Voiko kissan kynnet käydä leikkauttamassa eläinlääkärillä ja paljon se maksaa?
Meidän kisumme kynnet ovat päässeet kasvamaan todella pitkiksi ja niiden leikkuu on todella vaikeaa.. Kerralla saa ehkä leikattua yhdestä kynnestä 0,1mm ja kissa todella ahdistuu tilanteesta ja siihen se sitten jääkin. Ajattelimme, että jos nyt ensimmäisen kerran eläinlääkäri leikkaisi nuo kynnet, niin sitten niitä olisi helpompi ylläpitää lyhyenä.
Olemme tosiaan yrittäneen kerran viikkoon 2 kuukauden ajan ja emme ole päässeet yhtä tassua pidemmälle -.-
Kaikki kikat olemme kokeilleet. Kissa on sylissä tukevasti pyyhkeen sisässä, käsissä on patakinnasta ja toinen pitää kiinni ja toinen leikkaa rauhassa. Myös on kokeiltu ihan unisen kissan kynsien leikkuuta ilman kiinni pitämistä jne...Mikään ei tunnu auttavan :( Tuo vielä alkaa itkemään ihan todella paniikissa, kun nyt edes yrittää mennä lähelle saksilla. Emme ole siis koskaan leikanneet liikaa kynttä, eikä kissalle pitäisi olla mitään syytä pelätä toiminpidettä niin paljoa.
Kissojen kynsien leikkuu
11
5774
Vastaukset
Voi käydä eläimenhoitajalla leikkaamassa, ne osaa sen homman hyvin ja opastavat sinua samalla siihen.
Hinta on siinä 10-15€ leikkuu, riippuu paikasta.- ytytttyuuyyut
Kiitos vastauksesta!:) No ei todellakaan pahan hintanen, eli voisi soitella noihin paikkoihin..
Soitetaanko siis ihan eläinlääkäriin, mutta että eläintenhoitaja sitten vain tekee itse operaation, vai onko eläintenhoitajilla omiakin toimipisteitä? :o - kiki
Myös eläintarvikeliike Faunatar leikkaa eläinten kynsiä, meidän Faunassa hinta vitosen :)
- sadssdasa
Oho! No tuohan kuulostaa jo todella hyvältä! :)
- kyselen
Meillä sama ongelma, mutta en ymmärrä miten joku eläinhoitaja pystyisi leikkaamaan kynnet kun en itsekään siinä onnistu. Miten eläinlääkäri/hoitaja siis leikkaa ne kynnet, onko olemassa joku taktiikka jota itsekin voisi kokeilla?
- Eläinkouluttaja C.
Ei valitettavasti ole taktiikasta kyse vaan olemuksesta ja otteista :)
Olen itse tehnyt paljon kynsienleikkuu-kotikäyntejä omissa kotinurkissa ja ainoastaan kerran olen joutunut hanskoja ja kuonokoppaa käyttämään (kissa oli joskus jäänyt käpälästään hiirenloukkuun ja panikoi heti kun tunsi metallia tassua vasten...).
Omistajilta tulee useimmiten sama virsi kun tulen paikalle: "Se vaan huutaa ja/ sähisee ja / puree ja/ rimpuilee. Vihaa niin kynsienleikkuuta."
Sitten tutustun kissaan, otan sen syliin ja alan leikkaamaan. Leukoja loksahtaa :) Usein kissan reaktio johtuu käsittelijän epävarmoista otteista tai siitä että se aistii hermostuneisuutta käsittelijältä. Fiksuja otuksia nuo kissat :)
Jos kissalla on pitkään väkisin leikattu kynsiä niin sillä voi olla huono mielikuva kynsisaksista. Silloin voi joutua tekemään vähän uudelleenohjelmointia jotta tykkäisi taas kynsisaksista. Kyllä, kissaakin voi kouluttaa.
Omat kissani makaavat selällään sylissäni ihan rentona ja paikoillaan, leikkaan kynnet ja sanon "ole hyvä" kun saavat poistua. Ennen käskyä ei lähdetä pois. Nuoresta opetettuja niin helpottaa asiaa huomattavasti. Kynnet leikataan kerran viikossa koko joukolta (kolme kissaa ja yksi koira). - dDSsddssdsdsdsda
Aika upealta kuulostaa tuo sinun kynsienleikkuusi!
Minä olen tämän jutun aloittaja ja meillä on alkanut nyt sujumaan etutassujen kynsien leikkuu aika hyvin! Olemme leikanneet nyt mahd. usein, jotta saataisiin ne lyhenemään. Olemme yrittäneet leikata kissan kynnet vain silloin, kun se on todella väsynyt ja rentoutunut.
Yksi hyvä niksi amatööreille:
Me leikkaamme kissan kynnet kahdestaan puolisoni kanssa niin, että minä harjaan kisun naamaa (poskia ja leukaa) pehmoisella harjalla, ja kun kissa keskittyy siihen ja rentoutuu, niin puolisoni sitten leikkaa kynnet!! Tällöin kissa ei oiken tajua sitä koko kynsienleikkuutta ja näin onnistuu paljon helpommin.- Eläinkouluttaja C.
Hienoa!
Tietämättäsi olet positiivisella assosiaatiolla muuttanut kissasi asennetta kynsienleikkuuseen, mahtavaa! Eli kissa alkaa pikkuhiljaa yhdistämään kynsienleikkuun miellyttävään harjaukseen ja ei siten stressaa kynsienleikkuuta :)
Hyvä että päätit mielummin harjoitella itse kynsien leikkuuta, onhan se paljon helpompaa kuin koko ajan ravata eläinlääkärillä.
- ongelma
Mihin asti se kynsi kuuluu leikata?
En haluaisi leikata liikaa, mutta kissani kynnet näyttävät nyt todella käyriltä/ihan liian pitkiltä! - sffffsdf
Kynsien läpinäkyvä osa on se osa, mikä kuuluu leikata. Aloita kuitenkin vähän kerrallaan, jotta et leikkaa liikaa (se on todella kivuliasta kissallesi).
Eli siis kun se kynsi on käyrä, niin se kynnen pää on läpinäkyvä, kun muu kynsi on valkoinen/musta :) - hyvin menee
Mies ottaa kissan syliin istumaan ja minä leikkaan, mutta vain takatassut, etutassujen lyhentämisen Rambo hoitaa raapimisseinässä ihan ite;))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855