4G kannattaako hankkia?

hankkija

olen aikeissa hankkia saunalahden 4G yhteyttä ja haluisin kuulla kokemuksia nyt käyttäjiltä että kannattaako hankkia?

14

1326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kannata

      4G on vielä BETA vaiheessa eli epäluotettava ja muutenkin kallis joten kannattaa odottaa ensi syksyyn sillä silloin 4G on vasta toivotulla tasolla.

    • asdsadas

      Kuulemma nettitikku kuumenee 10min käytön jälkeen niin kuumaksi että nopeus tippuu myös.

      • 6765676756755576

        Siinähän on markkinarakoa jollekin alkaa valmistaa nettitikun jäähdyttimiä.

        Ja sitten kohta on Mikrobitissä ja TM:ssä niistä jäähyistä testejä.


    • 3G-4G

      En oikein usko vielä sauniksen 4G:n toimivan koska 3G:ään ei toimi vielä luvatulla nopeudella. Kokeilin juuri (sunnuntai klo 6-7 välillä) pudottaa isomman data-möykyn alas ja hetkelliset huiput keikku välillä 4 - 6 Mbit/s ja keskinopeus 5,7 Mbit/s.

      Toi max. nopeus on pysynyt suurinpiirtein samana kohta 2v vaikka tämä paikka on nykyään merkitty sauniksen karttaan 4G alueeksi. :(
      Väittäisin että toi testiaika on vuorokauden rauhallisin hetki ja muuta liikennettä ei juuri ole. Saunis ei vaan anna kaistaa edes 3G-yhteyksille, miten se sitten voisi riittää 4G:lle? Muussa tapauksessa meitä on kus.tettu pahasti jos 4G toimii yhtään nopeammin kuin 3G. Koska jos ei ole täytetty mainoksien lupauksia nopeudesta 3G:lle niin 4G ei voi toimia nopeammin ennenkuin 3G:n huiput on luvatuissa 10-15Mbit/s?

      Viimeistään siinä tapauksessa tulee asiaa kuluttaja-asiamiehelle. Oikeastaan jo nyt.
      Viestintävirasto on antanut edelleen liian paljon siimaa operaattoreille mobiililaajakaistan nopeuden suhteen. Ei se tilanne tule muuttumaan ennenkuin määrätään että ainakin max. nopeus on oltava rakennettu luvatun maksimin mukaan. Jos se ei toteudu mihinkään vuorokauden aikaan niin se ei ole tehdyn sopimuksen mukainen. PISTE.

      • ZZZ1

        Hyviä nopeuksia nuo ovat. Meillä 3G verkossa 1-2 megaa alaspäin. Ping-aikoja ei edes kehtaa mainita.


    • Kuumeneva tikku

      Moikka, itselläni on ollut huhtikuusta Saunalahden 4G tikku käytössä. Yhteys on ihan nopea, mutta ongelma on juuri tuo, että tikku kuumenee jo vartinkin käytön aikana paljon jolloin yhteys alkaa jumittamaan ja pätkimään sekä sivut saattaa latautua minuuttitolkulla. Eli vaikka se on nopeampi kuin hitaahko kiinteä yhteyteni niin paljon epävakaampi ja tuskaisempi käyttää.

      Kannattava hankinta jos käytät nettiä vähemmän kuin 15min. kerralla

    • ei ikinä

      ÄLKÄÄ IKINÄ OSTAKO SAUNALAHDEN 4G TIKKUA
      Ette menetä kun hermonne takkuilee jatkuvasti, sivut jumittuu asiaan auttaa yhteyden katkaisu ja uudelleen yhdistäminen ja netti toimii kaksi minuuttia hyvin jonka jälkeen tökkii taas jos edes toimii

      ottakaa laajakaista säästää hermojanne joka sekuntti

      • eli turha soitella!

        TÄSSÄS kuulit seinäjoen myyjä!


