Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Esteet tahdistimen laittamiselle

HESKJH

Onko ikä ja perussairaudet riittävä este tahdistimen laittamiselle???
Onko kyse säästöistä ? Joutuuko Suomessa vanhempi ihminen kuolemaan tuskissaan ilman tahdistinta?

11

4401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dadadadada33

      Kyllä se tahdistin asennetaan, jos se hengen voi pelastaa. Toki jos ihminen on todella vanha ja muutenkin todella sairas, niin itse tuo operaatiokin on todella vaarallinen vanhukselle ja näin olleen voidaan jättää asentamatta... Tapaus kohtasia nämä aina ovat...

      • 93v

        Aidilleni laitettiin pari v sitten (93) tahdistin. Oli rutiini toimenpide. Hyvin on sen jalkeen parjannyt.


      • 68v.
        93v kirjoitti:

        Aidilleni laitettiin pari v sitten (93) tahdistin. Oli rutiini toimenpide. Hyvin on sen jalkeen parjannyt.

        Oletko ystävällinen ja kertoisit miksi äidillesi laitettiin tahdistin, mikä oli syynä että tahdistin täytyi asentaa.
        Minulle on määrätty tahdistin enkä mistä syystä. Ei kai flimmeri ole syynä tahdistimen laittoon.


      • yksilöllistä
        68v. kirjoitti:

        Oletko ystävällinen ja kertoisit miksi äidillesi laitettiin tahdistin, mikä oli syynä että tahdistin täytyi asentaa.
        Minulle on määrätty tahdistin enkä mistä syystä. Ei kai flimmeri ole syynä tahdistimen laittoon.

        Flimmeri ei yksin välttämättä edellytä tahdistimen laittoa, mutta jos on jotain muuta sydänperäsitä esim., niin sitten kyllä flimmerin ilmaantuminen hankalana riittää syyksi.

        Ystävälläni löytyi jatkuvana flimmeri ja kun sähköinen rytmin siirto ei auttanut, selviteltiin sydämen kuntoa monelta kantilta. Kun todettiin, että mitään muuta ei ole, sydän kuin nuorella urheilijalla (51v), niin puheet tahdistimesta lopetettiin kokonaan eikä edes mitään lääkitystä tarvinut jatkossa.

        Eli yksilöllistä on nuo syyt laitolle. Vain lääkärisi voi sinulle kertoa syyt tahdistimeen kohdallasi.


      • 93v
        68v. kirjoitti:

        Oletko ystävällinen ja kertoisit miksi äidillesi laitettiin tahdistin, mikä oli syynä että tahdistin täytyi asentaa.
        Minulle on määrätty tahdistin enkä mistä syystä. Ei kai flimmeri ole syynä tahdistimen laittoon.

        Äidilleni laitettiin tahdistin sen takia, koska hänellä oli harva ja epäsäännöllinen pulssi ja hän sai sairaalassa sellaisen sydänkohtauksen, josta vain vaivoin ja pitkän elvytyksen jälkeen selvisi. Huono sydän ei jaksanut pumpata ja mm. nestettä kertyi liikaa.

        Ei siis pelkkä flimmeri ole tahdistimen laiton syy vaan harvalyöntisyys tai tajunnan menetykset. Flimmeriä hoidetaan mm. betasalpaajilla, joilla pulssi ja verenpainekin alenevat ja arvelen, että sen seurauksena saattaa tulla harvalyöntisyyttä ja yms. vaovoja.

        Nyt hän näyttää voivan melko hyvin. Tahdistimen ja lääkkeiden oton ansiosta.


      • 68v.
        93v kirjoitti:

        Äidilleni laitettiin tahdistin sen takia, koska hänellä oli harva ja epäsäännöllinen pulssi ja hän sai sairaalassa sellaisen sydänkohtauksen, josta vain vaivoin ja pitkän elvytyksen jälkeen selvisi. Huono sydän ei jaksanut pumpata ja mm. nestettä kertyi liikaa.

        Ei siis pelkkä flimmeri ole tahdistimen laiton syy vaan harvalyöntisyys tai tajunnan menetykset. Flimmeriä hoidetaan mm. betasalpaajilla, joilla pulssi ja verenpainekin alenevat ja arvelen, että sen seurauksena saattaa tulla harvalyöntisyyttä ja yms. vaovoja.

        Nyt hän näyttää voivan melko hyvin. Tahdistimen ja lääkkeiden oton ansiosta.

        Kiva että äitisi voi paremmin. Minulla on ollut 8 v. flimmeri ja luulen että olen saanut liikaa betasalpaaja koska pulssi on ilmeisesti laskenut liikaa yöllä. Nyt 2 kk olen lääkärin luvalla vähentänyt 1 tabl. (tällä hetkellä vain 1/2 tabl.) ja pulssi on parempi mutta siitä huolimatta kardiologi on sitä mieltä että tahdistin. Ja pitäisi aloittaa syömääan Marevania johon olen vastahakoinen.
        3 kardiologilla olen ollut ja kaikki on eri mieltä.Tässä ollaan niinkuin itsensä varassa.


      • 68v.
        yksilöllistä kirjoitti:

        Flimmeri ei yksin välttämättä edellytä tahdistimen laittoa, mutta jos on jotain muuta sydänperäsitä esim., niin sitten kyllä flimmerin ilmaantuminen hankalana riittää syyksi.

        Ystävälläni löytyi jatkuvana flimmeri ja kun sähköinen rytmin siirto ei auttanut, selviteltiin sydämen kuntoa monelta kantilta. Kun todettiin, että mitään muuta ei ole, sydän kuin nuorella urheilijalla (51v), niin puheet tahdistimesta lopetettiin kokonaan eikä edes mitään lääkitystä tarvinut jatkossa.

        Eli yksilöllistä on nuo syyt laitolle. Vain lääkärisi voi sinulle kertoa syyt tahdistimeen kohdallasi.

        Outoa että ystävälläsi oli jatkuva flimmeri eikä sähköinen rytmin siirto auttanut ja siitä huolimatta hänelle ei määrätty lääkkeitä.
        Luulen että liika lääkeannos on aiheuttanut sen että pulssi on ehkä mennyt yöllä alas siksi flimmeri. Nyt pulssi on ollut parempi kun otan vain 1/2 tabl.
        Siitä huolimatta kardiologi suosittelee tahdistinta ja Marevanin käyttöä.
        On siinä miettimistä.


    • Gnutsen

      Tahdistimellahan hoidetaan yleensä sitä harvalyöntisyyttä ja flimmeripotilailla
      lääkkeet voi alentaa pulssin liian matalaksi, sen vuoksi tarvitaan tahdistinta.
      Tahdistimellahan ei sitä flimmeriä hoideta vaan niillä lääkkeillä.

      • 68v.

        Sitä olen ajatellut, jos on harvalyöntisyyttä niin tahdistin. Minun kohdallani ei lääkkeet ole auttanut flimmeriä poistamaan. Miksi sitä yleensä annetaan lääkettä joka alentaa sykettä mutta ei kuitenkaan poista flimmeriä. Nyt kun olen vähentänyt lääkkeen otto vain 1/2 tab. pv niin syke on ollut mielestäni normaali 60-70. Ilmeisesti ei ole lääkettä joka poistaisi flimmeriä.


      • admies76

        minulle ensin muutettiin verenpaine lääkitys mikä pudotti sydämmen sykkeen en tiedä minkä takia ,sitten syke liian matala ja laitettiin tahdistin ,en käsitä tätä systeemiä olinko joku koe potilas ,kardiologi sanoi sydämmestä että vuotaa vähän ja tokas että sitä on kaikilla vähän muutama kuukausi aiemmin, äitini kuoli trimmeri asennukseen seuraavana päivänä hml sairaala oli 87v veljeni menehtyi viikon päästä TAYS asennuksesta ja oli 71v ja lähettiin hämeenlinnaan jatko hoitoon ja piti tehdä jotain säätöjä mut kuoli sitä ennen ite olen kohta 77v


    • Tahdistin yleensä asennetaan paikallispuudutuksessa, joten ei narkoosiriskejä.
      Ikä ei ole rajoitus, tuskin perussairaudetkaan.
      Kyse on kai lähinnä siitä onko tahdistimesta oikeasti apua potilaalle.
      Harvalyöntisyys ja kuolemaan johtavien rytmihäiriöiden ehkäisy ovat kaiketi yleisimmät syyt tahdistimen asentamiselle.
      Flimmeriä hoidetaan eri tavoin, kuten jo monesti todettukin täällä - verenohennuslääkkeillä, joista Marevan edullisin ja yleisin. On toki sellaisiakin vaihtoehtoja, ettei tarvitse tarkkailla syömisiään ja juomisiaan eikä hypätä labroissa - Pradaxa yhtenä esimerkkinä. Eri asia on saako potilas siihen korvattavuuden, jota lääkärin pitää hakea. Tahdistinta tuskin flimmerin takia kenellekään asennetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      66
      1234
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe