Kiinnostaisi tietää tai kuulla havainnoistanne, onko kaksisuuntaisilla
taipumusta valehdella.
Kuuluuko valehtelu taudinkuvaan?
49
6968
Vastaukset
- HuoHTaas
No kuule ei todellakaan kuulu. Ei bipous ole patologisen valehtelun oireyhtymä. Onhan se nyt ihmisestä kiinni, että valehteleeko vai ei. Ei mielialahäiriö tee ihmisestä valehtelijaa. Jotkut voivat tietenkin eri mielialoissa vaihtaa mielipidettään, joka tulkitaan valehteluksi. Ja täysin rehellistä ihmistä ei olekaan. Jokainen valehtelee joskus. Miten ihmeessä tuokin asia saadaan taas tähänkin tautiin liitettyä.
- öymiö
"Miten ihmeessä tuokin asia saadaan taas tähänkin tautiin liitettyä."
Ihan siten kun on eräs kaksisuuntainen valehdellut niin paljon.
Ei siis vain vaihtanut mielipidettään. - HuoHTaas
Niin, ERÄS kaksisuuntainen on valehdellut niin paljon, ei kaikki. Eikö muka ns. terveet valehtele? Voi luoja sentään mä sanon vaan. Kaikki nämä sairaudet on kantajalleen niin kamala leima juuri tuollaisten ajatuksien vuoksi. Jos joku bipo tekee jotain, niin kaikkia bipoja syytetään samasta asiasta.
- öymiö
Ainakaan minä en ole syyttänyt ketään. Kaikista puhumattakaan.
Kysyin vain. Sorry jos asia on jo täällä käsitelty. - HuoHTaas
Taidan vaan hermostua nykyisin turhan helpolla. Paras ystäväni on bipo ja hän on maailman ihanin ihminen. Minua monia kertoja parempi ihminen. En vaan kestä katsoa, kun hän lukee tätä palstaa itku silmässä, kun luulee olevansa huono ihminen. Kyllähän täällä kysyä saa. Itselleni vaan tuli mieleen, että ei kai valehtelu ole minkään tällaisen sairauden taudinkuvaan kuuluva piirre. Lähinnä patologinen valehtelija, narsisti tai psykopaatti. Onhan niitä valehtelevia bipojakin, mutta myös ihan tavallisia ihmisiä. Uskon sen johtuvan ainakin osittain ihmisen omasta luonteesta. Sori jos loukkasin.
- öymiö
Et loukannut ja kyllä ymmärrän, jos viestini oli vaikeasti ymmärrettävä.
Tiedän niin vähän tästä taudista, että ajattelin, että valehtelu saattaisi
olla osa sairautta eikä kys. henkilön tarkoituksellista sumutusta. - HuoHTaas
Kyllähän täällä on puhuttu, että I-tyypin bipot saattavat olla todella hankalia tapauksia ja maniassa saattavatkin valehdella, kun itse lentävät ties missä maailmoissaan. Jos jollain läheisellä tai tutulla on tämä sairaud, niin kannattaa tosiaan lukea paljon. Netissä on paljon tietoa ja kirjallisuutta aiheesta löytyy.
- Taciti123
Aina maanisessa vaiheessa ei edes huomaa valehtelevansa. Sammakot vaan tulevat suuhun ja suusta ulos, ennen kuin ehtii ajatella. Tai sitten uskoo itse siihen asiaan niin kovasti, että "valehtelee". Silloinhan se on vaan todellisuudentajun puutetta, jos uskoo itse siihen mitä puhuu...
- risto_y
Hei
Kyllä maniassa voi valehtelukin kuulua hommaan. Ei tietenkään kaikilla, mutta itsellä ollut kyllä joskus taipumusta siihen. Kun ei itsekään aina tiedä, mikä on totta, mikä ei.- öymiö
Voisi sitten johtua maniasta. En muuten oikein ymmärrä miksi
aikuinen ihminen on puhunut aivan täydellistä potaskaa elämästään.
On niin nolo tilanne, etten kehtaisi hänelle edes sanoa, että tiedän
valehdelleen. Jos hän vaikka sitten loukkaantuu verisesti tai vajoaa
masennukseen. Kun ei voi yhtään tietää, mitä siellä pään sisällä
liikkuu. - biponoma
öymiö kirjoitti:
Voisi sitten johtua maniasta. En muuten oikein ymmärrä miksi
aikuinen ihminen on puhunut aivan täydellistä potaskaa elämästään.
On niin nolo tilanne, etten kehtaisi hänelle edes sanoa, että tiedän
valehdelleen. Jos hän vaikka sitten loukkaantuu verisesti tai vajoaa
masennukseen. Kun ei voi yhtään tietää, mitä siellä pään sisällä
liikkuu.Sano vaan suoraan! Aina vaikeampaa jälkeenpäin selvitellä asioita. Voin tod kokemuksella kertoa! Ei maanisessa vaiheessa oleva tyhmä ole eikä missään tapauksessa kannata alkaa hyväksymään minkäänlaista potaskaa. Tosin voi joutua jonkunlaisen `selittelymanipulaation` kohteeksi jos se uppoaisi kohteeseen ...
Vieläkin 20v jälkeen tulee valheita nimenomaan maniassa mutta saattaa pokerina kieltää koko asiaa edes sanoneensa jos ei heti puutu. Luulen että `terveenäkin` olisi jonkinsortin luikurin laskija, mene ja tiedä. Tasanne vaiheessa myöntääkin että helposti tulee valehdeltua.
Ei voi loukkaantua verisesti jos itse valehtelee, haloooo :O tai sitten se loukkaantuminen liittyy toho manipulaatioon.
En mäkään usko että liittyy suoranaisesti bipouteen valehtelu, persoonaan ennenkaikkea, bipous terästää tehosti sitä ominaisuutta.
- 3456
Maniassa hyvin usein, ikävä kyllä. Kuuluu oireisiin, mutta kaikki oireet eivät ole todellakaan kaikilla samanlaisia. Turha hermostua tosiasioihin perustuvasta tiedosta. Kokemusta löytyy mm. hoitopuolelta, joten ei edes mutua..
- öymiö
Mitenkäs sitten kun mania on ohi? Kun en viitsisi suoraan sanoa,
että tiedän valehtelusta. Mutta toisaalta sitten tuntuu, että kys. henkilö
pelkää, että saan tietää totuuden. - kätteen ja jalakkaan
öymiö kirjoitti:
pelkää, että saan tietää totuuden.Koko viestiketjua en sori vaan lukenut, sillä ei riitä keskittymiskyky. Itselläni on diagnoosi. Omalta kohdaltani voin sanoa, että olen oppinut todella hyvin valehtelemaan, että joko pääsis ihanaan maniatilaan tai että sitä ei heti kukaan huomaisi. hypevaiheessa ei välttämättä sitten itsekään tunnista mikä on totta ja mikä ei. Kyllähän se ottais päähän jos joku tulee väittämään valehtelijaksi (syystä) mutta vain sillä tavalla voi asioita muuttaa. Minulla on ystävä, joka nk 'otti kiinni' ja ei antanut mulle mahdollisuutta huiputtaa enää. Ei tuntunut kivalta (ja kyllähän se pelotti), mutta herätti näkemään mikä ääliö on ollu ja sitä kautta sitten tekemään asialle jotain. Kas kun en todellakaan halua loppujen lopuksi sellainen olla. saati bipo.
- biponomas
kätteen ja jalakkaan kirjoitti:
Koko viestiketjua en sori vaan lukenut, sillä ei riitä keskittymiskyky. Itselläni on diagnoosi. Omalta kohdaltani voin sanoa, että olen oppinut todella hyvin valehtelemaan, että joko pääsis ihanaan maniatilaan tai että sitä ei heti kukaan huomaisi. hypevaiheessa ei välttämättä sitten itsekään tunnista mikä on totta ja mikä ei. Kyllähän se ottais päähän jos joku tulee väittämään valehtelijaksi (syystä) mutta vain sillä tavalla voi asioita muuttaa. Minulla on ystävä, joka nk 'otti kiinni' ja ei antanut mulle mahdollisuutta huiputtaa enää. Ei tuntunut kivalta (ja kyllähän se pelotti), mutta herätti näkemään mikä ääliö on ollu ja sitä kautta sitten tekemään asialle jotain. Kas kun en todellakaan halua loppujen lopuksi sellainen olla. saati bipo.
Ihanaa tekstiä, kiitos! Toivon todella että olet oikeasti bipo! :) joka on noin hyvin osanut itseään tulkita ja tunnustaa sairautensa. Tällainen auttaa sairastuneita ja läheisiä. Ei hyysääminen ja hyssyttely ja peittely.
- Taciti123
öymiö kirjoitti:
pelkää, että saan tietää totuuden.Sinuna puhuisin ihan suoraan, itse ainakin haluan aina kuulla! Olen välillä tosi vihainen ihmisille, jotka eivät kerro mutta tietävät minun tehneen jotain, mikä ei ole normaalia tai jos olen valehdellut (tietoisesti tai tiedostamatta!)
Ei ihminen voi kehittyä ja ottaa opikseen, jossei hänelle kerrota. Riippuu toki, millaisesta asiasta kyseinen henkilö on sinulle valehdellut. Mutta kannatan suoraan puhumista. Ei me tosiaan tyhmiä olla.
Kerro kuitenkin sellaisena päivänä, kun kestät mielialan romahtamisen tai mitä sieltä sitten tuleekaan... bibot on arvaamattomia.
- HALLELUOIHDSJOHQAWDI
Älä sinä vingu siinä. Helvetti tollaset ihmiset ärsyttää. Joka asiaan pitää tulla pätemään ties millä tiedolla. Minäkin olen psykiatri. Repikää siitä.
- kätteen ja jalakkaan
Ahi päällä? Otan osaa, reppana. Angsti syö vain sua ittees. =)
- jukebox1
kävin ylilääkärillä ja nyt kaikki on hyvin:9
- rehellinen bibo
Olen bibo ja en voi sietää epärehellisiä ihmisiä. En valehtele asioista. Lukiessani näitä palstoja kaksisuuntaisista niin ihmettelen miten bibot leimataan vähintään psykopaateiksi.
Bibossa on kysymys aivojen säätelyjärjestelmien vioista eli joskus olen heittänyt ihmisille, ettei bibosairaus ole sen kummempi kuin epilepsia joka on myöskin aivojen toimintasairaus. Bibossa vaan mielialat heiluvat ylös ja alas ei se tee meistä hirviöitä. Itse olen normaalisti kanssakäymisissä ihmisten kanssa. - älä usko
Kaksisuuntaiset ovat narsisteja pahempia.
Mitään heidän sanomaansa ei kannata uskoa.- rehellinen bibo
Olet väärässä!!
- Ihme porukkaa!!
rehellinen bibo kirjoitti:
Olet väärässä!!
Mulla on bipo-tuttava.Hän kyllä valehtelee silmät suut täyteen ja kaiken lisäksi vielä varastelee kaupasta.Siellä se kahden lapsen kanssa kulkee pitkin kauppaa ja sulloo ihan mitäänsanomatonta rojua rattaisiin ja naureskelee sitten kotona,että tulipahan taas varastettua tällainenkin meikkivoide tmv.Sitten se ihmettelee,että miksiköhän hänellä on tarve puhua potaskaa ja varastaa....On se onneksi saanut lääkityksen,mutta on se kyllä ihan pimee.En viitsi olla paljonkaan tekemisissä.Ihmettelen vaan ,että minkä ihmeen takia tämä pariskunta teki lapsia?!!Tuosta ei hyvä seuraa kyllä.
Kuinka ihmeessä tämä tampio saa kasvatettua lapsistaan edes suht koht normaaleja?ei mitenkään!Miehensä varmaan ja TOIVOTTAVASTI on kilpenä näiden sekoilujen edessä...jos ylipäätään jaksaa sekään.Voivoi,lapset ovat pieniä vielä..mitäköhän tapahtuu kun ovat pahimmassa uhmaiässä tai teini-iässä?!!
Epäilenpä,että rouva on pian jo lukkojen takana vetämässä rauhottavia ja mies hoitaa lapset isoiksi ihan yksin. - 19 + 2
Tämä on sitten taas niitä viestejä, joka pitää poistaa samantien! Narsistiin vertaaminen menee aivan liian pitkälle
- emilia.XXxxXX
Ihme porukkaa!! kirjoitti:
Mulla on bipo-tuttava.Hän kyllä valehtelee silmät suut täyteen ja kaiken lisäksi vielä varastelee kaupasta.Siellä se kahden lapsen kanssa kulkee pitkin kauppaa ja sulloo ihan mitäänsanomatonta rojua rattaisiin ja naureskelee sitten kotona,että tulipahan taas varastettua tällainenkin meikkivoide tmv.Sitten se ihmettelee,että miksiköhän hänellä on tarve puhua potaskaa ja varastaa....On se onneksi saanut lääkityksen,mutta on se kyllä ihan pimee.En viitsi olla paljonkaan tekemisissä.Ihmettelen vaan ,että minkä ihmeen takia tämä pariskunta teki lapsia?!!Tuosta ei hyvä seuraa kyllä.
Kuinka ihmeessä tämä tampio saa kasvatettua lapsistaan edes suht koht normaaleja?ei mitenkään!Miehensä varmaan ja TOIVOTTAVASTI on kilpenä näiden sekoilujen edessä...jos ylipäätään jaksaa sekään.Voivoi,lapset ovat pieniä vielä..mitäköhän tapahtuu kun ovat pahimmassa uhmaiässä tai teini-iässä?!!
Epäilenpä,että rouva on pian jo lukkojen takana vetämässä rauhottavia ja mies hoitaa lapset isoiksi ihan yksin.Yksi valehteleva bipo ei tee muista bipoista samanlaisia. Ja mistä olet niin varma, että tämä valehtelu johtuu bipoudesta millään tavalla? Ehkä tuo tuttusi on vaan yksinkertaisesti täysin nuija. Itse en edes uskaltaisi varastaa yhtään mitään. Puhumattakaan siitä, että miten huono omatunto siitä tulisi. Kannattaa nyt taas ottaa huomioon se fakta, että tätä sairautta on eri asteista.
Kannattaa myös muistaa se, että jokainen ihminen valehtelee joskus. Täysin rehellistä ihmistä ei ole olemassakaan. Jos joku sellaista väittää, niin valehtelee. Jopa käyttäytymisterapeutti on sanonut, että ihmiset valehtelevat valkoisia valheita pitkin päivää, kun ovat tekemisissä toisten kanssa. Ja jos joku bipo valehtelee jossain maniassa, niin se on hieman eri asia. Tuskin siinä tilassa oleva ihminen tietää edes itsekään, mikä on totta ja mikä ei. Valehtelu ei ole mitenkään jokaiseen bipoon sopiva oire.
Eksäni oli vakavasti masentunut ja valehteli jatkuvasti kaikesta tai jätti kertomatta tärkeitä asioita. Yhtälailla voisin väittää, että kaikki miehet tai pelkästään masennuksesta kärsivät ihmiset valehtelevat koko aika. Tunnen toki valehtelevia bipoja. Tunnen myös paljon valehtelevia ns. terveitä ihmisiä. Tunnen monta masentunutta valehtelijaa, alkoholisoitunutta valehtelijaa jne. Tästä fiksuimmat varmaan osaavat tehdä sen päätelmän, että valehtelijoita on jokaisessa ihmisryhmässä. - Ihme porukkaa!!
emilia.XXxxXX kirjoitti:
Yksi valehteleva bipo ei tee muista bipoista samanlaisia. Ja mistä olet niin varma, että tämä valehtelu johtuu bipoudesta millään tavalla? Ehkä tuo tuttusi on vaan yksinkertaisesti täysin nuija. Itse en edes uskaltaisi varastaa yhtään mitään. Puhumattakaan siitä, että miten huono omatunto siitä tulisi. Kannattaa nyt taas ottaa huomioon se fakta, että tätä sairautta on eri asteista.
Kannattaa myös muistaa se, että jokainen ihminen valehtelee joskus. Täysin rehellistä ihmistä ei ole olemassakaan. Jos joku sellaista väittää, niin valehtelee. Jopa käyttäytymisterapeutti on sanonut, että ihmiset valehtelevat valkoisia valheita pitkin päivää, kun ovat tekemisissä toisten kanssa. Ja jos joku bipo valehtelee jossain maniassa, niin se on hieman eri asia. Tuskin siinä tilassa oleva ihminen tietää edes itsekään, mikä on totta ja mikä ei. Valehtelu ei ole mitenkään jokaiseen bipoon sopiva oire.
Eksäni oli vakavasti masentunut ja valehteli jatkuvasti kaikesta tai jätti kertomatta tärkeitä asioita. Yhtälailla voisin väittää, että kaikki miehet tai pelkästään masennuksesta kärsivät ihmiset valehtelevat koko aika. Tunnen toki valehtelevia bipoja. Tunnen myös paljon valehtelevia ns. terveitä ihmisiä. Tunnen monta masentunutta valehtelijaa, alkoholisoitunutta valehtelijaa jne. Tästä fiksuimmat varmaan osaavat tehdä sen päätelmän, että valehtelijoita on jokaisessa ihmisryhmässä.Vastaan Emilia xxx:lle.
Tuo minun bipo-tuttavani vetää aina esille sen mania-vaiheen,jolloin valehtelee ja varastelee.Ikään kuin verhoutuu sen taakse puolustaakseen itseään.On vaan pirun vaikeaa tietää milloin hän puhuu totta tai milloin valehtelee.
Huolestuttavinta tässä on se,että hän näkee painajaisia jatkuvasti ja joutuu kyselemään mieheltäänkin onko joku asia unta vai totta!!!Pelottavaa meininkiä on tuollainen...Lapsi-parat siinä sitten ihmettelevät kun äiti on sekaisin kuin seinäkello:saattaa valvoa ja sekoilla pari vuorokautta putkeen ja sitten taas lukkiutua nukkumaan pariksi vuorokaudeksi.Isä on vähän ihmeissään selitellessään lapsille,että äiti on nyt vaan vähän väsynyt.Aina tuota samaa souvia!Mies käy jopa syöttämässä vaimoaan sänkyyn kun tätä ei saa sieltä ylös.Hyvä mies!
Mies on ihan rikkipoikki ,mutta eihän sairasta voi jättää oman onnensa nojaan vaikka helpommin elämä sujuisi ilman moista ristiä.Lasten kasvatuskin sujuisi paremmin itseksensä,aivan varmasti.
Tuossakin tapauksessa on iso itsemurhariski,joten mies se vaan yrittää jaksaa ja jaksaa.Hirttoköyden näyttämisellä saa näköjään paljon aikaan.
Kyllä mies toki vaimoaan rakastaa,mutta voi itku sentään!! - maanikon perheille
19 + 2 kirjoitti:
Tämä on sitten taas niitä viestejä, joka pitää poistaa samantien! Narsistiin vertaaminen menee aivan liian pitkälle
Tosi moni maanisessa tilassa oleva ihminen käyttäytyy juuri kuten narsisti. Näin se vaan on. Tykkäsit tai et. Siinä tilassa maanikolta ei sympatioita ja empatioita heru.
OIKEESTI, 19 2 tai joku muu, kerro pliiiiis, 1 tarina missä mania läheisten kannalta on edes hitusen jotenkin herttasen positiivista. Sellainen missä ei esim narsistisia piirteitä ole lainkaan.
En sano että bipot ovat narsisteja vaan maniassa on narsistinen käyttäytyminen hyvin tyypillistä muutoin ihanassa ja empaattisessa ihmisessä.
P.S hypomaanikot älkööt vaivautuko vastailemaan. - bipsukkaN
maanikon perheille kirjoitti:
Tosi moni maanisessa tilassa oleva ihminen käyttäytyy juuri kuten narsisti. Näin se vaan on. Tykkäsit tai et. Siinä tilassa maanikolta ei sympatioita ja empatioita heru.
OIKEESTI, 19 2 tai joku muu, kerro pliiiiis, 1 tarina missä mania läheisten kannalta on edes hitusen jotenkin herttasen positiivista. Sellainen missä ei esim narsistisia piirteitä ole lainkaan.
En sano että bipot ovat narsisteja vaan maniassa on narsistinen käyttäytyminen hyvin tyypillistä muutoin ihanassa ja empaattisessa ihmisessä.
P.S hypomaanikot älkööt vaivautuko vastailemaan.Et sitten taida tietää hypomaniasta mitään, kun käskit meitä olemaan vastaamatta. Kyllä hypomaniassakin nuo oireet tulevat selkeästi esille. Ainakin minulla on alkanut tulemaan. Olen ylimielinen, itserakas ja tunteeton. Omistan koko maailman, koska olenhan Jumala. Olen maailman kaunein ja ihanin ihminen. Muut ovat tylsiä ja niin tavallisia. Ihmisiä on helppo manipuloida suuntaan ja toiseen. Olen röyhkeä ja suorasanainen. Ehkä hypomania on muuttumassa maniaksi. Kuka tietää. Valehtelua en kyllä harrasta, koska en ole juurikaan ihmisten kanssa tekemisissä. Kenelle sitä sitten valehtelisi. Olen muutenkin liian suorasanainen ihminen, joten hypossa tunnun olevan sitä vielä enemmän. Kaipa se ihmisen omakin persoona vaikuttaa siihen, miten nämä asiat ilmenee. Ennen minun hyponi olivat vain sitä, että jaksoin tehdä enemmän jotain ja olin onnellinen. Nyt se on sitten alkanut menemään tuohon narsistimaiseen suuntaan.
- Taciti123
hahah, ja sinäkö sen tiedät?
- maanikon perheillee
bipsukkaN kirjoitti:
Et sitten taida tietää hypomaniasta mitään, kun käskit meitä olemaan vastaamatta. Kyllä hypomaniassakin nuo oireet tulevat selkeästi esille. Ainakin minulla on alkanut tulemaan. Olen ylimielinen, itserakas ja tunteeton. Omistan koko maailman, koska olenhan Jumala. Olen maailman kaunein ja ihanin ihminen. Muut ovat tylsiä ja niin tavallisia. Ihmisiä on helppo manipuloida suuntaan ja toiseen. Olen röyhkeä ja suorasanainen. Ehkä hypomania on muuttumassa maniaksi. Kuka tietää. Valehtelua en kyllä harrasta, koska en ole juurikaan ihmisten kanssa tekemisissä. Kenelle sitä sitten valehtelisi. Olen muutenkin liian suorasanainen ihminen, joten hypossa tunnun olevan sitä vielä enemmän. Kaipa se ihmisen omakin persoona vaikuttaa siihen, miten nämä asiat ilmenee. Ennen minun hyponi olivat vain sitä, että jaksoin tehdä enemmän jotain ja olin onnellinen. Nyt se on sitten alkanut menemään tuohon narsistimaiseen suuntaan.
Kiitos bipsukkan! Yleensä hypot vaan helposti vähättelevät maniaa tyyliin `MINÄ en koskaan, MINÄ en ikinä, minä en sitä ja tätä.. aina syytetään KAIKKIA bipoja.. bläääähh.. en oikean maanikon kanssa eläneenä viitsi lukea noita juttuja. Mutta olit IHANAN rehellinen :) Ihan tulin hyvälle mielelle. Ja kuulostikin tutulta `oireinesi`. Hyvää jatkoa!
- Cathrian
Valitettavasti totuus on se että valehtelu on osa sairautta, MUTTA vain silloin, kun siinä on osana tietynlainen persoonallisuushäiriö joka usein myös bipoilla on.
- JennaK.K.
Itselläni on vaativa persoonallisuushäiriö, mutta se ei tee minusta valehtelijaa, koska moraalini on liiankin korkealla. En pysty joustamaan niistä asioista millään, mikä on erittäin hyvä asia, kun on tämä kaksisuuntainen siellä taustalla. Vaativuus katkaisee kärjet bipouden eri asioilta. Jotenkin tuntuu muutenkin ihmeelliseltä, että täällä jauhetaan siitä, miten bipot valehtelevat ja eivät kerro menneisyydestään ym. Itse olen avoin kirja. Olen liian avoin ja saanut kärsiä siitä moneen otteeseen. Tietenkin tuo voi pitää paikkansa miesten suhteen, koska monet miehet ovat sisäänpäin kääntyneitä, eivätkä osaa puhua asioista. Ainakin suomalaiset miehet. Sen vuoksi niitä itsemurhiakin on nuorilla miehillä eniten, kun eivät osaa puhumalla purkaa asioita.
Sitten ovat tietenkin nämä ihmiset, joilla on psykoottisuutta ja taipumusta pahoihin manioihin. Mutta voiko sairasta ihmistä syyttää siitä, jos hän ei itsekään tiedä, mikä on totta ja mikä ei? Monet teistä ns. terveistä ei oikein tunnu ymmärtävän sitä. Yhtälailla voidaan syyttää skitsofreniasta kärsivää ihmistä hänen harhoistaan ja täten valehtelusta. Tietenkin on olemassa bipoja, jotka jo varmaan ennen sairastumistaan valehtelivat. Jokaisella on kuitenkin se oma persoona siellä taustalla. Ja niin kuin Emilia sanoi, niin täysin rehellistä ihmistä ei tässä maailmassa ole olemassakaan. Kannattaa joskus miettiä sitä omaa tekopyhyyttä. Itse pyrin olemaan täysin rehellinen, mutta aina se ei onnistu. Koska esimerkiksi minun asiani eivät kuulu tuntemattomille tai joillekin hyvänpäivän tutuille, jotka yrittävät udella asioitani. Ja varsinkin tämän sairauden osalta joutuu valehtelemaan. En ala kertomaan ihmisille, jotka eivät kuulu lähipiiriini tästä sairaudesta ja kaikesta helvetistä. Jos se tekee minusta huonon ihmisen, niin ihan miten vaan. Mielestäni olen ihan yhtä hyvä ihminen, kuin kuka tahansa muka terve persoona. Kenelläkään ei ole oikeutta lytätä sitä asiaa. - jokuvaanjossainM
Täällä on valehteleva "terve" ihminen. Miksi valehtelen? No jaa, koska hyödyn siitä jotain tai multa udellaan asioita jotka ei muille kuulu. Tai lähinnä ehkä kaunistelen totuutta. Nyt varmaan saan akkalauman niskaani narsistiksi haukkumisen kera. Eipä kai mulla ole velvollisuutta olla täysin rehellinen ihmisille jotka ei merkkaa mulle mitään. Tuskin kukaan on rehellinen jokaisessa asiassa.
- pipoob
jokuvaajossainM, jatka hyvä ihminen samaa rataa kun se tekee itsesi onnelliseksi :D Ja jos vielä hyödyt siitä niin anna palaa! Tuskin ketään haittaa toimintasi milläänlailla jos vain itse tiedät valheellisuutesi.
Oikein hyviä valheita sinulle tälle vuodelle :)
- kevytbipo
Jokainen valehtelee joskus, ainakin pieniä "valkoisia" valheita, hyötyäkseen tilanteesta, tai ihan vaan pelastaakseen kasvonsa. Tämä ei ole mikään sairaus vaan osa inhimillisyyttä. Sen ihmispiirin, jossa tunnen monta bipoa, en koe valehtelemista suureksi ongelmaksi heidän keskuudessaan. Oman kokemukseni mukaan tapavalehtelu on osa ihmisen persoonaa, ei sairautta.
Olen "kevyt-bipo", eli ei ole vielä ollut täyttä maniaa, ainoastaan hypomaniajaksoja. En suoraan valehtele (usein ainakaan), mutta annan ihmisten ymmärtää joitain asioita väärin pitääkseni ihmiset tyytyväisinä. Jotkut asiat haluan vaan pitää itselläni.
Parisuhteessani vaadin ja haluan rehellisyyttä ja avointa keskustelua niin hyvistä kuin huonoistakin asioista. Annan mieheni kertoa huolensa minusta, tai ilmaista loukkaantumisensa jos ja kun toimin väärin/huonosti. Saman vapauden haluan itselleni, ja täm' on ollut toimivaa kohdallamme. Ei se aina niin kivaa ole, mutta se on ollut ainut tuntemamme tapa pysyä yhdessä ja pitää parisuhde terveen kaltaisena.
Olisin hyvin loukkaantunut, jos joku väittäisi minua narsistiseksi, kuten monet ihmiset leimaavat bipoja. Olen käynyt kovan koulun itsenäistymisessäni, äitini ollessa voimakkaan narsistinen käytöksessään. Tiedän että oma sairauteni on aivan toista maata kuin mitä äitini tuhoava käytös, ja hänen pimentynyt maailmankuvansa. Se on kauhukuvani, että minusta tulisi hänenlaisensa, sitä en antaisi itselleni anteeksi. Nykyisen sairauteni kanssa olen oppinut elämään kohtuullisen tasapainoisesti.- bipon exä
kevytbipo, sä et huomaisi sitä, jos susta tulisi äitisi kaltainen. Uskoisit vilpittömästi olevasi oikeassa ja näkisit vian ja ongelmat vain toisissa ihmisissä. Monista bipoista tulee taudin edetessä (etenin maaniseen suuntaan) narsistisia, mutta sitä sairas ei enää itsessään tunnista.
- henna_nanna
bipon exä kirjoitti:
kevytbipo, sä et huomaisi sitä, jos susta tulisi äitisi kaltainen. Uskoisit vilpittömästi olevasi oikeassa ja näkisit vian ja ongelmat vain toisissa ihmisissä. Monista bipoista tulee taudin edetessä (etenin maaniseen suuntaan) narsistisia, mutta sitä sairas ei enää itsessään tunnista.
No, ei se nyt ihan tuolla tavalla mene. Ollaan isossa bipojoukossa tuota asiaa mietitty ja kyllä moni huomaa nuo narsistiset piirteet, että ne ovat tulleet melkein pysyviksi piirteiksi vaikka ei olisi edes hypomaniaa tai maniaa päällä. Joten kyllä ne tosiaan ainakin älykäs ihminen itsessään tunnistaa, jos on itsetutkiskelua harrastanut tarpeeksi. Kamala sairaus kyllä, ei voi muuta sanoa. Tosin tässäkin täytyy ottaa huomioon se, että monilla bipoilla on persoonallisuushäiriöitö bipouden lisäksi. Esimerkiksi epävakaata persoonallisuushäiriötä on monilla. Sehän kuuluu narsistisiin persoonallisuushäiriöihin. Tunnen vielä kaiken lisäksi muutaman bipon, jolla on epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö eli sosiopatia bipouden lisäksi. Joillain on sekamuotoisia persoonallisuushäiriöitä yms. Ja sitten on paljon niitä, jotka ovat aivan ihania ihmisiä sairaudesta huolimatta. Kaipa se riippuu sairauden vakavuusasteesta. Myös lääkkeet aiheuttavat tunteettomuutta hyvin paljon.
- pöpi
olen itse saanut psykoosin ja ositaisen psykopaatin diacnoosin. olin mielisairaalassa 7kk. ja jouduin eläkeelle. en valehtele ,mutta yli mielinen ihminen joka luulee olevansa itse täydellisyys ja olevensa aina oikeassa ,semmoisen kimpuun voin käydä ja opettaa sanalle aina oikessa uuden merkityksen . , myös ihmiset jotka nälvii heikompiaan ja pilkaa sairaita voin ilman omantunnon tuskia jaa ,mutta en tunne surua ,eikä mulla ole tunne elämää antaa lipun muualle. jaa ehkä olenkin tunne herkkä ja kuvitteelinen tärähtänyt dorka tai laitostunut lataamo potilas, kanatta monen repiä turpaansa niin näkee kuinka käy
- Shere
Hei
Mulla tuo valehtelu on kyllä lisääntynyt aina masennuksen tai manian ollessa pahimmillaan. Sillä ehkä lähinnä paikkailee molempien aiheuttamia huonoja tekoja (lintsaus, lörpöttely, tuhlaus, juominen...) että se sen takia liittyy taudinkuvaan, ei ole varsinainen oire. - paha_tekopyhyys
Kaikki valehtelee, ei siitä pääse mihinkään. Turha tätäkin asiaa on heittää bipojen niskaan. Kyllä me terveetkin sitä teemme ihan yhtä paljon, kuin mielenterveysongelmista kärsivät ihmiset. Tuo on vain jotain tekopyhyyttä terveiltä ihmisiltä, tai sitten tuollaista väittävät ihmiset, jotka eivät ole kokeneet elämässään mitään. Vähän vanhanaikainen käsitys nykyajan ihmiskunnasta. Eihän tässä maailmassa pärjää enää, kuin olemalla joku kylmä ja kova narsisti. Heikot ja herkät jää jalkoihin tässä nykyisessä menossa.
- arkajalka-bipo
Olen itse bipo ja seurustelen bipo-miehen kanssa, jolla on sekamuotoinen bipo ja pahoja psykooseja aina välillä. Saan mieheni vähän väliä kiinni jostain ihan typerästä valheesta. Ja usein ne liittyvät sairauteen, tai ainakin siltä tuntuu. Ei oikein kunnolla halua kertoa menneisyydestään myöskään. Välillä tulee sellainen olo, että hän ei itse edes muistaisi kaikkia asioita ja siksi puhuu jotenkin ristiin tai sekavia. Lääkkeet tekevät myös sitä, että laittavat hänet usein ihan sekaiseksi. Itse arvostan suhteessa rehellisyyttä, ja siksi nämä asiat häiritsevät. En voi oikein kenellekään puhua tästä asiasta. Miehelleni koko sairaus on jotenkin niin arka asia, etten uskalla sanoa hänelle mitään. Pelottaa vaan, jos hän on ns. "tyypillinen bipo". Oma sairauteni on niin lievää sorttia, ettei siitä ole kamalasti ollut haittaa. En enää haluaisi pahaa masennusta huonon suhteen vuoksi.
- särkynyt
Juuri noin se meni minullakin bipon kanssa. Mies salasi lähes koko menneisyytensä ja näin jälkikäteen ajatellen sen olisi pitäny soittaa hälytyskellojani lujemmin. Avoimen puheen kyllä yleensä tunnistaa. Totuushan oli sitten sata kertaa pahempi kuin mitä olisin osannut edes pelätä.
Aluksi kaikki oli ihanaa ja sitten hiljalleen juuri nuo valehtelut alkoivat näyttää, mikä mies todellisuudessa on. Ikävintä siinä on se, että suhde yleensä katkeaa siten, että se romahduttaa sinunkin elämäsi pitkäksi aikaa. Paraneminen vie vuosia. Pelasta itsesi hyvän sään aikaan. - arkajalka-bipo
särkynyt kirjoitti:
Juuri noin se meni minullakin bipon kanssa. Mies salasi lähes koko menneisyytensä ja näin jälkikäteen ajatellen sen olisi pitäny soittaa hälytyskellojani lujemmin. Avoimen puheen kyllä yleensä tunnistaa. Totuushan oli sitten sata kertaa pahempi kuin mitä olisin osannut edes pelätä.
Aluksi kaikki oli ihanaa ja sitten hiljalleen juuri nuo valehtelut alkoivat näyttää, mikä mies todellisuudessa on. Ikävintä siinä on se, että suhde yleensä katkeaa siten, että se romahduttaa sinunkin elämäsi pitkäksi aikaa. Paraneminen vie vuosia. Pelasta itsesi hyvän sään aikaan.Tätäpä juuri pelkään. Minun pitäisi bipona ymmärtää sairautta, mutta en voi vaan ymmärtää tuollaista valehtelua ja salailua. Puhuu myös uskollisuudesta, mutta kuitenkin vaikuttaa jollain tasolla pelimieheltä. En pidä lainkaan tuollaisista piirteistä. Olen huomannut myös senkin, ettei hän ole kovinkaan empaattisen tuntuinen. Paljon hänellä on kavereita kuitenkin. Tosin eihän kaikki osaa näyttää empatiaansa. Pelkään vaan, että vaistoni on jälleen kerran oikeassa ja taas olen valinnut juuri sen miehen, jota ei pitäisi. Alussa tosiaan oli niin ihana. Muutin jopa toisella paikkakunnalle hänen vuoksensa. Nyt sitten yksin ihmettelen täällä 600km päässä, että mitä tuli tehtyä. Hän ei myöskään vastannut siihen, kun kysyin että mitä jos hän on sitä tyyppiä, että "rakastuu" jatkuvasti uusiin ja sitten minä jään. Tai mistä hän tietää, onko rakkautensa minua kohtaan totta. Eipä tullut vastausta. Kaipa tässä ainut tie on muuttaa takaisin entiselle paikkakunnalle. Jotenkin tunnen itseni ihan idootiksi. Miten hän edes sai minut suostumaan muuttamiseen ja kaikkeen.
- väsynyttt
arkajalka-bipo kirjoitti:
Tätäpä juuri pelkään. Minun pitäisi bipona ymmärtää sairautta, mutta en voi vaan ymmärtää tuollaista valehtelua ja salailua. Puhuu myös uskollisuudesta, mutta kuitenkin vaikuttaa jollain tasolla pelimieheltä. En pidä lainkaan tuollaisista piirteistä. Olen huomannut myös senkin, ettei hän ole kovinkaan empaattisen tuntuinen. Paljon hänellä on kavereita kuitenkin. Tosin eihän kaikki osaa näyttää empatiaansa. Pelkään vaan, että vaistoni on jälleen kerran oikeassa ja taas olen valinnut juuri sen miehen, jota ei pitäisi. Alussa tosiaan oli niin ihana. Muutin jopa toisella paikkakunnalle hänen vuoksensa. Nyt sitten yksin ihmettelen täällä 600km päässä, että mitä tuli tehtyä. Hän ei myöskään vastannut siihen, kun kysyin että mitä jos hän on sitä tyyppiä, että "rakastuu" jatkuvasti uusiin ja sitten minä jään. Tai mistä hän tietää, onko rakkautensa minua kohtaan totta. Eipä tullut vastausta. Kaipa tässä ainut tie on muuttaa takaisin entiselle paikkakunnalle. Jotenkin tunnen itseni ihan idootiksi. Miten hän edes sai minut suostumaan muuttamiseen ja kaikkeen.
Edellinen viesti kuin suoraan tämänhetkisesti elämäntilanteestani parisuhteessa. Ei voi luottaa mihinkään mitä on menneisyydestä kerrottu, eikä nykyisitäkään asioista. Aina pompsahtaa uusia asioita esille ja tällä hetkellä ne liittyvät pettämiseen... Mitä vielä pitää tulla että tajuan lähteä?
- Anonyymi
Kyllä on. Edellisenä päivänä mies lupasi vähentää juomista ja nyt on kaverilla kännäämässä. Muutenkin lupailee kaikkea,mutta ei pidä lupauksia. Lisäksi törkeä, kehtaa minun kotiin kantaa ruuantähteitä,että hän ajatteli,josko tarvitaan. Pizzan on luvannut usein tarjota,mutta eipä ole kertaakaan. No ei me olla yhdessä,ei vissiin tajua sitä vieläkään. Onneksi ei ikinä ole asuttu yhdessä,enkä asuisi enää kenenkään kanssa,sen oppinut edellisestä parisuhteesta!
- Anonyymi
Oli bipo tai muu persoonallisuushäiriö niin ei niiden kanssa parisuhteessa voi olla. Valitkaa normaalit ihmiset!
- Anonyymi
Varsinainen valehtelu ei kuulu. Kuitenkin englannin kielisten sivustojen mukaan bipossa voi esiintyä maniavaiheissa konfabulaatiota. Tästä löytyy tietoa englanniksi ”confabulation”. Se voi ulkopuolisen näkökulmasta vaikuttaa valehtelulta mutta henkilö uskoo omiin valheisiinsa. Konfabulaatio on sellaista paikkaansa pitämättömien tarinoiden ja juttujen kertomista. Syynä on etenkin oikean otsalohkon toiminnanhäiriö. Oiretta esiintyy myös otsalohkovaurioiden yhteydessä. Otsalohkojen toiminta ei ole normaalia bipoilla.
Eräällä suomen kielisellä sivulla luki myös että maaninen ihminen voi puhua totena asioita jotka eivät lainkaan pidä paikkaansa. _Veikkaan_ että tässä taustalla on juuri tuo konfabulaatio(?). Tunnen bipon jolla on maniassa juuri tuota ja häpeää jälkeenpäin terveenä sitä. Hän puhuu tyypillisesti itselleen epäedullisia tai neutraaleja tarinoita jotka eivät pidä paikkaansa. Harvoin itsensä hyvään valoon saattavia.
Sitten on tietysti harhaluulot joita ei pidä sekoittaa velehteluun. Maaninen ihminen voi vaikka uskoa olevansa hyvin vaikutusvaltainen henkilö, uskonnollinen profeetta tai muuta vastaavaa. Masentunut bipo taas voi uskoa esimerkiksi sairastavansa jotain vakavaa sairautta tai jumalan puhuvan hänelle ikävään sävyyn. Vainoamisharhat ovat yleisiä sekä masentuneilla että maanisilla.
Terveessä vaiheessa ei ole konfabulaatiota eikä harhaluuloja. Missään valheessa ei esiinny valehtelua hyödyn tavoittelun vuoksi. - Anonyymi
Ihan fyysisesti alkoi oksettamaan, kun luki näitä tarinoita.
Lähinnä nämä tarinat kuvaavat hyvin narsisistisia ihmisiä, joilla on huono itsetunto, valtavasti itserakkautta ja vähän älyä.
Siinä sitten uskotellaan itselleen, että ei voinut käytökselleen mitään, henget puhuivat, minuun meni piru.
Keskenkasvuisia ihmisiä. - Anonyymi
Yhen 2suuntasen tunsin ja se kyl osas tai ainaki koetti kusettaa koko ajan.eli 1/1 äänet täältä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279