Koira yksiöön??

vieras338

Olen yksin asuva opiskelija, ja vanhempien allergian takia meillä ei ole koskaan ollut koiraa. Olen kuitenkin aina halunnut koiran, ja nyt siihen on tilaisuus, ja haluan myös seuraa illoiksi.
Haluaisin suuruusluokaltaan keskikokoisen koiran, mutta en tiedä mikä olisi hyvä, kun olen ottanut monesta tietoa, mutta kaikissa on jotain. Mikä ei sovi yhteen elämäni kanssa :( Asun yksiössä Turun keskustassa, joten arkena vapaata liikkumatilaa ei ole kuin puistot. Vklp lähden vanhempieni luokse maalle, joten siellä koiralla on niin paljon tilaa kun jaksaa vain käyttää :)
Olisiko jotain ehdotuksia, että mikä rotu saattaisi olla sopiva tälläiseen elämään, kun en halua, että koira on onneton tilan puutteen vuoksi?

7

355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Otapa

      joku vanhempi rauhallinen koira joka on tottunut olemaan yksin kotona päivät. Nuoren pennun kanssa elämä on aika hektistä, jopa kaoottista, ensimmäiset pari vuotta. Siinä neljän-viiden iässä alkaa koira kuin koira olla vähän rauhallisempi ettei tarvi niin paljon aktivointia jotta asunto pysyy ehjänä. Etsi ja valitse mieluummin oikeata yksilöä kuin oikeata rotua, sillä joka rodussa on vaikeita ja helpompia yksiköitä. Vanhemmasta koirasta pystyt jo näkemään mikä se on koiriaan, pennusta ei niinkään.

    • toinen mahdollisuus

      Jos kerran asut yksin ja vielä opiskelet suosittelen lämpimästi adoptio koiraa. Esim. apulasta löytyy aikuisia koiria joka kokoluokasta etsimässä uutta kotia. Kunhan varmistat että koira osaa peruskäskyt eikä kärsi eroahdistuksesta on tälläinen koira hyvä ensimmäiseksi koiraksi. Edellisestä kodista saat myös hyviä vinkkejä miten toimia koiran kanssa.Vanhemmat koirat ovat rauhallisempia ja jaksavat odottaa sinua tuhoamatta asuntoa koulupäiviesi ajan. Tämä ei tarkoita että aikuinen koira ei tykkäisi leikkiä. Eli samoilla linjoilla olen edellisen kirjoittajan kanssa. Kannattaa etsiä ennemmin oikeaa yksilöä kuin rotua.

      Ensimmäisen oman koirani sain juuri ennen kotoa pois muuttamista. Vaikka muutin opiskelija asuntolaan enkä ollut siis yksin koiran kanssa ei minulla olisi koulun ohella aikaa opettaa pentua sisäsiistiksi saati sitten peruskäskyjä joten päädyin lopulta kahteen cavalieriin. Kaksikko oli elänyt samassa kodissa pennuista asti joten ne luovutettiin vain samaan kotiin ja onhan niille seuraa toisistaan. Vaikka koirat olivat jo 6 vuotiaita minulle tullessaan eikä näillä ollut peruskäskytkään kunnolla hallinnassa ovat nämä peruskäskyjen lisäksi oppineet paljon erilaisia temppujakin 3 vuoden sisällä. :)

    • Joobax

      Minkälainen elämäsi siis on? Siltä kantilta kuin se estäisi koiranpidon? Et pahemmin määritellyt asiaa.

      Eipä siihen koiranhoitoon tarvitse muuta kuin jonkin verran rahaa ja aikaa. Jos olet opintotuella elävä ja kaikissa bileissä käyvää tyyppiä, en suosittele. Jos opiskelet ja käyt lisäksi töissä, en suosittele. Tilasta koiran onnellisuus ei ole kiinni, vaan siitä onko sulla riittävästi aikaa koiralle. Itse hommasin koiran vasta epäsäännöllisen opiskelijaelämän jälkeen ;)

    • Itse päätät

      Kannattaa ottaa selvää myös siitä miten asuintalosi muut asukkaat suhtautuvat koiriin. Miten vuokranantaja? Jos tulee vastustusta älä hanki säästyäksesi monelta mielipahalta ja koira turhalta stressiltä.
      Epäsäännöllinen elämänrytmi rasittaa koiraa. Harkitse tarkkaan muistaen, että otat vastuun keskimäärin kymmeneksi vuodeksi. Siinä ajassa nuoren elämä vasta rakentuu opiskeluineen ja muineen.

      • Koi_ruus123

        "Kannattaa ottaa selvää myös siitä miten asuintalosi muut asukkaat suhtautuvat koiriin."

        Mitä väliä sillä on, mitä muut asukkaat ajattelevat koirista? Sama kuin ihmiset kyselisivät naapureilta, saavatko he hankkia vauvan. Jos koira osaa olla hiljaa, omistaja kerää tarpeet pihalta jne, ei naapureiden mielipiteillä ole väliä. Toki jotkut valittavat turhasta ja on tietysti mukavampi asua sellaisessa talossa, jossa ilmapiiri on yleisesti ottaen myönteinen. Asunnon omistajalla on tietenkin päätösvalta siihen, saako asuntoon ottaa lemmikin.


    • sopii sopii"

      Koira sopii yksiöön koosta riippumatta. Itse asun yksiössä tiheään rakennetussa taajamassa ja aion hankkia joko grönlanninkoiran, saukkokoiran, kiharakarvaisen noutajan, irlanninvesispanielin, pitkäkarvaisen saksanseisojan, isomunsterinseisojan, spinonen tai karkeakarvaisen unkarinvizslan ensikesän tienoilla, kun olen saanut rahaa säästettyä kunnon rotukoiraan. Naapureissani (muissa lähistön yksiöissä) asuu rauhallisina ja kiltteinä mm. kultaistanoutajaa, labradorinnoutajaa, mäyräkoiraa, collieta, malinoissia, australiankelpietä, beaglea, shar peita, espanjanmastiffia, staffia, keeshondia ja suomenlapinkoiraa. Koira sopeutuu välipäiviin reippaammasta liikunnasta ja oppii kyllä viikonloppujen olevan niitä vapaampia, aktiivisempia päiviä, eli tottuu säännöllisiin liikunta-/ ja harrastusrutiineihin, kuten vartoamaan 5 päivää normaalein lenkein ja pienin leikein viikonlopun kunnon touhuja. Kumminkaan kukaan ihminen ei jaksa joka päivä riuhtoa yhtä paljoa kuin koira. Ja koirapuisto päivittäin on jo koiralle riittävästi niinä rauhallisempina päivinä.

      Voit hommata mieleisesi rodun, kunhan tarjoat sille ainakin viikonlopun molempina päivinä oikein kunnolla toimintaa :-)

      Mitä rotuja olet miettinyt ?

    • Anonyymi

      Hei! Meidän koira tarvisi sijaiskotia noin puolvuotta-vuoden meidän koira on keskikokoinen koira jossa on norjanharmaata,laikaa,karhukoiraa hän on 9v tietenkin kaikki ruuat yms me kustannettaisiin,koira on meille todella rakas.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1113
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      860
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      769
    5. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      15
      760
    6. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    7. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      750
    8. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    9. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      744
    10. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    Aihe