Kohoteltiin tässä ikään kuin vähän kulmiamme lukiessamme Mikaelin seurakunnan kirkkoherran Lehikoisen lausuntoja eräästä suomalaisesta, joka on tehnyt kulttuurihistoriaa elämäntyöllään.
”Kuulun itse siihen ikäluokkaan, jolle Taanilan nimi ei kerro paljoakaan. Yllätyin kuullessani, että hän on jopa kirkon taholta joskus palkittu tiedotuspalkinnolla. Tosin hän on kuulemma aikaisemminkin säväyttänyt roisilla kielenkäytöllään kirkossa. Olisi mukava kuulla perusteluja, joilla ko palkinto on myönnetty...
Taanilan roisi kielenkäyttö ja "meuhkaaminen" ei mielestäni sovi kirkon seinien sisäpuolelle. Ehkäpä siinä pikemminkin on kyse julkisuudenhausta ja huomionsaamisesta. Kirkossa, jos missä on oltava huolissaan sanomasta ja uskottavuudesta. Tyhjänpuhujia on maailma pullollaan. Kirkoista heitä ei saisi löytyä. Kirkkojemme tulisi edelleenkin tarjota ihmisille uskottavan paikan pyhän kohtaamiselle ja varmuuden niille ihmisille, jotka sieltä etsivät vastauksia elämänsä kysymyksiin, että täällä ollaan ihan tosissaan. Ei kaikkialla voi paita auki puhua ihan mitä tahansa-ei ainakaan kirkossa! Taanilalle löytyy varmasti kysyntää juontokeikoille kirkkojen ulkopuolellekin-vai löytyykö?”
http://www.turkulainen.fi/blogit/jouni-lehikoinen/65447-paita-auki-ja-katto-korkealla
Jos ihmisellä ei ole sivistystä eikä historian tajua, ei ehkä pitäisi ryhtyä kirkkoherraksi Mikaelin seurakuntaan. Toki vielä keski-iässäkin voi aivan hyvin hankkia sivistystä mutta se vaatii paneutumista asioihin... ja tietynlaista nöyryyttä.
Ehkä myös muiden ihmisten työn ja saavutusten kunnioittamista? Olisiko sekiin ehkä sitä sivistystä?
Mikaelin seurakunnassa asuu aika paljon ihmisiä jotka seuraavat suomalaista kulttuurielämää ehkä vähän syvemminkin kuin yksin vain jääkiekon parista.
Khra Lehikoinen ylimielisenä
45
116
Vastaukset
- zyrt
Lehikoinen osuu tahtomattaan oikeaan sanoessaan: "Tyhjänpuhujia on maailma pullollaan"
- Niitä löytyy nimenomaan kirkoista.- Vanha äijä
Zyrt, olen samaa mieltä. Älytöntä hölynpölyä useimmat saarnat ja hartauspuheet.
Harvalla papilla on eläissään sen vertaa sanottavaa kuin esim. Taanilan eräässä tunnin mittaisessa radio-ohjelmassa, joss ahän tarkasteli Volter kilven romaania Alastalon salissa, liittäen siihen Aleksis Kiven tuotanon ja max Weberin arvofilosofian. Mukana tietysti erinomaisen tyylikkäitä musiikkivalintoja, lähinnä urkumusiikkia.
Muistamme suurella kiitollisuudella Hannu Taanilan upeita ohjelmia, itse usein kuuntelinniitä mökillä korvalppuradiosta metsätöissä tai veneenrakennuspuuhissa. - zyrt
Vanha äijä kirjoitti:
Harvalla papilla on eläissään sen vertaa sanottavaa kuin esim. Taanilan eräässä tunnin mittaisessa radio-ohjelmassa, joss ahän tarkasteli Volter kilven romaania Alastalon salissa, liittäen siihen Aleksis Kiven tuotanon ja max Weberin arvofilosofian. Mukana tietysti erinomaisen tyylikkäitä musiikkivalintoja, lähinnä urkumusiikkia.
Muistamme suurella kiitollisuudella Hannu Taanilan upeita ohjelmia, itse usein kuuntelinniitä mökillä korvalppuradiosta metsätöissä tai veneenrakennuspuuhissa.Joskus vuosia sitten kuunteli joitain Taanilan juttuja ja olen lukenut hänen kolumnejaan, en vaan muista mistä lehdestä. Älykäs mies, mikäli minusta arvioijaksi on.
- Vanha äijä
zyrt kirjoitti:
Joskus vuosia sitten kuunteli joitain Taanilan juttuja ja olen lukenut hänen kolumnejaan, en vaan muista mistä lehdestä. Älykäs mies, mikäli minusta arvioijaksi on.
Älykäs, ja valistuksen idean perillinen. Arvot kohdallaan. Sivistys ja armo, hän on puhunut usein niistä asioista. Lutherista, Bachista, Buxtehudesta jne. Hän suomensi Nicolas Harnoncourtin vanhaa musiikkia koskevan tietokirjan puhuva musiikki (ostin sen ja luinkin).
- zyrt
Vanha äijä kirjoitti:
Älykäs, ja valistuksen idean perillinen. Arvot kohdallaan. Sivistys ja armo, hän on puhunut usein niistä asioista. Lutherista, Bachista, Buxtehudesta jne. Hän suomensi Nicolas Harnoncourtin vanhaa musiikkia koskevan tietokirjan puhuva musiikki (ostin sen ja luinkin).
Älykäs mies, mutta jostain kumman syystä uskoo jumalan olemassaoloon. Outo yhdistelmä.
- Vanha äijä
zyrt kirjoitti:
Älykäs mies, mutta jostain kumman syystä uskoo jumalan olemassaoloon. Outo yhdistelmä.
Ahaa. Onko sinulla tuohon jokiin lähde?
- Kristitty45
zyrt
Ja nimenomaan nyt Turun Mikaelinkirkosta:) - zyrt
Vanha äijä kirjoitti:
Ahaa. Onko sinulla tuohon jokiin lähde?
Ei ole. Käsitykseni varmaan on perustunut siihen, että Taanila puhuu niin paljon uskonnosta, on tekemisissä kirkon kanssa ja hänen ystäväpiiriinsä kuuluu mm. Eero Huovinen.
Olen luultavasti väärässä, josta pahoitteluni. - ei jaksa
Kuinka sä, ev.lut jaksat tuota vanhaa kaunaasi taas jauhaa, anna jo olla.
Anna kaikkien kukkien kukkia. - ??
Vanha äijä kirjoitti:
Muistamme suurella kiitollisuudella Hannu Taanilan upeita ohjelmia, itse usein kuuntelinniitä mökillä korvalppuradiosta metsätöissä tai veneenrakennuspuuhissa." Kirkkojemme tulisi edelleenkin tarjota ihmisille uskottavan paikan pyhän kohtaamiselle ja varmuuden niille ihmisille, jotka sieltä etsivät vastauksia elämänsä kysymyksiin, että täällä ollaan ihan tosissaan. Ei kaikkialla voi paita auki puhua ihan mitä tahansa-ei ainakaan kirkossa! Taanilalle löytyy varmasti kysyntää juontokeikoille kirkkojen ulkopuolellekin-vai löytyykö? "
Jouni Lehikoinen puhuu nimenomaan ASIAA ! Olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan. - :(
?? kirjoitti:
" Kirkkojemme tulisi edelleenkin tarjota ihmisille uskottavan paikan pyhän kohtaamiselle ja varmuuden niille ihmisille, jotka sieltä etsivät vastauksia elämänsä kysymyksiin, että täällä ollaan ihan tosissaan. Ei kaikkialla voi paita auki puhua ihan mitä tahansa-ei ainakaan kirkossa! Taanilalle löytyy varmasti kysyntää juontokeikoille kirkkojen ulkopuolellekin-vai löytyykö? "
Jouni Lehikoinen puhuu nimenomaan ASIAA ! Olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan.No, mikä se hänen asiansa sitten on? Ei tuossa lainauksessa sitä ainakaan ollut. Pelkkää panettelua ja mustamaalausta.
- ??
:( kirjoitti:
No, mikä se hänen asiansa sitten on? Ei tuossa lainauksessa sitä ainakaan ollut. Pelkkää panettelua ja mustamaalausta.
" Pelkkää panettelua ja mustamaalausta." Mistä sä sellasta löysit ?
Siitä olen samaa mieltä, että kirkon tulisi olla paikka josta ihmiset löytävät avun, hengelliseen etsintään.
Paikka, jossa voi kohdata Jumalan, paikka josta voi lähteä, tuntien, en ole yksin minusta välitetään, rakastetaan. - :(
?? kirjoitti:
" Pelkkää panettelua ja mustamaalausta." Mistä sä sellasta löysit ?
Siitä olen samaa mieltä, että kirkon tulisi olla paikka josta ihmiset löytävät avun, hengelliseen etsintään.
Paikka, jossa voi kohdata Jumalan, paikka josta voi lähteä, tuntien, en ole yksin minusta välitetään, rakastetaan.Esim. tästä!!!!!
http://www.turkulainen.fi/blogit/jouni-lehikoinen/65447-paita-auki-ja-katto-korkealla - Rakastaa omaa ääntää
heh... niin tosiaan löytyy!
- Vanha äijä
zyrt kirjoitti:
Ei ole. Käsitykseni varmaan on perustunut siihen, että Taanila puhuu niin paljon uskonnosta, on tekemisissä kirkon kanssa ja hänen ystäväpiiriinsä kuuluu mm. Eero Huovinen.
Olen luultavasti väärässä, josta pahoitteluni.Niin, minulla ei ole suuremmin asiasta tietoa. Taanila puhuu jumalisista asioista kielellä joka on sekä konkreettinen että filosofinen. Hänen hekilökohtaista suhdettaan jumalolentoihin en tunne, eikä se ole koviin kiinnostava asia. Se miten hän on nostanut esiin ihmisyyttä, tämänpuoleisuutta, vastuuta toisistamme ja ympäristöstä ja humanistista kulttuuria mukaanlukien urkumusiikki on rikastuttanut kulttuurielämää. Se on hengellisyyttä parhaimmillaan. Hän on jättänyt jäljen elämäntyöllään.
- Vanha äijä
?? kirjoitti:
" Kirkkojemme tulisi edelleenkin tarjota ihmisille uskottavan paikan pyhän kohtaamiselle ja varmuuden niille ihmisille, jotka sieltä etsivät vastauksia elämänsä kysymyksiin, että täällä ollaan ihan tosissaan. Ei kaikkialla voi paita auki puhua ihan mitä tahansa-ei ainakaan kirkossa! Taanilalle löytyy varmasti kysyntää juontokeikoille kirkkojen ulkopuolellekin-vai löytyykö? "
Jouni Lehikoinen puhuu nimenomaan ASIAA ! Olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan.asia on nimenomaan niin, että taanila juuri puhuu asiaa. kannattaisi kuunnella joskus- useimmat pappien jorinat ovat lapsekasta pinnallista söpöstelyä joista ei aikuisen ihmisen sielu virkisty.Ikävä totuus. Kuuntelen paljon radion hartausohjelmai, tai olen kuunnellut vielä tässä takavuosina. En enää.
- zyrt
Vanha äijä kirjoitti:
Niin, minulla ei ole suuremmin asiasta tietoa. Taanila puhuu jumalisista asioista kielellä joka on sekä konkreettinen että filosofinen. Hänen hekilökohtaista suhdettaan jumalolentoihin en tunne, eikä se ole koviin kiinnostava asia. Se miten hän on nostanut esiin ihmisyyttä, tämänpuoleisuutta, vastuuta toisistamme ja ympäristöstä ja humanistista kulttuuria mukaanlukien urkumusiikki on rikastuttanut kulttuurielämää. Se on hengellisyyttä parhaimmillaan. Hän on jättänyt jäljen elämäntyöllään.
No, en sanoisi sitä hengellisyydeksi, vaan humanismiksi.
Hengellisyys on mielestäni uskonnollinen termi. Kuuntelin eilen Taanilan puolen tunnin jutteluita Ylen elävästä arkistosta. Mielenkiintoista puhetta
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/hannu_taanilan_savelradio_38913.html#media=38914
- Vanha äijä
Monissa seurakuntien työntekijöissä yhdistyy tekopyhyys ja silkka tietämättömyys omahyväisyyteen, mistä kertoo tuo Lehikoisen vuodatus. Päällimmäiseksi nousee silloin ylimielisyys, jolla ihminen yrittää peittää omaa epävarmuuttaan.
Ei kuitenkaan pitäisi leimata kaikkia. Kirkon piirissä on myös sivistystä ja laajakatseisuutta, humanismia. Ainakin joitakin... arkkipiispa Mäkinen on heistä yksi. Saattaa olla aika yksinäinen susi.- zyrt
Enpä sanoisi Mäkisestä noin.
"Terveeseen elämään kuuluu kokemus Pyhän läsnäolosta, arkkipiispa Mäkinen toteaa."
http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta/arkkipiispa-jumalasta-ei-voi-puhua-kuin-autonrenkaasta-1.1098820
Jos tuo ei ole ylimielistä, niin mikä sitten? - Vanha äijä
zyrt kirjoitti:
Enpä sanoisi Mäkisestä noin.
"Terveeseen elämään kuuluu kokemus Pyhän läsnäolosta, arkkipiispa Mäkinen toteaa."
http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta/arkkipiispa-jumalasta-ei-voi-puhua-kuin-autonrenkaasta-1.1098820
Jos tuo ei ole ylimielistä, niin mikä sitten?No, en osaa sanoa. En ole koskaan Mäkistä tavannnut livenä, mutta olen lukenut hänen kirjjoituksiaan ja kuulut kannanottojaan. Hän ei vaikuta ylimieliseltä vaan paremminkin etäisen ystävälliseltä ja avarakatseiselta. mene ja tiedä.
"Mäkinen ja Relander pohtivat luontevaa kieltä, millä Jumalasta voisi puhua. Suomalaiseen uskonnollisuuteen kuuluu ujous ja vaikeneminen eikä uskosta siksi puhuta kuin autonrenkaista.
-Jumalasta on puhuttava, mutta puhuminen ei aina ole helppoa. Puheessa tullaan myös nöyrän vaikenemisen rajalle. Terveeseen elämään kuuluu kokemus Pyhän läsnäolosta, arkkipiispa Mäkinen toteaa."
Taanilasta voi sanoa, että hän jos kuka on kyennyt puhumaan Jumalasta ja armosta "kuin autonrenkaista". Hän on tuonut armon lähelle.
Olematta teennäinen ja pönäkkä. Taanila on puhunut monta vertaa paremmin ja koskettavammin kuin kymmenen pappia ja piispaa. Tämä on tietysti vain tällaisen eläkeläisen mielipide. Mäkinen voi olla hyvä jossain, mutta ei ole kelvollinen mihinkään johtavaan virkaan. Kirkko on sekaisin kuin heinäkasa, eikä Mäkinen sitä ymmärrä..Toisaalta mä oon siitä onnellinen, kun tää vain nopeautta kirkon hajoamista.
- zyrt
Vanha äijä kirjoitti:
No, en osaa sanoa. En ole koskaan Mäkistä tavannnut livenä, mutta olen lukenut hänen kirjjoituksiaan ja kuulut kannanottojaan. Hän ei vaikuta ylimieliseltä vaan paremminkin etäisen ystävälliseltä ja avarakatseiselta. mene ja tiedä.
"Mäkinen ja Relander pohtivat luontevaa kieltä, millä Jumalasta voisi puhua. Suomalaiseen uskonnollisuuteen kuuluu ujous ja vaikeneminen eikä uskosta siksi puhuta kuin autonrenkaista.
-Jumalasta on puhuttava, mutta puhuminen ei aina ole helppoa. Puheessa tullaan myös nöyrän vaikenemisen rajalle. Terveeseen elämään kuuluu kokemus Pyhän läsnäolosta, arkkipiispa Mäkinen toteaa."
Taanilasta voi sanoa, että hän jos kuka on kyennyt puhumaan Jumalasta ja armosta "kuin autonrenkaista". Hän on tuonut armon lähelle.
Olematta teennäinen ja pönäkkä. Taanila on puhunut monta vertaa paremmin ja koskettavammin kuin kymmenen pappia ja piispaa. Tämä on tietysti vain tällaisen eläkeläisen mielipide.Mietipä uudestaan tuota Mäkisen lausumaa:
""Terveeseen elämään kuuluu kokemus Pyhän läsnäolosta, arkkipiispa Mäkinen toteaa."
- Mitä tervettä on kokea jotain "pyhää"? Tuolla hän solvaa uskonnottomia. Me elämme hänen mielestään sairasta elämää.
- Kirkon arkistosta
"...Yllätyin kuullessani, että hän on jopa kirkon taholta joskus palkittu tiedotuspalkinnolla. Olisi mukava kuulla perusteluja, joilla ko palkinto on myönnetty..."
Tässäpä perustelut, joiden nojalla arkkipiispa John Vikström luvutti palkinnon Yleisradion toimittaja H. Taanilalle.
Kirkon tiedonvälityspalkinto 1996 Hannu Taanilalle
Kirkon tiedonvälityspalkinto 1996 on myönnetty toimittaja
Hannu Taanilalle. Hän sai tunnustuksen yli kaksikymmentä
vuotta kestäneestä tuotteliaasta ja monipuolisesta
journalistin työstään sekä kristillisen kulttuuriperinnön ja
uskonpuhdistuksen monipuolisesta esittelystä.
Kirkkohallituksen vuosittain jakaman palkinnon luovutti
arkkipiispa John Vikström 8. tammikuuta Helsingissä.
Palkinnon perusteluissa mainitaan, että Hannu Taanila
hyödyntää aatehistoriallista ja teologista asiantuntemustaan
analyyttisesti ja kriittisesti.
Hän käyttää kristillisen perinteen käsitteitä epäsovinnaisella tavalla. Tämä jakaa
usein kuulijoiden mielipiteitä. Joka tapauksessa Taanila
haastaa kuulijansa ajattelemaan ja ottamaan uskonnolliset,
eettiset ja yhteiskunnalliset kysymykset vakavasti.
Kirkkomusiikin alalla Hannu Taanila on tehnyt uraauurtavaa
työtä laajentamalla sen kuulijakuntaa.
Palkinnon perusteitten mukaan erityisen maininnan ansaitsevat myös Taanilan Martti Lutherin teologian ja ajatusmaailman esittelyt.
Jakaessaan kirkon tiedonvälityspalkinnon 1996 arkkipiispa
Vikström sanoi, että nyt palkintaan henkilö, joka omassa
työssään kantaa huolta siitä, että eurooppalaisen ja
suomalaisen kulttuurin, myös luterilaisen kulttuurimme helmet,
olisivat edelleen osa suomalaisten yleissivistystä.
"Sananvapaus on yksi kansanvaltaisen järjestelmämme
peruspilareista. Sananvapauden klassinen kuvaus sisältyy
sanontaan: Vaikka en hyväksykään sitä, mitä sanot, puolustan
viimeiseen saakka oikeuttasi sanoa se."
Arkkipiispa Vikström sanoi, että julkisuusperiaate on
ulotettava kaikkeen julkisen vallan käyttöön riippumatta
siitä, onko vallan käyttäjä itse julkinen yhteisö vai onko
valtaa siirretty yksityiselle tai ns. kolmannelle sektorille.
"Kirkkona meidän tulee toimia näin jo nyt - myös ilman tähän
velvoittavaa lakitekstiä", sanoi arkkipiispa John Vikström ja
lainasi arkkipiispa Martti Simojoen sanoja, että kirkossa ei
saa olla mitään salattavaa. Ja jos sellaista on, sitäkin
tärkeämpää on, että sellainen tulee julkisuuteen.
Kiitospuheessaan toimittaja Hannu Taanila sanoi arvioivansa
kirkon tiedonvälityspalkinnon toiseksi korkeimmalle sijalle.
Korkeimmalla sijalla hän pitää sitä, kun syntisten,
sorrettujen ja hylättyjen ihmisten joukko päivittäin
kirjoittaa ja yllyttää, että älä anna periksi. Tämän
tiedonvälityspalkinnon osallisuudesta Taanila sanoo olevansa
ylpeä ja liikuttunut.
"Journalistin työ tarkoittaa julkisesti ja julkisuudessa
puhumista. Valistuksen journalismi-ideaan kuuluu Martti
Lutherin filosofiaa mukaillen, että journalismi on jollakin
tavalla melkein pyhä instanssi ja journalistin virka pyhä,
saati ettei sakramentti."
- - Hän ajattelee saamansa tiedonvälityspalkinnon
koskevan kaikkea sellaista journalismia, joka ajaa
julkisuuden, oikeudenmukaisuuden ja vapauden asiaa eli järjen
ja armon, järjen ja evankeliumin asiaa, jotka ovat toinen
toisensa ehto.
Kirkon tiedonvälityspalkinto on suuruudeltaan 12 000 markkaa.
Palkinto jaetaan kirkon tunnustuksena merkittävästä panoksesta
kristillisen sanoman, kristillisen tiedon tai kristinuskon
mukaisten elämänarvojen välittämisestä viestinnän eri keinoin.
(KT 8.1.1997 mm)
http://www.evl.fi/kkh/kt/uutiset/tam97/tiedvp96.txt - Huh huh...
Vainko niillä asioilla on papin kannalta merkitystä jotka sattuu itse tietämään? Mitä on pappien sivistys, jotakin on pielessä jos asenteet on tämmösiä!
- esther
on siis 2 eri Taanilaa: se entinen fiksu radioesiintyjä ja tää toinen kehitysvaihe jossa mies huutaa ruokottomuuksilla höystettyjä vitsejä.
siinä on suuri ero.
- Hengenmies
Vanha äijä
Paras avaus aikoihin. Jaan kanssasi mielipiteesi. Kiitos!- ällöä
hengenmies, vanha äijä, ev.lut mitä vielä kaikki sinun nikkejäsi. Hyvähän se on kun itse itseään kehuu, mutta vähän
- Hengenmies
ällöä kirjoitti:
hengenmies, vanha äijä, ev.lut mitä vielä kaikki sinun nikkejäsi. Hyvähän se on kun itse itseään kehuu, mutta vähän
En kehunut itseäni vaan nim. "Vanhaa äijää". joka avasi hyvän ketjun. Kyllä meitä ajatteleviakin kristittyjä on paljon Mikaelissa. Valitettavasti kirkkotilaisuudet pitää nykyään hakea muualta kuin "omasta kirkosta". Miksei omaa mielipidettä saisi sanoa näinkin tärkeästä kysymyksestä. Moni on jo äänestänyt jaloillaan ja varmasti se tulee jatkumaan jos Lehikoisen temput jatkuvat samanlaisina.
- ed.
Hengenmies kirjoitti:
En kehunut itseäni vaan nim. "Vanhaa äijää". joka avasi hyvän ketjun. Kyllä meitä ajatteleviakin kristittyjä on paljon Mikaelissa. Valitettavasti kirkkotilaisuudet pitää nykyään hakea muualta kuin "omasta kirkosta". Miksei omaa mielipidettä saisi sanoa näinkin tärkeästä kysymyksestä. Moni on jo äänestänyt jaloillaan ja varmasti se tulee jatkumaan jos Lehikoisen temput jatkuvat samanlaisina.
" Kyllä meitä ajatteleviakin kristittyjä on paljon Mikaelissa "
Mikä tekee sinusta kristityn, ja lapsikaste ei riitä syyksi.
- laulaja...
Turun Mikaelinkirkosta on tullut Lehikoisen myötä vastenmielinen pintaliitäjien, tekopyhyyden ja hölynpölyn tyyssija.
Itse en avaa enää kyseisen kirkon ovea kuin ehkä Kauneimmat joululaulut konserttiin.- pysy kotona
älä avaa siloinkaan, myrkytät vielä koko tilaisuuden tuolla katkeruudellasi.
- Tympääntynyt
"Turun Mikaelinkirkosta on tullut Lehikoisen myötä vastenmielinen pintaliitäjien, tekopyhyyden ja hölynpölyn tyyssija."
Niin tosiaan on! Kaikki nämä missimammat, liike-elämän rikkaimpien kerma ja muut julkkikset joilla on alettu ratsastamaan... tympeää ja epäaitoa.
- Kumma juttu
Minä taas tykkään Turun Mikaelin seurakunnasta.
- uudet tuulet
Minäkin tykkään Mikaelin seurakunnasta. Menen katsomaan mielelläni Marjo Sjöroosia. Ehdotan että Jouni ottaisi Tanssii tähtien kanssa -julkkiksia seuraavaksi kirkkoonsa. Uskon että menesty olisi taattu.
- Vain heteroille!
uudet tuulet kirjoitti:
Minäkin tykkään Mikaelin seurakunnasta. Menen katsomaan mielelläni Marjo Sjöroosia. Ehdotan että Jouni ottaisi Tanssii tähtien kanssa -julkkiksia seuraavaksi kirkkoonsa. Uskon että menesty olisi taattu.
uudet tuulet
Ei onnistu. Jani Toivola ja Jorma Uotinen ovat homoja, eikä Lehikoinen voi sietää heitä. - Ellu48
Vain heteroille! kirjoitti:
uudet tuulet
Ei onnistu. Jani Toivola ja Jorma Uotinen ovat homoja, eikä Lehikoinen voi sietää heitä.lehikoisen avoin homoviha on törkeää. en halua olla missään tekemisissä seuakkunnan juttujen kanssa enää. Olin aikoinaan aktiivi mm. retriittijutuissa mutta siitä meni maku.
- evoluutti
Mitähän ikäluokkaa tuo Lehikoinen mahtaa olla, jollei Taanila ole tuttu nimi? Normi kirkkoherran ikää edustan itse, ja muistan kyllä Taanilan erinomaisen fiksut radio-ohjelmat, joita mielelläni kuuntelin. Ei todellakaan mikään tyhjänpuhuja.
- evoluutti
Jaa on näköjään minua vähän vanhempi :) Sitä enemmän ihmettelen tietämättömyyttä.
- Oin kahvilla srk:ssa
evoluutti kirjoitti:
Jaa on näköjään minua vähän vanhempi :) Sitä enemmän ihmettelen tietämättömyyttä.
Lehikoinen täytti just hiljakkoin 50.
Sama mies, joka kieltäisi matkapuhelimet 16-vuotiailta! Asiallinen tyyppi!
- Ajattelen
Lehikoinen nuoleskelee vapaakirkollisia ja nämä ovat tietysti tyytyväisiä, mutta tämä osoittaa ettei Lehikoisella mene kovin hyvin.
- Ev.lut.
Etkö tiedä, että luterilaisilla ja vapaakirkollisilla on sama Jeesus?
- Ev. lut.
Hyvin ovat erilaisia nämä Jeesukset.
- Ajattelen
Ev. lut. kirjoitti:
Hyvin ovat erilaisia nämä Jeesukset.
Joo! Muuta yhteistä ei olekaan kuin nimi.
- oikea lutsku
Kirkko ei vain ole baari.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2055857- 1691681
Vihjeitä kaivatusta
Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)661507- 691048
- 98949
Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?6887Lieksa missä syy?
Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte124857Martina Jeopardyssa
Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy192808En olisi uskonut et
Suhun tutustuminen toisi elämään näin synkän varjon. Surullista kun luulee löytävänsä rakkautta ja saa vain pahaa.66779- 76771