Ammattikorkeakoulussa opiskelu

opiskelija/työmies

Keskustelua ja mielipiteitä opetuksesta ja opiskelusta ammattikorkeakouluissa.

Opiskelin kaksi vuotta ammattikorkeakoulussa vaihtelevalla motivaatiolla. Minulla on vieläkin opiskelupaikka, mutta päätin jäädä töihin vuosi sitten kesän jälkeen. Ennen ammattikorkeakoulua luin ylioppilaaksi. Minulla on myös muutaman vuoden työkokemus alasta, jota opiskelin.

Suurin ongelmani ammattikorkeakoulussa opiskelun kanssa oli turhautuminen. Jouduin käymään uudelleen joitain lähes identtisiä kursseja lukion kanssa ja iso osa alun kursseista, jotka olivat uusia, eivät liittyneet mitenkään alaani, josta halusin saada lisää tietoa ja oppia. Rupesinkin jättämään joitain kursseja rästiin ja pian tajusin, etten voisi valmistua insinööriksi niin tekemällä ja motivaationi laski entisestään.

Ehkä suurin ihmetyksen aiheeni ammattikorkeakoulun suhteen on se, miksi aikaisempia opintoja ei lueta hyväksi (lukio/ammattikoulu) ja keskitytä olennaiseen vaikka samaan aikaan poliitikot haluavat opiskelijat nopeammin töihin ja osa opiskelijoista turhautuu opinnoissaan?

Olisi järkevää jotenkin yhdistää lukio, ammattikoulu ja ammattikorkeakoulu niin, että ammattikoululaiset saisivat parempaa opetusta ja niin, että lukio-opiskelijat hyötyisivät aikaisemmista opinnoistaan. Näin ammattikorkeakouluista valmistuisi tehokkaammin ylemmän ammattitutkinnon omaavia henkilöitä. Nykyään ammattikorkeakoulusta valmistuakseen täytyy todella haluta jonkin hienoista titteleistä itselleen.

23

842

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syksyllä hakenut

Eikö ole mahdollista suorittaa kursseja pelkästään tentissä käymällä? Itselläni on suunnitelma aloittaa keväällä (jos pääsen) ja suorittaa suuri osa pelkällä tentillä.

Aikuiskoulutus on suunniteltu työn ohessa suoritettavaksi. Pystyisitkö vaihtamaan sinne? Itse hain nyt nuorisolinjalle, mutta täytyy hakea kevään haussa aikuislinjalle, jos ei opiskelu onnistu työn ohessa.

• pikkutietäjä

Käytännöt voivat vaihdella suuresti eri amk:ien välillä, mutta epäilen suuresti, että kovinkaan montaa kurssia pääsisi pelkällä tentillä missään amk:issa läpi.

• Tervetuloa JAMKiin
        pikkutietäjä kirjoitti:

Käytännöt voivat vaihdella suuresti eri amk:ien välillä, mutta epäilen suuresti, että kovinkaan montaa kurssia pääsisi pelkällä tentillä missään amk:issa läpi.

Matikasta pääsee jo melkein ekalla viikolla eroon kun teet vapauttavan kokeen mut se numero on sit se mikä kokeesta tulee. Sama on fysiikassa. Kielistäkin pääs jotenkin eroon kun todisti et osaat puhua ja kirjottaa sujuvasti. Oman alan kursseja on nyt kolme tällä hetkellä missä ei ole mitään läsnäoloa ja kurssit pääsee käymällä tentissä jos siis se menee läpi. Amiksilla on vielä AHOT käytössä jolla lähtee noita oman alan kursseja veks.
        Hyvin pärjännyt kaksoistutkinnon omistava amis ei täällä kursseja stressaa. Itse tosin en kuulu tähän ryhmään.

• pikkutietäjä

En tiedä, missä amk:issa olet opiskellut, mutta kyllä siellä hyväksiluetaan aiempia opintoja - tuskin kuitenkaan lukiosuoritusten perusteella.

Oletko koskaan kuullut AHOT:ista eli aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta? Siinä on kyse nimenomaan siitä, että jo osaamaansa asia / kurssia ei tarvitse toiseen kertaan opiskella. AHOT on otettu käytäntöön parin viime vuoden aikana.

• opiskelija/työmies

Matematiikat ja kaikki alun fiksuimmat kurssit on käyty ja niistä on ollut paljon hyötyä jo nyt töissä. Alun kielikursseihin ei tarvinnut osallistua lukion numeroiden ansiosta.

Ihmettelen ehkä kaikkein eniten sitä, että miten voi insinööritutkintoon vaatia 240 opintopistettä kun konkreettisesti tietää, mistä se kaikki koostuu.

En halua kuitenkaan väheksyä koululaitoksia tai ammattikorkeakouluja. Ehkä oma suhtautumiseni opiskeluun oli hieman käytännönläheisempi ja luulin saavani enemmän suoraa tietoa ja oppia alastani. Olin myöskin hieman keskimääräistä opiskelijaa vanhempi, jonka takia oma identiteettini ja mielipiteeni olivat ehkä jo muodostuneet turhankin voimakkaiksi. En ole enää ihan herkimmässä iässä omaksuakseni kovin herkästi ulkoa tulevia vaikutteita, toimintatapoja ja -malleja.

• Laatu, ei määrä

Tämänkin vuoksi monet hakevat LUKION jälkeen suoraan YLIOPISTOON.

• Ruotsinopettaja

Kyllä yliopistossakin voi saada vapautuksen kielikursseista jos omaa riittävän kielitaidon ja tekee alkukuulustelun tasokokeen riittävän hyvin. AMK:ssa ja yliopistossa tehdään ihan sama virkamiesruotsin koe. Myös muissa kielissä noudatetaan yhdessä sovittuja kansainvälisiä osaamistasoja.

Kielten osalta amk:n ja yliopiston suoritukset vastaavat täysin toisiaan. Puhun nyt omasta opetusalueestani, josta olen varma. Opetan molemissa, sekä yliopistossa että amk:ssa. Ei ole eduksi yliopistossa opiskelevalle luulla itseään tässä suhteessa muita paremmaksi.

• ..........

Mä aloitin opiskelun elokuussa englanninkielisellä matkailualan linjalla ja täytyy sanoa että kyllä nopeasti tajusi että ei tämä ole mulle se oikea paikka, kevään aion vielä sinnitellä, haen muualle opiskelemaan ja koitan etsiä töitä varalta jos ei uutta opiskelupaikkaa löydy syksylle. Meillä on koko syksy vain ollut tuota ravintolapuolta ja muuta asiakaspalvelukurssia ja viestintää, eikä kiinnosta yhtään. Tällä hetkellä 4 läpäisemätöntä tenttiä ja koitan nyt noihin lukea mutta ei vaan natsaa.. Motivaatio aivan nollassa. Huoh.

• opiskelija/työmies

Ei ole opiskelu helppoa kun motivaatio puuttuu. Tiedän kokemuksesta. Itse olen ollut töissä nyt puolitoista vuotta ja kovasti olen jäämässä rakennusalalle työmieheksi.

Samaan aikaan tiedostaa, että rahkeita riittäisi koulunäyntiin ja siellä pärjäämiseen, mutta ainakaan nykyinen opiskelupaikka ei tunnu natsaavan. Syitä opiskeluun riittäisi, kuten parempi palkka ja mukavammat hommat. Mitkään tittelit eivät kuitenkaan jaksa innostaa, eivätkä riitä motivoimaan.

• Kaltsuuuu

Olitkos rakennusinsinööriksi lukemassa?

• trrli,peikko

>> kuten parempi palkka ja mukavammat hommat. Mitkään tittelit eivät kuitenkaan jaksa innostaa, eivätkä riitä motivoimaan.

• opiskelija/työmies

Kyllä, rakennusalan insinööriksi.

No, kyllähän ne pätevyydet on siinä enemmän se juttu. Pointti oli oikeastaan se, että ei ole sillä tavalla haluja prameilla tai olla mikään akateeminen ihminen. Tosin sellaista ei muutenkaan kauheasti siedetä tällä alalla työmaalla.

Voihan se olla, että tässä vielä innostuu opiskelemaan kun on taas vähän aikaa kiertänyt työmaita. Siitä tässä koko kirjoituksessa ehkä olikin kyse. Pitäisi vaan keksiä keinoja pitää itsensä kiinnostuneena koulunkäynnistä ja saattaa opinnot loppuun. Tai vaikka vaihtaisi alaa kokonaan.

• Mieti nyt vähän

Taidat kulkea melkoisesti laput silmillä, kun niin varmasti "tiedät", mitä rakennusinsinöörin pitää osata. Se osaaminen, mitä juuri nyt tarvitset, saattaa olla hyvin marginaalista insinööriurasi jatkovaiheissa, ja vastaavasti taas se, mikä sinusta nyt on tarpeetonta, onkin kaikkein merkityksellisintä.

Ei koulutusohjelmia ole aivan tyhjän päälle rakennettu, vaan niihin on kerätty osaamisen kannalta tärkeimpiä osa-alueita. Jotkut tarvitsevat tästä valikoimasta joitakin alueita, jotkut toiset joitakin muita.

• opiskelija/työmies

Olet oikeassa. Tietämys alasta täytyy olla laaja. Ja juuri nimenomaan alasta, eikä mistään täytekursseista. Ja tämä on siis minun omiin subjektiivisiin kokemuksiini perustuva mielipide.

Ja siis vielä selväksi: alaan liittyvät kurssit olivat juuri niitä, jotka minua kiinnostivat ja kiinnostavat.

• sekotyömies

Ei tuossa aloituksessa ole päätä eikä hantää. Lainaus aloituksesta:

"Suurin ongelmani ammattikorkeakoulussa opiskelun kanssa oli turhautuminen. Jouduin käymään uudelleen joitain lähes IDENTTISIÄ KURSSEJA LUKION kanssa ja iso osa alun kursseista, jotka olivat uusia, EIVÄT LIITTYNEET mitenkään alaani, josta halusin saada lisää tietoa ja oppia. RUPESINKIN JÄTTÄMÄÄN joitain kursseja rästiin ja PIAN TAJUSIN, ETTEN voisi valmistua insinööriksi niin tekemällä ja MOTIVAATIONI LASKI entisestään."

On se harmi ETTEI voi OPISKELLA insinööriksi JÄTTÄMÄLLÄ kursseja VÄLIIN, ja näin PIENESTÄ ASIASTA MOTIVAATIO LASKEE.

Pitäisihän se tietenkin opiskelijan ITSE pystyä päättämään kurssiensa sisältö ja kurssien määrät. Tietenkin sekatyömiehenä on paljon mukavampi työskennellä kuin insinöörinä. Palkka ja vastuut ovat samat, ja työtehtävissä VOI OLLA PIENIÄ eroja, mutta ehkä joskus saat ne insinöörin paperit ihan rasti ruutuun periaatteella veikkaustoimistossa suoritettua. Mitäpä sillä tiedolla, jota koulussa saa, insinööri tekisi. Pohdi vaan lisää OMIA opiskeluongelmiasi, mukavahan se kuulla motivaatiostasi, tai sen puutteesta. Motivaatio kun on R-kioskilla myynnissä latauslipukkeina.

• opiskelija/työmies

Kiitos vastauksestasi.

Olen tietoinen alun ja muidenkin kirjoitusteni sisällöstä ja ne sisältävätkin sen hetkiset ajatukseni tiivistetyssä muodossa aika hyvin. Toivottavasti et ymmärtänyt aivan väärin kirjoituksiani, sillä niiden ei ole tarkoitus olla provosoivia tai loukkaavia.

En kuitenkaan täysin ymmärrä tarvettasi korostaa erityisesti joitan tiettyjä sanoja ja fraaseja alun kirjoituksessani. Voin silti yrittää selittää KOROSTAMIASI asioita parhaan kykyni mukaan.

- Ensimmäisen kappaleen korostetut asiat kuvaavat mielestäni turhautumistani aika hyvin, sillä koulun alkuun liittyi paljon kursseja, jotka olivat yleismaailmallisia ja sivistäviä. Ne käsittelivät täsmälleen saman tyyppisiä asioita kuin esimerkiksi lukion 9 äidinkielenkurssiani, talousmatematiikka, kemia tai tietotekniikka.

- Toisen kappaleen korostetut asiat ovat mielestäni väärinkäsitys, sillä olen hyvin tietoinen siitä, että tutkintoon vaaditaan kaikista kursseista hyväksytty arvosana.

- Kolmannen kappaleen korostetut asiat ovat jokseenkin irrallisia, mutta kaikenkaikkiaan kappaleesta voin sanoa, että et ole lainannun aikaisempien kirjoituksieni sisällöstä oikeastaan mitään vaan ilmeisesti olettanut minun ajattelevan tutkinnosta kuvailemallasi tavalla.

• nofood fortroll

>>ylemmän ammattitutkinnon

• opiskelija/työmies

Mielestäni voi perustellusti katsoa, että ammattikorkeakolututkintokin on tavallaan ammattitutkinto ja ylempi sellainen, sillä se johtaa ammattiin aivan kuten muutkin tutkinnot, joita monet eri koulut tuottavat. Olisin tietenkin voinut käyttää sanaa ammattikorkeakoulututkinnon epäselvyyksien välttämiseksi.

Mitä mieltä itse olet ammattikorkeakoulussa opiskelusta? Ymmärrän kyllä, että kirjoitukseni herättää voimakkaita tunteita ja tarvetta puolustaa omaa kouluaan.

• ""geoins

Itselläni ulkomailla opiskeltu master tekniikan/luonnontieteitten alalta,
        pohjana teknillinen opistotason tutkinto (Suomesta)
        Ja koska esim Insinööri AMK rinnastetaan/vastaa Bachelor tason tutkintoa, niin ei se nyt mikään ammattitutkinto ole siinä merkityksessö kun sitä Suomessa käytetään.
        Vaan esin Diplomi inssiä vastaava Civilingenjör on "Yrkesexam" (ammattitutkinto)Ruotsissa, ja samalla, Master of ....
        Kuten sanottu "Ylempi ammattitutkinto", Suomessa on jotain muuta.
        Eli asiallisuutta vain haluan (vielä) lisää, keskusteluumme

• No future

"Mitä mieltä itse olet ammattikorkeakoulussa opiskelusta? Ymmärrän kyllä, että kirjoitukseni herättää voimakkaita tunteita ja tarvetta puolustaa omaa kouluaan. "

Opiskelupaikalla ei ole sinällään mitään väliä. Opiskelija on aina itse vastuussaan opiskelustaan täytettyään 18 vuotta. Olet joko alle 18v tai kykenemätön vastuun kantamiseen itsestään. Kannattaa pyytää äitiä avuksi, jos höpisee noin sekavia opiskelusta.
      Opiskelupaikalla ei ole myöskään väliä minkään "oman koulun" puolustamisessa. Suurimmat valittajat ja "motivaation" hukkaajat ovat juuri sinunlaisiasi. Vika surkeaan opiskelumenestykseen löytyy aina jostain muualta kuin itsestä. Poissaoloihin koulu ilmeisesti pakottaa, kaljanjuontia ei ole koulun kurssitarjonnassa, ulkona sataa aina, vastatuuli kiusaa jatkuvasti ja äiti ei anna rahaa tarpeeksi...jne.
      Sitten tullaan nettiin jauhamaan murkkuikäisten tasolla omista opiskeluongelmista. Kirjoituksiesi perusteella pidän AMK:ta sinulle liian vaativana. Onnistunut AMK opiskelu vaatii aikuisempaa otetta ja kypsyyttä, jota ei kaikille ilmeisesti tule koskaan. Kuka työnantaja haluaisi kaltaisesi tyypin töihin VASTUUNALAISIIN töihin?? Ei kukaan, meriittinäsi on....tuota...apumies, kesken jäänyt AMK......?????

• Kuka lähtee

opiskeleenmaan mitään ellei papereiden takia. Avaa silmäsi vai luuletko olevasi jotenkin parempi kun luet puhtaasta rakkaudesta asiaan. Jos kurssin sisällön osaat jo, niin käy hakemassa helpot opintopisteet pois. Valitettavasti on myös niitä pakkopulla-aineita aina ja ne täytyy vain setviä. Itse setvisin juuri kursseja lukemalla 4 tuntia koetta ennen kokeeseen ja hyvin pyyhkii. Aina ei motivaationa toimi kuin halu saada opintopisteet kasaan.

Viimeistä vuotta opiskelen inginööööriksi ja totaalisen väsynyt kouluun. Yliopistossa olisi varmasti kymmenen potenssiin mielenkiintoisempia aineita opiskeltavana. Saa nähdä kiinnostako pätkääkään insinöörin työt, mutta paperit aion ulos ottaa kun opiskelut jo näin pitkällä. Täytyisi keksiä vain joku hyvä rahanteko tapa.

• Missä opiskelet?

Olet ymmärtänyt jotain oleellista väärin. Amattikorkeakoulu ei ole ylempään ammattitutkintoon valmistava oppilaitos. Kaikki ammattitutkinnot, sekä ammatilliset perustutkinnot, ammattitutkinnot että ylemmät ammattitutkinnot, tehdään ammatillisisssa oppilaitoksissa, ei ammattikorkeakouluissa.

Suomalaiset ammattikorkeakoulututkinnot sijoittuvat eurooppalaisessa tutkintojen viitekehyksessä bachelor-tasolle ja ovat alimpia akateemisia tutkintoja. Korkea-asteella ei saa hyväksilukuja toisen asteen opinnoista. Hyväksilukuja voi kuitenkin saada osaamisesta, joka vastaa korkea-asteella vaadittavaa tasoa, ja osaamisen voi osoittaa muullakin tavoin kuin korkeakoulussa suoritetulla arvosanalla. Esimerkiksi kielissä ja matematikassa osaaminen on helppo osoittaa tentillä.

• redaning

>> Yliopistossa olisi varmasti kymmenen potenssiin mielenkiintoisempia aineita opiskeltavana>>
      Heh heh, samoja aineita, vähän teoreettisemmin ja ylimalkaisemmin.
      Tietysti jos haet ihan eri alalle mita luit AMK:ssa, tuo potenssi ei kylläkä sieläkään valitettavasti ole lähelläkään;-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      814
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe