Ducaton vaihdelaatikon yhteensopivuus

tietoa kaipaava

Ducaton laatikko alkaa sanoa itseään irti(laakerit sökönä).

Tietääkö kukaan käykö 1998 2,5td Ducatoon vastaavien vuosimallien(1996-2002) Peugeot Boxerin tai Citroen Jumperin vaihdelaatikot?

Käsittääkseni laatikot on samat, mutta onko kytkinkopissa tms eroa?

6

5159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2.5 TDi vm 1995

      Ymmärtääkseni niin kauan kun perusmoottori on sama, on laatikkokoin aina sama, eli pitäisi käydä. Suosittelen kuitenkin olemassa olevan laatikon korjaamista: uudet laakerit uudet 5-vaihteen rattaat. 5 vaihteen synkronointirengasta ei välttämättä tarvitse uusia, koska synkkarenkaan kääntämällä saat toisella puolella olevan virheettömän synkronointihammastuksen uusien rattaiden kanssa käyttöön. Samalla suosittelen, jos kyseessä on matkailuauto, että ostat alkuperäistä 5-vaihdetta lyhyemmän (tiheämmän) välityksen. Kaksi tiheämpää saatavilla. Itse valitsin kaikkein tiheimmän, eli alkuperäistä 5-vaihdetta 19% lyhyemmän 5-vaihteen, koska autoni maksimipaino 3500 kg. Toinen vaihtoehto n 10% lyhyempi. Lisäksi huomioitava, että laatikkoon vain huippuluokan synteettistä vaihteistoöljyä, esim Mobil SHC 75W90. Maksaa n 15 Eur/litra. Lisäksi öljyä kannattaa laittaa laatikkoon 1 litra valmistajan suositusta enemmän, jotta voitelu on kaikissa olosuhteissa taattu. Näillä eväillä omat laatikko-ongelmat loppuivat tähän korjaukseen. Tein homman itse, joten ei tullut "kalliiksi". 5-rattaat n 250 Eur, öljyt n 100 Eur laakerit n 100-150 Eur työt. Käytetyn laatikon kanssa tilanne on se, että jos ei ole jo rempattu tahi uudesta asti alkuperäistä öljymäärää suuremmalla öljymäärällä ajettu, poikii laatikko tosi nopeasti. Ainakin matkailuautokäytössä laatikko kestää n 130-150.000 km, ja tällöin syy on yleensä 5-vaihteen synkronointi, varsinkin jos 5-vaihdetta ei ole vaihdettu alkuperäistä lyhyempään, auto on iso ja sillä vielä vedetään koukussa jotain silloin tällöin..

    • tietoa kaipaava

      Ok, kiitos tiedosta! Mitkäs laakerit laatikkoon pitää vaihtaa? Vitoseen liittyvätkö?

      Minulla vitonen äänsi/vinkui ensin pidempään, sitten laakerit(?) alkoivat ääntää pahasti, kuin sepeliä olisi laatikossa ollut...

      Laakereiden ääni tulee siis koko ajan kun auto liikkuu, kaikilla vaihteilla ja oli kytkin ylhäällä tai pohjassa...ei vaikutusta...ääni kuuluu...

    • tietämätön

      tere mistä ostit rattaat ja laakerit ,omassa ducatossa laatikko remontti edessä, perän laakerit ja kakkosen synkro kun rutisee kun vaihtaa

    • Ducato 2.JTD
    • ajomestari

      Moi.Minulla on 1996 2.5 TDI 14 rungolla.5 vaihde vaihdettu 402000km,nyt ajettu 420000 ja 5 jäi pohjoisesta tullessa päälle ei meinannu lähteä pois.Kävin kysymässä takuuta on ajettu kuulemma liian kuumaksi oljy haisi palaneelle heidän mielestä.Ei menny minulle diaknoosi läpi olen ajanu ammatiseni 40v Kouvola 3er autok ensi harjoittelu.Mitähän tekisi.???

    • Anonyymi

      Katselin laatikon purkaamo kuvaa, täytyykö laatikko vältttämättä irrottaa kokonaan autosta, vai pystyykö laakerit vaihtamaan laatikon ollessa autossa paikallaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6193
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      35
      3761
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1965
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1778
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      1462
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1458
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      33
      1370
    Aihe