Muutto Mäntyharjuun?

Ehkä?

Jos olisi työpaikka ja asunto asiat kunnossa niin ainut mietteeni on, että miten siellä menisi 3 vuotiaan lapsen kanssa. Onko siis olemassa jotain päivä/leikkikerhoja joissa lapsi saa ikäistään seuraa? Jos sitten pikkuhiljaa rupeisi muutenkin leikkikavereihin tutustumaan... Tietysti leikkikavereita löytyisi päivähoidosta mutta olisi se mukava iltaisin ja viikonloppuisinkin leikkiä. Muutettaisi siis Helsingin liepeiltä, eli tuttuja sieltä ei juurikaan ole.... Muutenkin voisin olla kiinnostunut tietämään päivähoidon tilasta. Toimiiko asiat hyvin? Onko jonotusta tiedossa?

196

9626

Vastaukset

• en muuttaisi

No mikäs! Vanhemmat teki pari kuukautta sitten kantelun päivähoidon johtajista.
      En tiedä missä asia menee tällä hetkellä,mutta ilmeisesti kaikki ei ole ihan kohdillaan sillä saralla.
      Jos ei ole työpaikkaa tiedossa on asia mutkikkaampi,Mäntyharjulla ei näytä olevan pahemmin avoimia työpaikkoja.
      Vuokralle menoa en suosittele, ainakaan kunnan asuntoloihin.
      Kylä on kesällä vilkas, talvella täysin kuollut. Ei uimahallia eikä oikeen enää mitään palvelujakaan kuin satunnaisesti.

• setssa

Tuo työpaikan löytyminen on paljon tekijästäkin kiinni. Jos on tekevä ihminen sanan varsinaisessa merkityksessä niin uskoisin töitä löytyvän ellei tuo taloustilanne pahene kovin paljoa. Mutta jos on valikoivaa laatua tuo työn haku niin ei todennäköisesti löydy.

• Poismuuttranut

Jos Mäntyharjuun muuttaa täytyy olla urheilumieltä. On osattava mäntyharjulainen triathlon ja se on 1. selkään puukottaminen, 2. puskasta ampuminen ja 3. maton jalkojen alta vetäminen.
        Joka paikassahan tätä löytyy, mutta Mäntyharjulta erityisen jalostuneessa muodossa. Usesassa paikassa asuneena voiin kertoa, etten niin pahansuopaista ja muualta tulleita mulkoilevaa kuntaa en ole nähnyt. Mäntyharjulaisuutta on pakolaisten vihaaminen, koska ne vie työpaikat, mökkiläisiä turpaan paneminen, koska ne vie paikallisten naiset sekä ulkopaikkakuntalaisia ja ulkomaalaisia hakkaaminen.

• täällä olen ja pysyn
        Poismuuttranut kirjoitti:

Jos Mäntyharjuun muuttaa täytyy olla urheilumieltä. On osattava mäntyharjulainen triathlon ja se on 1. selkään puukottaminen, 2. puskasta ampuminen ja 3. maton jalkojen alta vetäminen.
        Joka paikassahan tätä löytyy, mutta Mäntyharjulta erityisen jalostuneessa muodossa. Usesassa paikassa asuneena voiin kertoa, etten niin pahansuopaista ja muualta tulleita mulkoilevaa kuntaa en ole nähnyt. Mäntyharjulaisuutta on pakolaisten vihaaminen, koska ne vie työpaikat, mökkiläisiä turpaan paneminen, koska ne vie paikallisten naiset sekä ulkopaikkakuntalaisia ja ulkomaalaisia hakkaaminen.

Ei voi mitään jos ei tule ihmisten kanssa toimeen. Toivottavasti pakenit sellaiseen kuntaan tai kaupunkiin ettei enää tarvitse lähteä koska voimillehan tuo käy kun joutuu paikkakuntaa vähänväliä vaihtamaan.

• Ehkä?

Miksi ei vuokralle kannattaisi muuttaa? Tarkoitus olisi niin ainakin aluksi. Mutta tietysti oman asunnon hankkiminen on mielessä ja hinnatkin ihan kohtuullisia näihin etelän hintoihin verrattuna... Harmi jos päivähoito tökkii...

• mäntyharjulainen

Kunnan asunnoilla on tietynlainen "maine". Niihin sijoitetaan asumaan kaikki työttömät, alkoholistit ja muut kunnan "ongelma tapaukset". Tietysti niitä helmiäkin löytyy ja maine on vain maine, ei koko totuus. Vuokra-asunnot pienellä paikalla halpoja, eivätkä kaikki tietenkään ole kunnan omistuksessa. Kunnan päivähoitokeskuksesta löytyi hometta, mutta uutta rakennusta aletaan piakkoin rakentaa. Muita ongelmia ei yleisesti kuntalaisten tietouteen ole tullut.
      Töitä varmasti löytyy, jos on valmis tekemään. Suuri osa kuntamme asukkaista on valitettavasti työttömiä, osa omasta tahdostaan, ei tietenkään kaikki. Mikkeliin on myös kätevä kulkea, jos sieltä paikka löytyy.
      Täytyy toki myöntää ettei tämä mikään huvittelukeskus ole, mutta luonnetta ja lämmintä asennetta, pienestä paikasta löytyy sitäkin enemmän. Hyvä täällä oli lapsena olla, vasta aikuisiän kynnyksellä kaipasi muualle.
      Tervetuloa siis tänne jos niin päätät!
      PS. ja jos kaduttaa voihan sitä aina lähteä.:D

• Ilman palkkaa

Töitä on varmasti ja myös ilman kuittia! Töitä ei ole kunnassa liialti, en suosittele muuttoa tähän kyläpahaseen.

Plussaa on uusi leffateatteri johon ensi-illat saapuvat samaan aikaan kuin muualle Suomeen.

• poiiis

Miettisin parikertaa ennen muuttamista

• Rysä

Tervetuloa lämpimästi Mäntyharjuun! Täällä on samat vastarannankiisket niinkuin muissakin paikoissa, jotka hakemalla hakee ruikuttamista. Harmi vaan että yleensä pelkästään nämä valittajat kirjoittelevat tänne ja kilpaa haukkuvat Mäntyharjua :(
      Itse olen asunut täällä parikymmentä vuotta ja HYVIN olen viihtynyt. Suurin osa paikallisista niin varmasti tekeekin ja uudet asukkaat otetaan avosylin vastaan!
      Tulkee vaan....;D!!

• kuihtuva pahanen

Mäntyharjun väkiluku on tippunut viimeisen 5-6 v. aikana 600 hengellä. Eli lähes 10%!!!
        Kertonee paljon kyläsestä, ja sen viihtyvyydstä??

• Ehkä?

Juu tiedän, että en mihinkään "suurkaupunkiin" olisi tulossa :) Tällä hetkellä asutaan suht isossa kaupungissa jossa palveluja on paljon ja lähellä. Juuri maalle muutto järvimaisemiin on mielessämme. Maalla on otenkin rennompaa elämänmenoa kun kaupungissa. Ei koko ajan niin kiire ja pienellä paikkakunnalla ihmiset tulevat paremmin tutuksi. Jonkun verran tuttu kylä se on ja tiedän että usein juuri nuoret haluavat sieltä pois. On tässä jo menoa nähty sen verran, että nyt haluasi enemmän vain rauhaa. Lapsen olisi siellä myös hyvä kasvaa kunhan vain muihinkin lapsiperheisiin jossain saisi tutustuttua...

• Ilman palkkaa

Itse olen asunut viisi vuosikymmentä kunnassa. Kunta on ihan kiva paikka asua MUTTA realiteetit pitää ottaa huomioon!
      Jos sinulla ei ole työpaikkaa korvamerkittynä miettisin tarkkaan muuttoa. Tosin jos valuuttaa on kertynyt reilusti niin eihän työpaikasta välttämättä ole tarvetta.
      Tällä kylällä liikkuu tietääkseni myös huumeita aika kiitettävästi(ei mikään lintukoto).
      Toki en kiellä muuttoa Mäntyharjuun, tervetuloa tänne vaan jos siltä tuntuu!
      Itse käyn töissä muualla enenevissä määrin.

• paljasjalkainen

Tervetuloa vaan Mäntyharjulle! Päivähoitokuvioita kovasti haukutaan, mutta itselläni ei ainakaan vielä ole ollut mitään valittamista. Uusi päiväkoti on suunnitteilla, mutta muitakin hoitomahdollisuuksia on. Katselepa vaikka kunnan kotisivuilta.

Kerhot toimivat mielestäni tosi hyvin. On perhekerhoja, joissa voi tutustua paikallisiin äiteihin (isät eivät ole kovin innostuneita kerhoiluista). 3-v pääsee päiväkerhoon, jotka ovat kaksi kertaa viikossa kaksi tuntia kerrallaan. Seurakunnan sivuilta saat näistä lisätietoa.

On liikuntakerhoja ja muskaria. Mielestäni lapsille on todella runsaasti harrastusvaihtoehtoja näin pienelle paikkakunnalle. Ilomielin me lapsiperheet otamme vastaan uusia lapsiperheitä. Työpaikat voivat olla vähän kiven alla täällä Mäntyharjussa, riippuu tietysti minkä alan ihmisiä olette, mutta Mikkelissä tarjontaa alkaa jo olla aika kivasti. Sinne ajaa puolessa tunnissa, jos asustelee keskustan alueella.

Joten tervetuloa vaan! :)

• näinkinpäin

Ei tämä mikään romanttinen idylli ole, olen itse muuttamassa pois asuttuani täällä neljä vuotta. Työpaikka olisi, myös päivähoito on järjestyksessä, mutta ystäviä ei täältä tahdo ihan helposti saada. Ihmeissään katsovat jos jututtamaan erehtyy.

• myös näinpäin

Samat sanat. Muutto tänä vuonna vielä edessä. Ei ollut meidän paikka Mäntyharju.Ne haaveet maalaisidyllistä voi heittää romukoppaan.

• Paikallinen
        myös näinpäin kirjoitti:

Samat sanat. Muutto tänä vuonna vielä edessä. Ei ollut meidän paikka Mäntyharju.Ne haaveet maalaisidyllistä voi heittää romukoppaan.

Saisko vähän tarkennusta mitä nykyään tarkoitetaan maalaisidyllillä tai millaiseksi kuvittelit Mäntyharjun.

• myös näinpäin
        Paikallinen kirjoitti:

Saisko vähän tarkennusta mitä nykyään tarkoitetaan maalaisidyllillä tai millaiseksi kuvittelit Mäntyharjun.

Rauhallinen,(en tarkoita kuolleen hiljainen),turvallinen,(ei näitä huumehörhöjä ja kaupan ryöstäjiä),
        mukavien ihmisten,(ei näitten sisäpiiriläisten),virikkeellinen,(muutakin kuin lentopalloa ja urheilukerhoa lapsille). Yksinkertaisesti paikka missä voi elää peruselämää,ja missä on palvelut lähellä!!
        Nythän Mäntyharjulta peruspalvelut on lopetettu kaikki:poliisi,verotoimisto,kela,posti pikkuhiljaa,työkkäri(en ole kyllä tarvinnut),eikös ne junatkin porhalla vaan ohitte.
        Mitä siellä on? Helevetisti hiihtolatuja. Siinähän sitä on ihmettelemistä.

• setssa
        myös näinpäin kirjoitti:

Rauhallinen,(en tarkoita kuolleen hiljainen),turvallinen,(ei näitä huumehörhöjä ja kaupan ryöstäjiä),
        mukavien ihmisten,(ei näitten sisäpiiriläisten),virikkeellinen,(muutakin kuin lentopalloa ja urheilukerhoa lapsille). Yksinkertaisesti paikka missä voi elää peruselämää,ja missä on palvelut lähellä!!
        Nythän Mäntyharjulta peruspalvelut on lopetettu kaikki:poliisi,verotoimisto,kela,posti pikkuhiljaa,työkkäri(en ole kyllä tarvinnut),eikös ne junatkin porhalla vaan ohitte.
        Mitä siellä on? Helevetisti hiihtolatuja. Siinähän sitä on ihmettelemistä.

Nuo samat asiathan löytyy joka paikkakunnalta. Suurissa kaupungeissa niitä ongelmia on vähintään yhtä paljon mutta et vain näe koska et halua niitä nähdä vaan ne hukkuvat massaan, täällä ne asiat tiedostetaan ja näin ollen niille voi myös jotain tehdä jos on halua. Eihän täällä ole tietysti nuorille ja nuorille aikuisille riittävästi virikkeitä mutta kasvamis ympäristönä mielestäni tämä on hyvä paikkakunta.

• noenkerroapina

Muuta vaan täällä on lapselle ikäistä seuraa vaikka touhulassa

• alakylän yksityisa

Vaikka sosiaalisia ongelmiakin löytyy, nuoriso on suhteellisen siistiä eikä rikollisuutta juuri ole heidän parissaan. Siksipä ei täällä poliisiakaan paljoa tarvita.

Tilanne on siten aika tavalla toinen kuin joskus 50-60-lukujen loppupuolella.

Ikävin puoli ovat liikenteen törttöilijät. Autolla ajaminen on täällä vielä köyhemmänpuoleisen nuorison parissa leuhkimisen aihe.

• Kurjuuden takapihat

On teillä siellä Kuttula joka ei miksikään ole muuttunut. Nimi vain muutettu. Lie siellä se hurja jousiampuja vielä häärii.
      Ja vielä teillä on Lotharkin.

• vieras

Mäntyharjulla on aika hyvin lapsille tarjontaa, kerhoja jne. pieneksi paikkakunnaksi. En kylläkään asu mäntyharjulla, mutta huomioinut tämän vieraillessani.

• vitsisevitsi

No toi alotushan on provo!! Ei kait kukaan oikeesti ees mieti muuttamista Mäntäharjulle!

• Ehkä?

Kiitos kovasti vastauksista. Sain vähän myös kuulla niistä kerhoista ja mahdollisuuksista lapsen kanssa. Se onkin vain huoleni... tiedän itse mieheni kanssa viihtyväni siellä mutta lapsen viihtyminen on myös hyvin oleellista ja tärkeää.

• hyyry-

Kyllähän lapsi täällä viihtyy ja saa hyvää seuraa. Tuossa jäi nyt auki kysymys, miten itse täällä luulet viihtyväsi.

• nyt jo iso

Itse olin lapsena Mäntyharjulla perhepäivähoidossa ja hyvin viihdyin. Olisiko se lapselle vaihtoehto?

• mari .-

Tämähän on muuttovoittoinen kunta eli väkeä tulee enemmän kuin lähtee. On harvinaista Etelä-Savossa.

Viittaa siihen, että täällä viihdytään

• muuttowoitto

Eiköhän näitä sosiaalilapsukaisia ole jo ihan tarpeeksi. Kunta kusessa muutenkin näitten muuttajien kanssa, huostaanotot maksaa. Pysykää vaan siellä missä oottekin.

• Ruoho vihreämpää..??

En lukenut ihan kaikkia kommenttejá, mutta pääasia selvisi jo sivu silmällä vilkaisulla!
      Sinä, joka pidät Mäntyharjua huonona asuinpaikkana, kerropa missä kunnassa tai kaupungissa se *paratiisi* Suomessa sijaitsee!
      Haluan tietaa, mistä läänistä alan katsemaan seuraavaa asuntoa!!
      Sana on vapaa!
      Missä on asiat paremmin kuin Mäntyharjussa!!

• meevaikkakuopijoo

No mitä sä saat siitä että maksat sairaasti veroja männänharjuun? Lähdempä käymään uimahallissa? Poika pelaa lätkää, missä??Kiva olis kavereitten kanssa käydä vaikka keilaamassa, teatterissa, konsertissa. Aina pitää lähtee noin sadan kilometrin päähän!!Aika monessa SADASSA paikassa on asiat paremmin. Siellä lähinnä maksetaan veroja että saadaan näitten tyhjäntoimittaja virkamiesten palkat maksettua. Palveluja löytyy lähimmästä kaupungista. Ok jokainen tekee mitä haluaa. Mä en.

• asukki
        meevaikkakuopijoo kirjoitti:

No mitä sä saat siitä että maksat sairaasti veroja männänharjuun? Lähdempä käymään uimahallissa? Poika pelaa lätkää, missä??Kiva olis kavereitten kanssa käydä vaikka keilaamassa, teatterissa, konsertissa. Aina pitää lähtee noin sadan kilometrin päähän!!Aika monessa SADASSA paikassa on asiat paremmin. Siellä lähinnä maksetaan veroja että saadaan näitten tyhjäntoimittaja virkamiesten palkat maksettua. Palveluja löytyy lähimmästä kaupungista. Ok jokainen tekee mitä haluaa. Mä en.

Mutta jos verrataan maalla asumista paikkakunnittain niin mikä paikkakunta on parempi kuin Mäntyharju? En itse pysty sanomaan suoralta ainakaan.

• Paikallinen,
        meevaikkakuopijoo kirjoitti:

Toiset haluaa asua pienellä paikkakunnalla tai jopa aivan maalla metsien ja järvien läheisyydessä ja toiset kaupungissa , pienessä tai suuressa.Onneksi meillä on vaihtoehtoja.

• nettiäinen29

itse olen muualta muuttanut muuallakin asunut ja mielestäni m-harju on ihan ok paikkakunta. Huumeita on nykyään jokapaikassa niille ei voi mitään. Srk:n kerhot ilmaisia (näin ei joka paikassa ole) ja itse en ole mihinkään sisäpiireihin törmännyt, koska täällä asuu niin paljon muualta muuttaneita.. Olen kotiutunut hyvin ja viihdyn.. =)

• näin se menee

meilläkin lapsi, kerhoja niukalti.. jos olet kaupungissa tottunut elämään, lapsena käynyt ala-asteen ison kaupungin koulussa, olet saanut mahdollisesti valita itse ystäväsi, pienellä paikkakunnalla näin ei ole. jos tulee ongelmia muiden lasten kanssa, ne jatkuvat pitkään.. ottavathan paikkakuntalaiset avosylin vastaan, luulet ensin, että onpa ihania ihmisiä, pian jo huomaatkin nurjan puolen. juoruämmiä sukupuoleen katsomatta, pienen paikkakunnan vitsaus.. vaikeaa löytää älykästä keskustelu seuraa. musta huumori kukkii täällä. mutta on mäntyharjussa hyvääkin täällä on kaunista ja jos luonnossa tahtoo liikkua, se on helppoa, seutu pitää sisällään monenlaisia metsiä, siitä olen saanut täällä ollessani nauttia. jos teet jotain, koko kylä sen tietää seuraavana päivänä, täysin tuntemattomat ihmiset ovat kiinnostuneita asiostasi. vanhemmasta sukupolvesta, paria möykkyä lukuunottamatta, olen löytänyt ja nähnyt paljon hyvää. pari vuotta sitten tulin, nyt lähden ja palaan vain kesäisin.

• tyuiopq

Hei Hei !!!!

• Mällikansalainen

Elkää hyvät ihmiset muuttako tänne, sisäsiittoisuus jos mikä täällä kukoistaa! Ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella joka mjulaisen silmissä. Vähän aikaa on mukavaa, mutta vain vähän. Kun olette asuneet täällä jonkin aikaa, tulette huomaamaan, että paskanjauhajia,selkäänpuukottajia ja kyyliä on joka suunnassa. Kaikista parasta on , että ette olisi halunnut jakaa asioitanne koskaan noille ihmisille, mutta pienessä kylässä on pakko, koska joku tietää sinut jonkun kautta ja joku kertoo asiasi aina vähän munnellen eteenpäin. Täällä jos missä ette saa rauhaa!

Joten, siis tervetuloa jos haluatte tuota kakkaa.

• kyttäläläinen

Pahaa kyllä puhutaan itse kustakin selän takana, mutta sillä ei ole paljoakaan merkitystä eikä siihen kannata kiinnittää huomiota.
      Muuten on mukava paikkakunta, osin kaupunkimainen. Asuntojen hinnatkin ovat varsin siedettäviä. Vuokralle ei asuntoja ole paljoa tarjolla ja siksikin vuokrataso on suhteellisen korkea.

• Senytvaanonniin

Kymmenen vuotta tätä paskaa katsoneena, en voi suositella kenelläkkään. Omat hyvät puolet tietysti myös on. Paikkakuntalaisia kiinnostaa kaikki uudet ihmiset ja heidän asiansa, jos sen kestää niin sama kait se on missä asuu... Niille nuorille,jotka eivät harrasta liikuntaa tai järjestötoimintaa,palokunta,partio,SPR, yms. Mäntyharjulla ei ole tarjota mitään... Työpaikkoja ei siis ole ja jos satut jonkun sijaisuuden saamaan tehdään elämästäsi helvettiä,ettei varmaan kiinnosta uutta sijaisuutta tehdä...

• Kyllä3

Miten niin työpaikkoja ei ole? Kuntarekryssä ja Mollissa tälläkin hetkellä 25 avointa työpaikkaa. Mikkeli on myös täysin työssäkäyntialuetta, vain 40 kilsan päässä.

• ikäväkyllä

Väki vähenee joka vuosi, kiitos kesämökkiläiset että pidätte kylän hengissä😊

• TinderTimo

Kyllä tekevälle työtä löytyy.

• niinkatos

Suuresta maailmasta kyllä varmaankin.

• 30_vuotinen_helvetti

Älä hyvä ihminen muuta mäntyharjulle jos oma mielenterveytesi on sinulle tärkeää!

• Mintsi

Täällä mieli lepää😛Lisää miehiä tarvitaan😉

• Mahtava-Ferrari-UROS

Tänään iltapäivälehdessä oli juttua kuinka meidän pitäjän kuuluisin tähti on laajentamassa oman elokuva-alansa filmauksia väliamerikkalaisen tähden kanssa. Ei tämä voi olla kovin huono paikka asua, kun tänne vaeltaa maailmanluokan tähtiä tuon tuostakin?

• kyttälän.guru

Työpaikkkoja on, jos ei ole kovin valikoiva niiden osalta.

Päivähoitopaikkoja löytyy ja lapset saavat seuraa ainakin keskustassa.

Kun haluat varmaan kouluttaa lapsistasi lääkäreitä, lakimiehiä, insinöörejä, opettajia, upseereita tai johonkin muuhun arvostettuun ammattiin, on paikallaan korostaa, että on tarjolla hyvin varustettu lukio, johon pääsemiseen ei vaadita huippuarvosanoja.

Vakinainen väestönosa on torjuvaa suhteessa muualta tulleisiin. Varsin yleinen kuvitelma paikallisten keskuudessa on, että vieraat tulevat tänne paikkakuntaa arvostelemaan ja etsimään sen epäkohtia, joita niiden ei ole vaikea löytää.

On tosin otettava huomioon, että paikkakuntalaisetkin huomaavat epäkohtia ja korjaavat niitä, mutta väääähiiitellen.

Milloinkahan esimerkikisi hyppyrimäen tornin jäännös korjataan pois? Toisaalta ehkä onkin tarkoitus, että siitä tulee historiallinen ja näkyvä muistomerkki . Niin, mille?

Joka tapauksessa Mäntyharjulle kannattaa muuttaa, jos pystyy hankkimaan asunnon ja mieluiten uuden.

• peten.veto

Mie näin kieroajelubussin. Se oli täynnä ihmisiä, mutta laakeripussit oli hajonnu ja ne oli onnettomina siinä. Mie aattelin, että ei voi matkalaisia, jotka tutustuu kulttuuriin ja kartanoihin, jättää tien päälle. mie laitoin riimut miun magdzdan vetokoukkuun ja vedin koko kierroksen sitä bussia perässäni.

• Auttaa

Onko sellaista ihmistä olemassa joka tekeytyy mestariksi. Leikkaa tukkansakin pois ja esiintyy hänenä. Voi olla. Mikä neuvoksi. Ei mikään, koska ylläpito ei poista herjaajaa ja sen tekstejä, vaikka ip:llä ne kaikki löytyisivät. Loppuisi nämä "tuhannen kerran todistelut" ja muut hörhöilyt.

• miemuuttaisinkartanoon

Oikian vilmitähen luokse :-)
      nim:kaipauksellakeijo

• parasasumismuoto_on

Kartanossa on hyvä asua vaikka väki vähenee 😊

• Kakefäni

Kake Randelin on Mäntyharjulta. Jo se kertoo kyseessä olevan loistavan paikkaseudun.

• Huttusmies

Heitä tollo virveliä.

• HyvänLähettiläs

Täällä taas kateelliset herjaavat kylän ainoaa menestyjää. Hänet tunnetaan maailmalla aina Venezuelaa myöten. Sekin todistaa jotakin ihmisen kyvystä muuttaa kosketus kullaksi ja hyvinvoinniksi. Ei ole rahan puutetta ei. Lisäksi hän työllistää monia nuoria naisia joilla olisi muuten vaikeuksia saada töitä niitä kun ei kylällä ole. Hän toimiikin eräänlaisena mentorina monelle joka haluaa elokuva- ja esittävän taiteen pariin.

• HyvänLähettiläs

Tottakai, kiitoksia kutsusta ! kylähän on kuuluisa.

• kyttäläläläinen

Työmahdollisuudet on saatavissa pian selville vaikkapa internetin välityksellä. Sen jälkeen voi ruveta hakemaan asuntoa.

Kyllähän täältä suhteellisen edullisesti voi saada mukavan asunnon. Tarjolla on omakotitaloja, rivitaloasuntoja ja kerrostaloasuntoja. On kuitenkin huomattava, että monella asunnolla olisi edessä putkikorjaus, joka on ehkä lähes yhtä kallis kuin itse asunto nykyään.

Suosittelisin rivitaloasuntoa, jossa on sähkölämmitys ja oma vedenlämmitys. Sellaisessa putkikorjaus on vielä suhteellisen edullinen.

• Kalle_P

Älä vaan erehdy muuttamaan MäntyHarjulle.

• Viihdyn-eläkeläisenä

Upea kunta riittävillä palveluilla.

• hyvääporukkaa
    • FaktaaKehiin

Olipa kerrankin kiva lukea kiihkoton ja veikeän viileä haastattelu. Toisin kun niin monissa soopajutuissa, lehden stoori kyllä kumoasi ketaheitolla tukun täysin virheellisiä väittämiä, joita täälläkin silloin tällöin vilahtelee. Onneksi ei niin usein.

Nyt on menossa ihana kesä ja lomamielet ovat korkealla. Ja senkun jatkuu.
      Mäntyharju on huippupaikka.

• mies-kuin-Vin-Diesel

Kyllä, Iltasanomien laadukas juornalismi tuo esiin miksi Mäntyharju on niin suosittu mökkipitäjä ja mitkä kaikki elinkeinoalan ja taiteen mahdollisuuksia pitäjämme tarjoaa uusille talenteille!

Tervetuloa viihtymään ja menestymään pitäjäämme!

• AitoLuonnonsuoli

Nyt kun on kartanon kokolla käristetyt juhannus makkarat on nautittu kastikkeen kanssa on hyvä kokea juhannuksen huipennus.

• Tanjuusha

Nyt kyl tekee mieli.Kopi auta?

• mdöäåu

Saaks siel pilhakkaa?

• PerttiVirta

Tänne kannattaa muuttaa, marjojen poimintaa ja muuta oheistoimintaa riittää. Yhteistyö- ja avunantosopimus Venezuelan kanssa pelittää ja toimii muutenkin.

• NoiKopinJutut

Pertti Virta 🤣😂😅 Venezuela🤣

• Mentoriope

Tuo Pertti Virran kirjoitus on asiaa. Myöskin viesti kuinka nuorison on vaikea löytää työtä. Täältä Mäntyharjulta sitä työtä löytyy. Urakehitys voi olla todellakin nouseva etenkin jos pääsee erilaisiin productioihin. Kokemusta kertyy kun on monessa eri productiossa ja harjautuu alan ammattilaiseksi. Siitä maksetaankin jo erittäin hyvin vaikka ei edes ns. koulutusta.
        Paperit sisään ja kokeisiin, kyllä joskus onnistuu 😊

• savolaksi

Mäntyharjulla on elo rattoisaa,
      voi kellon ympäri koisaa.

Siellä laulaa Kake Randeliini,
      ota säkin kouraas aito mandoliini.

Mökkejä täällä kylillä piisaa,
      autoksi vaikka Skoda liisaa.

Kesällä moni turisti täällä käy,
      ei niiden naamassa murheita näy.

Talvella lunta joskus on metri,
      lähdenpä lapioimaan sanoi Petri.

Raitilla monenlaista on tallaajaa,
      tervettä hullua ja dallaajaa.

• Edistystä

Kato Kopi osaa runoilla😀

• VerrariOnParastaMitäOn

Mahtavaa on havaita, että pitäjämme suurimmat työantajat ja toimialat huomioidaan ympäri maailmaa. Kaikkihan sen näkee, että Suomen turismi on nousussa ja tästä oman siivun saa Etelä-Savo ja meidän oma pitäjämme! Tänne kannattaa tulla kauempaakin, sillä täällä on työpaikkoja ja tänne kannattaa muuttaa!

• PinkiSilverMään

Täällä vakiokirjoittajat iloitsevat aidosti siitä että pitäjän nuorison työtilanne nousee. Aivan yhtä suuren taputuksen ansaitsee turismin nousu ja pitäjän yrittäjien arvokas panos ja tahtotila saada työtilaisuuksia mahdollisimman monelle. Se ei haittaa vaikka kyseessä olisi lyhyempikin productio, tärkeintä että saa sitä kokemusta juurikin työelämästä ja toimintatavoista. Eri paikoissa erilaiset käytänteet ja talon tai vaikka kartanon tavat, hyvä oppia kaikki. Yhdessä me nostamme arvot ja työn kunniaan. Tulkaa vain tänne, kesä kauneimmillaan ja työtä ja asuntoja riittää, ja jos jotain puuttuu sitä järjestetään. 😊

• FireMunnen

Muutto on hyvä asia, kaikkea riittää paljon ilonpitoa ja lämmintä vettä. Venezuelalaisetkin viihtyvät paikkakunnalla paremmin kuin muualla.

• Sitnikki

Kopio se vaan jaksaa yksinäistä vuoropuheluaan🤣

• AsemanKulli

Mulla rupee seisoon taas. Oisko pikkupoikii lähel?

• Huttusmies
        AsemanKulli kirjoitti:

Mulla rupee seisoon taas. Oisko pikkupoikii lähel?

Kuis kauan Kopio on asunu mäntyharjul?

• alanmies

Kyllä pitää olla k_sta päässä ja paljon kun ei älyä lopettaa spämmiä!
      Sama lätinää päivästä ja viikosta toiseen..
      nim: taiteilijapelle ;-)

• haluanvilmiin

Käykö jos on mies ja omaa mädät hampaat ;-)

• KovaMuuttaja

Kopi se vaan muuttaa muuttaa ja muuttaa😂🤣

• PyythonJorma

Kyllä käy jos perspano onnistuu jouhevasti ! 😛

• Tuhma_Tiina
        PyythonJorma kirjoitti:

Kyllä käy jos perspano onnistuu jouhevasti ! 😛

Sulle en Kopio anna👧

• lerppalate

Mene pornosivuille spämmäämään!

Et uskalla mennä koska sinut naurettaisiin ulos sieltä :-) :-)

• HyväLerppa

Niinpä!Kopion nahjuksesta ei ole kuin paskan jauhajaks🤣

• LerpatEiKelpaaKuviin
        HyväLerppa kirjoitti:

Niinpä!Kopion nahjuksesta ei ole kuin paskan jauhajaks🤣

Olen samaa mietä tämän kirjoittajan kanssa. Pitäjäämme kannattaa muuttaa vain siinä tapauksessa, että pystyy osallistumaan kansainvälisen tason productioihin.

• TämäJoTiedetäänkin
        LerpatEiKelpaaKuviin kirjoitti:

Olen samaa mietä tämän kirjoittajan kanssa. Pitäjäämme kannattaa muuttaa vain siinä tapauksessa, että pystyy osallistumaan kansainvälisen tason productioihin.

Meillä ei ole productioita.Vain Kopion sairaat trollaukset.

• mädäthampaatkinsulla
        TämäJoTiedetäänkin kirjoitti:

Meillä ei ole productioita.Vain Kopion sairaat trollaukset.

Lopeta jo..
        Mene pornosivuille äläkä jatka enää spämmiä täällä!

• KysyVaan66

Kas kylän kaljupää liki 50v spämmäri taas tyttöilee.Luuleks vit.tu ettei sun juttujas tunnisteta Tuhma Tiina

• SaliTimppa

Kyllä Kopion jutut tunnistetaan!!🤣😂Vuodesta toiseen samaa paskaa. OOKKO Kopsukka jo lomilla?

• SuksisauvatKiillottamaan
        SaliTimppa kirjoitti:

Kyllä Kopion jutut tunnistetaan!!🤣😂Vuodesta toiseen samaa paskaa. OOKKO Kopsukka jo lomilla?

Vielä ei ole kuussa se vaihe, että maanisuus pääsisi valloilleen. Todistettavissa sitä paitsi on se, että pitäjämme vetää todella hyvin nuorisoa hyvin palkattuihin kansainvälisiin hommiin!

• OpasSimo

Ihmettelinkin jo tuota nuorten naisten joukkoa pitäjässä. Taitavat olla Venezuelalaisia turisteja. Kyllä kiitos.

• Sieltätuli

Loma Kopi

• Mäntyharjunkasvatti

Olen aktiivinen palstan seuraaja mutta en ole aikaisemmin kirjoittanut. Nyt on pakko heittää viestiä.
      Tervetuloa vain täällä löytyy vaikka mitä. Tunnettavuutemme ympäri maailmaa on kasvanut ja se tuo mukanaan kaikenlaista hyvää pitäjäämme. Tervetuloa, vaikka puolison kanssa on hän sitten mies tai nainen.

• ExMetsuri

Hyvä että tänne joku aktiivikin eksyy. Me muut palstan kirjoittajat olemmekin kyllästyneet häiriköintiin. Asiallinen mielipiteiden vaihto aikuiseen makuun kiinnostaa varmaan monia jotka ovat törkyviesteihin kypsyneet.

• PinkkiTakkiKanki

Aikuinen maku kiinnostaa etenkin keskusteluissa monia. Mukaan vaan kommenttia vaihtamaan ja tutustumaan tosiviestittelijöihin ei törkyhäiriköihin.

• sadastuhannes

Ja taas kylän kalju spede spämmää pas.kaansa.

• OikeaSimppa

Muuta vaan ,mukava kunta.Töitä löytyy jollei käy valkkaamaan. Muistakaa tämän keskustelun aihe!

• Leipurityttö

Huippukunta kyllä joo ja paljon mahdollisuuksia. Ton valkkaamisen kanssa kantsii sit olla varovainen ettei jää nuolemaan näppejään. https:/youtube.com/watch?v=G0Ubgd9LlfU

• PilkkuVilho

• fanittaja

Tuleeko mätähampaalta uutta matskua?

• TEtoimistontäti

Onko Exmetsuri myynyt metsää ja lyöyt rahoiksi. Vieläkö hommat pelittää ja esityksiä on. Tiedossa olisi nuoria naisia työharjoitteluun.

• pete.vaan

Mie kyllä tuun tuuniin mäntikselle, jos joku ostais pensat wanker-magdzdaan. Ja pitääkö lappeelta tulla savitaipaleen kautta vai pääseekö tuohikontiosta.
      Teen mitä vaan. Kalju mieki oon ja rohkee.

• KovaUros

Aitoa ja osaavaa on vain yksi, toki muille suodaan mielellään mahdollisuus yrittää ja jopa matkia.
        Luonnonmukainen on kovassa huudossa se on huomattu muuallakin kuin meidän maassamme.

