Miten sotilaspoliisiksi?

KAAMEEÄMMÄ

Naisten vapaaehtoiseen asepalvelukseen olen pyrkimässä kesänä 2013 ja sotilaspoliisin koulutus kiinnostaisi aivan erityisesti. Onko sotilaspoliisille hyvän henkisen ja fyysisen kunnon lisäksi muita vaatimuksia, esimerkiksi pituus? (ei niin pitkänä ihmisenä asia huolestuttaa) Mistä varuskunnasta saisi parhaimman mahdollisuuden kouluttautua? Entä miten ylipäätään pyritään sotilaspoliisiksi?

ekstrana kysyn niiltä, jotka ovat kyseisen koulutuksen käyneet: tämä kuulostaa todella typerältä, mutta näkyykö koulutuksessa yhtään hamekansan edustajaa?

15

10953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sen käynyt

      Pituusrajaa ei ole, monissa paikoissa kyllä suosituksena yli 175 cm. Käytännössä lyhyilläkin on silti yleensä ihan hyvät mahdollisuudet. Eniten sotilaspoliisikoulutukseen taidetaan panostaa Kaartin jääkärirykmentissä ja Utissa sekä maavoimien isoimmissa joukko-osastoissa. Jos haluaa nimenomaan sotilaspoliisikoulutusta ja sodan ajan sijoituksen sotilaspoliisitehtäviin, niin kannattaa pyrkiä johonkin noista. Etenkin meri- ja ilmavoimissa spol-koulutus on olemassa enemmänkin rauhan ajan vartioinnin tarpeisiin ja varsinaiset tehtävät ovat sitten hiukan erilaisia. Ilmoita jo valintatilaisuudessa ja ennakkokyselylapuissa halukkuus spolleksi.

      Naisia on spolleina suhteellisen paljon. Poikkeuksiakin on, esim. Porin prikaatissa ja Panssariprikaatissa on viime vuosina ollut naisen aika vaikea päästä sotilaspoliisikoulutukseen (majoitusjärjestelyihin vetoavat kuulemma).

      Niin moni haluaa sotilaspoliisiksi, että haluaisin kysyä miksi se kiinnostaa? Olen epäillyt tavallisimmiksi syiksi oletusta/luuloa että se auttaisi poliisin ammattiin pääsyssä tai yksinkertaisesti sitä, että sotilaspoliisi on niitä armeijan tehtäviä joiden sisällöstä ihmisillä on jo siviilissä jonkinlainen aavistus (vaikea haluta johonkin mistä ei ole hajuakaan). Jos siitä on kyse, niin suosittelen miettimään muitakin vaihtoehtoja. Ei spol-koulutus paskimmasta päästä ole, mutta pv:n materiaalit antavat siitä perusteettoman jännittävän ja hyödyllisen kuvan.

    • KAAMEEÄMMÄ

      olen miettiny muitakin vaihtoehtoja, mutta tulevaisuudessa kun ajattelin poliisikouluun pyrkiä, niin sotilaspoliisi tuntu vaan jotenkin parhaimmalta vaihtoehdolta. Pitää kattoa mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Mutta kiitos tyhjentävästä vastauksesta!

    • Spol 1/11

      Kokemuksesta voin sanoa, että kyllä kannattaa hakea spolleksi. Itse palvelin Kajaanissa 2011 ja voin sanoa että siellä oli erittäin tasokasta spol-koulutusta. Koulutuksesta järjestettiin info intin alkuaikoina ja siellä sai jättää hakemuksen jos oli kiinnostusta. Pääsykokeisiin kutsuttiin n. viikko myöhemmin ja valituille ilmotettiin n. viikon päästä tästä.
      Kesällä on yleensä vaikeampi päästä näihin hommiin kuin talvella ja tehtävätkin vähän vaihtelevat. Hameväkeä oli valituissa yhteensä 4. Taitaa olla jonkinlainen kiintiö tuo 4, joista 1 valitaan aukkiin.

    • MB C200_09

      Korpraali 2/96 IVVK Tikkakoski

      Aikana jolloin kävin intin ei kysytty haluatko spolleksi vaan määrättiin Luutnantin ja Sotilasmestarin luo haastatteluun. Sanoin moneen kertaan, etten halua spolleksi, en vartijaksi tai poliisiksi siviilielämässä, mutta sillä ei ilmeisesti ollut merkitystä. Ilmeisesti kappareille oli joku kertonut 6 vuotta jatkuneesta potkunyrkkeily harrastuksesta.

      Nykyään työskentelen kansainvälisen lääkefirman Suomen toimipisteessä hallinto-osastolla ja olisin jo intissä ollut tyytyväinen jos joku olisi huomioinut Yo-merkonomin paperini ja sijoittanut minut ammattitaitoani tukeviin tehtäviin.

    • seta:nen

      Spolleksi otetaan jos on setan jäsen. se riittää.

      • Anonyymi

        ja osaa imeä.


    • SP

      Itse olin aikoinani varusmiesaikani spol-koiranohjaajana. Nyt olen ollut vakituisessa virassa vuodesta 1999. Monipuolisempaa ja mielenkiintoisempaa koulutusta, sekä työ-tehtäviä on intistä vaikeaa löytää. Ei pituus rajoitusta. Tervetuloa.

    • Atzu

      Iteki haluais

    • Anonyymi

      En tiiä

      • Anonyymi

        Naisetkin laukunkantokomppaniaan vaan.


    • Anonyymi

      Puristelet komppanianpäällikön "pamppua" niin saat tuntumaa alaan. ;-)

    • Anonyymi

      2013? On tainnut jo neitonen rupsahtaa kivasti tuosta vuodesta sidukan avulla?

    • Anonyymi

      Todistat oikeudenkäynnissä Jari Aarnion valjeet vääriksi, helposti silloin pääsetl-

    • Anonyymi

      Mies 2001 kertaa.... pyrkimässä? Nainen?
      joskus se oli vain näin että "kysy".
      näitä Naisia tuli vastaan muutama kieltämättä.
      Ja mikä se hakeutuminen on?
      SPOL
      vähän sama kuin kysyis että oletteko rouva sadisti?

      • Anonyymi

        Voi olla että olen hitusen puolueellinen asiassa, mutta harvemmin olen nähnyt tätä kyseistä sukupuolta enemmän kuin "hahau champion" riveissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5770
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3657
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      224
      1875
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1762
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1212
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1167
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      284
      939
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      937
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      877
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe