Onko melojat köyhiä?

++åöää..,

Siltä heidän käytös vesillä ainakin vaikuttaa. Jotkut ovat jopa väkivaltaisia, jos on eri mieltä heidän kanssaan.

24

557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvää yötä.

      Laitappa tutti suuhun ja mene nukkumaan.

    • T.Utti

      O

    • paddlekin

      Melojien varallisuudesta ja väkivaltaisuudesta en tiedä, mutta olen kyllä tavannut useampia joiden peruskäytöstavoissa on ollut toivomisen varaa. Jopa ikäihmiset käyttäytyvät ikäänkuin yleiset säädökset eivät heitä koskisi.

      Tosin melojaan muodostuu kontakti vain silloin kun he tekevät jotain poikkeavaa. Varmasti suurin osa on fiksua ja mukavaa porukkaa.

    • Kai tämä keskustelu pitäisi jättää omaan arvoonsa, mutta se nyt jättää uteliaisuuden, että mihin käyttäytymiseen tässä viitataan, johonkin yksittäistapaukseen, vai?

      Toisaalta "melojissa" on keskimäärin aika suuri ero siinä, ovatko he "seurojen melojia" vai esim. "mökkimelojia", ero voi näkyä joskus käyttäytymisessä. Ainakin ero näkyy keskimäärin taidoissa ja esim suhtautumisessa turvallisuuskysymyksiin. Yksittäistapauksia viimeksi mainittu ei tietenkään koske.

      Varallisuuskysymystä en ymmärrä ollenkaan. Mihin se liittyy?

      • paddlekin

        Kuten viittasinkin, omat kokemukseni melojista rajoittuvat vain ikäviin yksittäistapauksiin.
        Näissä, jopa seniori-ikäiset, melojat eivät ole katsoneet kohtuullisten etäisyyksien noudattamista asumukseen tarpeellisena tauoille rantautuessaan.
        Ihmetystä on herättänyt lähinnä voimakas oman näkökannan ehdottomuus sekä haluttomuus huomioida muita. Arrogantti vetoaminen väärin perustein tulkittuihin oikeuksiin tai toteamukset tyyliin "eihän tämä mitään haittaa, ettehän te nyt edes sauno" eivät ole oikein kolahtaneet.
        Kerrannaisvaikutusta lienee puolestaan se että leiriytymisen jäljetkin on joskus katsottu parhaaksi jättää hoidettavakseni.

        En tiedä ovatko nämä olleet seura- vai mökkimelojia.
        Muuten olen varma näiden kohtaamieni edustaneen samaa "leimaa antavaa ihmistyyppiä", jollaisia löytyy myös veneilijöistä, mökkiläisistä, autoilijoista ja pyöräilijöistä etc.


      • 4
        paddlekin kirjoitti:

        Kuten viittasinkin, omat kokemukseni melojista rajoittuvat vain ikäviin yksittäistapauksiin.
        Näissä, jopa seniori-ikäiset, melojat eivät ole katsoneet kohtuullisten etäisyyksien noudattamista asumukseen tarpeellisena tauoille rantautuessaan.
        Ihmetystä on herättänyt lähinnä voimakas oman näkökannan ehdottomuus sekä haluttomuus huomioida muita. Arrogantti vetoaminen väärin perustein tulkittuihin oikeuksiin tai toteamukset tyyliin "eihän tämä mitään haittaa, ettehän te nyt edes sauno" eivät ole oikein kolahtaneet.
        Kerrannaisvaikutusta lienee puolestaan se että leiriytymisen jäljetkin on joskus katsottu parhaaksi jättää hoidettavakseni.

        En tiedä ovatko nämä olleet seura- vai mökkimelojia.
        Muuten olen varma näiden kohtaamieni edustaneen samaa "leimaa antavaa ihmistyyppiä", jollaisia löytyy myös veneilijöistä, mökkiläisistä, autoilijoista ja pyöräilijöistä etc.

        joo tollasiahan ne melapetterit on. luulevat tietävänsä kaiken ja paskantavat muiden perustuksille viskoen makkarapaperit ympärinsä. pitäis saada joku melontavero.


    • Buster XL

      Huhhuh... Onpa taas keskustelun taso korkealla.

      Yhtä lailla voisi kommentoida, ettei suuri osa meistä veneilijöistä näytä hallitsevan meriteiden sääntöjä ym.. Yleensä minun vesillä kokemani piittaamattomuus ja huono käytös tullut juuri kanssaveneilijöiden taholta. - Useimmat näkemäni melojat pyrkivät pysymään poissa väyliltä, ja liikkuvat muutenkin ympäristöä kunnioittaen. Toisaalta ymmärrän hyvin senkin, jos kokematon meloja haluaa liikkua rannan läheisyydessä, ja esim. väsymyksen vuoksi rantautuu. - Tässä mielessä rinnastan melojan jalankulkijaan ja veneilijän autoilijaan.

      Tuo melojien roskauksesta syyllistäminen on lähinnä huvittavaa. Aika usein mm. retkisatamiin jätetyt roskat ja tyhjien pullojen röykkiöt taitavat olla meidän veneilyä harrastavien jäljiltä. Kyllä meillä on aika tavalla erilainen kapasiteetti kuljettaa turhakkeita mukanamme, kuin monilla melojilla. Valitettavan usein olen päässyt myös todistamaan, kuinka ohi kulkevasta veneestä heitetään juuri tyhjennetty pullo veteen.

      • Morjensta vaan

        Huhhuh..Kommentoit, vaikka luetun ymmärtäminen tuottaa riittävästi haastetta.


    • Nobelistiko????

      "...rinnastan melojan jalankulkijaan ja veneilijän autoilijaan."

      veneilijä - autoilija
      meloja - ?
      uimari - jalankulkija

      kuljettaa jätteitä/roskia - kuljettaa turhakkeita????

      "Onpa taas keskustelun taso korkealla"

    • Z

      No tietysti näin:

      veneilijä - autoilija
      meloja - pyöräilijä
      uimari - jalankulkija

      • valitettavasti

        joo juuri näin mut
        hönö - hönö oltiin missä vaan vai onko joku toista mieltä?


    • Meloja.....

      Olin juuri veneilykurssilla.

      En muistanuit sitä sanoa veneilijän opastukseksi , että kun moottoriveneilijä havaitsee melojan, hänen pitää hiljentää vauhtia ja katsoa melojaan päin ja ehkä pysähtyä. Aalto ei saa kaataa melojaa.
      Melojan pitää kääntää kanootti vasten aaltoa ja odottaa kunnes aallot ovat vaimentuneet ja nostaa mela ylös ja "huiskuttaa" melalla. Silloin moottoriveneilijä tietää, että hän voi jatkaa menoaan.

      • 12

        itse olen ottanut melan esiin ja koittanut ajaa mahdollisimman läheltä melojaa huitoen melalla. mahdoitko ymmärtää kurssin ohjeet väärin?


      • mela housuus takas
        12 kirjoitti:

        itse olen ottanut melan esiin ja koittanut ajaa mahdollisimman läheltä melojaa huitoen melalla. mahdoitko ymmärtää kurssin ohjeet väärin?

        olenkin aina hämmästellyt, mistä nämä vesien runkkarit aina ilmestyvätkin meloessa


    • Melaveikkonen

      Huh Huh, uskaltaako tässä ensi kesänä melomaan ollenkaan.

      Liian lähellä mökkirantoja ei saa meloa ja kauempana onkin sitten veneväylä. Missähän meikä reppana sais uittaa sitä köyhänmiehen kajakkiaan, ettei vaan kukaan varakas mökkiläinen tai ökyveneilijä häiriintyisi.

      Jopa sovitaan mökki-isännän kanssa niin, että katson muualle enkä sinun mammasi auringonottoa laiturilla ja katso sinäkin myös muualle, niin kukaan ei häiriinny.

      • 10

        upota kanoottis vitun melamolo


      • 14
        10 kirjoitti:

        upota kanoottis vitun melamolo

        ensimmäinen melanvetkuttaja nähty paskalla mökin nurkalla.


      • melokkkki
        14 kirjoitti:

        ensimmäinen melanvetkuttaja nähty paskalla mökin nurkalla.

        Mistäköhän tämä keskustelu kumpuaa? Itse olen kouluttanut erinnäisen määrän uusia melojia kursseilla ja aina teroittanut oikeaa käytöstä niin väylillä,kuin rantautuessa.
        Olen myös havainnut tietyillä ranta-alueilla asuvien herkkyyden rantautuvia kohtaan vaikka asutukseen olisikin yli sen,mitä jokamiehen oikeus suosittaa...

        Nämä ovat herkkiä asioita.
        Olen opettanut kaikille kurssilla oleille, ettei liian lähelle asutuksia saa mennä ja että roskia ei saa jättää ja että tulentekokin on luvanvaraista...
        Melontaseuroihin kuuluvat yleensä tietävät säännöt.
        Nämä tumpelot ovat yleensä ns itseoppineita melojia.
        Pyydän anteeksi heidänkin puolestaan sillä he eivät tiedä,mitä he tekevät...


      • 20
        melokkkki kirjoitti:

        Mistäköhän tämä keskustelu kumpuaa? Itse olen kouluttanut erinnäisen määrän uusia melojia kursseilla ja aina teroittanut oikeaa käytöstä niin väylillä,kuin rantautuessa.
        Olen myös havainnut tietyillä ranta-alueilla asuvien herkkyyden rantautuvia kohtaan vaikka asutukseen olisikin yli sen,mitä jokamiehen oikeus suosittaa...

        Nämä ovat herkkiä asioita.
        Olen opettanut kaikille kurssilla oleille, ettei liian lähelle asutuksia saa mennä ja että roskia ei saa jättää ja että tulentekokin on luvanvaraista...
        Melontaseuroihin kuuluvat yleensä tietävät säännöt.
        Nämä tumpelot ovat yleensä ns itseoppineita melojia.
        Pyydän anteeksi heidänkin puolestaan sillä he eivät tiedä,mitä he tekevät...

        no älä nyt ota provoa tosissaan. ihan leppoisia kavereita on olleet. varmaan tietysti jokamiehen oikeuksia sovelletaan siellä täällä vähän miten sattuu, mutta se nyt voi koskea marjastajiakin.


      • uiuiuiuuiu
        melokkkki kirjoitti:

        Mistäköhän tämä keskustelu kumpuaa? Itse olen kouluttanut erinnäisen määrän uusia melojia kursseilla ja aina teroittanut oikeaa käytöstä niin väylillä,kuin rantautuessa.
        Olen myös havainnut tietyillä ranta-alueilla asuvien herkkyyden rantautuvia kohtaan vaikka asutukseen olisikin yli sen,mitä jokamiehen oikeus suosittaa...

        Nämä ovat herkkiä asioita.
        Olen opettanut kaikille kurssilla oleille, ettei liian lähelle asutuksia saa mennä ja että roskia ei saa jättää ja että tulentekokin on luvanvaraista...
        Melontaseuroihin kuuluvat yleensä tietävät säännöt.
        Nämä tumpelot ovat yleensä ns itseoppineita melojia.
        Pyydän anteeksi heidänkin puolestaan sillä he eivät tiedä,mitä he tekevät...

        "Melontaseuroihin kuuluvat yleensä tietävät säännöt.
        Nämä tumpelot ovat yleensä ns itseoppineita melojia."

        melokkkki taitaa olla mr. viceguy!


    • just jååå

      On se semmosta.
      Mie näin maailmaa purjevenneellä kiertäessäni sennosen tappauksen kun intiaanit melo kaheksanreikäisellä eskimokajaakilla minnuu kohen vihasena. Niillä oli melojen lavan päihin kiinnitettu semmoset molemminpuolin terotetut tikarin terät joilla on helppo sohia uhkailija kuolijaaksi. Sitten se kajkkikanootin perämies uhitteli minua jollain kanootin ruumasta ottamallaan pienellä tykillä jonka se oli ruuvannut siihen istuinreijän reunaan. Sanoi vinkuintiankielellä ellemme anna sille lahjuksina viinaa ja näkkileipää niin se poksauttaa meijän kuppasen sementtiveneemme pohjaan.
      Just kun olin antamassa sille sitä täytettyä juomunäkkiä niin silloin heräsin.

    • moot ven lijä

      Voisiko merten mysteerin ratkaisukaava olla tällainen:

      moottoriveneilijä - mopoilija
      uimarit, ajopuut ja purjehtijat - liikkuva kartalta puuttuva merimerkki
      meloja - väkivaltainen vähävarainen roskakuski?

    • pjaarne

      Olen meloja (sekä seurameloja, että mökkimeloja), moottoriveneilijä, mökkeilijä. Mökkeilijänä minua ei häiritse esim. 20m päästä mökkirannan ohittava hiljainen meloja, moottoriveneilijä sitäkin enemmän. Meloja saa rantautua sille etäisyydelle mökin lähimmästä pihapiiristä (koskee myös omaa mökkiäni) ettei näköetäisyyttä ole. Ajatus liukuvan veneen hidastamisesta melojan ohittaessaan (hyvän näkyvyyden vallitsessa) on absurdi. Plaaninopeudella moottorivene tekee paljon pienemmät aallot kuin runkonopeudella ajava. Koulutettua melojaa eivät tavallisen yhden moottoriveneen aallot häiritse, ei edes tarvitse kääntyä aaltoja vastaan. Poikkeuksena ovat isot, kovaa liikkuvat veneet (esim laivaston paatit) sekä kahden tai useamman veneen tekemä ristiaallokko, tietysti myös kovassa kelissä luonnonaallokon ja veneen aaltojen yhteisvaikutus. Katson veneilijänä osaavani tunnistaa tilanteen ja hidastaa ajoissa ryömintänopeudelle. Myös Hgin melojia vilisevien rantojen monet sivistyneet veneilijät osaavat tämän. Melonnalla ja varakkuudella on heikko korrelaatio.

    • Tuleva meloja

      Harkitsen kajakin hommaamista. Ihmettelen tälläistä keskustelua, missä jonkun harrastusmuodon ihmiset yleistetään. Jos ihminen ei tajua olla roskaamatta, paskomatta toisten pihapiiriin tai olla kunnioittamatta toisen mökkirauhaa, niin tuskin se harrastusmuoto siihen vaikuttaa. Tämä ihmistyyppi roskaa ja sikailee..on sitten liikkeellä kanootilla, veneellä, vesiskootterilla, asuntoautolla tms. Eli meitä on joka lähtöön. On hyvä, että kursseillakin näitä perusasioita korostetaan, mutta pitäisi olla kouluttamattakin selvää, että kunnioitetaan luontoa yms. Luulisin, että kanootilla on mukava meloskella rannan tuntumassa, jolloin se rantapusikossa oleva mökki ja auringonottajat saattavat tulla yllätyksenä molemmille. Uskon, että kiusallinen tilanne se on molemmille. Mökin tuntumassa rantautuminen saattaa ärsyttää, vaikka se menisi ihan jokamiehen sääntöjen mukaan. Se on vaan hyväksyttävä. Itse menisin omalla mökilläni rupattelemaan ja morjestamaan. Tässä kohtaa taitaa monella putkahtaa esiin se "nää on meidän marjapaikkoja" luonne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11201
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3123
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2974
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2177
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1938
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1734
    9. 85
      1698
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe