Ludeongelmasta syntyneet menetykset ja niiden korvaaminen?

Mies, 29v

Täälläpä olis melkoinen ongelma:

Syksyllä huomasin ensimmäistä kertaa, että asuntooni oli tullut ludeongelma. Paikallistin ongelman lähteen haastattelemalla naapureitani. Kävi ilmi, että ainoastaan yhdellä (ainoalla seinänaapurillani) oli ollut samainen ongelma jo keväällä ja kesällä.

Tämä kyseinen naapuri kertoi minulle omin sanoin, että oli ongelman havaittuaan vain omatoimisesti myrkyttänyt sängyt yms. kaupasta ostetuilla aineilla, vienyt sängyn kesähelteillä parvekkeelle ja luullut, että ongelma hävisi sillä. Eikä hiiskahtanut asiasta mitään naapureilleen silloin, kun ongelma tuli ilmi ensimmäisen kerran.

Näin toimimalla hän sai siis aikaan sen, että luteet vain levisivät asunnosta toiseen. Ja tulivat lopulta minunkin asuntoni puolelle.

Minä olin sitten ensimmäinen talon asukas, joka otti asiasta yhteyttä isännöitsijään, jonka jälkeen tuholaistorjuntafirma laitettiin hoitamaan asia. Vieläkään ludekanta (viiden myrkytyskerran jälkeen) ei ole täysin hävinnyt, vaan harva se päivä tulee vastaan vielä yksittäisiä yksilöitä.

Olen tämän episodin seurauksena olen syksyn kuluessa joutunut hävittämään sänkyni, verhoni, patjani ja ehkä vielä sohvanikin.

Henkisesti olen täysin poikki, kun en ole luteiden, sängyttömyyden ja jatkuvien myrkytyskertojen vuoksi pystynyt nukkumaan kotonani. Myös opintoni ja työni ovat kärsineet tästä, kun en ole voinut hoitaa arkipäivän elämänrytmiäni niin, että kotini on tukikohtana, vaan olen joutunut yöpymään lähinnä seurustelukumppanini tai kaverini kämpissä. Psyykkinen inhoni asuntoa kohtaan on lienee pysyvää, vaikka ongelma saataisiin hävitettyäkin.

Kysymys kuuluu: Kuka korvaa?

Kuka korvaa sen, että minä olen joutunut luopumaan edellä mainitusta irtaimistostani naapurista tulleen ongelman takia, enkä ole myöskään pystynyt yöpymään asunnossani kunnolla noin kahteen kuukauteen (mutta maksan silti asunnostani täyttä vuokraa!).

Minä en ole itse ongelmaa asuntooni alunperin tuonut. Olen hygieniasta huolta pitävä ihminen. Kämppäni on siistissä kunnossa ja matkoilla olen käynyt harvoin. Silloinkin, jos olen käynyt, olen tarkistanut matkalaukkuni ym. perusteellisesti.

Ongelma lähti käyntiin siis selkeästi naapurini asunnosta, koska hänellä oli ollut luteita jo kuukausia ennen niiden saapumista seinän taakse, eli minun asuntooni.

Minä maksan nyt siitä, että naapurini toimi väärin ongelman hävittämiseksi omasta kotoaan (=levitti toimillaan sen naapurin asuntoon), eikä TIEDOTTANUT naapureitaan ja taloyhtiötä millään tavalla havaittuaan luteita, vaan päinvastoin lähti niitä pakoon asunnostaan.

Olen koettanut selvittää mahdollisuuksiani korvauksiin. Huonolle näyttää. Laaja kotivakuutuskaan ei korvaa tuhoeläinten aiheuttamia irtaimistovahinkoja. Minä joudun makselemaan n. 2000 €:n edestä syntyneitä vahinkoja, jotka lähtivät liikkeelle siitä, että naapuri oli alunperin toiminut asiassa väärin.

Voiko tämä näin mennä? Mitkä ovat oikeuteni?

11

4107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+11

      Eihän tämä näin voi mennä. Ehdottomasti tulee yhteiskunnan maksaa Sinulle uudet huonekalut ja tuntuva korvaus kärsimyksistäsi. Käy haastattelemassa sossun tätejä ja kerro kuka on kohtalosi aiheuttanut. Saapahan naapuri nenilleen kun ei tiedottanut Sinua ongelmastaan. Naapurille ehdottomasti sakkoa ludeongelman kertomatta jättämisestä ja Sinulle mallikansalaisen mitalli.

    • luteet ja riisihäröt

      H V sulle 8 11. Sulla ei näytä olevan mitään tajua siitä minkälaisen helvetin voivat luteet aiheuttaa.
      Tyttäreni on Nuorisosäätiön asunnossa vastaavanlaisessa lutikkahelvetissä. Kesällä alkoi kutina (asumista oli silloin takana 3 kk ja yhtään ainutta ulkomaan matkaa ei olla tehty, eli luteet tulivat talosta). Alkuun luultiin hyttysen puremiksi, kutisevia patteja kun oli jaloissa, käsissä ja lopulta joka puolella. Heinäkuussa lääkäriin joka totesi vaivan olevan nokkosrokko. No eipä ollut, lokakuun puolessa välin tytär oli poissa asunnosta viikon,patit katosivat. Lutikat olivat tässäv aiheessa syönneet 4 kk tytärtäni, jalat olivat vereslihalla kutinasta. "Nokkosrokkoon" oli popsittu lääkkeitä 2 kk. Roskiin menivät sänky, verhot. Asuntoon tyttö ei ole voinut mennä sitten 15.10 jälkeen, vuokra juoksee. Myrkyttäjä käynyt myrkyttämässä VAIN tämän asunnon, isännöitsijä kieltää "lietsomasta" ongelmasta muille asukkaille. Yhdessä asuinkerroksessa on 10 asuntoa, jos lutikat savat mellestää 4 kk tyttären asunnossa linee päivän selvää että niitä on muillakin. Pian vapautuu yksiöNuorisiasunnoilta Malmin VIljatieltä, edullinen vuokra 400 e kk. Aiotaan irtisanoa tämä lutikka"linna".

      • Mies, 29v

        Totta mooses edellisen viestin kirjoittaja.. Sossun tädeillehän se tälläisestä asiasta kertominen auttaa.. Ja hyvä "8 11", onko luetunymmärtämisentaitosi edes ala-asteikäisen tasolla? Tiedustelin aloitusviestissäni mahdollisista juridisista oikeuksistani asian suhteen. Sinä mainitset sossun tädit ja sakon? Minkä lain perusteella sakko määräytyy ja mistä lähden sitä hakemaan tässä tapauksessa? En ainakaan sossun tädeiltä..

        Rikoskaan tämä ei lienee ole? Naapurin voisin kenties haastaa sovitteluun asiasta (eli haastehakemus käräjäoikeuteen?). Etsiskelen tässä lähinnä muita vastaavan asian kokeneita.

        Kappas vaan hyvä "luteet ja riisihäröt" - Minäkin muuten satun asumaan Nuorisosäätiöllä! Ettei vain olisi ollut Espoossa tämä tapaus? Ajankohdatkin täsmäävät nääs...


      • Mies, 29v

        Tosin editinä edelliseen.. Minun ja naapurini kämpät on nyt lokakuun jälkeen (sen jälkeen, kun minä ensimmäisenä asukkaana ilmoitin asiasta) myrkytetty yhteensä 4-5 kertaa. Käsittääkseni muita talon kämppiä ei ole myrkytetty.

        Vuokranantaja ei näytä tietävän luteiden torjunnasta p***an vertaa. Koko talo pitäisi myrkyttää, jotta niistä perkeleistä päästäisiin eroon.


      • ttppii
        Mies, 29v kirjoitti:

        Totta mooses edellisen viestin kirjoittaja.. Sossun tädeillehän se tälläisestä asiasta kertominen auttaa.. Ja hyvä "8 11", onko luetunymmärtämisentaitosi edes ala-asteikäisen tasolla? Tiedustelin aloitusviestissäni mahdollisista juridisista oikeuksistani asian suhteen. Sinä mainitset sossun tädit ja sakon? Minkä lain perusteella sakko määräytyy ja mistä lähden sitä hakemaan tässä tapauksessa? En ainakaan sossun tädeiltä..

        Rikoskaan tämä ei lienee ole? Naapurin voisin kenties haastaa sovitteluun asiasta (eli haastehakemus käräjäoikeuteen?). Etsiskelen tässä lähinnä muita vastaavan asian kokeneita.

        Kappas vaan hyvä "luteet ja riisihäröt" - Minäkin muuten satun asumaan Nuorisosäätiöllä! Ettei vain olisi ollut Espoossa tämä tapaus? Ajankohdatkin täsmäävät nääs...

        Mites ajattelet sovittelua hakevasi asiassa joka ei ole rikos?


      • Mies, 29v
        ttppii kirjoitti:

        Mites ajattelet sovittelua hakevasi asiassa joka ei ole rikos?

        No mikäs tämä he__tti sitten on? Perustele, miksei ole rikos?

        Lukihäiriökö vaivaa? Ensimmäisessä viestissä kysyin neuvoa viisaammilta ja mahdollisesti saman kokeneilta että mikä/kuka korvaa. Yhtään järkevää vastausta en ole siihen kysymykseen saanut.

        Naapuri ei tiedottanut asiasta naapureitaan ja toimi asian torjumiseksi väärin --> Ongelma siirtyi minun asuntooni --> Minä jouduin luopumaan omaisuudestani sen takia. Naapurin väärän toiminnan seurauksena.

        Jos ei ole rikos, niin mikä sitten? Ei tämä näin voi mennä, ettei mikään/kukaan korvaa minulle minusta johtumattomasta syystä menetettyä omaisuuttani.

        Mä muutan tästä maasta v__uun, jos täällä ei oikeusjärjestelmä pelaa tämän verran, että syyttömät joutuvat itse maksamaan toisten aiheuttamat kulut.


      • ttppii
        Mies, 29v kirjoitti:

        No mikäs tämä he__tti sitten on? Perustele, miksei ole rikos?

        Lukihäiriökö vaivaa? Ensimmäisessä viestissä kysyin neuvoa viisaammilta ja mahdollisesti saman kokeneilta että mikä/kuka korvaa. Yhtään järkevää vastausta en ole siihen kysymykseen saanut.

        Naapuri ei tiedottanut asiasta naapureitaan ja toimi asian torjumiseksi väärin --> Ongelma siirtyi minun asuntooni --> Minä jouduin luopumaan omaisuudestani sen takia. Naapurin väärän toiminnan seurauksena.

        Jos ei ole rikos, niin mikä sitten? Ei tämä näin voi mennä, ettei mikään/kukaan korvaa minulle minusta johtumattomasta syystä menetettyä omaisuuttani.

        Mä muutan tästä maasta v__uun, jos täällä ei oikeusjärjestelmä pelaa tämän verran, että syyttömät joutuvat itse maksamaan toisten aiheuttamat kulut.

        Rikos on sellainen, joka rikkoo jotain rikoslain lakia. Mitä lakia on rikottu?


      • esa123123123123
        ttppii kirjoitti:

        Mites ajattelet sovittelua hakevasi asiassa joka ei ole rikos?

        tiedoksi vaan että riita-asioita voidaan sovitella ihan yhtälailla kuin rikosasioitakin, n000b


    • ei luteita

      http://www.vuokralaiset.fi/ voisit ottaa yhteyttä jos asia ei ole jo selvinnyt korvausten osalta. Oletko selvittänyt asiaa jo poliisin kanssa ja jos et niin kannattaa kysäistä myös heiltä miten asiassa pitäisi edetä ja samoin mahdollisuus tuoda asia riita-asiana paikalliseen sovittelutoimistoon

    • MIDAVITA

      Elikkä siis. Kotivakuutus ei korvaa, saati isännöitsijä (ehkä myrkytykset, mut ei irtaimistoa. Kysynpä vaan näinkin ison kaupungin osan, kuin pansio Turussa, aikooko kukaan tehdä asialle mitään esim. sossu, diakonissa, tai mahdollisesti joku muu instanssi. Monet meistä vähäosaisemmatkin tarvitsevat sängyn, sohvan, pöydän,ehkä pöytiä. Entä muu omaisuus, jota ne yökykkäät tuhoavat.. Kirjahylly, lipasto, tapetit, seinävaatteet, ja verhoista kankaisiin. Ja miten siten kuljeksivat taloissamme vieri vieren ja alhaalta ylös, tai päinvastoin, sekä ristiinrastiin? Niinkuin jo useassa artikkelissa on tullut esille, esim.matkoilta tullessa tai vaikka osto-myynti ja vaihdossa.Jokatapauksessa tämä on pian liiankin monen pansiolaisten/turkulaistenkin ongelma, siis kuka tai kenet voidaan laittaa n.s.vastuuseen, kuka auttaa jos rahaa ei ole kaiken hankkimiselle uudestaan... Täten ehdotan että esim.Lumikolla LUDEKOIRA tulisi haistelemaan jokaisen asunnon niin monesti kunnes koko taloissa niitä ei enää tavattaisi ollenkaan. Ja mitä tulee asuntoloihin ja esim.ekotoreihin, kait niissäkin voisi olla jokin läpäisytarkastus. P.S TOIVON KAIKILLE OMANLAISENSA KODIN JA MYÖS KODITTOMILLE PEDIN ILMAN LUTEITA! T.midavita

    • Anonyymi

      Ystäväni sai asunnon Nuorisoasuntosäätiöltä Herttoniemestä. Puoli vuotta ja vartalo täynnä lutikoiden puremia. Edessä poismuutto ja kaikkien tavaroiden hävitys. Näemmä kotivakuutus ei korvaa, mutta onko talo velvollinen hankkimaan lukittavan lavan poltettaville huonekaluille? Sai kuulla vasta myrkytyksen yhteydessä, että naapureilla myös lutikoita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1799
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1132
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe