Naisten vapaaehtoiseen asepalvelukseen olen pyrkimässä kesänä 2013 ja sotilaspoliisin koulutus kiinnostaisi aivan erityisesti. Onko sotilaspoliisille hyvän henkisen ja fyysisen kunnon lisäksi muita vaatimuksia, esimerkiksi pituus? (ei niin pitkänä ihmisenä asia huolestuttaa) Mistä varuskunnasta saisi parhaimman mahdollisuuden kouluttautua? Entä miten ylipäätään pyritään sotilaspoliisiksi?
ekstrana kysyn niiltä, jotka ovat kyseisen koulutuksen käyneet: tämä kuulostaa todella typerältä, mutta näkyykö koulutuksessa yhtään hamekansan edustajaa?
Miten sotilaspoliisiksi?
15
12946
Vastaukset
- sen käynyt
Pituusrajaa ei ole, monissa paikoissa kyllä suosituksena yli 175 cm. Käytännössä lyhyilläkin on silti yleensä ihan hyvät mahdollisuudet. Eniten sotilaspoliisikoulutukseen taidetaan panostaa Kaartin jääkärirykmentissä ja Utissa sekä maavoimien isoimmissa joukko-osastoissa. Jos haluaa nimenomaan sotilaspoliisikoulutusta ja sodan ajan sijoituksen sotilaspoliisitehtäviin, niin kannattaa pyrkiä johonkin noista. Etenkin meri- ja ilmavoimissa spol-koulutus on olemassa enemmänkin rauhan ajan vartioinnin tarpeisiin ja varsinaiset tehtävät ovat sitten hiukan erilaisia. Ilmoita jo valintatilaisuudessa ja ennakkokyselylapuissa halukkuus spolleksi.
Naisia on spolleina suhteellisen paljon. Poikkeuksiakin on, esim. Porin prikaatissa ja Panssariprikaatissa on viime vuosina ollut naisen aika vaikea päästä sotilaspoliisikoulutukseen (majoitusjärjestelyihin vetoavat kuulemma).
Niin moni haluaa sotilaspoliisiksi, että haluaisin kysyä miksi se kiinnostaa? Olen epäillyt tavallisimmiksi syiksi oletusta/luuloa että se auttaisi poliisin ammattiin pääsyssä tai yksinkertaisesti sitä, että sotilaspoliisi on niitä armeijan tehtäviä joiden sisällöstä ihmisillä on jo siviilissä jonkinlainen aavistus (vaikea haluta johonkin mistä ei ole hajuakaan). Jos siitä on kyse, niin suosittelen miettimään muitakin vaihtoehtoja. Ei spol-koulutus paskimmasta päästä ole, mutta pv:n materiaalit antavat siitä perusteettoman jännittävän ja hyödyllisen kuvan. - KAAMEEÄMMÄ
olen miettiny muitakin vaihtoehtoja, mutta tulevaisuudessa kun ajattelin poliisikouluun pyrkiä, niin sotilaspoliisi tuntu vaan jotenkin parhaimmalta vaihtoehdolta. Pitää kattoa mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Mutta kiitos tyhjentävästä vastauksesta!
- Spol 1/11
Kokemuksesta voin sanoa, että kyllä kannattaa hakea spolleksi. Itse palvelin Kajaanissa 2011 ja voin sanoa että siellä oli erittäin tasokasta spol-koulutusta. Koulutuksesta järjestettiin info intin alkuaikoina ja siellä sai jättää hakemuksen jos oli kiinnostusta. Pääsykokeisiin kutsuttiin n. viikko myöhemmin ja valituille ilmotettiin n. viikon päästä tästä.
Kesällä on yleensä vaikeampi päästä näihin hommiin kuin talvella ja tehtävätkin vähän vaihtelevat. Hameväkeä oli valituissa yhteensä 4. Taitaa olla jonkinlainen kiintiö tuo 4, joista 1 valitaan aukkiin. - MB C200_09
Korpraali 2/96 IVVK Tikkakoski
Aikana jolloin kävin intin ei kysytty haluatko spolleksi vaan määrättiin Luutnantin ja Sotilasmestarin luo haastatteluun. Sanoin moneen kertaan, etten halua spolleksi, en vartijaksi tai poliisiksi siviilielämässä, mutta sillä ei ilmeisesti ollut merkitystä. Ilmeisesti kappareille oli joku kertonut 6 vuotta jatkuneesta potkunyrkkeily harrastuksesta.
Nykyään työskentelen kansainvälisen lääkefirman Suomen toimipisteessä hallinto-osastolla ja olisin jo intissä ollut tyytyväinen jos joku olisi huomioinut Yo-merkonomin paperini ja sijoittanut minut ammattitaitoani tukeviin tehtäviin. - seta:nen
Spolleksi otetaan jos on setan jäsen. se riittää.
- Anonyymi
ja osaa imeä.
- SP
Itse olin aikoinani varusmiesaikani spol-koiranohjaajana. Nyt olen ollut vakituisessa virassa vuodesta 1999. Monipuolisempaa ja mielenkiintoisempaa koulutusta, sekä työ-tehtäviä on intistä vaikeaa löytää. Ei pituus rajoitusta. Tervetuloa.
- Atzu
Iteki haluais
- Anonyymi
En tiiä
- Anonyymi
Naisetkin laukunkantokomppaniaan vaan.
- Anonyymi
Puristelet komppanianpäällikön "pamppua" niin saat tuntumaa alaan. ;-)
- Anonyymi
2013? On tainnut jo neitonen rupsahtaa kivasti tuosta vuodesta sidukan avulla?
- Anonyymi
Todistat oikeudenkäynnissä Jari Aarnion valjeet vääriksi, helposti silloin pääsetl-
- Anonyymi
Mies 2001 kertaa.... pyrkimässä? Nainen?
joskus se oli vain näin että "kysy".
näitä Naisia tuli vastaan muutama kieltämättä.
Ja mikä se hakeutuminen on?
SPOL
vähän sama kuin kysyis että oletteko rouva sadisti?- Anonyymi
Voi olla että olen hitusen puolueellinen asiassa, mutta harvemmin olen nähnyt tätä kyseistä sukupuolta enemmän kuin "hahau champion" riveissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113515MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411576Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59826- 170823
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768