miten saan kuhaa???

Pori

Millä uistimella saan kuhaa?
En oo saanu koskaan kuhaa...ja tarve saada kuhaa on kova!
Onko kuhat pinnassa vai ihan pohjassa?
ja mikä on hyvä vauhti vetouistella kuhaa?

14

9010

Vastaukset 14

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuhankeittäjä

Uistimet:
      Tavallisimmat suomalaiset vaaput, kuten Rapalan, Shad Rap, Original, Husky, Tail Dancer ja Nilsun Haka, Invincible ja Spearhead esimerkiksi ovat kaikki hyviä kuhakoneita. Erityisen hyvänä lämpimän veden veotuistimena kuhalle pidän tamperelaista Merimetso- uistinta.

Kuha on joko pinnassa tai pohjassa, tai välivedessä, riippuen lämpötilasta, valon määrästä, jne. Lisäksi kuhaparvet liikkuvat paljon, joten niitä ei aina löydä samoista paikoista. Kannattaa hakeutua vesistöille, joissa kuhaa on todella paljon, kaikuluotain autta paikannuksessa, jos on haju, mistä etsiä. Ota selvää mistä on saatu, mihin aikaan jne.

Usein puhutaan yöstä parhaana kuha-aikana, mutta tämä vaihtelee paljon vesistökohtaisesti. Mitä vauhtiin tulee, monet suosittelevat hidasta, mutta varmistathan, että uistimet pelaavat hitaassa vedossa. Vauhdin lisäminenkin saattaa joskus käynnistää syönnin.

• Pori

No tarvii kokeilla noita uistimia!
        Huono vaa kun ei oo tota kaikua ni ei nää kuinka paljon on vettä missäkin!
        Ostin just Emman 14cm,32g.ja se ui aika syvällä melkein ottaa joka paikassa pohjaan kiinni!
        Kaverit sano että sillä pitäis saada kuhaa!
        Ei muutako kuhaa pyydystää!!!

• jkarha

Tuo 14 cm on kyllä melko yläkanttiin.
      Yksi hyvä kuhauistin on Rapalan original floating
      10 cm musta selkä, hopeakylkinen. Pääsääntöisesti olen käyttänyt alle 12 cm vaappuja. Hopean olen havainnut hyväksi väriksi,
      myös keltainen ja valkoinen toimii.
      Alkukesästä voisi käyttää painoja jos syvällä uistelee. Keskikesällä ne nousevat syvänteistä
      aivan pintaveteen jolloin niitä saakin paljon
      paremmin.

Nämä olivat järvikalastajan vinkkejä.

• Sössö

Heips,

itse sain elämäni ensimmäisen kuhani juhannuksena, 1.9 kg ! Itse sain mieheni pakista valkata vedettävän uistimen, muuta en siitä tiedä kuin että se oli päältä kirkas oranssi, alapuoli tumma ja kyljistä hopea... ja mieheni vielä tokaisi että aika pienellä yrität... mutta hyvin toimi! Kuha nousi jo kymmenen aikaan illalla suurehkon järven keskeltä.Hieno kokemus!

• ppp

että jos tulee, niin tulee vaikka kumisaapasta vetäis. Osaksi se on tuurihommaa.
      Itse sain viime kesänä 3-kiloisen ihan vaan räsäsen lusikalla ja vauhtikin oli liian kova. Samalla lusikalla on saatu myös 2 tumppikuhaa muita järvikaloja.

• vuappu

minkä väriseen räsäsen lusikkaan?

• helsinki

Kuhalle toimii kirkkaan väriset (ke,or,pu...)
      15-25cm vaaput joissa TÄYTYY olla keskellä kylkiä mustat "tähtäys"täplät, piirrä vaikka tussilla tai jtn.

Kuha tykkää tutkia potkurin aiheuttamia pyörteitä joten suht läheltä venettä voi pinnasta napata, muuten syvyydellä ei niin väliä, koska se viihtyy matalissa vesissä.
      Vauhdiksi rauhallinen soutuvauhti.

Onnea!

• Ezmo

Mä ainakin sain sellaisella 7,5cm vaapulla jossa oli sinistä ja hopeaa. Kuha oli 2,5 kg, ja tuli melko pohjasta. Että kokeiles vaikka sellaisella uistimella. ps. Ei kannata kokeila mistään kaislikolta vaan mielummin melko keskeltä järveä.

• kalamiess95

itehän ostin pprismasta 10€ rapala X-RAP deep diving slashbait ja oon saanu sillä jo 3 n. 1,5kg kuhaa.
      ja hauki tarttuu kanssa kiinni, sain 2,5 kg ja 2kg hauet sillä.
      ja rapalan glass shad rap on kanssa lositava hauki uistin ja kuha syö kanssa :) joskus jopa isompia yli 500g ahvenia tullu sillä

• Nässyn Welho

Vaikka kalastan merellä, olen samaa mieltä, että eniten tapahtumia saat Rapalan Originalilla (punaselkä) tai Nils Masterin 8-12-senttisillä sinikeltainen ja punakeltainen. Kumpikin on hyvin pintakulkuinen, joten kaikki ahvenvita ei tule mukaan.

Merimetso on järvillä kova sana, mutta merellä usein divarikamaa. Syytä ei tiedetä. Jesseen ei kannata rahaa tuhlata, vaikka suurin Suomessa vapavälinein saatu kuha on tullut sillä.

Pitemmistä Rapalan Husky Jerk ja Bomber 15A ovat hyviä.

Aja rauhallisesti eri paikoissa, kunnes osut alueelle, jossa kuha nappaa. Tee useita ylimenoja samoilta alueilta.

Parhaat kuhakalastajat hakevat kuhan vaikka kaivosta, ja sinäkin vielä. Lisää vinkkejä voit katsella tunnettujen urheilukalastajien blogeista ja muiltakin kalastuspalstoilta. Hyviä linkkejä ovat ainakin:

http://www.vetouistelu.com
      http://kuukka.blogspot.com

• husky jerk paraS

ittelläni on toiminut rapala original keltasena ja DD husky jerk kiiltävänä sinisenä, esim. viime reissulla tolla kyseisellä DD husky jerkillä kävin aamulla merellä uistelemassa nii saldo oli 10 kuhaa, joista suurin kuha oli n. 3 kg. vitosen haukikin siinä ohella nappas.

• Vuodesta 81 ronkkinu

Ajat kaupungista Reposaaren suuntaan, ennen Räpsöön siltaa parkkeeraat tuulipuiston parkkiin ja kävelet rautatiesillalle. Siltä puomilta heität isoa jigiä.

Ota sähkölevy ja paistinpannu mukaan, siellä sillan sisällä on töpselikin.

Veneestä kalastaen asia paranee. Väylän lateraalimerkit ovat muutaman metrin uoman reunasta matalan suuntaan. Ankkuri pohjaan ja penkkaa koluamaan. Kuuttosuntin väylä kääntyy vasemmalle, kaupunkiin johtava oikealle. Siinä on harjanne. Kaupungin suuntaan mentäessä vasemmalle jää Kolppa, vasemmalla ennen Kolppaa, juuri sillä linjalla josta näkyvät Hyrskyniemen taulut, on matala. Siinä pikkuhauki on riesana, kivipohja syö jigejä.

Kolpan jälkeen väylä haarautuu vasemmalle Mäntyniemeen ja suoraan Poriin. Mäntyniemen monttu,kuoppa vasemmalla kapeimmassa kohtaa on se paras. Jokisuussa Kolpanselän alussa on Iso Suuli, ainoa Alvar Aallon suunnittelema tehdasrakennus - ruma kuin perkele itse. Niillä kulmilla kuhaa on eikä sitä ole edes vaikea hakea.

Ennen Kiviniä, toista kilometriä suulista ylös on ns. Rosenqvistin montut. Kaiulla ne löytää helposti mutta myös kokeilemalla, siinä majavanpesän kohdalla on penkka, sen jälkeen viisi metriä vettä alavirtaan,montuissa vettä on 10-13 metriä. Monttuja ronkitaan yli kolmekymppisillä jigeillä.

Vetouistelijan pahin virhe Kokkelilla on liian luja vauhti. Vetouistelu on muutenkin typerää näillä vesillä, jigillä kuhaa saa vetouisteluun verraten viisinkertaisen määrän.

• Jigirunkkarit kuriin

Kuhaa saa jigillä Porin vesistä hyvin ja kun vielä suurin osa on niitä "mulkunmittaisia " kuhantappeja niin ei ole ihme että kuhasaaliit vähenee Porin vesialueilla. Annoin elokuussa 2011 aika läksytyksen kahdelle Tamperelaiselle räkätapille Enäjärven rannassa kun kun he ylpeänä esittelivät jigeillä saamaansa saalista. Lihalaatikossa 40 Kolpan mutkasta ja lahdelta saatua kuhaa joiden paino 0,7-1 kg. Kehoitin näitä runkkareita pysymään loppuvuoden kotikonnuillaan sillä annoin lupauksen että seuraavalla kerralla vetelen heitä ympäri korvia jos yllätän heidät ryöväämästä alamittaisia kuhia.

• kuha mies

ite oon saanu 9-10 kuhan nii että jos siitä lähetään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      17
      1154
    2. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1101
    3. 57
      1028
    4. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      969
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      56
      898
    6. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      80
      856
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      85
      842
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      173
      815
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      77
      771
    10. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      741
    11. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      34
      631
    12. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      606
    13. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      598
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      55
      569
    15. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      80
      533
    16. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      44
      532
    17. Kumpi tästä nyt

Teki niin vaikeaa?
      Ikävä
      60
      524
    18. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      35
      507
    19. Mnot, miksi sinulle on tärkeää solvata uskovia?

Onko sinulla joku katkeruus tai peräti viha heitä kohtaan? Kirjoituksesi nimittäin tihkuvat katkeruutta ja vihaa uskovi
      Luterilaisuus
      279
      474
    20. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      38
      423
    Aihe