Merkonomin opinnot?

Merkonomipoika

Hei!
Käyn tällä hetkellä lukiota, mutta tuntuu hyvin raskaalta enkä jaksa sitä lainkaan, olen ajatellut hakea merkonomiksi ensi keväällä. Tietääkö kukaan siis millaista siellä todella on ja millaista oppiminen siellä on; onko mahdollisuus päästä siitä jatkamaan muualle?
Olen saanut ammattikouluista sellaisen kuvan, ettei siellä opi paljoa ja että oppilaat ovat meluisia yms. Onko tämä totta? Onko merkonomi alalla keetään kuka yrittää todella ja ei halua vain kaupan kassalle töihin?

15

7200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zzxxcc

      Merkonominopinnot on ihan hyvä alku monellekin opinnolle, jos haluaa jatkaa vielä - esim. ammattikorkeaan tms. Myös merkonomi-tutkinto itsessään on jo yksi tutkinto - ja halutessa voi suorittaa kaksois- tai kolmoistutkinnon (eli myös lukion).
      Mitä tulee oppilaiden meluamiseen ym, on varmastikin aika paljon paikasta / koulusta / luokasta kiinni...
      Tsemppiä opintoihin ;)

    • 14+7

      Liiketalouden perustutkinto on ihan hyvä tutkinto.

      "Olen saanut ammattikouluista sellaisen kuvan, ettei siellä opi paljoa ja että oppilaat ovat meluisia yms. Onko tämä totta?"
      Kyllä siellä oppii, mutta on parempi varautua suurempaan meluun kuin lukiossa. Näin ainakin omien kokemuksieni mukaan.

      • Tarjaana

        On ammattikoulu mieluinen paikka.On huonoja kokemuksia


    • merkonomityttö

      Mie oon ekaa vuotta merkonomi puolella amiksessa ja kyllä meillä on ihan normimittaset päivät (n.8-14:45 mutta meillä on tunnin ruokkis) eikä meillä oo melusaa. Mutta kuten varmaa lukiossaki amiksessa on aika paljon sitä itsekseen opiskelua että pärjää.

    • tättär

      Vastaan myös, vaikka vähäsen myöhässä :) Itse olen viimeistä vuotta opiskelemassa ja juuri merkonomiksi tässä meinataan. Meidän koulussa ainakin on ihan mukavaa, joskus (aika usein kylläkin) opiskelu on aika shaissea ja ei millään jaksaisi tehdä asioita; kuten nyt vikana vuonna, mutta joskus taas on ihan kiinnostustakin ja se riippuu ihmisestä itsestään paljon. Olen huomannut, että minua ei niin hirveästi kiinnosta asiat mitä opiskellaan, mutta mennään nyt loppuun asti, onpahan ainakin ammatti sitten.

      Täällä on matikkaa (enemmän siis peruslaskemista, kaikenlaisia budjetin laskemisia yms.) ja paljon paljon tietokoneella tekemistä. Siis oikeestaan melkein kaikkea tehdään koneilla. Ekana vuonna ja tokan vuoden alkupuolella ei niin paljon oltu tietokoneilla, mutta nyt ollaan joka päivä koko koulupäivä. Meillä on melekin kaikissa luokissa tietokoneet ja niillä sitten tehdään wordilla ja powerpointilla, unohtamatta exceliä, kaikkea mahdollista paskaa :D Ekana vuonna harjoiteltiin kymmensormijärjestelmää, mutta en tosiaan osaa käyttää sitä vieläkään, niin kuin kuuluisi.

      Meillä on ollut todella paljon esitelmiä, siis melkein kaikesta pitää tehdä powerpoin-esitys ja esittää luokalle. Se on välillä inhottavaa, varsinkin vähän ujommalle kaverille, kuten minulle :) Mutta kyllä sen kestää.

      Ekan vuoden loppupuolella luokat jaettiin, eli asiakaspalvelu ja markkinointi sekä talous ja toimisto. Niihin mennään sitten kumpi kiinnostaa enempi. Itseä kiinnosti asiakaspalvelu & markkinointi. Eli jonnekkin kauppaan yms. ehkäpä sitten töihin.

      Jossain välissä tulee tietty työssäoppimiset ja lopussa opinnäytetyön tekeminen. Sitten ollaan melkein ready.

      Ja kyllä täällä oppii, vaikka monet tai no kaikki roikkuvat netissä kaiket tunnit. Facebook tai pelikone.fi ovat kuitenkin mielenkiintoisempia kuin opiskelu ;) Mutta kyllä täällä silti oppii todella paljon, kun vain jaksaa kuunnella ja keskittyä. Ei tämäkään mikään helppo nakki ole, jos oikeasti yrittää hieman panostaa. Poissaolojakin seurataan hyvin tarkasti. Oppilaiden meluisuudesta en voi ihmeempiä sanoa. En tiedä millaista se lukiossa on. Meidän luokka osaa olla sekä meluava että hiljainen.
      Tottakai täällä on oikein kunnolla yrittäviä ihmisiä, joista osa tähtää korkeammalle. Itse kuulun niihin, jotka kuitenkin yrittävät, mutta eivät halua enää korkeakouluun tai jatkaa linjaa. Merkonomi ei todellakaan tarkoita automaattisesti kaupan kassaa... Voit vaikka heti perustaa oman yrityksen, siinäpä onkin tekemistä. Ja toimistomerkkarit ei kaupan kassoilla ole, joten meistä merkonomeista on moneksi. Jos ei muuta niin ainakin tämä on hyvä pohja monelle alalle :)

      • Anonyymi

        Voisitko kertoo mitä kaikkea merkonomi joka on erikoistunut asiakaspalveluun ja markkinointiin tekee? Nimittäin itse ajattelin lähteä sellaista opiskelemaan.


    • Jorgus Sirkusnorsu

      Jos olet käynyt tarpeeksi lukiota, niin miksi et suorittaisi kaksoistutkintoa? Itse valmistuin vuosia sitten merkkariksi, mutta voin sanoa että töitä ei välttämättä löydy.

      Mikäli tahdot ammattikouluun, suosittelen jotain paljon työllistävämpää alaa. Mä oon käyny siis merkkaritutkinnon, aikuislukion ja nyt yliopistossa. Usko pois, on siitä lakista käytännön hyötyä myös kouluun hakemisessakin.

      Mutta oman jaksamisesi mukaan tietenkin, älä vaan toista mun omia virheitä :)

    • melkonomi

      merkonomi=pullahyllyntäyttäjä

      kauppaoppilaitos=päiväkoti

    • pikkuhomo1

      homo

    • Opinto-ohjaaja yee

      Kyllähän merkonomitutkinto ihan kelpo tutkinto on, mutta ei sillä tänä päivänä oikein mitään tee, kun tradenomeja ja ekonomejakin on maa väärällään. Hyvällä tuurilla saatat saada jotain muuta työtä kuin kaupan kassan osa-aikahommaa, tällöinkin siis jotain liukuhihnahommaa. Merkonomin papereilla voi toki pyrkiä jatko-opintoihin, mutta kyllä korkeakouluihin lukiopohja on melko välttämätön. Mieluummin suosittelisin jotain muuta ammattikoulualaa, sellaista, josta saa oman alan töitä ja palkkakin on kohdallaan. Niitäkin nimittäin löytyy.

    • NAUETTAVA KOULUTUS

      Merkonomikoulutus on sitä, että koulutuksen jälkeen hakeudutaan toimistoon tai konttoriin .Työ on papereitten mapittamista, numerosarjojja kirjataan, tulot ja menot reskontratyyliin. Voi näitä naishupakoita luulevat, että hoitavat "ruudinkeksijän" virkaa. Katsevat tavallisia työläisiä halvasti. Juovat ja syövät työpaikan kapinetti puolella haitarioven paremmalla puolella. Työläisiä eivät siedä sille puolle lainkaan. Pukeudutaan jakkupukuun, korkokengät kopsaa,parfyymit tuoksuu, meikit ja leikit hallitaan. Palkkakin jotain naurettava 2000/ e tai yli. Toiset merkonomit menee menee Prisman ja City-Marketin kassalle ja toiset taasen pullopalautus automaatiolle. Onko tämä koulutus ja työtehtävät sitä luokka, että TYÖ JA KOULUTUS EIVÄT KOHTAA TOISIAAN. Pohjakouluksena hyvä muihin ammattein.

      • Anonyymi

        Veit sanat suustani. Opistoasteen merkonomi riitti mapittamiseen (arkistointiin).


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Stereotypiat sikseen, merko opinnot on monipuolisia nykyään ja mielenkiintoisia, jos kiinnostaa. Ei todellekaan meluisaa

    • Anonyymi

      Kyllä minua kiinnostaa merkonomiopinnot. Minä aion laittaa hakemuksen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe