Kiilakylki kutemassa?

Char

Kiilakylkeni on mitä luultavammin kutemassa, koska näyttää lähinnä ilmapallolta, joka räjähtää kohta. :D

Sairas kala ei ole vaan voi loistavasti.

Eli neuvoja hiukan tarvitsisin, kun kala on seura-akvaariossa, että miten toimia nyt, kun kala mitä ilmeisemmin "odottaa vaaveja"?

Tällä hetkellä isoin tila mihin kalan voisin siirtää on 10l muoviboxi ja tuskin hyvä idea..Eli pitääkö vaan katsoa kuteeko kala vai ei ja siirtää kutu pois?

Kiitos vastauksista etukäteen.

15

3774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jossu

      Varmaan tiedätkin mutta varmuuden vuoksi sanon: kiilakylkihän ei sit synnytä eläviä poikasia.

      Mun kanta on, ettei kannata ruveta siirtelemään kalaa/kaloja tuossa tilanteessa. Naaraalla pitäisi siellä kutualtaassa olla tietenkin mukana kutuhaluisia koiraita ja noin pieneen tilaan en kutupariakaan laittaisi. Epäilen myös ettet erota ovatko muut parvelaiset koiraita vai naaraita, että saisit siirrettyä varmasti molempaa sukupuolta.

      Parempi vaan kun katselet miten käy. Mäti kehittyy poikasiksi jos kehittyy. Varmistat mädin selviämisen suilta huolehtimalla että kasvitiheikköjä on riittävästi.

      Meillä kiilojen kutu on tapahtunut sillä tavalla, että usein veden vaihdon jälkeen, kun lämpötilakin laskee asteen verran, kiilat kutevat. Aamu tuntuu olevan mieluisinta aikaa. Silloin kiilat ovat levottomia, koiraat jahtaa naaraita ja kalat kutevat kasvien lehtien alle, mahat siis ylöspäin. Mielenkiintoista seurattavaa :). Molemmat värisevät vierekkäin ja irtonaisia mätipalloja tippuilee naaraasta. valitettavan usein käy niin, että ahnaat vanhemmat syövät houkuttelevasti putoavat mätipallot välittömästi. Mutta ei oo lainkaan mahdoton ajatus että sieltä aina muutama pallonen pelastuisikin, etenkin jos kutevat usein.

      Jos haluat siirtää kalat, hommaa isompi kudetusallas (väh. 30 litraa, miel. enemmän että saat siirrettyä vaikka koko parven). sinne laitat jotain iso ja tukevalehtisiä kasveja muutaman. esim. keihäslehti, rasvalehti ja konnanputki on hyviä. pohjalle voit laittaa ritilän tai kuulia, jotta mäti putoaa suojaan vanhemmilta. ne siis ovat irtonaisia palleroita, joita ei voi siirtää (kuten mietit).

      • Char

        Tiedän toki, että eivät synnytä eläviä poikasia ja erotan kyllä sukupuoletkin. Mistä sait päähäsi, että en erota?

        Kysymys on siis siitä, kun tämä kala on jo sen näköinen, että sen vatsa halkeaa..Eli pitääkö sille tehdä jotain ja vastaus ilmeisesti oli, että ei tarvitse?

        Eli kala kutee, jos kutee ja muut syö mädin, jos syö (ei haittaa minua).

        Kysymys on siis ainoastaan kalanterveydestä ja hyvinvoinnnista. Akvassa on esim. konnanputkea eli ainakin sillä pitäisi olla mahdollisuus kutea..

        En ole yrittänyt kudettaa, enkä aikonutkaan ja huomasin kyllä, kun kala tuli ns. kutuvalmiiksi, mutta en siirtänyt kaloja, koska en aikonut kudettaa.

        Nyt kala on sen jälkeen "turvonnut" lisää ja maha on aivan "täynnä" siksi epäilen olisiko kala sittenkin kutemassa ei siis kutuvalmis..

        Mutta, jos tässä ei ole ongelmaa kalalla niin ei sitten mitään hätää. :)


      • Anna
        Char kirjoitti:

        Tiedän toki, että eivät synnytä eläviä poikasia ja erotan kyllä sukupuoletkin. Mistä sait päähäsi, että en erota?

        Kysymys on siis siitä, kun tämä kala on jo sen näköinen, että sen vatsa halkeaa..Eli pitääkö sille tehdä jotain ja vastaus ilmeisesti oli, että ei tarvitse?

        Eli kala kutee, jos kutee ja muut syö mädin, jos syö (ei haittaa minua).

        Kysymys on siis ainoastaan kalanterveydestä ja hyvinvoinnnista. Akvassa on esim. konnanputkea eli ainakin sillä pitäisi olla mahdollisuus kutea..

        En ole yrittänyt kudettaa, enkä aikonutkaan ja huomasin kyllä, kun kala tuli ns. kutuvalmiiksi, mutta en siirtänyt kaloja, koska en aikonut kudettaa.

        Nyt kala on sen jälkeen "turvonnut" lisää ja maha on aivan "täynnä" siksi epäilen olisiko kala sittenkin kutemassa ei siis kutuvalmis..

        Mutta, jos tässä ei ole ongelmaa kalalla niin ei sitten mitään hätää. :)

        Itelläni ei ole ollut kiiloja, mutta tuli tällanen mieleen:
        Olihan siellä puskaa mihin kutea? Taisit mainita konnanputken? Meillä ainakin käynyt niin, että platy "hautoi" aivan tolkuttoman ajan kun ei ollut oikein paikkaa minne kakarat pullauttaa.

        Tiedän etteivät platyt taida ykeensä paljoa poikasiaan hysätä, mutta... meidän "mamma" sai Pertti-platyn (siis kyllähän niitä varmasti enemmäkin oli mutta tästä kaverista tuli aikuinen) vasta kun sai mennä jaavansaniaispuskaan sitä pykäämään. Siellä puskassa se pikku-sintti sitten kasvoi isoksikin :)

        Tiedä sitten kiiloista, mutta näin meidän platyt vuonna miekka ja kivi :D


      • Char
        Anna kirjoitti:

        Itelläni ei ole ollut kiiloja, mutta tuli tällanen mieleen:
        Olihan siellä puskaa mihin kutea? Taisit mainita konnanputken? Meillä ainakin käynyt niin, että platy "hautoi" aivan tolkuttoman ajan kun ei ollut oikein paikkaa minne kakarat pullauttaa.

        Tiedän etteivät platyt taida ykeensä paljoa poikasiaan hysätä, mutta... meidän "mamma" sai Pertti-platyn (siis kyllähän niitä varmasti enemmäkin oli mutta tästä kaverista tuli aikuinen) vasta kun sai mennä jaavansaniaispuskaan sitä pykäämään. Siellä puskassa se pikku-sintti sitten kasvoi isoksikin :)

        Tiedä sitten kiiloista, mutta näin meidän platyt vuonna miekka ja kivi :D

        Siellä on saakutin iso miekka ainakin, konnanputkea ym. muistuttaa kohta viidakkoa tuo akva, kun kasvit on levinny tolkuttomasti. Pinnalla olevaa kasviakin on (ja miekka levinnyt pinnalle asti).

        Että mahdollisuus on..Tosin ihmetyttää hiukan miksi se meni seura-akvassa ittensä pamauttaa paksuksi. :D

        Keisaritetrakin haluaa kutea ja ahdistelee vaimojaan tolkuttomasti ja yksi olisi valmis kutemaan sen kanssa, mutta ei ihan äkkiseltään löydy mitään min. 80l akvaa mihin ne laittaa..Onneksi on piilopaikkoja tarpeeksi niin ei tapa koiras vaimokkeitaan kutemishaluillaan. :D

        Mun kotona on lemmenpesä oikeesti..Kaikki haluaa lisääntyä melkeen. Tajutonta. :D


      • mammuziino
        Char kirjoitti:

        Siellä on saakutin iso miekka ainakin, konnanputkea ym. muistuttaa kohta viidakkoa tuo akva, kun kasvit on levinny tolkuttomasti. Pinnalla olevaa kasviakin on (ja miekka levinnyt pinnalle asti).

        Että mahdollisuus on..Tosin ihmetyttää hiukan miksi se meni seura-akvassa ittensä pamauttaa paksuksi. :D

        Keisaritetrakin haluaa kutea ja ahdistelee vaimojaan tolkuttomasti ja yksi olisi valmis kutemaan sen kanssa, mutta ei ihan äkkiseltään löydy mitään min. 80l akvaa mihin ne laittaa..Onneksi on piilopaikkoja tarpeeksi niin ei tapa koiras vaimokkeitaan kutemishaluillaan. :D

        Mun kotona on lemmenpesä oikeesti..Kaikki haluaa lisääntyä melkeen. Tajutonta. :D

        Millaista akvaariosi veden ph, muut vesi arvot ovat? Ajattelin, että haluasin itsekin kiilakyljeltä poikasia! Ole kiltti ja kerro,mulla on kiilakylkiä ja tosi ihania ne ovatkin. Kuin lämmintä vesi on? :) Kiitos jos autat! :D


      • Anna
        Char kirjoitti:

        Siellä on saakutin iso miekka ainakin, konnanputkea ym. muistuttaa kohta viidakkoa tuo akva, kun kasvit on levinny tolkuttomasti. Pinnalla olevaa kasviakin on (ja miekka levinnyt pinnalle asti).

        Että mahdollisuus on..Tosin ihmetyttää hiukan miksi se meni seura-akvassa ittensä pamauttaa paksuksi. :D

        Keisaritetrakin haluaa kutea ja ahdistelee vaimojaan tolkuttomasti ja yksi olisi valmis kutemaan sen kanssa, mutta ei ihan äkkiseltään löydy mitään min. 80l akvaa mihin ne laittaa..Onneksi on piilopaikkoja tarpeeksi niin ei tapa koiras vaimokkeitaan kutemishaluillaan. :D

        Mun kotona on lemmenpesä oikeesti..Kaikki haluaa lisääntyä melkeen. Tajutonta. :D

        Meilläkin kudetaan... Liskokset ovat kovin rauhoittuneet, mutta omenakotilon kutu se hengaa siellä seinässä yhä. Antaa niitten pikkuisten pärjätä liskojen kanssa, en viitsi sotkea luonnon kulkua millään kavatusaltailla :)

        Tosin siinä 7l "kultakalamaljassa" on oikein hyvä kasvattaa mm. argentiinanvesiruttoa, siitä sai nätin huonekasvin :D

        Toivottavasti teilläkin tulee vauvoja, niitä on sitten ihana seurata. Annan oman 98l altaani sellaisille 5v, 2v ja 1v räkänokille. Onhan se pienin sentään kummipoika:)

        Laitan pojille kutevien hammaskarppien altaan, saavat sitten ihmetellä. Itsekkin haluaisin noita, mutta minulla on vain pehmeän veden kaloja. Nyt saan sitten "melkein oman" kovan veden akvan!


      • Char
        mammuziino kirjoitti:

        Millaista akvaariosi veden ph, muut vesi arvot ovat? Ajattelin, että haluasin itsekin kiilakyljeltä poikasia! Ole kiltti ja kerro,mulla on kiilakylkiä ja tosi ihania ne ovatkin. Kuin lämmintä vesi on? :) Kiitos jos autat! :D

        Pitää myöntää, että juuri nyt en ole mitannut suoralta kädeltä muista arvoja täysin (kaksi allasta), mutta jotain arviota voin heittää kyllä..

        PH:7,2-7,3, lämpötila on 26, lisäksi kasveja paljon mm. melalehti, erilaisia miekkoja, konnanputkea yms. ja parvi noita kiiloja.

        Kannattaa kyllä tehdä niin, että kun huomaat, että kiilakylkesi on valmis kutemaan niin siirrät sen jonkun koiraspuolisen kanssa erilliseen akvaa ja sinne juuri jotain konnanputkea ym. tukevaa kasvia mihin voisi kutea niin saattaa tulla poikasia.

        Itse en tosiaankaan ole yrittänyt kudettaa, vaikka huomasin kutuvalmiiksi kyllä tuon naaraan, mutta näköjään se on sitten sekstaillut tietämättäni ja ihmettelen kyllä, että seura-akvassa näin tapahtuu itsekkin..

        Jonkinnäköiset ohjeet kiilakyljen "oikeaoppiseen kudetukseen" löytää esim. Faunattaren sivuilta.

        Kopioin tekstin tähän luettavaksi:

        Lisääntyminen: Vaikea, mutta ei mahdoton kudetettava. Viljely onnistuu parhaiten erillisessä kutuakvaariossa (väh. 20 L, pH 5,5–6,5, 26–28 °C, dH 0–5), joka on sisustettu kasveilla, kuten melalehdillä. Kalat liimaavat tahmeat munansa lehtien alle ja kasvipöheikköihin. Vastakuoriutuneet poikaset syövät aluksi likoeläimiä ja teollista poikasruokaa.


      • Char
        Anna kirjoitti:

        Meilläkin kudetaan... Liskokset ovat kovin rauhoittuneet, mutta omenakotilon kutu se hengaa siellä seinässä yhä. Antaa niitten pikkuisten pärjätä liskojen kanssa, en viitsi sotkea luonnon kulkua millään kavatusaltailla :)

        Tosin siinä 7l "kultakalamaljassa" on oikein hyvä kasvattaa mm. argentiinanvesiruttoa, siitä sai nätin huonekasvin :D

        Toivottavasti teilläkin tulee vauvoja, niitä on sitten ihana seurata. Annan oman 98l altaani sellaisille 5v, 2v ja 1v räkänokille. Onhan se pienin sentään kummipoika:)

        Laitan pojille kutevien hammaskarppien altaan, saavat sitten ihmetellä. Itsekkin haluaisin noita, mutta minulla on vain pehmeän veden kaloja. Nyt saan sitten "melkein oman" kovan veden akvan!

        Et siis koitakkaan niitä kotiloita saattaa maailmaan? Ei ohjeiden ollut tarkoitus lannistaa vaan ns. vähän faktatietoutta vain ettet pety, jos ei mitään tulekkaan.. :)

        Minun pitäisi nyt löytää 120-130l akva suht.koht halvalla hyväkuntoinen, kun otan noita C.Ensicauda:n poikasia tässä.

        Täytyy laittaa ostoilmoitus. :)


      • jossu
        mammuziino kirjoitti:

        Millaista akvaariosi veden ph, muut vesi arvot ovat? Ajattelin, että haluasin itsekin kiilakyljeltä poikasia! Ole kiltti ja kerro,mulla on kiilakylkiä ja tosi ihania ne ovatkin. Kuin lämmintä vesi on? :) Kiitos jos autat! :D

        Vastaan omista kokemuksistani, vaikka kysytkin Charilta. Meillä pH on hieman alle seiska, mutta lämmöllä tuntuu olevan sitäkin enemmän vaikutusta. 24 astetta näyttäis meillä olevan hyvä lämpö kutemiseen. tosin näin kesällä on vaikea saada lämpö pysymään niin alhaalla ja kiilojen kutuinto laskee.

        Kiilat, kuten muutkin monet kalat, tarvii monipuolista ruokavaliota tullakseen kutukuntoon.


      • Char
        jossu kirjoitti:

        Vastaan omista kokemuksistani, vaikka kysytkin Charilta. Meillä pH on hieman alle seiska, mutta lämmöllä tuntuu olevan sitäkin enemmän vaikutusta. 24 astetta näyttäis meillä olevan hyvä lämpö kutemiseen. tosin näin kesällä on vaikea saada lämpö pysymään niin alhaalla ja kiilojen kutuinto laskee.

        Kiilat, kuten muutkin monet kalat, tarvii monipuolista ruokavaliota tullakseen kutukuntoon.

        Tuo ruoka-asia. Vaikka minulla onkin PH ja lämpö korkeampi, kuin sanoit niin ehkä ruoalla kasvillisuudella jotain tekoa tuon kutuvalmiuden kanssa?

        Meillä syödään ainakin neljää erilaista kalanruokaa.

        En tiedä noista Faunattarenohjeista kudettamiseen? Jos olet kudettanut kiiloja niin ehkä sinun kannattaisi neuvoa tässä, koska minä en ole kudettanut.

        Minulla vain sattuu olemaan 2 kutuvalmista naarasta ja toinen näyttää siltä, kuin olisi jopa kutemassa. Eli minulla tämä on ns. "vahinko" ja en ole koittanut kudettaa kaloja ollenkaan, joten en ole perehtynyt ollenkaan näiden kudettamiseen. :)


      • jossu
        Char kirjoitti:

        Tiedän toki, että eivät synnytä eläviä poikasia ja erotan kyllä sukupuoletkin. Mistä sait päähäsi, että en erota?

        Kysymys on siis siitä, kun tämä kala on jo sen näköinen, että sen vatsa halkeaa..Eli pitääkö sille tehdä jotain ja vastaus ilmeisesti oli, että ei tarvitse?

        Eli kala kutee, jos kutee ja muut syö mädin, jos syö (ei haittaa minua).

        Kysymys on siis ainoastaan kalanterveydestä ja hyvinvoinnnista. Akvassa on esim. konnanputkea eli ainakin sillä pitäisi olla mahdollisuus kutea..

        En ole yrittänyt kudettaa, enkä aikonutkaan ja huomasin kyllä, kun kala tuli ns. kutuvalmiiksi, mutta en siirtänyt kaloja, koska en aikonut kudettaa.

        Nyt kala on sen jälkeen "turvonnut" lisää ja maha on aivan "täynnä" siksi epäilen olisiko kala sittenkin kutemassa ei siis kutuvalmis..

        Mutta, jos tässä ei ole ongelmaa kalalla niin ei sitten mitään hätää. :)

        No kiilojen sukupuolia ei oo aivan helppo erottaa, monet ei erota. Paitsi tietysti naaraat sillon kun ne on kutukuntoisia (=mahat palloina).

        Kyllä sitä naarasta kannattaa silmällä pitää, mutta tuskin sillä akuuttia hätää on jos on kuitenkin muuten pirteä. Onko ruokinta muuttunut lähiaikoina mitenkään?

        Seuraa myös koiraita nyt lähipäivinä. Oon aika varma että jos olot on kutemiseen suotuisat, ne on yhtäkkiä tosi kiinnostuneita tästä "pallerommasta" yksilöstä ja jahtailee sitä. Vaarana on, että kaikki koiraat ajaa vuorollaan takaa tätä ainoaa kutuvalmista naarasta ja se väsyy. jos näin on, laita naaras vaikka erilleen sinne 10 litraseen lepäämään ettei henki lähde.

        Kerro ihmeessä miten käy :).


      • Char
        jossu kirjoitti:

        No kiilojen sukupuolia ei oo aivan helppo erottaa, monet ei erota. Paitsi tietysti naaraat sillon kun ne on kutukuntoisia (=mahat palloina).

        Kyllä sitä naarasta kannattaa silmällä pitää, mutta tuskin sillä akuuttia hätää on jos on kuitenkin muuten pirteä. Onko ruokinta muuttunut lähiaikoina mitenkään?

        Seuraa myös koiraita nyt lähipäivinä. Oon aika varma että jos olot on kutemiseen suotuisat, ne on yhtäkkiä tosi kiinnostuneita tästä "pallerommasta" yksilöstä ja jahtailee sitä. Vaarana on, että kaikki koiraat ajaa vuorollaan takaa tätä ainoaa kutuvalmista naarasta ja se väsyy. jos näin on, laita naaras vaikka erilleen sinne 10 litraseen lepäämään ettei henki lähde.

        Kerro ihmeessä miten käy :).

        Jotenkin en jaksa uskoa, että tuo kutee ja jos kutee niin kutee sitten tuonne ja muut syö.

        Minulla on noita kiiloja 6kpl ja luultavasti (tässä tulee se ongelma tunnistaa osittain) 3 koirasta ja 3 naarasta, veikkaan näin, koska 3 ovat aika pitkiä/"suippoja", yksi on täysin kutuvalmis/tai kutemassa, toinen on myös kutuvalmis (ei niin pömppö vaan) ja yksi on vielä nuorempi, mutta vaikuttaa naaraalta ulkomuotonsa vuoksi. Eli ei se niin helppoa olekkaan tunnistaa, totta.

        Ei jahtaa, mutta jotain kähinää on ollut, koska yhdeltä koiraalta on purtu pois puolet pyrstöevästä..Epäilen mustatetraa, mutta kyse voisi olla toisesta kiilakylkikoiraastakin, joka on kosiskellut naarasta. Aina, kun vain katson niin kukaan ei ole niinkään kiinnostunut naaraasta tietenkään. :)

        No evä kasvaa takaisin ja tarkkailemalla tämä selviää. Onneksi on noita piilopaikkoja niin, että ei ole ollut ongelmaa liian innokkaasta koiraasta.

        Sellainenkin meinaan löytyy keisaritetrakoiras olisi niin vaimokkeidensa perään. Niitä on kolme naarasta ja vain yksi olisi valmis kutemaan ja jopa kosiskelevat toisiaan, 2 muuta on usein piilossa jossain, mutta eivät näytä onneksi kärsivän tilanteesta, kun piilopaikat tietävät.

        Se miekka josta mainitsin on meinaan vallannut koko keskiosan akvasta ja molemmilla reunoilla on myös "viidakkoa", että aika harmonista se elo siellä on. :)

        On minulla 40l karanteeniallas ja jopa pieni "häkki" minkä voi laittaa akvaan, että itse kalaa ei tarvitse poistaa akvasta. 40l on vain juuri nyt käytössä, kun otin 3 uutta C.Orientalista niin ovat karanteenissa tarkkailussa ettei ole tauteja.

        Tarkkaillaan tilannetta ettei kukaan näistä naaraista väsy liikaa (onneksi näitä on enemmän, kuin yksi molemmissa lajeissa). :)

        Kiitos vastauksesta.


      • jossu
        Char kirjoitti:

        Tuo ruoka-asia. Vaikka minulla onkin PH ja lämpö korkeampi, kuin sanoit niin ehkä ruoalla kasvillisuudella jotain tekoa tuon kutuvalmiuden kanssa?

        Meillä syödään ainakin neljää erilaista kalanruokaa.

        En tiedä noista Faunattarenohjeista kudettamiseen? Jos olet kudettanut kiiloja niin ehkä sinun kannattaisi neuvoa tässä, koska minä en ole kudettanut.

        Minulla vain sattuu olemaan 2 kutuvalmista naarasta ja toinen näyttää siltä, kuin olisi jopa kutemassa. Eli minulla tämä on ns. "vahinko" ja en ole koittanut kudettaa kaloja ollenkaan, joten en ole perehtynyt ollenkaan näiden kudettamiseen. :)

        meillä kiilat on alkaneet kutea omia aikojaan, en siis varsinaisesti oo kudettanut. Harmi vaan ettei mätiä ole yhtään säilyny, kun kiilat syö suurimman osan itse ja ne mitkä jää, menee muiden suihin.. ehkä vielä joskus joku selviää..

        tarkkailemalla on selvinnyt, milloin kiilat innostuvat todelliseen kuturalliin. Runsas vedenvaihto on "yllättäen" aikamoinen taikakeino, jos muut arvot ovat kohdallaan ja ruoka monipuolista. Meillä on myös suht rauhallista altaassa, voi olla että vilkkaammassa seurassa eivät kutisi niin innolla. Vaikuttavat kuitenkin loppujen lopuks aika aroilta kaloilta. Arkuus taas tuskin johtuu pienestä parvikoosta, koska meillä kiiloja on 14 pyrstön parvi.

        Yks veikkaisin aika tärkee tekijä on turveuute. oon käyttänyt sitä koko ajan, joten en tiedä onko sillä kuinka suuri vaikutus kutemiseen. jos haluaa kudettaa niin kannattaa ehdottomasti käyttää turvetta. näin mä sanoisin. Faunattaren sivuja en oo vielä tähän aiheeseen liittyen lukenut.


      • Char
        jossu kirjoitti:

        meillä kiilat on alkaneet kutea omia aikojaan, en siis varsinaisesti oo kudettanut. Harmi vaan ettei mätiä ole yhtään säilyny, kun kiilat syö suurimman osan itse ja ne mitkä jää, menee muiden suihin.. ehkä vielä joskus joku selviää..

        tarkkailemalla on selvinnyt, milloin kiilat innostuvat todelliseen kuturalliin. Runsas vedenvaihto on "yllättäen" aikamoinen taikakeino, jos muut arvot ovat kohdallaan ja ruoka monipuolista. Meillä on myös suht rauhallista altaassa, voi olla että vilkkaammassa seurassa eivät kutisi niin innolla. Vaikuttavat kuitenkin loppujen lopuks aika aroilta kaloilta. Arkuus taas tuskin johtuu pienestä parvikoosta, koska meillä kiiloja on 14 pyrstön parvi.

        Yks veikkaisin aika tärkee tekijä on turveuute. oon käyttänyt sitä koko ajan, joten en tiedä onko sillä kuinka suuri vaikutus kutemiseen. jos haluaa kudettaa niin kannattaa ehdottomasti käyttää turvetta. näin mä sanoisin. Faunattaren sivuja en oo vielä tähän aiheeseen liittyen lukenut.

        Meillä taitaa aika pitkälti olla aika samantaista hoitoa näillä, vaikka vesiarvoheittoja on.

        Minä käytän tuossa altaassa turveuutetta myös ja varsinkin viimeaikoina on ollut runsaasti vedenvaihtoja. :) Ehkäpä muuten siinä syy tähän kutuvalmiuteen onkin. Siirsin kiilat meinaan tähän isompaan akvaan 100l:sta vasta n.1,5kk:tta sitten.

        Ja sama tuo monipuolinen ruoka, kun meillä on 2 eri hiutaleseosta, Sera:n MixPur ja jokin Sera:n raeseoskin joskus harvoin saavat surviaisentoukkaa (sottaa vaan hitosti niin ennen lappoamista voi saada). Eli monipuolista ruokinta on, kun syö hiutaleita, toukkaa, muurahaisenmunia yms. Lisäksi tietty kaikki innolla syömässä pohjakalojen levänappeja ja monnistenkinsafkat. :)

        Minulla on noiden seassa tetroja ja yksi rihma pohjakalat tietysti. Kaikki aika rauhallisia kaloja paitsi mitä nyt ruoka-aikaan keisaritetrakoiraan kosiskeluyritykset. :D

        Täytyy kertoa, jos tämä kaikista pullukoin jonka maha roikkuu päättää kuteakkin ihan. Tosin ei minullakaan tule se mäti säilymään, koska kaloja on silti niin paljon altaassa, että joku ne syö kuitenkin.

        Täytyy todeta, että kiilakylki on kyllä hieno kala ja kestäväkin vielä. Minullakin ollut nuo kuusi pienestä pitäen ja ikinä ei ole sairastelleet.

        Nyt eka "tapaturma" sattui tosiaan tuo pyrstöevästä puolet näykkäisty pois koiraalta, mutta jos oli mustatetra niin niistä olen luopumassa tilan takia, jos oli toinen kiilakoiras niin jää kii ensi kerralla. ;)


      • Kiilakyljistä
        Char kirjoitti:

        Jotenkin en jaksa uskoa, että tuo kutee ja jos kutee niin kutee sitten tuonne ja muut syö.

        Minulla on noita kiiloja 6kpl ja luultavasti (tässä tulee se ongelma tunnistaa osittain) 3 koirasta ja 3 naarasta, veikkaan näin, koska 3 ovat aika pitkiä/"suippoja", yksi on täysin kutuvalmis/tai kutemassa, toinen on myös kutuvalmis (ei niin pömppö vaan) ja yksi on vielä nuorempi, mutta vaikuttaa naaraalta ulkomuotonsa vuoksi. Eli ei se niin helppoa olekkaan tunnistaa, totta.

        Ei jahtaa, mutta jotain kähinää on ollut, koska yhdeltä koiraalta on purtu pois puolet pyrstöevästä..Epäilen mustatetraa, mutta kyse voisi olla toisesta kiilakylkikoiraastakin, joka on kosiskellut naarasta. Aina, kun vain katson niin kukaan ei ole niinkään kiinnostunut naaraasta tietenkään. :)

        No evä kasvaa takaisin ja tarkkailemalla tämä selviää. Onneksi on noita piilopaikkoja niin, että ei ole ollut ongelmaa liian innokkaasta koiraasta.

        Sellainenkin meinaan löytyy keisaritetrakoiras olisi niin vaimokkeidensa perään. Niitä on kolme naarasta ja vain yksi olisi valmis kutemaan ja jopa kosiskelevat toisiaan, 2 muuta on usein piilossa jossain, mutta eivät näytä onneksi kärsivän tilanteesta, kun piilopaikat tietävät.

        Se miekka josta mainitsin on meinaan vallannut koko keskiosan akvasta ja molemmilla reunoilla on myös "viidakkoa", että aika harmonista se elo siellä on. :)

        On minulla 40l karanteeniallas ja jopa pieni "häkki" minkä voi laittaa akvaan, että itse kalaa ei tarvitse poistaa akvasta. 40l on vain juuri nyt käytössä, kun otin 3 uutta C.Orientalista niin ovat karanteenissa tarkkailussa ettei ole tauteja.

        Tarkkaillaan tilannetta ettei kukaan näistä naaraista väsy liikaa (onneksi näitä on enemmän, kuin yksi molemmissa lajeissa). :)

        Kiitos vastauksesta.

        Minä olen kudettanut kiilakylkiä ja helposti ne ovat kuteneet. Kutua on tullut paljon, eivätkä emot ole kutuhässäkässä ehtineet niitä syömään. Minulla on ollut yleensä 2 kalaa kudetusakvaariossa kerrallaan, jos kolmas on mukana, on se syönyt välittömästi lähes kaikki mätimunat. Ongelmana on ollut se, että runsaasta kudusta huolimatta mäti ei ole kehittynyt lainkaan poikasiksi...eikä minulla ole aavistustakaan, missä on vika. Ainakaan mätimunien homehtuminen ei ole ollut syynä. Ehkäpä mäti kehittyisi paremmin, jos käyttäisin turveuutetta, pitäisi kokeilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      301
      2719
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      103
      2132
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      80
      1625
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      179
      1485
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1308
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1215
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1086
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      911
    Aihe