Minulla ei ole kokemusta traktoreissa mutta tarvetta sellaiselle voisi olla lähitulevaisuudessa. Kuinka hyvin kaksi tai nelivetoinen traktori pääsee etenemään ketjujen kanssa jäällä jossa moottorikelkka on vaikeuksissa eli jos lunta on vaikka 70 senttiä ja jään pinnalla lumen alla on vielä kerros jään päälle noussutta vettä eli sohjoa?
70 sentin umpihangessa traktorilla?
19
2014
Vastaukset
- ????????????
Ei ole ongelmia muut kun että kestääkö jää?
- DB 885
Riippuu siitä, mitä on traktorin perässä.
Pienellä traktorillani (David Brown 885) ajelen pitkin hankia, mutta painava peräkärry uppoaa joskun hangen läpi. Jääsohjossa pelkkä traktori kulkee kyllä, mutta lumilinko perässä kerää alleen sellaisen hyyhmämällin, että siihen jää kellumaan. - En menisi jäälle
Hui hurja, mitä esität! Mieti nyt hieman asiaa ennen, kuin alat ajelemaan jäällä, 70cm lumi suojaa melkoisesti ja jää ei välttämättä kanna enään sellaista traktoria, joka etenee tuollaisessa hangessa.
- teräsjäää
tunnen jäät hyvin. vain teräsjäälle mennään ja tuollaisille 50cm jäille
- plompsis
...kuuluisat viimeiset sanat...
- jääpiikki+
plompsis kirjoitti:
...kuuluisat viimeiset sanat...
ja tietysti ajellessa toinen käsi on ovenkahvassa ja penkillä istutaan vain toisella pers-lihaksella valmiina hyökkäämään kyydistä kun rysähtää. jäänaskalit kaulassa tottakai
- Saaristokunnasta
jääpiikki+ kirjoitti:
ja tietysti ajellessa toinen käsi on ovenkahvassa ja penkillä istutaan vain toisella pers-lihaksella valmiina hyökkäämään kyydistä kun rysähtää. jäänaskalit kaulassa tottakai
No jaa, meillä näitä traktoreita uppoaa joka talvi jään läpi. Puuta korjataan saarista talvella, jos tulee oikea talvi. Jäätietä tehdään joka talvi melkoiset määrät. Vuosien varrella muutama on hukkunutkin niihin traktorin koppeihin, hengissä selvinneet ovat kertoneet hurjia juttuja, kuinka vaikeaa on ollut suunnistaa sieltä pohjasta siihen avantoon ja jäällä ajelut ovat jäänneet.
Yksi kaveri ajoi puutavarayhtiölle yhtenä keväänä loput puut jäätien viimeisinä päivinä maataloustraktorilla, maha kuralla ja pää kipeänä (jännityksestä), että koska sukeltaa. Itse ajoin maasturilla (Moskvist Pajero) myös lopun ajan jäätiellä, että se kynti puskuria myöten vedessä, vähän hirvitti, kun vieressä jo upposi moottorikelkka sulaan.
http://www.youtube.com/watch?v=8XnaWBa1s_o - lätäköitä tiellä
Saaristokunnasta kirjoitti:
No jaa, meillä näitä traktoreita uppoaa joka talvi jään läpi. Puuta korjataan saarista talvella, jos tulee oikea talvi. Jäätietä tehdään joka talvi melkoiset määrät. Vuosien varrella muutama on hukkunutkin niihin traktorin koppeihin, hengissä selvinneet ovat kertoneet hurjia juttuja, kuinka vaikeaa on ollut suunnistaa sieltä pohjasta siihen avantoon ja jäällä ajelut ovat jäänneet.
Yksi kaveri ajoi puutavarayhtiölle yhtenä keväänä loput puut jäätien viimeisinä päivinä maataloustraktorilla, maha kuralla ja pää kipeänä (jännityksestä), että koska sukeltaa. Itse ajoin maasturilla (Moskvist Pajero) myös lopun ajan jäätiellä, että se kynti puskuria myöten vedessä, vähän hirvitti, kun vieressä jo upposi moottorikelkka sulaan.
http://www.youtube.com/watch?v=8XnaWBa1s_oJenkit pelkää vettä, ryssät ei.
http://www.youtube.com/watch?v=EqI8QsAZAYQ&feature=related
- B250
takapotkulla kun etuakseli ottaa hankeen, niin ollaan siinä hilkulla. hinattiin auton kevytperävaunua jossa oli hirsiä erääseen rakennukseen. hirsiä oli laidasta laitaan yksi kerros. kärry tuli pulkkana perässä eikä ollut ongelmia. ei muistaakseni ollut edes ketjuja.
mutta se sohjo sielä pohjalla voi muuttaa tilanteen täysin. jos rengas ketjuineen pääsee nousemaan jäästä irti, niin kiinni jäät.
unohda takavedot ja hommaa pieni nelikko isoilla kapeilla pyörillä. pesee kelkan mennentullenpalates 20-0.
joskus piti firman kelkalla käydä lähes tyhjän reen kanssa kierroksella. tuo reissu havainnollisti millaisia leluja kelkat on.
mun pieni takapotkukin muuttui työjuhdaksi tuon reissun jälkeen.
juontovinssi vois olla varuste numero 1 umpihangessa. kairaisi reiän hieman vinosti ja laittaa metrisen puupöllin reikään ja vaijeri siihen kiinni. vinssin avustamana sitten peruutaisi pois kuningasnietoksesta.
se on muuten sitten oikeen vittuperkelesaatana kun jäät kiinni keskellä ulappaa ja alkaat lapioida konetta alas lumikasan päältä. sillä hetkellä alkaa väkisinkin miettiä kaikenlaisia vinssisysteemejä.
mutta sama homma on kuulemma kelkan kanssakin. - Kinni jääjä
Ei tule mitään. Alkaa "kellumaan" pohjastaan lumen varassa ja menee lapiohommiksi.
- P)Y=)=
Takatuuppari kapeilla renkailla ja ketjuilla kyllä koppi ryskyen vaappui eteenpäin akseleitaan myöten ja tuli pääkin samalla kolhaistua karmiin.Nelikko ilman ketjuja ei pidä pätkääkään sivuttain jos viettää tie tai maasto vaikka muuten etenee kaivaen.
- dbz
En tiedä miten toisten traktorit, takavetoiset niin hyvin kulkee lumessa.
Minun ei kyllä 70 cm lumessa etene mitenkään. on kyllä vähän tavallista leveämmät renkaat, ehkä semmoiset puolikuntoiset, mutta ei kulje. - töraktorman
Kyllä sitä takapotkulla vain kohtuu syvässä lumessa ajelee.. itse ajoin viimmetalvena auratessa vanhan pikku fiattini ojaan ja ainut reitti pois oli peltojen kautta. lunta oli pikkuista vaille metri mutta hyvin se vanha 415r fiat siellä kulki vaikka nostolaitteissa oli 2m leveä perälevy jarruttamassa matkaa..
- Lunta lunta
Kulkeehan nyt vaikka autokin syvässä lumessa, jos se on pehmeää, eikä mikään ole tiivistänyt pohjan alle jäävää lunta niin kovaksi, että siihen jää kiinni.
- 1337
valmet 903 takapotkuna niin voimaa on ja maavaraa puolisen metriä (omassa 903 nelikossa puolmetriä joten sama kait takapotkussa)
- Kuopii
Kulkeehan se takapotkukin puuterilumessa mutta jos on paksu tuiskalumi niin meno alkaa olla kuin kanalla joka kaivaa maasta matoja välillä jalkaa vaihtaen.
- lumikana
meno alkaa olla kuin kanalla joka kaivaa maasta matoja välillä jalkaa vaihtaen.
Hyvästi verrattu, mutta samaa tekee nelikkokin toisinaan, ja lukko päällä ravistaa,jotta tekarit putois jos olis. - Fortsonn
poveri fiskarssin neliselkäketjut ja farmin vinssi kuormauspuomilla, aika epeli oli etenemään 11" x 36 renkailla
- dbz
(Kulkeehan se takapotkukin puuterilumessa mutta jos on paksu tuiskalumi niin meno alkaa olla kuin kanalla joka kaivaa maasta matoja välillä jalkaa vaihtaen. )
Tässä on tosi hyvä kuvaus takavedon menosta , jota tarkoitin.
Ja jos on ajellut jäljet aiemmin jotka ovat kovettuneet, ja putoaa niiltä niin siihen se meno sitten loppuukin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792178
- 951996
- 541906
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291349