    • 4G:hen tyytyväinen

      Itsellä 4G-tikku ollut käytössä maaliskuusta ja asun 4G-LTV-verkon alueella sekä oon pari kertaa sitä käyttänyt vapaa-ajanasunnolla jossa vaan 3G-verkkoa. Kotona toimii keskimäärin 40M vauhdilla, mökillä nopeus vaihtelee enemmän, noin 8-14M. Tuota kuumenemisongelmaa en oo itse huomannut ja käytän kuitenkin suuren osan päivästä konetta ja lataan paljon musiikkia ja leffoja. Eikä oo kyllä pätkinyt kotona yhteys olleenkaan, ainakaan sillon kun mun silmät on ruudulla ollut. Mökillä käyttö oli en verran vähäistä että en kommentoi pätkiikö siellä.

      Jotkut kommentoi että kuinka 4G voi toimia kun ei 3G toimi. Se varmaan johtuu ihan siitä että 4G on oma verkkonsa jossa kulkee vain ja ainoastaan data. Toisin kuin 3G verkossa jossa menee matkapuhelimet ja 3G-nettitikut joita on molempia paljon. Tällöin verkko tietysti kuormittuu ja nopeudet tippuu. Plus 3G:ssä matkapuhelimet menee edelle nettitikuista eli tikun yhteys taatusti pätkii jos 3G-mastolla on paljon käyttäjiä yhtä aikaa. Varsinkin isot kaupungit kärsii paljon tästä ongelmasta koska niissä on suhteessa paljon käyttäjiä yhdellä 3G-mastolla.

      Mutta siis kommenttini pointtina on siis se että itse ainakin suosittelen 4G:tä koska oikeesti on hintansa väärti. Liikkuva netti ja toimii nopeammin kuin monet kiinteät kaistat. Omiin tarpeisiin siksikin varsin hyvä että muutan suht usein niin ei tarvii joka kerta muuttaa laajakaistan toimitusosoitetta ja odotella koska kytketään, nyt vaan 4G-kainaloon ja uuteen kämppään :D

    • Uattaisko 2G

      Toimisi edes 3G!! Kyllä sekin kuumenee mutta tilanne on sama vaikka olisi jäähtynyt yön yli irti laitteesta. Se on maks 15 min ja yhteys katkeaa. Kaikkea skeidaa markkinoille saakin työntää käyttäjien ja maksajien testattavaksi.

      Mites voiko ja kannattaako vaihtaa 2G:lle?

    • Lisäkustannus

      Ei kannata hankkia kuin varayhteydeksi. Itselläni ollut kaksi kuukautta käytössä ja alussa toimi ihan ok, mutta nykyään ollut jatkuvasti ongelmia.

      Yhteys on kyllä nopea, mutta eniten häiritsee tasaisin väliajoin ilmenevä jumittaminen. Etenkin muutaman eri selainsivun ollessa yhtä aikaa auki. Saattaa ruveta lataamaan jotain sivua minuuttitolkulla ja kun jumitus ohitse niin toimii taas nopeasti. Tämä kaikki siis, vaikka verkkoyhteys olis Dual Carrier-verkossa.

      Joudun edelleen pitämään voimassa toimintavarmuuden vuoksi kiinteän nettiyhteyteni tilauksen, joka on sysihidas, mutta vakaampi kuin Saunalahden 4G. Toistaiseksi 4G:n tilauksesta on aiheutunut itselleni vain siis lisäkustannuksia.

      • OlliL1

        Tuo jumittaminen korjautui mulla kun vaihdatin reitittimen sim-kortin sellaiseen joka ei toimi roamingina.ts.Ip pysyy samana.


    • Kyrsiintynyt

      100 megan 4g toimii tälläkin hetkellä 4 megan nopeudella.. Saunalahden oman mittarin mukaan. Pätkii yhtenään ja sivujen lataaminen yhtä tuskaa. Modeemin 4g- palkit kuitenkin puolenvälin tai yli puolenvälin. Täyttä kusetustahan tämä on.

    • H. Moilanen

      Asensin Linuxin eräällä 4G-alueella olevaan pc-koneeseen. Täytyy sanoa että ainakin tuon läppärin toiminnan perusteella, tuona kyseisenä iltana 4G-verkossa (Elisan verkko) nopeus on melkoisen hyvä. Linux Mintin päivityspaketit latautuivat 2800-3600 kilon sekunttivauhtia. Noin 400 Mb päivitykset latautuivat muutamassa minuutissa. Omassa koneessani 3G-verkon nopeus oli tuskin juuri kymmenesosa tuosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe