Säilytysastioiden merkitys

glm

Mihin ingressiin te nostatte säilytysastiat? Miksi ihminen hakemalla hakee yhden ylimääräisen työvaiheen ruuan matkalla kaupasta suuhun?

Minä vihaan kaikkea ylimääräistä työtä ja kun sain lahjaksi peltirasian ostaessani kaksi jauhopussia, se makasi hyllyssä toimettomana joitain kuukausia, kunnes lahjoitin sen pois.
Voin tunnustaa ostaneeni yhden säilytysastian, nimittäin likapyykkikorin. Tällä hetkella, ja jo pitkään, sen ovat kuitenkin täyttäneet jalkapallot likapyykkien asettuessa korin viereen lattialle tai löytäessä tiensä riisuttaessa suoraan pesukoneeseen, jonka kansi on alati auki.

Useimmiten lienevät naiset niitä, jotka osteskelevat näitä säilytysastioita, mutta olenko ainoa poikkeus tässä joukossa? Voiko joku mieskin tykätä tällaisesta joutavanpäiväisestä makaroonien asettelusta?

65

1622

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tapansa kullakin

Sä olet nyt ihan hakoteillä. Säilytysrasioissa on ensisjaisesti kyse käytännöllisyydestä. Jos sulla on monta kuivatavarapussia auki kaapissa, niin niistä varisee tavaraa pitkin hyllyjä ja usein vielä lattiallekin, kun niitä ottaa toistensa takaa. Tulee turhaa siivoomista, mikä on huomattavasti tylsempää, kuin kaataa pussi kannelliseen purkkiin. Ennen vanhaan, kun kaupoissa ei ollut erillisiä säilytysrasioita, äitini pani esimerkiksi jauhopussit isoihin tyhjiin säilykepurkkeihin seisomaan, että niitä oli helppo käsitellä, eikä jauhoja varissut komeroon.

Avoimena lojuvat ruokaaineet houkuttelevat myös kaikenlaisia jauhotoukkia ja koppakuoriaisia elintarvikkeisiin. Niitäkin on olemassa, varsinkin vanhemmassa rakennuskannassa. Jos sulla on siellä kaapissa yksi makaroonipussi, jonka käytät suht nopeasti, niin sitä on turha kaataa erilliseen purkkiin, eikä hyönteiset ja mönkiäisetkään ehdi apajille. Useimmiten lienevät naiset, jotka syövät muutakin kuin makaronia... Ei sillä, että miesten ruokailukulttuuri olisi jotenkin halveksuttavaa.

• glm

Voihan tuokin aspekti olla olemassa, jos asuu vanhassa talossa, missä on hiiriä ja missä on kosteusongelmia. Tuossa tapauksessa voi olla asiallista, mutta että ylikuivissa rivari- ja kt-asunnoissakin... Sitä en ymmärrä.

• tapansa kullakin
        glm kirjoitti:

Voihan tuokin aspekti olla olemassa, jos asuu vanhassa talossa, missä on hiiriä ja missä on kosteusongelmia. Tuossa tapauksessa voi olla asiallista, mutta että ylikuivissa rivari- ja kt-asunnoissakin... Sitä en ymmärrä.

Ei ollut kyse mistään äärioloista. Elintarvikkeita pitää useimmiten suojata ihan joltain muulta kuin hiiriltä ja rotilta, vaikka niitäkin vilisee ihmisasutusten lähellä, etenkin rottia isoissa kaupungeissa. Olen nähnyt sokeritoukkia siistin vähän vanhemman kerrostalon vapaakiertoisissa ilmanvaihtokanavassa, eikä kyseessä ollut mikään kosteusvaurio. Samoin esim 80-90 luvuilla rakennetuissa rivitaloasunnoissa on muurahaisia ja sokeritoukkia. Vanhojen ylikuivien rakennuksien elintarvikekaapeissa asustelee joskus myös noin 8mm pitkiä mustia koppakuoriaisia. Eihän se kuoriainen sinänsä, mutta, jossain sen toukka on täytynyt kehittyä. Otuksia löytyy joka lähtöön. On olemassa jopa asperiinikuoriaisia, jotka käyttävät ravinnokseen asetyylisalisyylihappovalmisteita. En ole nähnyt muualla kuin TV:n eläinohjelmassa. Ei kannata luulla, että jos ei ole jotain nähnyt, niin sellaista ei ole olemassakaan.

• glm
        tapansa kullakin kirjoitti:

Ei ollut kyse mistään äärioloista. Elintarvikkeita pitää useimmiten suojata ihan joltain muulta kuin hiiriltä ja rotilta, vaikka niitäkin vilisee ihmisasutusten lähellä, etenkin rottia isoissa kaupungeissa. Olen nähnyt sokeritoukkia siistin vähän vanhemman kerrostalon vapaakiertoisissa ilmanvaihtokanavassa, eikä kyseessä ollut mikään kosteusvaurio. Samoin esim 80-90 luvuilla rakennetuissa rivitaloasunnoissa on muurahaisia ja sokeritoukkia. Vanhojen ylikuivien rakennuksien elintarvikekaapeissa asustelee joskus myös noin 8mm pitkiä mustia koppakuoriaisia. Eihän se kuoriainen sinänsä, mutta, jossain sen toukka on täytynyt kehittyä. Otuksia löytyy joka lähtöön. On olemassa jopa asperiinikuoriaisia, jotka käyttävät ravinnokseen asetyylisalisyylihappovalmisteita. En ole nähnyt muualla kuin TV:n eläinohjelmassa. Ei kannata luulla, että jos ei ole jotain nähnyt, niin sellaista ei ole olemassakaan.

Kuka ihminen edes ajattelee elintarvikkeissa olevan jotakin ötököitä? Minähän olen aivan ällistynyt, jos tuollainen asia on muka jokapäiväisesti jonkun mielessä ja niinhän se on oltava, jos tekee etukäteissuunnitelmia niiden torjumiseksi hankkimalla säilytyspurkkeja.

Tosin itse olen käsittänyt ihmisten hankkivan säilytyspurkkeja ainoastaan esteettisyyssyistä, mutta eikö niihinkin kyllästy ja kun muoti muuttuu kerran vuodessa ja ihmiset kyllästyvätkin yhä nopeammin, niin eroonhan niistä on päästävä ja sitten onkin hankittava uusi säilytyssarja.

Kalliiksi tulee ja paljon työtä siirrellä jauhoja astiasta toiseen ja kolmanteen.

• Kannatan näkemystä. Ainakin yksin asuvalla ovat kaapit täynnä kaikenlaisia avattuja pussinraatoja jollei niitä saman tien tyhjennä siistiin tiiviisti suljettavaan rasiaan. Ja noista avatuista pusseista tulee sitten herkästi poisheitettävää hävikkiä samaan aikaan kun maailmassa kuolee ihmisiä nälkään.

• glm
        yohuuhkaja kirjoitti:

Kannatan näkemystä. Ainakin yksin asuvalla ovat kaapit täynnä kaikenlaisia avattuja pussinraatoja jollei niitä saman tien tyhjennä siistiin tiiviisti suljettavaan rasiaan. Ja noista avatuista pusseista tulee sitten herkästi poisheitettävää hävikkiä samaan aikaan kun maailmassa kuolee ihmisiä nälkään.

Sinä tykkäät tehdä ylimääräistä työtä. Siitä tuossa on kysymys.

• glm kirjoitti:

Sinä tykkäät tehdä ylimääräistä työtä. Siitä tuossa on kysymys.

Minusta tuossa ei ole ylimääräistä työtä. Tuhlailusta en pidä eivätkä paperipussit ole kunnollisia säilytysastioita.

• glm
        yohuuhkaja kirjoitti:

Minusta tuossa ei ole ylimääräistä työtä. Tuhlailusta en pidä eivätkä paperipussit ole kunnollisia säilytysastioita.

Minäkään en tuhlaa. Olen myöskin minimalisti, kuten eräs rouva tuossa alempana. Paperipussi on riittävän hyvä säilytysastia ja esim. kahvin säilytyksen kannalta paras on kahvipussin sulkija. Mitään looria ei tarvita.

Minusta tuossa on aivan hirvittävä työmäärä siirrellä ruokia astioista toiseen ja mikä pahinta, turhaa työtä!
        Nytkin minulla on kanelisokeripaketti, josta näen sen viimeisen käyttöpäivän olevan käsillä. Tietäisinkö sitä, jos paketti olisi roskiksessa? Niinpä.

• Miks ei muka vois tehdä kuten sun äiti aikoinaan?!
        Kahvin laitan ainakin pusseineen aina peltirasiaan, ei aromit karkaa.
        Kyllä säilytän sen alkuperäisen pakkauksen, jonka sitte ehkä laitan johkin rasiaan.. tai sitte en. Riippuu kuin usein sitä kuluu, onko sopivaa rasiaa...

• tapansa kullakin
        glm kirjoitti:

Kuka ihminen edes ajattelee elintarvikkeissa olevan jotakin ötököitä? Minähän olen aivan ällistynyt, jos tuollainen asia on muka jokapäiväisesti jonkun mielessä ja niinhän se on oltava, jos tekee etukäteissuunnitelmia niiden torjumiseksi hankkimalla säilytyspurkkeja.

Tosin itse olen käsittänyt ihmisten hankkivan säilytyspurkkeja ainoastaan esteettisyyssyistä, mutta eikö niihinkin kyllästy ja kun muoti muuttuu kerran vuodessa ja ihmiset kyllästyvätkin yhä nopeammin, niin eroonhan niistä on päästävä ja sitten onkin hankittava uusi säilytyssarja.

Kalliiksi tulee ja paljon työtä siirrellä jauhoja astiasta toiseen ja kolmanteen.

Kuka sanoi, että ötökät ovat jokapäiväisesti mielessä, ja, että jauhoja siirreltäis yhtenään purkista toiseen. Sulla tuntuu olevan taipumusta liioitteleviin päätelmiin, ja yrität sen avulla saada muut (esim. minut) näyttämään typeriltä. Ongelmia naissuhteissa?

Mulla on sattumoisin 25 vuotta sitten hankitut suorakulmaisen särmiön muotoiset läpinäkyvät säilytyspurkit. Jos säilyttäisin purkkejaan esillä, niin ne olis jo syytä vaihtaa uusiin siistimpiin. Purkkini ovat jo ihan naarmuisia ja himmentyneitä, mutta kun ovat niin käteviä, niin en raaski luopua. Lootiin mahtuu just kilon pussi jauhoja tms., ja niitä menee kaappiin kaksi riviä peräkkäin.

• glm

Kuka sanoi, että ötökät ovat jokapäiväisesti mielessä, ja, että jauhoja siirreltäis yhtenään purkista toiseen. Sulla tuntuu olevan taipumusta liioitteleviin päätelmiin, ja yrität sen avulla saada muut (esim. minut) näyttämään typeriltä. Ongelmia naissuhteissa?

Mulla on sattumoisin 25 vuotta sitten hankitut suorakulmaisen särmiön muotoiset läpinäkyvät säilytyspurkit. Jos säilyttäisin purkkejaan esillä, niin ne olis jo syytä vaihtaa uusiin siistimpiin. Purkkini ovat jo ihan naarmuisia ja himmentyneitä, mutta kun ovat niin käteviä, niin en raaski luopua. Lootiin mahtuu just kilon pussi jauhoja tms., ja niitä menee kaappiin kaksi riviä peräkkäin.

Pesetkö purkkisi aina, kun se on tyhjentynyt vai lisäätkö jämien päälle uutta jauhoa? Eikö ole hygieenisempää käyttää tehtaan pakkausta sen aikaa kuin se kestää? Koskaan minulla ei ole mikään pakkaus haurastunut ja hajonnut käsiin.

Minä en mitenkään ymmärrä tätä koko asiaa. Jos olen joskus hyllyjä, kerran vuodessa jouluksi, puhtaaksi pyyhkiessäni nähnyt jonkun kuoren, jossa on ilmeisesti ollut joku elukka sisällä, niin minähän vain pyyhkäisen hyllyn ja unohdan koko jutun. Mielessäni ei edes käväise, että pitäisi tuon takia tuhota koko ruokakaapin sisältö.

Mitenkäs tämä yksikin venäläinen kasvatti ja söi kärpäsiä? Aasiassa toukat ja ötökät ovat pääravintoa riisin ohella ja niitä kaivetaan suoraan sontakasoista.
        Ranskassa kuljeskellaan paljas patonki kainalossa kaiket päivät ja sitten syödään se.

Miksi kouluissa ei opeteta, että tehdaspakkaukset ovat terveysriski, jos ne muka ovat?

• tapansa kullakin
        glm kirjoitti:

Pesetkö purkkisi aina, kun se on tyhjentynyt vai lisäätkö jämien päälle uutta jauhoa? Eikö ole hygieenisempää käyttää tehtaan pakkausta sen aikaa kuin se kestää? Koskaan minulla ei ole mikään pakkaus haurastunut ja hajonnut käsiin.

Minä en mitenkään ymmärrä tätä koko asiaa. Jos olen joskus hyllyjä, kerran vuodessa jouluksi, puhtaaksi pyyhkiessäni nähnyt jonkun kuoren, jossa on ilmeisesti ollut joku elukka sisällä, niin minähän vain pyyhkäisen hyllyn ja unohdan koko jutun. Mielessäni ei edes käväise, että pitäisi tuon takia tuhota koko ruokakaapin sisältö.

Mitenkäs tämä yksikin venäläinen kasvatti ja söi kärpäsiä? Aasiassa toukat ja ötökät ovat pääravintoa riisin ohella ja niitä kaivetaan suoraan sontakasoista.
        Ranskassa kuljeskellaan paljas patonki kainalossa kaiket päivät ja sitten syödään se.

Miksi kouluissa ei opeteta, että tehdaspakkaukset ovat terveysriski, jos ne muka ovat?

Kun purkki tyhjenee, niin tietysti astianpesukoneeseen. Uusi pakkaushan avataan vasta sitten, kun tavaraa seuraavan kerran tarvitaan. Ja siinä avaamisen yhteydessä päräytetään purkkiin. Hyvä pahvilaatikko kelpaa säilytysastiaksi, mutta noi aukinaiset muovipussit nyt vaan ovat hankalia käsitellä, siis minun mielestäni.

Muistaakseni koulun kotitaloustunnilla sanottiin, että jauhot on hyvä (huom hyvä, ei pakko) säilyttää kannellisessa astiassa. Eikä se tarkoita sitä, että tehdaspakkaukset olisivat terveysriski. Miks pitää olla noin mustavalkoinen ja ehdoton. Muistan myös nähneeni, että jauhoista siivilöitiin pois toukkia, eikä jauhoja toukista huolimatta hävitetty. Nykyään kai hävitettäisiin. Saathan sinä vaikka kasvattaa toukkia ihan tarkoituksellisesti omiin tarpeisiisi. Ei kai sitä kukaan kiellä.

Miksi sä muuten kinaat joutavista asioista eli siitä, että ihmisillä on erilaisia toimintatapoja. Ei kai kukaan ole vaatinut, että sun pitäisi käyttää purkkeja. Sehän on sinun täysin oma asiasi. Eikä ole sinun asiasi lähteä sotaan toisten ihmisten säilytysratkaisuja vastaan. En nyt oikein ymmärrä tätä sinun ongelmaasi.

• glm

Kun purkki tyhjenee, niin tietysti astianpesukoneeseen. Uusi pakkaushan avataan vasta sitten, kun tavaraa seuraavan kerran tarvitaan. Ja siinä avaamisen yhteydessä päräytetään purkkiin. Hyvä pahvilaatikko kelpaa säilytysastiaksi, mutta noi aukinaiset muovipussit nyt vaan ovat hankalia käsitellä, siis minun mielestäni.

Muistaakseni koulun kotitaloustunnilla sanottiin, että jauhot on hyvä (huom hyvä, ei pakko) säilyttää kannellisessa astiassa. Eikä se tarkoita sitä, että tehdaspakkaukset olisivat terveysriski. Miks pitää olla noin mustavalkoinen ja ehdoton. Muistan myös nähneeni, että jauhoista siivilöitiin pois toukkia, eikä jauhoja toukista huolimatta hävitetty. Nykyään kai hävitettäisiin. Saathan sinä vaikka kasvattaa toukkia ihan tarkoituksellisesti omiin tarpeisiisi. Ei kai sitä kukaan kiellä.

Miksi sä muuten kinaat joutavista asioista eli siitä, että ihmisillä on erilaisia toimintatapoja. Ei kai kukaan ole vaatinut, että sun pitäisi käyttää purkkeja. Sehän on sinun täysin oma asiasi. Eikä ole sinun asiasi lähteä sotaan toisten ihmisten säilytysratkaisuja vastaan. En nyt oikein ymmärrä tätä sinun ongelmaasi.

Minä en vieläkään ymmärrä, kuinka paperinen jauhopussi sotkisi yhtään mitään sen enempää kuin joku muovi- tai lasikippokaan. Kai nyt jauhot roiskuu lattialle mistä astiasta hyvänsä, jos käsi heiluu holtittomasti.
        Jokaista pakettia kohden tulee yksi ylimääräinen kaatokerta, jos tunkee ne jauhot säilytystölkkiin.

Mistä te olette saaneet päähänne ostaa tölkkejä, joihin kyllästyy nopeasti ja sitten niistä täyttyy kaatopaikat, kun eihän niitä naarmuuntuneita muovitölkkejä kukaan osta edes kirpputorilla. Lasitölkit taas painavat ja mitenkäs reumaatikot niitä edes aukovat? Joillekin on työlästä avata edes kahvipussin sauma.

• glm kirjoitti:

Minä en vieläkään ymmärrä, kuinka paperinen jauhopussi sotkisi yhtään mitään sen enempää kuin joku muovi- tai lasikippokaan. Kai nyt jauhot roiskuu lattialle mistä astiasta hyvänsä, jos käsi heiluu holtittomasti.
        Jokaista pakettia kohden tulee yksi ylimääräinen kaatokerta, jos tunkee ne jauhot säilytystölkkiin.

Mistä te olette saaneet päähänne ostaa tölkkejä, joihin kyllästyy nopeasti ja sitten niistä täyttyy kaatopaikat, kun eihän niitä naarmuuntuneita muovitölkkejä kukaan osta edes kirpputorilla. Lasitölkit taas painavat ja mitenkäs reumaatikot niitä edes aukovat? Joillekin on työlästä avata edes kahvipussin sauma.

Rauhoitu nyt jo hyvä ihminen!!

• glm
        sedna2003 kirjoitti:

Rauhoitu nyt jo hyvä ihminen!!

Missä on tapeltu? En ole huomannut mtään!?

• glm kirjoitti:

Missä on tapeltu? En ole huomannut mtään!?

Lue tarkemmin, päättele vähemmän! Ei lukenut mitään tappelemisesta. Toi sun vimma vaan pistää silmään. Ihmiset ovat tyytyväisiä omiin ratkaisuihinsa ja sinä jankkaat ja jankkaat siitä, kuinka he ovat sun mielestä väärässä. Onko siinä mitään järkee?

• glm
        sedna2003 kirjoitti:

Lue tarkemmin, päättele vähemmän! Ei lukenut mitään tappelemisesta. Toi sun vimma vaan pistää silmään. Ihmiset ovat tyytyväisiä omiin ratkaisuihinsa ja sinä jankkaat ja jankkaat siitä, kuinka he ovat sun mielestä väärässä. Onko siinä mitään järkee?

Kuka muka on tyytyväinen? Eikö ole hyvä aika-ajoin kyseenalaistaa omia ratkaisujaan / näkemyksiään?
        Koetko, ettei sinua ole kiitelty tarpeeksi omista valinnoistasi / ratkaisuistasi näiden asioiden suhteen?

• glm kirjoitti:

Kuka muka on tyytyväinen? Eikö ole hyvä aika-ajoin kyseenalaistaa omia ratkaisujaan / näkemyksiään?
        Koetko, ettei sinua ole kiitelty tarpeeksi omista valinnoistasi / ratkaisuistasi näiden asioiden suhteen?

No, ei vois vähempää kiinnostaa kiittelyt. Juu kaikkea laitetaan aika-ajoin uusiksi, mutta vastahan mä olen saanut keittiöni valmiiksi asti. Yks kaappi pitäis vielä tehdä, ja vaihtaa yks viilutettu työpöytälevy kokopuiseksi.

• .............

Pahin säilytysastia = pakastin. Kuin suo, syö sinne laitetun. Koskaan ei sieltä viitsi ottaa, kun edessä on aikaavievä lämmitys.
      Ennemmin hakee kaupasta valmiiksi tuoretta valmistetta.

Mitä ihmeen säitytysastioita? Itse en niitä harrasta.
      Makaroonit saavat olla pussissaan.
      Likapyykkikoreja on kaksi apukeittiössä, ihan rakennusvaiheessa sinne ympättyjä.

• glm

En ajatellut pakastinta tätä aloitusta tehdessäni. Sehän on varsinkin haja-asutusalueella tärkeä, kun kauppoihin on matkaa. Myöskin marjastajille tärkeä. Kt-asunnoissa vakiovaruste ellei kysymyksessä ole joku 60-luvun talo.

Minulle pakastimen ainoa huono puoli on se, että jos siellä on jotakin makeaa, niin säilyvyys on heikko.

• ................
        glm kirjoitti:

En ajatellut pakastinta tätä aloitusta tehdessäni. Sehän on varsinkin haja-asutusalueella tärkeä, kun kauppoihin on matkaa. Myöskin marjastajille tärkeä. Kt-asunnoissa vakiovaruste ellei kysymyksessä ole joku 60-luvun talo.

Minulle pakastimen ainoa huono puoli on se, että jos siellä on jotakin makeaa, niin säilyvyys on heikko.

:))))))))

Nykyiset pakastimet lie valmistettu kestämään kolmisen vuotta. On testattu pari kertaa. Onneksi saimme tutulta vanhan pakastimen, joka nyt on säilönyt sisälmyksiään kunnolla jo monta vuotta.
        Jätski kyllä ei jää sinne makaamaan, kuin moni muu tuote.
        OK-talo on meillä, mutta jaska koko pakastin, pitäisiköhän kärrätä kaatikselle, sisälmyksineen.

• Käytän säilytysastioita. Veneesenkin tulee SmartStoren kannellisia säilytyslaatikoita. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin epäjärjestyksessä olevat tavarat. Työkalut, ruuvit ym. ovat omassa säilytysboksissaan.

• glm

Minun toinen nimeni onkin epäjärjestys. Jos ostan maustepussin ja minulla on siihen sopiva lasipurkkikin, niin minulle on ylivoimaista tyhjentää pussia tuohon purkkiin, koska se on ylimääräinen työvaihe. Siellä ne maustepussit suloisesti nojailevat mikä mitenkin päin ja mikä missäkin kaapissa.

Lähinnä kritisoin sitä, että ostetaan tyhjiä purkkeja. Tottakai joskus on pakko ostaa maustepurkki, jossa on mausteet valmiiksi sisällä.

• glm

Toisaaltahan on niinkin, että monet vaimot ja perheenäidit stressaantuvat kotitöistä. Miksi he eivät jätä tuollaista turhaa koreilua pois ja löysää siivous-/järjestelyintoaan?

• glm kirjoitti:

Minun toinen nimeni onkin epäjärjestys. Jos ostan maustepussin ja minulla on siihen sopiva lasipurkkikin, niin minulle on ylivoimaista tyhjentää pussia tuohon purkkiin, koska se on ylimääräinen työvaihe. Siellä ne maustepussit suloisesti nojailevat mikä mitenkin päin ja mikä missäkin kaapissa.

Lähinnä kritisoin sitä, että ostetaan tyhjiä purkkeja. Tottakai joskus on pakko ostaa maustepurkki, jossa on mausteet valmiiksi sisällä.

Kaunis purkki tai rasia saattaa olla myös sisustuselementti. Omalta kohdalta käytän eri säilytysjuttuja helpottaakseni elämää. Pysyvät järjestyksessä ja pölyltä suojassa. Toisaalta voin aina tarkastaa laatikosta, puuttuuko jotakin tuotetta vai pitääkö ostaa kaupasta. Eli kaikella on oma paikkansa ja helposti löydettävissä.

• glm
        brutsparklingwine kirjoitti:

Kaunis purkki tai rasia saattaa olla myös sisustuselementti. Omalta kohdalta käytän eri säilytysjuttuja helpottaakseni elämää. Pysyvät järjestyksessä ja pölyltä suojassa. Toisaalta voin aina tarkastaa laatikosta, puuttuuko jotakin tuotetta vai pitääkö ostaa kaupasta. Eli kaikella on oma paikkansa ja helposti löydettävissä.

Merkkaatko purkkiin myös viimeisen käyttöpäivän? Eihän sinne voi aina vaan lisätä ja lisätä tavaraa, kun osa voi olla jo vaikka kuinka vanhaa.

• glm

Entä sitten aromit? Ei kai yksikään kulinaristi tuhoa kahvinautintoaan kaatamalla kahvia alkuperäispakkauksestaan johonkin peltirasiaan..?

• glm kirjoitti:

Merkkaatko purkkiin myös viimeisen käyttöpäivän? Eihän sinne voi aina vaan lisätä ja lisätä tavaraa, kun osa voi olla jo vaikka kuinka vanhaa.

Olen myös minimalisti eli myös ruokatavara kiertää. En juo kahvia. Teelaatuja on kaksi esillä omissa pusseissaan. Avaamattomat teepakkaukset ovat taas pienessä SmartStoren laatikossa avaamattomien suklaalevyjen ja marjajauheiden kanssa.

En välttämättä laita kaikkia kuivatuotteita säilytysastioihin. Osan kylläkin esim. valmiin siemensekoituksen (auringonkukan, seesamin ja pellavan siemeniä), josta voi lisätä puuroihin. Veneessä tulen kuivatavaran laittamaan ostettuihin säilytysrasioihin. Veneessä ilmankosteuskin on maaolosuhteita suurempi.

Nyt kun olen hankkinut veneen, niin pyrin sen varusteiden asianmukaiseen säilytykseen. Yhden purjeen uusimiseen menee 2000 euroa. Haluan myös, että köydet ovat pestyinä ja kuivina köysivyyhteinä kannellisissa laatikoissa.

Pidän järjestelystä ja asioiden paikallaan olemisesta. Tämä on minun tapani hoitaa asioita. Se ei tarkoita sitä, että en viihtyisi kylässä paikassa, jossa toimitaan toisella tavalla.

Yritin valottaa omia käytäntöjäni :).

• glm

Olen myös minimalisti eli myös ruokatavara kiertää. En juo kahvia. Teelaatuja on kaksi esillä omissa pusseissaan. Avaamattomat teepakkaukset ovat taas pienessä SmartStoren laatikossa avaamattomien suklaalevyjen ja marjajauheiden kanssa.

En välttämättä laita kaikkia kuivatuotteita säilytysastioihin. Osan kylläkin esim. valmiin siemensekoituksen (auringonkukan, seesamin ja pellavan siemeniä), josta voi lisätä puuroihin. Veneessä tulen kuivatavaran laittamaan ostettuihin säilytysrasioihin. Veneessä ilmankosteuskin on maaolosuhteita suurempi.

Nyt kun olen hankkinut veneen, niin pyrin sen varusteiden asianmukaiseen säilytykseen. Yhden purjeen uusimiseen menee 2000 euroa. Haluan myös, että köydet ovat pestyinä ja kuivina köysivyyhteinä kannellisissa laatikoissa.

Pidän järjestelystä ja asioiden paikallaan olemisesta. Tämä on minun tapani hoitaa asioita. Se ei tarkoita sitä, että en viihtyisi kylässä paikassa, jossa toimitaan toisella tavalla.

Yritin valottaa omia käytäntöjäni :).

Sinä oletkin tyypillinen nainen, kun pidät järjestelystä ja asioiden paikallaan olemisesta. Minä taas olen tuon vastakohta.

Koko tämä aloitus sai sysäyksen tuosta blogista ->

http://jaskanpauhantaa.blogspot.com/2009/12/naisen-logiikasta.html

• glm kirjoitti:

Sinä oletkin tyypillinen nainen, kun pidät järjestelystä ja asioiden paikallaan olemisesta. Minä taas olen tuon vastakohta.

Koko tämä aloitus sai sysäyksen tuosta blogista ->

http://jaskanpauhantaa.blogspot.com/2009/12/naisen-logiikasta.html

Tyypillinen? Ei sellaista varmasti ole olemassa kuin tyypillinen nainen. Toiset ihmiset ovat vain toisia järjestelmällisempiä. Kun teen jotakin, niin katson, onko siitä todellista hyötyä ja helpottaako muuten elämää.

Koti ja kaapit, jossa tavaroita ei ole tipoittain siellä täällä, on helpompi siivota. Haluan vain saada kodin organisoitua sellaiseksi, joka on helppo pitää puhtaana ja siten viihtyisänä.

Ajatukset pyörivät sen ympärillä, minkälaisen pressujärjestelmän rakennan ensi kesän aikana seuraavaksi talveksi venettä varten. Veneen osto tapahtui sen verran nopeaan tahtiiin, ettei jäänyt aikaa paremmalle suoritukselle.

Yleensäkin haluan, että arki sujuu joutuisasti ja että voin keskittyä asioihin, jotka merkisevät minulle jotakin. Myös tuolla järjestelmällisyydellä takaan, että heräteostoksia tapahtuu mahdollisimman vähän.

• glm

Tyypillinen? Ei sellaista varmasti ole olemassa kuin tyypillinen nainen. Toiset ihmiset ovat vain toisia järjestelmällisempiä. Kun teen jotakin, niin katson, onko siitä todellista hyötyä ja helpottaako muuten elämää.

Koti ja kaapit, jossa tavaroita ei ole tipoittain siellä täällä, on helpompi siivota. Haluan vain saada kodin organisoitua sellaiseksi, joka on helppo pitää puhtaana ja siten viihtyisänä.

Ajatukset pyörivät sen ympärillä, minkälaisen pressujärjestelmän rakennan ensi kesän aikana seuraavaksi talveksi venettä varten. Veneen osto tapahtui sen verran nopeaan tahtiiin, ettei jäänyt aikaa paremmalle suoritukselle.

Yleensäkin haluan, että arki sujuu joutuisasti ja että voin keskittyä asioihin, jotka merkisevät minulle jotakin. Myös tuolla järjestelmällisyydellä takaan, että heräteostoksia tapahtuu mahdollisimman vähän.

Voihan se olla niinkin, että sinä olet hitusen järjestelmällisempi, kuin naiset keskimäärin.
        Tuossa blogissa oli pari kohtaa, jotka kiteyttävät koko jutun. Itse asetun tuohon mieskategoriaan logiikaltani.

"Miehen tavoite kaikessa hänen toiminnassaan on minimaalinen vaiva ja maksimaalinen hyöty. Tässä yhteydessä tilanne on vielä yksinkertaisempi, koska hyöty (syöminen) on joka tapauksessa vakio, joten ei tarvitse tehdä punnitusta vaivan ja hyödyn välillä. Kyse on ainoastaan vaivan minimoimisesta."

"Naiselle työn määrällä ei ole merkitystä, vaan sillä, että saa puuhastella. Jos hänellä tietyllä hetkellä ei ole mitään erityistä tekemistä, hän ottaa murolaatikon ja tyhjentää sen purkkiin."

• glm kirjoitti:

Voihan se olla niinkin, että sinä olet hitusen järjestelmällisempi, kuin naiset keskimäärin.
        Tuossa blogissa oli pari kohtaa, jotka kiteyttävät koko jutun. Itse asetun tuohon mieskategoriaan logiikaltani.

"Miehen tavoite kaikessa hänen toiminnassaan on minimaalinen vaiva ja maksimaalinen hyöty. Tässä yhteydessä tilanne on vielä yksinkertaisempi, koska hyöty (syöminen) on joka tapauksessa vakio, joten ei tarvitse tehdä punnitusta vaivan ja hyödyn välillä. Kyse on ainoastaan vaivan minimoimisesta."

"Naiselle työn määrällä ei ole merkitystä, vaan sillä, että saa puuhastella. Jos hänellä tietyllä hetkellä ei ole mitään erityistä tekemistä, hän ottaa murolaatikon ja tyhjentää sen purkkiin."

Hmm.. Näin, että jossakin vastauksessasi kerroit luottavasi siihen, että asunto on uusi ja siksi siellä ei olisi tuholaisia. Jos ostat viljatuotteita, niin jossakin vaiheessa törmäät esim. ryyneissä, saavasi kaupan kylkiäisenä elintarviketuholaisia. Jos muut tuotteet kaapissa on suojattu, et joudu hävittämään muitakin kuivia elintarvikkeita. Yksi kerta riitti olemaan tarkempi elintarvikkeiden suhteen.

• glm kirjoitti:

Hiukkasen alentavaa naista kohtaan, et tekee tarkoituksetonta työtä.
        Silloin pitäis kysyämitä on elämän sisällössä pielessä, jos pitää yrittää olla ..ajattelematta
        Mut, sehän kai blogin tarkoituskin on, provosoida?
        Itse kuitenkin nostaisin arvoon, kotonakin tehdyn työn.
        Monesti se on laadukkaampaa kuin se mitä rahan edestä tehdään?
        Oletko tullut ajatelleksi, et mies myös monesti menee sieltä mistä aita on matalin ja se johtaa syytteisiin sit....raastuvassa.
        Yleistäminen on persiist, koska kummassakin sukupuolessa on tunareita ja hyväkskäyttäjiä, mut sit niitäkin jotka tekee sitä rehellistä työtä josta ei koskaan kiitellä?
        Eikä mitallia myönnetä?

• terkkari49v
        glm kirjoitti:

tÄYS JÄRJESTYS PYSYY,SEKÄ EI TOUKAT LVIÄ KOSKA KAUPASTAKIN TUODUISSA ON JOSKU ÖTÖKÖITÖ..eikä pölise,siisteys uus-avuttomat kunniaan.

• Tsau;)
        glm kirjoitti:

Entä sitten aromit? Ei kai yksikään kulinaristi tuhoa kahvinautintoaan kaatamalla kahvia alkuperäispakkauksestaan johonkin peltirasiaan..?

kahvia ei kannata missään nimessä ottaa pois alkuperäisestä pakkauksestaan. Sitä varten on siinä pakkausessa teippi jolla voi sulkea avautun paketin. Tai sitten voi sulkijalla (muovisella sulkea): Laitan itse kahvin sen jälkeen vasta peltipurkkiin;)) niitäkin kaksi. Toinen kaunis puinen tai metallinen. Eri kahvilaaduille omansa. Tee-kaapissani. Pieni kaunis erillinen lasikaappi olen..(teen ystävä) taas säilytän teevalikoimani ja kaikki omissa puseissaan...sulkijalla sitten nämä eri teet mitkä eivät pussiteetä suljen..Paras tee tulee haudutetusta teelaaduista..minullakin sellainen pieni lämmintin teekannulle missä tuikkukynttilä alla..pitää teen kuumana.

Tsau:Friidu

• purkkilainen

Siistiä ja hygienistä.
      Kaksi kertaa olen saanut kaupasta ostetussa pakkauksessa yllätyksen. Ensimmäisellä kerralla en ollut varautunut ja sen vuoksi jouduin heittämään koko kuivatavarakaapin sisällön roskiin, toisella kerralla kaikki kuiva-aineet olivat tiiviöpurkeissa joten vahingokseni jäi vain se uusi matonen myslipakkaus.

• Niin mun kaapissa ei ole makaronia, mutta siellä on paljon erilaisia kuivaelintarvikeita: soijaa, papuja, linssejä, kuivattuja sieniä yms. Kun mä ostan esimerkiksi paketillisen soijahiutaleita, laitan toki pussin avaamattomana kaappiin. Sitten, kun sen leikkaa auki, niin pussin sisältö meinaa levitä käsiin. Hauras pussi on tarkoitettu kerta käyttöön. Okei, voihan sen sulkea IV-teipillä ja korjata repeämät samalla, mutta menee pikkasen hankalaksi. Pienet linssit ja bulgur tuppaavat varisemaan pusseista. Siivottomaksi menee ja hankalaksi, jos alkaa kiukuttelemaan säilytyspurkkeja vastaan. Säästäähän sellaiset kompaktit säilytysrasiat tilaakin.

Mun mielestäni tois sun päänvaiva toisten ihmisten toimintatavoista on aika huvittavaa, ei ehkä ihan tervettä. Katsos meillä ihmisillä saattaa olla hieman erilaisia tavaroita kaapissa kuin sinulla ja erilaisia säilytystarpeita ja erilaiset käsitykset elintarvikehygienasta. Näin laktovegetaarina en halua jauhoihini mitään toukkia, ja siksi säilytän ne ilmatiiviissä astioissa. Vaivaa siitä on korkeintaan sinulle.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jauhokoisa

• glm

Minulle elintarvikehygienia on sitä, että pesen käteni ennen, kuin kosken ruokaan. Kaikki muu on kenties hieman neuroottista ellei asu jossain hiirikämpässä.
        Minulla on uudehko asunto ja paljon tilaa.

• glm kirjoitti:

Minulle elintarvikehygienia on sitä, että pesen käteni ennen, kuin kosken ruokaan. Kaikki muu on kenties hieman neuroottista ellei asu jossain hiirikämpässä.
        Minulla on uudehko asunto ja paljon tilaa.

Mut kuule, pidä sä huolta niistä makaroneistasi, niin muut pitävät huolta omistaan. Olis jotenkin luontevampaa.

• glm
        sedna2003 kirjoitti:

Mut kuule, pidä sä huolta niistä makaroneistasi, niin muut pitävät huolta omistaan. Olis jotenkin luontevampaa.

Oletko nähnyt tämän videon?

http://www.youtube.com/watch?v=OhBmWxQpedI

Toinen asia, mikä inhottaa, kun katsoo tv:stä näitä arvostele mun illallinen -ohjelmia, on se, kun naisten pitkät ja huonostihoidetut hiukset roikkuvat ruokalautasella.

• glm kirjoitti:

Oletko nähnyt tämän videon?

http://www.youtube.com/watch?v=OhBmWxQpedI

Toinen asia, mikä inhottaa, kun katsoo tv:stä näitä arvostele mun illallinen -ohjelmia, on se, kun naisten pitkät ja huonostihoidetut hiukset roikkuvat ruokalautasella.

Niin, mitä sitten?

• GloriaMay ;)
      Säilytysastioita on aika monenlaisia.
      Just silmäilin isoja alumiiniaskeja, joihin voisin kätevästi säilöä vaikkapa ylimääräiset petivaatteet. Ajattelin tuoda niitä muutaman kotio
      Mukanani toin tänään isoja muovilaatikoita, jotka on tarkoitettu autotallitavaroiden säilytykseen.
      Siinä mukana tuli metallisalkkuja, joihin laitellaan pientä tarviketta, sulakkeita, autolamppuja, abikoja.
      Aiemmin olen haalannut autotalliin pari isoa metallilaatikostoa, joihin menee kaiki työkalut, kutistemuovit, nitriilikumit, tiivisteet, sikaflexit jne...Pyörien huolto ja varaosatarvikkeet...
      Ihmisen elämään kuuluisi hyvinkin järjestys, jos tavaraa on paljon.Ja jos se pitää tavara löytää sillon, kun niitä tarvitsee?
      Jos asuu pikkuses huushollis ja tavaraa on vähän, niin ei kai sen säilyttämiseen paljon tartte.
      Itse mielelläni säilön kuivamuonat, jauhoista alkaen muovitölkkeihin.
      Aina on vaarana, näin omakotitalos, et hiiriä pääsee sisälle ja ne sotkevat ruokakaapit, jotka ovat lattianrajas...
      En ole järjestelmälinen ihminen mut jopa minäkin tajuan, et kaikelle pitää olla paikkansa....jotta sen löytää..

• tietämättömyyttäkö?
    • Helppoa kuin heinänteko laittaa tuote pusseineen säilytysrasiaan.
      Kahvissa säilyy aromit, ja muut sydeemit ei ole pitkin kaappeja ja nää riishäröt ym kuoriaiset ja toukat ei pääse jauhojen kimppuun.
      Yksinäisenä ihmisenä kun kuitenkin noita kaikkein pienimpiä annoskokoja käytän esim. jauhoissa.

• glm

Kuoleeko niihin ötököihin, jos niitä on, mutta ei näe?

Minä ymmärrän, jos pää on täynnä täitä, niin ne on tuhottava, koska ne kutittavat, mutta jos elämänsä aikana syö yhden riisihärön tms. niin mitä sillä on edes väliä?

• glm kirjoitti:

Kuoleeko niihin ötököihin, jos niitä on, mutta ei näe?

Minä ymmärrän, jos pää on täynnä täitä, niin ne on tuhottava, koska ne kutittavat, mutta jos elämänsä aikana syö yhden riisihärön tms. niin mitä sillä on edes väliä?

Ei se ötökkä ole yksin, sillä on iso liuta kavereita mukana :). Sitä paitsi ne lisääntyvät nopeasti. Tietysti, jos suosii proteiinipitoisia ruokia, niin mikä sen parempaa kuin oma toukkafarmi ;).

Tätä voit pitää järjettömänä, mutta skannaan tällä hetkellä vähemmän tärkeitä, mutta säilytettäviä papereita (liittyy esim. omaan alaan). Inhoan myös paperiröykkiöitä ja kansioröykkiöitä kotona..

• brutsparklingwine kirjoitti:

Ei se ötökkä ole yksin, sillä on iso liuta kavereita mukana :). Sitä paitsi ne lisääntyvät nopeasti. Tietysti, jos suosii proteiinipitoisia ruokia, niin mikä sen parempaa kuin oma toukkafarmi ;).

Tätä voit pitää järjettömänä, mutta skannaan tällä hetkellä vähemmän tärkeitä, mutta säilytettäviä papereita (liittyy esim. omaan alaan). Inhoan myös paperiröykkiöitä ja kansioröykkiöitä kotona..

Ötökkäfarmi ;)
        Tiiäks muutes, ihan tuli vaan mieleen...
        voiks vaikka satiaisen tai lutikan, vielä eläinlääkärille?
        Jos se voip huonosti?

• anjaniina_ kirjoitti:

Ötökkäfarmi ;)
        Tiiäks muutes, ihan tuli vaan mieleen...
        voiks vaikka satiaisen tai lutikan, vielä eläinlääkärille?
        Jos se voip huonosti?

Ajattelitko, että sille annettaisiin esim. verensiirto, määrättäisiin antibiootteja tai tehtäisiin leikkaus :)?

• brutsparklingwine kirjoitti:

Ajattelitko, että sille annettaisiin esim. verensiirto, määrättäisiin antibiootteja tai tehtäisiin leikkaus :)?

No niin.Jo son tarvetta.
        Tai tutkittas onko vaiks syöpä?
        Tai ruuansulatusvaivoja?

• Ei niihin varmaan kuole, mutta ei ole mukavaa kun keittää esim. riisipuuroa ja yhtäkkiä näkee maidon pinnalle nousevia toukkia ja niitä on paljon.
      Tai kun avaa jauhopussin ja siellä möngertää monta mustaa pientä kuoriaista.

Siinä ei auta kun laittaa kaikki jauhot ja riisit roskiin, mikä on minusta erittäin suurta tuhlausta varsinkin kun tietää että ihmisiä elää nälässä.

Ja hävittää ne täytyy koska lisääntymisvauhti on himuinen.
      Sitten on vielä se kaappien siivous kun ne menee sielläkin joka pieneen koloon, ja jos sinne jää niin kohta on taas jauhot ja riisit ym täynnä niitä.

Eli helpommalla minusta pääsee kun ovat omissa astioissaan ja pusseineen kaikkineen, niitä nimittäin voi tulla ihan kaupan pussissa, koska tehtaissakin niitä on missä jauhoja pussitetaan.
      Mulla on kokemus taistella vastaan riisihäröjä ja se ei ollut kivaa.

• glm

Entäs ammattikeittiöt ja leipomot; onko kokemusta niiden käytännöistä?

• tulisilla**
        glm kirjoitti:

Entäs ammattikeittiöt ja leipomot; onko kokemusta niiden käytännöistä?

Riitänee että tuon tänne vain henk.kohtasen kokemukseni.

• glm
        tulisilla** kirjoitti:

Riitänee että tuon tänne vain henk.kohtasen kokemukseni.

Tarkoitin, että pelottaako niiden ötökkäkannat...

• glm kirjoitti:

Ai niinku se ötökkäpuuro jota vasta lapsille kauhottiin?

• tulisilla**
        glm kirjoitti:

Noh mua ei pelota mikään, ei ne omassa keittiössänikään olleet pelottavia.
        Oli vain turhan iso homma saada ne loppumaan, se myrkytys ja kaikki.
        Ruokakomeroiden myrkytys ei ole suotavaa, mutta niiden lisääntyminen on niin rajua että ilman sitä ei ois onnistnut nitistämään joka ainoaa.
        Joten mieluummin suojaan ruokani kun enää uudestaan siihen hommaan lähden, yksinkertaisempaa ja helpompaa.

Eli vielä varmistukseksi en pelkää ötökkäkantoja missään.
        Ja nyt jätän taas tällä kertaa tähän :))

• Mahtaa sulla olla mielenkiintosen väriset pyykit >;))) hähä..

• Mietin ihan samaa. Vaaleita kun ei kannata pestä tummien kanssa. Ja selvästi likaantuneet vaatteet vaativat kovemman käsittelyn, kuin mitä esim villa ja silkki kestävät. Toi tyyppi sais varmaan hyperventilaatiokohtauksen, jos se kuulis, että mulla on lootat erilaista pesua vaativille pyykeille. Yhtä valkoista raakapuseroakaan ei viitsi laittaa yksin pesuun ja tummien farkkujen kanssa siitä tulee entinen. On ekologisempaa pestä pyykkiä vasta sitten, kun samanlaisen pesun vaativia vaatteita on useampi kappale. Likapyykkiä on inhottava penkoa ja lajitella. Siksi heitän pesuun menevät vaatteet jo heti alkuunsa omiin koreihin.

• sedna2003 kirjoitti:

Mietin ihan samaa. Vaaleita kun ei kannata pestä tummien kanssa. Ja selvästi likaantuneet vaatteet vaativat kovemman käsittelyn, kuin mitä esim villa ja silkki kestävät. Toi tyyppi sais varmaan hyperventilaatiokohtauksen, jos se kuulis, että mulla on lootat erilaista pesua vaativille pyykeille. Yhtä valkoista raakapuseroakaan ei viitsi laittaa yksin pesuun ja tummien farkkujen kanssa siitä tulee entinen. On ekologisempaa pestä pyykkiä vasta sitten, kun samanlaisen pesun vaativia vaatteita on useampi kappale. Likapyykkiä on inhottava penkoa ja lajitella. Siksi heitän pesuun menevät vaatteet jo heti alkuunsa omiin koreihin.

Joo, on kokeiltu toi et heitetään vaan pesukoneeseen ;) Sinne kun jää se yks heitetty ja väriä päästävä sit alimmaiseks, eikä kehtaa enää paskasta pyykkii penkoo, ni...
        Meil ainakin on värillisille ja valkeille omat laatikkonsa ;)
        Mut eihän se, jos on kerta jonkunnäkönen laatikkofobia, ni....

• glm
        anjaniina_ kirjoitti:

Joo, on kokeiltu toi et heitetään vaan pesukoneeseen ;) Sinne kun jää se yks heitetty ja väriä päästävä sit alimmaiseks, eikä kehtaa enää paskasta pyykkii penkoo, ni...
        Meil ainakin on värillisille ja valkeille omat laatikkonsa ;)
        Mut eihän se, jos on kerta jonkunnäkönen laatikkofobia, ni....

Minä en koskaan osta väriäpäästäviä vaatteita. Nehän ovat sitten jotain halpistuotteita.

Jos minulla on fobia, niin se on _ylimääräisen_työn_fobia_

• glm kirjoitti:

Minä en koskaan osta väriäpäästäviä vaatteita. Nehän ovat sitten jotain halpistuotteita.

Kaikista tekstiileistä lähtee jonkin verran nukkaa, joka tarttuu toisiin vaatteisiin ja himmentää ajanoloon värit ja valkoisuuden. Laatumatsku silkki on värien suhteen hieman ongelmallinen. Niihin ei aina saada pitäviä värejä. Värisävytkin tuotetaan erilaisilla kemikaaleilla, ja jotkut värisävyt lähtevät herkemmin liikkeelle. Ehkä sä et tiedä ihan kaikkee.

• glm kirjoitti:

Hähä, joo sen kuvan oon saanu, ettei työ oikein maistu ;))) eikä siisteyskään ole niitä parhaita puolia....kis kis...
        Mikäpä se siinä.Mä voisin antaa viel vinkin tuohon välttelyyn.
        Pidä vaan yhtä vaatekertaa ;) ja osta vain valmisruokaa, ni et tartte koko keittiönkaappia ;)

• Tsau,))

Tykkään toisinaan leipomisesta. Joten kyllä nämä erilaiset jauhotuotteet säilönyt muovisiin astioihin ja myöskin riisit ja pastat ja spagetit ja muut ryynit... Pysyvät kuivina ja paikat siisteinä. Muuten tuossa järjetysksen ihminen..Meillä ei liiaksi myöskään sitä kaappi tilaa joten jää tämä kaappien järjestyksessä pitäminen kontolleni. Myös nämä erilaiset kuivayritit mitä ostelen muovipusseissa ja mausteet säilyvät sitten siisteinä kun niillä omat muoviset laatikkonsa...muuten leviät helposti avatusta pussista..En pidä siitä että, hyllyt ovat sotkuiset..Vain ison pussin ruisleipäjauhoja olen säilönyt siten että, omassa paperi pussissaan ja pussi sitten muovi pussissa. 5 kg ruisleipäjauhoja vähän vaikea saada muuten säilytyksi. Kun kaappitilaa ei tarpeeksi. Jauhot muuten jos, ei käytä syytä tarkistaa aika ajoin...samoin riisit. Ja heittää pois...jauhotkin härskiintyvät...en tee mielestäni turhaa työtä;) koska paperipussit ovat varsin ohuet.. menevät saumoista ja pohjasta helposti rikki.

• lv

Heipsan palstalaiset!

En ole lukenut tätä pötköä, mutta ajattelin sanoa sanaseni. Saattaa olla, että joku kertonut samat asiat, mutta väliäkö sillä.

Emme osta kaappia täyteen tarjouksesta, vaan tarpeeseen. Jauhopussin suljen muovisella pyykkipojalla ja panen kaupan hedelmäpussiin. Ei ole irtojauhoa kaapissa tämän operaation jälkeen.

Oli minullakin aikoinaan erilaisia purkkeja ja purnukoita ryynien, jauhojen sun muiden tuotteiden säilytykseen, mutta niistä enemmän haittaa kuin hyötyä. Hyöty on, että näkee, mitä kaapissa on, eikä tarvitse pestä säilytysastioita.

• Tsau;)

Ei minusta nyt iso vaiva;)) ole pestä tyhjä purnukka. Nämä nykyiset muoviset purnukat sen verran tukevat ja kannet tiiviit..ettei sinne ylimääräiset niinkuin joku tuolla mainitse pöpöt ja ötökät pääse. Toki hyvä antaa purnukan kuivua kunnolla ennenkuin täyttää uudestaan;)) ihan kätevä tällainen tukeva isokin purnukka (jauho) on nostaa sitten leivonta alustalulla ja pysyy pystyssä eikä haittaa vaikka pohja sattuisi jostain syystä edes kastumaan...ja aina voi pyyhkäistä ennen kaappiin takaisin laittoa...kätsää..Mikä siinä nyt oli työlästä?)) muovi ihan hyvä tämmöiseen? säilöämiseen toki toikin että, laittaa hedelmä pussin suojaksi..pienimille erikoisjauhoille teen itsekin niin...ja näitä sulkijoitahan saa sitten erivärisiä ostetuksi hyvin varustetusta kaupasta. Ainakin täältä saa..

• ARGH

Ne jotka sanoo et purkkeihin laittaminen on työlästä ei ole kokenut ötökkähel...tiä. Meillä asuu rakenteissa jotain ötököitä jotka ei meinaa kadota. Niitä on myrkytelty yms. Heti kun "unohtaa" laittaa jotain esim mäkkileipä paketin kaappiin niin heti on ötökät taas hereillä. Viime yön olen siivonnut keittiön kaappeja ja laittanut kaiken purkkeihin mitkä ei viä ollut. Paljon ruokaa meni roskiin, koska ötökät oli ne vallannut. Helpommalla olisin päässyt jos joka kerta kun jotain ostan laitan ne purkkiin. Mulle on muute koulussakin opetettu et jossain asunnoissa on ärsyttäviä kämppiksiä ja niitä vastaan on loputon taistelu. Ehkä olen ollut paremmassa koulussa tai vaan ollut tarkkaavaisempi opiskelija.... n. 15v sitten ainakin koulukirjoissa näistä puhuttiin. Asun 12v vanhassa rivitalossa ja en ole ainoa joka näistä "kämppiksistä" kärsii. Jokainen tekee niinkuin itse tykkää, kunhan muistat et laiskuudesta ei ole ikinään mitään hyötyä vaan päin vastoin

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe