Voi itku...meillä on pienessä kaupungissa asunto, jota olemme vuokranneet. Sinne on ollut hankala saada vuokralaista kun asunto on vielä kolmio... Se on nyt ollut parisen kuukautta tyhjillään ja saimme sitten lopulta vuokralaiset sinne, sopimus tehtiin marraskuun alkupuolella ja alkavaksi joulukuun 1. Laitoimme sitten pariin huoneeseen kiireellä uudet tapetit, että saisimme asunnon luovutuskuntoon jo aikaisemmin ja avaimet annettiinkin aikaisemmin eikä pyydetty vuokraa vielä tältä marraskuulta.
No nyt ennenkuin joulukuu on koittanut, vuokralainen ilmoitti että ei voi ottaa asuntoa kun tuli ero...Meillä on tosi inhottava tilanne itsellä kun menee ihan persnetolla, edellinen vuokralainen jätti vuokria maksamatta ja nyt vielä tämä! Vastikkeet kuitenki juoksee iloisesti kokoajan samoin kuin lainanlyhennys :) Ihana uutinen näin joulun alla :)
Vuokralainen kysyi että tarviiko maksaa jotain...no ilmoitin hänelle että ikävä kyllä pakko pyytää se joulukuun vuokra. Enkös sen saa vaatia? Kun on 1kk irtisanomisaika... Harmittaa vain kun kiireellä laitettiin ne uudet tapetit heitä varten ja otettiin kaikki ilmoitukset pois... ja kaiken lisäksi sen jälkeen kun sopimus oli tehty, niin asunnosta tuli muutama kyselykin...
Vuokralainen irtisanoo ennen muuttamista??
10
664
Vastaukset
- oivoi.
Ei millään pahalla, mutta vuokranantajana toimiminen ei ole sinun juttusi. Eihän asuntoa koskaan pidetä vuokrattuna ja anneta avaimia, ennen kuin vuokravakuus on tilillä.
- kajhoh
Todella kurjaa.....
mutta tälläistä se on noiden vuokralaisten kanssa. Itse olen laittanut kaikkiin vuokrasopimuksiin 1v. asumisehdon. Eli jos asuu alle vuoden ja irtisanoo niin joutuu maksamaan 1kk vuokraa vastaavan sopimusrikon. Tällä saa katettua uuden vuokralaisen etsinnän. Ja tietenkin tämän lisäksi siis on normaali irtisanomisaika jolta maksetaan vuokra myös.
Tietty jossain tapauksissa kannattaa olla ymmärtäväinen jos vuokralainen on joutunut pahaan tilanteeseen. Itsellä kerran vuokralainen lähti vain 2vk asumisen jälkeen mutta hänellä oli hyvä syy.
Vaikka meillä oli tuo sopimusrikkomaksu kirjattu vuokrasopimukseen, niin tuossa tapauksessa tultiin sen verran vastaan että pyydettiin vain ilmoituskulut vuokralaisen etsinnästä. Onneksi saatiin heti uusi vuokralainen ettei tullut tyhjiä kuukausia.Tietty tällä vuokralaisellakin oli se normaali irtisanomisaika 1kk,eli maksoi vielä seuraavasta kuusta vaikka ei asunut asunnossa.
Yksi kerta kävi niin että vuokralainen ilmoitti vuokraavansa asunnon,mutta vähän ennen vuokrasopimuksen kirjoitusta peruutti koko jutun. Asuntoon ei ollut tullut paljon yhteydenottoja ,joten onneksi olin jättänyt ilmoituksen vielä nettiin. Mutta niille harvoille kiinnostuneille olin jo ehtinyt ilmoittaa että asunto on varattu, ja kun peruutus tuli niin oli jo liian myöhäistä näiden ihmisten kohdalla.
Yritänkin jatkossa toimia niin että jätän ilmoituksen esille siihen asti kunnes nimi on paperissa ja yritän saada muutenkin vuokrasopimuksen nopeasti allekirjoitettua vaikka luovutukseen on aikaa. Muuten ei mikään sido vuokralaista ellei ole nimeä paperissa.
Sulla on vuokralaisen kanssa sopimus tehty, joten tottakai vuokralaisen kuuluu maksaa Joulukuun vuokra. Toivotaan että saat nopeasti uuden vuokralaisen ja ettei huono onni jatku uuden kanssa.- ------
Saahan sitä laittaa vaikka mitä ehtoja. Itse en tekisi vuokralaisena koskaan määräaikaista vuokrasopimusta. Onneksi on vaihtoehtoja.
- ap...........
Kiitos vastauksista. 3kk oli asunto ollut tyhjänä kunnes sain tuon vuokralaisen. Vuokraakin jouduttiin laskemaan, eikä sekään näyttänyt vaikuttavan. Kun vaan ei saa vuokralaista niin pakko on jostain tinkiä :/ Tämäkään vuokralainen ei olis ottanu jos olis takuut pitäny heti maksaa niin ajateltiin sitte että parempi tyytyä tähän kuin taas pitää ties kuinka kauan tyhjillään. Ja tosiaan, tuo vuoden määräaikainen olis tosi hieno idea mutta taitais karata nekin vähän ehdokkaat kun täällä ei ole pulaa vuokra-asunnoista...
Vuokralainen ei laittanut vastaan joulukuun vuokran maksamisesta eli se nyt pitäis olla kunnossa, tosin uskon vasta sitten kun näen rahan tilillä...Mitä jos myisit tuon asunnon pois ihan suosiolla, tuo on ainakin järjettömin sijoitustapa josta olen urani aikana kuullut. Sijoitusasunnon tulee mieluiten sijaita ostohinnaltaan halvalla alueella, hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella ja suurkaupungin vieressä. Pk-seudulla tällaisia alueita ovat esim. Vantaan Koivukylä, vuokrataso on sama kuin yleisimpänä esimerkkinä käytetty Kallio, mutta asuntojen hinnat ovat 30 % alemmat.
Toisena esimerkkinä vaikka Kotka, jossa yksiön saa ostettua 30-40.000 eurolla, vuokraa saa kuitenkin 400-500 €/kk.- Vuokraisäntä.
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Mitä jos myisit tuon asunnon pois ihan suosiolla, tuo on ainakin järjettömin sijoitustapa josta olen urani aikana kuullut. Sijoitusasunnon tulee mieluiten sijaita ostohinnaltaan halvalla alueella, hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella ja suurkaupungin vieressä. Pk-seudulla tällaisia alueita ovat esim. Vantaan Koivukylä, vuokrataso on sama kuin yleisimpänä esimerkkinä käytetty Kallio, mutta asuntojen hinnat ovat 30 % alemmat.
Toisena esimerkkinä vaikka Kotka, jossa yksiön saa ostettua 30-40.000 eurolla, vuokraa saa kuitenkin 400-500 €/kk.Olet osin oikeilla jäljillä. Mutta kun vuokratuotto on vain osa sijoitusasuntobisnestä. Toinen puoli on asunnon arvonnousu. Koivukylässä saa paremman vuokratuoton, mutta Kalliossa eron tasaa asuntojen arvonnousu. Kunhan tietysti välttää ostamasta sijoitusasuntoa talosta, johon on kohta tulossa julkisivu- tai putkiremontti, minkä kulut syövät vuokratuotot pitkäksi aikaa.
Lisäksi hyvä paikka antaa mahdollisuuden valita paremmista vuokralaisista. Mutta jokaiselle toki sallittakoon oman vaurastumisstrategian toteuttaminen.
- vuokraanantaja
Juu, on maksettava kuluva kk ja irtisan. mukaan.
Ei saa olla kiltti eikä tykästyä vuokralaisiin.
Usein kuitenkin tulee matsi kun ne lähtee.
MYY asuntosi pois. Ei tee mitään vuokra-asunnolla joka tyhjillään.
Osta halvasta kaupungista missä on asunnoista pulaa.
Itse ostin juuri 60 000e asunnon josta vuokra 600eur.
Hyvä tuotto.
Helsingissä 315000e kämpästämme saa 1050eur, huono tuotto.
Onneksi se on peritty, ei täältä kannata ostaa sijoitusasuntoa.
Paitsi järkevästi kuten ed. kirjoitti! - SossuunYhteyttä
Aloittajalle:
Jos vuokrasopimus on allekirjoitettu, niin kuukauden irtisanomisvuokra (eli joulukuu) teillä olisi oikeus saada. Voi olla, että nykyinen muuttamaton vuokralainen alkaa nikottelemaan, niin kannattaa sopia, että jos löydätte (tuurilla) siihen aikaisemmin vuokralaisen muuttamaan ja teette yhteistyötä näyttöjen suhteen, niin voit hyvittää vuokran suhteen esim. peritään vain 2 viikon vuokra, niin ehkä vuokralainen voi paremmin hyväksyä tappionsa.
Itsellänikin on kokemusta oharista kun eräs nuoripari haluasi kaksioni. Tarjosin, että tuon autolla heille paperit allekirjoitettavaksi, mutta heillä oli menoa viikonloppuna. Sovittiin sitten ma iltapäivällä uusi aika. Sitten kun pari tuntia ennen piti allekirjoittaa papereita, niin tuli soitto että kävivät vielä katsomassa yhtä kämppää ja ottavatkin sen. Jäi tunne, että kusettivat ottavansa varmuuden vuoksi kämppäni jos eivät jotain toista kohdetta saa. Sen jälkeen olen oppinut, ettei pelkkään sanaan voi luottaa vaan aina pitää saada allekirjoitus ensin ja ottaa vasta sitten ilmoitus pois netistä. Pidän korkeintaan 2 päivää kämppää varattuna "mä otan tän!" ehdokkaalle ja markkinoin sen jälkeen muille halukkaille jos ei nimi paperiin jotenkin onnistu vaikka itse tarjoudun papereita tuovani. Joskus ihmisillä kun mieli voi muuttua vaikkapa nukutun yön jälkeen...
Yksi mahdollisuus on vielä saada joku sossu perhe asumaan kolmioonne, MUTTA riskit ovat usein suuremmat esim. asunnon kulumisen suhteen. Voi löytyä hyviä vuokralaisia tai voi löytyä myös niitä "hälläväliä" vuokralaisia, joilla on usein jokin riippuvuus taustalla ja eivätkä täysin meinaa yhteiskuntaan sopeutua. Eli kunnan sossuun yhteyttä. Silloin kyllä kannattaa dokumentoida tarkasti vaikkapa digikameran videokuvalla kämpän kunto ettei jälkikäteen tarvitse tapella kämpän kulumisesta... - yksityinen vuokraaja
Tuon asunnon vuokraaminen pitkän päälle ei taida kannattaa. Oletko kokeillut myydä asuntoa ? Sinuna myisin sen pois ja maksaisin lainat pois.
- Öljymies
Pahoittelen että sinulle on käynyt näin. Itse olen ollut samassa tilanteessa vuokralaisena ja kyllä se minuakin harmitti, oman ja vuokranantajan puolesta, hän pahoitti mielensä äkillisestä irtisanomisesta.
Mutta kun elämäntilanne muuttuu äkillisesti niin eipä siinä paljoa muuta voi kun irtisanoa sopimuksen vaikka ei ole päivääkään asunnossa asunut. Itse kyllä maksoin ihan kiltisti sen yhden kuukauden vuokran.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .985189Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631463385Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503195Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4382439Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2491502Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121281- 811260
- 761227
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311188Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1331108