Omaan kämppään kaverin kanssa 16-vuotiaana?

valmismuuttamaan(ko)

Moi!

Paras ystäväni suunnittelee muuttoa omaan kämppään Vantaalle ensi syksynä ollessaan 16-vuotias, koska hänellä ei mene kotona hyvin. Hän on myös miettinyt menevänsä Vantaalle amikseen.

Nyt hän on sitten kysynyt minua mukaansa ja olen itsekin innostunut. Kämppiä olemme katsoneet ja 600 euron vuokra kahteen pekkaan (ehkä jopa kolmeen, jos yksi tulisi mukaan) ei olisi sinänsä edes paha.
Olemme miettineet kaikenlaisia suunnitelmia. Netistä lukeneet, että puhelinmyynnillä tienaa 50 euroa illalta. TV:tä emme hankkisi, vaan katsoisimme kaiken netistä yms.

Mietin kuitenkin omaa motiviiani. Onko se tarpeeksi painava, jotta tosiaan pystyisin muuttamaan pois kotoa?
En tahdo jättää parasta ystävääni, joka on aina tukenut minua, yksin.. Kotona minulla menee ihan hyvin, toisinaan huonommin.. Minua houkuttelee myös se, että yksin asumisessa kasvaisi myös henkisesti. Tuntuu, että kotona jumittaa muuten kakaran tasolle ikuiseksi, kun mutsini on niin herkkä tekemään asioita puolestani
Osa Vantaan lukioistakin houkuttelee, mutta en tiedä niistä paljoakaan.

Sitten netistä selaillessa olen kuullut kahta eri mielipidettä. Toiset sanovat, että alaikäinen ei voi vuokraa omaa kämppää, toiset sanovat, että voi jos on huoltajan allekirjoitus myös. Miten asia todellisuudessa on?
Ja pitääkö kämppää vuokrattaessa maksaa aluksi joku 2000 takuumaksu?

Tahtoisin nyt kuulla mielipiteitä? Sitten kanssa näitä menoja, paljon maksaa yleensä esim. sähkölasku? Ja myös mahdollisia duunipaikkoja?

6

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -

      Alaikäinen ei voi tehdä laillisesti sitovaa sopimusta, jollainen vuokrasopimus siis on. Vuokrasopimukseen tarvitaan huoltajan allekirjoitus. Tai tietysti jos yksityiseltä vuokraa, niin voihan joku vuokratakin ilman vanhempien allekirjoitusta, mutta silloin kannattaa miettiä mihin soppaan itse lusikkansa sotkee. Jos vuokranantaja päättääkin itse tarvita asuntoa, hän voi heittää alaikäiset kämpästä ulos koska tahansa, koska ei ole olemassa sitovaa vuokrasopimusta.

      Monessa kämpässä on takuuvuokra, jonka saa sitten takaisin poismuuttaessa, jos ei ole aiheuttanut asunnossa vahinkoa, jonka korjaamiseen raha on käytettävä. Summa riippuu ihan vuokranantajasta ja kaikki eivät takuuvuokraa siis pyydä. Monesti näkee pyydettävän 1-2 kuukauden vuokraa. Mahdollisesti voidaan pyytää myös vuokraennakko eli se tarkottaisin sitten etukäteen parin kuukauden vuokran maksamista. Vuokraennakkoa ei saa takaisin, mutta sillä siis maksaa jo pari kuukautta asumistaan.

      Noista kuluista yleisimpiä ovat vuokran lisäksi sähkölasku (20-30€/kk), vesilasku (10-15€/kk), internet ja puhelinlasku. Ekstarana siihen päälle vakuutukset, lääkkeet, harrastukset, lemmikit, lehdet ja kaikkein suurimpana menoeränä eläminen (ruoka kaikki muu tavara, mitä tarvitaan). Vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen jos jää vähintään 150€ niin sillä pärjää, jos nuukasti elää. Ihannetilanteessa rahaa jäisi vähintään 300€. Silloin ei tarvitse joka senttiä laskea.

      Nuorten suosimia työpaikkoja ovat ainakin pikaravintolat.

      Tässä nyt jotain. Itsehän joudut lopulta päätöksen tekemään, mutta neuvoisin harkitsemaan erittäin tarkasti. Alaikäisen voi olla hyvin vaikea saada työtä, eikä yhteiskunnan tuilla paljon juhlita. Jos asiat kotona ovat hyvällä mallilla, onkohan kotoa pois muuttaminen paras ratkaisu? Ei se ystävä lakkaa olemasta, vaikka hän itse muuttaisikin toiselle paikkakunnalle.

    • Ei normiasuntoon

      Kukaan ei ota vuokralaiseksi alle 18 v saatika 20 v vanhempia vuokralle tulijoitakin on riittävästi. Myöskään alle 18 v ei voi tehdä vuokrasopimusta laillisesti.Minulla on pääasiassa huonoja kokemuksia 20 v vuokralaisista ei mitään tajua yön ja päivän eroista porukkaa lemppaa yötä myöten kämpässä.Varoitus lähtee kohta ja asunnosta pois.Nuorisokoti on oikea asuinpaikkasi.

    • valmismuuttamaan(ko)

      Okei, kiitos neuvoista. Aion tosiaan harkita asiaa tarkasti ja ilman porukoiden suostumusta en ole mihinkään aikomassa lähteä. Jos muualta ei duunia löydy niin mummoni firmaan sitten, siellä olen nytkin pari kertaa viikossa käynyt.

      Toiseksi, emme ole mitään hurjia dokaajia. Varsinkaan omassa kämpässäni en järkkäisi ikinä mitään bileitä, niin paljon huonoja kokemuksia on. Me ollaan oikeesti ihan kelpo nuorii, jos ny näin voi sanoo. Ei sen kämpän oo tarkotus olla meijän tuleva biletyspaikka, vaan jossa vois 1. mun kaverikin turvallisesti olla himassa ja 2. kasvaa aikuiseks ja ottaa asioista oikeesti vastuuta.

      Sen lisäks oon nyt kelannu, että lukion sijaan menisin Vantaalle Mercuriaan ja suorittaisin kaksoistutkinnon, niin saisin siinä sitten samantien ammatinkin. Mercuriasta kellään kokemuksia?

      • Asu kotona..

        Mene ensin lukioon ja mieti siinä sitten sitä ammattia.


    • aloitakotona

      Vaikka suunnittelisitkin kotoa muuttamista, harjoittele taloudenhoitoa. Kun käyt siekkä mummosi firmassa töissä saat nähtävästi palkkaa. Opettele säästämään, niin pystyt sitten muuttaessasi maksamaan 2-3 kk:n vuokratakuun. Kotitöitä voinet opetella kotona äitisi suosiollisella avustuksella. Suunnittelet ruokalista, käyt kaupassa ja laitat sen aterian. Sitten hoidat tiskit ja keittiön siivouksen. Samoin viikkosiivoukset voisit tehdä ja äitisi voisi siitä maksaa. Pese itse pyykkisi, silitä ja laita kaappiin. Pyydä äitiäsi näyttämään elämiseen tulevat laskut, jotta saat tietoa, mitä kaikkea pitää kustantaa ja miten paljon. Yhtiövastike/vuokra, vesimaksut, jätehuolto, kiinteistövero, nuohooja, sähkölasku, vakuutukset, polttoaineet, bussiliput, laajakaista, tv-lupa, vaatteet ja kengät, ruoka ja pesuaineet, lääkkeet, koulukirjat, ja mitä vielä. Pyydä vanhempiasi auttamaan sinua kasvamaan selviäjäksi. Jos äitisi haluaa tehdä kaiken puolestasi se on väärin sinua kohtaan. Näitä avuttomia nuoria on ihan liikaa, jotka joutuvat opettelemaan perusasioita vasta kun muuttavat kotoa pois.

    • valmismuuttamaan(ko)

      Mä osaan noi kaikki ja teen joka päivä. Joka toinen päivä ruuan laitan mä, joka toinen päivä mutsi. Suurimman osan kodin duuneist mä oikeesti hoidankin, koska äitini hilluu ympäri maailmaa aina..
      Kun puhuin aloituksessa, että kotona pysyy kakarana, meinasin enemmän henkisesti. Tehdä osaan jo kaikenlaista.
      Noita laskuja vois tosiaan katella ja miettiä kunnolla paljon tarvis kuukaudessa rahaa ja rupee käymään useemmin siellä duunissa ja säästellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10100
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      415
      4422
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      91
      3036
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2865
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2674
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1722
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1630
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1433
    Aihe