AS kuntoutus/tuki?

PikkuMyy

MInkälaista tukea as henkilöille tarjotaan? Lääkäri, jolla olen käynyt totesi, että koska kyseessä lievä neurologinen häiriö, ole ole mitään hyötyä psykoterapiasta, eikä muustakaan sellaisesta. Hän puhui jostakin kela-kuntoutuksesta. Ymmärrän toki, että kyseessä on neurologinen häiriö, jota ei voi parantaa, mutta että kelan kuntoutus olisi ainoa laatuaan, sitä on vaikea uskoa. Vai onko Suomen tilanne sellainen?

Puhuessani aistiyliherkkyyksieni aiheuttamasta ongelmasta, hän ei oikein kuunnellut minua, mietinkin, että eikö mitään muuta tukea ole saatavissa?
Olin ajatellut, että jonkin terapian kautta saisin tukea.

En tiedä, onko tämä oikea palsta kysyä, mutta jos täällä on asperger ihmisiä, niin olisin kiitollinen, mikäli voisin saada jotakin hyödyllistä tietoa :)

10

453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erkan mamma

Toki sinulla on oikeus kuntoutukseen.Jos koet että aistiherkkyydet aiheuttavat ongelmia-pyydä terapialähete joko neuropsykologille joka osaa auttaa tai hyvälle asiaan perhtyneelle toimintaterapeutille..Jos et ole työelämässä voisit hakea jollekkin kuntoutuskursille jossa tähdätään yksilölliseen kuntoutukseen ja työllistymiseen...Lääkärit eivät valittettavasti osaa neuvoja potilaitaan kuntotusasioissa.Sairaaloissa on kuntoutusohjaajia-heiltä voit myös kysyä neuvoja..

• 14

Onko erkan mamma käyny itse prosessin lävitse mihin toisia kehoittaa ja millainen on ollut lopputulos?

• Småkakor

Oikeus on kellä vaan mutta maksusitoumuksen saaminen voi olla vaikeaa. Maksusitoumuksen voi saada kunnalta (eli sossun kautta) tai valtiolta (=kelalta, tähän viittasi siis kela-kuntotutus). Suomessa asperger-henkilöillä ei kuitenkaan ole subjektiivista oikeutta tukitoimiin tai kuntoutukeen kuten esim Ruotissa, joten kutoutushakemus voi tulla ihan hyvin bumerangina takaisin jos viranomaiset jotka eivät ole sinua koskaan nähneetkään ovat sitä mieltä ettei sille ole tarvetta. Lääkärin pitäisi osata määritellä tarkkaan minkälaisiin ongelmiin kuntoutusta tarvittaisiin. Pelkkä asperger tai aistiongelmat eivät riitä syyksi vaan pitää olla todistettavaa konkreettista vaikeutta esimerkiksi pärjätä työelämässä tai opinnoissa. Jos viranomainen arvioi että työllistyminen tai valmistuminen opinnoista on nykyisellään mahdotonta mutta kuntoutus voi mahdollisttaa sen, niin saat todennäköisesti maksusitoumuksen. Jos olet mukana työelämässä tai opintosi ovat sujunet hyvin, niin luultavasti et pääse kuntoutukseen.

• 19

Onpa hassua että kaikki aspergerista kiinnostuneet hyökkäsivät tänne suomi-foorumiin lauantaina, jolloin emppipäivät olivat juuri käynnistyneet..mikähän mahtaa olla todellinen syy..

• meiamuu

Ja piti sitten tulla tähänkin asiallisesti alkaneeseen ketjuun trollaamaan?

• uumaiem
        meiamuu kirjoitti:

Ja piti sitten tulla tähänkin asiallisesti alkaneeseen ketjuun trollaamaan?

Kukahan mahtaa olla tämän ketjun kolme ensimmäistä viestiä kirjoittanut henkilö? Ensin kysyy, ja sitten vastaa itselleen.

• erkan mamma

Kyllä Minä nm erkan mamma olen ihan erillen henkilö kuin alakuperäinen..ja kyllä assilla on oikeus kuntoutukseen..siitä vaan joutuu usein kättä vääntämään kelan ja maksajatahon kanssa....ruotsissa ollaan edistyskelliempiä monissa asioissa mutat en sinne sen vuoksi menisi..:)

• Pikkumyy

Minä olen ap.kysyjä, enkä ole todellakaan vastannut itselleni. Tulin tänne, koska halusin vain hyödyllistä tietoa, en muuta.

• huoh

Tais olla taas Tuulikki asialla.

• PikkuMyy

Niin ja kiitos vielä teille asiallisesti vastanneille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3240
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1640
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1482
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1399
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      159
      1265
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1198
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1029
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      51
      838
    Aihe