Ansiosidonnainen päiväraha

Petu...

29

951

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 333555666

eihän palkkatuloistakaan jätetä 'huomioon ottamatta' mitään... missä nyt taas viiraa....

• ookko seko

jos saat ansiosidonnaista niin mihin hittoon vielä tarvit toimeentulotukea... ootko ihan seko, kyllä riittää, ei tarvi mitään ttt.

• Hjuva!

Siis hei, palkkatuloista jätetään toimeentulotuen saajalla huomioon ottamatta 20 prossaa, kuitenkin maksimissa 150 egee kuukaudessa.
      Ansiosidonnainen taas voipi olla vaikka vaan 600 euroa kuukaudessa, siittä kun maksaa 400 vuokraa niin kyllä varmaan saa tt-tukee. ja kiva olisi jos siitä jäisi huomioimatta se 20% eli 120 euroa, thä?

• kokemusta on

ei kai kukaan alle 1000/kk saa ansiosidonnaista.... ja silloin ei kyllä tarvi mitään sossutukia.

• no niin.

Ai ei saa vai. Kyllä saa. 800 euroa/kk bruttona voi olla aika tavallinen.
        Ja siksi toisekseen, jos on ollut töissä, niin en kuule ihan usko, että on kädestä suuhun elänyt, eli on jonkinlaisia pankkitalletuksia kuitenkin, eli heti ensimmäiseksi ei tosiaankaan mennä toimeentuloluukulle. Luulenpa melkein, että vasta sitten kun 500 päivää on kulunut, alkaa toi toimeentulo tekee tiukkaa muutaman kuukauden päästä työmarkkinatuella ähellettyä. Työmarkkinatuki ei nimittäin riitä mihinkään! Siinä alkaa jo pankkitili huventua melkoista vauhtia, vaikka tulis asumistukeakin.

• outoja kommentteja
        no niin. kirjoitti:

Ai ei saa vai. Kyllä saa. 800 euroa/kk bruttona voi olla aika tavallinen.
        Ja siksi toisekseen, jos on ollut töissä, niin en kuule ihan usko, että on kädestä suuhun elänyt, eli on jonkinlaisia pankkitalletuksia kuitenkin, eli heti ensimmäiseksi ei tosiaankaan mennä toimeentuloluukulle. Luulenpa melkein, että vasta sitten kun 500 päivää on kulunut, alkaa toi toimeentulo tekee tiukkaa muutaman kuukauden päästä työmarkkinatuella ähellettyä. Työmarkkinatuki ei nimittäin riitä mihinkään! Siinä alkaa jo pankkitili huventua melkoista vauhtia, vaikka tulis asumistukeakin.

Nojoo, mä olin töissä palkkatuella ja sain nollattua liiton päivät. Bruttona pv.raha n. 620 € kuukaudessa ja todellakin elin kädestä suuhun koko työssäoloajan, jopa toimeentulotukea sain joka ikinen kuukausi. Ei semmoisilla "palkoilla" elä ja vuokria maksele, saati saa hommattua päätähuimaavia ansiosidonnaisia.

• muutakin kuin H:ki
        outoja kommentteja kirjoitti:

Nojoo, mä olin töissä palkkatuella ja sain nollattua liiton päivät. Bruttona pv.raha n. 620 € kuukaudessa ja todellakin elin kädestä suuhun koko työssäoloajan, jopa toimeentulotukea sain joka ikinen kuukausi. Ei semmoisilla "palkoilla" elä ja vuokria maksele, saati saa hommattua päätähuimaavia ansiosidonnaisia.

Varmaan Helsingissä? No, minkäs minäkään sille voin, että Helsingin seudulla joutuu maksamaan vuokraa kaksin-kolminkerroin muuhun maahan verrattuna. Vastaavasti, muualla maassa ei saa töitä.

Että sen kun elät kädestä suuhun palkkatuloillas!

• joo, niin on.
        muutakin kuin H:ki kirjoitti:

Varmaan Helsingissä? No, minkäs minäkään sille voin, että Helsingin seudulla joutuu maksamaan vuokraa kaksin-kolminkerroin muuhun maahan verrattuna. Vastaavasti, muualla maassa ei saa töitä.

Palkkatuki - nyt minä en sitten kyllä ymmärrä ollenkaan mistä te puhutte.

Kun palkkatukihan maksetaan ta:lle, joka kattaa sillä osan tai suuremmankin osan henkilön muuten normipalkasta. Eli pitäähän sen työstä saatavan palkan olla te-sopimusten mukainen, vaikka siihen ta saakin palkkatukea.

En minä teitä kyllä ymmärrä!

• ai ei tarvi vaan

Vuokra helsingissä 600€/kk toimeentulotuki 418€/kk sähkö 30€/kk lääkkeet 50€/kk yhteensä jo 1100€/kk

• outoja kommentteja
        muutakin kuin H:ki kirjoitti:

En todellakaan asu pääkaupunkiseudulla, en lähelläkään. Uskokaa jo, elämää on muuallakiin kuin siellä.
        Palkkatukityössä työaika oli 4h 15 min./ pv ja palkka oli hieman yli 40 € päivälle. Edellisen kerran sain nollattua liiton päivät puolessa vuodessa kun oli vielä työllistämistukipaikkoja 6 h/ pv, joita ei enää nykyään ole, silloin sain liitosta hieman yli 40 € päivälle, eli noin 10 € enemmän kuin nyt.
        Sepä vasta olisikin mahtavaa kun saisi olla edes vuoden ajan oikeassa kokopäivätyössä ja saisi siten taas nollattua liiton päivät (kohta nekin jo lopussa) ja sen jälkeen vielä saisi kohtuulliset päivärahat liitosta parin vuoden ajan, ei tarvitsisi joka kuukausi lappuja ja tositteita kiikuttaa sossun luukulle.

• kokemusta on

mä saan 1015/kk käteen ja sillä selviän hienosti jo 545 pv on kulunut ja päiviä piisaa eläkkeelle asti, talletuksia ei ole tarvinnut käyttää, en asu vuokralla, siinä se syy varmaan miksi pärjään hyvin ja kaikki on samalla lailla kuin töissä ollessa, mistään ei ole tarvis tinkiä.

• kehu nyt oikein!

No, sinä olet varmaan sitä Jussi Hakulinen tyyliä, että 15-vuotiaasta on ollut verokortti työnantajalla tallessa!

Olepa hyvä vaan!

• korjaus korjaus.
        kehu nyt oikein! kirjoitti:

No, sinä olet varmaan sitä Jussi Hakulinen tyyliä, että 15-vuotiaasta on ollut verokortti työnantajalla tallessa!

Olepa hyvä vaan!

Korjaus: Se oli Olli Lindholm (Yö-yhtyeestä), joka jossain lehdessä kertoili verokorttinsa olleen 15-vuotiaasta lähtien aina jollakin työnantajalla tallessa.

Se siitä.

• kokemusta on
        korjaus korjaus. kirjoitti:

Korjaus: Se oli Olli Lindholm (Yö-yhtyeestä), joka jossain lehdessä kertoili verokorttinsa olleen 15-vuotiaasta lähtien aina jollakin työnantajalla tallessa.

Se siitä.

no ei ihan 15v, mutta 20 vuotiaasta ne työnantajat on kyllä pitäneet sen verokortin, eikä ole ollut kuin 3 kaikenkaikkiaan sitä pitämässä.Enkä mitään kehu vaan kerroin vain miten minulla.

• on sulla ja hobby.
        kokemusta on kirjoitti:

no ei ihan 15v, mutta 20 vuotiaasta ne työnantajat on kyllä pitäneet sen verokortin, eikä ole ollut kuin 3 kaikenkaikkiaan sitä pitämässä.Enkä mitään kehu vaan kerroin vain miten minulla.

Mutta mihin ihmeeseen sinä sitten toimeentulotukea tarvitset, notkut ihan vaan itseäsi huvittaaksesi palstalla, jossa ihmiset kertoilevat ahdingoistaan?

• kokemusta on
        on sulla ja hobby. kirjoitti:

Mutta mihin ihmeeseen sinä sitten toimeentulotukea tarvitset, notkut ihan vaan itseäsi huvittaaksesi palstalla, jossa ihmiset kertoilevat ahdingoistaan?

no en kyllä MINÄ ole ikinä mitään tukia hakenut enkä tarvinut- ja kunhan kerroin miten on.

• 20% pitää soveltua
        kokemusta on kirjoitti:

no en kyllä MINÄ ole ikinä mitään tukia hakenut enkä tarvinut- ja kunhan kerroin miten on.

Eikö ansiosidonnainen ole tuki? Muuten kirjoituksesi oli ihan asiaa.

• ooooooo k
        kokemusta on kirjoitti:

No, mitä ihmettä sinä tulet toimeentulotukiasioista sitten kommentoimaan. Leuhkimaan vaan miten olet niin ja niin hyvin elämässäs selvinnyt.
        Täällä nimittäin todennäköisimmin peuhaavat oikeasti ahdingossa olevat ihmiset, joilla ei ole ollut samoja lähtökohtia kuin sinulla, että koko suomi oli hirveessä nosteessa ja väkeä tarvittiin milloin minnekin. Vai et ole tukia saanut - no, ole ylpee siitä. Kai toi tasavallan presidentti alkaa kohta palkitsemaan ansioituneiden äitien kera ansioituneita tuitta eläneitä.

• niin se on kai

Itse sain joskus osapäivätöistä pakkaa 700 euroa kuussa ja lisäksi ansiosidonnaista vajaat kakssataa. Lisäski asumistukea ja toimeentulotukea.

• diahcfidhaiosh

Jos ansiosidonnaisesta saisi pitää 20%,olisi se epäreilua muita työttömiä kohtaan joilla jokainen sentti työttömyystuista lasketaan tuloksi.

• 20 % pitää soveltua

Sitten sitä ei HaO:n olisi pitänyt 15.3§ mielessäkään pitänyt ansiotuloksi katsoa. Jos katsotaan ansiotuloksi 15.3 § mielessä, muttei ansiotuloksi 11.3 § mukaisesti, niin se vastoin periaatetta, ettei kakkua voi samaan aikaan syödä ja säästää.

Oikeudellisesti kestävin ratkaisu olisi varmaan ollut se, ettei 15.3 § eikä myöskään 11.3 § sovellu..Nyt tuli oikeudellinen hazardipäätös, jos mentiin vain 15.3 § soveltamaan, mutta katsottiin ettei 11.3 § sovellu eli "ansiotulo on ansiotuloa ei ole ansiotuloa".

• 20% pitää soveltua

No, Petu huomasitko että siinä HaO:n päätöksen lopussa oli viitattu toimeentulotukilain 15 § 3 momentin lisäksi MYÖS 11 § 3 momenttiin. Ja sehän (11.3§) on juuri tuo etuoikeutettua (ansio)tuloa koskeva lainkohta.

15§ 3 mom
      Toimeentulotuen määräytymisaika

Sellainen ansiotulo, joka ei ole ollut tiedossa toimeentulotuesta päätettäessä, voidaan ottaa jälkikäteen tulona huomioon, jos toimeentulotukea haetaan päätöstä seuraavien kahden ensimmäisen kalenterikuukauden aikana, jollei sitä voida pitää kohtuuttomana. Tukea myönnettäessä on tuen hakijalle ilmoitettava mahdollisuudesta ottaa kyseessä oleva tulo huomioon taannehtivasti. (28.1.2005/49)

ja

11 § 3 mom

Huomioon otettavat tulot
      ...
      Tuloina ei 2 momentissa säädetyn lisäksi oteta huomioon vähintään 20:tä prosenttia ansiotuloista, kuitenkin enintään 150:tä euroa kuukaudessa. (17.12.2010/1172)

Ihmettelen suuresti, jos HaO laittaisi perusteluihin lainkohdan, jonka se ei katsoisi tulevan sovellettavaksi SAMALLA täysin vaieten syistä miksi sen perusteluihin ylöskirjoittama lainkohta ei sovellu. Eikö tämä olisi todella iso virhe?

Tuossa HaO:n ratkaisussa ei siis sanallisesti ole mitään mainittu 20% säännön soveltamisesta, mutta kun ko. lakikohtaan viitataan, niin oudolta tuntuisi, jos tuota kohtaa 11.3 § HaO olisi käyttänyt lisäperusteena nimenomaan sille, että ansiosidonnainen päiväraha olisi ansiotulona "vyörytettävissä", eihän tuo kohta sellaiseen perusteluun sovi ollenkaan, vaan ainoastaan perusteena sille, että ansiosidonnainenkin olisi 11.3 § 20% "etuoikeuteen" oikeuttava ansiotulo, kun se ensin on 15.3 § nojalla ansiotuloksi katsottu.

• 20% pitää soveltua

Lisäys: Niin, eikö yleensä olekin niin, että silloin kun joku vaatimus hyväksytään kokonaisuudessaan, niin silloin päätöstä ei tarvitse sen kummemmin perustella, mutta jos vaatimus (tai hakemus) edes osittain hylätään, niin silloin asia on perusteltava.

Olisiko tuossa siis 20% vaatimus hyväksytty (onko tuo Petu sinun avustamasi oikeusjuttu) ja siksi ei perusteltu muuta kuin lopun lakiviittauksella, mutta ei ole haluttu kenties kirjoittaa sitä perusteluihin sanallisesti näkyviin, etteivät ihmiset tajuaisi alkaa vetoamaan tuohon päätökseen?

• 20% pitää soveltua
        20% pitää soveltua kirjoitti:

Lisäys: Niin, eikö yleensä olekin niin, että silloin kun joku vaatimus hyväksytään kokonaisuudessaan, niin silloin päätöstä ei tarvitse sen kummemmin perustella, mutta jos vaatimus (tai hakemus) edes osittain hylätään, niin silloin asia on perusteltava.

Olisiko tuossa siis 20% vaatimus hyväksytty (onko tuo Petu sinun avustamasi oikeusjuttu) ja siksi ei perusteltu muuta kuin lopun lakiviittauksella, mutta ei ole haluttu kenties kirjoittaa sitä perusteluihin sanallisesti näkyviin, etteivät ihmiset tajuaisi alkaa vetoamaan tuohon päätökseen?

Petu, herätys!

• Petu...
        20% pitää soveltua kirjoitti:

Petu, herätys!

Hereillä ollaan, ei ole minun hoitamani juttu. Luin tässä eilen oikeuskanslerin vuosikertomusta vuodelta 2010. Keräsin osoitteeseen http://www.valtakunta.fi/2011/oikeuskanslerin_vuosikertomus_2010.php ne alullepanemani jutut jotka oikeuskansleri ratkaisi vuonna 2010 ja jotka päätyivät vuosikertomukseen. Kyllä itseäkin määrä hämmästytti.

Nythän olen jo lopettanut tuon yleisen tason "laillisuusvalvonna" koska sitä kautta ei mikään yleensä muutu - no ehkä jonkun koulun järjestyssääntö;D

Mukavaa Joulun odotusta kaikille!

P.S. Valittakaa niistä vähäisten veronpalautusten huomioon ottamisesta tulona.

• 20% pitää soveltua
        Petu... kirjoitti:

Hereillä ollaan, ei ole minun hoitamani juttu. Luin tässä eilen oikeuskanslerin vuosikertomusta vuodelta 2010. Keräsin osoitteeseen http://www.valtakunta.fi/2011/oikeuskanslerin_vuosikertomus_2010.php ne alullepanemani jutut jotka oikeuskansleri ratkaisi vuonna 2010 ja jotka päätyivät vuosikertomukseen. Kyllä itseäkin määrä hämmästytti.

Nythän olen jo lopettanut tuon yleisen tason "laillisuusvalvonna" koska sitä kautta ei mikään yleensä muutu - no ehkä jonkun koulun järjestyssääntö;D

Mukavaa Joulun odotusta kaikille!

P.S. Valittakaa niistä vähäisten veronpalautusten huomioon ottamisesta tulona.

Onneksi olkoon vaan!

Mutta onko sinulla selitystä sille, miksi HaO oli päätökseen laittanut tuon soveltamansa TTL 15.3 § lisäksi viittauksen myös 11.3 §:ään, vaikka ei sanallisissa perusteluissa lausunut siitä kohdasta mitään? Erittäin huonosti kirjoitettu päätös Hgin HaO:lta minun mielestäni, jättää enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia!

Tässä vielä päätös kokonaisuudessaan sellaisena kuin se Finlexissä on julkaistu:

Toimeentulotuki - Ansiotulo - Ansiosidonnainen päiväraha Helsingin HAO
        Diaarinumero: 08313/10/6101
        Antopäivä: 27.06.2011
        Taltio: 11/0735/2

Diaarinumero: 08313/10/6101
        Taltionumero: 11/0735/2
        Antopäivä: 27.6.2011

Ansiosidonnainen päiväraha katsottiin ansiotuloon rinnastettavaksi tuloksi. Näin ollen se voitiin ottaa huomioon toimeentulotukipäätöstä seuranneen kuukauden tulona toimeentulotukilain 15 §:n 3 momentin mukaisesti.

Laki toimeentulotuesta 11 § 3 mom ja 15 § 3 mom

KHO:n päätös 30.8.2011 taltionumero 2446: Valituslupahakemus hylätään

• hgvcfjjill

JHL kun maksaa mulle päivärahaa, niin tiliotteessa lukee ETUUS. Puolisolleni ansiosidonnaista maksaa metalliliitto, niin tiliotteessa lukee PALKKA.

Tämä "palkka" on sen verran suuri ettei tässä kuussa ole sossussa asioitu, mutta mielenkiinnolla odotan seuraavaa tt-tuki kuukautta ja sitä miten suhtautuvat, kun ilmoitan päivärahat ansiotulo kohdassa. Ja vähennän niistä valmiiksi sen 20%.

• ytk liiton rahat

palkka kuukaudessa 1850 brutto. liiton rahat 860 käteen, kun veroprosentti on nolla!!!
      tästä sitten laskemaan itse kukin .´samanlailla se menee kaikilla.
      mulla veroprosentti nolla, kun olin vuoden verot maksanut jo töissä. aina soitto verotoimistoon ja kyselemeään, jotta liitto ei vie 20% veroja vielä tostakin summasta.

sitten maksuaika: eka 14 päivä ajalta 120e.maksun saat kuukaudessa. eli kuukausi eletään 120 e. seuraavat 30 päivän ajalta 860e. eli aikaa menee lähes 2 kuukautta että saat 860e!!!! joten sitten kaikki paperit ajoissa sossuun vaan jotta vuokrat menee ajallaan. näin meitä kiitetään työstä.asumistukea saa 220 e kun vuokra 500. ja aina kaikki lomat ajoissa pois!!!! lomarahat saa pitää, lomakorvaust ei saa pitää..lomaltapaluu rahat. pitäkää ne aina kuukausia ennen kun duuni loppuu, niin ei liitto vie niitäkin!!!!. joillakin voi olla tuhansia euroja. älkää ottako lomia rahana, kun liitto vie ne. ette saa mitään. ja jos pidätte ajoissa, saatte pitää rahat.
      tässä selkeästi faktaa, niin ei tartte kaikkien muiden pähkäillä milloin ja mitä ja mistä ja soitella ympäriinsä kuten tein.

• liiton rahat....

niin se eka 14 päivää on siis sitä että omavastuuaika lähtee siitä. eli maksupäiväi jää 3 kpl. noin 120e.
        mutta siis lähes 2 kuukautta menee kun tulee maksuun 30 päivää toi eat 14 päivää.
        aikamoista shokkihoitoa töiden jälkeen....tulot tippuivat soskun tasolle,, ja 120 e tuloja 2 kk ajan. en odottanut että liiton rahat on niin älyttömän pienet.reilusti alle puolet palkasta, jos vielä verot menisi. ja niistä nettisivujen laskureista ei saa oikeaa tulosta...reilumpaa kertoa vain näin minkä verran tulee kiinteästä kk palkasta käteen liiton rahoilla. järjestellmä on taas sellainen että lappuja vaan joka puolelle, asumistuki, sosku, ja liitto. työlästä. sääliksi käy niitä jotka eivät kykene selvittämään näitä paperiviidakkoja, heitäkin on, vammaisia yms...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      123
      1845
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      126
      1579
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      76
      1365
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      30
      1312
    5. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      127
      1146
    6. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      48
      1035
    7. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1011
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      22
      987
    9. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      66
      858
    10. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      46
      783
    Aihe