauheasti, vaikka tarkoitus oli että edes itseni elättäisin ja pari työntekijää. Äitiyslomalle jäävä henkilö oli katastrofi. Jouduin palkkaamaan sijaisen, opettamaan taas työt ja olen niin uupunut, kun joudun tekemään 16 tuntista työpäviää joka päivä. Sen vuoksi, että joku saa lapsen. Ei minulla lapsia vastaan mitään ole, mutta äitiyslomalla oleva ihminen maksaa ja ne tienestit on revittävä yrittäjän selkänahasta. Ettekö te tajua ihmiset mitään. Nyt on tilanne se, että jouduin ottamaan lainaa, että voin maksaa äitiyslomalaisen lomapalkan ja sijaisen. Äitiyslomalainen vei minut konkurssin partaalle. Ei hän niin ole halunnut, mutta kylmä totuushan tämä on. Ja äitiyslomalainen jäi hoitovapaalle ja sijainen oli määräaikainen ja sai vakituisen työn. Minä joudun taas opettamaan uuden ihmisen työhön. En jaksa enää 24 tuntia paiskia töitä. Pakkohan minun on nukkuakin.
        Isoissa yrityksissä ei yksi tai kaksi äitiyslomalaista haittaa mitään. Kaupan alalla Kela maksaa äitiyslomalaisen palkan kokonaan. Ja sijaisia löytyy sille alalle ja heitä ei tarvi kovin kauaa kaupan kassalla kouluttaa. Minun pitää opettaa työntekijää 8 kk ja sittenkään ei vielä työ suju että pääsisin itse edes lomalle. "

        Niii,ei taida olla kauhean vakaalla pohjalla firma jos joku äitiyslomalainen vie noiin pohjalle.Tälläiset asiat tulee miettiä jo siinä vaiheessa kun perustaa firman,ei sitten kun on jo paskat housussa.
        Ja jos on niin pieni paja niin eikö töitä voi jakaa jäljelle jäävien kesken taikka ottaa joku joka tekee lyhkäsempää päivää ja ite teet / jaatte loput hommat muille.


      • toinen yrittäjä
        järki käteen kirjoitti:

        "Olen pienen yrityksen omistaja ja joudun maksamaan kolmen kuukauden palkan äitisylomapalkkaa, sitten rientää Kela apuun. Mutta vuosilomakorvaukset, lomaltapaluurahat jne on maksettava. Minä en ainakaan ole mitenkään tehnyt rahaa kauheasti, vaikka tarkoitus oli että edes itseni elättäisin ja pari työntekijää. Äitiyslomalle jäävä henkilö oli katastrofi. Jouduin palkkaamaan sijaisen, opettamaan taas työt ja olen niin uupunut, kun joudun tekemään 16 tuntista työpäviää joka päivä. Sen vuoksi, että joku saa lapsen. Ei minulla lapsia vastaan mitään ole, mutta äitiyslomalla oleva ihminen maksaa ja ne tienestit on revittävä yrittäjän selkänahasta. Ettekö te tajua ihmiset mitään. Nyt on tilanne se, että jouduin ottamaan lainaa, että voin maksaa äitiyslomalaisen lomapalkan ja sijaisen. Äitiyslomalainen vei minut konkurssin partaalle. Ei hän niin ole halunnut, mutta kylmä totuushan tämä on. Ja äitiyslomalainen jäi hoitovapaalle ja sijainen oli määräaikainen ja sai vakituisen työn. Minä joudun taas opettamaan uuden ihmisen työhön. En jaksa enää 24 tuntia paiskia töitä. Pakkohan minun on nukkuakin.
        Isoissa yrityksissä ei yksi tai kaksi äitiyslomalaista haittaa mitään. Kaupan alalla Kela maksaa äitiyslomalaisen palkan kokonaan. Ja sijaisia löytyy sille alalle ja heitä ei tarvi kovin kauaa kaupan kassalla kouluttaa. Minun pitää opettaa työntekijää 8 kk ja sittenkään ei vielä työ suju että pääsisin itse edes lomalle. "

        Niii,ei taida olla kauhean vakaalla pohjalla firma jos joku äitiyslomalainen vie noiin pohjalle.Tälläiset asiat tulee miettiä jo siinä vaiheessa kun perustaa firman,ei sitten kun on jo paskat housussa.
        Ja jos on niin pieni paja niin eikö töitä voi jakaa jäljelle jäävien kesken taikka ottaa joku joka tekee lyhkäsempää päivää ja ite teet / jaatte loput hommat muille.

        Koska sinä perustat itse oman yrityksen, on muutama samanlainen poskeaan soitteleva tuttu kokeillut, jotkut lopettaneet alle puolen vuoden, olikin liian rankkaa, eikä rahan tekeminen ollutkaan helppoa.


      • marsuus
        uupunut yrittäjä kirjoitti:

        Olen pienen yrityksen omistaja ja joudun maksamaan kolmen kuukauden palkan äitisylomapalkkaa, sitten rientää Kela apuun. Mutta vuosilomakorvaukset, lomaltapaluurahat jne on maksettava. Minä en ainakaan ole mitenkään tehnyt rahaa kauheasti, vaikka tarkoitus oli että edes itseni elättäisin ja pari työntekijää. Äitiyslomalle jäävä henkilö oli katastrofi. Jouduin palkkaamaan sijaisen, opettamaan taas työt ja olen niin uupunut, kun joudun tekemään 16 tuntista työpäviää joka päivä. Sen vuoksi, että joku saa lapsen. Ei minulla lapsia vastaan mitään ole, mutta äitiyslomalla oleva ihminen maksaa ja ne tienestit on revittävä yrittäjän selkänahasta. Ettekö te tajua ihmiset mitään. Nyt on tilanne se, että jouduin ottamaan lainaa, että voin maksaa äitiyslomalaisen lomapalkan ja sijaisen. Äitiyslomalainen vei minut konkurssin partaalle. Ei hän niin ole halunnut, mutta kylmä totuushan tämä on. Ja äitiyslomalainen jäi hoitovapaalle ja sijainen oli määräaikainen ja sai vakituisen työn. Minä joudun taas opettamaan uuden ihmisen työhön. En jaksa enää 24 tuntia paiskia töitä. Pakkohan minun on nukkuakin.
        Isoissa yrityksissä ei yksi tai kaksi äitiyslomalaista haittaa mitään. Kaupan alalla Kela maksaa äitiyslomalaisen palkan kokonaan. Ja sijaisia löytyy sille alalle ja heitä ei tarvi kovin kauaa kaupan kassalla kouluttaa. Minun pitää opettaa työntekijää 8 kk ja sittenkään ei vielä työ suju että pääsisin itse edes lomalle.

        Hei, "yrittäjä"! Minä jään ä-lomalle, olen pienen firman työntekija. Minun ahne työnantaja ei maksa minulle mitään ä-loman palkkaa.. Ja kyllä tämä v...taa, koska 2,5 vuotta olen tehnyt hänelle RAHAA ja itse saanut pienen palkan ei mitään bonuksia eikä edes urheiluseteleita, hotanut yksin 2-n osaston työt, ja paitsi mun työtä asiakspalvelua, siivousta... ei edes kahvitaukoja... Kyllä voisi hän maksaa nämä 3 palkkaa, kun kelasta takaisin saa silti paljon.. Kaiken lisäksi hän oli minulle vihainen, että olen raskaana..... Eli sun ei ole pakko maksaa, periaatteessa..vaikka jos hän on ammattiliitossa..


      • onko reilua?? kirjoitti:

        "Työnantaja ottaa naisen töihin joka kohta jää äitiyslomalle, sitten täytyy hommata sijainen ja molempiin joudutaan käyttämään työhönperehdyttämistä... tehotonta ja vie liikaa resursseja pois varsinmaisesta tuottavasta työnteosta. Yrityksissä on tarkoitus tehdä rahaa, ei kaitsea äitejä ja harrastaa sijaisrumbaa. "

        tämähän on se SUURIN syy minkä takia munkin on helvetin vaikea saaha töitä.. VAKITUISIA töitä.. olen 26 vuotias nainen, kihloissa.. ja lapseton.. totta munassa työnantaja kuvittelee et "hei toi ku saa vakkari paikan ni se alkaa tekee pentuja.." ikävä kyllä mä en oo sen takia saanu vakituista työtä.. juuri tommosten kusipäiden takia.. et kiitosta vain.. ja se mikä tekee tilanteesta hankalan.. EN VOI SAADA LAPSIA!!! mutta eihän tämä työnantajaa kiinnosta.. vaan ne helvetin TAVAT mitä LÄHES jokainen nainen tekee!!!!

        Hei hyvää päivää!! Lapset tehdään tietyssä iässä ja valitettavasti se pomokin sen tietää palkatessaan väkeä.. mutta toivossahan hänenkin on hyvä elää ;) Kyllä sä vielä paikan saat, turha siitä on toisia syyttää.. kenties lapsellisuutesi sekä nöyrtymisen jalon taidon puute saakin pomosi harkitsemaan ennemmin muita.. mene itseesi nainen.
        Tuo on totta, että rahaa menee kouluttamiseen. Mutta niin se vaan menee. Ellet itse ole yrityksen johdossa, niin voisin vaikka vetoa lyödä, ettet vakituisen paikan saatuasi ajattele todellakaan yrityksen kassaa.. ei tuolla asenteella. Ja muuten: Kyllä se "kaitseminen" tuo myöhemmin vastakaikua...


      • Lohtua yrittäjälle
        uupunut yrittäjä kirjoitti:

        Olen pienen yrityksen omistaja ja joudun maksamaan kolmen kuukauden palkan äitisylomapalkkaa, sitten rientää Kela apuun. Mutta vuosilomakorvaukset, lomaltapaluurahat jne on maksettava. Minä en ainakaan ole mitenkään tehnyt rahaa kauheasti, vaikka tarkoitus oli että edes itseni elättäisin ja pari työntekijää. Äitiyslomalle jäävä henkilö oli katastrofi. Jouduin palkkaamaan sijaisen, opettamaan taas työt ja olen niin uupunut, kun joudun tekemään 16 tuntista työpäviää joka päivä. Sen vuoksi, että joku saa lapsen. Ei minulla lapsia vastaan mitään ole, mutta äitiyslomalla oleva ihminen maksaa ja ne tienestit on revittävä yrittäjän selkänahasta. Ettekö te tajua ihmiset mitään. Nyt on tilanne se, että jouduin ottamaan lainaa, että voin maksaa äitiyslomalaisen lomapalkan ja sijaisen. Äitiyslomalainen vei minut konkurssin partaalle. Ei hän niin ole halunnut, mutta kylmä totuushan tämä on. Ja äitiyslomalainen jäi hoitovapaalle ja sijainen oli määräaikainen ja sai vakituisen työn. Minä joudun taas opettamaan uuden ihmisen työhön. En jaksa enää 24 tuntia paiskia töitä. Pakkohan minun on nukkuakin.
        Isoissa yrityksissä ei yksi tai kaksi äitiyslomalaista haittaa mitään. Kaupan alalla Kela maksaa äitiyslomalaisen palkan kokonaan. Ja sijaisia löytyy sille alalle ja heitä ei tarvi kovin kauaa kaupan kassalla kouluttaa. Minun pitää opettaa työntekijää 8 kk ja sittenkään ei vielä työ suju että pääsisin itse edes lomalle.

        KELA korvaa tuon kolmenkuukauden palkan 90 %:sesti.


      • vastaus tomppelille
        järki käteen kirjoitti:

        "Olen pienen yrityksen omistaja ja joudun maksamaan kolmen kuukauden palkan äitisylomapalkkaa, sitten rientää Kela apuun. Mutta vuosilomakorvaukset, lomaltapaluurahat jne on maksettava. Minä en ainakaan ole mitenkään tehnyt rahaa kauheasti, vaikka tarkoitus oli että edes itseni elättäisin ja pari työntekijää. Äitiyslomalle jäävä henkilö oli katastrofi. Jouduin palkkaamaan sijaisen, opettamaan taas työt ja olen niin uupunut, kun joudun tekemään 16 tuntista työpäviää joka päivä. Sen vuoksi, että joku saa lapsen. Ei minulla lapsia vastaan mitään ole, mutta äitiyslomalla oleva ihminen maksaa ja ne tienestit on revittävä yrittäjän selkänahasta. Ettekö te tajua ihmiset mitään. Nyt on tilanne se, että jouduin ottamaan lainaa, että voin maksaa äitiyslomalaisen lomapalkan ja sijaisen. Äitiyslomalainen vei minut konkurssin partaalle. Ei hän niin ole halunnut, mutta kylmä totuushan tämä on. Ja äitiyslomalainen jäi hoitovapaalle ja sijainen oli määräaikainen ja sai vakituisen työn. Minä joudun taas opettamaan uuden ihmisen työhön. En jaksa enää 24 tuntia paiskia töitä. Pakkohan minun on nukkuakin.
        Isoissa yrityksissä ei yksi tai kaksi äitiyslomalaista haittaa mitään. Kaupan alalla Kela maksaa äitiyslomalaisen palkan kokonaan. Ja sijaisia löytyy sille alalle ja heitä ei tarvi kovin kauaa kaupan kassalla kouluttaa. Minun pitää opettaa työntekijää 8 kk ja sittenkään ei vielä työ suju että pääsisin itse edes lomalle. "

        Niii,ei taida olla kauhean vakaalla pohjalla firma jos joku äitiyslomalainen vie noiin pohjalle.Tälläiset asiat tulee miettiä jo siinä vaiheessa kun perustaa firman,ei sitten kun on jo paskat housussa.
        Ja jos on niin pieni paja niin eikö töitä voi jakaa jäljelle jäävien kesken taikka ottaa joku joka tekee lyhkäsempää päivää ja ite teet / jaatte loput hommat muille.

        Et taatusti ole itse yrittäjä, et isossa etkä pienessä yrityksessä.


      • yrittäjä-äitee
        marsuus kirjoitti:

        Hei, "yrittäjä"! Minä jään ä-lomalle, olen pienen firman työntekija. Minun ahne työnantaja ei maksa minulle mitään ä-loman palkkaa.. Ja kyllä tämä v...taa, koska 2,5 vuotta olen tehnyt hänelle RAHAA ja itse saanut pienen palkan ei mitään bonuksia eikä edes urheiluseteleita, hotanut yksin 2-n osaston työt, ja paitsi mun työtä asiakspalvelua, siivousta... ei edes kahvitaukoja... Kyllä voisi hän maksaa nämä 3 palkkaa, kun kelasta takaisin saa silti paljon.. Kaiken lisäksi hän oli minulle vihainen, että olen raskaana..... Eli sun ei ole pakko maksaa, periaatteessa..vaikka jos hän on ammattiliitossa..

        Jos nimimerkki "marsuus" on noin pätevä ja tekee kaikkien työt firmassa niin perusta hyvä ihminen oma yritys. Saat pitää kaikki rahat itselläsi. Mutta yritäppäs sitten jäädä äitiyslomalle. Hahaa


      • Tuomarihurmio
        jooopajooooooooooooo kirjoitti:

        "Työnantaja ottaa naisen töihin joka kohta jää äitiyslomalle, sitten täytyy hommata sijainen ja molempiin joudutaan käyttämään työhönperehdyttämistä... tehotonta ja vie liikaa resursseja pois varsinmaisesta tuottavasta työnteosta. Yrityksissä on tarkoitus tehdä rahaa, ei kaitsea äitejä ja harrastaa sijaisrumbaa. "

        Nonni,Hyvää Päivää taaas!!! Eli sinunko mielestä naisen pitää jättäytyä nyt työttömäksi jotta yritys voi tehdä taas kerran RAHAAA!!! Naisella on ihan samanlainen oikeus ottaa työpaikka vastaan on se raskaana tai eii.

        Ja jos tehottomuudesta haluat puhua niin mitä varten monet yritykset käyttää työvälitysfirmoja.itse toimin teollisuudessa ja meillä on 5 oman miehen lisäksi työvälitysfirmasta 10 miestä.Työ vaatii alakohtaista tuntemusta jotenka ei pärjää perustiedoilla Ja ne sitten vaihtuu aivan kaiken aikaa kun joku saa vakituisen työpaikan ni sitten lähtee kävelemään.
        Tuolaiset äityislomalaiset menee noiden ja toimitusjohtajien palkkojen aiheuttamien kustannusten sivussa.


        Ap:lle sanoisin että suullinen sopimus on jo sinällään sitova eli jos olet sopinut että työantajan kanssa niin ei voi enään purkaa.Ja onko toi edes laillista kysyä raskaudesta työsopimuksessa.Sehän on terveydellisen tilantieto joka on henkilökohtainen.Sinuna kysyin tuota asiaa joko liitosta taikka teidän omalta luottamusmieheltä.Jollei muuta, niin valehtelet.Eihän sitä kaikkia yöllisiä tapahtumia aina voi muistaa;)

        Suullinen sopimus ei takaa yhtään mitään,jos siinä ei ole muita kuulemassa..pässi.


    • 40+2

      Mikä ihmeen _valkoinen_ valhe??? Ihan selkeä valhehan se olisi jos vastaisit ette ole raskaana kun kerran olet raskaana.

      Totta kai totuus!

      Ja kyllä yleensä tuossa vaiheessa nainen tietää onko raskaana vai ei, siis viikoilla 8. Tämä ed.vastaajalle.

      • että näin

        Ei se nyt kuule ihan noin mustavalkoista ole. Lain mukaan työnantajalle ei tarvitse kertoa raskaudesta kuin vasta kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa. Toki suurin osa kertoo aiemmin, koska asia useimmiten tulee jo mahan myötä esille aiemmin, mutta lain mukaan siis näin. Ja jollei ole käynyt jossain varhaisultrassa, niin viikolla kahdeksan ei vielä ole tietoa esimerkiksi siitä, onko kyseessä normaali raskaus vai tuulimunaraskaus vai keskeytynyt keskenmeno. Keskenmenot ovat alkuviikoilla yllättävän yleisiä ja osin sen vuoksikin naisen ei ole pakko kertoa raskaudesta varsinkaan työpaikalla, ennen kuin on turvallisilla viikoilla.


      • Ykks nainen .

        Hei. kaikki ei tiedä tuossa vaiheessa opnko raskaana vai ei . Mun naisystävälläni tuli kkkuautiset iavan normaalisti ja eiollut myös mitään himoja ym . oireita . Hän oli 20 viikolla raskaanan ja ei vielä itse tiennyt yhtään mitään ,vasta lääkäri kertoi sen asian .


      • Ykks nainen . kirjoitti:

        Hei. kaikki ei tiedä tuossa vaiheessa opnko raskaana vai ei . Mun naisystävälläni tuli kkkuautiset iavan normaalisti ja eiollut myös mitään himoja ym . oireita . Hän oli 20 viikolla raskaanan ja ei vielä itse tiennyt yhtään mitään ,vasta lääkäri kertoi sen asian .

        ja taas joku hullu naukuja, joka ei osaa kirjoittaa kunnolla suomea !!!!!! takas siitä
        nyt koulun penkille ekaluokalle !!!!!!!


    • ...............

      Meillä oli kanssa työsuhteen alussa kun oli työhöntulotarkastus niin kysely terveydentilasta. Mutta ei ne tiedot mun mielestä mitenkään suoraan työnantajalle mennyt vaan jäi sinne lääkärin tietoihin. Ellei tietysti ole jotain terveydellistä estettä työlle. Raskaus ei ole sellainen. Työnantajasi ei voi yhtäkkiä päättää olla antamatta työtä sinulle raskauden takia, se on vastoin lakia. Yhtä hyvin voit laittaa että et ole raskaana tai että olet. Noin alussa ei moni vielä tiedä olevansa raskaana.

    • että näinkin

      No kyllä se on valhe jos tietää olevansa raskaana ja kun sitä kysytään niin ruksaakin kohdan ei-raskaana.

      Ei, ei ole pakko sitä kertoa työnantajalle, ellei sitä sitten tosiaankin kysytä terveystiedoissa ja itse asiassa, terveystiedothan ovat työterv.huollossa. Ei se terveystietolomake mene esim. pomolle. Mutta todenmukaisesti on kuitenkin vastattava kun asiaa kysytään kys. lomakkeella.

      • Töihin tänään

        Hmm,valeraskausko ja jos oikein olenkin niin syntyykö se.Hmm,ennenaikaisena?


    • hmmm.

      Kannattaa vastata että et ole. Olet kuitenkin niin alussa.

    • koijuhyigt

      Juuri sinunlaistesi takia nuorten naisten on vaikeaa saada työpaikkoja. Heti kun sopimus on kirjoitettu, pamahdetaan paksuksi ja ollaan yhteen menoon jopa 6 vuotta poissa kun täytyy se leikkikaveri tehdä heti perään, kun se nyt vain on tapana. Mitään lojaalisuutta ei työnantajaa kohtaan ole, vaan valehdellaan jopa päin naamaa ettei olla raskaana (vaikka ilmeisesti työnkuvaan liittyen työnantajan olisi pitänyt saada tietää). Silti työnantajan pitää olla lojaali näitä lisääntyviä emoja kohtaan. Miksi!?
      Sen voin sanoa, että jos nyt valehtelet, menetät varmasti työpaikkasi jossain vaiheessa, kukapa pitäisi epärehellistä työntekijää kovin pitkään. Se, että on raskaana, ei suojaa mitenkään sinua potkuilta kuten yleinen harhaluulo on, kyllä työnantaja keksii syyn potkia pellolle sinut jos haluaa eroon. Äitiysloman aikana ei voi irtisanoa, mutta ennen ja jälkeen voi, mitään "erityissuojaa" sinulla ei siis ole vaikka raskaana olet.

      • werrtyuiiooo

        Työkaverini oli 9 vuotta pois töistä kolmesta mukulasta.


      • Kokeileppa kuivelo.

        Voihan ne potkut antaa, mutte ne ovat laittomat potkut ja yritys joutuu niistä maksamaan mojovat korvaukset.


    • lue!

      Etkö sä tauno palo osaa lukea selvää suomen kieltä????!!



      "Sain työpaikan ja sen jälkeen huomasin olevani raskaana."


      Että missä näin luki??

      "Heti kun sopimus on kirjoitettu, pamahdetaan paksuksi"

      Yritätte päteä mutta ette osaa edes lukea. Ap pohtii että kertoako raskaudesta kun ALLEKIRJOITTAA sopparin. Voi pyhä pamaus teitä viisastelijoita!

      Kannattaa kertoa ja jos työnantaja hylkää sopparin niin se ei ole laillista. Raskaus ei ole sairaus. Sitähän aina toitotetaan.

      • nhuybä

        Minä puhuinkin työnantajan näkemyksestä, hänhän ymmärtää asian niin, että heti kun sopimus on kirjoitettu, pamahdetaan paksuksi. Tätä kun monet naiset työnantajilleen tekevät ja sitten itketään kuitenkin jos työnantaja ei olekaan lojaali tätä heti lisääntyvää kohtaan. Nämä pilaavat kaikkien nuorten naisten maineen työmarkkinoilla; oikeasti on paljon niitäkin jotka haluavat antaa työpanoksensa palkkaa vastaan pidemmäksi ajaksi kuin 6 ensimmäistä kuukautta, mutta mistä työnantaja voisi erottaa heidät näistä samantien sikijöistä varsinkin, kun naama peruslukemilla voidaan jopa valehdella.

        Ap siis aprikoi, valehteleeko pokkana työnantajalle vai kertooko totuuden, kyllä ymmärsin sen asian. Kannattaa kertoa totuus, varmemmin pidät työpaikkasi kuin kertomalla raa'an valheen.


    • sd

      Suunnittelemasi ei ole mikään valkoinen valhe, vaan valhe.
      Nyt kun vielä mietit kannattaako valehdella, teen suunnitelmallisen valheen, eli petoksen.

      Et kertonut mikä taho noita terveystietojasi pyytää. Työpaikan työterveyshuolto?
      Et myöskään kertonut mikä työtehtäväsi tai työpaikkasi on.

      Tässä sinulle REHELLISIÄ toimintatapoja:
      Jos vastaukset menevät terveydenhuoltoon, sinulla ei ole mitään hätää. Soitat sinne (tai otat muuten yhteyttä) ja kysyt varmistaaksesi ettei tietojasi anneta
      muille kuin sinun terveyttäsi hoitaville tahoille. Heille on todella tärkeää saada tietää raskaudestasi.
      Jos vastaukset menevät työnantajalle, voit ottaa yhteyttä työnantajaan ja kertoa, että voit palauttaa terveyskyselyn työterveyshuoltoon, jonne se myös kuuluu.
      Mutta missään nimessä älä valehtele! Siitä tulee sinulle itsellesi harmia.

    • ...........

      Se nyt vaan on naisten tehtävä tässä maailmassa synnyttää lapset, eikä sen takia saa työelämässä syrjiä. Itse haen töitä rv 16 enkä todellakaan aio mainita raskaudestani haastatteluissa.

      • 5+8

        eiköhän se raskaus jo kohta näy, kannattaa huomioida koeaika jonka aikana saa irtisanoa ilman perusteluja. Tietysti jos olet hirveä laardikasa, ei välttämättä näy. Ei kai muuten kukaan esimies niin tyhmä ole, että sanoo syrjinnän syyksi raskauden, kyllä aivan varmasti raskaana oleva jää aina kakkoseksi ellei viimeiseksi vaihtoehdoksi, eipä työnantajan tarvitse sitä sen kummemmin perustella kuin että toinen oli sopivampi.


      • Käräjille vaan
        5+8 kirjoitti:

        eiköhän se raskaus jo kohta näy, kannattaa huomioida koeaika jonka aikana saa irtisanoa ilman perusteluja. Tietysti jos olet hirveä laardikasa, ei välttämättä näy. Ei kai muuten kukaan esimies niin tyhmä ole, että sanoo syrjinnän syyksi raskauden, kyllä aivan varmasti raskaana oleva jää aina kakkoseksi ellei viimeiseksi vaihtoehdoksi, eipä työnantajan tarvitse sitä sen kummemmin perustella kuin että toinen oli sopivampi.

        Eipä saakkaan jos toinen on raskaana. Kannattaa liittyä ammattiliittoon, sieltä saa ilmaisen lakimiehen.


    • Työnantaja..

      ei moista kysymystä saa Suomen lain mukaan kysyä. Voit jättää kohdan tyhjäksi jos et halua "valehdella".

      Jos terveystiedot menevät vain työterveyden tietoihin, voit vastata totuudenmukaisesti. Työterveyden työntekijöillä on vaitiolovelvollisuus joten eivät saa saattaa tietoa työnantajasi tietoon.

      Itselläni oli ensimmäisen raskauden aikana työhöntulotarkastus työterveydessä ennen vakituisen sopimuksen allekirjoittamista ja siellä kerroin raskaudesta ihan rehellisesti, koska työnantajalleni tieto raskaudesta ei sitä kautta missään nimessä voinut kulkea. Olin tuolloin rv:lla 18.

      • gggnhgcf

        Tyänantaja ei ehkä saa kysyä, mutta terveydenhuolto saa kysyä, mistä tässä oli nyt kyse.

        Kaikki raskaudestaan _valehtelevat_ naiset ovat itse syypäitä siihen, että työnantajat palkkaavat mieluiten miehiä. Miettikää sitä. Laki jo sanoo ettei raskauden vuoksi saa syrjiä, joten asiasta kysyttäessä valhteleminen on täysin turhaa ja sairasta.

        Aloittaja on jo saanut työpaikan, joten mitään ongelmaa ei pitäisi enää olla (paitsi hänen omassa mielessään).


    • ............

      Jos koeaikana irtisanoo pitää kuitenkin joku perustelu olla jolla työnantaja todistaa ettei johdu raskaudesta. En ole laardikasa vaan painoindeksi 20. Enkä usko että minut irtisanotaan vaikka olen raskaana jos työni kuitenkin hyvin hoidan. Haastatteluun asia ei tietenkään kuulu.

      • 5+8

        vaikka tarvitsisi perustelun, tuskin kukaan niin tyhmä on että raskauden sanoo syyksi. Kyllä työnantaja syyn keksii, jos eroon työntekijästä ja järkyttävistä lisämaksuista haluaa. Helppoa kuin mikä.


      • ............
        5+8 kirjoitti:

        vaikka tarvitsisi perustelun, tuskin kukaan niin tyhmä on että raskauden sanoo syyksi. Kyllä työnantaja syyn keksii, jos eroon työntekijästä ja järkyttävistä lisämaksuista haluaa. Helppoa kuin mikä.

        Mistä järkyttävistä lisämaksuista?


      • 5+8
        ............ kirjoitti:

        Mistä järkyttävistä lisämaksuista?

        ....joita tämä työn"tekijä" firmalle aiheuttaa.


      • työnantaja10.
        5+8 kirjoitti:

        ....joita tämä työn"tekijä" firmalle aiheuttaa.

        Tästä syystä minä en palkkaa KOSKAAN nuoria naisia, kokemus muutaman vuoden takaa oli tarpeeksi, nykyään vain miehiä palkkalistoille. Maksakoot joku muu nämä lisääntymiset, itse sanoudun niistä heti irti.


      • just..
        työnantaja10. kirjoitti:

        Tästä syystä minä en palkkaa KOSKAAN nuoria naisia, kokemus muutaman vuoden takaa oli tarpeeksi, nykyään vain miehiä palkkalistoille. Maksakoot joku muu nämä lisääntymiset, itse sanoudun niistä heti irti.

        Heh, kyllä joidenkin mielestä edelleen tämä maailma on vain miesten. Mistä näitä miehiä saadaan lisää jos kukaan ei heitä synnytä? Oletko sitä mieltä että naisen paikka on kotona nyrkin ja hellan välissä?


      • työnantaja10.
        just.. kirjoitti:

        Heh, kyllä joidenkin mielestä edelleen tämä maailma on vain miesten. Mistä näitä miehiä saadaan lisää jos kukaan ei heitä synnytä? Oletko sitä mieltä että naisen paikka on kotona nyrkin ja hellan välissä?

        Itse olen tehnyt lapset omalla kustannuksellani (yrittäjänä), enkä aio kustantaa muiden lisääntymisiä. Kuten jo sanoin, maksakoot joku muu joka välttämättä haluaa, nämä lisääntymiset. Mielipiteeni naisen paikasta ei millään tavalla edes liity tähän keskusteluun, itse en vaan maksumieheksi(tai -naiseksi oikeammin) enää ala ja piste. Tasa-arvohan ei tässä toteudu alkuunkaan, ei työntekijä eikä -antajan osalta, mutta valtio kun ei tähän muutosta halua saada aikaan, niin murhe ei ole ainakaan minun. Minulla on muutama nainen ja loput miehiä palkkalistoillani ja hyvin menee näin.


      • reilukerho :3
        työnantaja10. kirjoitti:

        Itse olen tehnyt lapset omalla kustannuksellani (yrittäjänä), enkä aio kustantaa muiden lisääntymisiä. Kuten jo sanoin, maksakoot joku muu joka välttämättä haluaa, nämä lisääntymiset. Mielipiteeni naisen paikasta ei millään tavalla edes liity tähän keskusteluun, itse en vaan maksumieheksi(tai -naiseksi oikeammin) enää ala ja piste. Tasa-arvohan ei tässä toteudu alkuunkaan, ei työntekijä eikä -antajan osalta, mutta valtio kun ei tähän muutosta halua saada aikaan, niin murhe ei ole ainakaan minun. Minulla on muutama nainen ja loput miehiä palkkalistoillani ja hyvin menee näin.

        näistä ketjuista tuli mieleen kun edellisellä työpaikalla joku nainen sai kuukauden pari saikkua koska "paloi loppuun", tämän jälkeen jäi melkein heti äityislomalle ja sitten palasi taas töihin pariksi viikoksi ja sitten taas paloi loppuun ja taas saikkua. Ihanaa kun palkka juoksee ja töitä ei tarvitse tehdä.


      • Höpönlöpön.
        työnantaja10. kirjoitti:

        Itse olen tehnyt lapset omalla kustannuksellani (yrittäjänä), enkä aio kustantaa muiden lisääntymisiä. Kuten jo sanoin, maksakoot joku muu joka välttämättä haluaa, nämä lisääntymiset. Mielipiteeni naisen paikasta ei millään tavalla edes liity tähän keskusteluun, itse en vaan maksumieheksi(tai -naiseksi oikeammin) enää ala ja piste. Tasa-arvohan ei tässä toteudu alkuunkaan, ei työntekijä eikä -antajan osalta, mutta valtio kun ei tähän muutosta halua saada aikaan, niin murhe ei ole ainakaan minun. Minulla on muutama nainen ja loput miehiä palkkalistoillani ja hyvin menee näin.

        Lapsilisät kuitenkin yrittäjälle kelpaa, sekä päivähoito ja koulu, vaikka väittää tehneensä lapset omalla kustannuksellaan.


      • työnantaja10.
        Höpönlöpön. kirjoitti:

        Lapsilisät kuitenkin yrittäjälle kelpaa, sekä päivähoito ja koulu, vaikka väittää tehneensä lapset omalla kustannuksellaan.

        Siis TEIN lapset omalla kustannuksellani, kenenkään ei tarvinnut kustantaa niistä aiheutuvia kuluja omasta pussistaan. Näin ollen en maksele muiden lisääntymisiä, eikä tarvitsekaan onneksi enää, koska voi itse valita työntekijänsä.

        Maksan hyvin toimeentulevana yrittäjänä veroja huomattavia määriä enemmän kuin valtaosa muista ikäisistäni naisista, joten TOTTAKAI otan ja olen erittäin oikeutettu veroilla kustannettaviin etuihin, kuten päivähoitoon ja lapsilisiin. Veroillahan kaikkien lisääntyminen tulisikin kustantaa, eikä suoraan yksityisten yrittäjien kukkarolla. Logiikkasi hieman ontuu, koska nuo asiat eivät liity millääntavalla toisiinsa.


    • tasa-arvoa

      Oman etusi takia vastaat että et ole, koska se on noin alussa. Voi olla että työnantaj ottaa sen ihan reilusti, mutta voi olla että et saakaan työpaikkaa.
      Parempi olla "tietämättä" tässä vaiheessa mitään.
      Jos olisit mies, sulta ei edes kysyttäisi!

    • ...

      Kuvittelisin, että asiasta valehtelu olisi erittäin hyvä syy purkaa työsuhde, sen tullessa ilmi.

      Raskaus taas ei ole syy purkaa työsuhdetta.

      • .......

        Kuinka todistaa että hän on tuossa vaiheessa tiennyt raskaudesta? Moni ei tiedä vielä noin alussa.


    • ...TV...

      Vedätä työnantajaa !!! Mä olin rehellinen ja sain KENKÄÄ...

    • mk

      Työnantaja ei saa kysyä eden naisilta sitä että ovatko jossain vaiheessa hankkimassa jälkikasvua koska se on syrjintää.

      • dvfggg

        "Työnantaja ei saa kysyä eden naisilta sitä että ovatko jossain vaiheessa hankkimassa jälkikasvua koska se on syrjintää. "

        Väärin. Se on syrjintää vasta siinä vaiheessa, jos työnantaja syrjii työnhakijaa sillä perusteella, että työnhakija on jossain vaiheessa hankkkimassa jälkikasvua/yrittää raskautta parhaillaan. Pelkkä kysymys ei ole minkäänlaista syrjintää.


      • .............
        dvfggg kirjoitti:

        "Työnantaja ei saa kysyä eden naisilta sitä että ovatko jossain vaiheessa hankkimassa jälkikasvua koska se on syrjintää. "

        Väärin. Se on syrjintää vasta siinä vaiheessa, jos työnantaja syrjii työnhakijaa sillä perusteella, että työnhakija on jossain vaiheessa hankkkimassa jälkikasvua/yrittää raskautta parhaillaan. Pelkkä kysymys ei ole minkäänlaista syrjintää.

        Mutta kysymys on asiaton ja ikinä siihen ei haastattelussa tarvi vastata, oli sitten hankkimassa lapsia tai ei.


      • dvfggg
        ............. kirjoitti:

        Mutta kysymys on asiaton ja ikinä siihen ei haastattelussa tarvi vastata, oli sitten hankkimassa lapsia tai ei.

        Asiaton ja väittämäsi "syrjintä" ovat kaksi täysin eri asiaa.

        Ja kenen mielestä on asiatonta, kenen ei. EIkä tässä ole ollut edes kyse siitä, että työnantaja on kysynyt raskaudesta, vaan siitä, että asiaa tiedusteltiin terveyskartoituksessa...


      • Hyväkellopahakello
        ............. kirjoitti:

        Mutta kysymys on asiaton ja ikinä siihen ei haastattelussa tarvi vastata, oli sitten hankkimassa lapsia tai ei.

        Jep ja kun et vastaa, et saa työpakkaa.

        Kannattaa muistaa sekin, että kun hakee sitten aikanaan uutta työpaikkaa niin se uuden firman pomo voi soittaa edelliseen työpaikkaan ja ottaa selvää millä työmoraalilla hommat on hoidettu. Ei auta se, että työtodistus on ok, jos entinen pomo antaa tulla täydeltä laidalta. Valehtelu ei kannata koskaan!


    • erfrwer

      Työnantaja ajattelee itseään ja sinä itseäsi tietysti ensisijaisesti! Lain mukaan vasta 2kk ennen äitiyslomaa tulee kertoa raskaudesta jos ei halua! Itse sain kaksi lasta peräkkäisinä vuosina ja nyt 3,5 vuoden jälkeen palaan takaisin töihin jossa olin määräaikaisena ennen lapsia! Kerroin rehellisesti raskaudesta ja niin se vain menee, että suurin osa ihmisistä yleensä tekee niitä lapsia ja sitä paitsi KELA korvaa kyllä työnantajalle hyvin menetetyt ansiot. Jos menee heti vauva-aikana töihin, niin alkaa taas sairastelut yms. poissaolot, mutta kyllä meillä se mieskin aikoo osallistua niihin hoitopäiviin jos lapsi sairastuu ja ollaan molemmat töissä.

      • ennnennennen

        Ei korvaa Kela hyvin menetettyjä työansioita. Eri aloilla on erilaiset lait. Ota vähän selvää, ennenkä tiedät täällä asioista.


    • Älä_kerro

      Siis työnatajalla ei ole lupaa kysyä raskaudesta. Sinun on toki velvollisuus kertoa siitä siinä vaiheessa kun laki sen vaatii. Jos töihin mennessä on raskaana, mutta se ei näy, ei siitä tarvitse kertoa.

      Olen itse toimitusjohtaja ja kiusallisen tietoinen että tämä riski on olemassa. Toisaalta en voi perustaa päätöstäni siihen onko epäilys että tulee raskaaksi. SItä kun ei koskaan tiedä jääkö joku kuitenkin lapsettomaksi vai ei. On vain luotettava siihen, että hommat menevät putkeen vaikka joku aina silloin tällöin onkin äitiyslomalla tms.

    • Päivää

      Itse kun kävin kirjoittamassa työsopimuksen, niin samalla täytin terveyslomakkeen, jota työnantaja ei edes saanut katsoa, vaan se pistettiin suoraan kirjekuoreen ja lähetettiin työterveydenhoitajalle.

      • hui hai

        Lähettiin jos lähettiin ja jos työnantaja oli rehellinen ...


    • 56434

      Koeaikana sinut voidaan irtisanoa ilman syytä! Mieti sitä! Olisit miettinyt jo ennen kuin hankkiuduit raskaaksi!

      • hä hää

        Eipä voidakkaan, voi vedotaa siihen että on raskaana ja sen takia irtisanottu, käräjillä pätee.


      • kaveerii
        hä hää kirjoitti:

        Eipä voidakkaan, voi vedotaa siihen että on raskaana ja sen takia irtisanottu, käräjillä pätee.

        Ei päde kuule käräjillä. Koeaikana voi irtisanoa työntekijän ilman mitään syytä. Siksi koeaika on olemassa. Molemmin puolin voi irtisanoutua, eikä tarvi selitellä.
        Toinen puoli asialla on että vain röyhkeä kaveri alkaa käräjöidä työnantajan kanssa tuollaisesta asiasta. Tuleeko siitä hyvä ilmapiiri?


      • 41defghjk
        hä hää kirjoitti:

        Eipä voidakkaan, voi vedotaa siihen että on raskaana ja sen takia irtisanottu, käräjillä pätee.

        No sittenhän kannattaa pamahtaa raskaaksi heti kun saa jonkin firman ovenväliin jalkansa. Pois eivät saa potkittua ei sitten enää millään! Niinköstä?


    • ?

      Perhesunnittelu on jokaisen henkilökohtainen asia, eikä siitä tiedustelu työhaastettalussa tai työsuhteessa ole asianmukaista. JOS sinut irtisanotaan KOEAIKANA, katsotaan, että että irtisominen johtui raskaudesta ja voit näin syyttää että sinua on syrjitty. Ilmoitata raskaudesta kun on pakko jos työtehtävät eivät aiheuta sinulle tai tulevalle lapsellesi vaaraa.

    • Vastaa ettet tiedä?

      Asia joka ei työnantajalle kuulu oletko koeajalla raskaana?
      Raskaus ei lain mukaan óikeuta purkamaan työsopimusta.
      Terveydenhoidon henk.koht,
      tiedot ovat luottamuksellisia salassapitovelvollisuuden alasia myöskin lain mukaan,
      ja jo pelkästään sen alan eettisten kirjaamattomien moraalisääntöjen mukaan.
      Tässä huu-haa vedätys välistäveto velka tasavallassa työnantajat kuvittelevat vaikka mitä voivansa? Jopa kysyä työhaastattelussa?
      Hyviä
      työntekijöitä löytyy muka aina raskaana tai ilman ilmaiseks tai halvalla?
      Tollasesta työhaastattelusta kannattaa suksia muualle jos aletaan tollasia
      intiimeitä henkilökohtaisia kuullustella..ja sanoa viellä pari valikoitua sanaa.
      Työpaikka vaikuttaa nimittäin hankalalta ellei peräti joustamattoman tympäsevältä jo maksuttomassa alkuhaastatelussa saattaa olla melkonen työilmapiiri tollasessa?

    • ....

      Oletan terveystietojesi menevän vain työterveyshuoltoon. Näin ainakin pitäisi olla, sillä terveytesi kuuluu työnantajalle tasan sen verran, että se joko on soveltuva tai ei ole soveltuva kyseessä olevaan työhön. Nyt ilmeisesti on soveltuva, koska kerran olet yleensä töihin haluamassa kyseiseen paikkaan. Tästä syystä voit siis ihan hyvin kertoa olevasi raskaana. Toisaalta voit aivan yhtä hyvin olla kertomatta olevasi raskaana, koska se ei vaikuta muuhun kuin sinun terveydenhoitoosi, jonka voit hoidattaa neuvolassa raskauden osalta.

      Ja niille jotka kärkkäästi valittavat, että naiset menevät töihin ja pamahtavat heti paksuiksi, niin valitettavasti te ette maksa veroja niin paljoa, että olisi mahdollista elättää kaikkia lasta suunnittelevia kotona niin pitkään, että kaikki lapset on varmasti tehty. Naisten on siis pakko käydä töissä lisääntymissuunnitelmista huolimatta.

    • 8+9

      ÄLÄ TULE TÄNNE SELITTELEMÄÄN TÄYSIN VENTOVIERAILLE YKSITYISASIOITASI! Nyt vaan menet ensin peilin eteen ryhdistäytymään ja seuravaksi kaivat liittosi puhelinnumeron esille ja kilautat asiantuntijalle. Helppoa kuin heinänteko.

      • 18+10

        Ai niin joo unohtuikin kiireessä...jos olet pomollesi raskaana, niin ehkä silloin kannattaa kertoa kaunis totuus :)


    • plipplop!

      Sanot pomolles että nyt kävi näin, kannattaako kuksia alaisia pikkujouluissa...

    • Laita sähköposti et siitä tulee isä...

    • kapitalis

      Entäpä SYRJINTÄ, jota yrittäjä tai työnantaja joutuu kokemaan niiden
      taholta, jotka kaikessa pyrkivät MAKSATTAMAAN kaiken aina muilla,
      perustuen liittojen sekä muiden kieroutunutta yhteinkuntamallia ajavien
      toimesta ihannoimaan ajatteluun.

      Kaikkein selvintä olisi malli, että työstä josta teet tulosta, saat palkan.
      Ei työnantajan maksupostiin tule kuulua keidenkään henkilökohtaisista
      perhesuunnitteluista johtuvat maksut.

      Raskaus ei ole riittävä syy irtisanomiseen, mutta ei ole siinäkään mitään
      järkeä, että työnantaja joutuu VELVOITETUSTI maksamaan naiselle
      palkkaa sellaisesta ajasta, joka kestää useita kuukausia eikä tulosta työssä
      synny, JOUTUU ottamaan tilalle mahdollisesti toisen työntekijän
      paikkaamaan vajetta, ja taas kertyy extrakuluja?? Tämäkö on siis oikein?

      Yksinkertainen politiikka: tulos tai ulos, on paras systeemi.

    • Avaus on provofeikki

      Huono feikki!

      Olet 8. viikolla raskaana ja nyt olet saanut työpaikan jossa sä et ole vielä kirjoittanut työsopimusta, joten sä olet ollut raskaana jo ennen työpaikan saamista.

      Ensin sait työpaikan -> vaikka et ole vielä saanut kun et ole kirjoittanut työsopimusta -> ja nyt pelkäät menettäväsi työpaikan, mitä sä et ole vielä saanut, koska työsopimuskin on kirjoittamatta, vaikka olet ollut raskaana jo 8 viikkoa!

      • Just joo..

        Hei pahvi,
        raskauden voi aikaisintaan todeta raskausviikolla 5, mutta suurinosa ei huomaa raskauttaan vielä silloin, koska eivät pidä kirjaa menkoistaan. Huomataan vasta parin viikon päästä, että hei, koskas niiden menkkojen pitikään alkaa ja siinä vaiheessa on jo rv 7-8.


    • UraNainen31

      Mä en varmaan kertoisi. Kuten aiemminkin joku ketjussa on sanonut, riskit on niin suuret vielä noilla viikoilla keskenmenoon ym. niin mielestäni työnantajalle (vaikkakin tässä tapauksessa tulevalle) ei ole velvollisuutta kertoa.
      Toisekseen, voihan olla että noilla viikoilla et edes vielä tietäisi olevasi raskaana... Eli jos joskus tulee ilmi, että raskaus on alkanut jo ennen työsuhteen alkamista (ja sopparin kirjoittamista), ei työnantajalla ole mitään mahdollisuutta koskaan todistaa sitä, että koska olet saanut tietää raskaudestasi, viikko ennen vai viikko jälkeen työsopparin kirjoituksen. Että näin.
      Onhan se toisaalta väärin, mutta juuri siksi itsekin toimisin näin koska kuten tästäkin ketjusta huomaa, työnantajille (varsinkin miehille) raskaus on edelleen syy olla ottamatta töihin / irtisanoa, vaikka se laissakin on kielletty. Sovinistisia paskoja.
      Mielestäni on hienoa, että tahdot vielä lähteä uusiin haasteisiin ja olet valmis paiskimaan töitä varsinaiseen äitiysloman alkamiseen saakka. Eipä kaltaisiasi naisiakaan ihan kauheasti ole.. Kotona maataan minkä keretään verukkeella "kun mä nyt oon vähä raskaana ni en mä kato pysty ja viitti tehä töitä".
      Tsemppiä sinulle ja toivottavasti kaikki menee hyvin!

      • kapitalis

        Eikö laki ole sitten syrjivä? Vai väitätkö tosissasi että ei?

        Heti kun laki muutetaan sellaiseksi, ettei työnantaja joudu maksamaan
        sellaisia kuluja, jotka aiheutuvat työnantajalle siitä, että joku pamahtaa
        paksuksi-on äitiyslomalla-pois töistä koska ei löytynyt lastenhoitajaa sekä
        lukemattomia muita tekosyitä, silloin voisin yrittäjänä palkata 20-30
        vuotiaita naisia töihin kyllä. Mutta nykyisen lain puitteissa en tätä tee,
        koska mä en muiden perhesuunnitteluja ja suunnittelemattomuuksista
        johtuvia kuluja kustanna.

        Jos olen tämän takia sovinistipaska, no mitä sitten? Ei paljon hattua
        haittaa.


    • papipapa

      mietityttää et millä sä saat tosta valheesta valkoisen, toi on suoraa, harkittua kusetusta. jos pelin henki en ettei työnantaja halua ottaa töihin raskaana olevaa niin ei siinä ole mitään vikaa, bisnesmaailmassa ei ole muuta motivaatiota ku raha ja sen ttoma valta, ei noissa merkeissä oo tarkotuskaan ottaa ihmisen tarpeita huomioon ja sekin on hyvä, koska niin pelin säännöt menee

    • 4x äitiliini

      Meidän firmassa tiedot jää suoraan pomolle. Joudut allekirjoittamaan ja silloin jos laitat rastin kohtaat et ole raskaana petät luottamuksen ja teet sopimukseen väärän valan. Meidän firmassa on menettänyt työpaikkansa jos on maininnut että on raskaana tai valehdellut sopimukseen. Työnkuvaus vaatii ehdotonta panostusta ja pitkäaikaisuutta. Firma jää tappiolle jos työntekijä poistuu äitiyslomalle alle vuodessa kun ei keritä kouluttamaan seuraavaa. Myöskään silloin ei työnantajan tarvitse maksaa äitiyspäivärahaa eikä hoitotuen sairaslomaa jos jää yllättäen kun voi vedota sopimuksen laiminlyöntiin. Myöskään ei kerry kesälomaa eikä tarvitse maksaa sairasloma-ajanpalkkaa sopimukseen vedoton. Mieti tarkkaan mitä teet,mutta kiinni jää jokatapauksessa muutaman kuukauden päästä.

      • kapitalis

        Teidän firmassa tuntuu olevan ja toimivan järjenkäyttö. Pisteet sille!

        Ilmeisesti firmanne tekee työsopimukset paikallisella tasolla, jolloin
        nämä eri ammattiliitot klovnimaisine edustajineen eivät pääse liian
        määräävästi "ohjeistamaan", kuka tekee itä ja missä.

        Hyvä hyvä.


      • kerro lisää

        Minkälainen sopimus teillä oikein on, kun kumoatte tes:t ja vuosilomalain?


    • tämä on laki

      On laitonta erottaa työntekijä joka on raskaana vaikka työsopimuksessa lukis mitä.
      Laki sanoo selvästie et raskaana olevaa ei voi erottaa sen takia et on raskaana ja et ei voi hoitaa työtään. Jos sut erotetaan niin hasta oikeuteen. Työnantaja voi kirjoittaa työsopimukseen kohtia raskaudesta mut jos vaikka et tiennyt raskaudesta ennen kuin kirjoitit työnsopimuksen niin työnantaja ei voi erottaa sua.

      • sdgkl89

        ei voi ei, mutta kannattaako "uuden" työntekijän ottaa itselleen heti alkuun
        se vaikea-työntekijä, maine??

        on vissiin kiva tehä duunii, kun kahvihuoneessa muistetaan asiat yllättävän
        pitkään ;)


    • näin on näreet

      Jos ei tiennyt ennen työsopimuksen allekirjoittamista olevansa raskaana niin sua ei voida erottaa. Silloin se olisi laiton irtisanominen ja voisit haastaa työnantajan oikeuteen jos sut erotettaisiin. Työnanataja voi kuitenkin väittää et tiesit jos kerrot siitä ja sun on varmaan pakko kertoa koska raskautta on kovin vaikea salata lopuksi.

    • nuori nainen

      Luultavasti te räyhäävät miehet olette näitä vanhoja ja yksinäisiä poikamiehiä, joille työ on elämä. Mistähän tuollainenkin viha kumpuaa... Omasta äitisuhteesta? Ottakaa huomioon, että nainen säilyy pidempään työkykyisenä.
      Uskoisin, että näiden "pamahtelevien" naisten miehet on ihan tyytyväisiä, ettei tarvitse yksin elättää kasvavaa perhettä - varmasti itsekin olisitte, jos saisitte naisen, joka lähtisi kanssanne perhettä perustamaan.

      Olen ihan kiva ihminen, mutta tällaisina hetkinä mielessä saattaa hetken pyörähtää ajatus "voi kun joskus saataisiin rajoitettua miespuolisten syntymistä"

      • kapitalis

        Olet varmasti ihan kiva ihminen, niin kauan kun se Sinulle sopii ja etujasi ajaa.

        Itse en ole mikään "räyhäävä" mies, vaikka yrittäjä olenkin. Mitä tulee siihen,
        kuka maksaa ja mitä, niin itse maksan ne kulut joita omasta toiminnastani
        aiheutuu. En maksa muiden, enkä sitä oleta muiltakaan.

        Mielenkiintoinen seikka tuo, että otit keskusteluun mukaan tuon "viha"
        kortin ja kommentoinnin, millä perusteella oletat että vihaisin ketään tai
        mitään henkilöä tai sukupuolta??

        En vain hyväksy sitä, että sellaiset henkilöt joutuvat maksumieheiksi
        sellaisiin asioihin, joihin ei ole halunnut tai pystynytkään vaikuttamaan.
        No, turhaa jaarittelua tämäkin, maailma ei ole tasapuolinen eikä tule
        koskaan olemaan, joten toiset pärjää ja toiset ei.


      • yksi vain
        kapitalis kirjoitti:

        Olet varmasti ihan kiva ihminen, niin kauan kun se Sinulle sopii ja etujasi ajaa.

        Itse en ole mikään "räyhäävä" mies, vaikka yrittäjä olenkin. Mitä tulee siihen,
        kuka maksaa ja mitä, niin itse maksan ne kulut joita omasta toiminnastani
        aiheutuu. En maksa muiden, enkä sitä oleta muiltakaan.

        Mielenkiintoinen seikka tuo, että otit keskusteluun mukaan tuon "viha"
        kortin ja kommentoinnin, millä perusteella oletat että vihaisin ketään tai
        mitään henkilöä tai sukupuolta??

        En vain hyväksy sitä, että sellaiset henkilöt joutuvat maksumieheiksi
        sellaisiin asioihin, joihin ei ole halunnut tai pystynytkään vaikuttamaan.
        No, turhaa jaarittelua tämäkin, maailma ei ole tasapuolinen eikä tule
        koskaan olemaan, joten toiset pärjää ja toiset ei.

        On helppoa syrjiä naisia kun et itse ole nainen etkä näköjään kykene käsittämään millaista on olla nainen. Itse olen nainen, mutta en _koskaan_ halua lapsia. Vihaan lapsia. En ole valinnut syntyä naiseksi, en ole halunnut näitä elimiä, jotka mahdollistavat parasiittien luomisen. Ajatus raskaana olemisesta kuvottaa minua. En kuitenkaan pääse steriloitavaksi vielä moneen vuoteen (olen 24-vuotias).

        Vaikka minulla ei ole aikomustakaan hankkia lapsia, joihinkin minulle sopiviin työpaikkoihin minua ei edes harkita työntekijäksi koska minulla on fyysiset edellytykset saada lapsia. Siksi onkin todella epäreilua, että työnantajat avoimesti syrjivät hedelmällisessä iässä olevia naisia piittaamatta siitä, haluavatko he lapsia vai eivät.

        Minua ärsyttää miehet, jotka joko kieltäytyvät ymmärtämästä tai sitten eivät vain kykene ymmärtämään naisia ja heidän huonoa asemaansa työmarkkinoilla. Miehille kaikki on vaan niin paljon helpompaa. Ja miehille se passaa enemmän kuin hyvin, heitä ei kiinnosta paskan vertaa yrittääkään parantaa naisten asemaa.


    • Onnea elämääsi

      Tein pitkiä sijaisuuksia kaupungille ja kun kerroin olevani raskaana, minut painostettiin allekirjoittamaan uusi työsopimus, jossa sijaisuuteni loppui juuri ennen äitiysloman alkua. Ja minä tyhmänä allekirjoitin...tosin sijaisuudet jatkuivat myös Kelan korvaaman äitiysloman jälkeen. Tein vielä toisenkin lapsen ja olin 5v. kotiäitinä, välillä taloudellisesta pakosta keikkaillen.
      Oli ihanaa hoitaa omat lapset itse, (vaikea ymmärtää, miksi joku tekee lapsia viedäkseen ne ylikuormitettuihin päiväkoteihin?). Elämä oli köyhää, mutta henkisesti rikasta. Olen menettänyt vain rahallisesti työsuhde-edut, äitiys hoitovapaan ajan kokemuslisään, tulevan eläkkeen määrä alentunut.
      Kaupunkihan on pienyrittäjä? Kerro toki totuus.

    • ei extrakulua TA:lle

      Olen itse ollut koko ikäni töissä vain pienissä yrityksissä. En ole saanut raskauden vuoksi senttiäkään ylimääräistä yritykseltä, vaan olen saanut normaalia palkkaa, kunnes olen jäänyt äitiyslomalle, jolloin olen saanut Kelan kautta äitiyspäivärahan. Joissakin isommissa yrityksissä on sovittu, että äitiyslomalainen saa täyttä palkkaa esim. 3 ekan kuukauden ajan, jolloin työnantaja hakee Kelalta sen rahan, mitä työntekijä saisi. Pienyrityksellä ei ole kuitenkaan mitään tarvetta ottaa tällaista taakkaa maksettavakseen, koska se ei ole työlakiin kirjattu pakko.

      Olen myöskin ollut töissä äitiysloman alkuun asti töissä eli olen jäänyt noin 4 viikkoa ennen laskettua aikaa äitiyslomalle. Vapaata olen kylläkin joutunut ottamaan neuvolakäyntien vuoksi, mutta niitäkin voi ottaa heti ensimmäisen ajan, jotta poissaoloa ei tule paljon. Sitä paitsi normaali työntekijäkin on oikeutettu käymään hammaslääkärissä ja tavallisessa lääkärissä työaikana, jos aikaa ei ole mahdollista saada työajan ulkopuolelta. Näinhän julkisessa terveydenhuollossa usein on, että on otettava se aika, mitä on tarjolla. Asiaan sitoutunut työntekijä kyllä pitää huolen, että työt hoituvat pienistä poissaoloista huolimatta.

      Omalla kohdallani työnantaja on jopa netonnut siitä, että olen ollut 1-2 vuotta pois töistä, koska äitiyslomasijaiselle on maksettu pienempää palkkaa kuin minulle vakituiselle työntekijälle. Uudella innolla olen aina tullut takaisin töihin. Lapsen sairastelun takia olevat poissaolot on jaettu miehen kanssa puoliksi ja nykyaikana monta työtä voi tehdä kotonakin esim. lukea sähköpostit ja vastailla niihin.

      Minusta AP:n ei kannata kertoa raskaudestaan. Olisi vaikea todistaa, että on joutunut irtisanotuksi nimenomaan raskauden vuoksi. Siksi siitä syystä on järkevää ruksata rasti "ei raskaana". Itsellänikin oli ekassa raskaudessa muutaman ekan kuukauden aikana kuukautiset (!!!) eli teoriassa on ihan mahdollista, että nainen ei tiedä olevansa raskaana varsinkin, jos on hyvin hoikka/lihava, jolla on usein ennenkin ollut häiriöitä kuukautisten kanssa.

    • Kiistä.

      Ehdottomasti olevasi raskaana,vielä silloinkin kun menet synnyttämään,,,Samoin tekevät hiihtäjät ja muut urheilijat jäädessään kiinni doping aineista. Niin miksipä sinäkään myöntäisit työnantajalle olevasi raskaana? Ja lopuksi voitkin sitten miettiä,millaisen kuvan annat itsestäsi työnantajalle? Pitääkö hän sinua esim.luotettavana työntekijänä,joka rehellisesti kertoo mielipiteensä tai itsestään?

    • kusettajat

      jos lapsia hankkii on oltava valmis myös elättämään ne ilman työnantajan kusetusta ja yhteiskunnalta verta imemättä.

    • 14+9

      Erääseen vaatealan myymälään haettiin myyjää. Haastattelijana toimi nainen. Hän kysyi, että aionko tulla raskaaksi jossain vaiheessa. Vastasin, että en osaa sanoa, ehkäpä joskus... Minusta kysymys oli naiselta asiaton!!! En saanut töitä...

    • Miranda

      Minä en kertoisi. Raskaushan voi mennä keskenkin vielä. Itse menetin työni kertomalla raskaudestani enkä ikinä enää tekisi niin. Raskudesta ei tarvitse kertoa kuin vasta 2 kk ennen äitiyslomaa eikä työnantajalla ole oikeutta sitä edes kysellä. Sinuna en kertoisi.

    • gtyrewww

      älä kerro pomolles mitää vaan sitten kun rupeaa mekko ahistaa, muuten se antaa loppatilin ja sikö ei saa evästä.

    • ...12345....

      Aika ikäviä ja naisia halveksivia tälläiset viestiketjut. Naisten on pakko lapset tehdä ja monella täälläkin päätänsä aukovalla miehellä ei ole minkäänlaista käsitystä kuinka raskas suoritus raskaus ja synnytys naisen elimistölle on, ja siitä saa miehiltä vain haukut niskaansa. Aika käsittämätöntä nykyaikana ja muka sivistysvaltiossa. Sinä päivänä kun lapsesta syntyneet kulut ja vanhempainvapaat jaetaan tasan molempien vanhempien kesken, jolloin molempien vanhempien työnantajat joutuvat osallistumaan maksuihin tasapuolisesti, loppuu tälläinen panettelu ja ihmiset ehkä tarkemmin miettisivät kenen kanssa ja milloin lapsia tekevät ja kuinka monta. Todellakin ymmärrän, että monelle työnantajalle ja varsinkin pienyrittäjille naisten äitiys-, siitä johtuvat sairauslomat ja vanhempainvapaat ovat ongelma. Siksi mielestäni myös lapsen isän kuuluisi kantaa vastuu asiasta yhtälailla. Ei tämä maailma muuten muuksi muutu eikä naisen asema työelämässä liion.

      • firman pomo johtaja.

        kyllä on tyhmiä,miehet jos puhuvat naisesta alentavasti,itse miehet juoksee naisten perästä,ja ajavat autolla rinkiä naisten perästä,sitten vielä ilkeävät puhua rumasti.minä en ainakaan kertoisi olevani raskaana jos sitä,kätilö.lääkäri ole todennut 110 prosenttisesti,mulla on vaan huono olo jostain uudesta parfyymista olen allerginen,pidä suu kiinni ja ole vaiti.terveisin mies jotaja.


      • yksiäijävaan800jke0j

        Kait huomasit, että on ihan kohtuullisiakin kirjoituksia jossa naista ei halvenneta.
        En ihan täysin ymmärrä kirjoutustasi sen suhteen, että samassa hengenvedossa halvennat miestä mm. sanomalla "siksi mielestäni myös lapsen isan kuuluisi kantaa vastuu asiasta yhtälailla" aivan kuin kertoen, että suurin osa miehistä ei näin tee ja tähän totean, että suurin osa miehistä kyllä kantaa vastuunsa ja vain se pienempi osa näkyy niin kuin aina joka asiassa eli huomataan ne negatiiviset asiat eikä yhtään nähdä valoa, vähän kuin tuo sun kirjoituksesi.

        Miksi vetää hernettä nenään näiden kirjoitusten takia, tietäähän sen Suomi24.fi kirjoittelun kun anonyymisti sikaillaan ties minkä asian tiimoilta.

        Päivän jatkot


      • Misantropus

        "Naisten on pakko lapset tehdä " - Miten niin on pakko tehdä? Kuka pakottaa? Sinunkaltaistesi minäminäminä-huonogeenisten ei todellakaan ole pakko saattaa vahinkoja tähän maailmaan.
        ...ja mitä edelliseen tulee; " Aika käsittämätöntä nykyaikana ja muka sivistysvaltiossa", Kyllä sinä sen juurikin sanoit! Käsittämätöntä on tehdä "pakolla" äpäriä tähän homo sapiensseista täytettyyn tellukseen.

        Jos jonain päivänä olen yrittäjä, niin en todellakaan palkkaa naisia, paitsi jos ovat yli 40 vuotiaita. Te kieroutuneet lehmät yhdessä ay-stalinistien kanssa olette mahdollistaneet tämän "syrjimisen". Jos on hommaamassa lasta niin siihen täytyy olla varaa. Työnantajan ei ole mikään pakko elättää teidän äpärillenne pleikkareita yms.!

        Yrittäjät huom! Pitäkää huolenne, että teette sopimuksissanne riittävän pitkän koe-ajan, jotta voitte potkia nuo kusettajat pois, joita tässäkin palstassa näkyy olevan.


      • äly hoi...
        Misantropus kirjoitti:

        "Naisten on pakko lapset tehdä " - Miten niin on pakko tehdä? Kuka pakottaa? Sinunkaltaistesi minäminäminä-huonogeenisten ei todellakaan ole pakko saattaa vahinkoja tähän maailmaan.
        ...ja mitä edelliseen tulee; " Aika käsittämätöntä nykyaikana ja muka sivistysvaltiossa", Kyllä sinä sen juurikin sanoit! Käsittämätöntä on tehdä "pakolla" äpäriä tähän homo sapiensseista täytettyyn tellukseen.

        Jos jonain päivänä olen yrittäjä, niin en todellakaan palkkaa naisia, paitsi jos ovat yli 40 vuotiaita. Te kieroutuneet lehmät yhdessä ay-stalinistien kanssa olette mahdollistaneet tämän "syrjimisen". Jos on hommaamassa lasta niin siihen täytyy olla varaa. Työnantajan ei ole mikään pakko elättää teidän äpärillenne pleikkareita yms.!

        Yrittäjät huom! Pitäkää huolenne, että teette sopimuksissanne riittävän pitkän koe-ajan, jotta voitte potkia nuo kusettajat pois, joita tässäkin palstassa näkyy olevan.

        No miehetkö ne lapset tekee?! Kyllä ne mun mun tietääkseni naisten on tehtävä. Eikä se tarkoita että jokaisen naisen on pakko tehdä lapsia.


    • daadadadadadaaa

      Ei se paljoa hyödytä jos kusetat työnantajaas, se huomaa sen kuitenkin jossaki kohtaan. Raaka totuus on parempi kun valehtelu, sekä mistä voit tietää etukäteen että tulet raskaaksi ??

      • johtaja yrityksessä.

        ei voi olla raskaana,jos lääkäri ei sitä ole todennut,onhan niitä muitakin vaivoja,josta tulee esimerkiksi pahoinvoivaksi.


      • Anonyymi
        johtaja yrityksessä. kirjoitti:

        ei voi olla raskaana,jos lääkäri ei sitä ole todennut,onhan niitä muitakin vaivoja,josta tulee esimerkiksi pahoinvoivaksi.

        No voi aamen. Tiesitkö, että hcg- pitoisuuden nousu näkyy kotonatehdyssä, ostetussa, raskaustestissä? Se on istukkahormoni, jota ei naisen elimistössä ole muutoin kuin raskaaksi tulemisen kautta.


    • Sinun etusi

      Älä missään nimessä vastaa myöntävästi tai kerro raskaudesta ennen kuin se näkyy.

    • Zetor 2x

      Koeajan sisällä työsuhde on mahdollista purkaa vaikka taloudellisiin ja tuotannollisiin syihin vedoten.

      • Käräjillekkö ?

        Jos irtisanoo taloudellisiin ja tuotannolisiin syihin vedoten, niin uutta työntekijää ei saa palkata tilalle :))


      • klgo77
        Käräjillekkö ? kirjoitti:

        Jos irtisanoo taloudellisiin ja tuotannolisiin syihin vedoten, niin uutta työntekijää ei saa palkata tilalle :))

        saa, mikäli muuttaa työ- ja tuotekuvausta, kirjallinen ilmoitus riittää


      • Tyhjää lätiset.
        klgo77 kirjoitti:

        saa, mikäli muuttaa työ- ja tuotekuvausta, kirjallinen ilmoitus riittää

        Puhut höpöjä.


    • johtaja yrityksessä.

      jos sitä ei lääkäri ole todennut,niin ethän ole raskaana.mutta jos lääkäri on todennut asian.valehtelu ei auta asiaa.jos lääkäri ei ole todennut,ja jostain syystä oksentelua ym työpaikalla,syytä huonoa ruokaa tai ripuli ym vatsavaiva.asiaa ymmärtämätön.sano ettet ole tiennyt tai ymmärtänyt.

    • isukkimeikä037845i0j

      Kyllähän se sun pomosi osaa laskea ja tietää varmasti kuitenkin sitten jälkikäteen, että olet raskaana kun se lapsi kuitenkin sieltä tulee ja toivottavasti tietty terveenä.

      Nyt en muista, että onko laitonta kysyä tuollaista työnantajan puolelta mutta jos on niin vastaat että olet raskaana. (muistelisin, että tälläinen kysyminen raskaudesta on laitonta ellei se jollain tavoin ole sitten ns. suojaava kysymys, jolla suojataan sinua ja lastasi eli ns. lain sallima eli ns. poikkeus).

      Työnanatajahan ei saa purkaa sinun työsopimustasi vedoten sun raskauteen koska se on lain kirjaimen vastainen toimenpide eli laitonta.

      Niin ja koska sinä olet jo valittu ja sait sen työpaikan niin olet silloin töissä eikös niin ja raskauden mukaan ei irtisanoa tietenkään voi kuten yllä totesin. Vai onko nyt niin, että "työsopimusta ei ole vielä syntynyt"? Zekkaa tämä kohta myös.

      Mutta jos olet epävarma niin kysy apuja sinulle sopivalta liitolta (oletko liitossa?) tai jostain muusta tahosta joka kertoo asiat pähkinänkuoressa.

      Täällä sanottin, että jos laitonta on tuollaista kysyä niin ei kannata vastata, tästä voidaan olla montaa mieltä, itse totean tähän, että jos valehtelet ja jäät siitä kiinni niin ei se hirveän luotettavaa kuvaa sinusta anna työnantajalle, toki tämä riippuu työnantajastakin kuinka pitkälle ymmärtää ja noudattaa oikeita linjoja.

      Mutta lopuksi, toivottavasti sinulla ja lapsella sekä kumppanillasi menee mukavasti, eiköhän se homma siitä kuitenkin lutviudu ja aurinko paista :-)

      • Oletko lapseton ?

        Lapsi voi toki syntya ennen laskettua aikaa. Tiedätkö raskausdesta yhtään mitään?


      • sukkimeikä037845i0j
        Oletko lapseton ? kirjoitti:

        Lapsi voi toki syntya ennen laskettua aikaa. Tiedätkö raskausdesta yhtään mitään?

        Mitä sä keuhkoat minulle, en ole väittänyt missään kirjoituksessani että "lapsi voi syntyä ennen laskettua aikaa" ja sitä paitsi lapsi voi oikeasti syntyä ennen laskettua aikaa, joten älä nyt enää vedä niitä pillereitä ja tule mulle kertomaan raskaudesta faktoja tai muutakaan.

        Ja kyllä tiedän raskaudesta paljon enempi kuin sinä ikinä voit kuvitellakaan veen pässinpää.


    • ...

      Kerrot olevasi raskaana. Miksi näitä itsestäänselviä asioita pitää tulla kyselemään täältä?

      Eivätkö ihmiset osaa enään tehdä päätöksiä ilman muiden apua?

      • Laki §

        Ei tarvitse kertoa.


    • Äiti84

      MInulla oli ihan täysin sama tilanne. Päätin että en heti kerro. Kerroin sitten ku maha alkoi näkyy eli viikolla 11. En saanut potkuja, silloin. Loppujen lopuksi sain potkut. Olin viikolla 17 raskaana kun tein viimeisen työvuoron siinä firmassa. Hyvin olen pärjännyt vaikka koko raskausajan lopun olin työttömänä ja yh äidiksi tulin. Nyt elelen vauva arkee maailman ihanimman pienen pojan kanssa.
      Sun kannattaa miettiä että mikä sulle on tärkeää. Eikä kenenkään pidä mennä haukkumaan toisen valintoja.
      Ja tosta todistuksesta.... Kirjoita että et ole raskaana. Ei kaikki tiedä tossa vaiheessa vielä odottavansa vauvaa. Voithan sanoa myöhemmin että et tiennyt sitä siinä vaiheessa ku sopimuksen kirjoitit.
      Onnea oikein paljon tulevaan :) MÄ pidän sulle peukkuja :)

    • Kazzelija

      Eikö tänne saada mitään rakentavaa keskustelua...aina samaa...vuodesta toiseen...ja keksittyjä juttuja...sellaisia kuin kotikadut tv:ssä, joita ei katso pi...kaan!

    • työnantaja-yrittäjä

      Se on nyt ihan sama, miten vastaat, meinaan lopputuleman perusteella. Pois töistä joudut joka tapauksessa. Jos vastaat täyttäessäsi työsopimusta myöntävästi raskauskysymykseen, olet rehellinen ja työnantaja toimii sen mukaan. Sinulla on kuitenkin aikaa näyttää taitosi ja hän voi arvostaa rehellisyyttäsi. Silloin sinulla on hyvät mahdollisuudet päästä jatkamaan äitiysloman jälkeen samaan paikkaan. Jos vastaan nyt kieltävästi vastoin totuutta ja muutaman kuukauden päästä tulee ilmi, että valehtelit työhön tullessa, jo se voi aiheuttaa irtisanomisen. Olet epärehellisesti menetellen saanut työpaikkasi, et pääse näyttämään taitojasi ja sen jälkeen on tura kuvitella jatkopestistä ja hyvästä työtodistuksesta. Kannatan siis rehellisyyttä.

    • äd

      Hei, raskaana olevan naisen irtisanominen on laitonta. Kiristäminen, uhkailu jne on myös laitonta, josta voidaan nostaa oikeuteen. Perheeseen, parisuhteeseen, yksityiselämään jne. liittyviin kysymyksiin ei tarvitse lainmukaan vastata työhaastattelussa eikä niistä tarvitse kertoa töissä, mikäli ne eivät vaikuta työntekoon. Äitini oli aikoinaan 4 kk koeajalla nykyisessä työssään. Hänelle myönnettiin vakituinen työsuhde koeajan jälkeen. Papereiden kirjoittamisen (vakinaistamisen) jälkeen hän sanoi olevansa raskaana (samana päivänä). Tämän hän teki vasta papereiden kirjoittamisen jälkeen, koska muuten työpaikka olisi voinut mennä alta (vaikka laki sanookin, ettei raskauden takia saa syrjiä). Nyt hän on ollut kyseisessä työssä n 30 vuotta. Voithan aina sanoa, että et ole varma oletko raskaana tms. Tsemppiä.

      • lokmijuh

        raskaana olevan naisen irtisanominen ei todellakaan ole laitonta :D Ainoastaan raskauden perusteella irtisanominen on. Ei raskaana olevalla ole yhtään sen parempi irtisanomisturva, kuin muillakaan. Raskaus ei siis aseta muiden yläpuolelle millään lailla.


      • 13+5
        lokmijuh kirjoitti:

        raskaana olevan naisen irtisanominen ei todellakaan ole laitonta :D Ainoastaan raskauden perusteella irtisanominen on. Ei raskaana olevalla ole yhtään sen parempi irtisanomisturva, kuin muillakaan. Raskaus ei siis aseta muiden yläpuolelle millään lailla.

        Vaikka raskaana olevalla ei teoriassa parempaa irtisanomisturvaa olekaan, pomon täytyy todella tarkkaan harkita irtisanomista - varmasti moni raskaana olevista naisista, jotka irtisanotaan esim. laiskuuden tai muun venkoilun takia yrittävät syyttää työnantajaa syrjinnästä ja väittää, että irtisanominen tapahtui raskauden takia. Eli käytännössä raskaana olevaa naista on hankalampi erottaa ellei voi 100% luotettavasti (kameratallenne tms.) osoittaa oikeata irtisanomisperustetta, sillä pomo on helpompi viedä käräjille raskautta tekosyynä käyttäen.


      • lmkjnhb
        13+5 kirjoitti:

        Vaikka raskaana olevalla ei teoriassa parempaa irtisanomisturvaa olekaan, pomon täytyy todella tarkkaan harkita irtisanomista - varmasti moni raskaana olevista naisista, jotka irtisanotaan esim. laiskuuden tai muun venkoilun takia yrittävät syyttää työnantajaa syrjinnästä ja väittää, että irtisanominen tapahtui raskauden takia. Eli käytännössä raskaana olevaa naista on hankalampi erottaa ellei voi 100% luotettavasti (kameratallenne tms.) osoittaa oikeata irtisanomisperustetta, sillä pomo on helpompi viedä käräjille raskautta tekosyynä käyttäen.

        Höpöhöpö. taloudellisiin syihin vetoaminen riittää. Jos firmalla menee heikosti sillä hetkellä, saa irtisanoa kenet tahansa (paitsi äitiyslomalla olevan). Jos raskaana oleva irtisanotaan ja hän nostaa siitä metelin, on peli kuitenkin ihan selvä; taloudellinen syy ja piste. Ei tarvitse perustella sen tarkemmin, kunhan pystyy todistamaan että syy on taloudellinen eikä tietenkään voi palkata uutta tilalle. Eli kuka tahnasa voi joutua pois, oli raskaana tai ei ja kukaan ei ole erityisturvassa irtisanomisilta. Pomon ei tarvitse perustella, miksi jonkun tietyn henkilön irtisanoo taloudellisin syin, ei ole mitään järjestystä, kuka saa lähteä ensin jne.


      • .............
        lmkjnhb kirjoitti:

        Höpöhöpö. taloudellisiin syihin vetoaminen riittää. Jos firmalla menee heikosti sillä hetkellä, saa irtisanoa kenet tahansa (paitsi äitiyslomalla olevan). Jos raskaana oleva irtisanotaan ja hän nostaa siitä metelin, on peli kuitenkin ihan selvä; taloudellinen syy ja piste. Ei tarvitse perustella sen tarkemmin, kunhan pystyy todistamaan että syy on taloudellinen eikä tietenkään voi palkata uutta tilalle. Eli kuka tahnasa voi joutua pois, oli raskaana tai ei ja kukaan ei ole erityisturvassa irtisanomisilta. Pomon ei tarvitse perustella, miksi jonkun tietyn henkilön irtisanoo taloudellisin syin, ei ole mitään järjestystä, kuka saa lähteä ensin jne.

        No joo, JOS firmalla menee heikosti. Ja tiesitkö että jos tuosta syystä irtisanoo niin ei saa palkata uutta tilalle ilman että ensin pyytää vanhaa työntekijää takaisin.


    • jacksnscotchsz

      Mietippä kumpi on tärkeämpää sinulle: työpaikka joita saa lähes rajattomasti vai oma lapsi?

    • poppalooraonauto

      Kaverini sai tietää olevansa raskaana ja muutama päivä myöhemmin hänelle ilmoitettiin uudesta työpaikasta. Hän kirjoitti työsopimuksen ja kun koeaika oli ohi, ilmoitti pomolle, miten asiat ovat. sinun ei tarvitse kertoa kenellekkään, paitsi työhöntulotarkastuksessa. mutta sieltä tulee pomolle vain lappu, onko työkykyinen vai ei. Muuta pomon ei pitäisi saada tietää. mieluummin menet tienaamaan nyt, kun on viellä mahdollisuus korottaa äitiyspäivärahaa. Onpahan työpaikka, kun pääset äitiyslomalta!!! Eihän sinun tarvitse kertoa pomollesi mitään terveyteesi liittyviä asioita!!!!! Ne kuuluvat vain lääkärille!

    • yksi äiti

      Työnantaja ei saa kysyä, onko työntekijä/-hakija raskaana ja siihen kysymykseen ei ole pakko vastata. Noin alkuvaiheessa itse jättäisin kertomatta.
      Olen aiemmin työhaastattelussa kertonut olevani raskaana ja olin silloin jo 12 viikoilla. Sillon työnantaja sanoi, että minun ei olisi tarvinnut sitä kertoa, koska laki kieltää tätä kysymästä työntekijöiltä/-hakijoilta. Mutta silloin itse koin, että on järkevämpää kertoa, koska olin kuitenkin jo ns. varmoilla viikoilla.

    • Yrittäjä ja nainen

      Kaikille teille jotka olette sitä mieltä että yrityksellä menee huonosti jos ei pysty maksamaan äitiyslomalla olevaa, tai ajattelette että yrittäjät ovat itsekkäitä tässä asiassa niin veikkaampa ettei kukaan teistä ole ikinä ollut yrittäjä, koska silloin tietäisitte kuinka älyttömästi juoksevia kuluja on. Työntekijät ovat lähestulkoon aina sitä mieltä että pomo pönöttää tuolissansa päivät pitkät tekemättä mitään ja rahaa vaan tulee ja tulee. Oletteko ottaneet huomioon että sitä myös menee.... ja menee meinaa paljon. Joten älkää valittako, työnantaja ottaa yrittämisen riskin puolestanne ja kaiken lisäksi työntekijät on tässä maassa suojattu niin hyvin että ei luulisi olevan valittamisen aihetta. Yrittäjän on vaan ihan PAKKO ajatella kuluja koska jos ne nousevat liian suuriksi niin hupsista, sinne meni yritys ja kaikkien työpaikat. Itse en silti luultavasti hylkäisi työntekijää raskauden takia, mutta VALEHTELU on asia mitä en hyväksy, oli syy sitten mikä hyvänsä.

    • Miina I

      Älä kerro vielä mitään. Äläkä laita raskaudesta työterveystietoihin mitään. Ilmoitat raskaudesta sitten kun se alkaa joskus viidennellä tai kuudennella kuulla näkyä.

      Jos sinulta kysytään, mikset ilmoittanut asiasta heti, niin vastaat tietysti, ettet ollut silloin vielä havainnut raskautta, kun tulit paikkaan töihin. Raskaus on yksityisasia, joka kuuluu työnantajalle vasta siinä vaiheessa, kun olet jo kohta jäämässä äitiyslomalle.

    • Leilikki

      Omassa työpaikassa ei ainakaan saa työskennellä raskaana, ei edes raskauden alkuvaiheessa (kertyy kemikaaleja elimistöön, jotka vahingoittavat sikiön kehitystä).

      Potkuja tuolta ei (tietenkään!) raskauden vuoksi anneta, vaan saa sisäisen siirron eri osastolle. Eihän raskaus edes ole laillinen syy irtisanoa? Tosin koeajalla irtisanomiseen edes tarvitse syytä mainita...

      Kannattaisiko olla vaan rehellinen, kyllä se raskaus mahdollisesti tulee esiin ja siitä valehtelu.

    • veronmaksaja 67

      Toivottavasti sinulla on 4 kuukauden koeaika ja toivon mukaan tuona aikana raskautesi jo näkyy. Kunhan työnantaja muistaa olla mitenkään perustelematta syytä työsuhteen purkuun koeajalla, voidaan työsuhde vapaasti purkaa.

      Varsin moraalitonta työtä hakiessa olla huolehtimatta ehkäisystä.

      Toivotan huonoa onnea työmarkkinoille!

      • Äly_hoi

        100%:sta ehkäisyä ei ole olemassakaan. Nuo ehkäisyjen suojausprosentit perustuvat siihen, että niitä käytetään oikein. Myös oikeinkäytettynä tietty määrä naisia tulee vuosittain raskaaksi.

        Muistuttaisin myös siitä, että myös miehet ovat olleet mukana hankkimassa lapsia. Pitäisikö heidänkin (kuten luultavasti sinunkin) jättää lapset tekemättä tai pyytää omaa vaimoaan jäämään työttömäksi?


    • Älä älä kerro

      Et missään tapauksessa kerro raskaudestasi ennen kuin teet työsopimuksen. Sinä olet ainoa, joka pitää sinun puoliasi, kukaan muu ei sitä puolestasi tee. Minä en kertoisi, siihen ei ole mitään velvollisuutta. Nämä palstan ruikutukset äityslomalaisten kalleudesta voi jättää ihan omaan arvoonsa. Tässä asiassa sinun tulee ajatella vain itseäsi ja tulevaa lastasi, ei työnantajaasi. Näin se vain menee. Kuuntele vanhaa ja viistasta, näitä raskauden vuoksi syrjimisjuttuja on tämä maa pullollaan, älä ryhdy yhdeksi uhriksi lisää!

    • 80-tuntia

      Ja ne oikeesti miettii, et "naisen palkka on 80 senttiä". Itse teen sata tuntia viikossa joka helvetin viikko ja komukat vie kuuskyt pinnaa. Siinä tulee muutaman "80-senttiläisen äitiysvapaat maksettua". Että repikää siitää femakot.

      Miehen palkka on 40 % - alv.

      • 1234

        jos tuo komukat tarkottaa näitä sotu ym maksuja, niin ajatteleppa olisko
        sun tuntipalkka, jos nyt ois vaikka 10e, niin oisko se jos mitään veroja ei
        menis, tommoset 25-30e. Puhtaana. Ei varmasti,
        Joku tekis ne sun hommat halvemmalla, ja siitähän sitten maksaisit
        sairaskulut, lasten opiskelut, ja vielä säästäisit eläkepäiville.
        Eiks ois hienoo....


    • realisti83

      Moi!

      Älä kerro asiasta työnantajallesi. Työnantajalla ei ole sitä oikeus tietää eikä udella. Myöhemmin kerrot yllätysraskaudesta. Jos kerrot niin saat välittömästi potkut jos olet koeajalla. Koeajalla ei tarvita syytä irtisanomiselle. Siis todellinen syyhän irtisanomiselle olisi raskaus mutta työnantaja selittäisi muuta (syytä ei itseasiassa koeajalla tarvitse edes kertoa).

      Muutenkin voi tulla ongelmia ja mahdollinen irtisanominen vaikkapa taloudellis-tuotannollisista syistä (siis olisi tässä tapauksessa tekosyy). Myöhemmin voisit toki nostaa kanteen ja haastaa oikeuteen mutta kuka jaksaa ottaa riskiä ja nähdä vaivaa.

      Vasta koeajan päättymisen jälkeen voit mainita asiasta. Eihän toki äitiyslomalle jäävät ole mitään suurinta herkkua etenkään pienyrittäjille, se täytyy mainita.

    • thfgbxgb

      Käsittääkseni tuollaista ei saa kysyä ilman syytä, joten jos mitään kunnon (terveydellistä) syytä ei ole, miksi työnantajan pitäisi tietää raskaudestasi, niin valehtele :)

    • mkipii

      Mielestäni on väärin jättää kertomatta! Jos sinä saat sen lapsen ja työnantajasi näkee mahasi kasvavan niin joko antaa äityislomaa tai erottaa sinut koska olet valehdellut! Ja vaikka et olisikaan niin mistä tiedät hyvääksyykö pomo sen että olet raskaana tai valehdellut siinä kyselyssä? Ja jos joku muukin on hakenut paikkaasi mieti miltä heistä tuntuu kun voisivat olla työssään kauemmin kuin sinä ja pomosta ehkä tuntuu että on haaskannut aikaansa ottamalla sinut ja kun olet lomalla niin sijaista pitäisi kouluttaa mikä vie aikaa. Sellaisia jotka eivät ole raskaana niin pystyvät tekemään paremmin töitä kuin sinä isolla mahalla!!

      • ............

        Just joo. Se tieto raskaudesta ei edes mene työnantajalle sieltä työterveydestä.


    • hfljshad

      valehtelulla et kyllä pitkälle pääse :D

    • 1234

      Kyllähän se on niin että naiset käyttää hyväkseen tätä lakia.
      Meillä ainakin jokainen kuka on saanut vakituisen paikan on jäänyt
      heti äitiyslomalle. Miksi ei voi ensin tehdä niin monta lasta kuin haluaa
      ja sitten hakeutua töihin. Niin meidän äiti teki.

      • hahah, niin varmaan!

        Pienten lasten äitejä otetaan töihin vielä huonommin kuin nuoria (vielä) lapsettomia naisia. Ei kukaan järkevä ihminen tee ensin lapsia (=luo itselleen mahdollisimman paljon lisäkustannuksia) ja vasta sitten ala miettimään että mistähän sitä rahaa sais lapsille revittyä. Äitisi aikana maailma oli _hieman_ erilainen kuin nyt.


    • kapitalis

      Vinkkinä työnantajille:

      Kysykää työhön hakevalta henkilöltä heti alkuun, suostuuko suppeaan
      terveys- ja turvallisuusselvitykseen? Eli onko rikosrekkaria, merkintöjä jne.......
      Viranomaispalvelut tekevät sen kyllä, korvausta vastaan. Viranomaisille
      selvityksen perusteeksi voi ilmoittaa esim. että ko. työntekijä tulee
      toimimaan työssään vaarallisten aineiden kanssa, tai rahan kanssa etc...

      Joten, mikäli työnhakija ei tähän suostu, on hänellä salattavaa eli
      epäluotettava hakija. jos suostuu ja myöhemmin selviää että on
      valehdellut, niin siitä juontuu merkintä kaikkialle, joten valehtelija kusee
      armotta omaan kuppiinsa.

      Terveysosiossa on muistaakseni kysymykset koskien kaikkia terveydentilaan
      vaikuttavista asioista, myös mahdollisesta raskaudesta.

      Onneksi on sentään vielä joitain mahdollisuuksia myös työnantajilla suojata
      itseään ja yritystään valehtelijoilta.

      • Korvan taakse

        Hienoa, että mainitsit asiasta! Pidän varmasti mielessäni, jos ryhdyn joskus yrittäjäksi.


      • .........

        Just joo. Mistä näitä idiootteja tulee...


      • haalarit narikkaan
        ......... kirjoitti:

        Just joo. Mistä näitä idiootteja tulee...

        sieltä mistä muitakin, viisaita.

        toi keino toimii, vierestä nähnyt.


    • Raskauden takia ei saa syrjiä, mutta itseltäni meni tästä syystä 3 otollista työpaikkaa ohi suun, kun kerroin tilanteeni jo haastattelussa.

    • työelämän faktaa

      Lopettakaa se sikiäminen tai jääkää suosiosta kotiin lihomaan ja plösähtämään, älkääkä tyrkyttäkö synnytyksen kutistamaa aivokapasiteettianne työelämän rasitteeksi. Minä en koskaan palkkaa muita naisia kuin mahoja tai steriloituja.

    • ...............

      Naisviha leviää odotuspalstalla.
      Mitä nää tyypit raskauspalstalla edes tekee??

      • Kapitalis

        Häh, mitä mitä??

        Voisitko perustella väitteesi, sillä Naisen kirjoittamassa viestissä
        hän itse otti VIHA-kortin esille????

        Outoa syyllistämistä taas kerran.


    • ...........

      "sillä Naisen kirjoittamassa viestissä
      hän itse otti VIHA-kortin esille????"

      Mitäs sinä tuolla tarkoitat?
      Minä tarkoitan näitä viestejä joissa lukee "en koskaan palkkaa naisia", "lopettakaa sikiäminen", "pysykää kotona" jne.
      Niin sitä vaan ihmettelen mitä tuollaiset tekee raskauspalstalla...

      • Kapitalis

        Jaaha, ai että näin halutaan ymmärtää kaikki asiat.

        Itse tarkoitin sitä viestiä, jonka kirjoittaja oli nainen ja toi esiin ilmaisuna sen,
        että se perustuisi naisvihaan, mikäli jättää palkkaamatta raskaana olevan?

        Sen ei tarvitse eikä tule perustua naisvihaan, vaan pelkästään laskennalliseen
        tosiasiaan siitä, kannattaako työnantajan palkata raskaana olevaa töihin
        uutena työntekijänä, joka kuitenkin hetken perästä teknisesti aiheuttaa
        työnantajalle huomattavan määrän kuluja. Lisäksi tilannetta ei helpota se,
        että usein työnantaja joutuu, siis joutuu ottamaan uuden sijaisen tilalle,
        kouluttamaan hänet sekä maksamaan kaikki siitä aiheutuvat kulut?

        Se ei vaan ole oikein, eikä edelleenkään perustu naisvihaan, vaan ainoastaan
        puhtaaseen taloudelliseen laskentaan, mikä kannattaa ja mikä ei.

        Se, että jos itse koet mainitsemasi maininnat vihamielisenä, niin sille en
        mahda mitään. Toinen kokee toisin kuin toinen tai kolmas.........

        Mitä "vihaa" liittyy lauseeseen: "en koskaan palkkaa naisia"??? Työnkuva
        voi yksinkertaisesti olla sellainen, sellaisiakin ammatteja on olemassa,
        mihin ei voida palkata naisia (fyysiset edellytykset), vaikka kuinka haluatkin
        väittää tuohon asiaan toisin.

        Noista mainitsemistasi ilmaisu: "lopettakaa sikiäminen" on ehkä kyseenalainen,
        riippuu kokonaisasiayhteydestä, mitä sillä tarkoitetaan ja mihin sillä viitataan.

        Vaikka minulle henk.koht on aivan sama, mitä työtä kukakin tekee, en siltikään
        hyväksy sitä, että työnantajaa (yksityinen tai julkinen), maksutetaan siitä, mitä
        valintoja (tarkoitan nyt perhesuunnittelua) kukakin tahollaan tekee.


    • työelämän faktaa

      kirjoitin, että lopettakaa se sikiäminen TAI pysykää kotona. Naisvihaa tai ei, mutta liian moni lisääntymishinkuinen möhömaha pilaa pienyrittäjien elinkeinoa ja toimeentuloa. Se on totuus, joka ei pala tulessakaan.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3065
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2301
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1543
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      901
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe