Tärkeä mummu!

suru

Olen yrittänyt etsiä varaisovanhempia lapsilleni, kun omia vanhempiani ei kiinnosta.

Törmäsin netissä paljon sellaisiin kommentteihin, että vastaavia hakijoita syytetään ilmaisen lapsenvahdin etsinnästä, ja että olisi hullua kuvitella, että omien pienten palleroiden seura riittäisi palkaksi.

Mä olen hoitanut nämä kaksoslapseni ihan itse tähän kahdeksan kuukauden ikään asti, ilman mummon tai kenenkään hoitoapua. Enkä sitä edelleenkään ole vailla, vaikka toki tunnustan, että olisihan se kiva välillä olla ihan hetki vain oman itsensä kanssa. Joten ei se ilmaisen hoitajan etsiminen ole aina näiden hakuilmoitusten tarkoitus.

Mun mielestä surullisinta on se, että en voi jakaa tätä ylpeydenaihettani oman äitini kanssa. Nää lapset on mulle kaikki kaikessa ja tuntuu pahalta ajatella, että he eivät tule saamaan sitä vanhempaa naista elämäänsä, joka osaa rakkaudella opettaa vanhoja loruja, leikkejä, kädentaitoja... Eri ikäisten ihmisten seura on rikkaus ja opettaa paljon puolin ja toisin. Oma mummoni asui naapurissa ja vietin paljon aikaa hänen kanssaan... toinen toisistamme huolehtien.

minä käyn mielelläni kaupassa aamupäivisin lasten kanssa, sieltä yleensä saa hetkeksi mummojuttuseuraa. sillä pitänee pärjätä :(

13

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummo neljälle

      Olen mummu ja alle kuusikymppinen. En osaa ainuttakaan lorua , leikkiä tai kädentaitoja. Koko ikäni olen vaan tehnyt kokopäivä töitä työnantajilleni.
      Kunnes lapseni olivat aikuisia menivät loppupäivät niissä arkisissa asioissa kuten kaikilla muillakin lapsiperheiden vanhemmilla jtka väsyneenä yrittivät jaksaa arkea
      Ei se ole itsestään selvää että kaikki 50 henkilöt osaisivat opettaa yhtään mitään pienille. Lorut ja leikit opetellaan nyt apsirytmiikassa muiden lasten ja heidän äitiensä kera, ei mummujen luona.

    • -.----

      Ei kaikille lapsille ole saatavissa isovanhempia .
      On perheitä joissa isovanhemmat ovat jo kuolleet .
      Korvike isovanhemmat ovat vapaaehtoisen ajan lapsiesi seurassa.
      Tyytyisit omien vanhempiesi tahtoon ,et lähtisi kilpailuttamaan lapsiasi
      isovanhemmuus kisaan.
      Tai käänny lastesi isän vanhempien puoleen, jos ovat vielä elossa.
      Lapsesi pärjäävät parhaiten omien vanhempiensa huolehtivassa
      hoidossa.
      Käy lastesi kanssa tapaamassa vanhempiasi siitä huolimatta kun omat vanhempasi jostain syystä ole lastesi seurassa haluamallasi tavalla.
      Vähän sama asia jos lapsesi lähtisivät hakemaan korvike isää tai äitiä
      itselleen kun omat vanhemmat ovat väsyneitä päivittäisten askarten
      ynnä muiden huolien vuoksi.
      Vanhempien puute on huomattavasti vaikeampaa lasten päivittäisten
      tarpeiden tyydyttämisen vuoksi.
      Silloin tällöin isovanhempien seura ei korvaa isän tai äidin läsnäoloa lapsen
      elämässä.
      En pitäisi ongelmaasi kovinkaan suurena puutteena lastesi elämässä
      kun voitte silti yhdessä tavata isovanhempia.
      Ehkä kaipaatkin itse aikuisten seuraa enemmän mitä lapsesi isovanhempien
      seuraa ?

    • -,--------------

      Eri-ikäisiä ihmisiä tapaat lastesi kanssa tutustumalla naapureihin.
      Kutsu heitä kylään (vanhempaa väkeä).
      Joku vanha ihminen voi olla hyvikin mielissään kahvikutsustasi.
      Älä kuitenkaaan karkoita häntä seurasta pyytämällä lapsen hoito-
      tai muuksi kotiavuksi.
      Pelkkä seurustelu voitelee parhaiten välejänne.

    • ,.-,.-,.-

      Eipä näytä ihmiset saamistasi vastauksista päätellen tosiaankaan ymmärtävän koko juttua. Meillä on myös sama tilanne kuin teillä. Omia vahempiani ei juuri kiinnosta lasten kanssa oleminen ja miehen vanhemmat eivät ole enää elossa. Lapsille olisi tärkeää, että heillä olisi isovanhemmat tai yleensä vanhempien lisäksi muita ihmisiä, jotka viihtyisivät heidän kanssaan. Ei se tarkoita lastenhoitoapua eikä idea ole muutenkaan se, että lapsilla olisi hoitaja vaan se, että lapset tuntisivat olevansa tärkeitä myös muille kuin omille vanhemmilleen.

      Joku mainitsi, ettei hän osaa yhtään lorua, vaikka on mummoikäinen. Ei se tarkoita, ettei kukaan osaisi. Vaikka itse ei ole kiinnostunut lasten leikeistä, niin ei se tarkoita, ettei kukaan ole. Ja vaikka itse olisi koko elämänsä joutunut olemaan vain yksin lastensa kanssa, niin ei se ole riittävä peruste arvostella sitä, jos joku muu haluaisi lapselleen paremman elämän.

      Joku muu antoi ymmärtää, että silloin tällöin isovanhempien seurassa olemisella yritetään korvata omaa poissaoloa. Eihän todellakaan ole siitä kiinni. Tietenkään vanhempia ei korvaa mikään. Mutta vaikka lapsi olisi 24/7 läsnäolevan vanhemman kanssa, niin se ei silti korvaa muita ihmissuhteita. Eikä kyse ole mistään isovanhempien kilpailuttamisesta. Jos omat biologiset isovanhemmat eivät halua viettää aikaa lastenlastensa kanssa, niin ei heidän tarvitse. Eivät he silloin saa vaatia, ettei kukaan muukaan saa viettää aikaa näiden kanssa.

    • .,,,

      Ota ihmeessä yhteyttä asuinympäristösi vanhempaan väkeen.
      Kutsu kylään kahville näin tutustut samalla omaan asuinympäristöön.
      Monet äidit kertovat etteivät ex-puolisot korvaa omaa äitiä .
      Useat isät ovat samaa mieltä ettei "varavanhempi "kykene paikkaamaan
      oman isän puutetta ero perheissä.
      Sama juttu korvikeisovanhempien suhteen.
      Et voi korvata lapsesi omia isovanhempia muilla ihmisillä.
      Voit lisätä lastesi mahdollisuutta tavata eri-ikäisiä ihmisiä tapaamalla
      heitä itse kutsuen kylään sekä käyden lastesi kanssa tilaisuuksissa joissa
      eri ikäluokat kohtaavat toisensa.
      Korvikkeita onkin tarjolla uusioperheissä .monessa eri muodossa.
      Vanhempaa väkeä tapaamalla omat lapsesi saavat haluaamaasi
      seuraa eri ikäluokista .

      • ajattelennäin

        Peesaan vastauksia.

        Omana kortenani kekoon tahtoisin vielä sanoa, että "varaisovanhemmat" on sananakin ruma ja epäuskottava, teennäinen. Lapsellasi on ne isovanhemmat jotka ovat, ja vaikka kuinka tutustuisitte mukavaan pariskuntaan tai ihmiseen, joka tulisi teille ystäväksi ja olisi kiinnostunut lapsesi kehityksestä, ei hänestä tule lapsellesi mummia - sen väittäminen olisi kerta kaikkiaan valheellista kaikille osapuolille.

        Mutta toivottavasti löydät jonkun sellaisen, jonka oma elämä ei ole niin täynnä muuta, etteikö siihen sinä ja lapsesi vielä mahtuisi.


      • Mitämitämitä?

        "Monet äidit kertovat etteivät ex-puolisot korvaa omaa äitiä ."
        ???????????????????????


      • .,..,.
        Mitämitämitä? kirjoitti:

        "Monet äidit kertovat etteivät ex-puolisot korvaa omaa äitiä ."
        ???????????????????????

        Sitä vain taisi tulla kirjoitusvirhe kuten huomasit itsekkin.


    • pikkumyy

      Voi rakas Suru ! Minulla olisi mielettömästi halua ja osaamista laulaa ja leikkiä lasten kanssa, mutta aika ei riitä. Laulan ja leikin lapsenlasteni kanssa noin joka toinen viikonloppu ja nautin siitä, muistan ihania lastenlauluja ja lapset tykkää. Olen ajatellut, että eläkepäivinäni hoitelen jokusen tunnin päivisin lapsia ja laulelen ja leikin heidän kanssaan. Nyt vielä työelämä vie mennessään.

      Toivon, että löydät joitain kerhoja, jossa lapsi voisi leikkiä ja laulaa. Ja kyllä niitä eläkemummojakin voi löytyä, jotka sitoutuu lapseen. Huolehdithan siitä, että turvallisuus säilyy !

    • Tee se itse tyyliin

      Mielestäni oma äitikin osaa rakkaudella opettaa lasten loruja ja lauluja
      lapsilleen myöskin leikkitaidot ovat tallessa.
      Kirjastosta löydät lisää materiaalia odotellessasi lapsillesi vanhemman
      väen seuraa.Mutta kotiisi kukaan ei poikkea jos et ole valmis tekemään työtä
      sen eteen.
      Laitat lähimmän ostoskeskuksen ilmoitustaululle ilmoituksen asiasta
      samalla otat yhteyttä seurankunnan ym.kerhoihin .Ota yhteyttä spr kautta
      asian tiimoilta .Pitempiaikaista(henkilöiden) sitoutumista vuosikymmeksi eteenpäin tuskin on satavilla.
      Voisit kysellä vanhainkodeista ovatko he kiinnostuneita asiasta ?
      Tiedustele hiekkalaatikolla ollessasi muilta äideiltä tuntisivatko he
      vanhempaa ihmisiä joiden luokse voisi mennä kylään tai kutsua häntä
      kotiisi.
      Ensin kannattaa tutustua ihmiseen paremmin näin saat kuvan hänen
      suhtautumisestaan omiin lapsiisi.
      Sitoutumista ei kannattasi vielä harkita .Tutustuttuasi henkilöön voit pikku
      hiljaa kysellä mahdollista pitempiaikaista yhteydenpitoa.
      Jos onnistut saamaan senioriväkeä edes vuoden ajaksi lastesi seuraan voit
      olla tyytyväinen .Monella iäkkäämmällä ihmisellä on paljolti muitakin menoja
      lisäksi omia vaivoja joten terveydentilakin muuttuu vuosien myötä tämän
      tilanteen vuoksi jaksokyky viettää aikaa lasesi seurassa on rajallista ja vaihtelevaa.

    • -.-.,.....,.

      Samanlaista seuraa mitä mummusi suurella rakkaudella sinulle antoi
      ei ole olemassakaan .
      ( Omien isovanhempien olemassaoloa et voi pyyhkiä lastesi
      elämästä syrjään).
      Hakisin sinun asemassa lapsilleni luotettavaa lasten kanssa hyvin toimeen-tulevaa vanhempaa ihmistä .
      En niinkään laittaisi tarpeelliseksi" laulu-lorutaitoja" ,vaan kykyä nähdä
      lapsen mieli, lisänä lasten seurassa viihtyminen.
      Muut taidot ovat mielestäni vain rajoittamassa valintaasi.

    • idea tämäkin

      Entä jos itse lastesi kanssa hakeutuisit vapaaehtoiseksi ystäväperheeksi johonkin seurakunnan tai spr:n ystäväpalveluun: voisitte lastesi kanssa olla ystäväperheenä esim. maahanmuuttajaperheelle tai jollekin yksinäiselle vanhukselle?

      Kun ne joilla on jo sosiaalinen elämä täynnä eivät ehkä jouda siihen lisäämään mitään...

    • Suru

      Hassua, että lähes kaikki takertuivat niihin loruihin ja leikkeihin - ei se ollut pääasia. Yhdessä voi olla monella muullakin tavalla.

      En ole vielä luopunut toivosta että jossain olisi olosuhteiden pakosta lapseton - tai lapsenlapseton - mummoihminen, jonka elämästä puuttuu jotain samalla tavalla kuin meidän elämästä. Isovanhempisuhdehan toimii molempiin suuntiin.

      Oikeita isovanhempia en voi enkä halua pyyhkiä pois - eikä tarvitsekaan. Eihän heitä täällä näy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8484
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1694
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe