Kädentaitoja ?

rygseck

Tulin tuossa pohtineeksi, mitä kaikkea osaan tehdä... itseasiassa aika paljon osaankin =)

Niitä kädentaitoja.

Kerästä villalankaa syntyy villasukka jos toinenkin, Turun Sanomista väsäytyy lehtikoreja (milloin mihinkäkin tarkoitukseen - useimmiten sienikoriksi), erilaisista raaka-aineista kypsyy ruokaa, jne...

Koulussa olin "poikien kässyissä" ja opettelin veistämään muutakin kuin sormeani. Kyhäsin lintulautaa ja löylykauhaa. Sittemmin olen itekseni opetellut hieman rakentamaan, kytkemään sähköjä, tapetoimaan, maalaamaan, muuraamaan, laatoittamaan... noh - kaikenlaista.

Yks asia on vielä, jonka haluaisin osata - meinaatten auton korjaus :O

Kyllä minä osia irrottelen ja laitan takaisinkin, jopa hitsaan, ei siinä mitään, mutta se taito, kun on vaikka mun ukkokullallani, että kertavilkasulla hän melkein tietää, mikä autossa on vikana, niin se olisi kiva osata.

Mulla jos auto tekee lakon, niin en osaa yhtään edes arvata, miksi se niin tekee...
(bensan loppuminen ei oo sit vika - tai on, muttei auton)
Sit tulee paikalle tämä mies, pyörii siinä ympärillä hetken, raapii päätään ja sanoo, että vikahan on tuossa suuttimenliittimenniittimessä :O
On vieläpä usein oikeassa !

Mistä se sen tietää ?
Miksi minä en tuota oivalla ?

Entäs Sinä - pidätkö ylä kädentaitoja ja onko jotain sellaista, jonka haluaisit osata ?

77

222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taas näitä itsekehuj

Niinpä niin. Tuollakin yksi rouva väitti oppineensa auton moottorin kasauksen pelkällä sivusilmävilkaisuilla, kun miehensä sen atomeiksi ensin hajotti ja levitti pitkin keittiön pöytää.
      Onko todisteita vai tyhjää pölötystä...

• rygseck

Jestas... mistä Sinä semmoisen naisen löysit ?
        Multa ei taitais ihan onnistua, kertavilkasulta :P

Mut olishan tuo hyödyllinen taito - paljon kun sitä rahaa ei olis laittaa mihinkään merkkihuoltoon...

• duu

Kaikki osaavat tehdä pikkutöitä, mutta näytä minulle, kuka osaa rakentaa talon!
      Alkoholistiparantolassakin asiakkaat oppivat nopeasti makramee-tekniikalla väsäämään kukka-amppeleita, mutta SO WHAT. Sehän on pelkkää työterapiaa.

Jokainen alakoululainen tyttö väsää kupariset löylykauhat, puiset leikkuulaudat ja muut pikkuesineet. Kannattaako niillä taidoilla enää tuossa iässä ylpeillä?

• rygseck

Miksi ei saisi ylpeillä ?
        Eipä nuo taidot minulle mitenkään helpolla ole tulleet - yks toisensa perään ne on tarvinnu opetella...

Onko Sulle paskanjauhaminen se kädentaito jota pidät yllä ja jossa haluat kehittyä, vai mikä vittu Sua risoo ?

• duu
        rygseck kirjoitti:

Miksi ei saisi ylpeillä ?
        Eipä nuo taidot minulle mitenkään helpolla ole tulleet - yks toisensa perään ne on tarvinnu opetella...

Onko Sulle paskanjauhaminen se kädentaito jota pidät yllä ja jossa haluat kehittyä, vai mikä vittu Sua risoo ?

Kannattaisiko opetella välillä tunteiden hallintaa? Minun lapsenikin ovat tehneet alaikäisenä paljon suurempia juttuja, kuin mikään, mistä kerroit. Esimerkkinä auton ostaminen omilla rahoilla ja sen kunnostaminen moottorista verhoiluun (nahkaa ja itse ommeltuna) saakka.

• rygseck
        duu kirjoitti:

Kannattaisiko opetella välillä tunteiden hallintaa? Minun lapsenikin ovat tehneet alaikäisenä paljon suurempia juttuja, kuin mikään, mistä kerroit. Esimerkkinä auton ostaminen omilla rahoilla ja sen kunnostaminen moottorista verhoiluun (nahkaa ja itse ommeltuna) saakka.

mikä oli todistettava...

• Metallurg

"Kaikki osaavat tehdä pikkutöitä, mutta näytä minulle, kuka osaa rakentaa talon!
        Alkoholistiparantolassakin asiakkaat oppivat nopeasti makramee-tekniikalla väsäämään kukka-amppeleita, mutta SO WHAT. Sehän on pelkkää työterapiaa.

Jokainen alakoululainen tyttö väsää kupariset löylykauhat, puiset leikkuulaudat ja muut pikkuesineet. Kannattaako niillä taidoilla enää tuossa iässä ylpeillä? "

Huoh.... kusi noussut päähän vissiinkin ? Minkäänlaisia kädentaitoja ei pidä vähätellä. Ei edes niitä jotka osaa juuri ja juuri tehdä löylykauhan. Tämä teikäläisen viimeinen lause on yksi selitys jo sille miksi ihmiset voi niin huonosti tässä maassa

• Jonkin verran.. Opettelen taitoja, jotka säästävät selvää rahaa ja joita ilman ei tule toimeen. Vähemmän stressiä, kun osaa tehdä jotakin. Huomaan, että tarvitsen aikaa pähkäilessä uusia asioita. Olen oppinut pitämään projekteista huolimatta kuntoa yllä. Terveyden pettäessä mistään ei tule mitään.

Asenteeni on, että melkein kaiken oppii, kunhan on kiinnostusta ja mahdollisuuksia sen opettelemiseen.

• rygseck

Hyvä asenne !
        Mä yritän saada aikani kulumaan - nää pitkät vapaat vie muuten järjen =)

Eilen tosin tuli heiluttua kanalassa taas useempi tunti, niin et nyt vois ihan hyvällä omallatunnolla ottaa vähän iisimminkin... ja taidan ottaaki.

Alotin tuossa sukanväsäämisen taas... on tulossa hiukan hankalampi malli - siin on yhenlaista palmikkoneuletta varressa - siinä saa aikansa kulumaan rattoisasti, kun vaan laskee silmukoita ja kerroksia =)

• rygseck kirjoitti:

Hyvä asenne !
        Mä yritän saada aikani kulumaan - nää pitkät vapaat vie muuten järjen =)

Eilen tosin tuli heiluttua kanalassa taas useempi tunti, niin et nyt vois ihan hyvällä omallatunnolla ottaa vähän iisimminkin... ja taidan ottaaki.

Alotin tuossa sukanväsäämisen taas... on tulossa hiukan hankalampi malli - siin on yhenlaista palmikkoneuletta varressa - siinä saa aikansa kulumaan rattoisasti, kun vaan laskee silmukoita ja kerroksia =)

Yksi mikä meni viikonloppuna vikaan. Minulta puuttui sirkkeli ja akkuporakoneen akku teki stopin latauksesta huolimatta. Kesällä värkkään veneeseen sellaiset talvisäilytyssysteemit, ettei stressaa yhtä paljon kuin tänä vuonna. Minulla on paljon suunnitelmia tekemisen suhteen. Kesä saattaakin kulua mittanauhan kanssa yhtä paljon kuin purjehtiessa. Ihan selvästi päivä lepoa venehommista tekee ihmeitä :).

Miten palmikko onnistuu? En ole pitkään aikaa neulonnut. Kai sitä jossakin vaiheessa voisi kokeilla.., mutta ei muutamaan vuoteen. Muut asiat ovat edellä.

• rygseck
        brutsparklingwine kirjoitti:

Yksi mikä meni viikonloppuna vikaan. Minulta puuttui sirkkeli ja akkuporakoneen akku teki stopin latauksesta huolimatta. Kesällä värkkään veneeseen sellaiset talvisäilytyssysteemit, ettei stressaa yhtä paljon kuin tänä vuonna. Minulla on paljon suunnitelmia tekemisen suhteen. Kesä saattaakin kulua mittanauhan kanssa yhtä paljon kuin purjehtiessa. Ihan selvästi päivä lepoa venehommista tekee ihmeitä :).

Miten palmikko onnistuu? En ole pitkään aikaa neulonnut. Kai sitä jossakin vaiheessa voisi kokeilla.., mutta ei muutamaan vuoteen. Muut asiat ovat edellä.

Nyt hiukka rajaa, Sparkley ;D
        Ei voi olla mikään looginen jatkumo, että ensin hommaat veneen ja heti perään tarttet sirkeliä !!!
        Ei vaan voi :O

Sie teet kesällä niin että potkaset sen paatin vesille ja loikkaat ite perään - niin no, eväitä kannattaa varata ennen sitä kajuutta(?) täyteen, sillä vesimatkasta tullee pitkä... eihän Sua sieltä saa pois pienet piraijatkaan, kun kerran vauhtiin pääset !

Hommaan Sulle puhallettavan poikanuken pelastuslautaksi ;D))

Perhanan palmikot... :/
        Hermo niitten kanssa palaa - yks menee kuudella kerroksella ja toinen neljällä, kolmas omalla tavallaan ja sit on vielä joustinneuletta siinä mukana... piruko mun päätäni on riivannut että tuon sotkun sain aikaan ?

• Haluisin oppia uudelleen piirtämään ;) joskus ollut siinä hyvä, mutten enää kun harjoitusta puuttuu... ;(
      Kyllähän sitä kaikenlaista osaa tehdä, mut nykyisin on laiskuus joka vaivaa aivan kauheesti.
      Kauniin villatakin näin Boozin mainoksessa ja semmonen on nyt työn alla.
      Se kuule, noiden vanhojen autojen korjaaminen on aikas helppoo.
      Ekaks vaan erotettaan, et on ko mekaaninen vika vaiko sähköpuolen henkimaailman hommia,
      Sit lähetään suunnistamaan sen mukaan, onko vika polttoaineen syötössä vai onko muuten vaan tehoton,missä kilisee tai kolisee jne...
      Nää uudet autot on sitte tietokoneiden kans korjattavia, niihin ei voi mennä räpeltään...
      Tuut meille oppiinkun mä alan kasaamaan vanhaa ellua ;))

• rygseck

Ei oo helppoo :O
        Olen oppinut erottamaan muutamia asioita toki, mutta sillä ei vielä pitkälle pötkitä - puolustaudun kyllä sanomalla, että valtava innostus korvaa puuttuvan älyn =)
        No onneks on toi yks ku osaa - ja ihmeen kärsivällisesti hän koittaa mullekin taitoaan siirtää.
        Ei oo pelkoa että mä ikinä niin uuden auton saisin hommattua, että siihen tarvis kompuutteri kytkeä !!

Piirtäminen on kivaa ja maalien kans sutiminen myös - en oo kans aikoihin sitä harrastanu... se on niitä sitku-juttuja vissiin.

• rygseck kirjoitti:

Ei oo helppoo :O
        Olen oppinut erottamaan muutamia asioita toki, mutta sillä ei vielä pitkälle pötkitä - puolustaudun kyllä sanomalla, että valtava innostus korvaa puuttuvan älyn =)
        No onneks on toi yks ku osaa - ja ihmeen kärsivällisesti hän koittaa mullekin taitoaan siirtää.
        Ei oo pelkoa että mä ikinä niin uuden auton saisin hommattua, että siihen tarvis kompuutteri kytkeä !!

Piirtäminen on kivaa ja maalien kans sutiminen myös - en oo kans aikoihin sitä harrastanu... se on niitä sitku-juttuja vissiin.

Valtavaa innostusta ilmenee täälläkin aika ajoin, jos vaan jaksan ;)))
        Ja ei talossa tarvitakaan kuin yks joka autot osaa ;)kyl se riittää ja mieluummin se sais olla joku muu kuin minä.
        Sillä auton rassaaminen on paskaista hommaa...Nimimerkillä vetonivelen kumin vaihtaja....
        Ja onhan noihin kotteroihin joutunu paneutuun, aika paljon on pitänyt neuvoskellakin miehiä vuosien mittaan ;) esimerkiks ettei lämmityslaitteen vaijeria kierretä koko mööpelin ympärille, vaan sille on oma paikkansa.
        No joo

• rygseck
        anjaniina_ kirjoitti:

Valtavaa innostusta ilmenee täälläkin aika ajoin, jos vaan jaksan ;)))
        Ja ei talossa tarvitakaan kuin yks joka autot osaa ;)kyl se riittää ja mieluummin se sais olla joku muu kuin minä.
        Sillä auton rassaaminen on paskaista hommaa...Nimimerkillä vetonivelen kumin vaihtaja....
        Ja onhan noihin kotteroihin joutunu paneutuun, aika paljon on pitänyt neuvoskellakin miehiä vuosien mittaan ;) esimerkiks ettei lämmityslaitteen vaijeria kierretä koko mööpelin ympärille, vaan sille on oma paikkansa.
        No joo

Onhan se paskasta joo =)
        Mut samalla kauheen kivaakin... mä tykkään katella niitä vempaimia ku ne on uusia, säälittää joskus laittaa niitä vanhaan autonrämään kyllä... *nauraa*

Mä oon muuten ihan hulluna laakereihin !
        Ne sitten osaa olla upeita vempaimia - jaksaisin leikkiä niiden kanssa ikuisuuksia =)
        (saan vielä porttikiellon varaosaliikkeeseen sen takia)
        ;D

Ukko kyllä useinmiten tykkää ku oon apuna, ku jotain pitää autolle tehdä - ollaan yhdessä vaihdettu kaikenlaisia osia tuohon munkin ladyyn... oikeastaan vanhaa sinä on enää vain kuski.
        Kilometrit vähitellen täynnä =)

• rygseck kirjoitti:

Onhan se paskasta joo =)
        Mut samalla kauheen kivaakin... mä tykkään katella niitä vempaimia ku ne on uusia, säälittää joskus laittaa niitä vanhaan autonrämään kyllä... *nauraa*

Mä oon muuten ihan hulluna laakereihin !
        Ne sitten osaa olla upeita vempaimia - jaksaisin leikkiä niiden kanssa ikuisuuksia =)
        (saan vielä porttikiellon varaosaliikkeeseen sen takia)
        ;D

Ukko kyllä useinmiten tykkää ku oon apuna, ku jotain pitää autolle tehdä - ollaan yhdessä vaihdettu kaikenlaisia osia tuohon munkin ladyyn... oikeastaan vanhaa sinä on enää vain kuski.
        Kilometrit vähitellen täynnä =)

Ai oot vai, siinä tapauksessa lahjoitan sinulle muutaman laakerin jookos, ne on vaan tuollasii 40 cm halkaisjaltaan ja painaa muutamia kiloja ;) ei kymmentä enempää ;)))
        Liuku-, paine-, kartio-, rulla- ja muita mukavia löytyy täältä ;) saisit leikkiä niillä päivät päästään, eikä kukaan pitäs sua hulluna ;))) siis julkisesti ;)

• rygseck
        anjaniina_ kirjoitti:

Ai oot vai, siinä tapauksessa lahjoitan sinulle muutaman laakerin jookos, ne on vaan tuollasii 40 cm halkaisjaltaan ja painaa muutamia kiloja ;) ei kymmentä enempää ;)))
        Liuku-, paine-, kartio-, rulla- ja muita mukavia löytyy täältä ;) saisit leikkiä niillä päivät päästään, eikä kukaan pitäs sua hulluna ;))) siis julkisesti ;)

Ai ei pitäis vai =))))
        Taikka no, samapa tuo - julkihulluksi on niin helppo julistautua !

Joo - en tiedä mistä se hulluus on alunperin tullut... vuosia sitten, meillä oli työkohteena yks koneistamo, jossa niitä tehtiin - ihan taivas mulle se paikka =)
        Siin kans ku leikki semmoisen neljä kiloo painavan laakerin kanssa ja kattos miten se liuku ku tyhjää vaan, vaikka kiloja oli yllä ja alla, nii tuli mieleen jonkunverran arvostaa semmoisen työn tekijääki =)

*huokaa*

• rygseck kirjoitti:

Ai ei pitäis vai =))))
        Taikka no, samapa tuo - julkihulluksi on niin helppo julistautua !

Joo - en tiedä mistä se hulluus on alunperin tullut... vuosia sitten, meillä oli työkohteena yks koneistamo, jossa niitä tehtiin - ihan taivas mulle se paikka =)
        Siin kans ku leikki semmoisen neljä kiloo painavan laakerin kanssa ja kattos miten se liuku ku tyhjää vaan, vaikka kiloja oli yllä ja alla, nii tuli mieleen jonkunverran arvostaa semmoisen työn tekijääki =)

*huokaa*

Juu, kyllä maailma olis tylsä paikka jollei palloa olis keksitty ;( Vrmaan ollu nainen siinäkin hommassa ;)
        Ilman laakereita olis elämä hankalaa..

• rygseck
        anjaniina_ kirjoitti:

Juu, kyllä maailma olis tylsä paikka jollei palloa olis keksitty ;( Vrmaan ollu nainen siinäkin hommassa ;)
        Ilman laakereita olis elämä hankalaa..

Sanos muuta !
        Paljon on ollu iloa mulle niistä =)
        Ja paljon on ollu iloa muille sit taas siitä... ihme väkee :O

• Omin käsin

Ajankohtasia alkavat olla jouluruuat, laatikot ja leivonnaiset, ne teen aina itse samoin joululahjat ja joulukoristeet, myös naapureille ovikranssit. Kukkakoreja teen jouluksi itseni ja läheisteni iloksi aika määrän, noin 20 kpl, kukat kasvatan sipuleista ja muun materiaalin kerään luonnosta. Sienet ja marjat poimin ja säilön ja hellassa palaa omatekemät klapit, itse kaadetuista puista. Metsältä ja järvestä pyydän itse lihan ja kalan, tosin pyyntivälineitä en tee itse vaan ostan valmiina. Omatoimisuus on ihan tavallista täällä maalla, mutta auto käytetään lähimmässä merkkihuollossa säännöllisesti ja vaihdetaan uuteen aina ennen kun alkaa harmeja ilmaantumaan, sillä kulkupelin on oltava toimintavarma täällä mihin ei kulje julkiset kulkuneuvot.
      Pajunsidontakursseilla olin pari vuotta sitten, ensi kesänä menen kaislanpunontaa opettelemaan, se on seuraava uusi kädentaito.

• Putkivalo

Joulu tuleekin nimenomaan tekemällä :) Sen huomaa siitäkin, että ihmiset jotka ostavat kaiken valmiina, ovat yleensä myös ne jotka haukkuvat eniten sitä kaupalliseksi :)) eihän sen ole pakko olla sitä, jokainen päättää ite.

Ihanalta kuulostaa noin muutenkin tuollainen elämä, missä teet melkein kaiken ite. Mulla on sellainen teoria, että ihminen tekee arjensa eteen ihan liian vähän nykyisin, joten masennutaan herkemmin kuin 20 vuotta sitten. Tehty työ tuntuu aina hyvältä, siitä saa enemmän serotoniinia kuin purkeista löytyy.

• rygseck

Haa - mainio kommentti =)
        Sinä se säästät pitkän pennin, osaamisellasi !

Mulla on kanssa onni asua maalla. Tosta kun loikkasen ojan yli, niin olen metsässä - niinpä pakkaseen ei enää mahdu edes valo.
        Joululaatikoita en enää väsää itse - meillä on tää pesue käynyt niin harvalukuiseksi, ettei enää paljon kannata. Parhaimmillaan ku noita lapsia oli tuossa jalkapallojoukkueen verran, niin silloin sitä tekikin itse niin pitkälle kuin suinkin. Leivonnaisista mulla onnistuu pulla ja jokunen kakku - pikkuleivistä täytyy sanoa, että se on käsittämätön alue mulle :O
        No joulupiparit ja hannatädit sujuu, mutta esim. kaneliässä on ihan ylärajoilla osaamisessani :/
        Puunkaadon hallitsen ja klapikoneen käytön - tosin kirveskin pysyy näpeissä... on tuossa vaan tarvinnu tota metsää harventaa aikas tavalla parina vuonna, että pienviljelysseuran kone otettiin vuokraan ja pätkittiin klapit sillä.
        Oli siinäkin hommansa.

Mulla on yks pajukirja tuolla hyllyssä... oon sitä pariin otteeseen lehteillyt sillä silmällä, että jos... ojanpenkat muuta kasvakaan ku pajua =)
        Ne kun aika-ajoin niittää nurin, niin saa aika hyvää materiaalia kyllä. Pitkiä ja taipuisia oksia olis vaikka lampaiden syödä.
        Funtsin että niistä sais kivoja kransseja väsättyä ja siihen sit liimailis vaikka käpyjä ja jäkälää.. jotain jouluista.
        Osmankäämistä olenkin tehnyt semmoisia lettejä ja liimannut kuivakukkia - tuli aika kivannäköisiä.

Kaislanpunonta kuulostaa mielenkiintoiselta... oletko yhtään ottanut etukäteen selvää, mitä siellä tehdään ?

• metallurg
        Putkivalo kirjoitti:

Joulu tuleekin nimenomaan tekemällä :) Sen huomaa siitäkin, että ihmiset jotka ostavat kaiken valmiina, ovat yleensä myös ne jotka haukkuvat eniten sitä kaupalliseksi :)) eihän sen ole pakko olla sitä, jokainen päättää ite.

Ihanalta kuulostaa noin muutenkin tuollainen elämä, missä teet melkein kaiken ite. Mulla on sellainen teoria, että ihminen tekee arjensa eteen ihan liian vähän nykyisin, joten masennutaan herkemmin kuin 20 vuotta sitten. Tehty työ tuntuu aina hyvältä, siitä saa enemmän serotoniinia kuin purkeista löytyy.

"Mulla on sellainen teoria, että ihminen tekee arjensa eteen ihan liian vähän nykyisin, joten masennutaan herkemmin kuin 20 vuotta sitten. Tehty työ tuntuu aina hyvältä, siitä saa enemmän serotoniinia kuin purkeista löytyy."

Ainahan sitä saa kuvitella...

• No eipä juuri mitään. Jo kansakoulussa olin ainoa, jonka tekeleitä ei koskaan lukukauden lopulla laitettu näytteille päättäjäisiin.

Tässä kämpässä ei ole tilaa. Jos olisi joku työpaja missä tekeminen ei sotkisi asumista, voisin tehdä itse vaikka pöntöt linnuille. Sen verran luulen kyllä osaavani.

• rygseck

Oletko koskaan ajtellut mitään puuhapajaa ?

Joissain koluilla voi, ymmärtääkseni, käydä iltaisin veistoluokassa väsäilemässä jos vaikka mitä.
        Vaikka Sinulla kyllä on kädentaitoja muitakin, ihan kiitettävästi !!!
        (oon käynyt blogi-sivullasi kurkkimassa...)

• rygseck kirjoitti:

Oletko koskaan ajtellut mitään puuhapajaa ?

Joissain koluilla voi, ymmärtääkseni, käydä iltaisin veistoluokassa väsäilemässä jos vaikka mitä.
        Vaikka Sinulla kyllä on kädentaitoja muitakin, ihan kiitettävästi !!!
        (oon käynyt blogi-sivullasi kurkkimassa...)

Tämä on lähiötä pääkaupunkiseudulla ja kämppäkin kerrostalossa. Pitää muuttaa maalle että kohtuuhintaista tilaa löytäisi jollekin nikkaroinnille. Veljellä on, ja hän nyt tekeekin kaikenlaista käsillään, ihan siitä kotitalostaan lähtien.

Mutta olen minä aina sentään ruokani tehnyt, se nyt ei kai ole mikään kädentaito...

• rygseck
        yohuuhkaja kirjoitti:

Tämä on lähiötä pääkaupunkiseudulla ja kämppäkin kerrostalossa. Pitää muuttaa maalle että kohtuuhintaista tilaa löytäisi jollekin nikkaroinnille. Veljellä on, ja hän nyt tekeekin kaikenlaista käsillään, ihan siitä kotitalostaan lähtien.

Mutta olen minä aina sentään ruokani tehnyt, se nyt ei kai ole mikään kädentaito...

Minusta on !
        Siis ruoanlaitto kädentaito =)

Mitenkähän on... noi nikkarointipajat... kansalaisopistojen kurssit on aika usein jollakin koululla - ite oon käyny joskus piirtämässä ja samalla koululla oli veistoluokassa porukka, jotka vasäsivät keinutuolia. Niin ja ompeluluokassa tehtiin kansallispukuja.
        Siitä on kyllä aikaa jo, niin en ihan varmaksi tiedä vieläkö nykyisin niin on...

Mutta jos Sulla on kiinnostusta asiaan, niin luulisi sellaisia tiloja kyllä olevan.

• rygseck kirjoitti:

Minusta on !
        Siis ruoanlaitto kädentaito =)

Mitenkähän on... noi nikkarointipajat... kansalaisopistojen kurssit on aika usein jollakin koululla - ite oon käyny joskus piirtämässä ja samalla koululla oli veistoluokassa porukka, jotka vasäsivät keinutuolia. Niin ja ompeluluokassa tehtiin kansallispukuja.
        Siitä on kyllä aikaa jo, niin en ihan varmaksi tiedä vieläkö nykyisin niin on...

Mutta jos Sulla on kiinnostusta asiaan, niin luulisi sellaisia tiloja kyllä olevan.

Noooo, lapsuudessa allergisoiduin aika pahasti tuolle ajatukselle. Vanhemmista isä oli käsistään kätevä, äiti teki käsillään koko ajan kaikkea mahdollista, veli on edelleen kätevä mutta just minä en saanut aikaan niillä kerrassaan mitään.

Tietysti tätä huushollia on pystyssä pidettävä, ei ole muitakaan ketkä sen tekisivät. Rempat ja muut vastaavat kyllä teetän suoraan ammattilaisilla. Pääsen arvostelijaksi enkä jää korvausvelvolliseksi.

• rygseck
        yohuuhkaja kirjoitti:

Noooo, lapsuudessa allergisoiduin aika pahasti tuolle ajatukselle. Vanhemmista isä oli käsistään kätevä, äiti teki käsillään koko ajan kaikkea mahdollista, veli on edelleen kätevä mutta just minä en saanut aikaan niillä kerrassaan mitään.

Tietysti tätä huushollia on pystyssä pidettävä, ei ole muitakaan ketkä sen tekisivät. Rempat ja muut vastaavat kyllä teetän suoraan ammattilaisilla. Pääsen arvostelijaksi enkä jää korvausvelvolliseksi.

Kutsunkin siis taitojasi tästä lähtien hengenlahjoiksi =)

Et varmaan pääse tylsistymään nykyisten harrasteidesikaan parissa - ja sehän siinä se juju kai onkin.

• rygseck kirjoitti:

Kutsunkin siis taitojasi tästä lähtien hengenlahjoiksi =)

Et varmaan pääse tylsistymään nykyisten harrasteidesikaan parissa - ja sehän siinä se juju kai onkin.

Toki kätevät kädet avartavat myös luomisen mahdollisuuksia. Isä ja veljenpoika olivat/ovat taitavia piirtäjiä, veli taas tekee veistoksia ja tauluja puuta työstämällä...

• rygseck
        yohuuhkaja kirjoitti:

Toki kätevät kädet avartavat myös luomisen mahdollisuuksia. Isä ja veljenpoika olivat/ovat taitavia piirtäjiä, veli taas tekee veistoksia ja tauluja puuta työstämällä...

Se on kyllä totta...

Mä ku opettelin hitsaamaan, nii heti teki mieli alkaa väsäämään vaikka ja mitä - suurin osa niistä materiaaleista, mistä halusin jotain tehdä, ei varmaan edes olisi hitsaantunut ikipäivinä yhteen - mutta into ku on kova niin sehän voittaa kaikki esteet - jopa fysiikan lait =)

Ku kaadoin moottorisahalla ensimmäisen puuni, ni heti tietty halusin kokeilla, miten onnistuu karhun veistäminen - ei tullu ees oravaa... *nauraa*
        Jälestäpäin oon ottanu selvää siitäki...

• rygseck kirjoitti:

Se on kyllä totta...

Mä ku opettelin hitsaamaan, nii heti teki mieli alkaa väsäämään vaikka ja mitä - suurin osa niistä materiaaleista, mistä halusin jotain tehdä, ei varmaan edes olisi hitsaantunut ikipäivinä yhteen - mutta into ku on kova niin sehän voittaa kaikki esteet - jopa fysiikan lait =)

Ku kaadoin moottorisahalla ensimmäisen puuni, ni heti tietty halusin kokeilla, miten onnistuu karhun veistäminen - ei tullu ees oravaa... *nauraa*
        Jälestäpäin oon ottanu selvää siitäki...

Heeiiiii, jollei voi hitsata, pitää juottaa.
        Mut nykyisin on kyllä hitsipuikot kaikeen, meilläkin on töissä lecasorapuikkoja ja puupuikkoja!

• anjaniina_ kirjoitti:

Heeiiiii, jollei voi hitsata, pitää juottaa.
        Mut nykyisin on kyllä hitsipuikot kaikeen, meilläkin on töissä lecasorapuikkoja ja puupuikkoja!

Jaa, puikoista sain siis tarpeekseni jo alakansakoulun käsitöissä kun eivät silmukat ottaneet syntyäkseen.

• Putkivalo

Mä osaan syödä sokerimunkkia nuolematta suunpieliä välillä :)))

Haluaisin oppia omaksumaan käyttöohjeiden tiedot. Aikoinaan oli aina mun homma selvittää telkkarin ja videonauhurin toiminnot, luin ja kytkin, osasin kaikki herkutkin. Mutta nyt ei jaksa enää millään. Kun uusi vehje tulee kotiin, joudun lapsilta kysymään kuinka se toimii :/ Vanhuus alkanut?

Veikkaan että tuo sun ukko-kullas autonäppäryys johtuu kokemuksesta. Ne kun keskustelee autoista keskenään, saa aina lisätietoa mikä vaiva vaikuttaa mitenkin.

Kun lääkärit selvittää monta asiaa stetoskoopilla (sydämen, keuhkot, putket..) niin autojen viatkin voi selvittää vähän samaan tapaan. Tiedätkö miten? Renkaita potkimalla. Tosi kotikutoinen automies kuulee aina siitä, onko autolla mikä vika missäkin.

• rygseck

Kukaan ei voi syödä tollain !!!

Mä jätän mieluusti kaikenlaisten vempaimien kytkemisen jälkikasvulle =)
        Olen varmaan kanssa oman osuuteni niitä kytkenyt...
        Sitäpaitsi lastenkin tulee saada onnistumisen elämyksiä - toi on siihen mitä oivallisinta harjoitusta !!

Pääsee muna opettamaan kanaa =)

Väliin tuntuu, ettei hänen juur muuta tarvi tehdäkään, kuin potkia renkaita, kun jo paikallistaa viat :O
        Tietty hänellä on vuosien kokemus... mutta on mullakin auto ollut jo pian... mitä ? 26 vuotta !!!
        (jessus)
        Ja aina on jotain laittamista ollut...

Mulla on semmonen haave, että ostan jonkun vanhan kuplavolkkarin (jos niitä ny enää edes on) ja laittelen siitä itelleni kesäauton =)

Olisan se kiva sanoa, että itte tein - mun auto... das Auto

• rygseck kirjoitti:

Kukaan ei voi syödä tollain !!!

Mä jätän mieluusti kaikenlaisten vempaimien kytkemisen jälkikasvulle =)
        Olen varmaan kanssa oman osuuteni niitä kytkenyt...
        Sitäpaitsi lastenkin tulee saada onnistumisen elämyksiä - toi on siihen mitä oivallisinta harjoitusta !!

Pääsee muna opettamaan kanaa =)

Väliin tuntuu, ettei hänen juur muuta tarvi tehdäkään, kuin potkia renkaita, kun jo paikallistaa viat :O
        Tietty hänellä on vuosien kokemus... mutta on mullakin auto ollut jo pian... mitä ? 26 vuotta !!!
        (jessus)
        Ja aina on jotain laittamista ollut...

Mulla on semmonen haave, että ostan jonkun vanhan kuplavolkkarin (jos niitä ny enää edes on) ja laittelen siitä itelleni kesäauton =)

Olisan se kiva sanoa, että itte tein - mun auto... das Auto

Psst....voi se...siis syödä.
        Hotkasee yhtenä suupalana ;))))

Noista autoista voin sanoo, ettei ole minkäänlaista nostalgiaa vanhoihin autoihin.
        Niin paljon sellasilla ajanu aikoinaan et mitä uudempi, sen parempi!
        Mutt kyllä mä jonkun rouheen amerikanraudan....ottasin ;) tai hienon vanin...

• rygseck
        anjaniina_ kirjoitti:

Psst....voi se...siis syödä.
        Hotkasee yhtenä suupalana ;))))

Noista autoista voin sanoo, ettei ole minkäänlaista nostalgiaa vanhoihin autoihin.
        Niin paljon sellasilla ajanu aikoinaan et mitä uudempi, sen parempi!
        Mutt kyllä mä jonkun rouheen amerikanraudan....ottasin ;) tai hienon vanin...

Hienot naiset närppii !!
        Mäpä ostan hälle pussillisen munkkeja ja vaklaan syömistä kameran kanssa =)

Täällä meidän nurkissa on yks semmonen viittävaille valmiiks kunnostettu ameriikanrauta - ootas ku mietin, mikä... joku avolava ny kummiski =)

Maalausta vailla - ja kasaamista... saan kuulemma olla mukana :O

Hieno vani kelpais mulleki - hizi muuten... ajeltiin pari kesää sitte semmosella gmc:llä, joku avolavaviritys seki oli, simmonen ku on pitkä hytti ja kahet pyöräparit takan... no oli mikä oli, nii siinä oli pikkasen kähee takapenkki - kojelaudasta ku paino nappia, nii se penkki muuttus sängyks *ii uu ii uu ii uu*
        Kaikenmoisia kutuvaloja oli kans katos - ihan vaan pisti silmään semmonenki yksityiskohta ;D))

You know !

• rygseck kirjoitti:

Hienot naiset närppii !!
        Mäpä ostan hälle pussillisen munkkeja ja vaklaan syömistä kameran kanssa =)

Täällä meidän nurkissa on yks semmonen viittävaille valmiiks kunnostettu ameriikanrauta - ootas ku mietin, mikä... joku avolava ny kummiski =)

Maalausta vailla - ja kasaamista... saan kuulemma olla mukana :O

Hieno vani kelpais mulleki - hizi muuten... ajeltiin pari kesää sitte semmosella gmc:llä, joku avolavaviritys seki oli, simmonen ku on pitkä hytti ja kahet pyöräparit takan... no oli mikä oli, nii siinä oli pikkasen kähee takapenkki - kojelaudasta ku paino nappia, nii se penkki muuttus sängyks *ii uu ii uu ii uu*
        Kaikenmoisia kutuvaloja oli kans katos - ihan vaan pisti silmään semmonenki yksityiskohta ;D))

You know !

Heh, niinpä tietysti.
        Mitähän varten se oli sellaseks rakennettu ;))) kysyy neiti impiumpilampi ;)))
        Joo, olen minäkin ajanut Saksan suurella maalla chevy vania ja isoa peräkärryä, jossa oli kolme motskaria ja arvaa oliko mulla edes korttia sellaseen lastiin ;)
        Reissun lopussa, miltei kotiovella sällit sai sakot kun paku oli katsastamaton ja kärryn jarrut ei olleet tarpeeks tehokkaat ja kuskina oli kaveri, jolla ei kans kortti riittäny ;)))
        Minä kävelin kuin lady tieheni omaan autooni, oma pyörä lavalla ;)

• rygseck
        anjaniina_ kirjoitti:

Heh, niinpä tietysti.
        Mitähän varten se oli sellaseks rakennettu ;))) kysyy neiti impiumpilampi ;)))
        Joo, olen minäkin ajanut Saksan suurella maalla chevy vania ja isoa peräkärryä, jossa oli kolme motskaria ja arvaa oliko mulla edes korttia sellaseen lastiin ;)
        Reissun lopussa, miltei kotiovella sällit sai sakot kun paku oli katsastamaton ja kärryn jarrut ei olleet tarpeeks tehokkaat ja kuskina oli kaveri, jolla ei kans kortti riittäny ;)))
        Minä kävelin kuin lady tieheni omaan autooni, oma pyörä lavalla ;)

Entinen omistaja ehkä matkusteli paljon..???

Ähä - mä olin kaukaa viisas (yleensä oon - aika kaukaa) ku ajoin ajokortin... otin kerralla senverran ison, ettei tartte ihmetellä rouheemmanka auton ratissa sitte =)
        Tosin, isoo peräkärryä en mäkään saa ajaa, ku ei tullu sitä pikku-eetä hommattua aikanas... :P

Siinä Sinä teit oikein ! Sitä ei kannata hienon naisen esiintyä moisten rikollisten porukoissa ;D)))

• rygseck kirjoitti:

Entinen omistaja ehkä matkusteli paljon..???

Ähä - mä olin kaukaa viisas (yleensä oon - aika kaukaa) ku ajoin ajokortin... otin kerralla senverran ison, ettei tartte ihmetellä rouheemmanka auton ratissa sitte =)
        Tosin, isoo peräkärryä en mäkään saa ajaa, ku ei tullu sitä pikku-eetä hommattua aikanas... :P

Siinä Sinä teit oikein ! Sitä ei kannata hienon naisen esiintyä moisten rikollisten porukoissa ;D)))

Näin minökin asian ajattelin.
        Jenkkirekassa (Volvo) on aikas hienot kuskin tilat, oikein ruokailutila ja makuupaikka ;))
        Sellasessa vois viihtyy tienpäällä, ostas sitten siihen vielä sen lämpeevän Luchboxin, jolla voi vaiks murekkeen paistaa ;))
        Perskuta, mullahan on nykyisin Uralisssa auton akku, mä voisin käyttää sitä siinäkin, Damn!

• anjaniina_ kirjoitti:

Näin minökin asian ajattelin.
        Jenkkirekassa (Volvo) on aikas hienot kuskin tilat, oikein ruokailutila ja makuupaikka ;))
        Sellasessa vois viihtyy tienpäällä, ostas sitten siihen vielä sen lämpeevän Luchboxin, jolla voi vaiks murekkeen paistaa ;))
        Perskuta, mullahan on nykyisin Uralisssa auton akku, mä voisin käyttää sitä siinäkin, Damn!

Luncboxin
        http://www.ebay.co.uk/itm/MAX-BURTON-12v-STOVE-GO-Lunchbox-TAILGATING-Boating-CAMPING-Trucking-NEW-/120816050234?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c2132a03a

• Olen hyvä syömään ja osaan laittaa ruokia jotka maistuvat minulle. Olen hyvä laihtumaan laittamillani ruuilla jos toki lihomaankin. Olen siis hyvä tasapainoilemaan.

Käsistäni toivoisin olevani taitavampi. Takavuosien taideharrastuksen myötä (kuvanveisto) huomasin, että mielikuvitus, tekniikka ja taidot eivät kohdanneet. Joittenkin mielestä tekeleeni olivat hyviä.

Toisaalla jo tänään kerroin, että haluaisin kokeilla osaanko vielä kutoa villasukat. Luulen ja tiedän että saituudestani huolimatta aion ostaa sukkapuikot, jotka omistin jo kauan sitten mutta heitin pois, ja itseni takia kokeilla osaanko.

• rygseck

Ihanaa !!
        Tasapainoilu on mulle ihan utopiaa =)

Toi neulominen on muuten semmoinen juttu, joka vie mukanaan ensin... sitten kyllästyy ja kudin saattaa olla vuodenkin koskemattomana jossain käsityökorin pohjalla, ennen ku se taas jostain hyppää syliin =)
        Mutsilla oli aina joku käsityö näpeissään ja täytyy oikein ihmetellä, miten hän jaksoi säilyttää innostuksensa aina vaan...
        Vaan kyllä siitä sitten piisasi puhumistakin =)
        Käsityölehdet selattiin suurennuslasilla ja kokeiltiin jokainen, vähääkään mielenkiintaherättänyt malli.
        Mä hädintuskin saan tolkkua, mitä ne lyhenteet ja symbolit tarkoittaa :O

Nyt alotin sukat, joiden varteen tulee semmoinen hankala palmikkoneule... miksiköhän sitä pitää aina vaan yrittää ylittää omat taitonsa, kysyn vaan ?

Ku helpommallakin pääsis...

• Maalaaminen olis se minkä haluaisin osata.
      Ja nimenomaan sellaisen että näkis mitä se esittää eikä ihmisten tervis arvailla.

Onneksi lähipiirissä on nää kutojat ja virkkaajat, sitä mun ei tartte edes opetella.

Ja kyllähän sinkkunaisena saa kaikenlaita tehdä. Esim just noi dvd;n ja muiden tollasten laatikoiden kytkennät ja pesukoneet tai vastaavat.

Autoa mulla ei ole, eikä tule, jollei sitten joskus tule auto ja autonkäyttäjä yhtäaikaa.

• rygseck

Oletko ajatellut jotain kurssia siihen ? Niitä ku on jos vaikka minkälaisia...

Joo, ne on niitä kädentaitoja just parhaimmillaan =)
        Mulla joskus tökkii toi luetun ymmärtäminen niissä - eikä ny tarvi mennä edes niihin koneellakäännettyihin juttuihin =)

Mieluusti annankin homman jollekin toiselle.

Mites ruoanlaitto - väsäätkö perinteisiä, vai kokeiletko jotain uutta aina ?

• rygseck kirjoitti:

Oletko ajatellut jotain kurssia siihen ? Niitä ku on jos vaikka minkälaisia...

Joo, ne on niitä kädentaitoja just parhaimmillaan =)
        Mulla joskus tökkii toi luetun ymmärtäminen niissä - eikä ny tarvi mennä edes niihin koneellakäännettyihin juttuihin =)

Mieluusti annankin homman jollekin toiselle.

Mites ruoanlaitto - väsäätkö perinteisiä, vai kokeiletko jotain uutta aina ?

Kurssit ei auta kun toi silmä ja käsi ei tee yhteistyötä. Olen käynyt joskus kun muutenkin kuuluin silloin taideseuraan jonka kanssa tehtiin retkiä pitkin ja poikin näyttelyissä.

Ruoanlaitto on tietysti yks.
        Melko perinteistä on tullut tehtyä mutta kuitenkin omaalla tyylillä, eli reseptistä se vinkki ja sitten omia juttuja sekaan.

Yks juttu mikä oli kiva tehdä olis tollanen hirsitalon pienoismalli.
        Se kun on mun yksi haave oikea hirsitalo, joka tuskin koskaan toteutuu.
        No piirustukset olen siihen tehnyt mutta sitten olen miettinyt kun joskus metsäsästä löytyy kelohongan oksia niin niistä sitten sellaisen pienoismallin väsäis. Mutta se on vielä suunnittelu asteella :))

• rygseck
        tulisilla kirjoitti:

Kurssit ei auta kun toi silmä ja käsi ei tee yhteistyötä. Olen käynyt joskus kun muutenkin kuuluin silloin taideseuraan jonka kanssa tehtiin retkiä pitkin ja poikin näyttelyissä.

Ruoanlaitto on tietysti yks.
        Melko perinteistä on tullut tehtyä mutta kuitenkin omaalla tyylillä, eli reseptistä se vinkki ja sitten omia juttuja sekaan.

Yks juttu mikä oli kiva tehdä olis tollanen hirsitalon pienoismalli.
        Se kun on mun yksi haave oikea hirsitalo, joka tuskin koskaan toteutuu.
        No piirustukset olen siihen tehnyt mutta sitten olen miettinyt kun joskus metsäsästä löytyy kelohongan oksia niin niistä sitten sellaisen pienoismallin väsäis. Mutta se on vielä suunnittelu asteella :))

Toi olisi hieno !
        Meinaan se pienoismalli...

Ite koitin joskus tehdä jäätelötikuista... en muuten edes muista mihin se joutui, kyllä se kummiskun valmistui.
        Siitä tuli kyllä vähän semmoinen rappiotila =)

Mä olen käyny kurkkimassa semmoisiä blogeja, joissa ihmiset väsää nukkekoteja ja semmoisia jotain, ku tehdään lyhdyn sisälle... ai jessus ku ne on hienoja !!!

Porukka väsää kaiken ihan itse - kakki kirjat ja räsymatot ja kattilat... niin no, siis ihan kaiken.
        Niissä on valaisimet ja muut - hyvä ku vessat ei ole vedettäviä ;D

Sitku, sitku ja sitku mulla on aikaa, ni teen jotain tommosta !!!

Tossa yks esimerkki --->
        http://nukketalo.org/

• öhöhmm.;)))

;))) haaveilin kyllä nuorempana naisena. Hitsi kun osaisi ommella. Nooh. Kerran sit muistan tämän aina. Piti korjata kundikaverin farkut. Oltiin sen mutsin luona kylässä ja sillä oli ompelukone. Meikä sit hurahti ne farkkujen lahkeet niinku lahjakkaasti yhteen. Suurr.r...jonka jälkeen tän kundin mutsi. Tuli sinne huoneeseen ja hienovaraisesti))) kyllä korjasi tilanteen. Sen jälkeen jäi haaveet että, jotain ompelisin. Kartan ompelukoneet kaukaa...Siis näillä räppänöillä ei tehdä mitään;))) minulla on synnynnäinen nivelrikko kaikissa sormissani osasta puuttuu niveliä..todella nakit nämä sormeni...mutta onhan näillä aika hyvin onnistettu sotkemaan koko elämä suurin piirtein...Siinä hyvä. Sotkemisessa. Sitä pitä nähdä asioiden hyvät puolet aina;)))

Tsau:Friidu

• rygseck

*nauraa* =)
        Mä väsäsin joskus pojalleni kalsarit johin tuli oikein sepalus ja kaikki (120cm toim. huom.) - kun sitten siinä työni tulosta ihailin, niin sattusin huomaamaan että olin ommellut sen sepaluksen umpeen - no, en lähtenyt purkamaan, ehkä se kuitenkin oli metrheikin parhaaksi että se meni niin kuin se meni =)

Minäpä oon ihan omin silmin nähnyt, miten taitavasti Sinä kirjoitat !

Ku on tommonen taito, niin ihan sama vaikka ne farkut olisivat jääneetkin puntuistaan kiinni ikiajoiksi !!!

Ihana toi Sun asenne !

• niin no;))
        rygseck kirjoitti:

*nauraa* =)
        Mä väsäsin joskus pojalleni kalsarit johin tuli oikein sepalus ja kaikki (120cm toim. huom.) - kun sitten siinä työni tulosta ihailin, niin sattusin huomaamaan että olin ommellut sen sepaluksen umpeen - no, en lähtenyt purkamaan, ehkä se kuitenkin oli metrheikin parhaaksi että se meni niin kuin se meni =)

Minäpä oon ihan omin silmin nähnyt, miten taitavasti Sinä kirjoitat !

Ku on tommonen taito, niin ihan sama vaikka ne farkut olisivat jääneetkin puntuistaan kiinni ikiajoiksi !!!

Ihana toi Sun asenne !

;))) eipäs nyt liioitella. Meikällä on jonkin asteinen lukihäiriö ja sanojen hahmottaminen ja kirjainten tuottaa vaikeuksia toisinaan;))) siis varsinainen tumppis monessa mielessä. Mutta, hyvä puhumaan..huonompi vaikenemaan...pahus..

• rygseck
        niin no;)) kirjoitti:

;))) eipäs nyt liioitella. Meikällä on jonkin asteinen lukihäiriö ja sanojen hahmottaminen ja kirjainten tuottaa vaikeuksia toisinaan;))) siis varsinainen tumppis monessa mielessä. Mutta, hyvä puhumaan..huonompi vaikenemaan...pahus..

Mikä tekee taidostasi vain entistäkin arvokkaamman !!

Harvoin mua on ruolla toisella palstalla kukaan sannut silleen nieleksimään... niin että, usko ny vaan ku mä sanon =)

• no niin;)))
        rygseck kirjoitti:

Mikä tekee taidostasi vain entistäkin arvokkaamman !!

Harvoin mua on ruolla toisella palstalla kukaan sannut silleen nieleksimään... niin että, usko ny vaan ku mä sanon =)

Kiitos rygseck kauniista sanoista. Lämmittävät mieltäni;)) kyllähän nämä tekstini sinne syntyvät sydämestäni aina;)) Tottunut olen vaan lapsesta saakka minäkin tähän enemmänkin huomautteluun ja ilkeilyyn tästä puutteesta jolle en kovin paljon voi......tämä oma lukihäiriöni ja sanojen hahmotusvaikeus havaittiin minullakin vasta aikuisiässä. Työelämän omassa koulutuksessa. Siihen aikaan ei vielä varsinaisissa kansa eikä myöhemminkään kouluissa osattu puuttua sitä pidettiin että, tällainen minunlaiseni oli oppilaani on vaan huolimaton..ja myöskin siten oppimaton..;))) nooh... Onneksi nykyään ihmiset ovat tietosia tästäkin. Ongelmasta paremmin. Harvemmin enää törmään minäkään siihen sivistymättömyyteen tai ilkeyteen.

• no niin;))
        no niin;))) kirjoitti:

Kiitos rygseck kauniista sanoista. Lämmittävät mieltäni;)) kyllähän nämä tekstini sinne syntyvät sydämestäni aina;)) Tottunut olen vaan lapsesta saakka minäkin tähän enemmänkin huomautteluun ja ilkeilyyn tästä puutteesta jolle en kovin paljon voi......tämä oma lukihäiriöni ja sanojen hahmotusvaikeus havaittiin minullakin vasta aikuisiässä. Työelämän omassa koulutuksessa. Siihen aikaan ei vielä varsinaisissa kansa eikä myöhemminkään kouluissa osattu puuttua sitä pidettiin että, tällainen minunlaiseni oli oppilaani on vaan huolimaton..ja myöskin siten oppimaton..;))) nooh... Onneksi nykyään ihmiset ovat tietosia tästäkin. Ongelmasta paremmin. Harvemmin enää törmään minäkään siihen sivistymättömyyteen tai ilkeyteen.

;))) vitsi oppilaani? oppilas.

• rygseck
        no niin;)) kirjoitti:

;))) vitsi oppilaani? oppilas.

Niin... muksuna ne asiat on kivitalon kokoisia muutenkin :/
        Teki varmasti hyvää sielulle, kun asia lopulta selvisi...

Älä Sinä kirjoitusvirheistä välitä, yheltä istumalta huomaan itse kirjoittaneeni aika monta virhettä tähänkin keskusteluun =)

Jos ei joku ota tolkkua, nii kysykööt, mitä mä tarkoitan !!

• no niin;)))
        rygseck kirjoitti:

Niin... muksuna ne asiat on kivitalon kokoisia muutenkin :/
        Teki varmasti hyvää sielulle, kun asia lopulta selvisi...

Älä Sinä kirjoitusvirheistä välitä, yheltä istumalta huomaan itse kirjoittaneeni aika monta virhettä tähänkin keskusteluun =)

Jos ei joku ota tolkkua, nii kysykööt, mitä mä tarkoitan !!

muistan kyllä sen tunteen aina. Tämä nainen otti minut kahdenkeskiseen keskusteluun ja selitti mistä voisi olla ehkä kyse kohdallani..Kohteli asiallisesti ei moittinut. Se tuntui hienolta kun selitti että, tämä ei johdu suinkaan älykkyydestä millään tavoin..(jälkeenpäin tietysti kun itsetuntoni kasvoi..ajattelin jo niin: että, kuhan nyt lohdutti;)))..Jotenkin tuntui kuin kivi olisi pudonnut sitten hartioilta...hän antoi minulle vinkkejä mikä helpotti lukemista paljonkin. En enää syyllistänyt itseäni;)) ja olin sen jälkeen paljon rennompi myös ihmisenä...Sitä oli aina kuullut olevansa huonompi muita ...niin lopulta tottakai uskoi itsekin siihen...aikuisena. Onneksi nykyään koulumaailmassa ei opettajat enää näin menettele.. joskus tällaisilla yleisillä palstoilla joutuu tai selittelen...mutta, jos huomaan että, se on turhaa en enää pahoita mieltäni myöskään...kuten alussa...kun se joillekin se pilkan aihe;)) ja pitkään..silloin tuntui kyllä pahalta..

• rygseck
        no niin;))) kirjoitti:

muistan kyllä sen tunteen aina. Tämä nainen otti minut kahdenkeskiseen keskusteluun ja selitti mistä voisi olla ehkä kyse kohdallani..Kohteli asiallisesti ei moittinut. Se tuntui hienolta kun selitti että, tämä ei johdu suinkaan älykkyydestä millään tavoin..(jälkeenpäin tietysti kun itsetuntoni kasvoi..ajattelin jo niin: että, kuhan nyt lohdutti;)))..Jotenkin tuntui kuin kivi olisi pudonnut sitten hartioilta...hän antoi minulle vinkkejä mikä helpotti lukemista paljonkin. En enää syyllistänyt itseäni;)) ja olin sen jälkeen paljon rennompi myös ihmisenä...Sitä oli aina kuullut olevansa huonompi muita ...niin lopulta tottakai uskoi itsekin siihen...aikuisena. Onneksi nykyään koulumaailmassa ei opettajat enää näin menettele.. joskus tällaisilla yleisillä palstoilla joutuu tai selittelen...mutta, jos huomaan että, se on turhaa en enää pahoita mieltäni myöskään...kuten alussa...kun se joillekin se pilkan aihe;)) ja pitkään..silloin tuntui kyllä pahalta..

Surettaa kaikkien niitten lasten takia, jokka on kokenut ton !!
        Ei ennen semmosiin edes vissiin uskottu - piti olla kaikkien samalla viivalla ja oppimisen sujua kuin leikki...
        Kuinka paljon olis maailma toinen jos alusta asti olis huomattu, miks lukeminen ja kirjottaminen ei oo kaikille niin helppoo...

Onneks sit saa olla ihan ylpee jonkun puolesta, ku on selvinny siitä voittajana - niin ku ny Sä =)

• Ärrrsyttävä aloitus ;)
      Must tuntuu, että ennen osasin tehdä enemmän.. jopa vaatteita joita pidinkin.
      Kutoa sukkia, pikkumuksuille villapaitoja, virkata liinoja. Ei puhuta millasia niist tuli..
      Sittemmin laiskuus, kaunisteltuna ajan puute on hävittäny noita taitoja.
      Ja eikön se oo hyväkin, että he tekee ken parhaiten osaa, money talks, vaik ei ois varaakaan..
      Nälkään ei tulis kuoltua, oletan..
      Ai niin, mul oli joskus koulussa tosi nopee konekirjoitus, oisin saanu 10 , sano ope, jos se ois ollu mahdollista. Oli vähä erilaiset masiinat sillon!)

• rygseck

Ähhä =)
        Ai hiivatti, että mä inhosin sitä konekirjotusta !!!
        Soittelin siihen aikaan pianoa ja sormet oli siinä hommassa oikeenkin näppärät olevinas, mut annas olla ku piti naputtaa sitä perrrr... masiinaa tunnilla :/
        Nyt menee toisinpäin vissiin - pianoon oo koskenukka sitte yläasteen...
        Nuoteista taidan osata vielä lukea, niin ku siitäki mitään hyötyä olis :O

Meillä tais mennä niin, että välttääkseen konekirjotuksen, olis pitäny ottaa joku kolmas kieli - meidän koulussa ne oli saksa ja venäjä... ranskan olisin halunu, mut se tuli sit lukiossa vasta mahdolliseks.
        Siitä oliski paljon kerrottavaa, mut ei taida oikein kuulua kädentaitoihin se... *nauraa* ;D

Kyllähän sitä on tullu kaikkee tehdyksi... ja paljon on vielä tekemättä... niitä sitku-juttuja =)
        Tuonne Tulisillan vastaukseen laitoinkin yhen linkin, mitä alan tekemään sitku...

Ku olis aikaa !!

• kuka ties

hih,kumsii voittaa?

• Varoitus! Tämä voi olla ahdistavaa luettavaa vaatimattomuudeen hyveeseen uskoville ihmisille, koska nyt tulee itsekehua ja paljon.

Kädentaidot ovat minulle yksi elämän tärkeimmistä osa-alueista. Minä olen ommellut itselleni vaatteita 14 vuotiaasta asti. Päällystakit ja juhlapuvut onnistuvat, samoin kaarituelliset uimapuvut ja ihan mikä vaan. Toi ompelu on jäänyt viime vuosina vähemmälle kuin ennen, kun on ollut käsille kiireempää tekemistä, mutta mä aloitan sen taas täydellä teholla. Koneet ovat jo valmiustilassa.

No, erittäin leuhka mä olen vuosi sitten opetusvideon avulla oppimastani uudesta taidosta, nimittäin muuraamisesta. No olihan se vielä hidasta puuhaa, mutta olohuoneen nurkassa on kumminkin uuni. Sikahieno, vaikka itse sanonkin.

Niin ja osaan mä tehdä puustakin kaikennäköistä kivaa, kunnostaa ja tehdä uutta. Piirustustaitokin on aina ollut hyvä.

Hitsaamisessa olen huono, mutta jos harjoittelisin sitä, niin tulisin taitavaksi, koska olen synnynnäinen kyky kädentaidoissa. Olis kyllä kiva opetella sitäkin, mutta ihan kaikkea ei ehdi tehdä. Menis vaan suorittamiseksi, eikä sellainen ole enää mukavaa.

Joidenkin mielestä vaatimattomuus kaunistaa, mutta itsekunnioituksessa on tyyliä. Jätän nyt kumminkin kertomatta mattojen kutomiset, remonttihommat, ruuanlaiton, puutarhanhoidon... , ettei nakkisormille tule paha mieli.

Jokaisella on mahdollisuus ja kyky opetella kädentaitoja. Varhaisinta ihmislajin edustajaa kutsuttiin Homo Habilis(=kätevä ihminen), koska jo silloin ihmisellä oli taipumusta kädentaitoihin, ja se ominaisuus meillä on edelleen.

• Ei ahdistanut. Sovitaanko, että tuon paattini ensi talveksi hoitoon sinne? Tulen hakemaan sen sitten takaisin keväällä. Pienenä vinkkinä uudet purjeet olisi kiva pieni lisä veneeseen, vaikka ne vanhatkin ovat kunnossa ;).

Olen pitänyt itseäni kätevänä, mutta tuon veneen kanssa olen välillä peukalo suussa miettimässä syntyjä syviä..

• brutsparklingwine kirjoitti:

Ei ahdistanut. Sovitaanko, että tuon paattini ensi talveksi hoitoon sinne? Tulen hakemaan sen sitten takaisin keväällä. Pienenä vinkkinä uudet purjeet olisi kiva pieni lisä veneeseen, vaikka ne vanhatkin ovat kunnossa ;).

Olen pitänyt itseäni kätevänä, mutta tuon veneen kanssa olen välillä peukalo suussa miettimässä syntyjä syviä..

Joo, passar! Kumpia ajattelit mustia purjeita, niinkuin Black Pearlissa vai olisko hipahtavat tilkkurakenteiset paremmat?

• sedna2003 kirjoitti:

Joo, passar! Kumpia ajattelit mustia purjeita, niinkuin Black Pearlissa vai olisko hipahtavat tilkkurakenteiset paremmat?

Saisiko läpinäkyvät? Usein nuo purjeet heikentävät näkyvyyttä? Panelointikin olisi kiva.. vessankin haluaisin.. tiikkikansi..

• brutsparklingwine kirjoitti:

Saisiko läpinäkyvät? Usein nuo purjeet heikentävät näkyvyyttä? Panelointikin olisi kiva.. vessankin haluaisin.. tiikkikansi..

Läpinäkyvät purjeet? Hyvä idea. Täytyy miettiä sopivaa materiaalia. Haluat vissiin kannelle pikisaumalattia. Mulla on sellaiseen yksityiskohtaiset ohjeet. Hommaa teak-lattialautaa, niin eiköhän homma hoidu niinkuin Strömsössä vaan. Mulla olis vähän tarpeetonta mahonkilautaa. Käviskö se vessaan?

• rygseck

Tyttö, Sä olet Tähti !!

Perhana, että mä tykkään Sun tyylistäs =)

Ha haa - tää on nyt vaan semmonen paikka, et on pakko kertoo... tuolla alussa ku joku mainitsi et se on jotain ku on rakentanut talon... mulla on kolmas menossa =)
        No niin no - jos pilkkua haluaa viilata, nii kaks oon peruskunnostanu melkein luurangosta ja yhen rakentanu ihan omin käsin, silloisen siippani suosiollisella avustuksella, mut joo - kaikissa työvaiheissa olin mukana tekemässä =)
        Muurausta en kokeillu, sen teki ammattilainen, mutta sain kyllä kehuja hyvintehdystä mokosta... (talo on edelleen pystyssä)

Nyt on tää asuttava remontoitu aika hyvään kuntoon - enskesänä vuorilaudotus menee uusiks ja samalla tulee lisäeristys... tuossa pihassa odottaa yks pikkasen yli satavuotias hirsitalo kunnostajaansa - ja sinne minäkin sitten aion muurata ainakin yhden uunin.
        Siinä pytingissä sitä sitten piisaakin kättenvoiteita, pieneksi aikaa !!

Tässä härdellissä mua surettaa ton ompelun jääminen taka-alalle, mutta kai sitä vielä kerkee...
        Käsityölehti tulee kyllä kokoajan =)

Kolme vuotta sitten ku muutettiin tähän, oli perjantai... Ukko-kullan kanssa ryypättiin kaks päivää ja sitten hajotettiin keittiö ja sen perään vessa. Oikeestaan siinä meni uusiks helahoito - aikaa meni kolmisen viikkoa, ja huusholli oli valmis.

Minä uskon että ihminen oppii tekemään mitä vaan, jos on halua oppia - kaikilla ei oo...

• rygseck
        rygseck kirjoitti:

Tyttö, Sä olet Tähti !!

Ha haa - tää on nyt vaan semmonen paikka, et on pakko kertoo... tuolla alussa ku joku mainitsi et se on jotain ku on rakentanut talon... mulla on kolmas menossa =)
        No niin no - jos pilkkua haluaa viilata, nii kaks oon peruskunnostanu melkein luurangosta ja yhen rakentanu ihan omin käsin, silloisen siippani suosiollisella avustuksella, mut joo - kaikissa työvaiheissa olin mukana tekemässä =)
        Muurausta en kokeillu, sen teki ammattilainen, mutta sain kyllä kehuja hyvintehdystä mokosta... (talo on edelleen pystyssä)

Nyt on tää asuttava remontoitu aika hyvään kuntoon - enskesänä vuorilaudotus menee uusiks ja samalla tulee lisäeristys... tuossa pihassa odottaa yks pikkasen yli satavuotias hirsitalo kunnostajaansa - ja sinne minäkin sitten aion muurata ainakin yhden uunin.

Tässä härdellissä mua surettaa ton ompelun jääminen taka-alalle, mutta kai sitä vielä kerkee...

Kolme vuotta sitten ku muutettiin tähän, oli perjantai... Ukko-kullan kanssa ryypättiin kaks päivää ja sitten hajotettiin keittiö ja sen perään vessa. Oikeestaan siinä meni uusiks helahoito - aikaa meni kolmisen viikkoa, ja huusholli oli valmis.

Minä uskon että ihminen oppii tekemään mitä vaan, jos on halua oppia - kaikilla ei oo...

No niin - Sednalle oli tääki ;D)))

Tulin just töistä ja silmät seisoo päässä... *selittelee*

• rygseck kirjoitti:

Tyttö, Sä olet Tähti !!

Peruskorjaus on usein rankempi ja vaativampi juttu kuin uuden rakentaminen. Onhan siinä lisänä purkutyöt ja olemassa olevan rakenteen ehdoilla toimiminen. Etenkin se vaatii paljon enemmän älliä ja rakenteiden tajua kuin esimerkiksi pakettitalon rakentaminen.

Te kävitte sarvikuonon lailla edessä olevan remppaurakan kimppuun. Mulla on norsustrategia. Rauhallisesti hölkötellen. Hommat ovat vieläkin vähän kesken, vaikka on 10 vuotta asuttu.

Kun aloitat muurausprojektisi, niin mä voin lainata sulle opetusvideon. Nyt mun kaikki opetusvideot ovat lainassa eräällä nuorella naisella, joka remontoi noin 100 vuotta vanhaa taloa, joka oli asumattomana parikymmentä vuotta. Sitkee sissi. Naiset ovat sitkeitä, kun sen pään ottavat.

Mulle on tullut aika ajoin Suuri Käsityölehti. Nyt mulle tulee Moda ja ostan eestiläistä lehteä Käsityö. Suuressa Käsityölehdessä on ihan just vaihtunut päätoimittaja. Saattaa olla, että lehti alkaa taas kiinnostaa minua.

Niinhän se on, että kuka tahansa oppii tekemään melkein mitä vaan, kunhan uskaltaa yrittää, eikä pelkää epäonnistumista. Paljon tekemällä tullaan mestariksi. Sitä ei aina itse edes huomaa, kuinka taitavaksi tulee, kun vaan tekee ja tekee. Jos kuluttaa henkisiä voimavarojaan toisten ja oman osaamisen vertailemiseen, niin silloin voi saavuttaa vain osan siitä, mihin oikeasti pystyisi.

• Varo vaan, etten kuljetuta venettä takapihallesi talven aikana :D. Taidan mennä nukkumaan.. ja ehkä unelmoimaan, mitä kaikkea kivaa keksin veneeseen.

• Pääsin palstalle minäkin taitoineni:D Villasukat valmistui just äsken jee:)) Ei sitä auta käydä liikaa kehua retostamaan. Viikonloppuna avasin tukkeeseen menneen vessan lavuaarin, jonka oon muutaman kerran tehny ennenkin. Ja niin olin varma et hävitin yhden tiivisteen .Kiinteistöhuoltosta lupasvat uuden mut tulivat katsoo millanen se hajulukko on. Lopulta selvis et kyllä vain se tiiviste oli tallessa. Ihan hyvässä sellaisessa vielä. Kiireesti sitä kasasin kun oli vieras tulossa niin laitoin sen toisen tiivisteen päälle. Sellaisia kädentaitoja löytyy täältä.

• Onhan noita, kädentaitoja, omiksi tarpeiksi. Isompaa ja pienempää on syntynyt, varsinkin nuo talon remonttihommelit olleet viime aikoina ajankohtaisia. Ylpeydenaiheeni on tuo muutama kesä sitten rakentamani kasvihuone.
      Mutta jotain tällaista
      http://personal.inet.fi/koti/jussi.toivonen/kotisivu/kaappikello/kaappikello.htm
      on ollut haaveena saada aikaiseksi, aikaa vain ei taida ihan pian tuollaiseen turhuuteen löytyä;(

Jos sinulta sujuu "miesten työt" (nostan hattua), on tuota meikäläinenkin muutamasta kerästä villalankaa tehnyt ihan päällä pysyvän, helmineuleisen slipoverin. Ja ne villasukatkin kyllä syntyisi, ohjeiden avulla. Vaan vaimo neuloo niitä jo niin paljon, että pitäisi olla enempi kylmäjalkaisia sukulaisia ja tuttavia, että omiin kaappeihin mahtuisi jotain muutakin.

Mitä noihin autoihin tulee. Onhan niitä tietty sen alan guruja, mutta tahtoo nämä nykyautot sisältää niin paljon elektroniikkaa, että tavallisella pulliaisella usein sormi menee suuhun, kun se kuljin jonkun kujeen keksii.
      Mutta onhan siinä paljon "maallisempiakin" vikakohteita. Itse juuri tein diagnoosin, että alkaa taka-akselin kumityyny(t) olla tiensä päässä. Voi ei, ei juuri kiinnostaisi auton alla touhuilla. Pitäsköhän kääntää kyljelleen koko kosla, olisi helpompi operoida.

• Rakennellut olen ja rempannut. Talon, mökin ja autoja. Mutta kaikkein ylpein olen siitä että osaan soittaa melodicalla Claptonin Laylan.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      20
      3570
    2. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      81
      3035
    3. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      61
      3014
    4. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      299
      2384
    5. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      41
      2162
    6. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      54
      2131
    7. Hymyilyttää

Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi
      Ikävä
      21
      1331
    8. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      6
      1204
    9. Oletko surullinen

Pahoillaan, pettynyt vai jotain muuta
      Ikävä
      42
      1200
    10. Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."

Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1095
    Aihe