Auttakaa miestä mäessä.
Ostin juuri uudet continental conti-ice nastarenkaat autooni, koko 205/55/16.
Auto on Mb E200cdi W211 2003 Aj. 194tkm. Ongelmaksi tuli onnetan suuntavakaus!
Auto meni täysin pilalle. Tiedän että urissa auto vetelee, mutta ei tämän kokoluokan autossa.
Kesärenkaat olivat samassa koossa olleet Kleberit, pirun meluisat mutta ajettavuus hyvä.
Mukava maksaa 650€ uusista renkaista ja ajettavuus meni.
Parhaat talvirenkaat E- mersuun ( W211 ) ?
19
6314
Vastaukset
- totut kyllä liukkail
Älä vertaa talvirenkaiden ajoa kesärenkaisiin. Pito tulee siitä vetelästä renkaasta ja joustavuudesta.
- Kaupparatsu
Ei talvirengas kesärenkaan veroinen ole mutta eihän se saa auton ajo-ominaisuuksia pilata. Ajan paljon ja kyllä aika shokki oli kun maantielle pääsin ja huomasin että koko ajan saa ohjata autoa!
Ajattelin micheliniä ensin mutta valitsin Coninentalin koska toimi hienosti toisessa autossa 3- sarjan Bmw:ssä ja ei ollut uraherkkä.
Onko toisilla samoja kokemuksia ?
Käykö misukka paremmin e- mersuun ? - MB W211
Kaupparatsu kirjoitti:
Ei talvirengas kesärenkaan veroinen ole mutta eihän se saa auton ajo-ominaisuuksia pilata. Ajan paljon ja kyllä aika shokki oli kun maantielle pääsin ja huomasin että koko ajan saa ohjata autoa!
Ajattelin micheliniä ensin mutta valitsin Coninentalin koska toimi hienosti toisessa autossa 3- sarjan Bmw:ssä ja ei ollut uraherkkä.
Onko toisilla samoja kokemuksia ?
Käykö misukka paremmin e- mersuun ?Sama huomio uudesta Contista. Vanhempi malli oli paljon vakaampi ainakin sulalla tiellä.
- Kaupparatsu
Minä ajattelin vaihtaa misukkaan. Siitäkään en tiedä mitä tu tulleessaan.
Ostin hyvän juuri ajettavuuden takia ja nyt tuntuu todella tyhmältä ajella kun tietää ostaneensa autoon sopimattomat renkaat. Ihan oikeasti minusta tuntuu että koko auton kori olisi veltto kuin 1200 lada ja menee kylkimyyryä puoleta toiselle. - äänekästä laatua
No minulla on uudet misukat alla ja vielä korkeemmat eli 205/60R16, koko, joka on rekisteriotteessakin. Auto on W211 200cdi -09 Avangard. Auto on minulle uusi, joten ei ole kauheesti vertailupohjaa.
Uusilla Federalin kesäkumeilla 225/50R17 kerkesin ajaa kuukauden. Aika suuntavakaat ne kyllä oli, mutta eivät kovin mukavat eli kovat ja äänekkäät.
Nämä kumipallonastarenkaat ovatpaljon mukavammat, kolot ylittyy melkein huomaamatta, mutta ääntä riittää näissäkin, jonkin moista ulinaa.
En ole vielä pitempää matkaa heittänyt, mutta hieman vikurointia kieltämättä on, johtuneeko renkaista vaiko viimepäivien kovista tuulista. - Kumi-Jami
Kun ostaa kaupasta ostohetkellä parhaat kitkat, mitä saatavissa on, ei kauheasti pety. Ajanut kitkoilla vuodesta 1992 ilman ongelmia enkä huolisi nastoja enää, vaikka "pistoolilla uhattaisiin". Viime talvena ostin testivoittaja-kitkat Goodyearilta. Pitää kuin tauti ja hiljaiset sekä mukavat. Tämän talven paras kitka on Michelin.
Kaiken kaikkiaan Mersun "ominaisuus", että autoa joutuu uraisella tiellä koko ajan hieman ohjaamaan. Varsinkin paljon Volvolla ajaneet huomaavat asian heti Mersua kokeillessaan. Mersu on myös erittäin tarkka aurauskulmien säädöistään, joten huippuluokan 4-pyöräsuuntaus kulmien tarkastamiseksi kannattaa teettää. Nastarenkailla ja sulalla tiellä asia oikeastaan vain korostuu. BMW:ssä ei tätä pyrkimystä juurikaan esiinny, sillä Bemun ohjaus on tarkkuudessaan valovuoden päässä Mersun vastaavasta. Molemmat merkit koko ajan ajossa, joten jonkin verran vertailupohjaa on.
Voisi jopa todeta, että Mersuun ei kannata laittaa erittäin tarkan ohjattavuuden omaavia renkaita, koska tällöin urien perässä kiemurtelu vain korostuu entisestään. Suuntavakavuuden pitää olla kuitenkin kohdallaan. Hieman hitaasti ja rauhallisesti ohjautuva, loogisesti myös ääritilanteissa käyttäytyvä mukava (=pehmeä) rengas sopinee Mersun ohjauksen ominaisuuksiin parhaiten.
Nykyisellä suolausintensiteetillä pyritään teillä pitämään "kesä keli" ympäri vuoden ja lumella nastat eivät tarjoa yhtään enempää pitoa. Ja niitä peilijään pääkallokelejä ei ole juuri koskaan, siispä mihin niistä nastoja tarvitaan, semminkin kun nyky autoissa on kaikki mahdolliset elektroniset ajonvakautuksen, jarrutuksen sekä vetoluiston rajoituksen apuvälineet?
Toisaalta Nokian valmistamat renkaat ovat nykypäivänä varma valinta niin kesällä kuin talvella. Kaikissa testeissä vähintään kolmen parhaan joukossa.
Rengastestejä lukiessa on syytä kiinnittää huomiota talvirenkaan sulan kelin ominaisuuksiin, eli tärkeää on ajettavuus ja jarrutusominaisuudet märällä asfaltilla. Tällaisissa olosuhteissahan sitä nykyään suurin osa talvesta ajetaan. Nämä olosuhteet eivät ole kuitenkaan talvirenkaan parasta aluetta ja renkaiden välisissä ominaisuuksissa tällä alueella on huomattavia eroja. Etelän miehen on syytä pitää asia mielessä. - W211_220CDI2007
Miksi käytät liian pieniä renkaita? Kustannussyistä? Onko vanteet W211:lle sopivat eli 7,5 " :issa ET=42 ja 7 ":ssa n. 36?
Ostin tasan vuosi sitten 205/60R16 (96T) Conti-Ice nastarenkaat. Ei mitään ongelmia. Auto W211 220CDI Avantgarde 2007. Halkaisijaero 55: ja 60:n välillä on yli 2 cm (3 %) ja ilmatilan korkeusero n. 9 %.
Mitkä rengaspaineet? Vaikea testata rengaspaineiden vaikutusta itse, ellei ole käytettävissä varmasti sileää tuuletonta tienpätkää ja vakiokuormitusta. Tarvitset optimaalista pitoa joskus, joten ei kannata optimoida mukavuuden mukaan.
Osa ongelmista johtuu varmasti myös renkaiden suuntauksesta ja laakereiden ja ohjauksen väljyyksistä, toinen etujousi voi olla poikki yms., joten kannattaa nostaa renkaat ilmaan yksitellen ja hiukan tutkiskella.- Kaupparatsu
Rengaspaineet täytyy tsekata, liikkeen kaveri laittoi muistaakseni 2.5baria. Tarkistanpa heti huomenna ns. alkuperäisillä paineilla onko eroa.
Vanteet ovat alkuperäiset classicin vanteet 16" et:stä en tiedä muuta kuin oletan sen olevan 38 luokkaa.
Kesärenkaat ovat Kleberit 205/55/16 ja suuntavakavuus hyvä, en ainakaan huomannut uria ennenkuin talvirenkaiden vaihdon jälkeen.
Ehdin jo nauttia ajettavuuden paranemista kun muutamia viikkoa sitten usin reaktiatangot eteen ja oikealle ylä- ja alapallot. Hymyissäsuin ajelin huollosta että kyllä nyt kelpaa! - W211_220CDI2007
Kaupparatsu kirjoitti:
Rengaspaineet täytyy tsekata, liikkeen kaveri laittoi muistaakseni 2.5baria. Tarkistanpa heti huomenna ns. alkuperäisillä paineilla onko eroa.
Vanteet ovat alkuperäiset classicin vanteet 16" et:stä en tiedä muuta kuin oletan sen olevan 38 luokkaa.
Kesärenkaat ovat Kleberit 205/55/16 ja suuntavakavuus hyvä, en ainakaan huomannut uria ennenkuin talvirenkaiden vaihdon jälkeen.
Ehdin jo nauttia ajettavuuden paranemista kun muutamia viikkoa sitten usin reaktiatangot eteen ja oikealle ylä- ja alapallot. Hymyissäsuin ajelin huollosta että kyllä nyt kelpaa!Mutta miksi käyttää rengaskokoa, jota valmistaja ei suosittele? Ja liian pientä? Tuntuu varmasti myös ajossa.
Itselläni rengasliikkeessä laitettiin paineiksi kaikkiin renkaisiin eri paine 3,1...3,5 (lämpimässä). Saattaisi olla ihan ok täydellä kuormalla ja -30 asten pakkasessa. Pudotin heti n. 2,5:een ja sitten ja kovimpana pakkaustena lisäsin pari kymmenystä.
Tärkeintähän on, että kaikissa renkaissa on sama paine. Muuten ei kulje suoraan. Kannattaa hankkia oma mittari, joka näyttää useilla peräkkäisillä mittauksilla aina saman lukeman ja "kalibroida" se sitten parilla uudella isonäyttöisellä huoltoaseman mittarilla.
- Takaisin liikkeeseen
En ole expertti mutta mahdollisuuksia on monia. Yksi renkaista saattaa olla viallinen, sitä sattuu kyllä joskus, ja vaikuttaa varmasti ajoon, itselleni kerran. Muuten asia on kummallinen siinä mielessä että kesärenkaiden runko - näin mulle on opetettu - on kovempi kuin talvirenkaiden, mikä kuulemma tarkoittaa että talvirenkaat pehmeämpinä "antaa anteeksi" enemmän kuin kesärenkaat. elikkä nivelviat sun muut tulee helpommin esille kesärenkailla ajettaessa. Luulisin että jokin ostamistasi renkaista on viallinen, ellei niitä sitten ole tasapainotettu päin peetä, mutta se taas tuntuu ajossa eri tavalla. Käy takaisin liikkeessä. Jokin takuukin niillä on.
- Kaupparatsu
Kiitos hyvistä kommenteista.
Rengaskooksi tuli continentaleille 205/55/16 koska kesäkumitkin ( Kleber ) olivat ko. koossa ja toimivat hyvin, mitä nyt meluisat. Rengaskoon valinnan taustalla varmasti edellisellä omistajalla hieman halvempi hinta ?
Onhan mahdollista että joku renkaista on viallinen, kukapa tietää..
Täytyy katsoa asettuvatko renkaat kuluessaan alle, mutta jos ei niin menen ja ostan misukat alle. Kuuan asennosta ja mielialasta riippuen valitsen kitkat tai nastat.
Sittenpä on vertailupohjaa.- Kaupparatsu
Seuraavaksi kun ostan kesäkumit niin otan alup. koossa.
Jos enemmän ilmatilaa niin vähemmän meluisatkin. Jos nyt tuolla 55 -> 60 on suurta eroa.
- Jake_45
Minulla on myös tuon kokoiset renkaat talvirenkaina ja michelinit toisessa ja nokiat toisessa päässä ja hyvin se ainakin kulkee.Alkuperäisessä vanteessa et on 33 mutta minulla talvivanteessa 35,ei siis käytännön merkitystä.
- Kaupparatsu
Onko autosi w211 E-malli 2003-2009 vai mikä ? Olisi mukava tietää miten toisella saman korisessa renkaat toimivat.
- Jake_45
Vuosimallia 2008 ja vanteena Desent Re.Luultavasti contit on liian löysät mersuun joka kuitenkin on painava ja kookas auto.
- w201
Rengaspaine.
Rengaspaine erittäin tärkeä asia. Alipainerenkaat on aina veteliä, merkistä riippumatta.
Renkaista keskustelua paljonkin. En mä nyt tiedä, mustia ja mielellään pyöreitä. Siis kesärenkaissa. Pääasia, että uraa vesiliirron varalle. Talvikumit kriittisempi asia, pitäis olla lisäksi pitoa vetämiseenkin ja nastoja jäätä vastaan.
Mersu hankala auto renkaiden kannalta. Takavetoinen. Suurin osa autoista etuvetoisia, niille suunnitellaan renkaatkin. Ja kandee hokata, kaikki rengastestitkin tehdään etuvetoautoilla. Se nyt vaan on ajotyyli pakostakin erilainen takavetoisella kuin etuvetoisella.
Mulla tossa pikkumesessä ajettu muutamatkin rengassarjat loppuun. Paras ratas oli mun mielestä Good Year. Se oli erittäin mukava ja hiljainen kumi ja pitoakin oli hyvin. Hakkapeliitoista olen saanut tarpeekseni. uutena ok, Vaan vanhemmiten kovat, nastattomat ja äänekkäät kumit. Nyt Michelinit. Ihan ok, jotenkin tuntuis, että nastat metelöi enenpi kuin jossain muussa kumissa, toisaalta nastan ropiseminen jotenkin muistuttaa, että talvi ja sentään on nastat alla.
Nykyautoissa muuten järjettömän leveät renkaat. Talvikumeissa eri asia kuin talvikumeissa. Se vaan nyt on niin, että talvikumissa pito on parempi, mitä suurempi tuumakoko ja mitä kapeampi ratas on. Ja nuot rengasprofiilit on karmeita aina, olkoon sitten talvi tai kesärengas. Se juttu kun on se ilma. Muutenhan ajettaisiin umpikumirenkailla. Mitä matalampi rengasprofiili, sen epämukavampi ja kovempi auto on. OK. toimiihan se leveä ja matala kumi hienosti moottoriradalla. Mutta sellaisia nopeuksia kun suomessa ei saa yleisillä teillä ajaa.
Mä jaksan ihmetellä nuorisoautoja. Lasketaan jousitus niin alas kuin saa, niin leveät ja matalaprofiiliset kumit kuin kaupasta löytyy ja niin kalliit vanteet särjettäväksi rotvallinreunoihin kuin iskä antaa rahaa ostamiseen. Hitto, ikinä en sellaista itelleni huolisi.
Joo siis. Oikeastaan takavetoiseen pitäis laittaa erilaiset rattaat eteen ja taakse. Kummissakin pitää olla sivupitoa. Mutta takarattaissa vielä vetopitoa. Elikkäs siis etukummeissa korostettu sivupito, takakummeissa korostettu vetopito.
Kun ei yksinkertaisesti ole olemassa yhtä rengasta, joka sopii kaikkiin autoihin ja joka akselille. Kilpa- autoissa valitaan renkaat radan mukaan ja joka nurkkaan yksilöllisesti. Katuautoon ostetaan renkaat jostain rengaskaupasta ja niillä sitten ajellaan menemään.
Lopeta narina ja laita puoli kiloa ilmaa joka rattaaseen lisää. Sulla on kuitenkin ihan hyvät kumit autossa, jos niissä vaan on pintaa ja nastat paikoillaan.- Kaupparatsu
W201 : lle. Painetta oli riittävästi conteissa, 2.8-2.9baria. Rengasliikkeen mittarilla mitattiin. Noilla arvoilla oli parempi mutta vieläkin levoton ajettava ja helvetin meluisa.
- Kaupparatsu
Nyt on michelin x-ice kitkat alla ja voin sanoa että ohjattavuus ja auton käytön on hyvä. Täysin eri luokkaa kuin Conteilla. Ei kät continental Contiicecontact mersuun.
Harmi että kuulin tästä myöhemmin. Mutta nyt on misukat alla ja ajo taas maistuu. En taida misukaista ihan heti vaihtaa! - Peke
Hei. Sopiiko e-mersuun (W211, -2005, cdi280) s-mersun alkuperäisvanteet? Jako on sama (5x112), tuumakoko 16 ja keskireikä sama (66,6). ET ei tiedossa.
Peke
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401440Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981365Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2971280- 1091115
- 191061
- 651048
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161029- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841