• Olisikoniinettä

Jos omistaisi paljun ja italialaisen urheiluauton niin silloin voisi ollla onnellinen lopun ikäänsä?
      nim: fanittaja punkalaitumelta..

• Kopi_kaivaa_hautaansa

Arvatkaas kenen ilmoitusten perusteella keskustelusta on poistettu viestejä. Ette varmasti arvaa.

• Himpskatit

Voi mistä kumpuaa suuri savolainen kateus? Miksi toisen menestyminen on niin vaikeaa sulatettavaksi? Kovasti on harjulaisella nieleskeltävää, kun naapuri pärjää liian hyvin.

• VedessäPainotonPainaa

Hyvä on pitäjässä hiihdellä, laskea laulellen vesiä. Aikuiseen makuun.

• totuuskateudesta

Narsisti kuvittelee muiden olevan kateellisia hänelle, mutta tosiasiassa HÄN ITSE on kateellinen muille .

• Tierättekyl

Kopiolta taas järkevää tekstiä kahtena päivänä.Kopio on mäntyharjulainen trolli.

• PaljuSammakkko

Ei tarvitse katsoa. Kyllä pitäjässä riittää mielekästä puuhaa ja tekemistä ei tarvitse nettividoita katsella. Toki onhan niissä erlaisissa kuvatallenteitessa kaikkea muutakin hyvää.

• SuuriMaailmanValloittaja
        PaljuSammakkko kirjoitti:

Ei tarvitse katsoa. Kyllä pitäjässä riittää mielekästä puuhaa ja tekemistä ei tarvitse nettividoita katsella. Toki onhan niissä erlaisissa kuvatallenteitessa kaikkea muutakin hyvää.

Pitäjän parhaita taideteoksia esitetään Hollywoodissa ja Japanissa saakka! Luonnollisesti kaikki tämä taloudellinen toiminta heijastuu kylänraitilla äveriäänä näkynä ja siksi meillä onkin koko Suomen mittapuussa merkittävä keskittymä aitoja urheiluautoja! Tänne kannattaa tulla, tervetuloa!

• varisten-len-sot-kou

Moi taas pitkäst aikaa. Mie kohotan nokkamaljan pitäjän kunniaks ja samalla ilmoitan, että pitäjän pitäjän pidättimille on suotu kunnija saaha miun uusi brändituote markkinoille. Se yltää maineessa ambomaalle ja peetlehemihin saakka asti. Sen suuremmitta negrofiliapuheita voin ilmoittaa, että pitäjässä alkaa, muualla jo suuren suosion saavuttanut varisten ilmasotakoulu. Pohjanmaalta jo kuuluu tulevan bussilasteittain turisteja katsomaan tätä spektaakkelia.
      Se ei paneudu ainoastaan, se sotakoulu siis, lento-ja syöksytaitoihin vaan sotaa käydään myös jopa netin palstoilla. Siihen kaikkeen tutustutaan koulussa ja luennoilla. Nettihäirintä on, voisinko sanoa, jotain ennen kokematonta. Sijnä käytetään vieraan maan nimiä ja jopa mätiä hampaita ja perimysasioita. Loistavaa, vaikka itse sanonkin.

• Ninnkutiiätten

Taas Kopin spämmiä.

• Modet-haloo

Mikä tätä moderointia vaivaa, välillä toimii mallikkaasti, nyt on ote lipsunut ja skitsofreenikot saavat mellastaa parhaan kykynsä mukaan. Kohta istutte koko kööri leivättömän pöydän ääressä. Miten kävi MV-lehden miehen ja punaketun?

Nyt ryhtiä ja herjaukset pois.

• PuhdistuPaljussa

Tuo totta. Herjaukset pois. Kaikki freenikot pois. Tervetuloa pitäjään asumaan ja töihin. Täällä hyvät mahdollisuudet puhdistautua sekä fyysisesti että henkisesti. Vieraanvaraista porukkaa asuu pitäjässä, yhteinen hyvä kaikkien asia.

• AvunAntajaHerra

Tänne vain, muutto kannattaa aina. Kun on itse vastaanottavainen pitäjän ihmisille niin silloin on paljon saaja myöskin. Pitäjämme on monessa mukana tarkasteltuna eri aloilta. Hyvää siis tiedossa aivan kuten on jo kirjoitettu. Tervetuloa.

• SuurVisiiriValmiina

Seiska lehdessä kirjoitetaan usein Pitäjämme asioista ja menestyksestämme maailmalla. Uusimmassa numerossa tuore maailmantähti kertaa menestystään Suomessa! Voimme olla ylpeitä Etelä-Savon menestyneimmästä pitäjästä ja sen taloudellisesta noususta. Tänne kannattaa ehdottomasti muuttaa, sillä meillä on hyviä työtehtäviä monille, monille tulokkaille!

• Tottamooses22

Tämänkin omakehun kirjoitti kylän kaljupää sossun eunukin verran tienaava spämmäri.

• Valokeilassa

No mutta tämähän vahvistaa, että meillä on oikeita ja kiinnostavia julkkiksia. Nimittäin lehdet ei kirjoittele juttuja taviksista, paitsi jos ne törttöilee tai tekee rikoksia. Julkkisten kanssa on toisin, heistä kirjoitellaan ja puhutaan, kun he ovat niin suosittuja.

• AitoUrheiluautoOn1

Jos ei kaunis pitäjämme ole tunnettu paljuistaan ja niiden mestareista, on toinen tunnetuksi tekevä aihe suuresti arvostettu taide aina Hollywoodia ja Japania myöten. Näissä meillä on suuri vetovoimatekijä, kun mietitään tänne muuttoa. Suosittelen!

• AutossaNahkapenkillä

Kyllä, lämpimästi tervetuloa huikean kauniiseen ja tunnettavuudestaan kuuluisaan pitäjäämme. Täällä on kaikkea ja voi harjoittaa aitoja asioita, mukaan tutustumaan ihmisiin ja tekemisen meininkiin.

• MeinaatkoTaantua

Kopio ei ole jaksanut eilis pänä tehä kuin neljä viestiä😀

• SaliTimppa

No eipä, on vaisua touhua 🤣😂

• HuikeaAlfaUros

Täällä pitäjässä työ ja vapaa-aika lomittuvat jäntevästi toisiinsa. Suosittelin suurimmasti muuttamaan pitäjäämme. Tunnettua on että täällä voi työstäänkin todella nauttia tai toisinpäin. Uusia kasvoja kaivataan. Tervetuloa pitäjään.

• Onnesenoletimo

On täällä porukka sekasin.Siis palstalla!Muuttakaa vaan ihmeessä mäntyharjuun.Kiusaajia ei juuri ole muualla kuin täällä palstalla rienaava trolli.Oikeassa maailmassa ihan mukavaa porukkaa.

• Ihanauni

Aivan, justiinsa näin. Oikeasti kyseessä on mitä mukavin ja ystävällinen kaveri. Symppis josta tykätään. Rutistettavan ihku. Täämän vaahvistaa kaikki ketkä tuntee oikeasti.

• Tulkaatööhin

Timo sentään työllistää.Joten tulkee vaan asumaan ja töihin.

• MutEeHaittaa

Sinä Kopi olet pahin palstan saastuttaja.

• JarmoVirtanen

Ketään erillistä kopia ei ole, vaan juuri sinä joka vastailet ja kysyt itseltäsi. Lisäksi herjaat sekäpanettelet pitäjän pitkälle päässyttä yrittäjää. Tuo on aivan turhaa touhua, parasta lopettaa häiriköinti.

• torin.tarkkalija

Jos työpaikka on täällä tiedossa ja varaa riittävän suuren ja kunnollisen asunnon ostoon, niin mikseipä tänne muuttaisi. Mäntyharju on kehittyneimpiä kuntia Etelä-Savossa.

Jos varsinkin keskustassa asuu, niin kyllä lapsikin seuraa saa.

Jos ajanvietettä kaipaa, niin ulkoilumahdollisuuksia on paljon. On patikka-, pyöräily-, melonta- ja hiihtoreittejä. Voi opiskella kansalaisopistossa. On elokuvatetterikin. Tanssitilaisuuksia tänne kyllä toivoisi enemmän.

• PunalihaKunniaan

Kannattaa muuttaa pitäjään, siinä elämänlaatu nousee ja oikeat arvot ovat kunniassa. Työtä riittää ja tekemistä vapaa-aikana, voi tulla itse joulupukkikin käymään hän usein pitäjässä tekee hyvää, tämä voidaan jopa kuvist nähdä. Kehoitan ja suosittelen muuttamaan, jo lämmin palju odottaa kylpijöitä.

• Paljujäätyy

Tervetuloa mansioniin, jäämurskaa täynnä olevassa paljussa kuvataan suurproduktio nimeltään Kumihousupellen kootut seikkailut!!

Se levitetään aasiaan, japaniin ja amerikkaa myöten ympäri universumin!
      Kymmenelle ensimmäiselle tykkääjälle annetaan roiskeläppä jonka päiväys on vanhentunut ;-)

• LeijulaudallaOnneen

Turhaan täällä määrätyt ivaavat pitäjän merkkihenkilöitä. Aloittajan kannattaa muuttaa pitäjään ja tutustua elämänmenoon. Kyllä tässäkin ketjussa ja ylläolevissa viestessä mainittuun paljuun pääsee tutustumaan myöhemminkin. Poikkeuksetta hyvä kokemus, vesi ei todellakaan jäistä vaan ihoa hyväilevän lämmintä. Kannattaa muuttaa vaikkei heti paljuun mene kylpemään ja kuvattavaksi.

• Oikeastivanhakähmy

Merkkihenkilö😂😂 Korkeintaan ikääntynyt pelle💩

• Mitenjaksatkin

Kopio täällä keskustelee keskenään🤣

• PaljuTimppa

Hei Kopio sinäkö keskenäsi keskustelet ??? 😂😂 😂 🤣

• Hemmohemmonen
        PaljuTimppa kirjoitti:

Hei Kopio sinäkö keskenäsi keskustelet ??? 😂😂 😂 🤣

Hei Kopio onko siitä epäselvää?

• Urheiluautoilija-nuori

Kaikkihan sen näkee, että pitäjässä on hyvä pöhinä päällä, tänne kannattaa muuttaa!

Meillä on todella korkealuokkaista taiteen luomista, sellaista jota kelpaa viedä ulkomaille, aina Hollywoodin ja Japaniin saakka! Tuottelias toiminta on hyödyntänyt pitäjäämme taloudellisesti ja arviolta yli 50% alueen kansantuotteesta tulee taiteesta ja tähän liittyvästä toiminnasta. Voidaan hyvällä syyllä sanoa, että ilman pitäjämme kansainvälisiä tähtiä, meillä ei menisi läheskään niin hyvin kuin nyt menee.

Tervetuloa ihastuttavaan ja aistilliseen pitäjäämme!

• SulleVähänPestii

Kopista saamme Mäntyharjun uuden markkinointipiellikön🤣

• sweetWakeUp

Viikolla oli taas vauhdissa joku onneton. Hän levitti hiukka vanhax jäänyttä tietoo tonnista. Siis auttamattomasti vanhentunutta. Luulis tietävän, et tonni meni rikki jo vuosikymmenen alussa. Nyt mennään muuten pitkällä kakstuhatta luvun puolella. Kandee seurata mitä ympärillä tapahtuu.

Ketjusta on poistettu 304 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      228
      4917
    2. Näin asia on

Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      23
      3600
    3. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      271
      2075
    4. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      12
      2013
    5. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      41
      1299
    6. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Suhteet
      161
      1229
    7. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      111
      1025
    8. Sulla on upeat pakarahalihakset

todella hyvä muoto...
      Ikävä
      32
      833
    9. Uskotko että halaatko

Kaivattuasi koskaan vai et?
      Ikävä
      61
      777
    10. Örebro kuolleet lisääntyy.

Nyt n, 10. Mitähän vielä. Haavoittuneet?. Kuka on ampuja, salaisuus.
      Maailman menoa
      98
      776
    Aihe