En ole pyöräillyt moneen vuoteen, ja nyt olisi tarkoitus ostaa tällaselle seniorille sopiva yleispyörä. Termistö on aikalailla muuttunut. Mikä sopii 60 v pyöräilijälle? Olen kuitenkin suht. hyvässä kunnossa. Mitä ao. pyörät tarkoittavat:
- sinkula
- fixi
- hybridi
- cyclo crossari
- sähköpyörä
- sähköavusteinen pyörä
-eBike
Maantiepyörä ja maastopyörä tuntuu nimensä puolesta olevan ymmärrettäviä. Mutta kuka polkee pelkästään maantiellä tai metsässä. Mikä olisi paras vaihtoehto sille, että ajan autolla 3:n kilometrin päähän kauppaan? Ei liian raskas, ja mukavasti poljettava hyvällä asennolla, ilman että ottaa selkään se asento.
Fillaritermit
40
779
Vastaukset
- Alkup. Maantiepyöräi
Crossari on tämän päivän yleispyörä. Se on itse asiassa keski-eurooppalaisiin maastokilpailuihin tarkoitettu pyöräluokka, mutta ominaisuuksiensa takia siitä on tullut suosittu työmatka- ja yleispyörä Suomessa.
Crossarin kulmat ovat loivemmat kuin maantiepyörässä, siihen mahtuu talveksi nastat ja halvemmissa treenipyöriksi tarkoitetuissa on korvakkeet lokareille ja telineille.
Sinkula on mikä tahansa yksivaihteinen pyörä. Fixi taas on yksivaihteinen pyörä, jossa ei ole vapaavaihdetta. Fixejä käytetään paljon kaupunkipyörinä nykyään. Villitys syntyi, kun jotkut alkoivat käyttää ratapyöriä kadulla, mutta nyt myynnissä olevista fixeistä pääosa on tehty maantiepyörien geometrialla.
Hybridi on maastopyörä, johon on vaihdettu maantiepyörän komponentteja ja niin tehty kaupunkipyörä. Yhden sellaisen näin Helsingissä tänä syksynä! Pääosa Suomessa hybridinä myytävistä pyöristä on huonolaatuisia trekkingpyöriä.
Mitä ajoasentoon tulee, niin se ei ole kiinni sinänsä pyörätyypistä, vaan satulan, polkimien ja tangon välisestä kolmiosta. Droppitankoiseen saa hieman rennomman ajoasennon helposti kuin suoratankoiseen. Oleellista on pyörän oikea pituus. Ei kannata edes vilkaista pyöriä, joista ei ole normaalia kokojakaumaa (5-7 eri kokoa).Joitakin huomautuksia.
"Hybridi on maastopyörä, johon on vaihdettu maantiepyörän komponentteja ja niin tehty kaupunkipyörä." Yleisen käsityksen mukaan tuo ei pidä paikkaansa. Hybridi voi ulkoisesti muistuttaa maastopyörää jossakin määrin, mutta se on kaukana kyseisestä pyörätyypistä. Jotkin hybridit ovat maantiepyöriä suoralla ohjaustankolla, kun taas toiset muistuttavat ulkoisesti jossakin määrin maastopyörää. Hybridien osat voivat olla melkeimpä mitä tahansa. Niihin lainataan osia niin maastopyöristä kuin maantiepyöristäkin. Huom. esim. hybridin runko ei ole maastopyörän runko. Ei edes halvan maastopyörän runko.
"Ei kannata edes vilkaista pyöriä, joista ei ole normaalia kokojakaumaa (5-7 eri kokoa)." Otetaan esimerkiksi BH:n prisma maantiepyörä jota tehdään muistaakseni neljää eri runko kokoa. Mielestäni kyseinen pyörä ei ole huono vaikka sitä tehdäänkin vain neljää runko kokoa. Niin ja nyt puhutaan maantiepyörästä. Malliston runkojen kokojakauman määrällä ei ole mitään merkitystä. Tuota perinteistä maantiepyörien kokojakaumaa ei pidä sekoittaa muihin pyörätyyppeihin. Joskus jopa kannattaa unohtaa maantiepyörissäkin tuo jokojakauma hömpötys.
Lisäksi. Vähän ajaneelle ei sovellu yleispyöräksi tuollainen käppyräsarvinen polkupyörä kuten cyclocrosspyörä. Ei vaikka siinä olisi lisäjarrukahvat.- Alkup. Maantiepyöräi
a.s kirjoitti:
Joitakin huomautuksia.
"Hybridi on maastopyörä, johon on vaihdettu maantiepyörän komponentteja ja niin tehty kaupunkipyörä." Yleisen käsityksen mukaan tuo ei pidä paikkaansa. Hybridi voi ulkoisesti muistuttaa maastopyörää jossakin määrin, mutta se on kaukana kyseisestä pyörätyypistä. Jotkin hybridit ovat maantiepyöriä suoralla ohjaustankolla, kun taas toiset muistuttavat ulkoisesti jossakin määrin maastopyörää. Hybridien osat voivat olla melkeimpä mitä tahansa. Niihin lainataan osia niin maastopyöristä kuin maantiepyöristäkin. Huom. esim. hybridin runko ei ole maastopyörän runko. Ei edes halvan maastopyörän runko.
"Ei kannata edes vilkaista pyöriä, joista ei ole normaalia kokojakaumaa (5-7 eri kokoa)." Otetaan esimerkiksi BH:n prisma maantiepyörä jota tehdään muistaakseni neljää eri runko kokoa. Mielestäni kyseinen pyörä ei ole huono vaikka sitä tehdäänkin vain neljää runko kokoa. Niin ja nyt puhutaan maantiepyörästä. Malliston runkojen kokojakauman määrällä ei ole mitään merkitystä. Tuota perinteistä maantiepyörien kokojakaumaa ei pidä sekoittaa muihin pyörätyyppeihin. Joskus jopa kannattaa unohtaa maantiepyörissäkin tuo jokojakauma hömpötys.
Lisäksi. Vähän ajaneelle ei sovellu yleispyöräksi tuollainen käppyräsarvinen polkupyörä kuten cyclocrosspyörä. Ei vaikka siinä olisi lisäjarrukahvat.Voisitko ystävällisesti selittää, miksi droppitankoinen pyörä ei mielestäsi sovi yleispyöräksi vähän ajaneelle? Mielestäni väitteesi on perusteeton ja vähän hölmö. Muita heittojasi en viitsi edes kommentoida.
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Voisitko ystävällisesti selittää, miksi droppitankoinen pyörä ei mielestäsi sovi yleispyöräksi vähän ajaneelle? Mielestäni väitteesi on perusteeton ja vähän hölmö. Muita heittojasi en viitsi edes kommentoida.
Ei se mitään perustele, vaan jankuttaa tuota samaa.
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Voisitko ystävällisesti selittää, miksi droppitankoinen pyörä ei mielestäsi sovi yleispyöräksi vähän ajaneelle? Mielestäni väitteesi on perusteeton ja vähän hölmö. Muita heittojasi en viitsi edes kommentoida.
Turhaa tuo selittäminen sinulle on. Voisit muuten joskus vastata heittoihisi mitä täällä viljelet. Koskaan ei vastauksi tule, mutta toisilta vaaditaan perusteluja tuon tuostakin.
Ensinnäkin vähän ajavalle käppyräsarvisen pyörän jarrukahvat on "väärässä" paikassa. Tosin lisäjarrukahvat auttaa tuossa hiukan, mutta se tuo sitä paljon kirottua painoa lisää käppyräsarvisella ajavalle. Jos vähän ajava ajaa yläotteelta (kuten usein käppyräsarvisella ajavat näyttää ajavan) niin äkillisessä jarrutustilanteessa vähän ajava kokematon ajaja saatta olla lievsti sanottuna pulassa. Kokeneelle ajajalle tuo ei tietysti ole ongelma, mutta vähän ajavalle se todennäköisesti on.
Tietysti nuo lisäjarrukahvat voi aina asentaa, mutta miksi ne asentaisi? Jos ajaa yläotteelta ei ole mitään järkeä ajaa käppyräsarvisella. Tietysti joillekkin on tyyli ja "oikeanlaisella" pyörällä näyttäytyminen on tärkeää, mutta ...
Jos ajat yleispyörällä yli 100 kilometrin maantielenkkejä niin ehkä sitten tuo käppyräsarvinen tanko on yleispyörässä jotenkin perusteltu, mutta silloin et enää ole vähän ajava.
Niin ja perustele miksi tuo BH:n prisma ei ole käyttökelpinen maanitepyörä, kun sitä tehdään vain 4 runkokokoa. Tuohon haluaisin saada jonkinlaisen perustelun. Kyseinen pyörä on käppyräsarvinen, joten ...blaah kirjoitti:
Ei se mitään perustele, vaan jankuttaa tuota samaa.
Tuolla toisaalla jäi kesken tuo 20 kilon hybridin löytäminen. Blaah haluaisin tietoa tuosta 20 kilon hybridistä. Sillä olen oikeasti kiinnostunut siitä. En osto mielessä, mutta muuten.
a.s kirjoitti:
Tuolla toisaalla jäi kesken tuo 20 kilon hybridin löytäminen. Blaah haluaisin tietoa tuosta 20 kilon hybridistä. Sillä olen oikeasti kiinnostunut siitä. En osto mielessä, mutta muuten.
Pilkunnussinta evvk.
- Joo, siis ei
a.s kirjoitti:
Turhaa tuo selittäminen sinulle on. Voisit muuten joskus vastata heittoihisi mitä täällä viljelet. Koskaan ei vastauksi tule, mutta toisilta vaaditaan perusteluja tuon tuostakin.
Ensinnäkin vähän ajavalle käppyräsarvisen pyörän jarrukahvat on "väärässä" paikassa. Tosin lisäjarrukahvat auttaa tuossa hiukan, mutta se tuo sitä paljon kirottua painoa lisää käppyräsarvisella ajavalle. Jos vähän ajava ajaa yläotteelta (kuten usein käppyräsarvisella ajavat näyttää ajavan) niin äkillisessä jarrutustilanteessa vähän ajava kokematon ajaja saatta olla lievsti sanottuna pulassa. Kokeneelle ajajalle tuo ei tietysti ole ongelma, mutta vähän ajavalle se todennäköisesti on.
Tietysti nuo lisäjarrukahvat voi aina asentaa, mutta miksi ne asentaisi? Jos ajaa yläotteelta ei ole mitään järkeä ajaa käppyräsarvisella. Tietysti joillekkin on tyyli ja "oikeanlaisella" pyörällä näyttäytyminen on tärkeää, mutta ...
Jos ajat yleispyörällä yli 100 kilometrin maantielenkkejä niin ehkä sitten tuo käppyräsarvinen tanko on yleispyörässä jotenkin perusteltu, mutta silloin et enää ole vähän ajava.
Niin ja perustele miksi tuo BH:n prisma ei ole käyttökelpinen maanitepyörä, kun sitä tehdään vain 4 runkokokoa. Tuohon haluaisin saada jonkinlaisen perustelun. Kyseinen pyörä on käppyräsarvinen, joten ...Hyvä a.s. laitapa kädet rennosti sivulle, kevyesti nyrkkiin. Sen jälkeen taivuta käsiä 90° kulmaan kyynärpäistä. Jos et heti huomaa, mikä edellisessä tekstissäsi meni pahasti pieleen, niin ihmettelen kyllä syvästi.
a.s kirjoitti:
Turhaa tuo selittäminen sinulle on. Voisit muuten joskus vastata heittoihisi mitä täällä viljelet. Koskaan ei vastauksi tule, mutta toisilta vaaditaan perusteluja tuon tuostakin.
Ensinnäkin vähän ajavalle käppyräsarvisen pyörän jarrukahvat on "väärässä" paikassa. Tosin lisäjarrukahvat auttaa tuossa hiukan, mutta se tuo sitä paljon kirottua painoa lisää käppyräsarvisella ajavalle. Jos vähän ajava ajaa yläotteelta (kuten usein käppyräsarvisella ajavat näyttää ajavan) niin äkillisessä jarrutustilanteessa vähän ajava kokematon ajaja saatta olla lievsti sanottuna pulassa. Kokeneelle ajajalle tuo ei tietysti ole ongelma, mutta vähän ajavalle se todennäköisesti on.
Tietysti nuo lisäjarrukahvat voi aina asentaa, mutta miksi ne asentaisi? Jos ajaa yläotteelta ei ole mitään järkeä ajaa käppyräsarvisella. Tietysti joillekkin on tyyli ja "oikeanlaisella" pyörällä näyttäytyminen on tärkeää, mutta ...
Jos ajat yleispyörällä yli 100 kilometrin maantielenkkejä niin ehkä sitten tuo käppyräsarvinen tanko on yleispyörässä jotenkin perusteltu, mutta silloin et enää ole vähän ajava.
Niin ja perustele miksi tuo BH:n prisma ei ole käyttökelpinen maanitepyörä, kun sitä tehdään vain 4 runkokokoa. Tuohon haluaisin saada jonkinlaisen perustelun. Kyseinen pyörä on käppyräsarvinen, joten ...”Jos vähän ajava ajaa yläotteelta (kuten usein käppyräsarvisella ajavat näyttää ajavan)”
Mitä olen itse nähnyt, niin tuota ilmiötä esiintyy lähinnä 70-80-lukujen halpisretkipyörien kuskeilla. Hieman laadukkaammissa retkipyörissä oli mahdollista ajaa kahvojen päältä jo tuohon aikaan.Joo, siis ei kirjoitti:
Hyvä a.s. laitapa kädet rennosti sivulle, kevyesti nyrkkiin. Sen jälkeen taivuta käsiä 90° kulmaan kyynärpäistä. Jos et heti huomaa, mikä edellisessä tekstissäsi meni pahasti pieleen, niin ihmettelen kyllä syvästi.
???. No, tietysti en tuolla yläotteella tarkoittanut jarrukahvojen päältä ajamista, mitä ilmeisesti yläotteella tarkoitat. Kuten varmaankin tuosta tekstistä huomasit. Tosin jos luetun ymmärtäminen on jollakin tasolla niin varmaan ymmärsit mitä tarkoitin tuossa yläotteelta ajamisella.
blaah kirjoitti:
”Jos vähän ajava ajaa yläotteelta (kuten usein käppyräsarvisella ajavat näyttää ajavan)”
Mitä olen itse nähnyt, niin tuota ilmiötä esiintyy lähinnä 70-80-lukujen halpisretkipyörien kuskeilla. Hieman laadukkaammissa retkipyörissä oli mahdollista ajaa kahvojen päältä jo tuohon aikaan.Useinmiten 70-80-lukujen retkipyörät olivat tuollaisia "halppisretkipyöriä". Tosin kyllä 80-luvun jälkipuoliskon retkipyörällä pystyi ajamaan jarrukahvojen päältä. Ei tosin yhtämukavasti kuin nykypäivänä pyörillä.
- Joo, siis ei
a.s kirjoitti:
???. No, tietysti en tuolla yläotteella tarkoittanut jarrukahvojen päältä ajamista, mitä ilmeisesti yläotteella tarkoitat. Kuten varmaankin tuosta tekstistä huomasit. Tosin jos luetun ymmärtäminen on jollakin tasolla niin varmaan ymmärsit mitä tarkoitin tuossa yläotteelta ajamisella.
Itse asiassa tuosta tekstistäsi ei saa oikein selkoa. Idea ja ymmärrys nykyaikaisesta polkupyörästä puuttuu.
Jos viitsit vähän tutustua aiheeseen, niin et kirjoita ihan noin päättömiä. Katso vaikka yksi etappi TdF:aa, niin ymmärrät edes jotain ohjaustangosta ja sen käytöstä. Joo, siis ei kirjoitti:
Itse asiassa tuosta tekstistäsi ei saa oikein selkoa. Idea ja ymmärrys nykyaikaisesta polkupyörästä puuttuu.
Jos viitsit vähän tutustua aiheeseen, niin et kirjoita ihan noin päättömiä. Katso vaikka yksi etappi TdF:aa, niin ymmärrät edes jotain ohjaustangosta ja sen käytöstä.Nykyaikaisesta polkupyörästä? Et taida tuntea nykyaikaisia polkupyöriä. Olen sen huomannut näissä keskusteluissa usein, mutta jään odottelemaan nimimerkin Alkup. Maantiepyöräi nimimerkillä Alkup. Maantiepyöräi perusteluja esim. tuohon miksi BH:n prisma ei ole käyttökelpoinen polkupyörä, kun sitä tehdään vain 4 runkokokoa. Kyseessähän on nykyaikainen polkupyörä. Eli odotellaan Alkup. Maantiepyöräin vastauksia nimimerkillä Alkup. Maantiepyöräi.
Jostakin syystä tuo Alkup. Maantiepyöräi häipyy aina keskusteluista ja keskustelu jatkuu nimimerkeillä esim. Joo, siis ei tai lukemattomilla muilla nimimerkeillä. No, sattumaahan se ei tietenkää ole vaan ...- Alkup. Maantiepyöräi
a.s kirjoitti:
Nykyaikaisesta polkupyörästä? Et taida tuntea nykyaikaisia polkupyöriä. Olen sen huomannut näissä keskusteluissa usein, mutta jään odottelemaan nimimerkin Alkup. Maantiepyöräi nimimerkillä Alkup. Maantiepyöräi perusteluja esim. tuohon miksi BH:n prisma ei ole käyttökelpoinen polkupyörä, kun sitä tehdään vain 4 runkokokoa. Kyseessähän on nykyaikainen polkupyörä. Eli odotellaan Alkup. Maantiepyöräin vastauksia nimimerkillä Alkup. Maantiepyöräi.
Jostakin syystä tuo Alkup. Maantiepyöräi häipyy aina keskusteluista ja keskustelu jatkuu nimimerkeillä esim. Joo, siis ei tai lukemattomilla muilla nimimerkeillä. No, sattumaahan se ei tietenkää ole vaan ...Kannattaa googlata tuo BH:n sivusto. Kiitos siitä a.s:lle. Maantiepyörät ovat erittäin keveitä ja hienoja. Kääntöpuolena on, ettei kaikkien mallien kokojakauma ole kovin suuri. Mm. itselleni en löytänyt juuri tuosta Prismasta sopivaa kokoa. Toki muita malleja on tarjolla ihan normaalilla kokojakaumalla niin, että minullekkin löytyisi sopiva.
Lisäksi BH:n sivuilla on erilaisia maastopyöräilyreittejä. Joten kannattaa ilman muuta tutustua.
Tuollaisen hipopyörän, josta ei ole keskimääräistä pidempien miesten kokoja, ei välttämättä ole juuri se oikea viiteryhmä. BH:llakin on malleja, joista on normaali kokojakauma. Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Kannattaa googlata tuo BH:n sivusto. Kiitos siitä a.s:lle. Maantiepyörät ovat erittäin keveitä ja hienoja. Kääntöpuolena on, ettei kaikkien mallien kokojakauma ole kovin suuri. Mm. itselleni en löytänyt juuri tuosta Prismasta sopivaa kokoa. Toki muita malleja on tarjolla ihan normaalilla kokojakaumalla niin, että minullekkin löytyisi sopiva.
Lisäksi BH:n sivuilla on erilaisia maastopyöräilyreittejä. Joten kannattaa ilman muuta tutustua.
Tuollaisen hipopyörän, josta ei ole keskimääräistä pidempien miesten kokoja, ei välttämättä ole juuri se oikea viiteryhmä. BH:llakin on malleja, joista on normaali kokojakauma.Tuo BH prisman runko on "maastopyörämainen". Ei maastopyörän runko vaan maastopyörämainen runko. Runko saattaa yllättää perinteiseen maantierunkoon tottuneet. Toki kaikkei pidemmille kuskeille tuo BH prisma ei sovellu, mutta tuohan on aika tyypillistä etelä-eurooppalaisille pyörän valmistajille, että runkokoot loppuvat tuolta yläpäästä.
a.s kirjoitti:
Tuo BH prisman runko on "maastopyörämainen". Ei maastopyörän runko vaan maastopyörämainen runko. Runko saattaa yllättää perinteiseen maantierunkoon tottuneet. Toki kaikkei pidemmille kuskeille tuo BH prisma ei sovellu, mutta tuohan on aika tyypillistä etelä-eurooppalaisille pyörän valmistajille, että runkokoot loppuvat tuolta yläpäästä.
Mikä siitä mielestäsi tekee ”maastopyörämäisen”? Voimakas vaakaputken slouppaus?
blaah kirjoitti:
Mikä siitä mielestäsi tekee ”maastopyörämäisen”? Voimakas vaakaputken slouppaus?
Tuota rungon ulkonäköähän sillä tarkoitin. "Kansankielisellä" ilmaisulla.
- Alkup. Maantiepyöräi
Jattketaan vielä.
Jos et hae yleispyörää, vaan polkupyörää vain tuolle 3km kauppamatkalle, niin yksivaihteinen Jopo on hyvä valinta. Edellytyksenä on, että lihaksistosi on sen verran kunnossa, että se kestää täysin pystyn ajoasennon.- f-terapist
Jos lihaksisto on siinä kunnossa, ettei pysty olemaan pystyasennossa (vrt. kävely, jopolla ajaminen) ei varmaan kannata ostaa polkupyörää, ainakaan ensimmäiseksi kippurasarvista cyclocrossaria.
Tällaisia ihmisiä tapaa lähinnä hoitokodeissa ja terveyskeskuksen vuodeosastoilla. - Joo, siis ei
f-terapist kirjoitti:
Jos lihaksisto on siinä kunnossa, ettei pysty olemaan pystyasennossa (vrt. kävely, jopolla ajaminen) ei varmaan kannata ostaa polkupyörää, ainakaan ensimmäiseksi kippurasarvista cyclocrossaria.
Tällaisia ihmisiä tapaa lähinnä hoitokodeissa ja terveyskeskuksen vuodeosastoilla.Täysin pysty ajoasento rasittaa enemmän kuin normaali etukumara asento.
- No viisi
Joo, siis ei kirjoitti:
Täysin pysty ajoasento rasittaa enemmän kuin normaali etukumara asento.
Johtunee siitä, että kehon ollessa pystyasennossa sydän joutuu pumppaamaan verta vähän alempaa ja vähän ylemmäs?
- Kokemuksella:
No viisi kirjoitti:
Johtunee siitä, että kehon ollessa pystyasennossa sydän joutuu pumppaamaan verta vähän alempaa ja vähän ylemmäs?
On iso ero, tuleeko tärinä suoraan välilevyihin vai ei. Pysty ajoasento ei ole hyvä varsnkaan selkävaivaisille.
- Tärisee
Kokemuksella: kirjoitti:
On iso ero, tuleeko tärinä suoraan välilevyihin vai ei. Pysty ajoasento ei ole hyvä varsnkaan selkävaivaisille.
Voi helvetti, selkäni taitaa olla jo paskana, onneksi ei oireile vielä mitenkään.
- eka talvi pp:llä
No viisi kirjoitti:
Johtunee siitä, että kehon ollessa pystyasennossa sydän joutuu pumppaamaan verta vähän alempaa ja vähän ylemmäs?
sulla ei ainakaan kovin ylös :) eikä tää mikään vitsi ole
- Sir Attenboro
eka talvi pp:llä kirjoitti:
sulla ei ainakaan kovin ylös :) eikä tää mikään vitsi ole
Kyllä sen täytyy olla vitsi. Ellei pyöräilijä satu olemaan simpanssi, jolle pystyasento on luonnoton.
Sir Attenboro kirjoitti:
Kyllä sen täytyy olla vitsi. Ellei pyöräilijä satu olemaan simpanssi, jolle pystyasento on luonnoton.
Itse asiassa pystyssä seisominen on ihmisen selkärangalle melko luonnoton asento. Sen täytyy mennä S-asentoon. Sen takia ihmisillä on suhteellisen paljon selkävaivoja.
Ihmisen selkäranka kuitenkin kestää yleensä hyvin lisääntymisikään asti, joten suurta valintapainetta muutokselle ei ole.
- Nishiki 401
Aikuisen oikeasti kolmen kilometrin kauppamatkoille kannattaa ostaa
http://www.helkamavelox.fi/mallisto/Naiset/
yksi tai kolmevaihteinen peruspyörä.
Laatumerkkiä ehdotan sen vuoksi jotta pyörä sitten kestää sen 15 vuotta jonka vielä jaksaa sillä ajella. Käyhän tuo peruspyörä myös kiinnostuksen kasvaessa myös 10km huviajeluillekin. Sähköpolkupyörä poikkeaa sähköavusteisesta polkupyörästä siten, että sähköpolkupyörän moottori toimii myös silloin, kun ei poljeta. Sähköpolkupyörä täytyy rekisteröidä mopoksi, jotta sillä saa ajaa tieliikenteessä. Sähköavusteista pyörää ei tarvitse.
Melkein suosittelisin tuollaiseen käyttöön ihan vakiopyörää. Eli siis vähän tuon tyyppistä: http://www.tunturi-bicycles.com/etusivu/tuotteet/city/miehet-city/akseli/
Toinen vaihtoehto, jos pitää urheilullisemmasta ajoasennosta, on citysinkula eli kevyt, yksivaihteinen kaupunkipyörä. Kona Paddy Wagon lienee Suomessa tunnetuin tällaisista pyöristä: http://konaworld.com/asphalt_simplicity.cfm?content=paddy_wagon
Vaihdepyörä lienee kuvailemaasi käyttöön pelkästään tarpeetonta monimutkaisuutta.- Renkkanen0
*Edellytyksenä on, että lihaksistosi on sen verran kunnossa, että se kestää täysin pystyn ajoasennon.*
Onko pystyajo selälle huono asia? Nyt menee nämä jutut hieman minultani osittain ohi, mutta kyllä itse aikoinaan ajoin kymppivaihteisella, ja niistä vaihteista oli hyötyä. Jopoa en kuitenkaan ehkä harkitse.
Eli yksinkertaitetusti: mikä pyörä vastaa sellaista perinteistä 70- luvun kymppivaihteista normipyörää. Ne olivat jo silloin ihan hyviä poljettavia. Luulisi että ovat nykyään jo siitä ehkä jopa kehittyneetkin eteenpäin.- Alkup. Maantiepyöräi
Vanhoja Kulkuuri kymppejä tms. vastaa yleisesti saatavana olevista pyöristä lähinnä cyclocrossari. Retkipyöriäkin toki on, mutta saatavuus on nihkeää ja halvemman pään pyörissä on usein jenkkityyliset tangonpäävaihtajat.
Pyörät myydään nykyään ilman telineitä, lokareita ja polkimia. Joten ne täytyy puhua kauppaan mukaan. Yleensä kannattaa ostaa myös U-lukko, LED-valot, pullotelineet ja satulalaukku.
Suurin kehitys on tapahtunut vaihtajissa ja polkimissa. Vaihteet vaihtuvat kahvoilta, jotka nykyään muotoillaan niin, että jarrutus onnistuu myös yläotteella. Jotkut laittavat vielä lisäkahvat, niin että keskiotteellakin voi jarruttaa.
Polkimina käytetään pidemmillä matkoilla nyykyään lukkopolkimia. Häkkipolkimet ovat miltei hävinneet. Kolmen kilometrin matkalle niitä ei kannata hankkia. Jos pyörällä on tarkoitus ajaa myös pidempiä retkiä, niin kääntöpoljin on vaihtoehto. Siinä on toisella puolen flätti ja toisella puolen lukko.
Lukkopolkimet vaativat kyseiseen lukkotyyppiin sopivan kengän. Ns. trekkinkengät ja osa maastokengistä on sellaisia, että niillä voi myös kävellä. - Alkup. Maantiepyöräi
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Vanhoja Kulkuuri kymppejä tms. vastaa yleisesti saatavana olevista pyöristä lähinnä cyclocrossari. Retkipyöriäkin toki on, mutta saatavuus on nihkeää ja halvemman pään pyörissä on usein jenkkityyliset tangonpäävaihtajat.
Pyörät myydään nykyään ilman telineitä, lokareita ja polkimia. Joten ne täytyy puhua kauppaan mukaan. Yleensä kannattaa ostaa myös U-lukko, LED-valot, pullotelineet ja satulalaukku.
Suurin kehitys on tapahtunut vaihtajissa ja polkimissa. Vaihteet vaihtuvat kahvoilta, jotka nykyään muotoillaan niin, että jarrutus onnistuu myös yläotteella. Jotkut laittavat vielä lisäkahvat, niin että keskiotteellakin voi jarruttaa.
Polkimina käytetään pidemmillä matkoilla nyykyään lukkopolkimia. Häkkipolkimet ovat miltei hävinneet. Kolmen kilometrin matkalle niitä ei kannata hankkia. Jos pyörällä on tarkoitus ajaa myös pidempiä retkiä, niin kääntöpoljin on vaihtoehto. Siinä on toisella puolen flätti ja toisella puolen lukko.
Lukkopolkimet vaativat kyseiseen lukkotyyppiin sopivan kengän. Ns. trekkinkengät ja osa maastokengistä on sellaisia, että niillä voi myös kävellä.Ja sitten se negatiivinen kehitys. Halvemman pään pyörät tehdään nykyään kovaan alumiinirunkoon. Jos joskus on ajanut esimerkiksi Turussa tehdyllä Tunturin teräsrungolla, voi uuden pyörän runko olla pettymys. Toki noissa Tunturinkin rungoissa oli isoja eroja eri vuosina.
- Renkkanen0
*Kona Paddy Wagon lienee Suomessa tunnetuin tällaisista pyöristä: http://konaworld.com/asphalt_simplicity.cfm?content=paddy_wagon*
Kiitos linkistä. Tuossa on sellaista ideaa, mitä etsin, vaikka ei niitä vaihteita olekaan. Jos tosiaan se pystyajo onkin huonompaa selälle? Tuosta muotoilusta tulee oman nuoruuteni pyörät mieleen.Nishiki 401 kirjoitti:
Mites tämä http://nishiki.fi/mallisto/hybrid-city-trekking/intro-swing
Ratassarja: Shimano HG-20 11-34T
Eli siis melko kuraa. Mitäköhän mahtavat olla ne osat, joita ei mainittu? Keula näyttää melko mielenkiintoiselta. Toimivuudesta en osaa sanoa mitään.
Jos hakee perinteistä pyörää, niin tuo ei kyllä oikein ole sellainen.- Alkup. Maantiepyöräi
Nishiki 401 kirjoitti:
Mites tämä http://nishiki.fi/mallisto/hybrid-city-trekking/intro-swing
Accell Group:n pyöristä kyseeseen tulisi Nishikin kaksi crossarimallia tai jos Tunturi (talon halpamerkki Suomessa) merkillä tehdään vastaavia vuodelle 2012. Kannattaa vilkaista Nishikin 2012 malleja! Merkillä myydään jälleen ihan kelvollisia maantiepyöriä.
- Renkkanen0
*Sähköavusteista pyörää ei tarvitse.*
Mikä sähköavusteisessa pyörässä on huonoa? Tosin hinnat näyttävät olevan korkeita, mutta onko jotain muuta? Onko tekniikkaa vielä liian uutta ja rikkoutuvaa tai muuta? Voiko tuollaista huoltaa itse? Ideana kuitenkin houkutteleva.- alkup.tuna
"Mikä sähköavusteisessa pyörässä on huonoa?"
Se, että se on sähköavusteinen :-) Eli joudut lataileen aika tiheään. Ilman avustusta aika tuskasia laitteita ajaa, painavia kun ovat, tekniikasta johtuen. Ideahan noissa on se, että voit korvata auton/mopon lyhkäsellä matkalla ja ajaa hikoilematta max 25 km/h. Kuntoiluun noita on turha ostaa, mutta jos kunto on niin nollassa ettei normi pyöräily tule kysymykseen, niin auttaahan tuo avustus alkuunpääsemisessä. - Spekuloija
alkup.tuna kirjoitti:
"Mikä sähköavusteisessa pyörässä on huonoa?"
Se, että se on sähköavusteinen :-) Eli joudut lataileen aika tiheään. Ilman avustusta aika tuskasia laitteita ajaa, painavia kun ovat, tekniikasta johtuen. Ideahan noissa on se, että voit korvata auton/mopon lyhkäsellä matkalla ja ajaa hikoilematta max 25 km/h. Kuntoiluun noita on turha ostaa, mutta jos kunto on niin nollassa ettei normi pyöräily tule kysymykseen, niin auttaahan tuo avustus alkuunpääsemisessä.Työmatkakäytössä voisi olla paikallaan, ei tarvitsisi käydä suihkussa ja vaihtaa vaatteita. Vähän kauempaakin voisi työmatkapyöräillä, kun matkanopeus olisi suurempi. Ennen kaikkea ehtisi hakemaan muksun päiväkodista vaikka olisikin vastatuuli.
- S.K Eptikko
Olisko toi eBike sellainen virtuaalipyörä, jollaisella tälläkin palstalla omassa mielikuvituksessa ajellaan ja hankitaan kokemusta muiden neuvomiseen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273603- 412449
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362274Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72047Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381489
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255